Kuka ylipäätään pitää 72kk autoa jossa vielä olisi senkin jälkeen mahdollisesti lainaa maksettavana siitä 6v autosta johon todennäköisesti on jo kyllästynyt?
Tavalliset keskituloiset sukankuluttajat, joille auto on vain väline liikkua paikasta A paikkaan B ovat yllättävän laiskoja vaihtamaan autoa.
Jos auto pysyy suunnilleen ehjänä ja auton tarve samanlaisena, ei ole mitenkään epätavallista, että samalla autolla ajetaan 6-10 vuotta.
Ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneita autoista, vaihtavat autoaan lähinnä silloin, kun edellisen auton kunto, auton tarpeen muuttuminen tai sosiaalinen paine siihen pakottavat.
Keskituloiset perheelliset ja asuntovelkaiset ihmiset eivät käytä rahaa ensimmäisenä autoon, jos siihen ei ole tarvetta tai kiinnostusta.
Kuitenkin liikennekäytössä on noin 2,7 miljoonaa henkilöautoa ja uusia rekisteröidään se pyöreät 100 000 kappaletta vuodessa, joka on noin 4% autokannasta.
Käytettyjä henkilöautoja myydään noin 650 000 kappaletta vuodessa, joka on noin 24 % autokannasta.
Joo kuulemma käteisostajia sorretaan autokaupoissa kun myyjät jäävät ilman provikoita osamaksuista. Ennen sentään cash oli king.
Nykyisin autobisnes taitaa pyöriä hyvin pitkälle velkavetoisesti ihan valmistaja / maahantuoja tasolta lähtien, jolloin entisen kaltaista tarvetta kaupan pyörittämiseksi autoliikkeen operatiivisella kassalla ei enää ole.
Lisäksi rahoituksien ja muiden lisäpalveluiden myynnillä autotalo saa mukavasti paikattua kilpailun kurittaman automyynnin katteita.
Myyjät toki vetävät tästä myynnistä omat provikkansa ja pyrkivät tarjoamaan sellaisia ratkaisuja, joilla myös heidän tilipussinsa pysyy paksuna.
Näitä rahoituksia ja liisareita tutkaillessa olen tietyllä tavalla tyytyväinen, että oma torahammas tason kalusto on velatonta ja kaiken lisäksi arvon pudotukseltaan positiivistä, eli saisin näistä romuista myydessä enemmän, kuin olen niistä maksanut.