Yleensä osariauto mitoitetaan jollekin tietylle kuukausikululle, eli ottaa parhaan mitä siihen rahaan saa. Nyt autojen hinnat on anyway korkeammalla ja jos odottaa täydellistä ajoitusta korkotarjousten ja käsittelymaksujen osalta niin äkkiä jää auto hankkimatta. Näköpiirissä ei ole että rahan hinta merkittävästi laskisi lähiaikoina. Ostaa siis sellaisen auton mihin on varaa tai jos laskee tarkanmarkan taktiikalla niin tonninpommi alle.
Kannattaahan tuo vähän katsoa jos löytää sellaisen autoliikkeen jossa yhdistyy hyvämaineisuus, matala korko ja kk kulu rahoituksessa nähden markkinatilanteeseen. Vähemmän menee euroja hukkaan, eikai siinä sen kummempaa.
Toki katsoo nykytilanteen mukaan mitä on tarjolla jos nyt tarvitsee.
Jaa näköpiirissä ei ole että rahan hinta merkittävästi laskisi lähiaikoina? Meinaat että tää roisi tän hetken inflaatio on nyt loppunut just tähän?
Mulla joskus maalis/huhtikuussa hankitussa autossa on 0,9% korko ja 10ekk kulut. Nohh...pienistä puroista kasvaa iso virta ja kulujen minimointi on puoli ruokaa.
Ei ole kiire maksaa pois. JA tosiaan, ei ehkä edes kannata nyt maksaa pois, kun katsoo tätä inflaation nousua ja tilannetta. Tosiaan ei vastaavaa rahoitusta välttämättä edes kauheasti löydä nyt.
Miten tää tarkemmin ajateltuna menee? Voittaako tässä rahaa, jos inflaatio on vuodessa vaikka 8%?
Eli kun on tehnyt aiemmin sopimuksen hinnasta, kun rahalla vielä oli arvoa, ja rahan arvo laskee myöhemmin mutta hinta on sama, niin tässä mielessä on kannattavampaa maksaa rahoituksella kuin käteisellä auto. Sikäli jos kk kulut ja korko on niin pieni että voittaa inflaation arvon.
Jumankauta, tässähän tienaa...