Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Hyundaissa oli mielestäni selvästi otettu mallia saksalaisista pikkuautoista ohjaamon "käyttöliittymän" osalta mikä on ihan positiivinen asia. Ei näyttänyt niin karseelta muovilta kuin jotkut ranskikset.

No kosketusnäyttö nyt ei haittaa mutta eiköhän toi 90hv turbopata liikuta ihan hyvin, ei ne hepat vaan se että on ees se turbo. Varmaan tulee toi Clio laitettua pelkästään vakkarin takia. Rattinapithan tossakin oli radiolle ja valikoita ei tarvi liikkeessä plärätä.

Näköjään siinäkin on joku "overdrive" joka antaa vielä +5hp ja +15 nm ohitustilanteessa eli oletettavasti kun laittaa tallan pohjaan ja kierrättää. Pääsee ainakin lähelle hynixin "huipputehoja" :D Tuntu kyllä todella smoothilta koneelta se 1l tgdi kun vääntöä riittää pitkään.
 
Hyundaissa oli mielestäni selvästi otettu mallia saksalaisista pikkuautoista ohjaamon "käyttöliittymän" osalta mikä on ihan positiivinen asia. Ei näyttänyt niin karseelta muovilta kuin jotkut ranskikset.



Näköjään siinäkin on joku "overdrive" joka antaa vielä +5hp ja +15 nm ohitustilanteessa eli oletettavasti kun laittaa tallan pohjaan ja kierrättää. Pääsee ainakin lähelle hynixin "huipputehoja" :D Tuntu kyllä todella smoothilta koneelta se 1l tgdi kun vääntöä riittää pitkään.

Vajaat 4tkm tullut mittariin tuolla samalla koneella olevaan i20 activeen ja täytyy vaan kehua sitä moottoria. Vääntöä ja menohaluja riittää todella hyvin laillisiin nopeuksiin Suomessa.
 
Joo turbo tuntuu viel paljon paremmalta ku se vapari 1.2 mutta eipä tosiaan oo vakkaria. Eipä toi clio mun mielestä niin kauheen näkönen pikkuauto oo mutta kuitenki vielä nuhasempi ku t-gdi ja kosketusnäyttöradio :facepalm:

Moro, mitkäs on kokemukset nyt Hyundaista ja entäpä autoverkkokaupasta ja yksityisliisatusta autosta?
 
Moro, mitkäs on kokemukset nyt Hyundaista ja entäpä autoverkkokaupasta ja yksityisliisatusta autosta?

Hyvinhän tuo on pelannut. Autona ihan mukava kun ei odota mitään mersukyytyiä. Yllättävän hauska ajaa ja kone antaa kyllä todella diiselimäistä vääntöä alhaalta, alle 2k rpm tosin ei tapahdu yhtään mitään eli vähän pitää lähdöissä nostaa kierroksia tai lähteä madellen. Tilaahan tuossa on kokoisekseen aika reilusti. Ei tarvii neljälläkään aikuisella kenenkään istua polvet suussa. Penkit kaatamalla meni 49 tuuman tv sisään laatikossa että heilahti.

Autoverkkokaupan puolesta ei ollut mitään probleemia ja kaikki hoitui ihan mallikkaasti.
 
Hitto kun tota on jotenkin vaikea itse vertailla, siis sitä että liisarilla vai lainalla? Jos esimerkkinä I20:n, niin 72kk (edit: siis 60kk) rahoituksen saa nollakorolla, nollakuluilla luoton hinnalla.

Autovuodeksi-rahoituksella:
209€/kk
Saa ajella max. 15000km.
Vuoden kulut: 2508€
Vuoden päästä voi palauttaa tai lunastaa.
Renkaat kaupan päälle.
Verot, huollot ja polttoaineet omasta pussista.

Normi-rahoituksella:
213€/kk (sidottu 60kk maksuaika)
Saa ajaa rajoituksetta.
Vuoden kulut: 2556€
Vuoden päästä sama mitä tekee, autosta sulaa useita tonneja heti pois.
Renkaat pitää ostaa itse.
Verot, huollot ja polttoaineet omasta pussista.

En tpsin edes tiedä voiko näitä verrata keskenään, kun ovat niin eri tapaukset ihan tarpeen mukaan. Itse kun olen syntynyt tähän omistamisen kulttuuriin, niin tuntuu haastavalta ymmärtää liisauksen hyöty. Toisaalta ajatus siitä, että vuoden päästä voi vaihtaa uuteen autoon menettämättä arvonalenemaa on toki houkuttelevaa.

Itsellä tässä olisi kyseessä 2.auto. 15 000km melko varmasti riittäisi, mutta liisatako vaiko eikö liisata. Kas siinä vasta pulma..
 
Jos kakkosautoa pidetään useampi vuosi niin normaali rahoitus on paras vaihtoehto.

Tämä "liisaus" on myös ihan normaali rahoitus, mutta siinä on lisäsopimus jolla autokauppa sitoutuu lunastamaan "myydyn" auton sovitulla kauppasummalla takaisin itselleen. Eli rahoitukseen jätetään joku posketon loppuerä joka on samansuuruinen kuin autokaupan ostotarjous.

Ymmärsin, että liisaus tulee melko kalliiksi jos kilometrejä tulee perus ajoa enemmän.

Itsellä erittäin aiheellinen asia, kun työmatka-ajoa tulee aikaisemmasta 2km sijasta 120km päivässä. Tuo arvon alenema on rahoituksessa erittäin vaikea homma, paitsi jos pystyt maksamaan auton kahdessa tai kolmessa vuodessa pois. Pitemmällä maksuajalla auton arvo tippuu lähemmäksi autoliikkeen sisäänostohintaan, joten käsiraha uuteen autoon on sulanut pois.

Täytyy tiedustella pankista, että jos saisi hyvällä korolla ja ostaisi käteisellä pois ja lyhentelee pankille sitten.
 
Jos on laittaa vakuuksia lainalle, niin pankista saa silloin aika edullista vakuudellista luottoa. Ostettava autohan niille ei kelpaa, vaan pitää olla jotain muuta.
Mutta jos vakuutta ei ole laittaa, tarjoavat pankit yleensä jonkinlaista vakuudetonta kulutusluottoa joka on tienoilla 8%+ euribor, eli autokaupasta saa yleensä silloin halvemmalla rahaa.
 
Ja voi olla että toistan itseäni, mutta tuolla autoverkkokaupassa 0%korko ja kulut tammikuun ajan. Lainoittaja on OP. Siis sitä halvemmalla ei kyllä mistään saa eikä ole tarvettakaan saada rahaa.
I20:lle käsiraha n.3200€ (20%), kk-erät 60kk maksuajalla 213€/kk ja vika erä on sama. Tossa kun ei kuluja ole, niin on ihan sama maksella se 5 vuotta tai sitten lyhentää parin vuoden päästä maksukyvyn mukaan kokonaan pois. Joten todellinen vuosikorko ei tällä hetkellä ole kenellekään kynnyskysymys.
Mutta siihen seuraavaan uuteen autoon ei kyllä sitten helposti pääse kiinni mikä olisi liisauksessa korkeampien kulujen tuottama hyöty.
 
Omien kokemusteni mukaan pankeissa vakuudellisen kulutusluoton korko on luokkaa 3 prosenttia. Uusiin autoihin saa kyllä autokaupoista usein halvemman tarjouksen. Käytettyihin välttämättä ei.
 
Ja voi olla että toistan itseäni, mutta tuolla autoverkkokaupassa 0%korko ja kulut tammikuun ajan. Lainoittaja on OP. Siis sitä halvemmalla ei kyllä mistään saa eikä ole tarvettakaan saada rahaa.
I20:lle käsiraha n.3200€ (20%), kk-erät 60kk maksuajalla 213€/kk ja vika erä on sama. Tossa kun ei kuluja ole, niin on ihan sama maksella se 5 vuotta tai sitten lyhentää parin vuoden päästä maksukyvyn mukaan kokonaan pois. Joten todellinen vuosikorko ei tällä hetkellä ole kenellekään kynnyskysymys.
Mutta siihen seuraavaan uuteen autoon ei kyllä sitten helposti pääse kiinni mikä olisi liisauksessa korkeampien kulujen tuottama hyöty.

Eikö tommoisissa tarjouksissa kannattaisi vaan minimoida kk-erä, jos kuluja ei rahoituksesta tule? Eli maksimi laina-aika minimi käsirahalla. Jää enemmän rahaa elämiseen.
 
Mä tykkäsin tosta i20:sta kans koeajolla tosi paljon. Autoverkkokaupan palvelu oli jees, mihkään ylimääräseen ei tarvinnut tuhlata aikaa vaan auton hakuunkin meni noin viisi minuuttia.
Minkälainen vaste on kaasupolkimessa? Vaimon i20:n (1.4 vm. -11) kaasupoljin on ärsyttävän herkkä: jos polkimen liikerata on n. 20 cm, niin ekan 3 cm matkalla on jo 90% "kaasari" auki. Tuo ärsyttää, jos joutuu ratin taakse...
 
Eikö tommoisissa tarjouksissa kannattaisi vaan minimoida kk-erä, jos kuluja ei rahoituksesta tule? Eli maksimi laina-aika minimi käsirahalla. Jää enemmän rahaa elämiseen.

Itse ainakin lähtisin rajusti arvoaan tiputtavan kulutustavaran kanssa siitä, että lyhennyksien pitää voittaa arvonalenema. Joko riittävän iso kuukausierä tai sitten riittävä käsiraha kompensoimaan ensimmäisten vuosien tiputusta tai näiden yhdistelmä sopivassa suhteessa. Muuten käy helposti niin, että jos syystä tai toisesta autosta joutuukin luopumaan alkuvuosina, niin auton myynnin jälkeen jää vielä velkaa jäljelle. Asunnot ja muut arvoltaan vakaammat tapaukset sitten toki juuri noin, jos on ilmaista rahaa tarjolla.
 
Itse ainakin lähtisin rajusti arvoaan tiputtavan kulutustavaran kanssa siitä, että lyhennyksien pitää voittaa arvonalenema. Joko riittävän iso kuukausierä tai sitten riittävä käsiraha kompensoimaan ensimmäisten vuosien tiputusta tai näiden yhdistelmä sopivassa suhteessa. Muuten käy helposti niin, että jos syystä tai toisesta autosta joutuukin luopumaan alkuvuosina, niin auton myynnin jälkeen jää vielä velkaa jäljelle. Asunnot ja muut arvoltaan vakaammat tapaukset sitten toki juuri noin, jos on ilmaista rahaa tarjolla.

Näin juuri tai autorahoitus tosiaan vaan se 2-3 vuotta.
 
Mites se arvonalenema menee.. Olisko 15pinnaa vuodessa? Eli 16000e kiesissä 2400e vuodessa?

Vaikee sanoa mitään kaavaa. Riippuu autosta, todellisesta kunnosta ja tietty eniten kilometreistä.

Tutun liisattu BMW F11 menee nyt vaihtoon ja sillä on ajettu 90tkm. Todellinen markkina-arvo 30k€ ja autokauppa maksaa siitä 22k€, eli vaihtokomissiot tulee kans ottaa huomioon.

Ainut, mitä voit tehdä, niin tarkastella nettiauto.com -sivustolta autojen myyntihintoja, vaikka ihan kyseisestä automerkistä ja mallista. Itsellä on hakusessa V90 farkku ja siinä 30tkm/vuositasolla tippuu melko tarkalleen 5000€/vuosi.
 
Taitaa se ekana vuonna olla vähän enemmän kun 5000?

Kyllä. Itse vertasin vain 20tkm - 80tkm, koska 20tkm ajatetut ovat paremmin varusteltuja, kuin saman hintaiset uudet.

100tkm on seuraava taso, kun auton hinta putoaa vielä rajummin.
 
Itse ainakin lähtisin rajusti arvoaan tiputtavan kulutustavaran kanssa siitä, että lyhennyksien pitää voittaa arvonalenema. Joko riittävän iso kuukausierä tai sitten riittävä käsiraha kompensoimaan ensimmäisten vuosien tiputusta tai näiden yhdistelmä sopivassa suhteessa. Muuten käy helposti niin, että jos syystä tai toisesta autosta joutuukin luopumaan alkuvuosina, niin auton myynnin jälkeen jää vielä velkaa jäljelle. Asunnot ja muut arvoltaan vakaammat tapaukset sitten toki juuri noin, jos on ilmaista rahaa tarjolla.

Ymmärrän pointtisi toki, vaan mietippä vaikka skenaariota jossa lyhennyksiin olisi laittaa ns. ylimääräistä rahaa vaikkapa 600e/kk. Ja jos kuten edellä lainakustannukset lähellä nollaa. Käsiraha vaikka kymppitonni.

Vaihtoehtona laittaa kaikki autoon siten lyhentäen laina-aikaa, tai 300€/kk autoon ja 300€/kk sijoituksiin.

3 vuodessa jälkimmäisellä tavalla on n. kymppi enemmän velkaa vaan myös kymppi enemmän sijoituksissa.
 
Mä tykkäsin tosta i20:sta kans koeajolla tosi paljon. Autoverkkokaupan palvelu oli jees, mihkään ylimääräseen ei tarvinnut tuhlata aikaa vaan auton hakuunkin meni noin viisi minuuttia.

Onko noissa autoverkkokaupan hinnoista lainkaan neuvottelu/tinkivaraa? Itsekin tuota i20 huihaita mietin, mutta vakkari on aivan välttämätön ja tuolla ei ole kuin kalleinta Style mallia josta se löytyy, ja sen hinta taas karkaa hieman yli budjetin.
Lisävarustelistalta ei tarvitse tuohon laittaa kuin moottorinlämmitin ja sisäpistoke.
 
Ei oikeen ole. Koko kaupan liikeidea on ostaa helvetin iso satsi vakioitua autoa jolloin voivat myydä sitä edullisesti.

Moottorilämmitintä en lähtisi ruksimaan. Saa aika rajuja kylmärevittelyitä harrastaa että maksaa tossa leasingissa itsensä takasin.

Itselläni oli tarkoitus ostaa ko. värkki. Nykyinen auto on jo raatoluokassa, jonka siis voisi hyödyntää romutuspalkioon. Kyselin jo tarjousta sähköpostiin, ja ehkäpä täytyy käydä ihan paikan päällä kyselemässä onko hinnoista yhtään neuvotteluvaraa.
 
Mites se arvonalenema menee.. Olisko 15pinnaa vuodessa? Eli 16000e kiesissä 2400e vuodessa?

Kaverin Hyundai Tucson:issa tippui arvo 8 k€ ensimmäisenä vuonna, kun kaveri vaihtoi 2016 lopulla uutena ostamansa Tucsonin viime vuoden lopulla -15 malliseen Mondeoon.

Tucsoni taisi maksaa uutena 36 k€ eli prosenttuaalisesti ensimmäisen vuoden pudotus on ollut 23 % luokkaa + talvirenkaat ja vanteet, jotka eivät sisältyneet uuden Tucsonin hintaan ( koska autoverkkokauppa.fi olisi halunnut Tucsonin kitkasetistä 2300 € ).
Kaveri ehti ajaa Tucsonilla vuodessa aika tasan 40 tkm.

Omassa 2007 mallisessa Volvo V70 D5 AWD:ssä pudotus oli tuota 15% luokkaa, kun ostin auton 19 k€:llä ja möin aika tasan 3,5 vuoden kuluttua 10 k€:llä.
Mittarissa oli ostohetkellä 120 tkm ja myydessä 240 tkm.
 
Kannattaa tosiaan muistaa myös kilometrien, ei pelkästään vuosien vaikutus. Autonkäyttäjänä itseäni kiinnostaa enemmän muutenkin kokonaiskulut kilometriä kohden kun erilaisia autoratkaisuja vertailen kuin pelkät vuosikulut.
 
No on tuossa Tussukassa kyllä melkonen tiputus vuodessa. Tuossa vaikuttaa kyllä helvetisti se merkki ja merkin maine. En tunne montaa ihmistä joka estottomasti kehuisi Hyundaita autovalmistajana. Hyundai Tuscon kuulostaa sitä paitsi enemmän imurilta kuin autolta.
Itsekin muistelen Kian tullessa markkinoille, että jessus mitä paskaa. Nyt voisin Kialla hyvin ajellakin. Notkahdukset myös Peugeotin ja Citikan rintamalla on nähty, ja nykyvehkeet hyviä luotettavia härveleitä vaikka maine vaikutti olevan lopullisesti menetetty paskojen mallien ja sähköongelmien vuoksi.

Olen tässä asiaa pyöritellyt, ja..

I20:ssä ei kyllä vaihdossa paljoa käteen jää, mutta jos pohtii kokonaisuutta: pitkä takuu (5v ilman km rajoitusta), kohtuullinen hankintahinta, suhteellisen pirteä, pieni kulutus, niin.. kakkosautona tuota voisi toisaalta ainakin sen viiden vuoden takuuajan verran pyöritellä. Auto ei olisi kallis todennäköisesti ylläpitää, viitaten mm.tuohon takuuseen.

Itsellä ranskan tekele pihassa 2.autona. Autosta jonkun 2000€ voisi myymällä vielä saada, mutta huomasin juuri että Hyundailla on maaliskuuhun asti kamppis: 1500€ romutuspalkkio + 1500€ hyundain oma palkkio. Eli i20:stä saisi 3000€ alea romutuspalkkion avulla. Meikäläisen 2. auton romutusehdot täyttyy vasta kesän lopussa, joten toivotaan että Hyundain 1500€ palkkio saisi jatkumoa. Romutuspalkkion saan siis joka tapauksessa, mutta toki yritän 2.kiesin parempaan hintaan myydä.

EDIT: tossa vielä ne hyundain tarjoukset:
1,0 T-GDI 5 MT ISG fresh 99 g/km 16 590 € => 13 590 €
1,0 T-GDI 5 MT ISG Style 104g/km 19 757 € => 16 757 €

Boldatut hinnat ovat siis 3000€ alennettuja. Fresh-varustelutaso nyt dippadappa, mutta ei paha hinta. Ja jämyltä sitten nollakorolla ja nollakuluilla 5 vuoden maksuajalla, niin..
 
Toi fresh olis kyllä halpa uudeksi autoksi.

Miten toi romutuspalkkio menee? Meillä olis sellanen tonnin kassi, mutta kun siitäkin saisi tonnin niin pystyykö tuota mitenkään kikkailemaan, että ostaisi jonkun romun mikä on rekisterissä kuitenkin ja siitä saisi tuon 1500€ palkkion?
 
Toi fresh olis kyllä halpa uudeksi autoksi.

Miten toi romutuspalkkio menee? Meillä olis sellanen tonnin kassi, mutta kun siitäkin saisi tonnin niin pystyykö tuota mitenkään kikkailemaan, että ostaisi jonkun romun mikä on rekisterissä kuitenkin ja siitä saisi tuon 1500€ palkkion?

Kikkailu on estetty sillä, että auto on pitänyt olla romutushetkellä 12kk omissa nimissä. Viime kerralla ei tainnut olla tuollaisia rajoituksia.
 
Niin ja lisäksi pitää olla liikenteessä ja ilmeisesti pitää myös olla käväissyt liikenteessä viime vuodenkin puolella? Itsellä joitakin sellaisia romuja eikun siis hienoja autoja olisi ollut pihassa joita en valitettavasti käyttänyt ajossa viime vuoden puolella niin ei niitä voi sitten romutusrahastaa. Yksi on jopa juuri pikkuisen liian uusikin, olisi kyllä muuten joutanut joutava. Lähinnä ajattelin että olisin voinut tyttärelle tai poikaselle ensi- tai tois-autoksi ostaa jonkun halvan uuden pikkukipposen, mieluummin tietenkin kuitenkin semmoista "riittävän" turvallista luokkaa, ettei ihan mopoauto kuitenkaan. Menivät niin omituisiksi ja mystisiksi nyt kuitenkin nuo kuviot että saattaa romutusetu jäädä käyttämättä.
 
Trafilta:
"Palkkion saamisen edellytyksenä on, että romutettavaksi tuotava auto on otettu käyttöön vuonna 2007 tai aikaisemmin ja se ollut liikennekäytössä vuoden 2017 aikana sekä romutushetkellä. Romutuspalkkion käyttäjän on pitänyt myös olla auton omistajana tai haltijana romutusta edeltävät 12 kuukautta. Palkkio myönnetään vain yksityishenkilölle.

Uuden bensa- tai dieselauton CO2-päästöt saavat olla enintään 110 g/km. Muita käyttövoimia käyttäville autoille ei aseteta päästörajaa."

Mulla lähtis Hyundai ostoon varmaan heti, mutta toi 12kk ehto ei täyty. Pitää myydä pois tai sitten odotella kesää ja 12kk täyttymistä. Edellisellä kiekalla ei ollut tota ehtoa.. sinällään jos jengi haaliia romupaskat liikenteestä pois ja ostavat uuden auton, niin miks siitäkin pitää tehdä tollanen 12kk ehdollinen. Luulisi että se ei ole keltään pois, varsinkaan kun romutuspakkio on henk-kohtainen.
 
Tjaa no meidän punteli on porukoiden nimissä kun ei hotsittanut maksaa täyttä vakuutusmaksua. Taidan olla pelkästään haltijana. Eipä kai tuo ole mikään este siinä vaan on omistaja sitten taas joku muu. Ja kauppojen jälkeen voi vaihtaa meille jos kiinnostaisi taas alkaa maksamaan täyttä vakuutusmaksua.

Hyundai tuplaa etusi - Hyundai

eikös tohon saa vielä talvinakit päälle jos toimii ennen 18.1.2018 Hyundai-mallistoon talvipaketti 0€ - Hyundai e2: sokea... Ei voi yhdistää muihin etuihin.

Pitäs varmaan käydä koeajamassa noita. Melkein kallistuisin tuohon i10 Comforttiin @ 11590€. Kakkos kassi millä ajetaan joku 5tkm vuodessa. Voi olla, että tällä emäntä suostuisi lähtemään Turkuunkin asti kun tähän mennessä vienyt aina Superbin. Toisaalta 2k€ lisää niin olisi i20 mikä nyt teoriassa voisi mennä perheen ainoana autonakin. Paitsi varustelutaso on sitä luokkaa, että ei voi. Jos tuon i10 Classicin saisi noilla tarjouksilla niin hinta olis alta 10k€ ja valinta aika selvä...

e: Miksi noissa i10 kuvissa on tollanen mediahärpäke keskikonsolissa kun ei siitä löydy mainintaa mistään lisävarusteissakaan. Ei kuitenkaan kuulu diiliin...
 
Viimeksi muokattu:
Sillä i10:llä ajaminen on varmaan todella tuskaista, siinähän on tehoja helkutin vähän. Itse huomannut, että heikkotehosella autolla ajaminen on todella vaarallista. Kääntyminen isolle tielle ei meinaa onnistua millään kun kiihdytys 80km/h kestää 20sekuntia. Ajattele nyt emäntääsikin :D
 
Niin no nyt alla on tällänen tehojyrä: Fiat Punto Viistoperä 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

Mitäs tuo nyt on ollut tallissa joku 5v. Yli 100km lenkkejä sillä on tehty tasan yhden käden sormilla laskettava määrä johon sisältyy nouto reissu :). Kyllähän tuo nykyinenkin ajaa asiansa. Ja kun itse muistaa siihen parin vuoden välein vaihtaa öljyt ja talvirenkaat löysin muutamalla kympillä niin nypin vanhoista nastat pois niin ei tule kumitkaan kulumaan meidän ajoilla. Ohjaustehostimen valo palaa taulussa aina välillä, mutta muuten on uskollisesti toiminut kunhan akun muistaa ladata pakkasella (44Ah ja pätkäajoa). Vakuutuksista ei tartte maksaa mitään kun oli porukoiden nimissä ja korvaukseksi teen sähkötöitä jos tarvetta. Eli nykynen on kyllä aika ilmanen auto, että siinä mielessä aika vaikea perustella tuotakaan Hyundain halpaa hintaa itselle. Vois sitä kyllä käydä ihmettelemässä...

Ja nuo tarjous hinnat on kyllä aika halvat jos vertaa nettiautonkin hintoihin.
 
Hitto kun tota on jotenkin vaikea itse vertailla, siis sitä että liisarilla vai lainalla? Jos esimerkkinä I20:n, niin 72kk (edit: siis 60kk) rahoituksen saa nollakorolla, nollakuluilla luoton hinnalla.

Autovuodeksi-rahoituksella:
209€/kk
Saa ajella max. 15000km.
Vuoden kulut: 2508€
Vuoden päästä voi palauttaa tai lunastaa.
Renkaat kaupan päälle.
Verot, huollot ja polttoaineet omasta pussista.

Normi-rahoituksella:
213€/kk (sidottu 60kk maksuaika)
Saa ajaa rajoituksetta.
Vuoden kulut: 2556€
Vuoden päästä sama mitä tekee, autosta sulaa useita tonneja heti pois.
Renkaat pitää ostaa itse.
Verot, huollot ja polttoaineet omasta pussista.

En tpsin edes tiedä voiko näitä verrata keskenään, kun ovat niin eri tapaukset ihan tarpeen mukaan. Itse kun olen syntynyt tähän omistamisen kulttuuriin, niin tuntuu haastavalta ymmärtää liisauksen hyöty. Toisaalta ajatus siitä, että vuoden päästä voi vaihtaa uuteen autoon menettämättä arvonalenemaa on toki houkuttelevaa.

Itsellä tässä olisi kyseessä 2.auto. 15 000km melko varmasti riittäisi, mutta liisatako vaiko eikö liisata. Kas siinä vasta pulma..

Auto vuodeksihan on osamaksu sekin, ei liisari. Siinä on vaan taattu lunastushinta. Toki jos auton palauttaa niin silloin kuukausierä on merkityksellinen. Jos ei palauta, niin kyseessä on ihan normaali osamaksu.

Ja jälkimmäinen laskelma menee siinä mielessä väärin, että jos aiot jälkimmäisessäkin tapauksessa autosta luopua vuoden päästä, niin kuluat ei ole 2556€ vaan kulut on ostohinta - myyntihinta, joka voi olla sitten enemmän tai vähemmän. Tuo 2556€ pitää olla rahaa varattuna maksueriin, mutta sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä kustannusten kanssa.

Kuukausierien yhteisumman vertailu normaali osamaksussa on aivan väärä laskea auton pääomakustannuksia ja siihen lankaan ei kannata mennä. Ne erät voi olla enemmän tai vähemmän kuin auton kustannukset, kysehän on vain siitä kuinka nopeaesti lyhennät ottamaasi lainaa. Silläpä itse aina ihmettelen näitä "Uusi auto X vain 199€/kk mainoksia normaaleista osamaksusoppareista. Saahan sitä periaatteessa vaikka Ferrarin 199€/kk kun pistetään vaan käsiraha, viimeinen erä ja maksuaika mallilleen. Tai ei saa edes halvinta Daciaa, jos laiteaan toisella tavalla.

Renkaitakaan ei kyllä tarvitse vuoden sisään ostaa, varsinkaan jos ajaa max. 15 000 km.
 
Volvolla tulevana viikonloppuna (12.-13.1.) kampanjatarjouksen korko 0,9%+muut kulut. Todellinen vuosikorko asettunee 1,5-1,8% tuntumaan. Koskee uusia autoja.
 
Onko kukaan nähnyt Volvolta mitään Autoverkkokaupan/Fiksudiili/Easydealin kaltaisia järkevähintaisia paketteja? Siis ei mitään Santanderin vakiolaskureita auton listahinnalla, 2,5 korolla ja matalalla hyvityshinnalla, vaan jotain oikeasti järkeviä tarjouksia leasing tyyppisesti tai vain taatulla hyvishinnalla?
 
Lukematta ketjua pistettiin tänään peugeot 5008 7-paikkasena tilaukseen 0,9%korolla + 9€/kk käsittelykuluja.
Todellinen vuosikorko 1,7 jotain.
 
Otaksun, että palstalaiset olisivat laittaneet kovasti kampoihin, jos edes olisivat sortuneet moiseen autokauppiaaseen
 
Onko jollain kokemusta tai tietoa, että miten toi Volvo paketti toimii käytännössä? Tuossa olis itellä sellanen keissi, että ostaisin auton kolmeksi vuodeksi ja vaihtaisin uuteen. Onko tuossa mahiksia saada käsirahaa sitten seuraavaan autoon, kun markkina-arvo jotain 45k€ ja sopimuksen hyvityshinta 31k€? Autokauppa ottaa omansa, mutta sulaako kaikki tuossa vaihtokaupassa :confused:
 
Eikös tuo 14k arvonalenema kolmeen vuoteen ole aika hyvin linjassa tuon hintaluokan autolle.
 
Jep, lisäkilsoista noissa taidetaan rankaista. Mutta ~15-20tkm tuo 14k olisi maltillinen. Oma riesansa se on myydä 30k€ autoa 3v vanhana.
 
Jep, lisäkilsoista noissa taidetaan rankaista. Mutta ~15-20tkm tuo 14k olisi maltillinen. Oma riesansa se on myydä 30k€ autoa 3v vanhana.
Itse ymmärsin tarkoitettiinko tässä nyt kuitenkin sitä, että @vifles:in laskelmien mukaan 45k autosta hyvitetään 31k, eli arvo ei tipu 14k, vaan 14k enemmän kuin mitä hänestä olisi sopiva?

Tuo Volvo paketti on siis Santander All-In-One, johon on lätkäisty Volvon logo. Eli ei mikään kovin kummoinen tarjous.

Volvoihin ei vaan taida ollaa parempia tarjolla, jos haluaa ehdottomasti taatun hyvityshinnan. Väitän, että ainakin jos on kolmen vuoden päästä taas kalliimpaan vaihtamassa niin vähintään saman saa muutenkin hyvitystä. Varsinkin kun huomio vielä säästön korkokuluissa.
Eli sanoisin että joko ottaa ilman taattua hyvityshintaa tai sitten ostaa jonkun muun merkin.
 
Itse ymmärsin tarkoitettiinko tässä nyt kuitenkin sitä, että @vifles:in laskelmien mukaan 45k autosta hyvitetään 31k, eli arvo ei tiku 14k, vaan 14k enemmän kuin mitä hänestä olisi sopiva?

Kyllä, ymmärsit oikein. 14k enemmän, kuin taattu hyvityshinta. Sitä vaan mietin, että kuinka paljon autokauppa ottaa ite siitä välissä. Toisin sanoen, että onko tuosta mahdollisuuksia saada käteisvarantoja seuraavaan autoon.

Tuossa olisi ihan kohtuullinen todellinen vuosikorko, 2,4%.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, ymmärsit oikein. 14k enemmän, kuin taattu hyvityshinta. Sitä vaan mietin, että kuinka paljon autokauppa ottaa ite siitä välissä. Toisin sanoen, että onko tuosta mahdollisuuksia saada käteisvarantoja seuraavaan autoon.
Siis kolmen vuoden jälkeen sulla on tuossa Volvo-paketissa 3v vanha Volvo, 31k€ lainaa ja optio halutessasi myydä kyseinen Volvo hintaan 31k€. Kaikki muun on tietysti spekulointia. Mutta jos auton arvo on mielestäsi enemmän kuin jäännösvelka, niin tietysti tällöin rahaa jää yli kun loppuvelka lunastetaan pois.

Jos aiot auton taas vaihtaa uuteen kalliimpaan, niin erittäin todennäköisesti järkevintä on antaa auto vaihdossa suoraan, eikä muuttaa käteiseksi välissä, kun puhutaan tuon hintaluokan autosta. Liikkeet kyllä lunastaa loppuvelkoja pois rahoitusyhtiöltä vaihdon yhteydessä jos nyt sitä mietit.

Mutta tosiaan jos mielestäsi auton arvo 3v päästä 45k€ ja haluat sen vaihtaa uudempaan tällöin, niin en nyt oikein näe järkevänä miksi maksaisit extraa siitä, että saat option myydä sen 31k€ pois?

Perus rahoituksellahan se on ihan sopimuskysymys minkä kokoinen jäännöserä sinne 3v päähän laitetaan, vai laitetaanko minkäänlaista. Toki kuukausierä ja/tai käsiraha muuttuu sitten sen mukaan. Ja hyvä ideahan se onkin, että jos autovelkaa ottaa niin lyhentää sitä niin että auton arvo ylittää aina jäännösvelan, muussa tapauksessahan sitä elää täysin velaksi.
 
Mutta tosiaan jos mielestäsi auton arvo 3v päästä 45k€ ja haluat sen vaihtaa uudempaan tällöin, niin en nyt oikein näe järkevänä miksi maksaisit extraa siitä, että saat option myydä sen 31k€ pois?

Tarkoitus on tietysti maksaa sitä rahoitusta niin, että jäisi seuraavaan autoon käteisvaraa.

Tuo rahoitus oli sen takia katsottu tuolta volvopaketti-sivuston (all in one) kautta, koska sieltä saa valittua XC60 business-mallin, jossa on lähtökohtaisesti parempi varustelu. Volvocars-sivustolta perus momentum on 4k kalliimpi, kun rakennat samoilla varusteilla ja samalla moottorilla. En tiedä syytä tähän. Vuosikorko on näillä molemmilla sama, 2,4%.

En näe siis tuolle hyvityshinnalle mitään lisäarvoa, mutta kuukausierä on tällä business-mallilla halvempi.
 
Tarkoitus on tietysti maksaa sitä rahoitusta niin, että jäisi seuraavaan autoon käteisvaraa.

Tuo rahoitus oli sen takia katsottu tuolta volvopaketti-sivuston (all in one) kautta, koska sieltä saa valittua XC60 business-mallin, jossa on lähtökohtaisesti parempi varustelu. Volvocars-sivustolta perus momentum on 4k kalliimpi, kun rakennat samoilla varusteilla ja samalla moottorilla. En tiedä syytä tähän. Vuosikorko on näillä molemmilla sama, 2,4%.

En näe siis tuolle hyvityshinnalle mitään lisäarvoa, mutta kuukausierä on tällä business-mallilla halvempi.
Eihän noita kukaan listahinnoilla osta, pyydät liikkeestä tarjouksen sellaisesta kun haluat.

Kyllä ne sulle Business mallin myy yhtälailla liikkeestä, vaikkei sitä rakennuspalvelussa olekaan. Tai sitten vaan tinkaa enemmän siitä ei-busineksestä. Nuo Business versiot on olemassa ihan vaan sen takia, että työsuhdeautoilijoille annetaan tätä kautta tavallaan ale, kun tavallisesta tinki-alesta ei ole mitään hyötyä verotusarvon kannalta (lasketaan aina listahinnasta). Niissä Business-malleissa ei vaan sitten ole tinkivaraa yhtäpaljon kuin ns. normimalleissa. Sen normimallin hinnasta nyt tippuu monta tonnia pois ihan kysymällä, varsinkin jos ruksit varusteita, joissa katteet on yleensä kohdillaan.

Ja kuukausierähän on sitten sopimuskysymys (järjen rajoissa). Kysehän on vain siitä kuinka nopeasti lyhennät lainaa, auton hintaa se ei kuvaa, eikä siihen vaikuta (korkokulut on sitten eriasia).

Lisäksi se korko ei tosiaan ole merkityksetön tekijä. 3v joku 60k€ auto tuottaa 2,4% korolla luokkaa 3000-4000€ korkokuluja (riippuen toki vähän lyhennystahdista). Eli jos saat tavalliseen rajoitukseen sen 0,9% koron niin se on jo about parin tonnin säästö sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän noita kukaan listahinnoilla osta, pyydät liikkeestä tarjouksen sellaisesta kun haluat.

Ja kuukausierähän on sitten sopimuskysymys (järjen rajoissa). Kysehän on vain siitä kuinka nopeasti lyhennät lainaa, auton hintaa se ei kuvaa, eikä siihen vaikuta (korkokulut on sitten eriasia).

Lisäksi se korko ei tosiaan ole merkityksetön tekijä. 3v joku 60k€ auto tuottaa 2,4% korolla luokkaa 3000-4000€ korkokuluja (riippuen toki vähän lyhennystahdista). Eli jos saat tavalliseen rajoitukseen sen 0,9% koron niin se on jo about parin tonnin säästö sekin.

Jees. En tiennytkään, että noissa listahinnoissa on noinkin paljon tinkivaraan. Täytyy yrittää huudattaa sitten heti 7-8% hinnasta pois.

Ei kannata tuijottaa pelkkää korkoa, koska siihen tulee muita kiinteitä kuluja päälle. Osalla huomattavastikin. Relevantti metriikka näissä laskelmissa on todellinen vuosikorko.

Monesti pientä korkoa tarjoava toimija on lisännyt sen suoraan katteeseen.
 
5% lähtee heti pois kysymällä jokaisesta merkistä ja sitten tilanteesta sekä tinkauksesta riippuen mahdollisesti enemmän.
 
Jees. En tiennytkään, että noissa listahinnoissa on noinkin paljon tinkivaraan. Täytyy yrittää huudattaa sitten heti 7-8% hinnasta pois.
Tuo 7-8% on se "klassinen" joka periaatteessa on aina ollut joka merkillä, pl. jotkut erikoisemmat kampanjat.

Autosta sitten riippuen tuo prosentti voi olla pienempi (yleensä juuri markkinoille tulleet mallit joiden maahantuontierät on myyty loppuun ja joita joutuu odottamaa kuukausikaupalla) tai suurempi (poistumassa olevat mallit esim. juuri ennen faceliftiä tai kokonaan uutta mallia).

Käytetyissä prosentit on sitten lähinnä kiinni myyjästä (onko loppu-/alkukuu), kauanko auto on ollut liikkeessä ja mihin / millä rahalla se oli vaihdettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom