Kts. syy edellisestä viestistä.
Hybridijärjestelmä ilmeisesti hyötykäyttää myös moottorin hukkalämpöä?
Ilmeisesti moottorin hyötysuhde on myös erittäin korkea.
Pelkkä mutu ja ajotilapiirrokset ilmeisesti pystyvät tuomitsemaan yliopistosta valmistuneen konetekniikan insinöörin videot virheiden ja ajatuskatkojen takia. Vaikka kaavat pelottaisivat, kannattaa tutustua vähän väännön, tehon, kulmanopeuden jne. vaikutuksiin. Ihan muutenkin kuin vain perstuntumalta heitettynä, Teho – AutoWiki on hyvä paikka aloittaa. Siellä kerrotaan mm. välityssuhteen vaikutuksesta.
Perusasiana vielä: Leaf on kiinteällä alennusvaihteella varustettu sähköauto, ja olisikin mielenkiintoista asentaa siihen vaikka modernilla tekniikalla varustettu nelipykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Näin ei tietysti tuotantoautoon tehdä kustannusten, tekniikan monimutkaistumisen ja painonlisäämisen kannalta, varsinkin kun lopullinen hyöty olisi mitätön. Kuitenkin kiihdytys 0-100 km/h samantehoisella polttomoottorilla pelkällä alennusvaihteella taas olisi lähinnä nolo tapahtuma.
Ei ne tittelit paljoa vaikuta vaan sanottu asia. Suomessakin kaupungissa x on oikein "kuljetuspäällikkö" joka on sanout että Euro6 -busseihin verrattuna biokaasubussit eivät tuo yhtään päästövähenemää. Mitäpä niillä titteleillä jos ei tuota mitään? Osoita myös että missä kohtaa olen mutuillut?
Joka tapauksessa suoraan ei ollut kyse Engineering Explainedin videosta vaan tuosta väännöstä jarnaajasta, jonka ajatus asioista on lähtökohtaisesti väärin, eikä ole sisäistänyt kaikkien asioitten suhdetta. Se että pitäisi katsoa video ja yrittää ymmärtää, että mitä väännöstä jarnaaja ajaa takaa, jotta voin hänen selityksensä opettaen oikaista, ei ole kovinkaan hedelmällistä. Arvaile siinä sitten toisen henkilön tarkoittamaa pointtia katsellen jo lähtökohtaisesti paljon virheitä sisältävän youtube-tilin materiaalia. En sanonut että tuo video on väärä kuitenkaan missään vaiheessa.
Teholla ne autot kulkee, ei sille mitään voi. Autowiki ei todellakaan ole hyvä paikka oikeastaan millekkään paitsi disinformaatiolle Hyvä paikka aloittaa on kylläkin ihan alan kirjallisuus ja koulun penkki, ei todellakaan mikään wikipedia. (Tai sitten konsultoit jotain jo valmista alan asiantuntijaa jolla on jo kunnon CV ja on asiantuntijajärjestöissä ja alan hankkeissa mukana, esim. minua)
Mihin polttomoottoriin muuten vertaat? Saisikohan niitä verrokkeja jo vihdoin?
Ja niin haluat asentaa sähköautoon kaksoiskytkinvaihteiston, vaikka sanoit itsekkin että lopullinen hyöty olisi mitätön? Aika erikoinen logiikka. Toisekseen joku Leaf painaa jo niin paljon että prosentuaalinen painonlisäys olisi tuossa vaiheessa enää mitätön, ja kolmannekseen kyllä vaihdelaatikosta hyötyvät sähköautotkin, tai sitten et ole ymmärtänyt lainkaan koko ajotilapiirrosta ja tehon ja väännön suhdetta, siksihän minä kehotinkin moisen pykämään jostain autosta ihan itse niin hahmotat vähän paremmin asioita, täten osaisit tulkita mahdollisesti Engineering Explainedinkin videoita paremmin, koska luultavasti samoista asioista puhuu. Vähän nyt omaakin tsemppiä ja asennetta peliin.
Neljännekseen tuostahan tuli ilmi että Engineering Explained on tyypillinen, nimenomaan vastavalmistunut insinööri vailla omaa tietoa, kunhan näyttäisi toistelevan peruskurssijarnaa ilman omia kommentteja tai kokemuksia. Vastavalmistuneen insinöörin juttuja vailla omaa kokemusta mistään nyt on muutenkin aika vaillinnaista fanittaa? Hauska että tuokin asia tuli ilmi, kehu on oikeasti negat. asia.
Zetbo: En ole sanonut mitään mikä olisi mutuilua, olen paljon linkannut materiaalia, linkkejä ja perusteita, aika kaukana mutuilusta kun jokaiseen kysymykseen olen vastannut seikkaperäisesti ja asiallisesti.
Viimeksi muokattu: