Ihan oikeasti luulet, että autoliikkeet tai rahoitusyhtiöt markkinoivat rahoituskampanjoita, ja sitten ottavat takkiin kun joku näihin tarttuu?
Tottakai se ostaja sen koron maksaa, aina, kuluttoman rahoituksen tapauksessa auton katteessa. Uudesta autosta saa aina jonkinlaisen alen tai kaupanpäällisen ja koska ne on katteisin laskettu. Mutta miksi sitten kun annetaan 2000€ alennus rahoituskuluista, niin kuvitellaan, että tuo 2000€ ei oikeasti olisi katteissa huomioitu?
Tarkoitus ei ole nyt dissata rahoituskamppiksia tai mitään muita kamppiksia, mutta tuoda realismia niiden arvon laskemiseen. Tuhansien eurojen alennukset tai kaupanpäälliset ovat täysin arkipäivää uusissa autoissa, eikä niistä tee poikkeuksellisen hyviä tai huonoja se miten se mistä se alennus milloinkin annetaan (varusteista vai vakuutuksesta vai bensasta vai rahoituskuluista vai auton hinnasta).
Pikagoogletuksella vaikkaa tähän Kia:n saa 4000€ varusteet kaupan päälle, ja rahoitusesimerkissä rahoituskulut on reilu 900€:
Kia cee'd - Delta Auto
Olisiko nyt siis tarttumisen arvoinen tarjous, jos samaa Kia:aa myytäisiin ns. kuluttomalla ja korottomalla rahoituksella ilman varuste-etua? Noh, riippuuu tietysti siitä kiinnostaako moiset varusteet tai haluaako Kia:aa ylipäätään, mutta lähtökohtaisesti itse ottaisin kyllä ennemmin nuo varusteet, kuin ko. kuvitteellisen rahoitusalen, jos valita saisin (ja Kia:lla haluisin ajaa).
Kuluton rahoitus tarkoittaa käytännössä x€ alennuskampanjaa auton hinnasta, jossa x€ on normaalit rahoituskulut (jos tarvit ja haluat rahoituksen).
Riippuu vähän siitä paljonko on vakuuksia ja tuloja. Nornet lainaa prosentin korolla salkkua vastaan jos vivuttaa haluaa. Se kannattaako näin tehdä ja kuinka hyvin kukakin osaa sijoittaa ei sitten kuulu tähän ketjuun.
Mutta se ei ole pointti vaan se tarjouksen arvon laskeminen. Kuvitellaan että minulla on 20 000€ tilillä ja haluan ostaa 20 000€ auton. Auto A maksaa 20 000€ ja siihen saa korottoman ja kuluttoman rahoituksen. Auto B maksaa 20 000€ ja siihen saa rahoituksen, jossa luottokustannukset ovat 2000€.
Edun arvo auto A:ssa on 2000 € jos haluan rahoituksen ja hassaan käteiseni.
Edun arvo auto A:ssa on 2000 € jos olen kohtuullinen sijoittaja saan sijoitukselleni 3% vuosituoton.
Edun arvo auto A:ssa on 2000 € jos olen megasuperhyper-sijoittajaguru saan sijoitukselleni 300% vuosituoton.
Jos auto B:hen saa 3000 € alennuksen, 3000 € polttoainetta tai 3000 € talvirenkaat ja varustepaketin kaupan päälle, niin se on parempi etu (jos vaan moisille tarvitta on), jälleen riippumatta sijoitustaidoistani.
Tämä on nyt se mikä tuntuu välillä ihmisten mielissä vääristyvän, että rahoitusedun arvo olisi jotenkin normaaleja rahoituskustannuksia suurempi jos käyttää Nordnettiä. Ei ole.
Tämä nyt vaan pointtina, kun ketjussa tuntuu nämä rahoitusalet jostain syystä tarttuvan paremmin kuin muut rahallisesti ihan yhtä hyvät kamppikset, eikä tuo välttämättä aina perusteltua ole.