• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Keskustelua Baltic Connector -kaasuputken ja tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta Suomenlahdella 8.10.2023

Minun kanta mukailee hyvin pitkälti valtiovallan virallista kantaa. Uskon, että Venäjää olisi jo heidän toimestaan syytetty, jos muita vaihtoehtoja ei olisi tarjolla.
Suomen valtiovalta, tutkinta ym on viestinyt kaasuputken osalta tyyliin ulkoiset voimat vaikuttaneet, Ruotsi on viestinyt tyyliin ihmisen tekosia, Viron suunnalta en ihan kärryillä mitä virallisesti., mutta ymmärtääkseni kolme vahinkoa ei ole heidän listalla.

Putinin venäjä odottaa lisätietoja, en tiedä ovatko vahingosta puhuneet.

Uskon, että Venäjää olisi jo heidän toimestaan syytetty, jos muita vaihtoehtoja ei olisi tarjolla.
Suomalainen tapa viestiä ei ole tuollainen.
 
Suomen valtiovalta, tutkinta ym on viestinyt kaasuputken osalta tyyliin ulkoiset voimat vaikuttaneet, Ruotsi on viestinyt tyyliin ihmisen tekosia, Viron suunnalta en ihan kärryillä mitä virallisesti., mutta ymmärtääkseni kolme vahinkoa ei ole heidän listalla.

Putinin venäjä odottaa lisätietoja, en tiedä ovatko vahingosta puhuneet.


Suomalainen tapa viestiä ei ole tuollainen.
Niin ja jossain oli muistaakseni, että kaasuputken vieressä olisi ollut merenpohjassa ura, josta mitä ton ankkuriteoriani mietiskelin. Totuttahan meille ei ole vielä kerrottu.
Hyvä, että valtiovalta ensin "tutkii ja sitten vasta hutkii" täällähän voi jokainen olla omaa mieltä ja väärässäkin.
 
Arvostan pohdiskelua ja keskustelua.

Jos luet aiheesta tuollaista retoriikkaa niin kellojen pitäisi soida, ihan kaikkea ei pidä ottaa avoimin mielin, saati jakaa.
Niin , eikä aina pidä (ilman näyttöä) pitää sitä huonointa mahdollisuutta totuutena. Julkisuudessa olleen tiedon? mukaan kiinalainen laiva oli tuolla kohdin kun rikkoutuminen tapahtui hidastaen vauhtiaan. Eli yhtä hyvin tota voi jakaa, kuin mitä muutakin asiaan liittyvää "tietoa", jos arvailemaan aletaan.
 
Niin , eikä aina pidä (ilman näyttöä) pitää sitä huonointa mahdollisuutta totuutena. Julkisuudessa olleen tiedon? mukaan kiinalainen laiva oli tuolla kohdin kun rikkoutuminen tapahtui hidastaen vauhtiaan. Eli yhtä hyvin tota voi jakaa, kuin mitä muutakin asiaan liittyvää "tietoa", jos arvailemaan aletaan.
Pitarin sisällöntuottajat toimivat juuri niin, syöttävät eri kanaviin vaihtoehtoisia totuuksia, vaihtoehtoisia skenaarioita. Lähdeviitteinä ns luotettavia länsi osoitteita.

"Meille ei ole kerrottu totuutta", sitten luodaan tarinaa enemmän vähemmän villeistä vaihtoehdoista.

- esitetty monia vaihtoehtoja
- ei venäläisiä alueella
- vahinko (yllättävän vahvasti esillä)

Odotettavissa
- Ukrainalaiset purjehtiat
- Puolaiset rahtarit
- Jenkkien salainenpalvelu.

Edit:

"yllättäen"
- Siirretään katse pahaa Natoon joka tuo taisteluyksikötä alueella
 
Viimeksi muokattu:
Pitarin sisällöntuottajat toimivat juuri niin, syöttävät eri kanaviin vaihtoehtoisia totuuksia, vaihtoehtoisia skenaarioita. Lähdeviitteinä ns luotettavia länsi osoitteita.

"Meille ei ole kerrottu totuutta", sitten luodaan tarinaa enemmän vähemmän villeistä vaihtoehdoista.

- esitetty monia vaihtoehtoja
- ei venäläisiä alueella
- vahinko (yllättävän vahvasti esillä)

Odotettavissa
- Ukrainalaiset purjehtiat
- Puolaiset rahtarit
- Jenkkien salainenpalvelu.
Jos propellihattua halutaan pitää niin
Unohdit ? tosta vielä sukellusveneet sekä, että Britannia on suunnitellut tuoda oman laivastonsa.
"Britannian pääministeri Rishi Sunakin lausunnon mukaan Britannia lähettää sotilaiden lisäksi kahdeksan kuninkaallisen laivaston alusta ja useita hävittäjiä sekä helikoptereita auttamaan Venäjän valvonnassa ja sen uhkien torjunnassa."
 
Oma tarkoitukseni ei ollut missään nimessä syyttää ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin. Turhauttaa toki, kun säännöt forumkirjoitteluissa heilahtelee vähän ja rangaistuksia napsuu sen mukaan, mitä moderaattorit siinä pienessä hetkessä näkevät. @Tonnin Seteli on yksi harvoja, jotka jaksavat lukea viestit loppuun ilman omaa agendaa. Turhautti nähdä että kirjoittajaa johdetaan harhaan muutamien toimesta.

Valtiovallan kanta on aika hyvässä linjassa. Virallista totuutta casessa tuskin saadaan koskaan. Se mitä termistöön tulee, on turhauttavaa. Ihan yleissivistykseen kuuluu erottaa syytetyn ja epäillyn ero. Joskus tekee ihan hyvää vetää henkeä ja miettiä ennen kuin painaa enteriä. Ihan jokaisen. Hyvää keskustelua kuitenkin, oli otsikko mikä tahansa.
 
Suomen ja Viron väliseen kaasuputkeen on tullut äkillisesti vuoto. Keskustelua aiheesta.
Jos haluat, niin olisi kiva jos aloitusta ja otsikkoa päivittäisit niin että tuo Viro Ruotsin tietoliikenne kaapelikin kuuluisi ketjuun.
Ajoitus ilmeisesti sama, kaikki kolme vironyhteyksiä. ketjussa jo ennestään teledata yhteys aiheena.
 
Hesarissa merenkulkualan opettaja, merikapteeni Magnus Winberg kommentoi ankkurilla rikkomista, ei sinänsä mitään uutta keskusteluun:

"Jos meren pohjalle peitettyyn kaasuputkeen haluaisi pinnalta käsin tehdä vahinkoa, tarvitaan järeitä vetolaitteita"
--
Tapahtuma-alueella on arviolta 60 metriä vettä. Kaasuputki on suojattu betonilla ja peitetty kivillä.
”Ei ankkuri siihen noin vain tartu”, Winberg sanoo.
Lisäksi kaasuputken vaurio havaittiin myrskyisenä yönä, jolloin kapteenilta olisi outo päätös ankkuroida alus pysähdyksiin laivaväylälle keskelle Suomenlahtea.
--
Myöskään tahallinen ankkurilla repiminen ei Winbergin mukaan ole todennäköinen selitys.
”Jos yrittäisi ankkurilla repiä putkea rikki, mistä ne aluksessa tietäisivät, että putki on mennyt poikki? Eivät mistään. Varsinkin, kun meri oli pimeä ja myrskyinen.”
--
Winberg ei pidä mahdollisena, että matkavauhtia kaasuputken yli kulkenut alus olisi vaivihkaa pudottanut ankkurinsa pohjaan.
”Ei ankkuria voi laskea matkavauhdissa. Siinä käy huonosti. Ankkuri kettinkeineen repeytyy aluksesta irti.”

En tiedä onko tuo tietäminen lopputuloksista niin olennaista jos homma on tarkoitus tehdä vaivihkaa ja kiinni jäädessä selittää vahingoksi; jos ei onnistu niin ei onnistu, yritetään ensi viikolla uudelleen, jos onnistuu niin kyllä siitä voi seuraavana päivänä lukea iltalehdestä.
 
Olisi kyllä aikamoista, jos ovat tosiaan jollakin "auralla" kyntäneet pohjaa pitkin ja jättäneet sen lopulta savivanan perässä pohjaan. Sijaintikarttojen perusteella putken ylittivät vauriohetkellä samaan aikaan sekä kiinalainen, että venäläinen alus. Varmaan ihan sattumaa tämäkin. :D

Merenpohjasta on lisäksi tutkinnan yhteydessä löytynyt möykky vastikään kerrostunutta maata, jonka sisällä on ilmeisesti jokin erittäin painava esine. Selvitämme nyt, mikä esine on ja liittyykö se putken vaurioon, Lohi kertoo.

Poliisin mukaan esine on syvällä savisessa merenpohjassa, eikä vielä ole pääteltävissä, mistä esineestä on kyse. Lohen mukaan esine pyritään nostamaan merestä teknistä tutkintaa varten.
 
Olisi kyllä aikamoista, jos ovat tosiaan jollakin "auralla" kyntäneet pohjaa pitkin ja jättäneet sen lopulta savivanan perässä pohjaan. Sijaintikarttojen perusteella putken ylittivät vauriohetkellä samaan aikaan sekä kiinalainen, että venäläinen alus. Varmaan ihan sattumaa tämäkin. :D

Kyllä tossa minulle väistämättä mieleen tulee, että kyse olisi ankkurista. Esim. sen kiinnitys on pettänyt ja laiva vetänyt sitä oman massansa aiheuttamalla suurella voimalla.
Laivahan oli myrskyssä hidastanut vautiaa putken kohdalla => kun ketju katkeaa laiva kykenee lisäämään vauhtiaan. Ei tietenkään tarvitse olla noin, mutta saattaa olla aika hyvä arvaus.
20.10.23
"Poliisi on esitutkinnassa saanut selvitettyä, että Hong Kongin lipun alla liikennöivän, kiinalaisen varustamon Newnew Polar bear -aluksen liikkeet sopivat yhteen putkivaurion syntyajan ja -paikan kanssa.

Keskusrikospoliisi tiedottaa, että poliisin tutkinta on tällä hetkellä keskittynyt aluksen osallisuuden selvittämiseen.
Tutkinnassa on löytynyt painava esine läheltä kaasuputken vauriokohtaa. Esine on syvällä savisessa merenpohjassa, eikä vielä ole pääteltävissä, mistä esineestä on kyse."
 
Jännä miten toiminnan tahallisuuden meinaavat todistaa jos nyt tosiaan joku ankkuri siellä pohjassa on. Eipä taida nämä tutkinnat mihinkään johtaa mutta ehkä hyvä kuitenkin tutkia ennen hutkimista.
 
Jännä miten toiminnan tahallisuuden meinaavat todistaa jos nyt tosiaan joku ankkuri siellä pohjassa on. Eipä taida nämä tutkinnat mihinkään johtaa mutta ehkä hyvä kuitenkin tutkia ennen hutkimista.
En tiedä noista vastuista, (pitääkö olla tahallinen vai ei?), mutta itse veikkaan, joko huolimattomuutta ankkuriketjun lukituksessa tai lukituksen metallin väsymistä, jos ankkurista on kyse. Ei luulis kauan menevän kun saavat tietää mikä toi esine on. Tollanen muutaman sentin betoni ei ankkurikoukkua pysty vastustamaan. (40kg piikkauskone menee 100mm betoniin kuin veitsi voihin). Voimat tossa eri luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä noista vastuista, (pitääkö olla tahallinen vai ei?), mutta itse veikkaan, joko huolimattomuutta ankkuriketjun lukituksessa tai lukituksen metallin väsymistä, jos ankkurista on kyse. Ei luulis kauan menevän kun saavat tietää mikä toi esine on. Tollanen muutaman sentin betoni ei ankkurikoukkua pysty vastustamaan. (40kg piikkauskone menee 100mm betoniin kuin veitsi voihin). Voimat tossa eri luokkaa.
Mihin perustuu ajatus nimenomaan huolimattomuudesta ? En sitä epäile etteivätko operaatiota pystyisi ryssimään, mutta jos huolimattomuuden tarkoitat että kyse oli ihan vilpittömästä "siviili" vahingosta, niin mitkä nimenomaan sinne päin ajatuksia vie ?

Kuituheput sitten ihan amattilaisia ?

Joo, en pysty pois sulkemaan että jokin näistä vaurioista olisi puhdas siviilivahinko joka kaikesta huolellisuudesta ja varovaisuudesta ja kovasti yrittämisetä huolimatta. Mutta en ole kyllä vielä havainnut mitään uutista joka sitä mitenkään tukisi.
 
Joo, en pysty pois sulkemaan että jokin näistä vaurioista olisi puhdas siviilivahinko joka kaikesta huolellisuudesta ja varovaisuudesta ja kovasti yrittämisetä huolimatta. Mutta en ole kyllä vielä havainnut mitään uutista joka sitä mitenkään tukisi.
Uutinen ei ole todiste, ei ole kuin epäilyjä suuntaan tai toiseen. Minusta erikoista jos ei saa edes spekuloida asioilla ilman että "levittää disinformaatiota" ja mitä lie..
 
Uutinen ei ole todiste,
Uutisia varmaan joka lähtöön.

Mutta uskon vahvasti seuraaviin uutisiin.

- että samassa aikaikkunassa kolme viroon johtavaa yhteyttä vaurioutunut. (Kaasuputki ja kaksi tietoliikenne yhteyttä) Aika ikkunan tarkkuus, siihen en ota kantaa. ja nuo ilmeisesti havainto tai arvio hetkiä milloin vaurioutunut.

- vauriokuvauksiin siltä osin etteivät ole ns itsekseen vaurioituneet, vaan enemmän tai vähemmän suuria ulkoisia voimia, tai miten niitä nyt varovaisesti on kuvailtu.

Eli nyky käsitys ettei niitä mitkään kalat, tai vesi nisäkkään yms sellaiset ole pureskelleet, ei korrosiio, yms luonolilinen rasite. Ilmeisesti vedenalaiset tulivuorenpurkaukset, maan järitykset pois listoilla.
Kuiduista uutisvirtaa mennyt ohi, joten en ihan varma kuinka vaurioita on kuvailtu

Uskon myös että Nordstream tuplaputki on tuhottu.

Uutinen ei ole todiste, ei ole kuin epäilyjä suuntaan tai toiseen.
Muu uutisointi on kai enemmänkin ollut pientä kuvaavaa tiedotusta ILMAN tulkintoja tarkasta tekotavasta, tekiästä motiivista. Sen päälle media kuorrutanut spekuoineilla. Spekuloinneissa syyttä sormi osoittaa yhteen suuntaa.

Minusta erikoista jos ei saa edes spekuloida asioilla ilman että "levittää disinformaatiota" ja mitä lie..
Koska meillä on nyt sillainen tilanne että idästä tuupataan eri kanaviin kaikenlaista, mukaan lukien eri tapahtumista vaihtoehtoisia tapahtumakulkuja. Niin on tärkeää olla kriittinen sen suuntaiseen sisältöön,

Jos lukee teorioita jotka eivät sovi uskottavimpiin uutisoituihin asioihin, niin kannattaa harkita toistamiseen ennen jakamista.

Tehokasta disinformaatiota, tapahtumakuljen sekoitamista on teoriat joissa on myös faktoja taustalla, uskottavailla lähteillä.

Siinä saa olla aika taitava kirjoittaja että pystyy uskottavasti esittää todennäköisen teorian siitä että vauriot olisivat vilpittömiä vahinkoja. Siinä kannattaa toki keskittyä vain yhteen kerrralla ja rakentaa sille villi vahinko teorio. siihen ei kannata liittää muita, vaan muille keksiä joku toinen luonollisen oloinen vahinko tarina.

Mutta hei, voi ajatella, että yksi kolmesta voisi olla vahinko, miksei ? Mutta,vahinko, toisessa positiossa, samalla hetkellä kuin toisaalla tahallinen. Sehän tuo mieleen välittömästi ryssimisen.

Kolme yhtäaikaista vahinko, se olisi ollut uskomaton kolmevuotta sitten, uskomaton puolitoista vuotta sitten, ja Nordstream putken jälkeen, ei ole suomen kielen sanaa.
Odotan innolla miten perustellaan se että ensimmäisenä tulee mieleen vahinko.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä aikamoista, jos ovat tosiaan jollakin "auralla" kyntäneet pohjaa pitkin ja jättäneet sen lopulta savivanan perässä pohjaan. Sijaintikarttojen perusteella putken ylittivät vauriohetkellä samaan aikaan sekä kiinalainen, että venäläinen alus. Varmaan ihan sattumaa tämäkin. :D

Länsi vastaan itä alkaa eskaloitua syvemmälle, tietysti voihan tuossa ryssät yrittää saada Kiinan mukaan konfliktiin, mutta eiköhän noi kaksi kieroa paskiaista ole suunnitelmansa laatinut kimpassa.
 
Mihin perustuu ajatus nimenomaan huolimattomuudesta ? En sitä epäile etteivätko operaatiota pystyisi ryssimään, mutta jos huolimattomuuden tarkoitat että kyse oli ihan vilpittömästä "siviili" vahingosta, niin mitkä nimenomaan sinne päin ajatuksia vie ?

Kuituheput sitten ihan amattilaisia ?

Joo, en pysty pois sulkemaan että jokin näistä vaurioista olisi puhdas siviilivahinko joka kaikesta huolellisuudesta ja varovaisuudesta ja kovasti yrittämisetä huolimatta. Mutta en ole kyllä vielä havainnut mitään uutista joka sitä mitenkään tukisi.
Ensinnäkin uskon, että luit vastaukseni @LovelyWhore :lle monderointi ketjussa. Mutta en siis pidä hyvänä enää lisätä vastakkainasettelua ja mahdollistaa sille herkempien pelkoa, varsinkaan ilman aitoa näyttöä. Odotellaan niitä KRP:n tutkimuksia, niin tiedetään varmemmin. Vastasin Kautiumille miksi on loogista että on vana ja joku voisi upota
saven sisään ja siitä seuraisi, että ketju katkaa.

Merillä on ennenkin tehty virheitä, jopa selvinpäin. (en siis väitä,että tässä kukaan olisi ollut päihtyneenä) Taisi olla Panaman kanavankin tukeutumisessa jostain virheestä kyse.
Tossa oli toi Kiinalainen laiva juuri silloin ja hidasti vielä vauhtiaan, mikä viittaisi esim. ankkurin laahaamiseen pohjaa pitkin. Ei niitä yleensä vauhdissa lasketa.
Metallin väsyminen on minulle muista yhteyksistä hyvinkin tuttu asia. Joten pidän sitäkin mahdollisena. (mm Estonian keulan irtominen) vesi hakkaa ankkuria ja ketju sen lukitteen kiinnikettä.
Tai lukituksen kiinnitys on voitu jättää "kiristämättä" joka sitten on löystynyt yms. silloin se ankkuri tippuu omasta painostaan.

Toi data-kaapeli on ton putken jälkeen laivan kulkusuunnassa => se ankkuriketju on sen voinut hajoittaa, muistaen että tuolloin oli yö ja myrky.

Edit: Kun ankkuri tarttuu (esim. vahingossa pudotessaan) ja sitä vetää n. 9-10 solmun vauhdilla kontti laiva, jossa oman painonsa lisäksi1600 merikonttia painoa vaikka a 3000-20000kg siinä on kyse niin valtavista voimista, ettei ole ihme jos kaasuputki menee rikki.

Ruotsin data-kaapeli on aivan muualla, eikä ole siten niin kiinnostava ja kuuluu Ruotsalaisille. Valitettavasti heillä on ollut viime aikoina ollut ongelmia oman turvallisuusympäristönsä kanssa, saattaen liittyä Koraanien polttoon. Liittyvätkö toisiinsa ,puhdasta arvailua?
En muutenkaan ole täällä muistaakseni kuin kerran asiaa sivunnut, koska siitä on tiedossani hyvin vähän, jossain taisi olla, että vauriot olivat vähäisiä? Eikä ole ketjun aiheenakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin uskon, että luit vastaukseni @LovelyWhore :lle monderointi ketjussa. Mutta en siis pidä hyvänä enää lisätä vastakkainasettelua ja mahdollistaa sille herkempien pelkoa, varsinkaan ilman aitoa näyttöä. Odotellaan niitä KRP:n tutkimuksia, niin tiedetään varmemmin. Vastasin Kautiumille miksi on loogista että on vana ja joku voisi upota
saven sisään ja siitä seuraisi, että ketju katkaa.

Merillä on ennenkin tehty virheitä, jopa selvinpäin. (en siis väitä,että tässä kukaan olisi ollut päihtyneenä) Taisi olla Panaman kanavankin tukeutumisessa jostain virheestä kyse.
Tossa oli toi Kiinalainen laiva juuri silloin ja hidasti vielä vauhtiaan, mikä viittaisi esim. ankkurin laahaamiseen pohjaa pitkin. Ei niitä yleensä vauhdissa lasketa.
Metallin väsyminen on minulle muista yhteyksistä hyvinkin tuttu asia. Joten pidän sitäkin mahdollisena. (mm Estonian keulan irtominen) vesi hakkaa ankkuria ja ketju sen lukitteen kiinnikettä.
Tai lukituksen kiinnitys on voitu jättää "kiristämättä" joka sitten on löystynyt yms. silloin se ankkuri tippuu omasta panostaan.

Toi data-kaapeli on ton putken jälkeen laivan kulkusuunnassa => se ankkuriketju on sen voinut hajoittaa, muistaen että tuolloin oli yö ja myrky.
Mihin perustuu ajatus huolimattomuudesta.

Ei jos nyt teoria on se että kaksi tahallista vauriota, ja sattumalta sitten yksi puhdas vahinko, jossa hmm. varsin vauhdikas sarja teorioita, ja tämän historiallinen vahinko sattuu samaan aikaan kun pahikset toisaalla kiskoo kaapeleita poikki.

Ymmärsin että vahingolla et tarkoita sitä että siellä on porukka tuhoamassa infaraa, ja tuo kaasuputki oli vahinko, sitä piti vain raapia, ei katkoa.

Joo olen ankkuri teorioita lukenut, osassa niissä on se aika pitkälti pidetty varsin kaukaa haettuna, tämä kai lähti siitä yhdestä media kommenttoijasta joka on siviili purjehtinut. Ei siis tuon kokoluokan kokemusta.
 
Ruotsin data-kaapeli on aivan muualla, eikä ole siten niin kiinnostava ja kuuluu Ruotsalaisille. Valitettavasti heillä on ollut viime aikoina ollut ongelmia oman turvallisuusympäristönsä kanssa, saattaen liittyä Koraanien polttoon. Liittyvätkö toisiinsa ,puhdasta arvailua?
Ei vaan totuus on se, että se ei tahdo mahtua tohon sun jankkaamaan vahinkoteoriaan, nii päätät sen tollalailla ohittaa ja keksiä sille vielä vähemmän todennäköisen skenaarion.
 
Odotellaan niitä KRP:n tutkimuksia, niin tiedetään varmemmin. Vastasin Kautiumille miksi on loogista että on vana ja joku voisi upota saven sisään ja siitä seuraisi, että ketju katkaa.

Merillä on ennenkin tehty virheitä, jopa selvinpäin. (en siis väitä,että tässä kukaan olisi ollut päihtyneenä) Taisi olla Panaman kanavankin tukeutumisessa jostain virheestä kyse.
Virheitä sattuu, mutta on melkoisen naiivia kuvitella, että tuollaista tapahtuisi ihan vaan vahingossa tällaisella hetkellä ja melko pian sen jälkeen kun venäläinen tutkimusalus on ensin skannaillut nimenomaan tätä aluetta. Occamin partaveitsi ja silleen. Vahingoksi tämä silti todennäköisesti selitetään, jos ja kun se on sellaiselta jo etukäteen suunniteltu näyttämään. Jos näin on, niin ei sitä KRP:n tutkinta muuksi muuta.

On todennäköistä, että Balticconnecor-kaasuputken rikkoutumisen aiheutti ankkuri, mutta lopullista selvyyttä syyllisiin voi olla vaikea saada, toteaa Euroopan hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen.

– Tässä alkaa olla aika hyvä pysyä ankkuriteoriassa. Tässä tulee käymään ehkä niin, että joku isohko laiva on raahannut ankkuria perässään ja nämä kaikki kolme kohdetta ovat siinä kärsineet, hän arvioi.

– Sitten sanotaan, että ”voi voi, tämä oli vahinko”, eikä pystytä näyttämään suoraan, että joku on käskenyt sen tekemään.

Mainitut kolme tuho-kohdetta ovat Balticconnector-kaasuputki sekä Suomen ja Viron ja Ruotsin ja Viron väliset tietoliikennekaapelit.

Tuossa jutussa tämä hybridiosaamiskeskuksen jamppa puhuu ankkurista jo melko varmana tietona. Itse mainitsin edellisessä viestissä tarkoituksella sen "auran", kun jossakin aiemmassa uutisessa oli laskettu tarkemmin vaikuttavia voimia ja ankkuriketjun pituutta ja todettu, ettei normaali keulasta laskettava rahtilaivan ankkuri ketjuineen ole tässä tapauksessa mahdollinen skenaario monestakaan syystä, vaan pikemminkin kyseessä olisi pitänyt olla joku laivan perästä käsin vedettävä muutamaa kertaluokkaa järeämpi "kyntöaura".

Edit.
En löytänyt uutista johon viittasin, mutta tässä on jotain samansuuntaisia kommentteja ilman tarkempia laskelmia:


Tossa oli toi Kiinalainen laiva juuri silloin ja hidasti vielä vauhtiaan, mikä viittaisi esim. ankkurin laahaamiseen pohjaa pitkin. Ei niitä yleensä vauhdissa lasketa.
Ei lasketa vauhdissa joo, eikä myöskään vahingossa niin, että se jäisi laivan miehistöltä täysin huomaamatta.

Minä väitän, että se oli tarkoituksellinen operaatio, jonka tarkoitus oli yleisen hämmentämisen lisäksi testata miten helposti Itämeren kaapelit saadaan pätkittyä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaasuputki-ja kaapelisabotaasi vaikuttaa puhtaasti venäläisten operaatiolta. Joko venäläiset yrittää tarkoituksellisesti sotkea Kiinaa mukaan tähän jupakkaan tai sitten ne vain hämmentää soppaa "kiinalaisella" konttirahtialuksella.

Sabotaasista epäilty konttirahtialus Newnew Polar Bear on näköjään siirtynyt kaupalla niin kutsutulle kiinalaisvarustamolle Hainan Yangpu NewNew Shipping Co:lle tänä vuonna 2023. Kesällä 2023 julkistettiin, että kyseinen varustamo on tehnyt Rosatomin kanssa sopimuksen rahtiliikenteestä Venäjän ja Kiinan välillä arktista reittiä pitkin.

Iltalehden mukaan NewNew Shipping Co nimellä löytyvät webbisivut eivät ole toiminassa, mutta IP-osoite on rekisteröity Venäjälle.



 
Mihin perustuu ajatus huolimattomuudesta.

Ei jos nyt teoria on se että kaksi tahallista vauriota, ja sattumalta sitten yksi puhdas vahinko, jossa hmm. varsin vauhdikas sarja teorioita, ja tämän historiallinen vahinko sattuu samaan aikaan kun pahikset toisaalla kiskoo kaapeleita poikki.

Ymmärsin että vahingolla et tarkoita sitä että siellä on porukka tuhoamassa infaraa, ja tuo kaasuputki oli vahinko, sitä piti vain raapia, ei katkoa.
Oletko miettinyt jos sen kaasuputken vaurion aiheuttamiseen on osallistunut teoriassasi ollut laivat. Niin siitä seuraa aika jännittynyt tilanne.

Kuten kerroit niin laiva taitaa olla reksiteröity Kiinaan. Olisi aika kova paukku jos kiinalaiset olisi tihutöiden takana. Se ei ehkä ole ihan uskottavin tarina. Vaan katseet siirtyisi lähemmäksi laivan toimintaa, missä ympyröissä se pyörii.

Haluaako kiina että se liitetään operaatioon, tuskin,

Venäläisiltä taasen iso riski käyttää Kiinaan linkittyvää laivaa, ja jos tuo laiva osoittattuu osaksi operaatiota niin putinin Xi suhde voi saada lisäkolakusen, diplomaatti tasolla tainnut olla jo esillä
 
Oletko miettinyt jos sen kaasuputken vaurion aiheuttamiseen on osallistunut teoriassasi ollut laivat. Niin siitä seuraa aika jännittynyt tilanne.

Kuten kerroit niin laiva taitaa olla reksiteröity Kiinaan. Olisi aika kova paukku jos kiinalaiset olisi tihutöiden takana. Se ei ehkä ole ihan uskottavin tarina. Vaan katseet siirtyisi lähemmäksi laivan toimintaa, missä ympyröissä se pyörii.

Haluaako kiina että se liitetään operaatioon, tuskin,

Venäläisiltä taasen iso riski käyttää Kiinaan linkittyvää laivaa, ja jos tuo laiva osoittattuu osaksi operaatiota niin putinin Xi suhde voi saada lisäkolakusen, diplomaatti tasolla tainnut olla jo esillä

Mitä täällä tapahtuu? :confused:
 
Ei lasketa vauhdissa joo, eikä myöskään vahingossa niin, että se jäisi laivan miehistöltä täysin huomaamatta.
Tuskin lasketaan vahingossa mutta muun todistaminen voi olla vaikeaa. Vahingon uskottavuutta lisää se, että tuolla oli menossa melkoisen kova myrsky. Myrskyssä laiva kolisee ja tärähtelee muutenkin, joten ankkurin kolinat ja nykäisyt ei välttämättä tunnu missään. Laivaa tuskin pääsee kovin helposti edes tutkimaan, ja jos pääsee, niin jäljet on varmaan jo korjattu.

Miten kaapelivaurioiden paikat ja ajat suhtautuvat putkivaurioon? Onko mahdollista, että ankkuri nykäisi ensin putken rikki, kaivautui saveen ja jäi siihen. Kettinki olisi jäänyt kolistelemaan pohjaa, kunnes joskus nostettu ylös. Täsmääkö kaapelivauriot siihen, että ankkurikettinki olisi rikkonut ne?

Jos ankkuroinnin teoria kiinnostaa, niin tässäpä yksi kirjoitus laivojen ankkurilaitteista:
Voisipa epäillä, että arktisiin oloihin tarkoitetun laivan ankkurointi on tehty järeämmäksi kuin sulan veden aluksilla.
 
Miten kaapelivaurioiden paikat ja ajat suhtautuvat putkivaurioon? Onko mahdollista, että ankkuri nykäisi ensin putken rikki, kaivautui saveen ja jäi siihen. Kettinki olisi jäänyt kolistelemaan pohjaa, kunnes joskus nostettu ylös. Täsmääkö kaapelivauriot siihen, että ankkurikettinki olisi rikkonut ne?
Ensin kaasuputki, ja sen jälkeen purjehdittu Viroon katkoon kuituja ja sieltä sitten Ruotsiin toisen kuidun kimppuun.
Jos kyse ei ole joulupukista, niin tuskin, eli sitä ennen tulee mieleen että tuolla teorialla tarvittaisiin useampi alus.

Ajankohdan osuminen "myrskyisään" ja ruuhkasatamissa ajankohtaan ei välttämättä ole sattumaa, mutta en väitä että olisi tarkoituksellista.
 
Tuskin lasketaan vahingossa mutta muun todistaminen voi olla vaikeaa. Vahingon uskottavuutta lisää se, että tuolla oli menossa melkoisen kova myrsky. Myrskyssä laiva kolisee ja tärähtelee muutenkin, joten ankkurin kolinat ja nykäisyt ei välttämättä tunnu missään. Laivaa tuskin pääsee kovin helposti edes tutkimaan, ja jos pääsee, niin jäljet on varmaan jo korjattu.

Miten kaapelivaurioiden paikat ja ajat suhtautuvat putkivaurioon? Onko mahdollista, että ankkuri nykäisi ensin putken rikki, kaivautui saveen ja jäi siihen. Kettinki olisi jäänyt kolistelemaan pohjaa, kunnes joskus nostettu ylös. Täsmääkö kaapelivauriot siihen, että ankkurikettinki olisi rikkonut ne?

Jos ankkuroinnin teoria kiinnostaa, niin tässäpä yksi kirjoitus laivojen ankkurilaitteista:
Voisipa epäillä, että arktisiin oloihin tarkoitetun laivan ankkurointi on tehty järeämmäksi kuin sulan veden aluksilla.
Ensin on putki ja sitten kaapeli. Eli olemme teoriasta samaa mieltä. Olen joskus nähnyt kun tollanen iso ankkuri putoaa, se tulee sieltä todella vauhdikkaasti ja jossain vaiheessa toki tietäisivät, ettei heillä ole ankkuria. Toi kiinalainen laivayhtiö ei ole muuten kieltänyt osuuttaan asiaa, kuten kauempaa paikan ylittänyt venäläinen alus.
Voisi kuvitella, että mietitään lakimiesten kanssa vstuukysymyksiä, mikäli osoittautuvat syylliksi.

Mitä putken rikkomisen tahallisuuteen tulee. En vaan millään voi uskoa, että tervejärkinen kapteeni antaisi myrskyssä tahallaan n.10 solmun vauhdissa pudottaa mitään ankkuria tai muutakaan pohjaan tarttuvaa mereen ja ottaa riski, että kovassa tuulessa laiva kallistuu yhtä-äkkiä pahimmillaan muuttaen painopisteen niin, että laiva kaatuu.
Muutenkin joko ajatus tehä tollanen myrskyssä ja siten tahallaan vaurioittaa putkea ja kaapelia on niin uskomatonta ja typerää, pelkästään sen onnistumisenkin sattumanvaraisuuden johdosta. Odotan mielenkiinnolla KRP:n turkimuksia, Ylen sivuilla oli kuva, jossa armeijan sukeltajat ovat putken päällä, joten kyllä toi tosta vielä selviää, eri asia tosiaan myöntääkö syyllinen virheensä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on oikein asiantuntijan analyysi, että merenpohjassa oleva raskas esine saattaa olla laivan ankkuri. Sieluun sattuu lukea näitä asiantuntijoiden analyyseja. Toki lehdet soittavat jollekin asiantuntijalle ja saavat noita liipalaapaa-analyyseja. Kysyisivät vaikka chatgpt:lta tai Mika Aaltolalta. Yhtä ympäripyöreää huttua saisivat.

 
Nyt on oikein asiantuntijan analyysi, että merenpohjassa oleva raskas esine saattaa olla laivan ankkuri. Sieluun sattuu lukea näitä asiantuntijoiden analyyseja. Toki lehdet soittavat jollekin asiantuntijalle ja saavat noita liipalaapaa-analyyseja. Kysyisivät vaikka chatgpt:lta tai Mika Aaltolalta. Yhtä ympäripyöreää huttua saisivat.

Sehän on tämä monesti aiemminkin viitattu "Euroopan hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja" Jukka Savolainen. Hän on ollut sitä mieltä jo pidemmän aikaa, että todennäköinen syypää on ankkuri.

Tässä hänen kommenttia parin viikon takaa:

 
Mitä putken rikkomisen tahallisuuteen tulee. En vaan millään voi uskoa, että tervejärkinen kapteeni antaisi myrskyssä tahallaan pudottaa mitään ankkuria tai muutakaan pohjaan tarttuvaa mereen ja ottaa riski, että kovassa tuulessa laiva kallistuu yhtä-äkkiä pahimmillaan muuttaen painopisteen niin, että laiva kaatuu.
Muutenkin joko ajatus tehä tollanen myrskyssä ja siten tahallaan vaurioittaa putkea ja kaapelia on niin uskomatonta ja typerää, pelkästään sen onnistumisenkin sattumanvaraisuuden johdosta.
Ehkä se kapteeni vetoaa syyntakeettomuuteen. Ja viettää loppuelämänsä lepomajassa mustameren rannalla

Huomaamatta tai ei, niin
Ketjussa joku katseli noita laivojen liikkeitä, niin kiersikö tuo julkisen datan mukaan kaikki kolme kohdetta.
Tyhmyyttään tai sille huomaamatta ensin yhden kaasuputken repinyt, ja sitten myöhemmin parit kuidut.
 
Voisi kuvitella, että mietitään lakimiesten kanssa vstuukysymyksiä, mikäli osoittautuvat syylliksi.
Vastuukysymysten osalta on oleellista, että tässä on kyse merenkulussa aiheutuneista vahingoista, ja merenkulun vastuukysymykset eivät mene niin kuin maallikot olettavat. Kapteeni kun kirjoittaa meriselitykseen, että "tekninen vika, ankkurin lukitus petti myrskyssä", niin korvausvastuu on sillä taputeltu. Sitä ei ole.

Jos omistaa infraa, joka on alttiina merenkulun aiheuttamille vahingoille, kannattaa hankkia vakuutus.
[Vrt. Gabriella vs Allas. Tuskinpa Viking mitään joutuu maksamaan.]
 
"Vannon kautta kiven ja kannon että venäjällä ei ole mitään osuutta tuhotyöhön". Eihän ne ikinä mitään tee ja jos tehdään niin mitään ei tunnusteta.

Vuonna 2015 venäläiset laivat tarkoituksella häiritsivät Ruotsin ja Liettuan välisen merikaapelin asennustöitä Itämerellä.

 
"Vannon kautta kiven ja kannon että venäjällä ei ole mitään osuutta tuhotyöhön". Eihän ne ikinä mitään tee ja jos tehdään niin mitään ei tunnusteta.

Vuonna 2015 venäläiset laivat tarkoituksella häiritsivät Ruotsin ja Liettuan välisen merikaapelin asennustöitä Itämerellä.

No aika tyhmää se olisi tunnustaa ja tietysti voi muukin syy olla miksi ei tunnusteta.
 
Kaikkein parasta hybridivaikuttamista on olla tunnustamatta. Tekee jotakin tuollaista ja sanoo hymyillen, että voi kauheaa ja toivottavasti syylliset saadaan kiinni. Sitten naureskelevat lehtijutuille, joissa asiantuntijat esittävät teorioitaan.
 
Kaikkein parasta hybridivaikuttamista on olla tunnustamatta. Tekee jotakin tuollaista ja sanoo hymyillen, että voi kauheaa ja toivottavasti syylliset saadaan kiinni. Sitten naureskelevat lehtijutuille, joissa asiantuntijat esittävät teorioitaan.
Ovatko nämä hybridivaikuttajat nyt huoneessa kanssasi? Vitsi vitsi mutta on tämä ryssämöyhötys jotain erikoista, voisi oikeastaan yhdistää nämä putki-, venäjä- ja natokeskustelut koska aika samaa settiä tuntuu olevan.
 
En ole kuitukaapelien asiantuntija, mutta jos tarkoitat sitä että kaapeli olisi vedetty toisestakin kohtaa poikki ja asennettu väliin joku palikka, niin vaikea uskoa että tuon voisi tehdä niin, ettei sitä kaapelia "tutkaamalla" näe. Optiset ominaisuudet muuttuvat katkoskohdassa vaikka siinä olisi millainen toistin joka hoitaa signaalit eteenpäin. Päässä oleva operaattorin kuitureititin tai vähintään erillinen mittalaite kertoo nopeasti, että välillä on jotain häikkää. Ja noita taatusti mitataan, jos ei aiemmin niin ainakin tämän jälkeen.

Ihan oma kysymyksensä on sitten se, mitä tuollaisella random kuitureitin salakuuntelulla edes saisi vakoiltua. Suomalaisten tai virolaisten Netflix-striimejä ja tiktokkausta varmaan lähinnä. Kustannus-hyöty suhde lienee aika heikko.
Menee hiukan jamesbondiksi tuollainen kuunteluvehkeen asentaminen keskelle merikaapelia. Siihen liittyy niin monta vain elokuvissa toimivaa ratkaisua, etten jaksa edes huvikseni ajatella, miten sen voisi ihan oikeasti toteuttaa. Edellä joku viittasi hämäykseen ja itse vakoilu tehtäisiinkin jossain paremmin toimivassa ympäristössä. Mä kyllä luulen, että nekin vehkeet ovat jo tuotannossa.

Eikö huhut kerro että ryssillä on sukellusvene jossa on tilat ja vehkeet noiden kuitukaapelien puukotukseen. Ja menikö se nyt niin että kuidusta voi saada valoa pihalle kun sitä taivuttaa sopivasti... eli ei tarvitse edes laittaa poikki.
 
Eikö huhut kerro että ryssillä on sukellusvene jossa on tilat ja vehkeet noiden kuitukaapelien puukotukseen. Ja menikö se nyt niin että kuidusta voi saada valoa pihalle kun sitä taivuttaa sopivasti... eli ei tarvitse edes laittaa poikki.
Kun tietää miten optinen kuitu toimii, voi keksiä keinoja vuotaa valoa ulos.

Kuidussa on matalan taitekertoimen lasiytimen ympärillä korkeampitaitekertoiminen pinta, josta kuidussa kulkeva valo kokonaisheijastuu. Tarkemmin kun mallintaa sähkömagneettisen kentän, niin heijastus ei tapahdu yhdessä kohtaa vaan valo vaimentuu vähitellen kuidun poikkisuunnassa.

Kun raaputtaa pintaa sopivasti mikroskoopin alla ja liimaa pintaan sopivalla liimalla toisen kuidun, niin eiköhän vuotaminen onnistu. Sitten vain vahvistinta perään. Kuidun taivuttaminen voi auttaa asiaa mutta tuskin on välttämätöntä.

Liitoksen voisi ehkä havaita siitä, että kuidun läpimenevä signaalitaso laskee askelmaisesti jossain vaiheessa. Kun valoa vuodetaan matkalla ulos, vastaanottopäässä tulee vähemmän perille.
 
Kun tietää miten optinen kuitu toimii, voi keksiä keinoja vuotaa valoa ulos.

Kuidussa on matalan taitekertoimen lasiytimen ympärillä korkeampitaitekertoiminen pinta, josta kuidussa kulkeva valo kokonaisheijastuu. Tarkemmin kun mallintaa sähkömagneettisen kentän, niin heijastus ei tapahdu yhdessä kohtaa vaan valo vaimentuu vähitellen kuidun poikkisuunnassa.

Kun raaputtaa pintaa sopivasti mikroskoopin alla ja liimaa pintaan sopivalla liimalla toisen kuidun, niin eiköhän vuotaminen onnistu. Sitten vain vahvistinta perään. Kuidun taivuttaminen voi auttaa asiaa mutta tuskin on välttämätöntä.

Liitoksen voisi ehkä havaita siitä, että kuidun läpimenevä signaalitaso laskee askelmaisesti jossain vaiheessa. Kun valoa vuodetaan matkalla ulos, vastaanottopäässä tulee vähemmän perille.
Ja kaikki tämä on siis tehty keskellä syysmyrskyä, kymmeniä metrejä merenpinnan alapuolella? Ian Fleming myhäilee jossain kaukana tyytyväisenä…
 
Ja kaikki tämä on siis tehty keskellä syysmyrskyä, kymmeniä metrejä merenpinnan alapuolella? Ian Fleming myhäilee jossain kaukana tyytyväisenä…

Ei siellä pohjalla enää myrskyä tunne, kai... Kalustoa löytyy jenkeiltä ainakin, eiköhän ryssäpuolella ole sama: Seawolf-class submarine - Wikipedia

En sano että olisi itämerellä juuri nyt tehty mutta mahdollisuudet ilmeisesti on
 
Eikö huhut kerro että ryssillä on sukellusvene jossa on tilat ja vehkeet noiden kuitukaapelien puukotukseen. Ja menikö se nyt niin että kuidusta voi saada valoa pihalle kun sitä taivuttaa sopivasti... eli ei tarvitse edes laittaa poikki.
Tornihuhujen erottaminen tosissaan tehdyistä arvailuista, ja tiedustelu faktoista voi olla vaikeaa.

Mutta ihan ei sotilaalisen uutisoinnin perusteella, jos pääsee rauhassa kuidun äärelle ja jos ei ole resurssi, tekniikka rajoituksia, niin kuitua voi sivusta "kuunnella", sitä katkaisematta.

Siviiliuutisoinnin perusteella myös uutisia miten, enemmän tai vähemmän yksikertaisesti voidaan (voitaisiin) yhteyden luotettavuutta arvioida. (siis onko tunnettuja "kuuntelumenetelmiä" mahdollisesti käytetty)

Se sitten mitä ja miten kaupallisissa yhteyksissä itse fyysistä yhteyttä valvotaan oma lukunsa, keskittyykö lähinnä yhteyden toimivuuteen ja laatuun, ja siitä sitten sivutuotteen voi syntyä epäilyksiä. Komponentit ilmeisesti kaupallisia, joten niissä ei välttämättä rajapintoja mitata kaikke sitä mitä labroissa mietitty.

Ja vaikka kaapeleista on vuokrattu fyysinen kuitu, niin sitä voi sitten miettiä että mitä dataa siellä menee, tarkoitan että kumpi nyt on suurempi haaste, se sivukuuntelu, vai sen datan käsittely, että siitä saa jotain arvokasta irti. Vai olisko tehokkaampaa lättästä samat resurssit johonkin toiseen kohteeseen.

Mutta en totaali ylläty jos jossain vaiheessa jostain löytyy joku mystinen komponentti kaapelin kyljestä ja siitä naru puoli upoksissa olevaan poijuun.
 
Kun googlaa "tapping fibre optics", tulee että ei se teknisesti mitenkään erityisen vaikeaa ole.
 
Kun googlaa "tapping fibre optics", tulee että ei se teknisesti mitenkään erityisen vaikeaa ole.

Ei kai se sinänsä ole hankalaa, jos kaapeliin ylipäänsä pääsee näppärästi käsiksi, mutta en kyllä keksi mitä hyötyä siitä on, piuhassa kulkee pelkkää bittimössöä mistä ei ilman salausavaimia saa kaiveltua esiin mitään, ja sen lisäksi välipulikan pystyy vielä havaitsemaan jos piuhan päissä on sopivat vehkeet.

Vedenalainen kaapelin kuuntelu on siinäkin mielessä hankalaa hommaa, että radiosignaalit ei oikein tykkää kulkea vedessä. Jos siitä piuhasta siis saisi jotain kuunneltua, niin se pitäisi saada vielä välitettyä johonkin. Eli pitäisi saada se poiju jonnekin lähelle pintaa, ja toivoa ettei se lähde minkään ohikulkevan kalastuspaatin matkaan. Silloin kun jenkit pisti kuuntelulaitteet kasarilla Kamkatshalle venäläisillä ei vielä ollut mitään fiksua keinoa salata puhelinliikennettä merenalaisissa kaapeleissa, mutta silti tuonne piti käytännössä laittaa nauhuri, joka nauhoitti liikenteen - ja ne nauhat piti fyysisesti käydä vaihtamassa :facepalm:

Jos tuollaiseen kaapeliin pitäisi tuollaista viritellä, niin lienee helpompaa tehdä se maissa kun avomerellä.
 
Onko kellään muulla sellainen fiilis että tää "Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja" Jukka Savolainen on vähän loose cannon on deck?

"Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus meren pohjasta löytyneeseen mysteerimöykkyyn – Tämäkö aiheutti vaurion kaasuputkeen?"

Tää nakkaa Harrison-Stetson -menetelmällä asiantuntijakommentin aiheeseen kun aiheeseen, eikä sitten se varsinainen asiantuntemus oikein vakuuta... Nytkin siellä heitellään ankkurikommenttia ja spekuloidaan lennokkaasti Iltalehdessä niinkuin oltais nyyminä iotechin palstalla :redface:

Jotenkin mulla olis parempi mieli jos tällaiset suht herkän aiheen parissa puuhastelevat henkilöt ei ajattelis ääneen julkisuudessa.
 
Onko kellään muulla sellainen fiilis että tää "Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja" Jukka Savolainen on vähän loose cannon on deck?

"Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus meren pohjasta löytyneeseen mysteerimöykkyyn – Tämäkö aiheutti vaurion kaasuputkeen?"

Tää nakkaa Harrison-Stetson -menetelmällä asiantuntijakommentin aiheeseen kun aiheeseen, eikä sitten se varsinainen asiantuntemus oikein vakuuta... Nytkin siellä heitellään ankkurikommenttia ja spekuloidaan lennokkaasti Iltalehdessä niinkuin oltais nyyminä iotechin palstalla :redface:

Jotenkin mulla olis parempi mieli jos tällaiset suht herkän aiheen parissa puuhastelevat henkilöt ei ajattelis ääneen julkisuudessa.
Kansalaiset haluavat uutisia ja vastauksia ja lehdet haluavat tarjota niitä kansalle. Etsitään joku asiantuntijalta vaikuttava ja soitetaan hänelle. Jos tuloksena on järkeenkäyvä ja kansan uutisnälkään uppoava klikkauksia keräävä asiantuntijalausunto, hänelle soitetaan toistekin. Vakuuttavimmat pääsevät asiantuntijaksi ajankohtaisohjelmaan, kansanedustajiksi ja presidenttiehdokkaiksi. Oikeat tutkijat ja vastaavat ovat sitten erikseen, eivätkä huutele iltapäivälehdissä.

Monesti esim poliisi sanoo, että tässä vaiheessa tutkintaa ei ole mitään julkaistavaa. Kansalle se ei riitä ja sitten tarvitaan näitä ulkopuolisia asiantuntijoita antamaan otsikkoja lehdille.
 
Onko kellään muulla sellainen fiilis että tää "Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja" Jukka Savolainen on vähän loose cannon on deck?

"Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus meren pohjasta löytyneeseen mysteerimöykkyyn – Tämäkö aiheutti vaurion kaasuputkeen?"

Tää nakkaa Harrison-Stetson -menetelmällä asiantuntijakommentin aiheeseen kun aiheeseen, eikä sitten se varsinainen asiantuntemus oikein vakuuta... Nytkin siellä heitellään ankkurikommenttia ja spekuloidaan lennokkaasti Iltalehdessä niinkuin oltais nyyminä iotechin palstalla :redface:

Jotenkin mulla olis parempi mieli jos tällaiset suht herkän aiheen parissa puuhastelevat henkilöt ei ajattelis ääneen julkisuudessa.
"jänniä" lausuntaja antanut tämän tapauksen yhteydessä, piti vähän googletella että mikä on rooli ja tausta.
Verkostojohtaja, tuo mieleen jotain muuta kuin asiantuntia tehtäviä, kommentit tuntuvat olevan kuitekin omia mielipiteitä.
Wikipedissa jotain ko keskuksesta.

Valtioneuvoston sivuilla jotain aiemmasta nimityksestä

vm sanoi:
Savolainen on työskennellyt Länsi-Suomen merivartiostossa komentajana vuodesta 2010 lähtien. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Rajavartiolaitoksen esikunnassa raja- ja meriosastolla apulaisosastopäällikkönä ja kansallisena asiantuntijana Euroopan unionin pääsihteeristön oikeus- ja sisäasioiden pääosastolla.

Jos siis sama mies. Nyt maalikkona lausunnot tuntuu hmm. aika innokkailta.

Mutta onko hänellä nyt jotain muuta tietoa kuin julkisuuteen annettu, vai mutuileeko vakuuttavan varmana ihan uutisten varassa.

Näin ollen tässä tapauksessa saattaa hyvin olla, että siellä on se ankkuri, joka on katkaissut kaapelit ja putken, Savolainen sanoo ja jatkaa:
(lähde, aiemmpi IL.fi linkki)

Siis onko siellä nyt joku laiva kiertänyt kaikki nuo vauriokohdat, ja sitten "ajastetusti" vauriot syntyneet samassa aika ikkunassa, vai onko se aika ikkuna ollut niin pitkä että sinä aikana kerkiää purjehtia kaikki läpi.


No tahattomaksi ei väitä, vaan pohdiskelee sitä voidaanko tahallisuus selvittää, jos kukaan ei myönnä. Sen ilmeisesti mieltää että näinä aikoina olisi aika "Hyvätuuri" että joku ihan vahingossa onnistuisi kolmen eri valtion alueella tuhoamaan infraa pienessä aikaikkunassa.
 
Onko kellään muulla sellainen fiilis että tää "Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja" Jukka Savolainen on vähän loose cannon on deck?

"Asiantuntijalta yksiselitteinen vastaus meren pohjasta löytyneeseen mysteerimöykkyyn – Tämäkö aiheutti vaurion kaasuputkeen?"

Tää nakkaa Harrison-Stetson -menetelmällä asiantuntijakommentin aiheeseen kun aiheeseen, eikä sitten se varsinainen asiantuntemus oikein vakuuta... Nytkin siellä heitellään ankkurikommenttia ja spekuloidaan lennokkaasti Iltalehdessä niinkuin oltais nyyminä iotechin palstalla :redface:

Jotenkin mulla olis parempi mieli jos tällaiset suht herkän aiheen parissa puuhastelevat henkilöt ei ajattelis ääneen julkisuudessa.
Kyllähän tässä hänen kommenteille ankkurista on on loogiset, (perustuen KRP:n antamaan tutkimustietoon) perusteet. Jos jotain pitää veikata niin, ankkuri siinä ensimmäiseksi mieleen tulee. Laiva ajoi juuri siitä kohden ja vauhti hidastui ja nousi jälleen. Ankkurilla voimaa rikkoa purki ja myrskyssä pohjassa laahaava ankkuriketju pystyy rikkomaan sen kauempana olevan Data-kaapelin. Siinäkin oikeassa, että turhilta huhuilta on hyvä katkaista siivet.
KRP vielä kertoi, että toi kiinalainen laiva oli tapahtumahetkellä vauriokohdan yllä.
 
Viimeksi muokattu:
Merikapteeni Mikko Heikkilä, jota Hesarikin on tapaukseen liittyen haastatellut aiemmin, postasi Twitteriin (nyk. X) aika mielenkiintoisen kuvan reilu tunti sitten.




Kyseessä on FleetPhoto.ru-sivustolle n. kolmisen tuntia sitten postattu kuva Newnew Polar Bear, Жижгин — Фото, jossa väitetysti Newnew Polar Bear saapumassa Arkangeliin eilen 22.10.2023.

Kuvan perusteella konttipinot ovat ilmeisesti kaatuneet merenkäynnissä ja sopivasti paapuurin puoleinen ankkurikin näyttäisi puuttuvan.

Otetaan vielä koppia aiemmin Portnews-sivustolla 9.10.2023 julkaistusta artikkelista, jossa kerrotaan Newnew Polar Bearin saapuneen Kiinasta Pietariin Kaliningradin kautta.
Kuvasta ilmenee aluksen paapuurin puoleisen ankkurin olevan laskettuna alas, vaikka itse alus on tukevasti laiturissa köysien avulla.

Контейнеровоз NewNew Polar Bear прибыл в Санкт-Петербург, совершив второй в навигацию-2023 рейс по Севморпути

Kun tähän yhtälöön vielä lisätään merestä löytynyt "mudassa oleva esine" sekä HS:n tänään uutisoima AIS-datasta löytyvä poikkeama ko. aluksen historiatietojen alkaa kuvio muodostumaan selkeästi.


Vai liianko selkeästi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 368
Viestejä
4 554 429
Jäsenet
74 960
Uusin jäsen
LG65G4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom