Mä olen ahtanut kaukaloa ja kärryjä Yarikseen, ei ongelmaa. Tuskin olis A:n kanssa siis myöskään, ehkä jos alkaa olla enemmän muksuja.
Tossa hesarin jutussa aika hyvin tuotu esiin miten järjetön auto toi on, kun käytännössä ainoa etu on toi korkeampi katto/istumakorkeus.
Tavaratilan litroilla sinä tuskin teet mitään, vaan sillä tavaratilan muodolla ja mitoilla. Niitä kannattaa katsoa, eikä mitään mielikuvituslitroja. Ei ne kärryt ole litran kokoisina paketteina tai miten ikinä noi nykyään mitataankaan
Meinaat, että Mersun B on järjetön kun A on olemassa? Ja ainoat edut ovat katto sekä istuin korkeammalla? Kaikkea sitä kuulee.
Se on totta, että autot valmistetaan samalle pohjalevylle, ja lisäksi kaikki ulkomitat korkeutta lukuunottamatta ovat täsmälleen yhtä suuria. Juuri tuo korkeus kuitenkin mahdollistaa paremmat sisätilat. Moottoritila korkeampi, takapenkin istuinosa ylempänä suhteessa tavaratilan pohjan korkeuteen (mitä ylempänä sitä enemmän lisätilaa pituussuunnassa, koska takapenkin selkänoja on taaksepäin kalteva) sekä korkeamman istuinkorkeuden suotuisa vaikutus jalkojen väljyyteen per matkustamon pituusmetri.
B-sarjassa korkeuden tuoma etu on hyödynnetty pituussuunnassa seuraavasti:
-takapenkin polvitilaa peräti 4-14 cm enemmän riippuen etupenkin etäisyyssäädöstä (B:ssä polvitilaa 74-96 cm vs. A 60-92 cm) tuo A:n 60 cm on todella ahdas
-1 cm pidempi tavaratila penkki kaadettuna (käytännössä yhtä hyviä)
-4 cm pidempi takapenkin istuinosa, 53 cm vs. 49 cm (aikuinen tai pidempi lapsi arvostaa)
Korkeussuunta:
-maavaraa 2 cm enemmän, A:ssa hankalahko 12 cm, B:ssä normaali 14 cm
-istuinkorkeutta takana 8 cm enemmän, edessä 2-8 cm
-etupenkin selkänoja ilman niskatukea 4 cm korkeampi, takana peräti 9 cm korkeampi
-edessä pääntilaa 2-7 cm enemmän, takana 3 cm
-tavaratilan korkeus verhon/hattuhyllyn alla 4 cm suurempi, ilman hyllyä vielä suurempi ero
-B:ssä tod. näk. parempi varvastila takana (TM uudesta A:sta: "Kun etuistuin on ala-asennossaan, on varvastila matala.")
Samoista ulkomitoista huolimatta myös leveyssuunnassa on eroja B:n hyväksi:
-etupenkin istuin- ja selkäosa molemmat 1 cm leveämmät
-tavaratila taka-akselin takana 1 cm leveämpi
-takapenkin istuinosa 4 cm leveämpi (mukavampi kolmelle/kaukaloiden tai istuinten kanssa)
B:ssä tavaratilaan mahtuu korkeuden ansiosta enemmän litroja, mikä auttaa esim. mökkeillessä/ reissatessa. APK:t ja pyykkikoneet mahtuvat B:hen, mutta tuskin A:han. Tavaratilan aukko on luultavasti toistakymmentä senttiä korkeampi B:ssä, koska siinä on 2 cm matalampi nostokorkeus, ja lisäksi auto on 12 cm korkeampi.
Oviaukko on B:ssä korkeampi ja ylhäältä avoin. Siinä ei kolahda kaali ovenpieleen, ja suuria istuimia on mukavampi siirrellä autoon/autosta pois. Lisäksi korkeassa oviaukossa/matkustamossa on selkäystävällisempää kiinnitellä isofixejä tai vauvojen/lasten vöitä.
Eiköhän tässä tullut jo tarpeeksi järkeä sille, miksi kohtuullista tilaa tarvitseville mersuilijoille on olemassa B-sarja A:n lisäksi - etenkin, kun tulevissa hybrideissä hintaero oli lähes olematon.