Keskustelua hybridiautoista

Kts. syy edellisestä viestistä.
Hybridijärjestelmä ilmeisesti hyötykäyttää myös moottorin hukkalämpöä?
Ilmeisesti moottorin hyötysuhde on myös erittäin korkea.

Pelkkä mutu ja ajotilapiirrokset ilmeisesti pystyvät tuomitsemaan yliopistosta valmistuneen konetekniikan insinöörin videot virheiden ja ajatuskatkojen takia. Vaikka kaavat pelottaisivat, kannattaa tutustua vähän väännön, tehon, kulmanopeuden jne. vaikutuksiin. Ihan muutenkin kuin vain perstuntumalta heitettynä, Teho – AutoWiki on hyvä paikka aloittaa. Siellä kerrotaan mm. välityssuhteen vaikutuksesta.

Perusasiana vielä: Leaf on kiinteällä alennusvaihteella varustettu sähköauto, ja olisikin mielenkiintoista asentaa siihen vaikka modernilla tekniikalla varustettu nelipykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Näin ei tietysti tuotantoautoon tehdä kustannusten, tekniikan monimutkaistumisen ja painonlisäämisen kannalta, varsinkin kun lopullinen hyöty olisi mitätön. Kuitenkin kiihdytys 0-100 km/h samantehoisella polttomoottorilla pelkällä alennusvaihteella taas olisi lähinnä nolo tapahtuma.

Ei ne tittelit paljoa vaikuta vaan sanottu asia. Suomessakin kaupungissa x on oikein "kuljetuspäällikkö" joka on sanout että Euro6 -busseihin verrattuna biokaasubussit eivät tuo yhtään päästövähenemää. Mitäpä niillä titteleillä jos ei tuota mitään? Osoita myös että missä kohtaa olen mutuillut?

Joka tapauksessa suoraan ei ollut kyse Engineering Explainedin videosta vaan tuosta väännöstä jarnaajasta, jonka ajatus asioista on lähtökohtaisesti väärin, eikä ole sisäistänyt kaikkien asioitten suhdetta. Se että pitäisi katsoa video ja yrittää ymmärtää, että mitä väännöstä jarnaaja ajaa takaa, jotta voin hänen selityksensä opettaen oikaista, ei ole kovinkaan hedelmällistä. Arvaile siinä sitten toisen henkilön tarkoittamaa pointtia katsellen jo lähtökohtaisesti paljon virheitä sisältävän youtube-tilin materiaalia. En sanonut että tuo video on väärä kuitenkaan missään vaiheessa. ;)

Teholla ne autot kulkee, ei sille mitään voi. Autowiki ei todellakaan ole hyvä paikka oikeastaan millekkään paitsi disinformaatiolle ;) Hyvä paikka aloittaa on kylläkin ihan alan kirjallisuus ja koulun penkki, ei todellakaan mikään wikipedia. (Tai sitten konsultoit jotain jo valmista alan asiantuntijaa jolla on jo kunnon CV ja on asiantuntijajärjestöissä ja alan hankkeissa mukana, esim. minua)


Mihin polttomoottoriin muuten vertaat? Saisikohan niitä verrokkeja jo vihdoin? :)
Ja niin haluat asentaa sähköautoon kaksoiskytkinvaihteiston, vaikka sanoit itsekkin että lopullinen hyöty olisi mitätön? Aika erikoinen logiikka. Toisekseen joku Leaf painaa jo niin paljon että prosentuaalinen painonlisäys olisi tuossa vaiheessa enää mitätön, ja kolmannekseen kyllä vaihdelaatikosta hyötyvät sähköautotkin, tai sitten et ole ymmärtänyt lainkaan koko ajotilapiirrosta ja tehon ja väännön suhdetta, siksihän minä kehotinkin moisen pykämään jostain autosta ihan itse niin hahmotat vähän paremmin asioita, täten osaisit tulkita mahdollisesti Engineering Explainedinkin videoita paremmin, koska luultavasti samoista asioista puhuu. Vähän nyt omaakin tsemppiä ja asennetta peliin. :)

Neljännekseen tuostahan tuli ilmi että Engineering Explained on tyypillinen, nimenomaan vastavalmistunut insinööri vailla omaa tietoa, kunhan näyttäisi toistelevan peruskurssijarnaa ilman omia kommentteja tai kokemuksia. Vastavalmistuneen insinöörin juttuja vailla omaa kokemusta mistään nyt on muutenkin aika vaillinnaista fanittaa? Hauska että tuokin asia tuli ilmi, kehu on oikeasti negat. asia.

Zetbo: En ole sanonut mitään mikä olisi mutuilua, olen paljon linkannut materiaalia, linkkejä ja perusteita, aika kaukana mutuilusta kun jokaiseen kysymykseen olen vastannut seikkaperäisesti ja asiallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä ketjusta voisi pari tyyppiä tehdä oman ketjun jossa jauhaa asioita edes takas teoria tasolla.

Käytännön kokemukset jne keskustelu sitten tässä ketjussa = ei tarvetta varoituksille/banneille.


Itse aiheeseen niin rellun todellinen toimintamatka jää kyllä reilusti alle tuon 400km. Ehkä sellaiset 300km pääsee matkaajoa ja talvella 250km.

Toki edistystä tuokin :)

-edit- lisätään vielä että itsellä alla toytota Prius plus , kiva perheauto,kulutus pieni ja vuoden kaikki verot yht n.120e , huolto hinnat edulliset ainakin edelliseen TDi dsg octaviaan verrattuna. Hyvä puolia myös että kotiseudulla Lapissa talvella lämpiää nopeasti -30 asteen pakkasilla myös.

Hieman tehoton on mutta kulkee toki ihan riittävästi tarkoitukseen.

Seuraavana autona kiinnostaa edullinen täys sähkö , etenkin ioniq. Itselle riittäisi periaatteessa että ainakin 150km pääsee varmasti talvellakin.

Ongelma on harvassa olevat latauspisteet.. esim Kuusamon kautta ajan Kemijärvelle sukuloimaan Melkeen 10 vuodessa= Oulu Kuusamo välillä ei voi vielä ladata. Kuusamossa velipojan luona kyllä onnistuu, mutta kun 200km ois ennen sitä päästävä... :/

ABC asemat esim Pudasjärvellä jos saa laturin niin sitten vois jo ostaa ioniqin
 
Viimeksi muokattu:
Renault zoe:n nettisivuilla huomaa sen että autossa on pienempi energian kulutus kun alla on talvirenkaat ja talvinopeusrajoitus. Zoe:lla pääsee talvella 18 km pidemmästi.

Matka-ajoa näyttää pääsevän noin 250 km talvella ja kesällä?

-15 C 80 km/h 194 km.
+0 C 80 km/h 249 km.
+20 C 100 km/h 231 km.
+20 C 60 km/h 360 km.
+20 C 50 km/h 388 km.
edit: Lisää
-15 C 90 km/h 180 km
-15 C 100 km/h 160 km
-15 C 110 km/h 144 km
-15 C 120 km/h 130 km
+20 C 120 km/h 180 km
+20 C 130 km/h 163 km
 
Viimeksi muokattu:
Renault zoe:n nettisivuilla huomaa sen että autossa on pienempi energian kulutus kun alla on talvirenkaat ja talvinopeusrajoitus. Zoe:lla pääsee talvella 18 km pidemmästi.

Matka-ajoa näyttää pääsevän noin 250 km talvella ja kesällä?

-15 C 80 km/h 194 km.
+0 C 80 km/h 249 km.
+20 C 100 km/h 231 km.
+20 C 60 km/h 360 km.
+20 C 50 km/h 388 km.


Mutta kun meilläpäin talvella -20 -35 välissä huitelee Melkeen kuukauden lämmöt niin veikkaan että tuo koppimopo ei etene kauas. (Zoe on vähän vielä omaan silmään turhan pieni auto)

-edit- toki Hyundain toimintamatka kovalla pakkasella jää myös surkeaksi. Ens talven testejä odotellaan :)
 
Mutta kun meilläpäin talvella -20 -35 välissä huitelee Melkeen kuukauden lämmöt niin veikkaan että tuo koppimopo ei etene kauas. (Zoe on vähän vielä omaan silmään turhan pieni auto)

-edit- toki Hyundain toimintamatka kovalla pakkasella jää myös surkeaksi. Ens talven testejä odotellaan :)

Salakuvissa: Nissan Leaf – useita akkuvaihtoehtoja - Tekniikanmaailma.fi

Mites tuo uusi Nissan Leaf? Vuoden päästä pitäis olla kaupoissa tai jopa jossai päin vielä tämän vuoden lopussa :) Tuohon kun taitavat sen 60kWh akun pistää niin kyllä pitäs hyvin päästä kulkemaan.
 
Renault Zoe 40 Z.E intens koeajossa.
Kyllä sillä 40 kWh jo aika hyvin ajelee yhdellä latauksella. Toki kulutus on korkeampi kuin Ioniqissa.

Vahvuutena tässä mm 22 kW Type2 AC-lataus, jolla latautuu esim. kauppojen (monesti ilmaisista) latauspisteistä nopeasti.
Otin

Palaan tarkemmin asiaan, kunhan saan koeajoviikon kokemukset kerättyä ja blogiin tarinan kirjoitettua.

IMG_7176.jpg
 
Aika pieni auto
Niin, siis pienemmän kokoluokan autohan se selkeästi onkin.
Silti sisällä riittävät tilat varmasti vielä 180 cm luokan neljälle miehelle. (en osaa nyt arvioida sen pidemmistä, kun itse olen niin pätkä).

Takapenkillä tässä(kin) autossa kolmannen on sitten syytä olla sovun säilymiseksi selkeästi pienempi :)
Tavaratila on Leafia ja Ioniqia pienempi, mutta esim. minulle ja kolmelle kotona asuvalle lapselleni olisi aivan riittävä.

Takaviistosta katsottuna sen korkeus suhteessa pituuteen ja leveyteen vielä korostaa lisää pienuutta.
Onhan se tosiaan noin 40 cm lyhyempi ja hiukan korkeampi kuin Leaf sekä peräti 11cm Ioniqia korkempi.

Pituus Leaf: 4446 Ioniq: 4470 Zoe: 4084
korkeus Leaf: 1550 Ioniq: 1450 Zoe: 1562

Leveydessä Ioniq on Nissan-Renault -autoja selkeästi leveämpi.
Se sitten jo näyttääkin jo aika menevältä paketilta.

IMG_7172.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Salakuvissa: Nissan Leaf – useita akkuvaihtoehtoja - Tekniikanmaailma.fi

Mites tuo uusi Nissan Leaf? Vuoden päästä pitäis olla kaupoissa tai jopa jossai päin vielä tämän vuoden lopussa :) Tuohon kun taitavat sen 60kWh akun pistää niin kyllä pitäs hyvin päästä kulkemaan.

Varmaan ihan jees mutta itse en pidä tuollaisista pikkupallero autoista, eli puhtaasti omaan silmään ei sovi :)

No ioniq "2" pitäs tulla ens vuonna paremmalla akustolla myyntiin niin katsoa sitten uudestaan. Jospa hinta ei nousis samalla
 
Varmaan ihan jees mutta itse en pidä tuollaisista pikkupallero autoista, eli puhtaasti omaan silmään ei sovi :)
Renault Zoe onkin pikkuauto. Eli samaa kokoa kuin Renault Clio, Ford Fiesta ja Opel Corsa. Mutta toisaalta onhan nuo uudet pikkuautot silti aika tilavia.

Itse kyllä tykkään juuri tuosta pikkuautojen kokoluokasta jos pitäisi ostaa uusi auto.
Pikkuautojen kokoluokka on B-segmentti. Nissan Leaf on yhden pykälän isompi, eli C-segmentti. Itsellä kun on kolme vanhaa autoa, niin ne on kaksi kokoluokkaa pikkuautoja isompia, eli D-segmentissä olevia. Uutena toki kalliimpia, mutta käytettynä saa isoja autoja halvalla, kun ei niistä kukaan tykkää :D

Tesla model S on luokiteltu samaan luokkaan kun Mersu S, BMW 7, Audi A8 eli ne on noita "järkäle" kokoisia sitten?
 
Tesla model s kelpaa heti , ei puutu ku noin 100 000e :D

Mutta juu, kaksi pientä lasta on ja octavian kanssakin oli tilasta pulaa kun vaunut jne mukana joten pitöö katsoa mihin sitä ensivuonna vaihtaa. 2v välein on auto vaihdettu ja samalla linjalla pitää jatkaa.
 
Itsellä kun ei ole lapsia niin olen aina ihmetellyt tätä: miksi niitä vaunuja pitää roudata mukana?
 
Renault Zoe 40 Z.E intens koeajossa.
Kyllä sillä 40 kWh jo aika hyvin ajelee yhdellä latauksella. Toki kulutus on korkeampi kuin Ioniqissa.

Vahvuutena tässä mm 22 kW Type2 AC-lataus, jolla latautuu esim. kauppojen (monesti ilmaisista) latauspisteistä nopeasti.
Otin

Palaan tarkemmin asiaan, kunhan saan koeajoviikon kokemukset kerättyä ja blogiin tarinan kirjoitettua.
Takapenkit taitavat kaatua vain yhdessä osassa? Menisivätköhän 160cm laskettelusukset / lumilauta etupenkkien välissä / takapaksissa ilman, että ajomukavuus kärsii aivan toivottomasti?

Eipä sillä, taitaa kyllä olla vielä sen verran huonoa tuo matkan teko, että oikeasti on vähän huono lähteä laskettelemaan Zoe:lla, tai ainakin melkoinen kompromissiratkaisu se on...

200km kun ajaa yhtä soittoa kyllä sinänsä hyvin, mutta talvisilla Alpeilla Zoe:sta loppuu akku juuri kun pitäisi nousta kylään...
 
Renault Zoe40 Z.E Intens -sähköauto koeajokokemuksia ja tarinointia blogissani.
Olkaa hyvät.

+ 40 kWh akku
+ 22 kW sisäinen AC-laturi ja sen suomat latauksen nopeus sekä latauspaikkojen runsaus

- Ioniqin jäljiltä korkea kulutus maantieajossa, jonka johdosta matkailukäytössä isomman akun edut sulavat helposti
- DC pikalatausmahdollisuuden puuttuminen
Ajo-ominaisuudet ja kokoluokka sekä tilat on tietenkin myös jokaisen itse todettava. Pikkuautohan Zoe on.
Minulle ne riittäisivät hyvin. Suorituskyky häviää jopa Leafille, mutta sähkömoottorin tasainen vääntö tekee ajosta etenkin kaupungissa vaivatonta ja kevyen tuntuista. Samasta syystä myös mäkisempääkin maantietä ajellessa mukana on ajamisen keveyden tuntua.

Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti | Sähköautoileva motoristi

DSC_0890.jpg
 
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kasvulla Q1/2017
Sähköautoja rekisteröitiin Q1/2017 jopa 68% enemmän kuin viime vuonna.

Tesla on ollut suosituin sähköautomerkki alkuvuonna ja malleista Teslan Model S on ollut suosituin.
Zoen ja Ioniqin rekisteröintimäärät uskottavasti odottavat nyt lähinnä toimituksia. Ioniqille muodostui tiettävästi nopeasti jopa puolen vuoden jono.

Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017 | Sähköautoileva motoristi
 
Tämän vuoden myydyin merkki on tosiaan Tesla. Nissaniin verrattuna 38 kpl myytyä Teslaa enemmän.

Maaliskuu:
Nissan Leaf 21
Model S 13
Model X 13
Renault Zoe 5
BMW i3 3
mersu 1
vw 1
Hyundai Ioniq 0 (varasto tyhjä?)
Maaliskuu yhteensä 57 kpl

Jos sama myyntimäärä jatkuu, niin tänä vuonna myytäisiin 524 autoa.

Bensa-autoilla laskua -0.17% ja diesel autoilla -1.56%. Eli diesel on laskenut eniten.
Maakaasu +50%. Bensa/sähkö +35.48%. Diesel/sähkö +1733.33%.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän vuoden myydyin merkki on tosiaan Tesla. Nissaniin verrattuna 38 kpl myytyä Teslaa enemmän.

Maaliskuu:
Nissan Leaf 21
Model S 13
Model X 13
Renault Zoe 5
BMW i3 3
mersu 1
vw 1
Hyundai Ioniq 0 (varasto tyhjä?)
Maaliskuu yhteensä 57 kpl

Jos sama myyntimäärä jatkuu, niin tänä vuonna myytäisiin 524 autoa.

Bensa-autoilla laskua -0.17% ja diesel autoilla -1.56%. Eli diesel on laskenut eniten.
Maakaasu +50%. Bensa/sähkö +35.48%. Diesel/sähkö +1733.33%.

Juu Ioniqilla vähän pitkänlainen toimitusaika. Suosio aika suurta kansainvälisesti.
Zoesta varmaan suurin osa mennyt maahantuojan ja jälleenmyyjän koeajoon.
Leafissa saattaa näkyä aika kovan huoltoleasing-tarjouksen vaikutus.

Kesän loppuun mennessä mielenkiintoista nähdä, mihin Iioniq ja Zoe -määrät asettuvat.
 
Näinköhän tuo sähköautojen latailu tarpeen vaatiessa muuttuu mahdottomaksi julkisilla paikoilla sen takia, että ilmaiselle lataukselle on niin paljon ottajia.

Itse melkein toivoisin, että latauspaikoista otettaisiin asiakkaalta maksu, jotta ne olisivat vapaana niille jotka niitä tarvitsevat ja ihmiset eivät "huvikseen" latailisi niillä, vaan lataisivat kotona/töissä kenellä se on mahdollista.

Mikä on todennäköisesti toteutuva sähköautojen määrän kasvu? Montako niitä on rekisteröity tällä hetkellä ja jos nyt mietitään vaikka 2v päähän, niin voisiko määrä 5 tai kymmenkertaistua?
 
Näinköhän tuo sähköautojen latailu tarpeen vaatiessa muuttuu mahdottomaksi julkisilla paikoilla sen takia, että ilmaiselle lataukselle on niin paljon ottajia.

Itse melkein toivoisin, että latauspaikoista otettaisiin asiakkaalta maksu, jotta ne olisivat vapaana niille jotka niitä tarvitsevat ja ihmiset eivät "huvikseen" latailisi niillä, vaan lataisivat kotona/töissä kenellä se on mahdollista.

Jep, ei tarvitse olla ennustaja. Ilmaiseen lataukseen ei voi luottaa. Tietysti nyt vielä se maksullinenkin toimii ihan miten sattuu, vähän kyseenalaista voiko siihenkään vielä luottaa.
 
Näinköhän tuo sähköautojen latailu tarpeen vaatiessa muuttuu mahdottomaksi julkisilla paikoilla sen takia, että ilmaiselle lataukselle on niin paljon ottajia.

Itse melkein toivoisin, että latauspaikoista otettaisiin asiakkaalta maksu, jotta ne olisivat vapaana niille jotka niitä tarvitsevat ja ihmiset eivät "huvikseen" latailisi niillä, vaan lataisivat kotona/töissä kenellä se on mahdollista.

Mikä on todennäköisesti toteutuva sähköautojen määrän kasvu? Montako niitä on rekisteröity tällä hetkellä ja jos nyt mietitään vaikka 2v päähän, niin voisiko määrä 5 tai kymmenkertaistua?
Juu samaa mieltä minäkin.
Ei ole tarve olla ilmaisia ja tuskin pysyvät maailman tappiin asti ilmaisina.
Mutta nyt ainakin liiketoiminnan harjoittajista useat vielä asentelevat niitä ilmaiseksi käytettäviksi ja nämä ilmaiset Type-latauslaitteet ovat myös toimintavarmimpia.
 
Zoen hinta on briteissä mielenkiintoinen, £14250 ja akkuvuokra esim. 15000km/v ajosuoritteella about £90/kk.

Clio maksaa saman samoilla varusteilla ja jos kulutus on esikaupunkiostajalle vaikka tuo 15000km*0.06l/km*£1.2/litra = £90/kk.

Akun omaksi ostaminen maksaa n. £5000.

Ei hirveää eroa suuntaan tai toiseen, korkeintaan aavistuksen häviää zoella.
 
Olikos toi Renault Zoe nyt Yariksen kokoinen auto? Vähän vaikea hahmottaa kun ei ole nähnyt livenä.

Zoen hinta 33 000 euroa, Yaris Hybridin (vastaava ajomukavuus sähkömoottorin ansiosta) karvalakkimalli 20 000 euroa. 13 000 euroa hintaerona, joten omilla 50 tkm ajoilla Zoe maksaisi itsensä takaisin reilussa kolmessa vuodessa, jos ei lasketa sähkön hintaa. Sähkön hinta mukaan lukien vaikea sanoa kun en tiedä mitä Zoe keskimäärin omissa ajoissa kuluttaisi. Pitkähkö on takaisinmaksuaika toistaiseksi.

Yariksen kulutus duunikaverilta joka ajaa aikalailla samantyyppistä ajoa kuin minä, 5,5*1,5*500=4125 euroa vuodessa polttonesteisiin.
Juu ajelin sillä vähän reilut 2000 km testikoeajon ja vertaisin itsekin mieluiten hybrdi Yarikseen, jos pitää ei-sähkiksistä verrokki hakea. Justiinsa siitä syystä, että Yaris on aikalailla saman kokoluokan auto ja on automaatti ja jo edes vähän pienemmillä päästöillä.

Mutuna sanoisin, kun aika paljon myös tuoreella Yariksella olen ajanut, että Zoessa on sisätilat silti väljemmät, myös tavartila. Ei suurta eroa kuitenkaan mihinkään suuntaan. Omaan makuuni Yaris on paremman laatuisen tuntuinen, mutta nämä on vähän henkilökohtaisia arvostuskysymyksiä. Hintaerokin on tosiaan tuota luokkaa. Zoe on aika karusti kuitenkin varusteltu, joten on perusteltua vertailla Yariksen Hybridin edullisimpaan varusteluun, joka maksaa tosiaan aika tarkkaan 20500e. Olennaisimpana käytännön etuna Zoelle jää sen talvikäytettävyys. Leafissa on jo niin oppinut arvostamaan nopeaa kännykällä tapahtuvaa lämmityksen ohjausta ennalta sekä erittäin nopeaa lämpiämistä ajoon lähtiessä. En tiedä saako ja jos saa, niin millä hinnalla Yaris Hybridiin saisi Webaston kännykkäohjauksella, mutta kyllä se jonkun tonnin varmasti vähintään hintaa nostaisi.

Kyllä sähköautoilijana edelleen kehtaan ihan avoimesti todeta, että edelleen joku muu syy sähköauton ostoon on päällimmäisenä ihmisellä mielessä, kuin investoinissa säästäminen, kun sähköauton ostoa toteuttaa. Näin vaikka ajaminen sähkiksillä onkin lähes ilmaista, tai siis sen tuntuista vähintään.
 
Viimeksi muokattu:
Zoen hinta on briteissä mielenkiintoinen, £14250 ja akkuvuokra esim. 15000km/v ajosuoritteella about £90/kk.

Clio maksaa saman samoilla varusteilla ja jos kulutus on esikaupunkiostajalle vaikka tuo 15000km*0.06l/km*£1.2/litra = £90/kk.

Akun omaksi ostaminen maksaa n. £5000.

Ei hirveää eroa suuntaan tai toiseen, korkeintaan aavistuksen häviää zoella.
Vankka toive minulla ja ainakin muutamalla muullakin olisi, että Rellu toisi akkuvuokraussysteeminsä myös Suomeen.
Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että noihin vuokra-akkuihin Rellu alkaa toimittaa 41 kWh upgradeja. Alkaa saada kohtuu edullisesti Euroopassa jo tosi hyvän kaupunki/taajamarangen sähkiksiä.

Kun vielä niitä alkaisi pystyä enemmän tuomaan Suomeen, mutta tosiaan nyt rajoitteena on se, että ne on pääsääntöisesti vuokra-akuilla mynnissä Euroopassa ja Suomeen niitä ei taida niin pystyä tuomaan edes käytettyinä.

Tuollahan ajaa keskiverto Suomalainen (16tkm/v) lähes viikon taajama/kaupunkiajoa yhdellä latauksella :)
ja senkin voi käydä tekemässä lähimmässä hypermarketin parkiksella viikonloppuostosten aikana ilmaitteeksi :)

hmmm... tuollainen Zoe 41 kWh akulla joskus Euroopasta jollekin noin 15 000 eurolla kakkosautoksi. Saattaisi toimia. Veikkaan, että jollekin kävisi sama kuin minulle aikanaan, että kakkosauto-sähkiks onkin saman tien ykkösauto ja parin vuoden päästä ei muuta enää olekaan... No ei kaikille tietenkään, eikä toivottavasti.
 
Juu ajelin sillä vähän reilut 2000 km testikoeajon ja vertaisin itsekin mieluiten hybrdi Yarikseen, jos pitää ei-sähkiksistä verrokki hakea. Justiinsa siitä syystä, että Yaris on aikalailla saman kokoluokan auto ja on automaatti ja jo edes vähän pienemmillä päästöillä.
Kyllä kai sitä on ihan perusteltua verrata sekä Yaris Hybridiin että halvimpaan Clioon, riippuen mihin käyttöön ja millä kriteereillä ostetaan. Zoe taitaa kuitenkin olla halvin uusi sähköauto, joten varmasti vain edullisia kilometrejä uudella autolla haluavakin voi sitä harkita. Ja tosiaan ei tuo nyt enää niin itsestäänselvästi halvempaa ole polttomoottoriautolla ajaa, vaikka taitaa se pelkällä hinnalla valiten kuitenkin vielä karvan polttispuolelle mennä ainakin suurimmassa osassa tilanteita. Ja automaattikin on sitten osalle plussa, osalla samantekevä.

Sinänsä tuo kustannusvertailu on siinäkin mielessä kiinnostavaa, että ennustanee aika hyvin sitä sähköautojen yleistymistä. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan merkittävästi ole valmiita maksamaan lisää sähköautosta, verrattuna saman asian ajavaan polttomoottoriautoon, joten todellinen valtavirtaan läpilyönti voi tapahtua vasta kun kokonaiskustannukset ovat samaa luokkaa. Toki jälleen kerran tämä riippuu paljon verottastakin, kun toistaiseksi sähköautoilun edullisuus perustuu kuitenkin pelkästään verokohteluun. Siihen on vielä valtavasti matkaa, että sähköautoilu olisi oikeasti halvempaa tai edes samanhintaista ilman veroetuja.

Vaikkakin käyttömaksut taitaa muuten yllättäen mennä niinpäin, että vuotuinen maksu on sähköautolla matalista päästöistä huolimatta korkeampi bensaan verraten.

Oma tilanne on se että työkuvioista riippuen voi kakkosauton hankinta olla edessä kesällä (ei varmaa vielä) ja sähköauto tähän kiinnostaisi kun 10km työmatkaa sellaisella aika mukavasti ajelisi. Ja tässä on kyllä suurena kysymyksenä nimenomaan se hinta. Toinen on tosiaan se lataus. Mitä tuollaisen latauspistokkeen asennus muuten suurinpiirtein kustantaa jos oletta ellei taloyhtiöltä tule ongelmia?

Tietysti yksi kysymysmerkki tässä kannattavuudessa on miten sähköautot pitävät arvonsa pitkällä tähtäimellä. Perustellusti voi minusta ennustaa kummin päin vain: Jos suosio kasvaa niin käytettyjen kysyntä voi hyvinkin olla tarjontaan nähden merkittävää, jolloin arvo pysyy hyvin, mutta toisaalta jos tekniikan kehittyessä hinnat laskevat piakkoinkin niin arvo voi laskea aika jyrkästikin.
Zoe on aika karusti kuitenkin varusteltu, joten on perusteltua vertailla Yariksen Hybridin edullisimpaan varusteluun, joka maksaa tosiaan aika tarkkaan 20500e. Olennaisimpana käytännön etuna Zoelle jää sen talvikäytettävyys. Leafissa on jo niin oppinut arvostamaan nopeaa kännykällä tapahtuvaa lämmityksen ohjausta ennalta sekä erittäin nopeaa lämpiämistä ajoon lähtiessä. En tiedä saako ja jos saa, niin millä hinnalla Yaris Hybridiin saisi Webaston kännykkäohjauksella, mutta kyllä se jonkun tonnin varmasti vähintään hintaa nostaisi.
Saa Yarikseen Webaston, toki tietysti maksaa. Tai sitten joku Defa Link, jos kauko-ohjauksen haluaa, olisihan se toisaalta vähän epäreilua laskea sähköauton eduksi sitä, että ei tarvitse liittää tolppaan ;). Toisaalta nuo Hybriditkin kyllä lämpenee aika hyvin sähkövastuksien ansiosta. Paljonkos muuten esilämmitys vaikuttaa sähköautossa kantamaan talvella?
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti yksi kysymysmerkki tässä kannattavuudessa on miten sähköautot pitävät arvonsa pitkällä tähtäimellä. Perustellusti voi minusta ennustaa kummin päin vain: Jos suosio kasvaa niin käytettyjen kysyntä voi hyvinkin olla tarjontaan nähden merkittävää, jolloin arvo pysyy hyvin, mutta toisaalta jos tekniikan kehittyessä hinnat laskevat piakkoinkin niin arvo voi laskea aika jyrkästikin.
Pitkällä tähtäimellä akkujen uusiminen tulisi jossain vaiheessa eteen. Laskin jotain käyttökuluja, mutta ei nyt ole mitään johon osaisi tuota verrata. Näyttää olevan nyt aika vähän käytettyjä Leaf autoja saatavilla.

Uusi nissan leaf 24 kWh Acenta 37 750 €
Käytetty 100 tkm ajettu (25 tkm vuodessa), 17 900 €
= 19 850€
= käyttökulut 0.1985€/km
= 19.85€/100km
Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto
 
Kyllä kai sitä on ihan perusteltua verrata sekä Yaris Hybridiin että halvimpaan Clioon, riippuen mihin käyttöön ja millä kriteereillä ostetaan. Zoe taitaa kuitenkin olla halvin uusi sähköauto, joten varmasti vain edullisia kilometrejä uudella autolla haluavakin voi sitä harkita.

VW e-up on n. 5000€ halvempi. Mitsu/pösö/citikka vekotin myös, sikäli kun se on enää myynnissä.
 
Pitkällä tähtäimellä akkujen uusiminen tulisi jossain vaiheessa eteen.
Tuleeko? Minusta taas näyttää, että jopa leaffin pieni akusto kestää koko auton käyttöiän. Sen verran hyvin kaikkien noiden akut ovat käyttöä kestäneet ainakin Suomen oloissa. Arizonan autiomaassa ajavilla tilanne on ehkä toinen.
 
Tuleeko? Minusta taas näyttää, että jopa leaffin pieni akusto kestää koko auton käyttöiän. Sen verran hyvin kaikkien noiden akut ovat käyttöä kestäneet ainakin Suomen oloissa. Arizonan autiomaassa ajavilla tilanne on ehkä toinen.
Niin tosiaan. Voihan se akusto tosiaan kestää auton iän. Silloin pitäisi kestää esim 20 vuotta, mutta kai sekin mahdollista olisi?
esim 20.6 tkm x 17v olisi 350 tkm ajomäärä. 20 vuotta olisi sitten 412 tkm.
 
Suurin osa liikenteessä olevista '97 Priuksista ajelee edelleen alkuperäisillä akuilla. Kapasiteetista voi olla vähän lähtenyt prosentteja, mikä ei tietty hybridissä haittaa paljoa. Silti, jos sen sähköauton akussa on 20 vuoden kuluttua vielä 80% kapasiteettia jäljellä niin ei se vielä romurautaa ole silloinkaan.
 
Eikä noiden akkujen vaihto ole nyt niin kallista kuitenkaan, joku pari-kolme tonnia. Näppärä tee-se-itse mies voi kyseisen homman tehdä itse.
Sitä paitsi onhan polttomoottoriautossakin paljon kuluvia osia mistä ei sähköautoissa tarvitse huolehtia. On jakohihnaa/ketjua, öljyjä ja suodattimia, vesipumppua, syyläri, turboja, yms.

Ja mikä itselle ainakin on ihan mielenkiintoista on noiden sähköautojen virittäminen. Akkuteknologia kun kehittyy niin sitten esim. 10 vuoden päästä kun ne akut on vaihtokunnossa tilalle voi löytyä paremmat akut, joilla on suurempi kapasiteetti ja tehoakin saa enemmän.
 
Luulisin kanssa että Nissanin ja Toyotan sähköpelit olisi erittäin luotettavia. Plus vaikka Renault Zoe ja hyundai ioniq electric.

Dieseliin jos vertaa, niin kestävyys niissä on parhaimmillaan sellaista että 500 tkm menee laturin vaihtamisella. Ainakin vanhoissa ranskiksissa näin. Vaikka 12 vuodelle tuo vaatisi 42 tkm vuosittaista ajamista.

Onhan sähköautossakin rikkoontuva osa sähkömoottori, mutta ajomäärää en osaa arvata. Veikkaan että hyvä moottori (voimalinja) kestäisi 500-550tkm rauhallista ajoa? Teslassahan noita on mennyt jo aiemminkin, mutta en pitäisi Teslaa kovin luotettavana, koska on uusi automerkki vielä?
 
Mikä osuus noista leaf / zoe / ioniq kokoluokan autoista edes rullataan ikinä 300tkm asti? Sähköauton loppuun saakka ajaminen on tietysti houkuttelevampaa, kun ajaminen on lähes ilmaista ja niitä isoja moottorihuoltoja ei pitäisi juuri tulla, mutta toisaalta voisi luulla, että kierrätysfirmat saattaisivat saada ihan hyvän busineksen siitä, että kierrättävät isot akustot takaisin akkutehtaille raaka-aineiksi.

En tunne akkujen kierrätyksen taloudellista kannattavuutta, mutta jotenkin kuvittelisi, että jos jotain, niin sähköauton akkuja kannattaisi kierrättää.
 
Mikä osuus noista leaf / zoe / ioniq kokoluokan autoista edes rullataan ikinä 300tkm asti? Sähköauton loppuun saakka ajaminen on tietysti houkuttelevampaa, kun ajaminen on lähes ilmaista ja niitä isoja moottorihuoltoja ei pitäisi juuri tulla, mutta toisaalta voisi luulla, että kierrätysfirmat saattaisivat saada ihan hyvän busineksen siitä, että kierrättävät isot akustot takaisin akkutehtaille raaka-aineiksi.

En tunne akkujen kierrätyksen taloudellista kannattavuutta, mutta jotenkin kuvittelisi, että jos jotain, niin sähköauton akkuja kannattaisi kierrättää.
Pidän hyvin todennäköisenä myös kiinteistöakkuina käyttöä vanhoille sähköautojen akuille, jotka päivitetään isompiin.
Näistä on jo juttuja ollutkin, mutta ei käsittääkseni vielä kovin suurta liiketoimintaa, kun ei niitä käytettyjä akkujakaan ole.

Itse hyvin mielelläni voisin ostaa kotini aurinkovoiman jatkeeksi esim. 24 kWh Leafin akun, jossa vaikka 60% SOH, jos sen sopuhintaan paketoituna tuotteena. Hyvin rakennettuna tuollainen toimisi kodin varasähkönä mahdollisten sähkökatkojen varalta, tasaisi vuorokauden kulutuseroja jne
 
Mitenköhän se vuokra-akku käyttäytyy autoveron kannalta? Verohan ei kauhean iso sähköautossa ole, joten käytännön merkitys ei ole suuri, vaan ajattelin asiaa lähinnä juridiselta kannalta.

Maksaako maahantuoja veron akunkin osuudesta uudesta autosta, ja ottaa sen sitten vuokrissa pikkuhiljaa takaisin, vai voiko akun osalta maksaa autoveron samaan tapaan kuin ulkomailta liisatussa kokonaisessakin autossa? Jos akun vaihtaa haluaako tulli veron uudelleen?
 
Mikä osuus noista leaf / zoe / ioniq kokoluokan autoista edes rullataan ikinä 300tkm asti? Sähköauton loppuun saakka ajaminen on tietysti houkuttelevampaa, kun ajaminen on lähes ilmaista ja niitä isoja moottorihuoltoja ei pitäisi juuri tulla, mutta toisaalta voisi luulla, että kierrätysfirmat saattaisivat saada ihan hyvän busineksen siitä, että kierrättävät isot akustot takaisin akkutehtaille raaka-aineiksi.

En tunne akkujen kierrätyksen taloudellista kannattavuutta, mutta jotenkin kuvittelisi, että jos jotain, niin sähköauton akkuja kannattaisi kierrättää.
Prius taitaa mennä juuri samaan kokoluokkaan. Yksi 480 tkm ajettu löytyi :)
Pari kappaletta yli 450 tkm ajettuja Nissan Sunny ja Nissan Almera autoja löytyi. Uskoisin että parhaassa tapauksessa Nissan Leaf:illa pääsisi saman verran. Sen verran maltilliset tehot on Leaf mallissa?
Nissan vaihtoautot - Nettiauto

Toyota Prius 480 tkm:
Myydään hybridiautot - Nettiauto

Mikä osuus? Niin, ei kai sillä ole väliä mikä osuus. Kunhan parhaimmilla pääsisi sen 500 tkm? Nissanilla ja Toyotalla on siihen ainakin "pienehkö mahdollisuus". Eniten ajettu nissan almera oli 502 tkm ja auto näytti vielä aivan uudelta ja hyväkuntoiselta. Omalla vastaavalla vähän isommalla peugeotilla on ajettu maltilliset 525 tkm.
 
Prius taitaa mennä juuri samaan kokoluokkaan. Yksi 480 tkm ajettu löytyi :)
Pari kappaletta yli 450 tkm ajettuja Nissan Sunny ja Nissan Almera autoja löytyi. Uskoisin että parhaassa tapauksessa Nissan Leaf:illa pääsisi saman verran. Sen verran maltilliset tehot on Leaf mallissa?
Nissan vaihtoautot - Nettiauto

Toyota Prius 480 tkm:
Myydään hybridiautot - Nettiauto

Mikä osuus? Niin, ei kai sillä ole väliä mikä osuus. Kunhan parhaimmilla pääsisi sen 500 tkm? Nissanilla ja Toyotalla on siihen ainakin "pienehkö mahdollisuus". Eniten ajettu nissan almera oli 502 tkm ja auto näytti vielä aivan uudelta ja hyväkuntoiselta. Omalla vastaavalla vähän isommalla peugeotilla on ajettu maltilliset 525 tkm.
Sitä ensimmäisenä auton kaupasta ulos ajavaa ei taida tuo kiinnostaa lainkaan, sillä tuon verran ajetut ovat jo ännännellä omistajallaan.

Paljonko auton jälleenmyyntiarvo on 100tkm kohdalla heikompi jos tiedetään, että se on pakko paalata 300tkm kohdalla vrt. Tieto siitä, että kulkee loputtomasti jos jaksaa huoltaa?

Tuskin se tonnia enempää vaikuttaa hintaan?
 
Kyllä se alkaa käydä auton laatumielikuvan päälle jos tuon merkin autot menisikin rikki 300 tkm kohdalla. Eli autovalmistaja saisi vähemmän autoja kaupaksi ja vaikuttaisi se tietysti myös käytettyjen autojenkin arvoon. Ladaa varmaan pidettäisiin kaikkein laaduttomimpana merkkinä. Huomaa heti siitä että ladalla on ajettu hyvin vähän kilometrejä ja silti hinta on halpa.

Tuossa 3 vuotta vanha 102 tkm ajettu Tesla. Eli jotain 6 vuoden päästä voisi olla saatavilla 300 tkm ajettua Teslaakin. Akulla taisi olla takuu 8 vuotta, eli sopivasti takuukin olisi loppunut.
Tesla Model S 85kWh 362hp A Muu 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

20 vuotta x 34 tkm olisi hirmuiset 680 tkm johon jollain mersulla ehkä pääsisi :)
 
20 vuotta x 34 tkm olisi hirmuiset 680 tkm johon jollain mersulla ehkä pääsisi :)

Jos autoa huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti, niin aika harvassa on ne autot jolla ei ajaisi 680tkm. Selvähän se on että jotain tuolla ajomatkalla hajoaakin, mutta ei tuollainen kilometrimäärä ole mikään dieselmersun yksinoikeus. Käytännössähän ne autot paalataan, koska jonkun peruskinnerin arvosta on jo puolessamatkassa suurin osa polttoainetankissa, joten huoltoa ja korjaustöitä karsitaan, jonka takia auto sitten poistuu liikenteestä.
 
Paljon se taas lupaa, katotaan se Model 3 nyt ensin. :D
Pitää saada seuraavat hypet valmiiksi. Model3 tulee olemaan myöhässä ja kalliimpi. Voitot unohtuu taas jonnekki matkan varrelle... mikähän oli se Ponzin määritelmä? Liittyköhän se jotenki aina tulevaan...
 
Jos autoa huoltaa huolto-ohjelman mukaisesti, niin aika harvassa on ne autot jolla ei ajaisi 680tkm. Selvähän se on että jotain tuolla ajomatkalla hajoaakin, mutta ei tuollainen kilometrimäärä ole mikään dieselmersun yksinoikeus.
No oikeastaan millä tahansa autolla voi ajaa kuinka paljon tahansa, noudatti huolto-ohjelmas tai ei. Eriasia kuinka kalliiksi se tulee.

Autot paalataan yleensä kun tulee vika, jonka korjaaminen maksaa enemmän kuin auton arvo (käyttö tai myynti). 2000€ vika kannattaa korjata jossain 300 000 ajetussa 8v vanhassa E-mersussa, mutta ei kannata 300 000 ajetussa 20v vanhassa Puntossa.

Dieseleillä ja suurilla autoilla ajetaan enemmän, niin ovat nuorempina isoissa kilsoissa.

Sähköautoissa akunvaihto näyttää olevan sen verran kallis remppa, että varmasti on potentiaalinen paalaussyy. Mutta onko vielä ekassa vaihdossa riippuu sitten minkä arvoisia nuo siinä iässä ovat. Ja tietysti laskeeko vaihdon hinta kun markkinat kasvaa.
Ja viimeisenä tietysti mikä muita kalliita vikoja niihin voi tulla.
 
Kyllä sähköauton akku on aikamoinen riski kun lasketaan sähköauton käyttö kustannuksia elinkaaren yli. Vaikea tajuta että auton akku kestää 20 vuotta mutta läppärin korkeintaan 3 vuotta.
 
Kyseessä on suunnittelu olosuhteiden ja käyttöprofiilin sekä elinkaaren mukaan.
Tämä kyllä kuulostaa mainos brosyyriltä ja mainoksethan on aina tosia. Tarkoitatko että läppärissä on suuniteltu akun heikko käyttöikä? Olisi mielenkiintoista tietää mikä tekninen yksityiskohta parantaisi akun käyttöiän kymmenkertaiseksi nykyisistä mutta yksikään läppäri valmistaja ei sitä tee. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, mutta myytiinhän meille 50-vuotta huonoja hehkulamppuja vain jotta kauppa kävisi.
 
Ilmeisesti nuo sähköauton akut on oikeastikin hyviä ja pitkäikäisiä. Öljy-yhtiöillä oli ainakin todella suuri pelko sähköautoista. Toyota RAV4 EV autoa tehtiin (tai vuokrattiin) 1997-2003. Ilmeisesti vanhimmat olisi siis 20 vuoden ikäisiä. Uudemmissa on sitten parempi Litiumioni akusto.
Auton huippunopeus on 126 km/h ja toimintasäde 160–190 km riippuen ajotavasta. Autossa käytetyt akut olivat yllättävän pitkäikäisiä nikkelimetallihydridiakuiksi, osalla autoista on ajettu 240 000 kilometriä alkuperäisellä akustolla.
Chevron oli hankkinut maailmanlaajuisen patentin koko akkutyypille samalla, kun se yhdistyi Texacon kanssa. Patentit oli ostettu General Motorsilta. Myös GM valmisti sähköautoja, joten patentista luopuminen oli monille täysi yllätys. Chevron voitti patentillaan 30 000 000 dollaria Toyotalta ja Panasonicilta sekä akkujen tuotantolinja piti pysäyttää välittömästi.[6][7] Chevron-Texaco salli nikkeliakkujen valmistuksen ainoastaan niille, jotka tekevät niistä liian heikkoja sähköautoja varten.[8]
Toyota RAV4 EV – Wikipedia

Tuossa jotain dokumenttia kun GM:n EV1 sähköautot romutettiin. Hullua :)
Who Killed the Electric Car? – Wikipedia

Tuossa yksi esittetty syy miksi sähköautot piti romuttaa. Eli vähemmän rahaa huoltamisesta:
(muun muassa regeneroivan jarrujärjestelmän ja sähkömoottorin yksinkertaisen tekniikan vuoksi), mikä vähentäisi varsin hyvin tuottavien huolto- ja varaosapalveluiden kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuossakin täytyy ihmetellä mikä idea tuossa patentin ostamisessa on ollut, jos ei käytä sitä itse hyödykseen.
Parin vuoden kuluttua tuokin vanhenee ja sitten kuka tahansa pääsee taas hyödyntämään sitä ilmaiseksi ja patentin omistajalle jää tyhjä arpa käteen (jos ei vaan palikoiden rattaisiin laittaminen riitä)
Itse epäilen että öljy-yhtiöt osti patentin sen takia että polttoainetta sai enemmän tai saman määrän myytyä mitä aiemmin. Sähköautot olisi siis vähentäneet polttoaineen kulutusta. En tiedä mitä akkujen patentti maksoi mutta tuli siitä 30 miljoona dollaria voittoa. Sitten patenttioikeus myytiin Boschille ja samsungille jollain hinnalla.
Chevron voitti patentillaan 30 000 000 dollaria Toyotalta ja Panasonicilta. Vuonna 2009 patenttioikeudet myytiin Boschille sekä Samsungille.
Patentti oli siis vanhoihin Nikkelimetallihydridi akkuihin. Litiumioni akkuihin on sitten kokonaan eri patentti ja eri tekniikka. Joka tapauksessa erittäin kierä temppu myydä patentti juuri öljy-yhtiöille ja romuttaa kaikki valmistetut sähköautot ja jatkaa polttis autojen valmistusta. Myös vetyauto oli typerä "kikka" jolla vedättää päättäjiä. Eipä ole vetyautoja näkynyt ja esim Tesla porskuttaa oikein hyvin sähkömoottorilla/moottoreilla :) Itse boikotoin ainakin GM:mää tuon vedätyksen takia :) Sopivasti Opel on jo Peugeot/Citroenin omistuksessa, eli ei tarvitse GM:ltä mitään ostaakaan.


Niin siis jos noita sähköautoja ei olisi romutettu, niin olisi jo enemmän tietoa esim akkujen ja sähkömoottorien kestoiästä. Mutta kaiken järjen mukaan ne on ihan riittävän kestäviä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom