Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Korot nousee nyt niin nopeasti, että hetki voi mennä noihin 0,99% tarjouksiin.
On noita joillain esim bilar99 on mainostanut "0,49% rahoitusta", mutta en löytänyt sivuilta tarkempaa selostusta -> voi olla, että joku törkeä käsittelymaksu nostaa tuon paljon ylemmäs, joku toinen pulju mainostaa 1,49% rahoitusta, mutten siitäkään löytänyt tarkempaa selostusta.

Yleensä nuo vaan on ketjuissa, jotka ei luottamusta herätä.

Yleisestiottaen nyt on kyllä kusinen paikka hommata autoa, varsinkin jos ei ole mitään antaa vaihdossa.

Oma kottero levisi helmikuussa, ja olen tässä nyt muutenkin pari vuotta katsellut uudenpaa tilalle, ja viimeiset 6kk lähes päivittäin, eikä oikein mieluisaa löydy.

Käytetyissä on hinnat osassa nousseet satoja prosentteja viimeisen 3v aikana (halvemman pään 500-1000€ autot näyttää monet olevan nyt 1500-3000€, kun katsoo samaa merkkiä ja mallia ja vuotta), sitten tuossa 20 000€ luokassa hinnat on myös nousseet kymmeniä prosentteja, tai pysyneet paikallaan.

Esim 2020 keväällä katselin vuoden 2017 honda civic sport plussaa paikallisessa liikkeessä, hintaa oli 23 000€ ja kilometrit luokkaa 35-45k km. Nyt vastaava saman vuosimallin samoilla varusteilla ja värillä olevat on pyörineet 23-25k€ hintaluokassa, eli hinta ei ole laskenut mihinkään, vaikka monessa on kilsoja tuplat tai triplat.

Sitten näkyy myös näitä, että auto on maksanut pari vuotta sitten uutena OVH 19-22k €, ja nyt samojen hinta saattaa olla 22-25k€ käytettynä. Esim civicin 1.0 malleissa näkyy tuota.

Uusia autoja saa edelleenkin "0-1% korko, ei kuluja" tyyliin, MUTTA monissa malleissa toimitusaika on mallia 40-60 kk.

Eli vaihtoehdoiksi jää ylihintaisen halpiksen osto tai ylihintaisen kalliimman osto. Sitten huonolla tuurilla hinnat normalisoituu 1-2v päästä -> 23 000€ autosta saattaa sulaa vaikka 6000€ hetkessä, kun koronalisän lasku+arvonalenema toteutuu samaan aikaan. Ja edes 5000€ budjetilla ei kovin kummoista kulkinetta saa, ainakaan savon suunnilla.

Ja ei sekään innosta, että ostaa jonkin parin tonnin +300k ajetun romutuskunnossa olevan kipon(jonka pitäisi oikeasti maksaa alle tonnin) ja saa pelätä että millonka se leviää :D
 
No en pidättäisi hengitystä jos katsoo korkoennusteita seuraavalle vuodelle :D
No tämä. Vähän hämärtyy jengiltä rahan hinta kun viimeiset kymmenen vuotta ohjauskorko ollut nollassa tai sen alle, mutta jos oikeasti seuraavien 12kk aikana päästään sinne 1,5-2% tasoon EKP:n ohjauskorossa, kuten pahimmissa skenarioissa uumoillaan, on ihan turha odottaa millekään käytetylle autolle sen alle menevää korkotasoa.
 
Nyt varmasti monet liikkeet tulevat tarjoamaan näitä 0,99, 1,99% korkokamppiksia pienin kuluin koska halpojen korkojen aika on ohi ja näillä kamppiksilla on tuulipukujen syviin riveihin tiukempi vaikutus. Moni ei vain tajua ajatella sitä että joku sen halvan koron maksaa, tavalla tai toisella se otetaan sitten kaupanteon yhteydessä jossakin muussa asiassa asiakkaalta. Mutta mikäs siinä kun pertti ja liisa saa halvan koron =D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt varmasti monet liikkeet tulevat tarjoamaan näitä 0,99, 1,99% korkokamppiksia pienin kuluin koska halpojen korkojen aika on ohi ja näillä kamppiksilla on tuulipukujen syviin riveihin tiukempi vaikutus. Moni ei vain tajua ajatella sitä että joku sen halvan koron maksaa, tavalla tai toisella se otetaan sitten kaupanteon yhteydessä jossakin muussa asiassa asiakkaalta. Mutta mikäs siinä kun pertti ja liisa saa halvan koron =D
No onhan noita rahoitustarjouksia moneen lähtöön. Itse en ajoneuvoja rahoituksella yleensä ole ostellut, vain käteisellä sopivia noin 10k€ hintaluokassa. Hetki sitten piti tehdä kuitenkin poikkeus, kun sai sopivan sähköauton rahoituksella 1,00% korolla ilman muita kuluja. Hintaahan tuolla oli rapiat 40k€ kaikkien maahantuojan kamppisten ja valtion hankitatukien jälkeen. Korkokulut pisimmällä mahdollisella laina-ajalla (72kk) noin 1500€. Laitoin hieman käsirahaa pohjille, mutta olisi kyllä voinut ostaa 0€ käsirahallakin ja laittaa nekin massit osakkeisiin.
Tiedäppä sitten kuinka tämä kokonaisuus taloudellisesti kävi järkeen, aika näyttää ja riippuu kovin kuinka polttoaineen hinta vielä tästä nykyisestä muuttuu. Kilometrejä tulee vaihtelevasti,yleensä vähintään 30tkm vuodessa, joskus lähes 50tkm.
 
Joo näitä oikein hyviä halpoja korkoja on ollut tarjolla viimeiset 7-8v. Ei näin halvan koron aikoja ole taidettu koskaan näin pitkään aiemmin elääkään autorahoituksissa? Viittasin lähinnä tulevaan.
 
No onhan noita rahoitustarjouksia moneen lähtöön. Itse en ajoneuvoja rahoituksella yleensä ole ostellut, vain käteisellä sopivia noin 10k€ hintaluokassa. Hetki sitten piti tehdä kuitenkin poikkeus, kun sai sopivan sähköauton rahoituksella 1,00% korolla ilman muita kuluja. Hintaahan tuolla oli rapiat 40k€ kaikkien maahantuojan kamppisten ja valtion hankitatukien jälkeen. Korkokulut pisimmällä mahdollisella laina-ajalla (72kk) noin 1500€. Laitoin hieman käsirahaa pohjille, mutta olisi kyllä voinut ostaa 0€ käsirahallakin ja laittaa nekin massit osakkeisiin.
Tiedäppä sitten kuinka tämä kokonaisuus taloudellisesti kävi järkeen, aika näyttää ja riippuu kovin kuinka polttoaineen hinta vielä tästä nykyisestä muuttuu. Kilometrejä tulee vaihtelevasti,yleensä vähintään 30tkm vuodessa, joskus lähes 50tkm.

Hyundai? Sieltä näyttäisi tällä hetkellä olevan 1% tarjous ja hankintatuki kolminkertaistettuna, jolloin Ioniq 5 tai konalle jäisi hintaa juuri tuon rapiat 40k€ ja tuota zoomaillut. Kumman valitsit ja millasia nuo on ajaa?
 
Hyundai? Sieltä näyttäisi tällä hetkellä olevan 1% tarjous ja hankintatuki kolminkertaistettuna, jolloin Ioniq 5 tai konalle jäisi hintaa juuri tuon rapiat 40k€ ja tuota zoomaillut. Kumman valitsit ja millasia nuo on ajaa?

Onko linkkiä tohon 3x hankintatuki tarjoukseen?
 
Hyundai? Sieltä näyttäisi tällä hetkellä olevan 1% tarjous ja hankintatuki kolminkertaistettuna, jolloin Ioniq 5 tai konalle jäisi hintaa juuri tuon rapiat 40k€ ja tuota zoomaillut. Kumman valitsit ja millasia nuo on ajaa?
Hyundai Kona isommalla akulla. Se hankintatuki 3x ei ainakaan keväällä ollut voimassa kuin tuolle Konalle. Oikeastihan se on 4000€ maahantuojan alennus + valtion 2000€ hankintatuki.
Ioniq 5 taitaa mennä varusteilla jo helposti yli 50k€ hintaiseksi, jolloin ei ole enään oikeutettu edes siihen valtion hankintatukeen.
Kona ihan ok lyhyen koeajon perusteella, varusteita piisaa aivan riittämiin. Rengasmelu oli aivan kamala.

Kuulemma jos nyt tilaa, niin toimitukset voi venyä ensi keväälle.

Onko linkkiä tohon 3x hankintatuki tarjoukseen?
 
Onko tällä hetkellä missä liikkeissä alle 2% korkotarjouksia?
Deltalla on pidempään seisseitä autoja 1,49%.
 
Onko tällä hetkellä missä liikkeissä alle 2% korkotarjouksia?
Deltalla on pidempään seisseitä autoja 1,49%.
Bilar mainostaa 0,49% korkoa, en ole sen tarkemmin tutkinut:

 
Bilarilla oli tuohon päälle älyttömät kustannukset. Muistaakseni 500e + 14e/kk

Ei taida valtio pakottaa autolainoja vertailukelpoisiksi että näkyisi kokonaisprosentit, joten pitäisi jokaisen meikäläisen osata ne itse räknäillä. Tosin suoraselkäisen myyjänhän tuossa pitäisi auttaa, mutta se taitaa sitten olla vähän tuurissaan osuuko sellaista. Taitaa olla vaan alan ominaisuus...
 
Ei taida valtio pakottaa autolainoja vertailukelpoisiksi että näkyisi kokonaisprosentit, joten pitäisi jokaisen meikäläisen osata ne itse räknäillä. Tosin suoraselkäisen myyjänhän tuossa pitäisi auttaa, mutta se taitaa sitten olla vähän tuurissaan osuuko sellaista. Taitaa olla vaan alan ominaisuus...

Kyllähän noissa rahoitustarjouksissa tulisi lain mukaan ilmoittaa kaikki kulut ja esimerkkilaskelma, eli tämä minkä rehelliset autokauppiaat ilmoittaa ”KSL mukainen todellinen vuosikorko xx,x%…” kuten esim tuossa ylemmässä Kian tarjouksessa on merkattu:

*Kertaluoton rahoitusesimerkki: Kia Sportage 1.6 T-GDI FWD LX 150hv, hinta 32.590,80 € (sis. toim. kulut), käsiraha 4.000,00 €, sopimusaika 72 kk, kuukausierä 299,43 €, luoton määrä yht. 28.889,00 € (sis. perustamismaksun 299,00 €), viimeinen suurempi erä 9.777,00 €. Kuukausierä sisältää koron 0,99 %, perustamismaksun 299,00 € ja käsittelykulun 14,00 €/kk. Luottokustannukset yht. 2.460,58 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 31.349,58 €, todellinen luottohinta 35.050,58 € ja todellinen vuosikorko 2,13 %. Edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen. Palvelun tuottaa Santander Consumer Finance Oy, Risto Rytin tie 33, 00570 Helsinki.

Tärkeimmät pointit voi lukea tuolta KKV:n sivuilta:

Rohkeasti voi olettaa, että jos myyjä mainostaa näkyvästi pientä korkoprosenttia eikä todellisia kuluja löydä mistään sivulta etsimälläkään niin ne kulut on todella kovat. Ja lakiahan nuo tuossa rikkoo räikeästi.

Pitäsköhän jaksaa oikein vasikoida vaikka KKV:lle…
 
Helsingin autokeskuksessa kiat 0.99% + kulut

Koskeekohan tuo tarjous pelkästään uusia autoja? Sivut ei jostain syystä oikeen puhelimella toiminut.

Ongelma vaan kun uusia autoja saa ehkä vuoden jonottamalla. Myytävinä esitteluautoina on pelkästään 1.0 litran koneella olevia manuaaleja.
 
Koskeekohan tuo tarjous pelkästään uusia autoja? Sivut ei jostain syystä oikeen puhelimella toiminut.

Ongelma vaan kun uusia autoja saa ehkä vuoden jonottamalla. Myytävinä esitteluautoina on pelkästään 1.0 litran koneella olevia manuaaleja.
Taitaa koskea vain uusia. Kannattaa laittaa kyselyä uusien autojen toimitusajoista Autokeskukselle. Vuodenvaihteessa ostin sieltä Kian kun oli vielä korko 0% ja kulut 0. Toimitusaika oli silloin kolmisen viikkoa. Riippuen tietysti mallista.
 


Onko edullista vai ei, se on jokaisen itse laskeskeltava kohdaltaan.
 
Black friday aikaan tuo tieto löytyi jostain syövereistä, mutta ei näköjään löydy enää.


Bilar99 löytyy listalta syystä vaikka aika pieni lafka:
30 eniten valituksia saaneet yritykset:
Tiedot on koottu 10.5.2022.
Aika hyvää tahtia kun miettii että 58 kpl neljään kuukauteen, lähes joka toinen päivä valitus. Toki on tuolla muitakin autoliikkeitä. Silti jos miettii että Telia tai gigantti saa samassa ajassa hommattua reilut 300 valitusta… ja asiakkaita/transaktioita lie satoja tuhansia vrt. autojobbari. Saka ja kamux on myös ylempänä listalla, mutta liikevaihdot about kymmenkertaisia. Eipä nekään mitenkään erityisen hyvämaineisia ole. Että lukisin ehdot ja tutkisin ajopelin suht tarkkaan jos tuolla asioisin. Ilmaiset lounaat jne.
 
Hah, tänään tökin vähän kepillä jäätä ja kysäisin yhtä autoa, minkä olisi ehkä voinut uskaltaakin ostaa bilar99e kun tehtaan takuut voimassa. Vaihtoautoa kun tarjosin, niin oli melkein 5k€ ero siihen, mitä sain tarjoukseksi rintajoupilta. :rofl:
 
Vaihtoplussalla tarjoavat 249€ avausmaksu, käsittelymaksu 12€/kk ja korko 4.95%. Saiskohan jostain pankista lainaa edullisemmin?
 
Moro. Ekaa kertaa ois tarvetta ottaa rahotusta autoa varten. Tarkotus ostaa auto tutulta, joka taas ostaa liikkeestä itselleen seuraavan. Mistä porukka ottanu rahotusta yksityiseltä ostettavaan autoon? Lainamäärä olisi n10k parin kilon käsirahalla.
Edit. Ja onko järkevin vaihtoehto käyttää meille tulevaa autoo muutamassa liikkeessä arviossa mitä siitä sais vaihdossa, jonka avulla sais auton hinta arvioitua.
 
Moro. Ekaa kertaa ois tarvetta ottaa rahotusta autoa varten. Tarkotus ostaa auto tutulta, joka taas ostaa liikkeestä itselleen seuraavan. Mistä porukka ottanu rahotusta yksityiseltä ostettavaan autoon? Lainamäärä olisi n10k parin kilon käsirahalla.
Edit. Ja onko järkevin vaihtoehto käyttää meille tulevaa autoo muutamassa liikkeessä arviossa mitä siitä sais vaihdossa, jonka avulla sais auton hinta arvioitua.
Jos ei ole aikomusta laittaa täyskaskoa niin itse ottaisin esim. Nordean joustoluoton tai OP:n vastaavan. Voi lyhennellä extraa ihan omaan tahtiin ja auto on alusta lähtien omissa nimissä.
 
Jos ei ole aikomusta laittaa täyskaskoa niin itse ottaisin esim. Nordean joustoluoton tai OP:n vastaavan. Voi lyhennellä extraa ihan omaan tahtiin ja auto on alusta lähtien omissa nimissä.

No ei kyllä missään nimessä. Joustoluotoissa korot huitelee 5% pahemmilla puolin.

Santanderi tms vois olla hyvä vähän tapauksesta riippuen.
 
No ei kyllä missään nimessä. Joustoluotoissa korot huitelee 5% pahemmilla puolin.

Santanderi tms vois olla hyvä vähän tapauksesta riippuen.
Ja Santander tarjoaa jotenkin edullista lainaa? Kerro ihmeessä lisää. Ei nuo Santanderin lainat mielestäni ole ihan halvimmasta päästä ainakaan sivujen mukaan.
1654895905464.png
 
Viimeksi muokattu:
Ja Santander tarjoaa jotenkin edullista lainaa? Kerro ihmeessä lisää. Ei nuo Santanderin lainat mielestäni ole ihan halvimmasta päästä ainakaan sivujen mukaan.
1654895905464.png

Noi on listahintoja, Santanderin kanssa pystyy tapauksesta riippuen neuvottelemaan vähintään sinne 3%:n autokaupoissa.. Tosin en tiedä nyt kun myivät koko kannan pois.
 
Tänään käydään Vaihtoplussalta hakee mese. Rahoituskulut: avausmaksu 249€, laskutuskulut 12€/kk ja korko 4.5%.
 
Syksyllä olis ajatus vaihtaa kaks bensa-autoa yhteen plug-in hybridiin. Onko kokemusta miten liikkeet suhtautuu jos tyrkyttää kahta vai onko kannattavempaa myydä itse toinen?

En ole koskaan antanut autoa vaihdossa vaan aina myynyt oman niin kumpi tapa on kannattavempi? Nykyisten autojen arvo voi olla yhteensä siellä 10k paikkeilla ja ajatus ostaa noin 30k auto ja rahat ottaa pankista.
 
Syksyllä olis ajatus vaihtaa kaks bensa-autoa yhteen plug-in hybridiin. Onko kokemusta miten liikkeet suhtautuu jos tyrkyttää kahta vai onko kannattavempaa myydä itse toinen?
Kokeile laittaa Autovexiin ja kokeile tarjota vaihdossa. Sitten teet sen mukaan kummalla keinolla saat paremmat rahat.
 
Autolainaan ylimääräinen lyhennys.

Onko käsitystä, jos teen ylimääräisen lyhennyksen, voiko laina-ajan pitää entisellään, ainoastaan laskennallinen kuukausiserä pienenisi?
 
Autolainaan ylimääräinen lyhennys.

Onko käsitystä, jos teen ylimääräisen lyhennyksen, voiko laina-ajan pitää entisellään, ainoastaan laskennallinen kuukausiserä pienenisi?
Vähän lainakohtaista, kannattaa tarkistaa lainaehdoista. Yleensä syövät sieltä loppupäästä pois lainaa.
 
Autolainaan ylimääräinen lyhennys.

Onko käsitystä, jos teen ylimääräisen lyhennyksen, voiko laina-ajan pitää entisellään, ainoastaan laskennallinen kuukausiserä pienenisi?
Näin se mielestäni toimii. Muistelisin kuitenkin että se laskee sen "uuden" kuukausierän vasta koron tarkistuspäivänä. Ainakin asuntolainan kanssa oli niin.

Tämä siis Op:lla
 
Autolainaan ylimääräinen lyhennys.

Onko käsitystä, jos teen ylimääräisen lyhennyksen, voiko laina-ajan pitää entisellään, ainoastaan laskennallinen kuukausiserä pienenisi?
Riippuu luotonantajasta. Omat kokemukset (huom: nykyiset ehdot ao. yhtiöissä voivat vaihdella).
- Santander - ylimääräinen lyhennys oli oletusarvoisesti ennakkomaksu tulevista lyhennyksistä. Jos olisi maksanut esimerkiksi 5kk kuukausierän etukäteen, ei tarvitsi odotella laskua viiteen kuukauteen. Huono diili.
- Nordea - ylimääräinen lyhennys lyhentää välittömästi lainapääomaa. Maksuhetkellä menee maksuun sillä hetkellä kertynyt korko ja loppusummalla lyhenee lainapääoma. KK-erä pysyy samana.
 
Alkanut miettimään olisiko sittenkin fiksumpaa ostaa joku 2-4 vuotta vanha auta alle 50k km ajettuna verrattuna johonkin 2000-3000€ vvanhempaan käytettyyn. Olisi tuollainen tarjolla n. 150€/kk kustannuksilla n. 3,5%/kk todellisella korolla.
 
Jos varmemman päälle haluaa pelata eikä ole mahdollisuutta fiksailla tarpeen vaatiessa itse tai ei ole toista autoa fiksailun ajaksi, niin saattaa olla parempi vaihtoehto. Ja onhan se kulutuskin maltillisempaa, eli voi päästä samoihin "kk-kustannuksiin" kuin vanhalla ritsalla.
 
Onko kokemuksia paljonko autorahoituksessa annetaan yleensä laittaa suuremmaksi viimeiseksi eräksi? Jos noin 50-60k autoa kiikaroi ja käsirahaa laittaa välissä 15k. Eikö tuollaiset asiakkaat yleensä ole niitä rahoitusyhtiöiden eniten haluamia että antavat isojakin viimeisiä eriä joita sitten saadaan taas lainoittaa uudestaan myöhemmin?
 
Onko kokemuksia paljonko autorahoituksessa annetaan yleensä laittaa suuremmaksi viimeiseksi eräksi? Jos noin 50-60k autoa kiikaroi ja käsirahaa laittaa välissä 15k. Eikö tuollaiset asiakkaat yleensä ole niitä rahoitusyhtiöiden eniten haluamia että antavat isojakin viimeisiä eriä joita sitten saadaan taas lainoittaa uudestaan myöhemmin?

Deltassa myyjä puhui, ettei yli 40% mikään rahoitusyhtiö oikein antaisi. 35% monilla maksimi, tiedä sitten totuutta.
 
Onko kokemuksia paljonko autorahoituksessa annetaan yleensä laittaa suuremmaksi viimeiseksi eräksi? Jos noin 50-60k autoa kiikaroi ja käsirahaa laittaa välissä 15k. Eikö tuollaiset asiakkaat yleensä ole niitä rahoitusyhtiöiden eniten haluamia että antavat isojakin viimeisiä eriä joita sitten saadaan taas lainoittaa uudestaan myöhemmin?
Suuri käsiraha ja tasaerät on riskittömin ja halutuin vaihtoehto rahoitusyhtiöille. Suuri viimeinen erä menee parhaiten läpi lyhyellä maksuajalla. Pitkä maksuaika ja suuri jäännösvelka aiheuttaa yhtiölle pahimmillaan tilanteen, ettei auton arvo enää kata velkaa. Onhan nuo suuremmat loppuerät asiakkaallekin huomattava kulu, pääoma ei lyhene ja korko maksetaan siitä.
 
Onko kokemuksia paljonko autorahoituksessa annetaan yleensä laittaa suuremmaksi viimeiseksi eräksi? Jos noin 50-60k autoa kiikaroi ja käsirahaa laittaa välissä 15k. Eikö tuollaiset asiakkaat yleensä ole niitä rahoitusyhtiöiden eniten haluamia että antavat isojakin viimeisiä eriä joita sitten saadaan taas lainoittaa uudestaan myöhemmin?

Sähköautoo jos meinaat niin on noita menny yli 45% jämpyillä 72kk ilman jämäriä ja käsirahaa. Muissa sit lähtökohtaisesti maximi 30%.
 
Huhtikuussa-toukokuussa kun kyselin tarjouksia, niin 30 % jämäri oli aikalailla vakiona (sähköauto). Toinen liike tarjos täysin korotonta ja kulutonta lainaa, toinen 1 % kulutonta - korot tarjoukseen mukaan laskien hintaeroa oli ekalla kierroksella muutamia kymppejä. Aina ne lainarahat jossain maksaa... Loppukirissä tosin 0-0 liikkeestä sai kiritettyä toisen avustuksella sen verran paljon pois, että 1% tarjouksen hintaan verrattuna 0-0 liike tarjosi autoa ulos noin 0,5% "korolla".
 
Kona Electricciin olis saanu 1% kulutonta tänään ainakin. Nyt kun korot on nousussa niin olihan tuo kohtuullinen tarjous.
 
Onko kokemuksia paljonko autorahoituksessa annetaan yleensä laittaa suuremmaksi viimeiseksi eräksi? Jos noin 50-60k autoa kiikaroi ja käsirahaa laittaa välissä 15k. Eikö tuollaiset asiakkaat yleensä ole niitä rahoitusyhtiöiden eniten haluamia että antavat isojakin viimeisiä eriä joita sitten saadaan taas lainoittaa uudestaan myöhemmin?

Tiedän pari sankaria, jotka ovat saaneet 40-60 k€ autoon 55% jämärin, jossa nyt ei ole mitään järkeä.
Laina-aikakin on heillä jossain 5-6 vuoden kieppeillä.

Toisella on tällä hetkellä alla jokusen vuoden vanha GTI Golf, josta pitäisi maksaa heti lähdössä vähintään 5 k€ väliä että saisi edes lainan kuitattua pois.

Vähemmän yllättäen molemmille autot on myynyt savuavien autojen erikoiskauppa Savux.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 645
Viestejä
4 511 621
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom