Keskustelua hybridiautoista

En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Kai se on, niinkuin monella muullakin, se haave että arkiajot menis pääosin sähköllä, ja vain pidemmät ajot ajeltaisiin sitten bensalla.
 
Tuntuu olevan tuo plugari tarpeellinen välivaihe varsinkin ennen pienehköakkuisen täyssähkön hankintaa. Se on kyllä totta, että eihän se haittaa jos bensaa vähän palaa arkisinkin, voi olla jopa hyvä moottorille. Ainakin Amperoissa ollut hieman ongelmaa, jos polttista käytetty todella vähän.
Tuosta huolimatta v*tuttaa kuin pientä oravaa aina jos sähkö loppuu muutama kilometri ennen määränpäätä eli olisin ehkä valmis maksamaan plugarin sähkörangesta enemmän kuin olisi taloudellisesti järkevää.
 
Kai se on, niinkuin monella muullakin, se haave että arkiajot menis pääosin sähköllä, ja vain pidemmät ajot ajeltaisiin sitten bensalla.
Plugari on tässä vaiheessa vielä ihan hyvä tai jopa erinomainen vaihtoehto, jos työmatka ja päivittäiset ajot onnistuu sähköllä ja pitkiä matkoja tulee vain harvemmin. Itse ajan plugarilla työ- ja arkiajot yli 95% sähköllä ja sitten ne 4-6 pitkää reissua vuodessa voi helposti tehdä bensalla eikä tarvitse yhtään miettiä asiaa etukäteen missä lataa vai lataako ollenkaan matkan varrella.
 
Nyt olisi itse tarkoitus vaihtaa seuraavaksi plugariin. Ajot putoavat 40tkm/v n. 15tkm vuosi joten nykyiselle -16 A6 3.0TDI:lle ei ole enää oikein virkaa. Plugari farmareita on vain aika huonosti tarjolla ja ymmärtääksen esimerkiksi mersun C350e:ssä on melko surkea toimintamatka. Passat GTE on toinen mitä olen katsellut. Onko mitään muuta mitä voisi miettiä? Nyt puhutaan siis max 40k€ autosta.
 
Se on kyllä totta, että eihän se haittaa jos bensaa vähän palaa arkisinkin, voi olla jopa hyvä moottorille. Ainakin Amperoissa ollut hieman ongelmaa, jos polttista käytetty todella vähän.

Tuosta syystä itse hommasin auton pitkällä takuulla. Jos bensamoottori kärsii sähköllä ajosta niin sitten saa huolto korjata kuntoon eikä tarvitse itse miettiä kuluja.
 
Nyt olisi itse tarkoitus vaihtaa seuraavaksi plugariin. Ajot putoavat 40tkm/v n. 15tkm vuosi joten nykyiselle -16 A6 3.0TDI:lle ei ole enää oikein virkaa. Plugari farmareita on vain aika huonosti tarjolla ja ymmärtääksen esimerkiksi mersun C350e:ssä on melko surkea toimintamatka. Passat GTE on toinen mitä olen katsellut. Onko mitään muuta mitä voisi miettiä? Nyt puhutaan siis max 40k€ autosta.
Kia Optima. Tuon joukon pisin range jos puhutaan käytetyistä.
 
Tuli pitkästä aikaa tankattua oma plugari, Outlander -14. Ja nyt hiukan epäilyttää, että unohdinko merkata jonkin tankkauksen. Vaimokaan ei myönnä tankanneensa. 3 800km yhdellä tankillisella, 0,94l/100km.
Noh, ilmojen kylmetessä alkaa taas bensaa kulumaan, vaikka ajomalli pysyy samana.
 
Toi Optima olisi aika passeli, mutta mä en vaan voi käsittää, että kylmällä kelillä moottori käy, vaikka ajetaan sähköllä.
 
Toi Optima olisi aika passeli, mutta mä en vaan voi käsittää, että kylmällä kelillä moottori käy, vaikka ajetaan sähköllä.
Niin se plugari pitää valita omien ajotottumuksien mukaisesti oikeaksi. Mulla on työmatkaa / päivittäistä ajamista yleensä noin 35-50km per arkipäivä per suunta. Talvi kun tulee niin mieluusti lämmitän Kian kabiinia polttomoottorilla ja pidän rangen edelleen sellaisena, että pääsen koko matkan sähköllä versus, että ostaisin plugarin, jolla kesälläkin todellinen range on just ja just sen 40-45km ja sitten talvella autoa vielä lämmitetään sähköllä niin range on ehkä puolet tuosta ja puolet työmatkasta menee kokonaan polttomoottorilla.

Nuo sähköllä kabiinia lämmittävät plugarit sopivatkin paremmin, jos se työmatka on jotain 10-15km luokkaa maksimissaan per suunta oletuksella, että molemmissa päissä pääsee lataamaan. Noin pienille kilsoille taas sen plugarin hommaaminen ainakin taloudellisesti on paljon kyseenalaisempaa, koska kilometrejä vuositasolla ei tule kovinkaan paljoa eikä sen takia säästöt polttoainekuluissa ole kovinkaan merkittävät.
 
En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.

Kannattaako odotella pari vuotta että saa enemmän hybridi/sähköfarmareita yms kun nuo avaruussukkulat ei kiinnosta (enemmän perinteisiä malleja, kiitos )
 
En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Kannattaako odotella pari vuotta että saa enemmän hybridi/sähköfarmareita yms kun nuo avaruussukkulat ei kiinnosta (enemmän perinteisiä malleja, kiitos )
Sähköauton hankinta muistuttaa nyt 90-luvun PC-ostoksia - koko ajan tulee parempi ja halvempia malleja tarjolle. Farmarit taitaa olla kyllä mennyttä, markkinointipaviaanit ovat päättäneet että tästälähin farmari on SUV. Yleisin sähköautofarmari on käytännössä Mitsubishi Outlander.
 
Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.
Kyllä tuo vaihde on vain ja ainoastaan huippunopeutta varten. Polttislogiikka ei päde lainkaan sähkömoottoreihin.
 
Yksi jippo tuollaisessa plugarissa voisi olla asentaa siihen webasto (tai vast) polttoaine lämmitin, joka hoitaisi pelkän lämmityksen talviajossa. Tuollaisen polttoainetoimisen lämmittimen hyötysuhde on kuitenkin erinomainen pelkkään lämmitykseen verrattuna polttomoottoriin. Tavallaan se tuntuu vähän hölmöltä laittaa löpölämmitin sähköautoon, mutta toisaalta se ratkaisisi kuitenkin melko järkevästi sen lämpöenergian tarpeen.

En ole hetkeen seuraillut tätä palstaa vaikka sen aloitinkin. Kohta on autonvaihto edessä ja mietin josko hybridiä koittaisi. Sähköautot on vielä liian kalliita lompakolle. Nyt kun Porsche julkaisi sähköautonsa jossa on kaksi vaihdetta, niin niitä alkaa varmaan tulla muihinkin autoihin. Vai onko niitä jo? Jos ei ole, niin en käsitä miksi ei hyödynnetä. Eikös se ole hyvä, että sähkömoottorikin pyörii hiljempaa kun vääntöä piisaa. P tietysti tavoittelee huippunopeuksissa tapahtuvaa kiihtyvyyttä, mutta miksi ei näissä kansanmalleissakin voisi olla pykäliä enemmän. Tuohan se tietysti liikkuvia ja huoltoa vaativia osia lisää.
Porschessa yksi tekijä on tietysti se että sen halutaan kulkevan kovaa. Sähköauto jonka nopeusalueeksi riittää 0-150km/h ei ole taloudellisesti, eikä teknisesti järkevää lisätä vaihteistoa.
 
Niin se plugari pitää valita omien ajotottumuksien mukaisesti oikeaksi. Mulla on työmatkaa / päivittäistä ajamista yleensä noin 35-50km per arkipäivä per suunta. Talvi kun tulee niin mieluusti lämmitän Kian kabiinia polttomoottorilla ja pidän rangen edelleen sellaisena, että pääsen koko matkan sähköllä versus, että ostaisin plugarin, jolla kesälläkin todellinen range on just ja just sen 40-45km ja sitten talvella autoa vielä lämmitetään sähköllä niin range on ehkä puolet tuosta ja puolet työmatkasta menee kokonaan polttomoottorilla.

Nuo sähköllä kabiinia lämmittävät plugarit sopivatkin paremmin, jos se työmatka on jotain 10-15km luokkaa maksimissaan per suunta oletuksella, että molemmissa päissä pääsee lataamaan. Noin pienille kilsoille taas sen plugarin hommaaminen ainakin taloudellisesti on paljon kyseenalaisempaa, koska kilometrejä vuositasolla ei tule kovinkaan paljoa eikä sen takia säästöt polttoainekuluissa ole kovinkaan merkittävät.

Juu, olet paljolti oikeassa. Tosin polttoainelämmitin ja sähkölämmitys olisi oiva apu Optimaankin. Kuljettajalle valintamahdollisuus käytettävästä lämmitystavasta kuten Volvossa.

Täyssähkärien hintojen alentumista järkitasolle odotellessa. Pääsisi näistä antiikkiautoista eroon...
 
En keksi syytä miksi se on valinnassasi kriittisen tärkeää, että pitäis päästä sähköllä kaikissa olosuhteissa se matka... Silti haluat plugarin. Miks se muutama kymmenen kilometriä bensakoneella on liikaa, mutta et täyssähköautoa kuitenkaan sitten valitse vaan haluat pitää sen polttomoottorinkin mukana? (Pidemmät satunnaiset matkat, ehkä?)

Hyundai IONIQ on just uudistumassa, en tiedä kasvaako plugarin akku, mutta sähköversion ainakin kasvaa ja se on jo hyvä auto, kaikkine versioineen. Tutustu, nyt niitä pre faceliftejä saa edullisesti ja loppuvuonna tätä uudistettua.


Joo, eli työajot ja kaupassa käynti tekee yli 20 000th vuodessa, helposti. Ny tuli 41th vuodessa. Isoin osa oli just tuota 20-30km per suunta ajoa.


Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.
 
Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.

Mulla ja monella muulla on varmaan aika sama vaatimus ykkösautolle. Riittäisi tosin -10 kelissä tuo ja lisätään vielä että 90 km/h keskinopeudella kun se vaikuttaa yleensä keliä enemmän. Renault Zoen esittelysivulla on aika kätevä laskuri, jolla voi todeta että noilla mun asetuksilla pääsisi 209 km ja Zoen WLTP-range on 300 km. Harmillisesti kovempien pakkasten arvoja ei näy, mutta -20 ja kylmemmässä tulee varmasti isompi droppi kun lämpöpumppu ei enää juuri auta. Toi 64 kWh riittäis ainakin mulle Zoen kokoisessa autossa.
 
Kyllä tuo vaihde on vain ja ainoastaan huippunopeutta varten. Polttislogiikka ei päde lainkaan sähkömoottoreihin.
Jos se kerran on huippunopeutta varten niin sehän ihan yhtälailla Nm -momentin tiehen lisäämistä varten pienissä vauhdeissa. Todettu että maksiminopeuteen pääsemiseksi välitys olisi liian suuri ja eikä jäisi momenttia lähtöön ja pieniin vauhteihin tarpeeksi. Ei se fysiikka muutu sähkön myötä vaikka sähkömoottorin suurin momentti onkin kierrosten alkupäässä pienentyen kierrosten noustessa. Vaihteen myötä voitu käyttää pykälää pienempää moottoria momentin riittäen alussa ja lopussa. Pelkkä kierrosten kasvattaminen ja momentin säilyttäminen kun nostaisi reippaasti sähkömoottorin tehoa.
 
Mut täys sähkö käy heti ku saa sen 300km väh talvella -20 / -30 keleissä.
Kuinka monta kertaa vuodessa tuo 300km toteutuu kovimmilla pakkasilla?

Jos meinaan sen 1-2 kertaa, niin paljonko kannattaa maksaa yhden tai kahden vuosittaisen lataustauon poistamisesta?
 
No, jos tuo 300km päivässä tulee kilsoja normaalisti, niin kyllähän sen silloin käyhtännössä joka vuosi joutuu noissa 20-30°C pakkasissa muutaman kerran ajamaan vaikka räntäsuomessa asuisikin.
 
bs2a1rvf9cl31.jpg

lueh0jdpael31.jpg


Teslan Roadster näyttää hienolta ja nopealta. Range huimat 998km.
 
Parilla kaverilla on GTE:t, Passat ja Golf, mutta eivät ole talviongelmista maininneet? Mistä siis kyse?
 
Parilla kaverilla on GTE:t, Passat ja Golf, mutta eivät ole talviongelmista maininneet? Mistä siis kyse?
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.
 
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.

Ai -32 sellainen pakkasraja? Kyllä täällä itä-etelä akselillakin on tuollaisia talvia. Diesel volvo antautui jokunen vuosi sitten kun talvilaadun rajat tuli vastaan, eikä täällä mistään arktista löpöä saa. Nyttemmin bensa-autolla pääsee kyllä pakkasellakin, kunhan akku on kunnossa.

Sitä vaan mietin että mikähän tuossakin on takana, joku vastuuvapaus lauseke mihin törmää helposti monessa autossa, tai vai eikö vaan toimi. Ja jos niin, miksi ei.
 
Onhan volkkarilla ollut iät ajat maininta normaalista öljynkulutuksesta, jotakin aivan tolkuttoman paljon.
 
Golf GTE - Pistokehybridi

Tuolta lukaisi nuosta ettei -10 jälkeen lähde sähköt käyntiin, ja joku talvipäivitys tullut. Lisäksi oli mainintaa ohjekirjan -32 jälkeen autoa ei saa käyttää. :) Hybridi katselussa, ja ajatellut että volkkariin ei sekaannuta enää. Mutta pitää käydä koeajolla.

Joo on totta ettet pysty ajamaan sähköllä -10 lukemissa. Tosin sen voi "kiertää" ajastamalla auton latauksen esimerkiksi aamuun kun olet lähdössä liikkeelle. Tällöin pystyy ajamaan pelkällä sähköllä ~20 asteen keleissä. Toimintamatka pienenee jos akkua käyttää lämmitykseen. Meillä toimitaan niin että webastolla kabiini lämpimäksi niin toimintamatka myös -20 pakkasilla on noin 25-30km.
 
No, jos tuo 300km päivässä tulee kilsoja normaalisti, niin kyllähän sen silloin käyhtännössä joka vuosi joutuu noissa 20-30°C pakkasissa muutaman kerran ajamaan vaikka räntäsuomessa asuisikin.
Tässä tuntuu olevan fatalismin tunnelmaa. Että jos se päivittäinen 300km range ei riittäkkään niin maailma loppuu.

Jos pakkanen kutistaa rangen vaikka 250:een, niin silloin tarvitsee pikaladata vain 50km:n verran. Teslan M3 :lla tuohon menee 4 minuuttia. Konallani 10 minuuttia. Jos tuollaisia päiviä muutama talvessa, kannattaako siitä tehdä itselleen kiveen hakattua reunaehtoa? Epäilemättä eri asia pohjoisemmassa, missä -20 pakkaspäiviä on kymmeniä. Eikä päivään tarvitse järjestää edes sitä 4 minuutin taukoa, jos autoa voi ladata pysäköitynä jossain vaiheessa päivää.
 
bs2a1rvf9cl31.jpg

lueh0jdpael31.jpg


Teslan Roadster näyttää hienolta ja nopealta. Range huimat 998km.

Ilmeisesti range on saatu sinne tuhanteen ihan ronskisti vain lisää akkuja upottamalla? Jotenkin vain tuntuu, että nimenomaan roadsteriin olisi laitettu vähintään kevyempää akkua, roadsterin kun kuuluu olla kuitenkin kevyt.
 
Ilmeisesti range on saatu sinne tuhanteen ihan ronskisti vain lisää akkuja upottamalla? Jotenkin vain tuntuu, että nimenomaan roadsteriin olisi laitettu vähintään kevyempää akkua, roadsterin kun kuuluu olla kuitenkin kevyt.
Iso akku tarvitaan pelkästään jo tehojen takia. Samalla tulee bonuksena rangea. Paino tietenkin miinusta, mutta alhainen painopiste kompensoi.
 
Tässä tuntuu olevan fatalismin tunnelmaa. Että jos se päivittäinen 300km range ei riittäkkään niin maailma loppuu.

Jos pakkanen kutistaa rangen vaikka 250:een, niin silloin tarvitsee pikaladata vain 50km:n verran. Teslan M3 :lla tuohon menee 4 minuuttia. Konallani 10 minuuttia. Jos tuollaisia päiviä muutama talvessa, kannattaako siitä tehdä itselleen kiveen hakattua reunaehtoa? Epäilemättä eri asia pohjoisemmassa, missä -20 pakkaspäiviä on kymmeniä. Eikä päivään tarvitse järjestää edes sitä 4 minuutin taukoa, jos autoa voi ladata pysäköitynä jossain vaiheessa päivää.
No, meinasin lähinnä että kannttaa olla se range sovitettuna niin että siihen normaali arkiajoon se riittää vaikka olisikin pakkasta, mielestäni vähän turhan tiukille mitoitteuna range jos arkiajot pystyy ajamaan vain ilman vastoinkäymisiä.
 
Kuinka monta kertaa vuodessa tuo 300km toteutuu kovimmilla pakkasilla?

Jos meinaan sen 1-2 kertaa, niin paljonko kannattaa maksaa yhden tai kahden vuosittaisen lataustauon poistamisesta?


Asun Kuusamossa, tästä tulee ajettua noin kerran kk vähintään Iisalmeen tai/ja Kemijärvelle. Joskus päiväseltään mutkin.

Ja talvella ajellaan esim joulun aikaan paljon Iisalmi kuuusamo Kemijärvi rallia.

Oulussa kans mutkia.

300km ois kova sana talvella , latureita harvassa täällä päin vielä.. ei kehtais alkaa jatkuvasti lataa.

Eli olen oman mukavuus rajan tuohon ajatellu. Ei toki ole +\- 20km tyyliin tarkkaa
 
Hyvähän se muutenkin on mitoittaa akku siten, että arkiajoissa jää järkevästi kapasiteettia yli, ettei joka kerta tarvi ajaa 100% varauksesta 5% varaukselle ja sitten taas piripintaan. Akkuhan tuossa kärsii aika paljon verrattuna siihen, että voisi ajella arkiajot esim. 80% -> 20% varauksilla ja sitten vasta normaalia pidemmille ajoille latailee enemmän täyteen.
 
Asun Kuusamossa, tästä tulee ajettua noin kerran kk vähintään Iisalmeen tai/ja Kemijärvelle. Joskus päiväseltään mutkin.

Ja talvella ajellaan esim joulun aikaan paljon Iisalmi kuuusamo Kemijärvi rallia.

Oulussa kans mutkia.

300km ois kova sana talvella , latureita harvassa täällä päin vielä.. ei kehtais alkaa jatkuvasti lataa.

Eli olen oman mukavuus rajan tuohon ajatellu. Ei toki ole +\- 20km tyyliin tarkkaa
Sitten varmaan kannattaa jättää sähköautot kauppaan ainakin toistaiseksi... tai rikastua niin paljon, että voi nykäistä jonkun 120kWh akkuisen cruiserin :).

Harvalla tulee noita todella talvisia 300km reissuja montaa vuoteen.

Kuusamossa tilanne on toki toinen, kun etäisyydet ovat pitkiä ja talven lämpötilat joka yö -20 tai alle.

Helsingissä tuo -20 toteutuu ehkä parina yönä ja jos se pitkä reissu ei osu juuri sille päivälle, niin silloin taas pääsee helpommalla...
 
Sitten varmaan kannattaa jättää sähköautot kauppaan ainakin toistaiseksi... tai rikastua niin paljon, että voi nykäistä jonkun 120kWh akkuisen cruiserin :).

Harvalla tulee noita todella talvisia 300km reissuja montaa vuoteen.

Kuusamossa tilanne on toki toinen, kun etäisyydet ovat pitkiä ja talven lämpötilat joka yö -20 tai alle.

Helsingissä tuo -20 toteutuu ehkä parina yönä ja jos se pitkä reissu ei osu juuri sille päivälle, niin silloin taas pääsee helpommalla...
Näin ne on jätetty, mut teslaa vois harkita, mut kolmosess ei viel maalia ole ni pitää ventata.

Suomi on muutakin ku Hesa, lataus verkosto tosin kehittyy myös täällä, tosin hitaasti
 
No ei onneksi mitään samaa citikan kanssa. Huomaa hyvin vaikka ei varsinaisesti mikään VAGinoiden ylin fani olekaan, niin onhan tuo rakenteen modulaarisuus suunniteltu hyvin ja laatuvaikutelman ero Teslaan verrattuna on ilmeinen. Tuskinpa paneelien välit ovat mitä ovat ja maaliakin lienee riittänyt joka osaan normaali määrä.
 
ID.3:ssa kannattaa myös pitää mielessä, että Volkkari on tässä lähtenyt tekemään todellista järkevää ja fiksua sähköistä kansanautoa, jota pystytään valmistamaan paljon ja myymään sopivalla hinnalla. Omaan silmään vaikuttaisi onnistuneen varsin hyvin: alusta asti suunniteltu sähköautoksi, modernin oloinen, riittävästi tilaa, hyvän oloinen tekniikka ja ilmeisesti hintakin kilpailukykyinen. Tuosta ihan hyvä ponnistaa eteenpäin.
 
Yksinkertaistaen tulee mieleen, että kyseessä on 2020 luvun Golf, kansan auto kuplan ja Golffin seuraaja.
 
ID.3:ssa kannattaa myös pitää mielessä, että Volkkari on tässä lähtenyt tekemään todellista järkevää ja fiksua sähköistä kansanautoa, jota pystytään valmistamaan paljon ja myymään sopivalla hinnalla. Omaan silmään vaikuttaisi onnistuneen varsin hyvin: alusta asti suunniteltu sähköautoksi, modernin oloinen, riittävästi tilaa, hyvän oloinen tekniikka ja ilmeisesti hintakin kilpailukykyinen. Tuosta ihan hyvä ponnistaa eteenpäin.
Joo. Omaankin silmään kyllä ensimmäinen sähköauto, jonka voisi kuvitella oikeasti pistävänsä autotalliin pöhisemään.

Tämän tiimoilta odotan jännityksellä, mitä sisaryrityksiltänsä Seat ja Skoda on annettavaa EV-maailmaan.
 
ID.3:n tekniikkaan perustuvasta Seat el-Bornista kai on jo aika hyvä näkemys. Skodan vastaavasta en muista kuulleeni mitään.
 
Nukkumatti, nukkumatti lasten...
Tai sitten ilmastointihuolloissa käytetään jonkun määräyksestä muita täyttöaineita.

 
Sen verran vielä tuosta ID.3:sta, että jännityksellä odotan, miten ratkaisevat akkutuotannon ja -saatavuuden pullonkaulat. Eikös Audi e-tronin tuotantolukuja tarkastettu alaspäin juuri akustojen toimintohaasteiden tiimoilta LG Chemin suunnalla? ID.3 vuosituotanto taisi olla ~300k v.s ~60k Audille?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom