• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Parempi se on mielestäni ensin tutkia ja sitten hutkia, tiedotuksessahan sanottiin erittäin järkevästi että viranomaisen tehtävä ei ole arvailla, vaan etsiä ensin tietoa pohjalle. Haiseehan tuo vahvasti idän suuntaan kun putket ei yleensä ykskaks poksahtele ja yllättäen siellä ollut naapurin venettä lähellä.
Mutta pirukseen siellä liikkuu muitakin aluksia, noloin juttu olisi se että osoitellaan ensin virallisista lähteistä Venäjän suuntaan ja paljastuukin muun veneen ankkurimokaksi tms. vaikka olisikin pieni todennäköisyys sille.

Suomalaisen viranomaisen toimintaa nyt seurataan maailmalla muutenkin kun Natossa ollaan, tämän tapauksen osalta, niin hyvä että askel kerrallaan tutkitaan. Hutkitaan sitten kun on hutkittavaa.
 
Luulisi että tässä parin vuoden aikana ja viimeistään Norstreamin jälkeen olisi jo valmiit suunnitelmat (ja laittekstot) miten putket ja kaapelit korjataan superpikavautia... Herra varjele meiltä siltä, että sabotaasi kohdistuisi talvella sähköverkkoon, kävisi varmaan ilmi, että kellään ei ole mitään hajua miten mitään korjataan ja joka tapauksessa varaosia ei ole ja niitä saa vaan Venäjältä...
Siellä on myös tietoliikennekaapeli katkennut Suomenlahdella. Tiedä sitten liittyykö samaan Putinin sabotaasiin mitä kaasuputkikin.

Tiedote Elisan merikaapelin katkeamisesta.
 
Ei edelleenkään mene vahingossa samalla myös datakaapeli rikki, vai onko ne tyyliin kiinni toisissaan?
 
Vaikuttaa ihan järkevältä.
Ei kai alunperinkään kovin moni ole uskonut vahinkoon, varsinkin kun se kaapeli meni samalla.
Ei jos on yhtään medialukutaitoa. Tänään oli kyllä aamu tv:ssä ylellä joku joka selitti että myrsky ja ankkurit ja laivaväylä.. eli vahinko. Ei vakuuttanut itseäni ainakaan. Lähinnä huvitti. Mutta kun nyt jokainen teoreetikko on saanut puheenvuoron, niin huomen aamulla varmaan joku biologi voi kertoa että valkohai on saattanut eksyä ja purra putken ja kaapelin.
 
Mutta pirukseen siellä liikkuu muitakin aluksia, noloin juttu olisi se että osoitellaan ensin virallisista lähteistä Venäjän suuntaan ja paljastuukin muun veneen ankkurimokaksi tms. vaikka olisikin pieni todennäköisyys sille.
Olishan se tosi nolo juttu, jos syytellään roistovaltiota, joka on aloittanut hyökkäyssodan ilman mitään syytä toiseen valtioon ja muutenkin keppostellut milloin mitäkin, mm. myrkytellyt ihmisiä toisissa valtioissa jne.

Juuri oli uutisissa, että hallitus miettii toimia, miten kriittistä infrastruktuuria voidaan suojata siten, ettei niiden tietoja ole julkisesti saatavilla.

Onpa hyvä, että nyt pikkuhiljaa aletaan miettimään, kun esim. Remeksen kirjoissa näistä mahdollisista skenaarioista on toitotettu jo pitkään. Taisi olla jäätynyt helvetti, jonka epilogissa Remes itse tuumi että joutui osaa asioista peittelemään/muuntelemaan, kun säikähti itsekin mitä kaikkea löytyy ihan internetistä.
 
Olishan se tosi nolo juttu, jos syytellään roistovaltiota, joka on aloittanut hyökkäyssodan ilman mitään syytä toiseen valtioon ja muutenkin keppostellut milloin mitäkin, mm. myrkytellyt ihmisiä toisissa valtioissa jne.
No saadaanhan me muut syytellä ketä vaan, ja omatkin korttini panisin heti sen likoon että Venäjähän se taas haluaa epävakautta aiheuttaa, mutta hyvä että viranomaiset hillitsee tunteensa ja etsii fatkoja syytösten tuoksi. Tämän miellän viranomaiselle hyväksi toiminnaksi.
 
Eiköhän tuo tietoliikennekaapeli ole ollut lahjakas kaupanpäällinen esim tuolle öljyrahtarille SGV Flotille? Ensin on naarailtu jotain ja vahingossa saatu kaksi osumaa? En usko hetkeäkään, että rusakkojen tavoitteena oli molemmat kohteet. Sattumalta tuo SGV Flot meni alueella pe-ma välin ja äärimmäisen hitaasti siinä Inkoon ja Paldiskin välissä. Reittinä Pietari - Kaliningrad.

IMG_3117.jpeg

 
Viimeksi muokattu:
@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"

Venäjä esittää valheita ja väärentää todisteita, niin täällä ajatellaan, että entäs jos ne ovatkin tosia.

Viranomaiset olisivat voineet sanoa, että motiivi ja kyky löytyy Venäjältä. Katsotaan ilmeneekö tutkimuksissa jokin toinen vaihtoehto.
 
Tulipahan vaan jotenkin tästä viestistä mieleen, jotta oiskohan jompikumpi näistä Gasumin vuokraamista kaasualuksista mahdollisesti viime viikonlopun myrskyssä vahingossa ankkuroitunut lähelle noita kaasuputkia?
Jos kyseessä olisi vahinko, se tiedettäisiin. Vaurio on paikallistettu ja kuvattu. Ei Suomi tai Viro mokaa niin pahasti, että sanoisi näin suoraan, että kyseessä on ryssän hyökkäys jos se olisikin vahinko. Sehän on nimittäin sanottu niin suoraan kuin sen voi sanoa sanomatta sitä suoraan.
 
@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"

Venäjä esittää valheita ja väärentää todisteita, niin täällä ajatellaan, että entäs jos ne ovatkin tosia.

Viranomaiset olisivat voineet sanoa, että motiivi ja kyky löytyy Venäjältä. Katsotaan ilmeneekö tutkimuksissa jokin toinen vaihtoehto.
Tokkopa sentään kaikissa länsimaissa. Ja osassa lähinnä julkisuudessa. EIköhän taustalla tiedetä mikä on homman nimi, mutta tuossakin on väläytelty aika mietoja vastatoimia vaikka riittävä varmuus Venäjästä saataisiinkin. Pitäisi vaan tehdä vastaava isku jonnekin.
 
@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"

Venäjä esittää valheita ja väärentää todisteita, niin täällä ajatellaan, että entäs jos ne ovatkin tosia.

Viranomaiset olisivat voineet sanoa, että motiivi ja kyky löytyy Venäjältä. Katsotaan ilmeneekö tutkimuksissa jokin toinen vaihtoehto.
Kylläpäs mennään tunteella..
Mielummin silti elän länsimaisilla säännöillä kuin alan tehdä asioita kuin sotivat ryssät. Antaa muiden valehdella ja kieroilla, meillä sentään voidaan vielä sanoa että etsitään todisteita syytteiden tueksi, mielummin näin vaikka Venäjälle tämä tapaus haiseekin.
 
@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"

Ööö, mitä ehmettiä? Se "ongelma" on se, että länsimaat noin keskimäärin ovat oikeusvaltioita ja syytteitä ei nosteta ihan tuosta vain kuten Venäjällä konsanaan kun siltä tuntuu, vaan edellytetään jonkinasteista näyttöä syyllisyydestä. Oikeusvaltiosta ei oikein voi poimia rusinoita pullasta. Se tarkoittaa tässäkin sitä, että kartoitetaan kaikki mahdollisuudet ja etsitään niistä todisteita.
 
Se "ongelma" on se, että länsimaat noin keskimäärin ovat oikeusvaltioita ja syytteitä ei nosteta ihan tuosta vain kuten Venäjällä konsanaan
Paitsi Suomessa esim. verotusasioissa, jossa syyttömyyden todistaminen jää kansalaisen vastuulle, mikäli verottaja ottaa jostain syystä silmätikuksi.

Valtiota vastaan ei tietenkään toimi, vaan vaaditaan aukottomat todisteet ennen kuin voidaan edes vihjailla siihen suuntaan.
 
Juuri oli uutisissa, että hallitus miettii toimia, miten kriittistä infrastruktuuria voidaan suojata siten, ettei niiden tietoja ole julkisesti saatavilla.

"Kriittisen infran", kuten putkien ja kaapeleiden täytyy olla julkisesti saatavilla, ettei niitä paskota vahingossa. Siksi noi putket on esm. merkattu merikarttaan.

Ja oikeastaan tuo on ainoa mutka tuossa "hups, vahinko" -näätäilyssä mitä putkien katkomisesta ankkurilla voi harrastaa, voi kysellä että miksi helvetissä tipautit lekan kohtaan, missä merikartassa on selkeästi ankkurointikielto? Jos noita ei merkittäisi mitenkään eikä tietoja saisi mistään, valtiotason toimija tietäisi edelleen ihan hiton tarkkaan missä se kriittinen infra kulkee (merikaapelien tai putkien laskut ei varsinaisesti ole mitään hyshys -tapahtumia) , mutta voisi tällaisissa keisseissä selittää täysin uskottavasti että kyseessä oli ihan vahinko. Plus lisäbonuksena että niitä oikeastikin katkeilisi vahingossa tämän tästä.
 
Yksittäisen rivin kohdalla on aina sama todennäköisyys, mut onko yhtä todennäköistä voittaa 1 lottovoitto kuin 1000 000 lottovoittoa putkeen? Tai arkikielisemmin 1 lottovoitto kymmenessä vuodessa kuin 52 lottovoittoa vuodessa?
Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?
 
Paitsi Suomessa esim. verotusasioissa, jossa syyttömyyden todistaminen jää kansalaisen vastuulle, mikäli verottaja ottaa jostain syystä silmätikuksi.

Ja sunko mielestä tuo on sitten hyvä asia? Kun kerran mielestäsi todisteiden vaatiminen on "länsimaiden ongelma"? Vähän nyt valoja päälle vaikka Venäjä kuinka kiukuttaa. Antaa viranomaisten tutkia nyt ensin ihan rauhassa, mitä siellä mahdollisesti on tapahtunut ja kenen toimesta. Jos löytyy vahva syy epäillä jotain tiettyä toimijaa, niin luultavasti se myös kerrotaan.
 
Ja sunko mielestä tuo on sitten hyvä asia? Kun kerran mielestäsi todisteiden vaatiminen on "länsimaiden ongelma"?
En ole väittänyt niin.
Väitin että jos merkit viittaa Venäjään, sitä ei uskalleta sanoa. Jos sanotaankin, niin Venäjä käyttää muunneltua totuutta, disinformaatiota tai syyttää jotain muuta toimijaa taustalla, niin länsimaat alkavat miettiä, että entäs jos sittenkin ovat syyttömiä.

Tästä pitäisi pikkuhiljaa oppia pois, ettei ottaisi kuuleviin korviin mitä itänaapuri tarinoi.
 
Tästä pitäisi pikkuhiljaa oppia, ettei ottaisi kuuleviin korviin mitä itänaapuri tarinoi.
Korjasin vähän, mutta tarkoitit varmaan samaa.

Lisäksi pitäisi hieman suodattaa mitä uutisista näkee tai lukee. Satuin selaamaan iltistä (is tai il, en ole varma), mutta siinä asiantuntija arvioi marinetraffic-tietojen kautta laivojen liikeitä. Itselläni sattuu olemaan jo vuosien takaa maksettu versio kyseisestä sovelluksesta. Yksinäinen laiva ei todellakaan ankkuroi tai seilaa noin. Ne on ankkurissa pienessä "ryppäässä" Jonkun mereen pystytetyn majakan luona, lähellä satamaa. Toisaalta voisi kysyä miksi vahingoittamistarkoituksessa oleva laiva pitäisi transponderit päällä. Varmaan koska vahinko on tehty toisella aluksella ja tuo maritrafficin data käy hyvästä peiteoperaatiosta ensihätään.

En ole salaliittoteoreetikko, mutta niin moni asia mättää, että pakko jatkaa kunnes toisin todetaan.

e. supoa jo vähän kaipailin keskusteluun pari sivua aiemmin. Nyt on supokin sitten saatu mukaan. Varoitus kotireitittimistä saatu mainittua supon tän päiväisessä tiedotuksessa. Itsellänihän pyörii varmaan yksi paikkaa lähimmistä reitittimistä, verkkiksen outlet-laarista ostettu 4g-romu. ei ole kaapattu vaikka joskus vähän honeypotiksi jätinkin "taysin avoimena". Ei liene kelpaa edes venäläisille. Siihen liitetyillä kameroilla näkee hyvin myös venäjän puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
@Paapaa ja jätit pois sen kohdan, missä sanoin, että jos se kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, niin se ei ole lammas.
 
Toisaalta voisi kysyä miksi vahingoittamistarkoituksessa oleva laiva pitäisi transponderit päällä.

Koska ns. ’siviilialus’ reitillä Pietarista Kaliningradiin. Napakka tuuli toi mahdollisuuden sabotaasille leikkien merihätää vaikka planeetan jokaisessa merikartassa tuo kohta on ankkurointikiellolla varustettu. Rusakoilla ei riitä kalusto eikä nyytit tehdä avoimesti mitä tekivät koska vastaan tuleekin sitten jotain mitä heidän perseensä ei kestä. Seurauksien tulee toki tämänkin myötä olla tuntuvat.
Lisäksi olisi hienoa nähdä tuon paatin uppoavan mystisesti jossain kauemmilla vesillä. :think:
 
Koska ns. ’siviilialus’ reitillä Pietarista Kaliningradiin. Napakka tuuli toi mahdollisuuden sabotaasille leikkien merihätää vaikka planeetan jokaisessa merikartassa tuo kohta on ankkurointikiellolla varustettu. Rusakoilla ei riitä kalusto eikä nyytit tehdä avoimesti mitä tekivät koska vastaan tuleekin sitten jotain mitä heidän perseensä ei kestä. Seurauksien tulee toki tämänkin myötä olla tuntuvat.
Lisäksi olisi hienoa nähdä tuon paatin uppoavan mystisesti jossain kauemmilla vesillä. :think:
Niinhän taisin seuraavassa virkkeessä kirjoittaa. Sumuverho operaatiolle. Ei ehkä kannata kommentoida jos ei jaksa lukea ajatuksella loppuun.
 
Vedenpitäviä todisteita ei tarvita siihen että vihamielisen maan laivaliikenne estetään itämerellä omaan turvallisuuteemme vedoten. Käytännössä vastaus todennäköisen syyllisen tekoon, virallisesti jotain muuta.
 
Vedenpitäviä todisteita ei tarvita siihen että vihamielisen maan laivaliikenne estetään itämerellä omaan turvallisuuteemme vedoten.

Venäjän laivaliikenteen vapaan kulun estäminen ilman mitään todisteita Venäjän osallisuudesta olisi käytännössä sodanjulistus Venäjälle. Ilman Naton turvaa. Ei siis kovin järkevä temppu.
 
Venäjän laivaliikenteen vapaan kulun estäminen ilman mitään todisteita Venäjän osallisuudesta olisi käytännössä sodanjulistus Venäjälle. Ilman Naton turvaa. Ei siis kovin järkevä temppu.

Venäläisomisteiset laivat seilaamassa kriittisen alueen yläpuolella juuri ennen tapahtumahetkeä on riittävä todiste, ja sen parempia tuskin saammekaan. Suomi joutuu ottamaan aika paljon paskaa niskaansa jos joka sattumuksen yhteydessä odotetaan jotain muuta.
 
En tiedä oliko tätä YLEn uutista täällä jo linkattuna, mutta ihan mielenkiintoista dataa. Putki oletettavasti paukahti sunnuntaina 01-02 välillä ja tuolloin putken läheisyydessä on pyörinyt neljä muutakin alusta enemmän tai vähemmän paikoillaan. Uutisen kartasta voi slaidereilla säätää alku ja loppuajankohtaa niin näkee miten alukset ovat siellä pyörineet. Tässä mielenkiintoinen kohta ja viereen "heatmap" Suomenlahden laivaliikenteestä ja oletettu vuotokohta. Ton perusteella vaikuttais että Montery nimisen laivan liikerata on mennyt lähimpää tuota vauriokohtaa justiin tuolla ajankohdalla...

1697136059835.png
1697136259207.png
 
Venäläisomisteiset laivat seilaamassa kriittisen alueen yläpuolella juuri ennen tapahtumahetkeä on riittävä todiste, ja sen parempia tuskin saammekaan. Suomi joutuu ottamaan aika paljon paskaa niskaansa jos joka sattumuksen yhteydessä odotetaan jotain muuta.

Vaikka olisi kunnon todisteet, on Venäjän alusten liikkumisen estäminen sodanjulistus, enkä usko että Suomi haluaa sellaista tehdä.

Ja käsittääkseni tuossa lähistöllä pyöri neljä laivaa, jotka EIVÄT olleet Venäjän lipun alla. Julistetaanko silti sota, koska "riittävä todiste"?
 
En tiedä oliko tätä YLEn uutista täällä jo linkattuna, mutta ihan mielenkiintoista dataa. Putki oletettavasti paukahti sunnuntaina 01-02 välillä ja tuolloin putken läheisyydessä on pyörinyt neljä muutakin alusta enemmän tai vähemmän paikoillaan. Uutisen kartasta voi slaidereilla säätää alku ja loppuajankohtaa niin näkee miten alukset ovat siellä pyörineet. Tässä mielenkiintoinen kohta ja viereen "heatmap" Suomenlahden laivaliikenteestä ja oletettu vuotokohta. Ton perusteella vaikuttais että Montery nimisen laivan liikerata on mennyt lähimpää tuota vauriokohtaa justiin tuolla ajankohdalla...

1697136059835.png
1697136259207.png
Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.
Toittavasti noiden (putkien/kaapeleiden) paikkatiedot on tulevaisuudessakin saatavilla => paremmat mahdollisuudet etteivät Panaman yms lipun alla purjehtivat
tankkerit vahingoita ankkureillaan kaapeleita.
Edit: noita kaapeleita on katkaillut muistaakseni aiemminkin, ennen Venäjän ja Ukrainan välistä sotaa. Tutkitaan ensin ja sitten syytellään.
 
Viimeksi muokattu:
Oma vahva veikkaus on kyllä sabotointi ja mikäs sen parempi hetki tehdä tämä kuin samalla vesillä on muutakin liikennettä. Eiköhän venäjä tämänkin takana ole.
 
Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.
Toittavasti noiden (putkien/kaapeleiden) paikkatiedot on tulevaisuudessakin saatavilla => paremmat mahdollisuudet etteivät Panaman yms lipun alla purjehtivat
tankkerit vahingoita ankkureillaan kaapeleita.
Ei yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta. Laivat jää "rediin" niille osoitetuille paikoille. Kutsutaan nyt majakoiksi, vaikka ovatkin vain poijuja. Rasittaa jo vähän kun asiantuntijat kertovat näitä mediassa ja sitten moni vielä uskoo tähän. Alusten liputuksista huolimatta, niissä on yleensä ainakin perämies kapteenin lisäksi, joka hallitsee hommat. Loput miehistöstä toki poikkeuksetta indokiinasta tms.

e. esim Kotka-majakka on keskellä ei mitään. Ei kotkassa. Pelkkä poiju jonka ympärillä sitten ankkuroidaan. Jatkuvasti siellä muutama rahtilaiva odottaa satamaan menoa tai muuten vaan odottelee papereiden selvittelyä. Ei tarvi maksaa turhaan kallista maksua satamassa, ei luotsia tai muuta merenkulun kallista maksua. Aina on myös joku turvallinen paikka, jos myrsky, konevika tms tulee ja tarvitsee vaikka ilmoittaa tarkkaa sijainti sijainti luotsille tai tulliviranomaisille.

Ovat ihan peruskauraa jokaikiselle laivalle joka noille väylille menee kulkemaan. Tullilla on todella hyvät tiedot kaikista väylillä kulkevista aluksista. Ei tarvitse edes mennä väylälle asti kun alkaa laivapuhelimesta tulemaan kyselyä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta. Laivat jää "rediin" niille osoitetuille paikoille. Kutsutaan nyt majakoiksi, vaikka ovatkin vain poijuja. Rasittaa jo vähän kun asiantuntijat kertovat näitä mediassa ja sitten moni vielä uskoo tähän. Alusten liputuksista huolimatta, niissä on yleensä ainakin perämies kapteenin lisäksi, joka hallitsee hommat. Loput miehistöstä toki poikkeuksetta indokiinasta tms.
Myrskyssä se laivan paikaallaan pysyminen ei olle niin itsestään selvä asia, olen siinä uskossa että noissa tilanteissa saatetaan käyttää ankkureita ja esim. tollanen
öljytankkeri kovassa tuulessa saattaa raahata sitä ankkuria kauankin, ennenkuin ottaa kunnolla kiinni.
Onhan noissa laivoissa kapteenin lisäksi perämiehet ja ruorimiehetkin se kuka niitä oikeasti yöllä ohjaa ja on vahtivuorossa ja hereillä/selvinpäin on sitten toinen asia. En tietenkään väitä, etteikö tässä olisi kaikki olleet tehtäviensä mukaisessa kunnossa.
=> edelleen pidän sitä todennäköisemmin tahattoman onnettomuutena, ellei toisin todisteta. Eiköhän tohon selvyyttä vielä tule.
 
Ei yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta.

Mihin asiantuntijalausuntoon viittaat? Ja oliko siis jo kerrottu julkisuuteen, että tämä tepahtui keskellä väylää? Hybridikeskuksen (kommodori evp.) Savolainen kertoo:

Jukka Savolainen sanoo, että laivat pyörivät Suomenlahdella, koska ne odottavat lastia. Jotkut laivoista ovat ankkurissa ja jotkut ajelevat edestakaisin.

– Laivoilla voi olla epäselvä tilanne lastin kanssa, ja ne joutuvat odottamaan. Laivat odottavat mieluummin merellä, koska niitä ei huvita maksaa satamamaksuja.

Laivoja ankkuroidaan Suomenlahdelle etenkin silloin, kun ei ole tarvetta kuluttaa polttoainetta. Polttoaineen kulutus on Savolaisen mukaan hurjaa ja kallista.


Tuoko siis ei pidä paikkaansa?
 
Tuoko siis ei pidä paikkaansa?
Lost in translation? Pyörii "huomiota herättävällä tavalla" lukee jo lainaamassasi uutisessakin. Huomiota herättävää on se mihin ne nyt on jääneet pörräämään. Noin ei vaan normaalisti toimita. Keskelle merta jäädään, mutta ei noin. Varmaan ymmärrät tahallasi väärin, tai sitten olisi ehkä pitänyt piirtää.
 
Lost in translation? Pyörii "huomiota herättävällä tavalla" lukee jo lainaamassasi uutisessakin. Huomiota herättävää on se mihin ne nyt on jääneet pörräämään. Noin ei vaan normaalisti toimita. Keskelle merta jäädään, mutta ei noin. Varmaan ymmärrät tahallasi väärin, tai sitten olisi ehkä pitänyt piirtää.

Ei, en ymmärrä. Jutussa asiantuntija siis toteaa, että laivat joskus ihan luonnollisista syistä jäävät joko ankkuriin tai "pyörimään" edestakaisin.

Mitä siis tarkoitit asiantuntijalausunnolla, joka ei pidä paikkaansa. Et varmaan tuota, jonka lainasin. Ja piirrä ihmeessä kuva kun nyt ei aukene, mitä asiantuntijaa oikein kritisoita. Laita vaikka lähde siihen asiantuntijalausuntoon, joka ei pidä paikkaansa, vaan sinun tietosi.

Et myös vastannut toiseen kysymykseen: oliko jo kerrottu, että tämä tapahtui "keskellä väylää"? Aiemmin tarkkaa paikkaa ei kerrottu.
 
Myrskyssä se laivan paikaallaan pysyminen ei olle niin itsestään selvä asia, olen siinä uskossa että noissa tilanteissa saatetaan käyttää ankkureita ja esim. tollanen
öljytankkeri kovassa tuulessa saattaa raahata sitä ankkuria kauankin, ennenkuin ottaa kunnolla kiinni.
Onhan noissa laivoissa kapteenin lisäksi perämiehet ja ruorimiehetkin se kuka niitä oikeasti yöllä ohjaa ja on vahtivuorossa ja hereillä/selvinpäin on sitten toinen asia. En tietenkään väitä, etteikö tässä olisi kaikki olleet tehtäviensä mukaisessa kunnossa.
=> edelleen pidän sitä todennäköisemmin tahattoman onnettomuutena, ellei toisin todisteta. Eiköhän tohon selvyyttä vielä tule.
Todennäköisyys että laiva aivan vahingossa ankkuroituu kaasuputken päälle, ja että ankkuri aivan vahingossa katkaisee pari metriä paksun suojakerroksen alla olevan betonikuorisen, teräksisen kaasuputken on aika pieni.
Noita kaasuputkien (tai sähkökaapeleiden, datakaapeleiden) katkomisia olisi tapahtunut paljon enemmänkin jos tuo olisi kovinkin tavallista.
Ymmärtääkseni kaasuputket ym. on merkitty merikortteihin ja niiden päälle ankkuroituminen on kiellettyä.
 
Todennäköisyys että laiva aivan vahingossa ankkuroituu kaasuputken päälle, ja että ankkuri aivan vahingossa katkaisee pari metriä paksun suojakerroksen alla olevan betonikuorisen, teräksisen kaasuputken on aika pieni.
Noita kaasuputkien (tai sähkökaapeleiden, datakaapeleiden) katkomisia olisi tapahtunut paljon enemmänkin jos tuo olisi kovinkin tavallista.
Ymmärtääkseni kaasuputket ym. on merkitty merikortteihin ja niiden päälle ankkuroituminen on kiellettyä.
Harvinaistahan se onneksi on, mutta ennekin on tapahtunut-
"Edellinen kaapelin katkeaminen tapahtui joskus viimevuosikymmen puolivälissä."

Nyt tuolla oli mysky, joka siirtää isojakin laivoja. => Ei sen tarvitse olla tahallista, voi olla myös myös välinpitämyyttä riskeistä tai jopa pakon sanelemaa? Mallia eihän laivamme ole kaapelin päälle sinnehän on 200m yms. (ja ankkuri ei otakaan kiinni)... odotellaan vaan nyt niitä tutkimuksia.
 
Ei, en ymmärrä. Jutussa asiantuntija siis toteaa, että laivat joskus ihan luonnollisista syistä jäävät joko ankkuriin tai "pyörimään" edestakaisin.
Jää ankkuriin, tai siis redille. Ne ei jää ankkuriin ihan heti kun tulee fiilis että jäädään ankkuriin. Merellä on paikkoja jäädä ankkuriin. Ne paikat ei ole kaasuputken päällä tai jonkun kaapelin vieressä. Muutenhan tässä olisi vaikka nyt ulkosaaristossa jatkuvasti kaapelit ja vesiputket poikki.

e. liikenne on Suomenlahdella sen verran kovaa, että nuo perusasiat on kyllä merelläliikujille tuttuja. Vähän sama varmaan (oletan, en tiedä) kuin että lentokone ei voi jäädä hengailemaan ihan miten sattuu, jos laskeutumisvuoro tai kiitorata ei ole juuri sillä hetkellä sopiva.

Väylät on noilla kohdin varsin leveitä. Onko se keskellä vai 500m sivussa väylältä tuskin on merkityksellistä. Saahan sitä lukea kuin piru raamattua jokaista kommenttia. Tiivistettynä: Paikat ankkuroida on hyvin tiedossa. Niissä on turvallista olla, siitä poikeaminen on epäilyttävää. Jos laiva ei kestä muutamaa tuntia myrskyssä kunnolliselle ankkuripaikalle, ei sen kuuluisi seilata niillä merillä laisinkaan. Ei mulla muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka olisi kunnon todisteet, on Venäjän alusten liikkumisen estäminen sodanjulistus, enkä usko että Suomi haluaa sellaista tehdä.

Ja käsittääkseni tuossa lähistöllä pyöri neljä laivaa, jotka EIVÄT olleet Venäjän lipun alla. Julistetaanko silti sota, koska "riittävä todiste"?
Siinä tapauksessa ihmettelen miksi Turkki ei ole vieläkään sodassa Venäjän kanssa sulkemalla Bosporinsalmen. Liikenteen saisi poikki ilmoittamalla alueella olevista miinaepäilyistä, siinä ei ole nokan koputtamista kenelläkään.

Kunhan mattokauppias näyttäisi vihreää valoa Ruotsille, niin siinähän olisi Tanskan kanssa sopiva säppi Venäjän meriliikenteelle, voivat pyöriä ympyrää pohjanmerellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko siitä tietoliikennekaaplista tullut mitään uutta tietoa sen tiistain tiedotustilaisuuden jälkeen? Onko se rikkimenokohdan sijainti jo tiedossa?
 
Arvoin mihin ketjuun liittyy, jos pysytään ketjun aiheessa, niin
Siinä tapauksessa ihmettelen miksi Turkki ei ole vieläkään sodassa Venäjän kanssa sulkemalla Bosporinsalmen. Liikenteen saisi poikki ilmoittamalla alueella olevista miinaepäilyistä, siinä ei ole nokan koputtamista kenelläkään.

Kunhan mattokauppias näyttäisi vihreää valoa Ruotsille, niin siinähän olisi Tanskan kanssa sopiva säppi Venäjän meriliikenteelle, voivat pyöriä ympyrää pohjanmerellä.
Salmesta on sopimus, milloin Turkki voi sen sulkea , jos en väärin muista niin koski pitkälti sota-aluksia ja sota-aikaan Turkin vihollisen kauppalaivoja.

Eli Tanskan salmista ei taida olla tuollaista sopimusta, ja vaikka olisi niin Tanska tai Ruotsi ei taida olla ihan sen tarkoittamassa sodassa, Nordstream vuodot. Putket ei tanskalaisten, en nopeasti löytänyt lähdettä oliko Tanskan aluevesillä.

Julkisuuteen ei ole paljoakaan kerrottu mihin sormi tutkimuksissa osoittaan, mutta se ei tarkoita etteikö olisi reakoitu. Eli venäjälle seurauksia.


Onko siitä tietoliikennekaaplista tullut mitään uutta tietoa sen tiistain tiedotustilaisuuden jälkeen? Onko se rikkimenokohdan sijainti jo tiedossa?
Jos viittaat siihen tuoreeseen Elisan viron kuituun, ei siitä ole uutisia juuri nyt osunut silmään
 
Viimeksi muokattu:
e. supoa jo vähän kaipailin keskusteluun pari sivua aiemmin. Nyt on supokin sitten saatu mukaan. Varoitus kotireitittimistä saatu mainittua supon tän päiväisessä tiedotuksessa. Itsellänihän pyörii varmaan yksi paikkaa lähimmistä reitittimistä, verkkiksen outlet-laarista ostettu 4g-romu. ei ole kaapattu vaikka joskus vähän honeypotiksi jätinkin "taysin avoimena". Ei liene kelpaa edes venäläisille. Siihen liitetyillä kameroilla näkee hyvin myös venäjän puolelle.
Offtopic, mutta vastaan silti, ettei jää epäselvyyttä. Eivät ne venäläiset/kiinalaiset hakkerit mitään tiettyä paikkaa lähellä olevia kotireitittimiä etsi, vaan ylipäätään Internetissä olevia haavoittuvia laitteita, joiden kautta voi liikennöidä edelleen ja käyttää kohteen yhteyttä alkuperäisen osoitteen piilottaen omiin tarkoituksiin, kuten mm. geofence-suojausten ohitukseen ja erilaisten ddos-hyökkäysten bottina jne.
 
Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.
Toittavasti noiden (putkien/kaapeleiden) paikkatiedot on tulevaisuudessakin saatavilla => paremmat mahdollisuudet etteivät Panaman yms lipun alla purjehtivat
tankkerit vahingoita ankkureillaan kaapeleita.
Edit: noita kaapeleita on katkaillut muistaakseni aiemminkin, ennen Venäjän ja Ukrainan välistä sotaa. Tutkitaan ensin ja sitten syytellään.
Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..
 
Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..
Tuolla ei ollut ns. normaalitilanne vaan myrsky ja mitä vaan voi silloin laivoille tulla ongelmaksi. En edelleenkään lähtisi ketään syyttelemään tahallisuudesta, tutkitaan ensin.
Suomen energianhuoltoonhan tolla ei olle juurikaan vaikutusta (kaasu menee käsittääkseni Suomesta Viroon), kustannukset (miten jaetaan) sitten minulle?
 
Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..

Saatavilla olevan datan perusteella vaikuttais että botski on ollut ankkurissa, ainakin kaunista ympyrää piirtää GPS sijainti, tuosta voinee arvata missä kohdassa ankkuri on ollut ja miten hyvin pysynt paikallaan...
ao. kuva Hesarin uutisesta ja piirsin siihen tuon ympyrän paintilla.

Tuo tosiaan ei ole kovin lähellä putkea, ja vissiin ei myöskään ihan keskellä väylää, niinkuin aiemmin uutisoitiin. Kun asiaa on tässä tutkiskellut niin aika paljon tuntuu löytyvän aika takkaa dataa joka lienis helposti löydettävissä jos tällaisia juttuja töikseen tekisi edes puolittain. Noita vois ihan vaikka valtiovaltakin ilmoittaa että missäkohtaa se vuoto on tarkalleen ollut ja missä noi putket & väylät menee niin ei tarvisi päivätolkulla uutisissa spekuleerata. Esim tässä hyvä kartta missä näkyy putkien sijainti...

Edit: toinen kartta jossa punaisella ruksilla arvioitu vuotokohta(punainen X) noitten uutisissa olleitten karttojen perusteella ja missä Flot on ollut ankkurissa(sininen X)

1697191928941.png
1697192945614.png
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla ei ollut ns. normaalitilanne vaan myrsky ja mitä vaan voi silloin laivoille tulla ongelmaksi.
Nyt vähän valoja päälle. Tuolla ei ollut mikään hirmumyrsky. Alus ei ollut mikään huvialus tai purjevene tms. Suomenlahdella tosin ei nyt muutenkaan nähdä yleensä mitään paniikinomaisia ankkurointeja. Toki kaikki on mahdollista. Kyse oli myös pohjoistuulesta. Aallonokorkeus ei ollut mitenkään poikkeuksellinen. Noilla laivoilla pitää löytyä sellaiset luokitukset, että jos tuolla tuulella on yhtäkkiä jääty pyörimään ankkuri pohjassa ympyrää, niin vähän ihmettelen. Ainakaan sääolosuhteista johtuen. Silloin ajetaan aallonmuodostuksen mukaan suojaisempaan paikkaan :D Onnettomuuksia toki sattuu joskus ja siksi Suomella onkin melko kattavasti pelastus- ja öljyntorjuntakalustoa tuolle väylänpätkälle. Mm. monet Finferriesin lautat tarvittaessa.

Myrskyjä nyt vaan syksyisin sattuu olemaan. Se on näille rahtilaivoille ollut ihan normaalia merenkäyntiä myös kyseisenä yönä. Ainakin maksetusta marinetrafficin versiosta voi katsoa että liikennettä oli paljonkin. Mitä siitäkin tulisi, jos jokaisen syysmyrskyn kohdalla osa vaan laskisi ankkurit ja jäisi randomisti pyörimään miten sattuu. Laituriin kiinnittymine noilla tuulilla voi kyllä onlla joihinkin satamoihin hankalaa. Varsinkin autolautoilla ja suurilla konttilaivoilla, joissa on sivuttaista pinta-alaa, johon tuuli ottaa.

Menee varmaan jankkaamiseksi, koska jokainenhan nyt on tarvittaessa ulkopolitiikan- tai merenkulun asiantuntija. Merikaapeliinsinöörejä unohtamatta.

e. oma sairas salaliittoteoriani on, että kyseinen alus on korkeintaan ollut turvaamassa operaatiota. Todennäköisemmin peiteoperaation avulla jotta saadaan vähän sotkettua pakkaa. Kuka nyt transponderit päällä menisi tuhomaan nato-naapureiden infraa :rolleyes: Media tarttuu syöttiin ja foorumeillakin löytyy taas töitä Prigozhinin toimiston kynäniekoille. Alla olevaan viestiin viittaamatta, tai vihjaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Menee varmaan jankkaamiseksi, koska jokainenhan nyt on tarvittaessa ulkopolitiikan- tai merenkulun asiantuntija. Merikaapeliinsinöörejä unohtamatta.

No se asiantuntija (jolla on ihan substanssiosaamista merivartiostosta) jota mä siteerasin ei sanonut, että sinne jäätiin juuri myrskyn takia pyörimään, vaan todettiin että ei ole lainkaan epätavanomaista, että laiva jää merelle pyörimään jostain syystä. Eli en nyt tarkertuisi juuri siihen myrskyyn liikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 493 154
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
ensihoituri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom