Keskustelua hybridiautoista

Olikohan autossa täysi latausnopeus käytössä? Katsoin vanhoja Citymarketin latauksia niin kyllä olin päässyt 3.6kW tehoon parhaimmillaan, Passat GTE.
K-lataus app on kyllä ihan onneton kun käytännössä joutuu joka kerta vaihtamaan salasanen jotta pääsee sisään. Tai siis en koskaan pääse vaihtamaan salasanaa mutta pääsen sisään tuolta vaihda salasana e-mailista. Lisäksi app herjaa aina että päivitys saatavilla mutta ei siitä päivityksestä mitään tapahdu...
 
Vaikea kuvitella, että joku itse kehitetty rfid omalla laskutusjärjestelmällä tulisi sen halvemmaksi kuin joku 20-30e/kk + 1% tjsp. normaali korttimaksupääte.

Korttimaksupäätteen hankkiminen ja ylläpitäminen on varmaan pienin osa maksutavan kuluista... Oikeat kulut tulevat niistä maksunvälittäjien provisioista. Miten luulit että luottokorttiyhtiöt maksavat asiakkailleen bonuksia ostoksista?

Yksi syy tuohon maksupelleilyyn on myös se että varsinaista kilpailua ei ole, eikä toiminnan ole tarkoitus olla tuottavaa.

Millaiset mahdollisuudet olisi bensakauppiaalla ryhtyä niin ronkeliksi että hyväksyisi asiakkaikseen vain tietyn porukan? Jossainmäärin polttoainepuolella tuo toteutuu raskaankaluston dieselasemilla. D pisteeltä ei saa polttoainetta ellei ole yhtiön etukäteen hyväksymä asiakas, mutta tuossakin on osaltaan taustalla rajattu kilpailu, eli sekä jakelu, että asiakaskunta on rajallinen, jonka takia tuollainen rajoittava maksuliikenne on ylipäätään mahdollinen.

Todennäköisesti kaikista suurin syy miksi maksukorttien suoraa käyttöä halutaan välttää on PCI DSS -standardit, joita kaikkien kortteja maksutapoina hyväksyvien myyjien tulisi noudattaa jollain tasolla. Lisäksi latauspisteille tyypillistä mikromaksamista tuskin haluaa mikään yritys tukea, kun tyypillisesti (luotto)korttimaksuista provisio on vähintään 2% + 0,40€/transaktio. (edit: pankkikorteilla ei välttämättä prosenttiprovisiota, vaan pelkkä maksu/transaktio) Miljoonia transaktioita tekeville yrityksille varmaan löytyy vielä parempia hintoja, mutta tiedän että monelle suurelle Suomalaiselle yritykselle halvin korttimaksujen välittäjä on Payment Highway: Hinnasto – Checkout

pieni laskutoimitus, esim Virran 30€ minimi "talletus".. Payment highwayn halvimman hinnaston mukaisesti Virralle tulisi tästä yhdestä talletuksesta kustannuksia 30*2%+0,5 = 1,1€.. Sensijaan jos tämä 30 € käytettäisiin vaikka 6 x 5 € latauksena latauspisteillä, tulisi kustannukseksi 6 * (5*2%+0,5) = 3,6€. 30 € kuluttamisesta lataamiseen kuudella eri kerralla tulisi maksutapakustannuksia siis yli 10%! Samalla hinnalla lähettää jo varmaan useammankin RFID-tägin postissa, mistä Virta nyt kuitenkin velottaa 5 €

PCI DSS SAQ -kyselyt näyttävät yli 6 miljoonalla transaktiolla vähintään tältä: https://www.pcisecuritystandards.or...erchant.pdf?agreement=true&time=1568690357909

Kun taas alle 20000 transaktiolla ja pelkällä verkkokaupalla ne näyttävät vain tältä: Official PCI Security Standards Council Site - Verify PCI Compliance, Download Data Security and Credit Card Security Standards

Lisäksi huomioiden, että SAQ D -kyselyssä on monta kohtaa, missä tarvitaan esimerkiksi joku kolmas osapuoli tekemään erilaisia testejä koskien esimerkiksi yrityksen sisäistä tietoturvaa.

Tuolta lyhykäisyydessään mitä tämä kaikki vaatii.. Bringing mobile payments to Neste gas stations

Periaatteessa voi sanoa, että tuollaisen RFID-pohjaisen virityksen ottaa käyttöön ja ylläpitää kahdella täyspäiväisellä työntekijällä, kun luottokorttien hyväksymiseen hyvin korkealla transaktiomäärällä voi mennä aluksi 5-10 miestyövuotta ja ylläpitämiseen ehkä puolet tästä.

Ymmärtääkseni kaikki verkkokaupat, jotka eivät pyöri jo ennestään PCI DSS hyväksytyn palveluntarjoajan palvelussa, pitäisi alle 20000 transaktion volyymilla tehdä tuo SAQ A -kysely, jonka käytännössä kuka tahansa voi tehdä täysin itse. Todellisuudessa tästä ollaan varmaan aika kaukana. Tuolla on hyvä kaavio siitä mitä kaikilta eri kokoisilta toimijoilta vaaditaan: A guide to PCI compliance
 
Viimeksi muokattu:
On. Ja ainakin Passatissa (ja varmaan melkein kaikissa muissakin) johto lukittuu aina automaattisesti vaikka et auton ovia muistaisikaan lukita.

Yllätti että Outlanderissa tuota ei ole. Ilmeisesti type 1 ei sisällä tätä? Tuntuu järenköyhältä pitää "kallista" laturia varkaiden ja keppostelijoiden armoilla.
 
Näytti olevan 10 A. Siltikin olisi kyllä pitänyt saada yli 2 kW. Noh, nyt laitoin asetuksen maxille.

Olivatko viereiset pisteet käytössä? Luulisi kyllä että tehoa riittäisi enemmän joka tapauksessa...niin ja oliko samassa paikassa myös pikalaturi? Voisikohan olla niin että kun pikalaturilla on maksava asiakas niin ilmaisiin type2-tolppiin liikenee noin vähän? Itse olen ladannut noista vain joitain kertoja enkä osaa sanoa onko irronnut täydet 3.7kW.
 
Korttimaksupäätteen hankkiminen ja ylläpitäminen on varmaan pienin osa maksutavan kuluista... Oikeat kulut tulevat niistä maksunvälittäjien provisioista. Miten luulit että luottokorttiyhtiöt maksavat asiakkailleen bonuksia ostoksista?
....
Todennäköisesti kaikista suurin syy miksi maksukorttien suoraa käyttöä halutaan välttää on PCI DSS -standardit, joita kaikkien kortteja maksutapoina hyväksyvien myyjien tulisi noudattaa jollain tasolla.
...
Tuolta lyhykäisyydessään mitä tämä kaikki vaatii.. Bringing mobile payments to Neste gas stations
....
Periaatteessa voi sanoa, että tuollaisen RFID-pohjaisen virityksen ottaa käyttöön ja ylläpitää kahdella täyspäiväisellä työntekijällä, kun luottokorttien hyväksymiseen hyvin korkealla transaktiomäärällä voi mennä aluksi 5-10 miestyövuotta ja ylläpitämiseen ehkä puolet tästä.
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
 
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
Mitäs tarkoitat pysäköinnintarjoajilla? Parkman ainakin laskuttaa kerran kuussa. Ja nyt myös K-Lataus siirtyi tälläiseen. Veloitamme 14.9. alkaen latausmaksut yhdellä kerralla seuraavan kuun alussa
 
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".

Mielestäni tämä tarina kertoo lähinnä siitä, että Neste on maksanut ison rahan siitä, että joku muu toteuttaa koko virityksen. Joku sen työn kuitenkin tekee, ja mitä enemmän sitä tekee joku ulkopuolinen, sitä enemmän se todennäköisesti ainakin isoissa yrityksissä saattaa maksaa.
 
Mielestäni tämä tarina kertoo lähinnä siitä, että Neste on maksanut ison rahan siitä, että joku muu toteuttaa koko virityksen. Joku sen työn kuitenkin tekee, ja mitä enemmän sitä tekee joku ulkopuolinen, sitä enemmän se todennäköisesti ainakin isoissa yrityksissä saattaa maksaa.

Vaihtoehto a: korttimaksupääte.
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
Vaihtoehto b: Mobiili/rfid maksaminen
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
 
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".

En tiedä mitä maksupalveluntarjoajia nämä käyttävät, uskon kuitenkin että juuri Paymenthighwayn hinnastoa halvemmaksi ei heilläkään maksut tule, joten provisiota tulee se ~50snt

Vaihtoehto a: korttimaksupääte.
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
Vaihtoehto b: Mobiili/rfid maksaminen
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjotin, kuka tahansa korttimaksuja hyväksyvä myyjä joutuu noudattamaan PCI DSS standardeja. Työssä joka standardin noudattamiseen vaaditaan on kuitenkin huomattava ero riippuen transaktiomäärästä. Viralla ei välttämättä ole vielä mennyt 20000 vuosittaisen transaktion raja rikki. Yksittäisillä korttipäätteillä tuo raja ylittyisi muutamassa päivässä. Ei Virralla olisi ollut mitään järkeä lähteä ensimmäisinä toimintavuosina muutaman sadan tuhannen euron liikevaihdolla täyttämään korkeamman tason PCI DSS standardien noudattamiseen, vain siksi että Pertti tykkää ladata plug-in hybridiään 500 kertaa vuodessa eurolla.
 
En tiedä mitä maksupalveluntarjoajia nämä käyttävät, uskon kuitenkin että juuri Paymenthighwayn hinnastoa halvemmaksi ei heilläkään maksut tule, joten provisiota tulee se ~50snt
Voi kuule, voisin ottaa vaikka 2€ lisämaksun siitä ilosta että voisin maksaa lähimaksua vilauttamalla satunnaisella laturilla, ja voisin luottaa siihen että myös onnistuu. Toisin kun nyt, kun vieraalle laturille törmätessään pääsee asentamaan äppiä ja tupas-autentikoimaan...

Rekisteröityisin kyllä mielelläni kanta-asiakkaaksi niihin latauspalveluihin, joita käytän oikeasti usein. Mutta nykyinen tilanne jossa pitää rekisteröityä *kaikkiin* palveluihin joita saattaa joutua käyttämään, on melko jyrkkä hidaste sähköautojen leviämiselle.

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjotin, kuka tahansa korttimaksuja hyväksyvä myyjä joutuu noudattamaan PCI DSS standardeja. Työssä joka standardin noudattamiseen vaaditaan on kuitenkin huomattava ero riippuen transaktiomäärästä. Viralla ei välttämättä ole vielä mennyt 20000 vuosittaisen transaktion raja rikki. Yksittäisillä korttipäätteillä tuo raja ylittyisi muutamassa päivässä. Ei Virralla olisi ollut mitään järkeä lähteä ensimmäisinä toimintavuosina muutaman sadan tuhannen euron liikevaihdolla täyttämään korkeamman tason PCI DSS standardien noudattamiseen, vain siksi että Pertti tykkää ladata plug-in hybridiään 500 kertaa vuodessa eurolla.

Toivottavasti virta pääsee sitten nopeasti tuon 20000 transaktion rajan yli. Kesko, Motonet ja Fortum tuon rajan ovat jo varmasti ylittäneet muulla liiketoiminnallaan.
 
Kuten sanoin, on jo olemassa standardi, että jokainen sähköauto on yksilöity ja laskutus löytäisi kohteensa, pelkkä plugi kiinni vain. Kuten Teslalla omilla latausasemillaan. Tämä kymmenen eri firman hölmöily omien tagiensa kanssa on joustavasta kaukana.

Mut tämä kankea hölmöily tuskin loppuu ilman EU lainsäädäntöä, joka helpottaa ihmisten arkea yhdenmukaistaen ja pakottaen tuon tunnistamisstandardin kun sähköistä liikennettä on tarkoitus lisätä.
 
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.
 
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.

Suomessa on niin vanha autokanta että en nyt välttämättä moisesta huolta kantaisi. Ehkä jo kymmenen vuoden päästä ruvetaan näkemään liikenteessä enemmän näitä lataushybridejä kun tuulipukukansalla on varaa moinen ostaa käytettynä ja tekkiläisillä menossa jo täyssähköt.
 
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
 
Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Kyllä itsellä ainakin jo pidemmän aikaa vanhoilla dieseleillä ajavat ovat samassa kategoriassa kuin julkisella paikalla tupakoijat. Saksantuonti + iso kone + karjalalippis + takaveto jne.

Ihmettelen kyllä ilmastohuuhaapaskan keskellä, että ei haluta huolehtia nykyistä enempää lähisaasteista jotka tappavat ihmisiä syöpiin vuosittain, samaan kategoriaan menee puunpoltto taajama-alueilla. Ei vanhoilla dieseleillä tarvitse päästä ajamaan keskustoihin tai edes vilkkaampiin lähiöihin tyyliin Lontoon low-emission ja zero-emission -tyyliset vyöhykkeet, missä sille vanhalle Lantikalle voi ostaa halutessaan päiväpääsyn, vähän auton iästä ja painosta riippuen, päivätaksat pyörivät aikoinaan jo parista kympistä sinne 70e hujakoille.

Valtio ja esim. Helsingin ja Espoon kaupungit voisivat edellyttää, että taksi- ja julkinen liikenne kulkisi ainoastaan sähköllä. Vapaaehtoisesti mikään muutos ei lähde liikkeelle Suomenkaan änkyröiden keskuudessa, vaan siihen pitää ikävä kyllä aina pakottaa.
 
Kieltämättä vähän hävettää tällä hetkellä ajaa laina-autolla, joka on 17 vuotta vanha diesel. Tuo ei edes näkyvästi savuta, mutta kyllähän uudenaikaisempi - jopa polttomoottorikäyttöinen - olisi sosiaalisesti hyväksyttävämpi kulkuväline. Tuskin siihen kukaan muu edes kiinnittää huomiota, mutta ajaessa tuntuu itselle vähän louskulta.

Toisaalta, vaikka olisi varaakin, en ostaisi tällä hetkellä täyssähköautoa. Ei sovi käyttöprofiiliin, ja sitä kautta olisi täysin epäkäytännöllinen tarpeisiini. Plugin-hybridi sopisi huomattavasti paremmin, mutta vaikkapa nyt ilmaston kannalta hyöty on vähän niin ja näin.
 
Viimeksi muokattu:
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
Tuntuu että lehtien kommenttipalstat ovat yleensä trollien valtaamia. En vetäisi niistä kommenteista johtopäätöksiä koskien suomalaisten yleistä mielipidettä. Itse uskon, että 80% ihmisistä valitsee auton, joka on oman käytön kannalta taloudellisesti järkevä ja kattaa omat kulkutarpeet. Auton käyttövoima on yksi muuttuja tässä yhtälössä. Tupruttelevia autoja aletaan varsinaisesti dissata vasta sitten, kun ne alkavat olla vähemmistössä.
 
Kyllä itsellä ainakin jo pidemmän aikaa vanhoilla dieseleillä ajavat ovat samassa kategoriassa kuin julkisella paikalla tupakoijat. Saksantuonti + iso kone + karjalalippis + takaveto jne.

Tämä. Aina vituttaa kun tollanen käryttää siinä valoissa edellä. Jos on edes start&stop järjestelmää niin ainakin se on pois päältä.
 
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
Keltaisen lehdistön juttupalstat... :D
Oletko tosissasi? Otaksutko että niiden juttujen perusteella voi tehdä päätelmiä kansan syvistä riveistä. Talous on se joka määrää. Sähköautot ja hypridit ovat suurimmaksi osaksi vielä uusia ja kalliita ja sitä on helppo kritisoida mikä ei omaan talouteen tunnu järkevältä.

Kävin koeajamassa Outlander PHEV:n. Älyttömän siisti peli ja sopisi kuin nenä päähän omaan perhekäyttöön. Jotain 20kW olisi ehkä tehoa kaivannut lisää massan tueksi, vaikka liikkuminen taajamanopeuksissa olikin ihan ketterää välittömän väännön avulla. Ei vain tee mieli pistää lainarahaa autoon nyt. Nykyinen on velaton, joskin jo suomalaisen kulkineen keski-ikää hipova bensa automaatti. Halpaa ajoa kun huollotkin tulee tehtyä itse, mutta tankilla saa olla usein.
 
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.

Olenkin jonkun verran ihmetellyt sähkö/hybridiauto uutisten kommentteja.
Aina siellä haukutaan ja ihmetellään samat asiat eli ei pääse talvella lappiin ja takaisin veneen kanssa ilman tankkausta tai mistä saadaan sähkö kun 2.7 miljoonaa autoa lataa samaan aikaan.

Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"
 
Aika paljon voi olla yksinkertaisesti tilanne, että ei ole tutustuttu tähän kalustoon. Eipä näitä nyt niin paljoa ole liikkeellä, itsekkään en olisi hybridiä edes ajanut ellei kaveri olisi sellaista ostanut.
 
Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"

Osin on varmaan ärtymystä siihen, että näissä jutuissa on usein päinvastainen asenne eli "sähköauto sopii/sopisi minulle, niin kyllä kaikkien täytyisi sähköautoa käyttää".
 
Suurimmalla osallahan on täysin kateissa käsitys siitä, miten hybriditekniikka edes toimii. Eivät voi ymmärtää, että jarrutusenergian talteenotto, atkinson-kierto ja moottorin kuormitus paremmalla hyötysuhteella voi pudottaa kulutusta ilman, että sitä autoa ladataan töpselistä.

Sitä katotaan sitä maantiekulutusta ja todetaan, että se mun diisseliautomaatti menee samalla tai pienemmällä. Joo niin menee ja sit kaupungissa vie tuplat.
 
Olenkin jonkun verran ihmetellyt sähkö/hybridiauto uutisten kommentteja.
Aina siellä haukutaan ja ihmetellään samat asiat eli ei pääse talvella lappiin ja takaisin veneen kanssa ilman tankkausta tai mistä saadaan sähkö kun 2.7 miljoonaa autoa lataa samaan aikaan.

Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"

Sähköautojen lataaminen tulee aiheuttamaan haasteita sähkönsiirtoon ja tuotantoon. Sähköverkon jatkuva kuorma laskee (sähkönkulutus yleisesti) ja piikkitehot kasvavat (sähköautojen lataus töistä tullessa yms). Sähkö on myös harvoja hyödykkeitä missä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, mikä aiheuttaa haasteita kulutuksen muuttuessa epätasaisemmaksi.

Tietysti riittävän älykkäillä latureilla jotka toimivat tyyliin "lähden kahden päivän päästä ajamaan, lataa kun sähkö on halpaa (tarjontaa paljon kysyntään nähden)" kulutusta pystyisi tasoittamaan. Tällä hetkellä myynnissä olevat ratkaisut eivät siihen taida kyetä. Lisäksi sähköverkko vielä asettaa omat rajoituksensa alueelliseen kulutukseen.

Kuitenkin ongelmia mihin varmasti tulossa ratkaisuja lähivuosina.
 
^ haiseehan dieselit aina, empiiristen tutkimusten mukaan harvemmin 0-5v Mersut ja Bemarit haisevat, mutta esim. VAGinat haisevat aina. Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.
 
Avaatko vähän? Melkosta settiä taas.

Ymmärrän jos puhut jostain 20 vuotta vanhasta pulkasta mistä haistaa että päästöloukut on ohitettu. Muussa tapauksessa tuo on lähinnä hyvätuloisen kaupunkilaisen elitististä itkemistä.

Just näistä puhun. Eikä tarvi olla kuin 10 vuotta vanha jos on enempi ajettu. Kummasti se kiusaus poistattaa se DPF samalla kun käyttää pajalla hakeen lisää tehoa kasvaa kun uusi maksaa 1000+ euroa.
 
Joo ymmärrän. Itse en ole moisia haistellut varmaan vuosiin vaikka kaupungissa ajankin. Taitaa olla niin että loukut kestää nykyään paremmin ja loukun vaihto on halvempaa kun suolistus ja ohjelmointi. Tai no, oli jo vuosia sitten kun itsellä meni tukkoon. Mulla oli niitä ekoja paskoja pönttöjä siinä autossa. Vaihto oli 600, ohjelmointi ja tyhjäys lähemmäs 800.

Ei noita nyt ihan joka päivä kohdalle osu, mutta melki viikottain kyllä kun ajelen aamuruuhkassa keskustaan ja iltapäiväruuhkassa takaisin. Kaikenmerkkisiä näkee, mutta melki bemarit ja mersut on niitä pahimmin haisevia, varmaan keskimäärin isompien mottien ja enempien kilometrien ansiosta.
 
Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)

Sähköautothan voisivat helposti tasata kulutuspiikkejä eli sähköä voisi myydä verkkoon esim. alkuillasta ja ladata myöhemmin halpaa yösähköä. Tulevasta Sono Sionistahan saa ulos 11kW AC. Aika näppärä ratkaisu myös esim. mökin sähköistykseen, jos mökiltä ei ole kohtuuttoman pitkä matka laturille.
 
Viimeksi muokattu:
Eli eipä taida olla kauhean iso ongelma onneksi, jos siihen ylipainoon vertaa ;)

Ei varmasti kansantalouden mittapuulla. Itse totesin vaan, että vituttaa aina kun tollanen haisee siinä edessä. Yleensä siinä vaiheessa on jo myöhäistä kääntää sisäkierrolle kun katku on jo sisällä kabiinissa.

Toki yhtälailla vituttaa jos lentokoneessa tulee joku mouthbreathing läski istumaan viereen.
 
Osin on varmaan ärtymystä siihen, että näissä jutuissa on usein päinvastainen asenne eli "sähköauto sopii/sopisi minulle, niin kyllä kaikkien täytyisi sähköautoa käyttää".

Tämäkin. Yleensäkin uutisointi on hyvin mustavalkoista mitä olen viimeaikoina seurannut mediaa. Toimittajien henkilökohtainen mielipide paistaa kaikista jutuista läpi oli kyse sitten autoista, verotuksesta, pakolaisista, ilmastotalkoista, asumisesta.
Aivan hölmöjä juttuja lehdet täynnä:
Älä osta autoa, mene taksilla, halvempaa :facepalm:
Älä asu muualla kuin PK-seudulla, muu Suomi kuolee pian :facepalm:

Sähköauto ei sovi kaikille, mutta suurimmalle osalle kyllä. Kaupunkilaisille se on paras vaihtoehto. Pitkää maantietä ajavat pohtivat varmasti enemmän. Oma mökkimatka on 350 km joka on jo tehtävissä Teslaakin halvemmilla sähköautoilla. Vaatimuksena on kuitenkin farkkuauton tilat perheelle, joten mikään Zoe tai Leaf ei kelpaa. Ja sitten se vetokoukku... ilmeisesti sitä ei saa e-Niroon?
 
Tämäkin. Yleensäkin uutisointi on hyvin mustavalkoista mitä olen viimeaikoina seurannut mediaa. Toimittajien henkilökohtainen mielipide paistaa kaikista jutuista läpi oli kyse sitten autoista, verotuksesta, pakolaisista, ilmastotalkoista, asumisesta.
Aivan hölmöjä juttuja lehdet täynnä:
Älä osta autoa, mene taksilla, halvempaa :facepalm:
Älä asu muualla kuin PK-seudulla, muu Suomi kuolee pian :facepalm:
Mustavalkoisella uutisoinnilla saa parhaiten klikkejä. Sekä samaa mieltä olevat että asiasta pöyristyneet klikkaavat.
 
Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)

Kuten kirjoitin, sähkössä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, eli säätöä on tehtävä jatkuvasti. Ongelmana on että vähäpäästöiset energiantuotantomuodot eivät vesivoimaa lukuunottamatta ole kovin säädettäviä ja Suomessa rakennettavissa oleva vesivoima on pääosin rakennettu. Nord Poolin sisällä kyllä sähkö liikkuu, mutta siirtoverkot maiden välilllä on pullonkaulana ja lisärakentamisessa hieman poliittisia esteitä (Sähkönhinta laskisi Suomessa ja nousisi Ruotsissa). Nyt meneillään oleva sähköverkkojen uudistus on edeltävien hallituksien toimintavarmuutta vaativien lakien perua (maakaapelointiin siirtyminen yms), tietysti verkon uudistusta tehdessä yritetään arvata tulevaisuuden kulutusprofiileja rakentaa verkkoa sen mukaisesti.
Mihin tämä mutu perustuu ettei sähköautot aiheuta ongelmia? Ainakin paraillaan meneillään olevalla "sähköverkot ja markkinat" kurssilla sähköautot on yksi verkkojen tulevaisuuden haasteista ja oli jo vuosia sitten sähkövoimatekniikan kursseilla AMK:ssa.

Sähköautot on kyllä polttomooreihin nähden helkutin hienoja ajaa arkiajossa ja ympäristöystävällisiä kokonaisuudessa.
 
Sähköautojen latauspisteiden lisäys pikalatureilla reittimatkoja varten lienee yksi vähäisemmistä ja helpoimmin hoidettavista asioista. Vaikkapa huoltamoiden ja kauppakeskusten yhteyteen. Pääosa kaikenlaisten tieliikenteen yksityiskäytön sähköajoneuvojen peruslatauksista hoituu parhaiten ns. kotilatauksessa, auton seisoessa muutoinkin. Siihen tarvittavien järjestelmien tekeminen on asuin- ja taloyhtiöissä ratkaiseva askel autojen järkevimmäksi lataussysteemiksi. Sen tukeminen osaltaan valtiovallan toimin edistää tehokkaasti myös autokannan sähköistymistä. Myös aurinkovoimaloiden teko ja niiden tehon saaminen autolatauskäyttöön ripeytyy kun ns. takaisinmyynti verkkoon uudistuu pankkisysteemiksi, jolloin juuri yö- ja talviaikana voi käyttää tehokkaan talteenoton ylijäämän järkevästi hyödyksi.
 
Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?
 
Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?

Pointti onkin siinä, että tämän lisäksi tulee vielä ne autot lataukseen.
Ei kai kukaan jätä saunaa lämmittämättä sen takia, että auto on latauksessa?

Sitten kun nämä sähkötoosat muiden mukana yleistyvät, niin hinnoittelu tulee hoitamaan kuormantasauksen tulevaisuudessa. Tietysti edellyttäen, ettei sähköntuotannossa tapahdu jotain radikaalia jonka avulla tuotantoa voidaan säädellä reaaliajassa ja/tai eri aikana tuotettua sähköä varastoida tehokkaasti. Kaikki sähkö tulee menemään jonkin elävän menekkiperusteisen hinnoittelumallin mukaan ja kulutusta säädellään automatiikalla. Jos pyydät autoa ladattavaksi ja sähkösaunan lämpiämään -30 pakkasella kun automatiikka on ilmoittanut latauksen loppuneen ja saunan lämmityspyynnön peruuntuuneen, niin appsi ilmoittaa sähkön hinnan olevan nyt 750% normaalia kalliimpaa, ja kysyy haluatko varmasti ladata ja lämmittää arvioidulla kustannuksella 35 euroa. Aika moni tulee valitsemaan ei, ja sähkönkulutus tasaantuu.
 
osaako ne täyssähköautot ilmoittaa heti esim. puhelimeen jos se lataus katkeaa?

useamman kerran sattunu ettei lämmitystolpasta olekkaan tullut sähköä kun roppu palanut jostain,jota varmasti sattuisi ladatessakin(oli nyt sitten millanen latauspaikka tahansa).niin mitäs sitten kun pitäis lähtee töihin tai töistä kotia ja akku latautunut sen +2% edellis päivästä/ajosta eikä riitä sinne minne pitäs mennä.

Sähköautothan voisivat helposti tasata kulutuspiikkejä eli sähköä voisi myydä verkkoon esim. alkuillasta ja ladata myöhemmin halpaa yösähköä. Tulevasta Sono Sionistahan saa ulos 11kW AC. Aika näppärä ratkaisu myös esim. mökin sähköistykseen, jos mökiltä ei ole kohtuuttoman pitkä matka laturille.
varmaan todella kätevää kun tuleekin joku yllättävä meno,joita joskus tulee,ja autoon istuessa voi todeta ettei mennäkkään kun naapurin mamma laittanu pullan uuniin ja sumpit pihisemään :D
 
Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?

Pointti onkin siinä, että tämän lisäksi tulee vielä ne autot lataukseen.
Ei kai kukaan jätä saunaa lämmittämättä sen takia, että auto on latauksessa?
.

Ei, mutta monikin voi ladata auton vasta saunomisen jälkeen. Lisäksi kotilataukseen riittää usein jo 8A virta. Normi kotilataukset pakkasilla hoituvat kyllä, kun myös saunominen onnistuu jo nyt.
Ehkä joku joululomaliikenne, jolloin olisi harvinaisen paljon pikalatureita käytössä kylmällä säällä yhtäaikaa, voisi nostaa hetkellisen kulutuksen huomattavasti nykyisten talvipiikkien yli. Raskaan liikenteen sähköistyminen ja MW-luokan laturit voisivat myös olla oma haasteensa.
 
Sauna on on-off muutenkin joten voi siihen tehdä markan hintaisen vuorottelunkin jos tahtoo.

Näin juuri aion tehdä, jos/kun hommaan 3-vaihelaturin. Jos on myös sähkölämmitys, jossa kiuas on jo valmiiksi vuorottelussa lämmityksen kanssa, niin kovin tehokkaalle laturille ei välttämättä riitä virtaa kovilla pakkasilla. Meillä onneksi kaukolämpö.
 
No se on ihan toinen tarina jos väkisin halutaan vaikkapa paljon tuulivoimaa. Sitä nyt tuskin rakennetaan ylipaljon ilman vastaavaa säätökapsiteettia.

Sähköautojen lataus ei ole sellaista älyttömän satunnaista piikkikuormaa, vaan todella helposti ennustettavaa. Sitä voi ennakoida ihan samalla tavalla kun muutakin kulutusta ja ajaa ihan vaikka ydinvoimalaakin sopivalla teholla ohjelman mukaisesti.

Siirtoyhteydet on tällä hetkellä kovana talvena äärirajoillaan, muuten ei. Olkiluodon valmistuttua vielä vähemmän. Jos sieltä tuodaan muinakin aikoina täyttä kapaa sähköä, niin se johtuu vain sähkön hinnasta.

Tuosta toimintavarmuutta parantavasta sähköverkon uudistuksesta sen verran, että ei tarvi ottaa edes sähköautoja huomioon ja silti vahvuus paranee aivan pirusti. Nyt korvataan vanhoja 25-95 poikkipintaisia ilmajohtoja 50-150 poikkipintaisilla kaapeleilla, tämä siis 20 kV puolella. Lisäksi muuntamoita rakennetaan hieman tiheämpään kuin ennen. Seuraavaksi lähtee käyntiin 110 kV projekteja mutta ne nyt on sitten oma juttunsa.

Jos jotain haasteita siellä AMK:n kursseilla väkisin haluaa pohtia niin ne voisi olla pienjännitepuolella, missä joudutaan saneeraamaan vanhaa ilmajohtoverkkoa mikäli naapurustossa muuttuu kulutukset liian rajuiksi. Noita tosin tehdään nytkin jo niiltä osin kun on järkevää. Ja sielläkin reagointi kulutuksen kasvuun ehtii kyllä paikkaamaan ongelmat helposti, omaisuudenhallinta on nykyään vähän eri tasoa kun siellä opettajien 80-luvulla.

Toinen paikka on taloyhtiöt. Sen näen itse isona haasteena ja se tarvitsee eniten innovaatioita.


Ydinvoimaa ei yleensä pahemmin säädellä vaan niitä ajetaan täysillä, säätö tehdään pääosin vesivoimalla.

Edit: Ydinvoimaa ainakin uudemmissa voimaloissa voi käyttää säätövoimana, parhaita ~40MW/min, mutta se ei ole järkeävää, jos säätöön riittää paremmin siihen sopivat tuotantomuodot.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Enemmän mulla noita haisuileita on tullut vastaan mallia
-tosi vanhat pakut
-vanhat kuorkit
-bussit
-vanhat traktorit

Vähän veikkaan että ei suurin osa dpf-poistoista edes haise juuri miltään. Softaamalla kun ei pitäs sen enempää paskanhajua ja savua tulla, ellei ole ihan paska softa.

Noissa sille dieselille on vielä verrattain vähän vaihtoehtoja. Henkilöautoilijalle on, mutta kun pitää olla 200+ HV ja 400+ Nm mutta ei sais kuluttaa paljoa eikä varsinkaan maksaa paljoa.
 
250 000 sähköautoa tulee – kaatuuko kantaverkko? - Fingrid-lehti

"Sähköjärjestelmä on murroksessa, ja sähköautot nähdään joko peikkona tai mahdollisuutena. Sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma, sähkönkulutuksen lisäys vuodessa on noin 1 TWh. Sähköauto kulkee yhdellä kilowattitunnilla sähköä noin 5–6 kilometriä. Viimeisen kahdeksan vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin 8 TWh, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa autoa olisivat sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007 (10 TWh:n lisäys). Niin siirto- kuin jakeluverkotkin ovat vahvistuneen kyseisen vuoden jälkeen, joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät." Fingridin voimajärjestelmän käytön kehityspäällikkö
 
Sähköverkko kyllä kestää, se on todettu jo moneen kertaan. Itselleni syy olla hankkimatta ainakaan täyssähköautoa ovat 100% käytännön syyt - sen lisäksi, että kukkarossa asusteleva matti ei myönnä lupaa uuden hankkimiseen.

- Ensimmäisenä se saamarin vetokoukku: ei peräkärryä tarvitse lappiin asti vetää, riittää sekin jos koukkua ei autoon saa, niin muutaman kilometrin päässäkin oleva rautakauppa saa pitää tavaransa. Jos vaikka pari kipsilevyä haluaisi tontille, niin parinkympin levyjen takia ei viitsisi viidenkympin rahtia maksaa. Nykyautolla: kärry perään ja hakee levyt.
Disclaimer: joihinkin sähköautoihin saa myös koukun eli ei ole sinänsä täyseste, rajoittaa mallivalikoimaa. Vetokoukussa on kiinni usein myös pyöräteline ja pyörät. Jostain syystä myöskään kattokuormaa ei ole kaikille sähköautoille sallittu (parempi pyöränkuljetuspaikka olisi kattoteline).

Itselleni merkityksellinen lataus: vihaan polttiksessakin roikan kanssa pelleilyä talvella, vaikka se olisi jatkuvasti kotiseinässä kiinni, ja sinänsä helppo mennen tullen kiinnittää. Teen sen silti vasta siinä vaiheessa, kun kylmyydestä alkaa tulla selvästi ongelmia. Periaatteessa sähköautoa ei tarvitsisi joka yö ladata, mutta joskus tulee tilanteita kun yllättäen pitääkin lähteä ajelemaan pidempää matkaa vaikka heti töiden jälkeen. Ei auta, jos autossa on siinä vaiheessa 15% akkua jäljellä. Nykyautossa tankkiaseman kautta liikkeelle, viisi minuuttia lisää matka-aikaan.

Yksi itselleni mieleen tullut seikka: kokoontumiset kuten juhlat yms. Tällä hetkellä toimii niin, että sukulaisten kesken vaikka kesälomalla kokoontuessa se yksi hybridikuski latailee hitaalla liittymällä omaa menopeliään, muuthan ovat kilometrinsä ladanneet Nesteellä, Teboililla tai kuka missäkin. Entä sitten, kun kokoonnutaan isommalla porukalla ja vaikka puolella porukasta on latausauto? Mummolla on yksi ulkopistorasia ja siellä perheen isännät vuorotellen siirtelevät roikkaa autosta toiseen, että perheet pääsevät takaisin kotiin. Isommat juhlat, parisataa vierasta 50:llä sähköautolla, osa satojen kilometrien päästä? Ennen käytiin häissä "halkopinolla", kohta "vaihdellaan latausjohtoa".
 
Auton lataukseen laitto on nopeaa ja siistiä lämpötolppaan kytkemiseen verrattuna, jos on kiinteä latauslaite. Silloin toki hanurista jos pitää kaivaa aina matkalaturi kontista.

Sukutapaamisissa ja vastaavissa täyssähköä ei varmaan tarvitse oletusarvoisesti ladata, mutta plugari toki mielellään jos mahdollista.
 
Raju tulos koko maan kattavasta laboratoriokokeesta: Sähköautot rasittavat Norjan sähköverkkoa

Ainakin Norjassa on ollut pienia haasteita jakeluverkkojen kanssa.

Vaikka energian kulutus on Suomessa laskenut huippuvuosista, on kulutushuiput pysyneet aika samassa. Verkkojen mitoitukseen vaikuttaa siirrettävä (maksimi) teho, ei vuodessa siirrettävä energia. Nykyisellä verkolla ilman sähköautoihin varautumista Norjan tyyppinen tilanne olisi varmasti edessä Suomessakin, Suomella vain aikaa paremmin varautua köyhien asukkaiden vuoksi.
 
Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?

Tuohon kun lyödään päälle parin sähköauton lataus ja liian pieneksi mitoitettu maalämpöpumppu jonkun uuden asuinalueen joka torpassa, niin kyllä siinä saattaa sähköverkko soida pinkeänä, jos ei tehdä mitään toimenpiteitä kulutusjoustojen aikaansaamiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 822
Viestejä
4 587 975
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom