- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 323
”Tahatonta vauriota pidetään epätodennäköisenä”
Vaikuttaa ihan järkevältä.
Ei kai alunperinkään kovin moni ole uskonut vahinkoon, varsinkin kun se kaapeli meni samalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
”Tahatonta vauriota pidetään epätodennäköisenä”
Siellä on myös tietoliikennekaapeli katkennut Suomenlahdella. Tiedä sitten liittyykö samaan Putinin sabotaasiin mitä kaasuputkikin.Luulisi että tässä parin vuoden aikana ja viimeistään Norstreamin jälkeen olisi jo valmiit suunnitelmat (ja laittekstot) miten putket ja kaapelit korjataan superpikavautia... Herra varjele meiltä siltä, että sabotaasi kohdistuisi talvella sähköverkkoon, kävisi varmaan ilmi, että kellään ei ole mitään hajua miten mitään korjataan ja joka tapauksessa varaosia ei ole ja niitä saa vaan Venäjältä...
Ei jos on yhtään medialukutaitoa. Tänään oli kyllä aamu tv:ssä ylellä joku joka selitti että myrsky ja ankkurit ja laivaväylä.. eli vahinko. Ei vakuuttanut itseäni ainakaan. Lähinnä huvitti. Mutta kun nyt jokainen teoreetikko on saanut puheenvuoron, niin huomen aamulla varmaan joku biologi voi kertoa että valkohai on saattanut eksyä ja purra putken ja kaapelin.Vaikuttaa ihan järkevältä.
Ei kai alunperinkään kovin moni ole uskonut vahinkoon, varsinkin kun se kaapeli meni samalla.
Olishan se tosi nolo juttu, jos syytellään roistovaltiota, joka on aloittanut hyökkäyssodan ilman mitään syytä toiseen valtioon ja muutenkin keppostellut milloin mitäkin, mm. myrkytellyt ihmisiä toisissa valtioissa jne.Mutta pirukseen siellä liikkuu muitakin aluksia, noloin juttu olisi se että osoitellaan ensin virallisista lähteistä Venäjän suuntaan ja paljastuukin muun veneen ankkurimokaksi tms. vaikka olisikin pieni todennäköisyys sille.
No saadaanhan me muut syytellä ketä vaan, ja omatkin korttini panisin heti sen likoon että Venäjähän se taas haluaa epävakautta aiheuttaa, mutta hyvä että viranomaiset hillitsee tunteensa ja etsii fatkoja syytösten tuoksi. Tämän miellän viranomaiselle hyväksi toiminnaksi.Olishan se tosi nolo juttu, jos syytellään roistovaltiota, joka on aloittanut hyökkäyssodan ilman mitään syytä toiseen valtioon ja muutenkin keppostellut milloin mitäkin, mm. myrkytellyt ihmisiä toisissa valtioissa jne.
Jos kyseessä olisi vahinko, se tiedettäisiin. Vaurio on paikallistettu ja kuvattu. Ei Suomi tai Viro mokaa niin pahasti, että sanoisi näin suoraan, että kyseessä on ryssän hyökkäys jos se olisikin vahinko. Sehän on nimittäin sanottu niin suoraan kuin sen voi sanoa sanomatta sitä suoraan.Tulipahan vaan jotenkin tästä viestistä mieleen, jotta oiskohan jompikumpi näistä Gasumin vuokraamista kaasualuksista mahdollisesti viime viikonlopun myrskyssä vahingossa ankkuroitunut lähelle noita kaasuputkia?
Kaksi kaasualusta on kiertänyt päättömästi ympyrää Itämerellä – ilmakehätutkijan mukaan päästöt ovat hurjia eikä toiminnassa ole tolkkua
Suomalaisyhtiö Gasum on vuokrannut kaksi kaasualusta, jotka seilaavat päättömästi ympyrää Itämerellä. Ajelusta syntyy merkittäviä ympäristöä kuormittavia päästöjä.yle.fi
Tokkopa sentään kaikissa länsimaissa. Ja osassa lähinnä julkisuudessa. EIköhän taustalla tiedetä mikä on homman nimi, mutta tuossakin on väläytelty aika mietoja vastatoimia vaikka riittävä varmuus Venäjästä saataisiinkin. Pitäisi vaan tehdä vastaava isku jonnekin.@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"
Venäjä esittää valheita ja väärentää todisteita, niin täällä ajatellaan, että entäs jos ne ovatkin tosia.
Viranomaiset olisivat voineet sanoa, että motiivi ja kyky löytyy Venäjältä. Katsotaan ilmeneekö tutkimuksissa jokin toinen vaihtoehto.
Kylläpäs mennään tunteella..@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"
Venäjä esittää valheita ja väärentää todisteita, niin täällä ajatellaan, että entäs jos ne ovatkin tosia.
Viranomaiset olisivat voineet sanoa, että motiivi ja kyky löytyy Venäjältä. Katsotaan ilmeneekö tutkimuksissa jokin toinen vaihtoehto.
@Juhanator länsimaissa on juuri se ongelma, että ajatellaan: "jos se näyttää ankalta ja kävelee kuin ankka, niin voiko se kuitenkin olla joku muu?"
Paitsi Suomessa esim. verotusasioissa, jossa syyttömyyden todistaminen jää kansalaisen vastuulle, mikäli verottaja ottaa jostain syystä silmätikuksi.Se "ongelma" on se, että länsimaat noin keskimäärin ovat oikeusvaltioita ja syytteitä ei nosteta ihan tuosta vain kuten Venäjällä konsanaan
Juuri oli uutisissa, että hallitus miettii toimia, miten kriittistä infrastruktuuria voidaan suojata siten, ettei niiden tietoja ole julkisesti saatavilla.
Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?Yksittäisen rivin kohdalla on aina sama todennäköisyys, mut onko yhtä todennäköistä voittaa 1 lottovoitto kuin 1000 000 lottovoittoa putkeen? Tai arkikielisemmin 1 lottovoitto kymmenessä vuodessa kuin 52 lottovoittoa vuodessa?
Paitsi Suomessa esim. verotusasioissa, jossa syyttömyyden todistaminen jää kansalaisen vastuulle, mikäli verottaja ottaa jostain syystä silmätikuksi.
En ole väittänyt niin.Ja sunko mielestä tuo on sitten hyvä asia? Kun kerran mielestäsi todisteiden vaatiminen on "länsimaiden ongelma"?
Korjasin vähän, mutta tarkoitit varmaan samaa.Tästä pitäisi pikkuhiljaa oppia, ettei ottaisi kuuleviin korviin mitä itänaapuri tarinoi.
En ole väittänyt niin.
Jos ei sano kvaak kvaak voi olla vaikka hanhi, onhan siinä vähän samaa näköä. Hanhi tosin taitaa enemmänkin marssia kuin kävellä.@Paapaa ja jätit pois sen kohdan, missä sanoin, että jos se kävelee kuin ankka ja näyttää ankalta, niin se ei ole lammas.
Toisaalta voisi kysyä miksi vahingoittamistarkoituksessa oleva laiva pitäisi transponderit päällä.
Niinhän taisin seuraavassa virkkeessä kirjoittaa. Sumuverho operaatiolle. Ei ehkä kannata kommentoida jos ei jaksa lukea ajatuksella loppuun.Koska ns. ’siviilialus’ reitillä Pietarista Kaliningradiin. Napakka tuuli toi mahdollisuuden sabotaasille leikkien merihätää vaikka planeetan jokaisessa merikartassa tuo kohta on ankkurointikiellolla varustettu. Rusakoilla ei riitä kalusto eikä nyytit tehdä avoimesti mitä tekivät koska vastaan tuleekin sitten jotain mitä heidän perseensä ei kestä. Seurauksien tulee toki tämänkin myötä olla tuntuvat.
Lisäksi olisi hienoa nähdä tuon paatin uppoavan mystisesti jossain kauemmilla vesillä.
Niin, luin kyllä loppuun, kompasin mielipidettäsi ja olen siis samaa mieltä.Niinhän taisin seuraavassa virkkeessä kirjoittaa. Sumuverho operaatiolle. Ei ehkä kannata kommentoida jos ei jaksa lukea ajatuksella loppuun.
Vedenpitäviä todisteita ei tarvita siihen että vihamielisen maan laivaliikenne estetään itämerellä omaan turvallisuuteemme vedoten.
Venäjän laivaliikenteen vapaan kulun estäminen ilman mitään todisteita Venäjän osallisuudesta olisi käytännössä sodanjulistus Venäjälle. Ilman Naton turvaa. Ei siis kovin järkevä temppu.
Venäläisomisteiset laivat seilaamassa kriittisen alueen yläpuolella juuri ennen tapahtumahetkeä on riittävä todiste, ja sen parempia tuskin saammekaan. Suomi joutuu ottamaan aika paljon paskaa niskaansa jos joka sattumuksen yhteydessä odotetaan jotain muuta.
Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.En tiedä oliko tätä YLEn uutista täällä jo linkattuna, mutta ihan mielenkiintoista dataa. Putki oletettavasti paukahti sunnuntaina 01-02 välillä ja tuolloin putken läheisyydessä on pyörinyt neljä muutakin alusta enemmän tai vähemmän paikoillaan. Uutisen kartasta voi slaidereilla säätää alku ja loppuajankohtaa niin näkee miten alukset ovat siellä pyörineet. Tässä mielenkiintoinen kohta ja viereen "heatmap" Suomenlahden laivaliikenteestä ja oletettu vuotokohta. Ton perusteella vaikuttais että Montery nimisen laivan liikerata on mennyt lähimpää tuota vauriokohtaa justiin tuolla ajankohdalla...
Ei yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta. Laivat jää "rediin" niille osoitetuille paikoille. Kutsutaan nyt majakoiksi, vaikka ovatkin vain poijuja. Rasittaa jo vähän kun asiantuntijat kertovat näitä mediassa ja sitten moni vielä uskoo tähän. Alusten liputuksista huolimatta, niissä on yleensä ainakin perämies kapteenin lisäksi, joka hallitsee hommat. Loput miehistöstä toki poikkeuksetta indokiinasta tms.Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.
Toittavasti noiden (putkien/kaapeleiden) paikkatiedot on tulevaisuudessakin saatavilla => paremmat mahdollisuudet etteivät Panaman yms lipun alla purjehtivat
tankkerit vahingoita ankkureillaan kaapeleita.
Myrskyssä se laivan paikaallaan pysyminen ei olle niin itsestään selvä asia, olen siinä uskossa että noissa tilanteissa saatetaan käyttää ankkureita ja esim. tollanenEi yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta. Laivat jää "rediin" niille osoitetuille paikoille. Kutsutaan nyt majakoiksi, vaikka ovatkin vain poijuja. Rasittaa jo vähän kun asiantuntijat kertovat näitä mediassa ja sitten moni vielä uskoo tähän. Alusten liputuksista huolimatta, niissä on yleensä ainakin perämies kapteenin lisäksi, joka hallitsee hommat. Loput miehistöstä toki poikkeuksetta indokiinasta tms.
Ei yksittäiset laivat jää "myrskyä suojaan" keskelle väylää. Julkisuudessa puhutaan ihan paskaa tuon osalta.
Jukka Savolainen sanoo, että laivat pyörivät Suomenlahdella, koska ne odottavat lastia. Jotkut laivoista ovat ankkurissa ja jotkut ajelevat edestakaisin.
– Laivoilla voi olla epäselvä tilanne lastin kanssa, ja ne joutuvat odottamaan. Laivat odottavat mieluummin merellä, koska niitä ei huvita maksaa satamamaksuja.
Laivoja ankkuroidaan Suomenlahdelle etenkin silloin, kun ei ole tarvetta kuluttaa polttoainetta. Polttoaineen kulutus on Savolaisen mukaan hurjaa ja kallista.
Lost in translation? Pyörii "huomiota herättävällä tavalla" lukee jo lainaamassasi uutisessakin. Huomiota herättävää on se mihin ne nyt on jääneet pörräämään. Noin ei vaan normaalisti toimita. Keskelle merta jäädään, mutta ei noin. Varmaan ymmärrät tahallasi väärin, tai sitten olisi ehkä pitänyt piirtää.Tuoko siis ei pidä paikkaansa?
Lost in translation? Pyörii "huomiota herättävällä tavalla" lukee jo lainaamassasi uutisessakin. Huomiota herättävää on se mihin ne nyt on jääneet pörräämään. Noin ei vaan normaalisti toimita. Keskelle merta jäädään, mutta ei noin. Varmaan ymmärrät tahallasi väärin, tai sitten olisi ehkä pitänyt piirtää.
Todennäköisyys että laiva aivan vahingossa ankkuroituu kaasuputken päälle, ja että ankkuri aivan vahingossa katkaisee pari metriä paksun suojakerroksen alla olevan betonikuorisen, teräksisen kaasuputken on aika pieni.Myrskyssä se laivan paikaallaan pysyminen ei olle niin itsestään selvä asia, olen siinä uskossa että noissa tilanteissa saatetaan käyttää ankkureita ja esim. tollanen
öljytankkeri kovassa tuulessa saattaa raahata sitä ankkuria kauankin, ennenkuin ottaa kunnolla kiinni.
Onhan noissa laivoissa kapteenin lisäksi perämiehet ja ruorimiehetkin se kuka niitä oikeasti yöllä ohjaa ja on vahtivuorossa ja hereillä/selvinpäin on sitten toinen asia. En tietenkään väitä, etteikö tässä olisi kaikki olleet tehtäviensä mukaisessa kunnossa.
=> edelleen pidän sitä todennäköisemmin tahattoman onnettomuutena, ellei toisin todisteta. Eiköhän tohon selvyyttä vielä tule.
Harvinaistahan se onneksi on, mutta ennekin on tapahtunut-Todennäköisyys että laiva aivan vahingossa ankkuroituu kaasuputken päälle, ja että ankkuri aivan vahingossa katkaisee pari metriä paksun suojakerroksen alla olevan betonikuorisen, teräksisen kaasuputken on aika pieni.
Noita kaasuputkien (tai sähkökaapeleiden, datakaapeleiden) katkomisia olisi tapahtunut paljon enemmänkin jos tuo olisi kovinkin tavallista.
Ymmärtääkseni kaasuputket ym. on merkitty merikortteihin ja niiden päälle ankkuroituminen on kiellettyä.
Jää ankkuriin, tai siis redille. Ne ei jää ankkuriin ihan heti kun tulee fiilis että jäädään ankkuriin. Merellä on paikkoja jäädä ankkuriin. Ne paikat ei ole kaasuputken päällä tai jonkun kaapelin vieressä. Muutenhan tässä olisi vaikka nyt ulkosaaristossa jatkuvasti kaapelit ja vesiputket poikki.Ei, en ymmärrä. Jutussa asiantuntija siis toteaa, että laivat joskus ihan luonnollisista syistä jäävät joko ankkuriin tai "pyörimään" edestakaisin.
Siinä tapauksessa ihmettelen miksi Turkki ei ole vieläkään sodassa Venäjän kanssa sulkemalla Bosporinsalmen. Liikenteen saisi poikki ilmoittamalla alueella olevista miinaepäilyistä, siinä ei ole nokan koputtamista kenelläkään.Vaikka olisi kunnon todisteet, on Venäjän alusten liikkumisen estäminen sodanjulistus, enkä usko että Suomi haluaa sellaista tehdä.
Ja käsittääkseni tuossa lähistöllä pyöri neljä laivaa, jotka EIVÄT olleet Venäjän lipun alla. Julistetaanko silti sota, koska "riittävä todiste"?
Salmesta on sopimus, milloin Turkki voi sen sulkea , jos en väärin muista niin koski pitkälti sota-aluksia ja sota-aikaan Turkin vihollisen kauppalaivoja.Siinä tapauksessa ihmettelen miksi Turkki ei ole vieläkään sodassa Venäjän kanssa sulkemalla Bosporinsalmen. Liikenteen saisi poikki ilmoittamalla alueella olevista miinaepäilyistä, siinä ei ole nokan koputtamista kenelläkään.
Kunhan mattokauppias näyttäisi vihreää valoa Ruotsille, niin siinähän olisi Tanskan kanssa sopiva säppi Venäjän meriliikenteelle, voivat pyöriä ympyrää pohjanmerellä.
Jos viittaat siihen tuoreeseen Elisan viron kuituun, ei siitä ole uutisia juuri nyt osunut silmäänOnko siitä tietoliikennekaaplista tullut mitään uutta tietoa sen tiistain tiedotustilaisuuden jälkeen? Onko se rikkimenokohdan sijainti jo tiedossa?
Offtopic, mutta vastaan silti, ettei jää epäselvyyttä. Eivät ne venäläiset/kiinalaiset hakkerit mitään tiettyä paikkaa lähellä olevia kotireitittimiä etsi, vaan ylipäätään Internetissä olevia haavoittuvia laitteita, joiden kautta voi liikennöidä edelleen ja käyttää kohteen yhteyttä alkuperäisen osoitteen piilottaen omiin tarkoituksiin, kuten mm. geofence-suojausten ohitukseen ja erilaisten ddos-hyökkäysten bottina jne.e. supoa jo vähän kaipailin keskusteluun pari sivua aiemmin. Nyt on supokin sitten saatu mukaan. Varoitus kotireitittimistä saatu mainittua supon tän päiväisessä tiedotuksessa. Itsellänihän pyörii varmaan yksi paikkaa lähimmistä reitittimistä, verkkiksen outlet-laarista ostettu 4g-romu. ei ole kaapattu vaikka joskus vähän honeypotiksi jätinkin "taysin avoimena". Ei liene kelpaa edes venäläisille. Siihen liitetyillä kameroilla näkee hyvin myös venäjän puolelle.
Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..Muistaakseni julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tuolla oli tuolloin myrsky => Todennäköisin syy tohon ollee tahaton vahinko tai aluetta tuntemattoman kapteenin ajattelemattomuus seurauksista.
Toittavasti noiden (putkien/kaapeleiden) paikkatiedot on tulevaisuudessakin saatavilla => paremmat mahdollisuudet etteivät Panaman yms lipun alla purjehtivat
tankkerit vahingoita ankkureillaan kaapeleita.
Edit: noita kaapeleita on katkaillut muistaakseni aiemminkin, ennen Venäjän ja Ukrainan välistä sotaa. Tutkitaan ensin ja sitten syytellään.
Tuolla ei ollut ns. normaalitilanne vaan myrsky ja mitä vaan voi silloin laivoille tulla ongelmaksi. En edelleenkään lähtisi ketään syyttelemään tahallisuudesta, tutkitaan ensin.Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..
Meinaat että laiva on seilannut noinkin isoa rinkiä tuulen riepoteltavana ankkuri alas laskettuna ankkurointikieltoalueen lähistöllä..
Nyt vähän valoja päälle. Tuolla ei ollut mikään hirmumyrsky. Alus ei ollut mikään huvialus tai purjevene tms. Suomenlahdella tosin ei nyt muutenkaan nähdä yleensä mitään paniikinomaisia ankkurointeja. Toki kaikki on mahdollista. Kyse oli myös pohjoistuulesta. Aallonokorkeus ei ollut mitenkään poikkeuksellinen. Noilla laivoilla pitää löytyä sellaiset luokitukset, että jos tuolla tuulella on yhtäkkiä jääty pyörimään ankkuri pohjassa ympyrää, niin vähän ihmettelen. Ainakaan sääolosuhteista johtuen. Silloin ajetaan aallonmuodostuksen mukaan suojaisempaan paikkaan Onnettomuuksia toki sattuu joskus ja siksi Suomella onkin melko kattavasti pelastus- ja öljyntorjuntakalustoa tuolle väylänpätkälle. Mm. monet Finferriesin lautat tarvittaessa.Tuolla ei ollut ns. normaalitilanne vaan myrsky ja mitä vaan voi silloin laivoille tulla ongelmaksi.
Menee varmaan jankkaamiseksi, koska jokainenhan nyt on tarvittaessa ulkopolitiikan- tai merenkulun asiantuntija. Merikaapeliinsinöörejä unohtamatta.