Auton hyvityshintaan vaikuttaa paljon muutakin kuin vastaavanlaisen auton pyyntihinnat nettiautossa. Eri liikkeet arvostavat eri tavalla eriautoja joka vaikuttaa hyvitysarvoon, mutta harmillisesti auton kunto ei merkittävästi tunnu vaikuttavan tuohon hintaan. Myös myyjän oma mieltymys/tieto/tietämättömyys vaikuttaa jonkin verran hyvitysarvoon (tietämätön myyjä pääsääntöisesti hyvittää vähän).
SAKA: Itsekin ostin Saka:lta(kin) auton -Hyvitys omastani oli niin huono, että myin sen viereiseen liikkeeseen, josta käppäilin Sakalta ostamaan toisen suoraostona. Sakan käteisalennus kuitenkin oli myös hyvin mitätön, eli pienellä katteella tuntuvat menevän. Lyhyesti sanottuna käsitykseni heidän toimintamallistaan: Hinnat ovat pieniä, käteisalennukset ovat pieniä ja vaihtohyvitykset ovat pieniä.
---Yleistä tutinaa autokaupoista---
Tässä on tullut autokaupoista kokemusta vuosien varrella jopa liikaakin, sillä auto on vaihtunut n.1/2 vuoden välein kauppahintojen oltua välillä 10 000-17 900. Jos vie jonkin kolariauton/muun pommin autoliikkeeseen, niin asian salaamalla voisi päästä voitollekin, mutta tuo olisikin petos.
Ainoa mitä autokaupoista on todella tullut opittua, niin autoliikkeet voittaa aina. Jopa "hyvin" onnistuneessa autokaupassa takkiin tulee n.2-3k€ /vaihto.
Jälkiviisaana kun olisin jättänyt kaikki autonvaihdot jättänyt tekemättä ja ostanut suoraan nykyisen auton, niin se olisi maksettu jo pelkästään vaihtoihin menneillä rahoilla. Itsellä mennyt siis noin 10*2500€=25 000€ pelkästään vaihtotappioina vaihtoautokauppoihin viimeisen 6 vuoden aikana. Tuon rahan olisi voinut sijoittaa fiksumminkin! Verrokkina uusi Skoda Octavia Ambition businessline farmari vm2020 aj.0km. Tinkimätön hinta 24 711€.
Vinkkinä siis (tylsän) järkiauton ostajille, ostakaa samantien se auto jolla ajaisitte 5 vuoden kuluttua. Mahdollisuuksien mukaan uusi/uuden karhea auto liikkeestä pienellä rahoituksella. Ja siitä kannattaa sitten kiinni.