Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.

Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.

Ehjä puoli.
IMG20241120075710.jpg

Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
IMG20241120075717.jpg
Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?
 
Eikö tuohon voisi vaan yksinkertaisesti porata reikää molemmista lattaraudoista läpi, ja pultilla+mutterilla siitä kiinni?
Voisi, mutta siinä menettää jousituksen säätömahdollisuuden. Lisäksi en tällä hetkellä omista kunnon porakonetta.
 
Ääni täältäkin u-pultille tai laadukas letkulemmari voisi käydä myös,ostaa tukevan avattavan mallin tai tarvittaessa pistää kaksi.
 
Pyöräkärrystä irtosi akseli toiselta puolelta. Akselissa on lattarauta, joka puristetaan rungossa olevaa lattarautaa vasten matalalla neliskanttisella holkilla, jossa on ruuvi. Tämä holkkiosa putosi toiselta puolelta.

Onko olemassa saman asian ajavaa yleisosaa? On kiire korjata. Ei vain keksi, millä hakusanoilla moista korvaavaa osaa etsisi.

Ehjä puoli.
IMG20241120075710.jpg

Hajonnut puoli. Holkkiosa pudonnut.
IMG20241120075717.jpg
Saisko tuon hätäseen kiinni putkiklemmarilla ja täytepaloilla?

 
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
 
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Kuulostaa aivan mittaristovialta, joka oli omassa toisessa focuksessa. Odottelen et toinenkin enemmän ajettu focus ilmoittelee. 2min meni itsellä et mittariston sai irti, 2 ruuvia ja paistinlasta klipsiin, 150e meni paikalliseen elektroniikka korjaamoon, 4h päästä sai takaisin ja 2min asennukseen. Kolvaavat uudelleen ainakin johtosarjan liittimen. Tämä varsinkin, jos vikaa ei ole kun auton uudelleen käynnistää eli ehkei tämä olekkaan ongelmana kerran vikavalo syttyykin heti (huonosti luin ekalla kerralla)

Merkkiliikekin noita varmaan korjailee, mut uskon et siinä menee kauemmin ja maksaa huomattavasti enemmän.

Täällä ford-foorumilla myös vastaavia oireita ja tuo on kuulemma yleinen vika näissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ford S-Max vm. 2012 ja 1.6 tdci koneena. Syttyi eile kesken ajon engine malfunction -ilmoitus, muttei mene vikatilaan vaan toimii täysin normaalisti.

Ainoa havaittava muutos on, että vakionopeudensäädin lakkas toimimasta. Vikakoodeja ei bilteman halpislukijalla löytynyt ja nyt tuo syttyy heti kun lyö virrat päälle vaikkei starttaa. Ilmoituksen saa pelkät virrat päällä lukijalla nollattua, mutta syttyy heti uudestaan vaikkei kone ole käynnissä. Joku sähkövika ehkä siis.

Kaks kysymystä:
1) Auto kävi edeltävänä päivänä huollossa ja vaihdettiin mm. raitisilmansuodatin, joka on todella kusisessa paikassa jalkatilassa yhden sulaketaulun takana. Voiko tällä olla yhteys asiaan? Huollon jälkeen kerkesin ajella ehkä 10km ilman vikavaloa, eli heti huollosta ajaessa ei syttynyt vaan vasta seuraavana päivänä.

2) Tuleeko tosta katsastuksessa hylsy jos ei varsinaista moottorin vikakoodia ole ja kone pelittää hyvin?
Ihan täysin ei vikakuvaus täsmää, mutta osaksi omaan vikaan joka oli vuosia sitten..

Talvella yhtäkkiä sytytti engine malfuction ja ei ensin vikakoodia, lukuisten nollausten ja vikavalon syttymisen jälkeen bilteman lukijalla näytti ihan randomi vikakoodia (joku yleinen anturi moottorissa).

Forscannilla sain oikean vikakoodin selville ja trrrrr.. egr vikahan se siellä. En jaksanu alkaa tutkimaan asiaa enenpää, tilasin uuden egr jussinmäeltä (ei maksettu mainos, sillon 5vuotta sitten oli halvin kotomaassa sieltä), ruuvasin paikalleen ja vika oli pois.

Tosiaan, aloita vikahaku jollain esim. Elm327 pohjaisella palikalla käyttäen fordscannia niin saat oikeat vikakoodit näkyviin.. itellä on käytössä elekman myymä https://www.elekma.com/vikakoodinlu...ink-bluetooth-5-0-adapteri/p/201/#description nexlink, tuolla pärjäs aika pitkälle fordin, opelin, pösön ja fiatin kans, vagiin tuolla ei pääse kovin syvälle, jotain perusjuttuja näkee..
 
Kiitos vastauksista. Vikailmoitus tosiaan tulee joka kerta n. 3sek sen jälkeen kun virrat lyö päälle, ennen starttausta ja jos lukijalla nollaa ilmoituksen virtojen ollessa päällä, niin ilmoitus häviää ja tulee heti takaisin. Alkoi kun olin ajanu pakkassäässä ehkä 5min kun lähdin liikennevaloista loivaan ylämäkeen.

Jotenkin tota en egr-viaksi jaksa uskoa, aiemmin omistamassani volkkarissa kyseistä vikaa oli ja löi vikakoodin takas vasta ajossa. Vaikea kuvitella, että egr antais vikakoodia heti nollauksen jälkeen jos kone ei käy?

Nyt kun olen tässä googlea huudattanut, niin tuo vakionopeudensäätimen häviäminen on ehkä fordin ominaisuus kun vikatila on päällä. Tosin pari kertaa aiemminkin on kyseinen ilmoitus ollu päällä (ekalla kertaa -30°C eli jäykkä dieseli + paskanen polttoaineensuodatin ja tokalla kertaa turbolle menevä huohotinletku oli öljynvaihdon yhteydessä irronnu).

Molemmilla kerroilla tosin löyty vikakoodit ja meni vikatila päälle eikä kierrokset noussu yli 2000rpm, mutten muista vakkarissa olleen ongelmaa. Nyt ottaa kierroksia normaalisti ja muutenkin ajo tuntuu täysin normaalilta, mutta vakkari pois pelistä...
 
Vika löytyi, kirjotellaas tänne jos joku joskus painii samojen ongelmien kanssa.

Ajelin aamusta takas pajalle, jossa lukivat vikakoodit. Löyty jarruvalokytkimestä vikakoodi jota ei saanu nollattua.

Sukellus pää edellä kuskin jalkatilaan ja kävi ilmi, että jarruvalokytkin oli irronnut paikaltaan. Räntäsateessa sitä tuhrasin hetken kotiparkkiksella, sain naksautettua sen paikalleen ja tadaa, "engine malfunction" -ilmoitus hävis.

Myös vakionopeudensäädin tuli takas. Korjaamon ukko myös ties kertoa, ettei dpf:n regeneraatio toimi vikatila päällä eli siinäkin mielessä ihan kiva et sai heti kondikseen.

Loppu hyvin, kaikki hyvin.
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?


Kuopiossa ainakin onnistuu sekä ja että. Joko kipata tai jättää astia, tai ainakin isomman tynnyrin voi jättää.
 
Kun vie jäteöljyn kierrätysasemalle, niin onko siellä tyypillisesti jokin laari mihin pitää lorottaa vai joutuuko omasta kanisteristaan luopumaan?

Koivukylän sortti asemalla pitää ite kaataa öljyt isoon säiliöön, sitten voit heittää tyhjän kanisterin roskiin tai viedä mukanasi.
 
Onko suosittaa jotain korisuoja teippiä/kalvoa joka taipuisi ~20mm putken muotoon ja myös pysyisi siinä :D Ostin X vuotta sitten motonetistä 3M kirkasta kalvoa ja se oikenee irti vaikka miten lämmittäisi ja painelisi.
Kirkas/musta kävisi, kirkas parempi. Ei tarvitse saada putkea ympäriinsä vedetty vaan puolet riittäisi.
 
Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
 
Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
Ite noudattaisin valmistajan ohjetta. Muutama satanen jakopäärempasta 4v välein ei ole paha hinta kun suhteuttaa siihen, että jakohihnan katkeaminen aiheuttaakin sit niin mittavan remontin, että kannattaa ennemmin myydä auto johonkin purkaamolle.
 
Ite noudattaisin valmistajan ohjetta. Muutama satanen jakopäärempasta 4v välein ei ole paha hinta kun suhteuttaa siihen, että jakohihnan katkeaminen aiheuttaakin sit niin mittavan remontin, että kannattaa ennemmin myydä auto johonkin purkaamolle.

Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
 
Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Voi sen noinkin päin ajatella. Siitä en osaa sanoa paljonko noissa riski kasvaa kun jättää vaihtamatta. Onhan niissä varmaan joku marginaali olemassa, ettei hihnat katkeile ennen vaihtovälin täyttymistä.

Itekin kun ajelen myös vanhoilla autoilla, niin olen suhteuttanut huoltojen ja korjausten hinnan siihen paljonko uuden vastaavan auton hankkiminen maksais.

Jos toi jakopääremppa esimerkiks maksais 500€/4v eli 125€ vuodessa ja muut huollot vaikka 375€ vuodessa, niin saisiko sillä vuodessa autoon menevällä 500€:lla uutta vastaavaa autoa ostettua. Plus että siinä uudessakin olis sit ne samat rempat ja huollot jne.
 
Itekin kun ajelen myös vanhoilla autoilla, niin olen suhteuttanut huoltojen ja korjausten hinnan siihen paljonko uuden vastaavan auton hankkiminen maksais.

Jos toi jakopääremppa esimerkiks maksais 500€/4v eli 125€ vuodessa ja muut huollot vaikka 375€ vuodessa, niin saisiko sillä vuodessa autoon menevällä 500€:lla uutta vastaavaa autoa ostettua. Plus että siinä uudessakin olis sit ne samat rempat ja huollot jne.

Ei sitä voi ihan noin suoraan laskea, kun siinä oletetaan että auto menee ns. satavarmasti heti paskaksi jos mistään luistaa yhtään, eli se on se pahin mahdollinen tapaus. :hmm:
 
Kuinka tarkkaa jakohihnan vaihtoväli on *ajan* suhteen? Kysyn kun vaihtoväliksi on ilmoitettu 120000km tai 4 vuotta, ja tulee ajettua sen verran vähän ettei tuossa ajassa tule täyteen kuin pieni osa kilometreistä. Autolla ei myöskään ole arvoa kuin ehkä ~kolmen jakohihnan vaihdon verran, joten siinä mielessä ei riskeeraa paljoa, mutta toisaalta auto on hyvässä käyttökunnossa joten ei sitä turhaan halua rikkoakaan.
Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.
Itse olen vaihdattanut about ohjeiden mukaisesti. Yhdestä meni noin vuodella yli (160tkm/8v ja about 130tkm/9v oli), kun ei ole oma auto ja olihan se hihna aika täynnä pieniä halkeiluita.
 
Tässä tapauksessa taitaa olla märkähihna? Kun on noin tiuhaan vaihdettava. Menisin ainakin ekalla ohjeiden mukaan ja jos hihna näyttää hyvältä niin seuraavaa voisi venyttää jos sitä miettisi.
Itse olen vaihdattanut about ohjeiden mukaisesti. Yhdestä meni noin vuodella yli (160tkm/8v ja about 130tkm/9v oli), kun ei ole oma auto ja olihan se hihna aika täynnä pieniä halkeiluita.

En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...
 
Niin mutta vanhan auton tapauksessa on ainakin taloudellisessa mielessä järkevää miettiä että kuinka paljon katkeamisen riskin poistaminen maksaa. Jos esim. venyttämällä vaihtoväliä 2 vuotta aiheuttaisi 1% katkeamisriskin per kerta, odotusarvona yhden katkeamisen estäminen maksaisi kymppitonneja... toki tilanne olisi eri, jos riski olisikin luokkaa kymmeniä prosentteja.
Tähän skenaarioon kannattaa lisätä se, että se hihna tulee takuulla katkeamaan sitten silloin, kun oot menossa jonnekin tärkeään tapaamiseen tms tai keskelle ruuhkaisinta aikaa johonkin risteykseen. Itse vaihtaisin ja ajelisin tyytyväisenä kohti auringonlaskua.
 
Tarvitsen tukea ajoneuvon arvon laskentaan tai ymmärtää ylipäätänsä, mitä vaatia takaisin? Autolla oli paljon ajettu yli 500tkm ja ysäriajoilta.

Tilanne: Yrittäjä huijasi varmenteen ennakkoon, eikä maksanut autosta, eikä muista asioista mitää. Autoon sama yrittäjä teki huoltoja, mutta osa jäi tekemättä ja alkuperäinen vika ei tullut korjattua. Rahojen vaatiessa takaisin, tuli aina uusia selityksiä ja lopuksi tappouhkauksia suullisesti henkilöltä. Miten määrittää ajoneuvon arvo, joka on romutettu luvatta? Yritys on yhä toiminnassa. Kolmena yönä kuskasin tyhmänä yrittäjää erilaisiin tapahtumiin rahan toivossa ja palelin kylmässä vilustuen. Samalla yrittäjä kerskui kavereilleen ym. Miten on rahoissa. Työsuhteeni purettiin henkisen ja fyysisen pahoinvoinnin ilmenemänä tämän yrittäjän aiheuttaman taakan vuoksi. Tappioni on käytännössä kuusi tuhatta euroa, koska ylivelkaannuin taloudellisesti ja ainoa syy käyttää yritystä oli päästä töihin autolla. Hinauskustannukset ja kaikki yhteensä ovat isoja lukuja. Olen pyytänyt useasti, voisiko joku ulkopuolinen päättää summan ja hän vain maksaisi tilille ja voisin elämää jatkaa? Minun olisi pitänyt pelätä, että yrittäjän vaimo HUS tai terveysasemasta saisi urkittua henkilötietoja. Nuo uutiset muutamista tietoturva epäilystä ovat vähäisiä, koska ymmärtääkseni tietoja jakelee monet vuokratyösuhteessa olevat terveysalalla rikollisjärjestöille.

Minä jäin autopetoksen uhriksi, koska olin lääkityksessä ja korona oli raskasta aikaa. Tuo yrittäjä uhkaili, ettei saa kertoa, koska jos liikun kadulla, niin heimon veljensä viiltää kurkkuni auki ja asuu samalla kadulla. Uhkaukset ovat esitetty suullisesti, joten ei ole todisteita uhkauksista ja osa uhkauksista on esitetty humalassa suullisesti minulle puhelimitse. Ainoa selkeä asia, että auto on saatu haltuun kirjottamalla, että maksaa myöhemmin. Aion tulevaisuudessa julkaista kaikki tiedot yrittäjästä, tapahtuneista ym. Jos ei suostu maksamaan rikos sovittelun jälkeen vapaaehtoisesti ja pysytellä itse piilossa mahdolliselta väijytykseltä. Tai sitten antaa asian vain olla ja ajoittain masentua muistellessani nuoruutta.

Olin silloin nuori ja en ymmärtänyt maailmassa on pahoja ihmisiä. Nyt olen vanhempi ja viisaampi.

Ethän kommentoi asiattomuuksia ja avustus on tervetullutta, sekä ethän ota kuvakaappausta.

C'est la vie.


1733331345630.png



Mitä minulla on sanoa virkavallasta? Jos auto on petoksella saatu ja romutettu, niin uhri jää ilman KKV:ta ja oikeutta.

Rikokseen en ryhdy tässä elämässä. Olen yrittänyt jo erilaisin laillisin menetelmin saada takaisin saatavia.

Surullista, ettei rikoksesta tuomita ja helppoudesta varastaa toisilta joutumatta vastuuseen ollenkaan.

Moni on neuvonut vain antaa asian olla ja uhraamatta itseään, se on vain 'rahaa' ja voi toivoa jumalan tai karman antavan pahalle palkkansa tai pyytää jumalan armahtavan antamaan anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...

Jos 206 ei ole +-malli, niin moottori on TU-perhettä ja on perinteisellä (kuivalla) hihnalla. Suomi on listattu "haastavan ilmaston ympäristöksi" ja siksi hihnanvaihtosuositus 4 vuotta tai tuo 120tkm. Heti kun neljä vuotta tulee täyteen, niin hihna ei tule 99-prosentin todennäköisyydellä katkeamaan, vaan voinee (omalla vastuulla) hyvin ajaa parikin vuotta yliajalla.

Ja jos huono säkä käy, niin vaihtomoottoreita jaa "satasilla"
 
En tiedä mitä märkähihna tarkoittaa, mutta kyseessä on Peugeot 206. Mitä googlailin niin ulkomailla sille on suositeltu 10 vuoden vaihtoväliä, mutta suomenkielisessä huoltokirjassa on 4 vuoden väli...

Jos 206 ei ole +-malli, niin moottori on TU-perhettä ja on perinteisellä (kuivalla) hihnalla. Suomi on listattu "haastavan ilmaston ympäristöksi" ja siksi hihnanvaihtosuositus 4 vuotta tai tuo 120tkm. Heti kun neljä vuotta tulee täyteen, niin hihna ei tule 99-prosentin todennäköisyydellä katkeamaan, vaan voinee (omalla vastuulla) hyvin ajaa parikin vuotta yliajalla.

Ja jos huono säkä käy, niin vaihtomoottoreita jaa "satasilla"
Niin ja todennäköisesti sama moottori citroenin keulalla kestää 10 vuotta koska oli eri maahantuoja. Näin ainakin 2 litraisella EW10 moottorilla.
 
Niin ja todennäköisesti sama moottori citroenin keulalla kestää 10 vuotta koska oli eri maahantuoja. Näin ainakin 2 litraisella EW10 moottorilla.

Joo, mulla on pösön nokalla v6 ja siinä on eri vaihtoaika versus sama kone citikan nokalla. Näillä mennään.
 

Maksumuurin takana... Jos jollain on tunnarit, niin mitkähän liikkeet tuolla on kärkisijoilla? Siis mistä reklamoidaan eniten?
 

Maksumuurin takana... Jos jollain on tunnarit, niin mitkähän liikkeet tuolla on kärkisijoilla? Siis mistä reklamoidaan eniten?


Listaykkönen on ylivoimainen: käytettyjä autoja myyvä Kamux. Kaikista toimialoista eniten yhteydenottoja tehdään autokaupoista, ja Kamux on alan suurin toimija Suomessa.
 
Onko tälle joku muu kauppanimi, tai valmistajan koodi, tms., vai onko se juuri tuo Amp multilock?


Yhden tuollaisen 6-napaisen, pinneineen olisin tarvinnut. Elättelin toiveita, että olisi ollut motonetissä, tms mutta ei taida olla.

Collage_20241206_143458.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
 
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
Ainakin bemareissa tuon voi koodata haluamallaan tavalla.
Eli esim joka kymmenes pissapojan käyttö tyrkkää vedet myös valoille.
 
Miten tätä Skodan pissapoikaa käytetään oikeaoppisesti? Vedän vipua ja lentää lasille & etuvaloille, mutta heti perään se ampuu toisen kerran ajovaloille?
Noin se oletuksena toimii, että ekalla pesukerralla pestään myös ajovalot ja siitä eteenpäin joka kymmenes kerta.

Yksi ajovalojen pesukerta sisältää kaksi erillistä ruiskutusta, en tiedä onko siinä ollut joku visio siitä, että eka ruiskaus saa pehmittää hetken likaa ja toinen huuhtoo sen pois vai mikä homma.

Koodaamalla noita voi muutella haluamallaan tavalla. Yleensä laitetaan niin pitkä viive, että pesurin viiksen pienillä pulsseilla ei valoja pestä ollenkaan (säästää valtavasti pesunestettä) mutta pidempään vetämällä tulee myös valojen pesu mukaan jos kuski kokee sille oikeaa tarvetta.
 
Pitäisi laitella "peitetulppia", kolojen täytteeksi, jossa on pultin/mutterin kanta. Runko on normaalia maalattua ja pultit/mutterit normi mustat jollain ohuella pinnoitteella/käsittelyllä.

Mitä tuolle sisään jäävälle osalle sivelisi ennen tulpan laittoa?
Tulppa on O-renkaalla, vissiin normi epdm:ää.

Semmoinen aine mikä lähtisi joskus pois suht helposti, eikä maalipinta kärsi ja pultti ei ruostuisi.
Vaseliinia, kotelosuojaa, jarrukumirasvaa, vai mitä?




Sekä toinen asia, löytyykö tarkoitukseen sopivaa tavaraa ja mikä olisi kauppanimi semmoiselle "suojateipille", jolla voisi estää lievää hankausta osien välissä?

Toki saman asian ajaa vaikka erkkari tai sähköteippi, jos ei löydy muuta.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.

Aina olen antanut, ihan jopa hybridistä antanut virtaa. Mitään ei ole +30v aikana hajonnut.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
Usein on tullut annettua tuttaville/kolleegoille. Toki nykään on paksissa 600A boosteri, paljo nopeampaa sillä herättää toisen auto eloon (kuin myös peltoauton mökillä) et pääsee ajamaan akunvaihtoon.
 
Antaisitko autostasi apuvirtaa toiseen autoon? Itte muistelen aikoinaan annoin yhdelle vieraalle autoilijalle käynnistysapua. En tiedä mitä virtapiikkejä tapahtui mutta autoni molemmat ajovalon polttimot sammuivat. Vai oliko vaan sattumaa että just silloin sammui polttimot? Sen jälkeen olen vannonut etten enää ikinä anna käynnistysapua autoni akkusta. Itte pidän huolta siitä, että autossani on kasko sis.hinausturvan tai huollon kautta tiepalvelun.
Kaapelit kiinni ja tupakan mittainen tauko. Sitten virtaa antava auto sammuksiin ja starttaamaan toista autoa.
 
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.
1734758939472.jpeg
 
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.
1734758939472.jpeg
Ostat kaupasta sen maskisuojan, niin silloinhan siihen tulee ne tarvittavat osat. Ja eiköhän ne kummatkin suojat tarvi.

E: joskus joku sanonut, että ehjä auto ei maskisuojaa tarvi. Joku taas sanoo että säästää polttoainetta jne. Testaa että lämpeneekö kippo ilman suojaa ni sillähän se selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Tulossa tuollainen vw 1.6 tdi. Nämä nykyajan diiselit taitavat vaatia tuon maskisuojan talveksi että lämpiää? Etenkin täällä lapin perukoilla.. kokemuksia vain vanhan ajan isoista diiseleistä, jotka kyllä lämpesivät kunnolla.

Näyttää aikamoisia kaupallisia virityksiäki oleva. Jotkut nättejä, jotkut taas telttapatjasta melkee kyhättyjä.

Onko ne oltava siis tuossa ylemmässä ja alemmassa paikassa? Kuten esim. kuvassa.

Ainakin tuosta pari pykälää vanhemmissa Diesel Volkkareissa saattoi huohotin jäätyä ilman viimasuojia, ja sitten kävikin hassusti.
 
Meinaa se noissa dieseleissä olla et jos kovin kylmällä pitää matkaa ajaa niin ei riitä lämpö sisälle. Tuota voinee ehkäistä viimasuojilla keulassa.
 
Meinaa se noissa dieseleissä olla et jos kovin kylmällä pitää matkaa ajaa niin ei riitä lämpö sisälle. Tuota voinee ehkäistä viimasuojilla keulassa.


Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.
 
Mitenkä muuten, kun autossa on haltijana (vanha auto oli käteismaksuna, ja pari vuotta sitten myyjäliikken osarilla). Riittääkö katsastusasemalla, että on myyjän kirjallinen lupa muutoskatsastukseen, kun oli tarkoitus muutoskatsastaa pakettiautoksi tuollainen vw farmari golffi?
 
Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.

Polttiksen energiankulutus menee karkeasti kolmannes hyödyksi (liike), kolmannes lämmöksi (jäähdytys & matkustamon lämmitys) ja kolmannes pakoputkesta hukkaan. Mitä enemmän auton kuljettamiseen tarvitaan energiaa tai mitä huonommalla hyötysuhteella polttoaine muutetaan liikkeeksi, niin sitä enemmän jää käytettäväksi lämmitykseen. Vähän kuluttava auto voi olla kylmä...

...mutta ainakin mainittu BMW ottaa pakokaasuista lämpöenergiaa talteen EGR:ällä. EGR:n käyttö taas ei onnistu moottorin kovemmilla kuormituksella, mikä selittää miksi tilanne eroaa mainitun 1.6TDI:n ja BMW:n kutosdieselin välillä.

BMW:n euraavissa korimalleissa ovat tehtaalla ottaneet aktiivijäähdytyksen käyttöön, tarkoittaa automaattisia läppiä jäähdyttimen edessä, joilla vähennettään ajoviimaa silloin kun sitä ei tarvita. Hyödyt pienempi kulutus (ilmanvastus), pienempi melu ja (nopeammin) korkeampi moottorin lämpötila (matalampi kulutus ja päästöt).

Viimasuojat on musta vähän kuin pipon käyttö, ilmankin voi koittaa mutta hyödyt on aika kiistattomat.
 
Riippuu dieselistä. Kyllä oma E61 530d puskee lämmintä, jopa viime talven huippupakkasten (-37,5 astetta) aikaan ilman viimasuojia eikä ole myöskään lisälämmitintä autossa. Taasen entinen 1,9tdi Passat ja sanotaanko että -10 astetta riitti, sen jälkeen vitutti ajaa.

Eiköhän noilla keleillä isoin osa lämpösyyteen oo syynä puhallinkanavan sähkövastus. Itsellä ainakin 330d oli erityis lämmin aina startista lähtien ja tuosta varmaan ainakin osasyynä tuo vastus. Varsinkin kun kylmänä kalauttaa käymään.
 
Polttiksen energiankulutus menee karkeasti kolmannes hyödyksi (liike), kolmannes lämmöksi (jäähdytys & matkustamon lämmitys) ja kolmannes pakoputkesta hukkaan. Mitä enemmän auton kuljettamiseen tarvitaan energiaa tai mitä huonommalla hyötysuhteella polttoaine muutetaan liikkeeksi, niin sitä enemmän jää käytettäväksi lämmitykseen. Vähän kuluttava auto voi olla kylmä...

...mutta ainakin mainittu BMW ottaa pakokaasuista lämpöenergiaa talteen EGR:ällä. EGR:n käyttö taas ei onnistu moottorin kovemmilla kuormituksella, mikä selittää miksi tilanne eroaa mainitun 1.6TDI:n ja BMW:n kutosdieselin välillä.

BMW:n euraavissa korimalleissa ovat tehtaalla ottaneet aktiivijäähdytyksen käyttöön, tarkoittaa automaattisia läppiä jäähdyttimen edessä, joilla vähennettään ajoviimaa silloin kun sitä ei tarvita. Hyödyt pienempi kulutus (ilmanvastus), pienempi melu ja (nopeammin) korkeampi moottorin lämpötila (matalampi kulutus ja päästöt).

Viimasuojat on musta vähän kuin pipon käyttö, ilmankin voi koittaa mutta hyödyt on aika kiistattomat.


Sama Egr:n lämmön talteenotto löytyi Passatistakin. Automaattiläppiä autosta ei löydy koska tuontiauto. Ja mitä tuohon kulutuseroon tulee niin n. 1l/100km on seka-ajossa eroa. Toisella 6 ja toisella 7litraa.
Mutta nuo nykydieselit on varmasti tikistetty niin piheiksi polttoaineen suhteen kuin olla ja voi, joten niistä ei varmasti tule ns hukkalämpöä kuin minimaalisesti. Hymyilyttää keskikulutusta katsoessa, mutta ei talvella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 416
Viestejä
4 555 738
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom