itse kyllä suosisin vanhan auton antamista vaihdossa autoliikkeelle koska tästä on pari etua
joskus vaihtohyvitys voi olla jopa parempi kuin myyntihinta netissä
autoliike ei valita autosta jälkikäteen... toisinkuin yksityiselle myyty auto saattaa aiheuttaa puhelinsoittoja siitä ja tuosta ja tästä vielä useita kuukausia myöhemminkin
vaihtoauto on usein myös käsiraha.. tällöin et tarvitse erillistä käsirahaa uuteen autoon tms tai vaihtoauton arvon verran voit saada myös hyvitystä jolloin uuden auton hankintahinta pienenee huomattavasti jolloin lainan määrä pienenee ja kk erät pienenevät = tällöin voi saada myös paremmat ehdot esim koroille tms
helppous . autoliike hoitaa kaiken paperityön. itse vaan noutaa uuden auton sovittuna päivänä ja jättää tilalle vanhan. valmis
edit virheen korjauksia ja kirotus häröjä veke
Yleensä tuo pitää paikkaansa, mutta valitettavasti tässäkin on muutamia muuttujia.
Vaihtohyvitys voi olla paperilla euromääräisesti hyvä, mutta on myös mahdollista että saat ostettavasta autosta reilusti alennusta ilman vaihdokkia ja vanhasta enemmän rahaa myymällä sen itse.
Nykyisin autoliikkeet valitettavasti valittavat vaihdokeista, varsinkin jos kyseessä on sellainen auto joka jää liikkeen omaan riviin myytäväksi.
Kaverit kun ovat vaihtaneet autoja viime aikoina liikkeessä, niin yhdelle soiteltiin perään poistetusta takalasinpyyhkimestä ( tilalla liimattu lasitulppa ) ja pyydettiin tuomaan pyyhin liikkeeseen ( 3 vuotias VAG vaihdossa uuteen VAG:iin ).
Toiselle kaverille soitettiin liikkeestä pari viikkoa kauppojen jälkeen, että hänen vaihdossa antamassaan Opelissa oli kuskin ovessa ruostetta, jota myyjä ei kaupoista sovittaessa ollut huomannut, kun auto oli ollut likainen ja vaati kaverilta 400 € alennusta hyvityshinnasta ( ei suostunut maksamaan ja hommasta ei ole sen jälkeen kuulunut ).
Yksi tuttu vaihtoi häkkitarhassa vanhan kolmos Mazdan pykälää uudempaan Mazda 6:seen ja kauppa tehtiin "siinä kunnossa, kun se on" ilman valitusoikeutta, koska kumpikaan autoista ei ollut priimakunnossa, silti tämä jobbari soitteli parin kuukauden kuluttua, kun oli autoa myymässä ja kyseli kesärenkaiden, kangasmattojen sekä huoltokirjan perään.
Jos vanhan auton myy ensin ja sitten menee rahojen kanssa ostamaan uutta, niin voi heti hieroa kaupat, kun on saanut kinuttua sopivan alennuksen ja sitten viilata maksut kohdilleen haluamallaan käsirahalla ja rahoituksella.
Tosin tämä vaatii sen että on hetken autottomana tai että omistaa useampia autoja.
Kovin paljoa paperityötä auton myyminen tai ostaminen ei vaadi, lähinnä kauppakirjojen laadinta ja Trafin varmenteet, toki jos rahoituksien kanssa täytyy säätää, niin menee vähän hankalammaksi.
Tosin ei se auton luovutus mene aina liikkeilläkään nappiin ja luovutukseen voi mennä syystä X useampi päivä tai jopa kuukausia, jos kyse on uudesta autosta ja vaikkapa sen varustelusta.
Kerran oli yksi isosta merkkiliikkeestä ostamani vaihtoauto ajokiellossa edellisen omistajan maksamattomien verojen takia ja eivät meinanneet luovuttaa sitä minulle, kun sitä menin lauantaina hakemaan, vaan meinasivat että minun pitää odottaa ainakin seuraavan viikon keskiviikkoon, jotta heidän kassanhoitajansa ehtii maksaa verot ja ajokielto poistuu.
Ongelma ratkesi, kun ilmoitin maksavani itse tuon rästissä olleen reilut 17 € ja että heidän ei tarvitse maksaa sitä takaisin minulle.
Jos kaikki menee mallikkaasti, niin pääseehän tuossa liikkeessä vaihtamalla helpolla, tosiaan vanha sisään, nimet papereihin ja uudella kotia.
Viimeiset 10 vuotta olen myynyt omat katiskani itse ja hakenut uudempia katiskoja saksalaisesta merkkiliikkeestä tai ostanut tutuilta sellaisia autoja joiden historian tiedän, tietty on sitä muutama halvempi yllätyskin tullut ostettua.