En tiedä liekö koronasta johtuvaa vai muuten vaan, mutta Laakkonen ja Autokeskus kumpikin tarjoaa BMW:lle 0,95% korkoa + kulut. Ehkä tää on sitten vaan poikkeus vahvistaa säännön juttuja... Vuosi sitten samaan aikaan oli korko just tuo
@Jims mainitsema 4% plus kulut. Pyöräkaupoilla myyvät ainakin Yamahaa nollakorolla, myös käytetyt. Myyjä tarinoi, että Yamaha maksaa rahoituksen kulut. Ehkä totta, ehkä ei?
Tuo Bemarin korkotarjous vaikuttaa juuri sellaiselta, että maahantuoja sponssaa ja uusia autoja pitää saada liikenteeseen, lainarahahan on nyt halpaa, joten voi olla että maahantuoja on neuvotellut pankin kanssa hyvän diilin.
Yleensä Bemariin on tarjottu sitä 4-5 % korkoa + kulut, eikä sen alle ole helposti menty, tietysti en ole niin pitkälle koskaan neuvotellut, että tilaussopimus olisi allekirjoitusta vailla, silloin saattaa vielä korkokin tippua että saadaan nimet papereihin.
Taitaa vaihturihyvitykset olla kyllä parempia "lasipalatseilla" kun noilla lähes 0-katteella autokauppaa tekevillä mainitsemillasi ketjuilla joiden ansaintalogiikka keskittyy lähinnä korkeaan korkoon ja vakuutuksiin yms. lisämyyntiin. Ehkä jossain 15-20k autoissa voi olla väittämälläsi tavalla, mutta 2000e katteella olevasta 60 donan autosta ei kauheasti vaihturiin poltella alennusvaroja.
Siihenhän monen autoliikkeenkin toiminta perustuu, että päästään hyvittämään vaihturista enemmän kuin jobikset -> Asiakkailla usein paljon velkaa autoista, niin saa helpommin jäämään kunnon käsirahan kun rahulia haetaan.
Sen mitä olen tässä viime vuonna ja alkuvuodesta seurannut kavereiden autonvaihtoa ( kysytty tarjouksia 4-7 vuotta vanhojen 15-25 k€ autojen vaihtamisesta uudempiin 2-4 vuotiaisiin 30-40 k€ autoihin ), niin ainakin sähköpostikyselyillä sopiviin vaihdokkeihin ovat merkkiliikkeet luvanneet 1-3 k€ vähemmän hyvitystä, kuin nuo jobbariliikkeet, tietysti tässäkin homma voi muuttua, jos menee paikan päälle hieromaan kauppoja.
60 k€ auto 2000 € katteella ei kyllä kestä antaa vaihdokista yhtään ylihintaa, jotta koko ketjusta jää jonkinlainen kate, jos uuden myynnistä jää se 2 k€ ja vaihdokista samat 2 k€, niin ei siinä kummasti juhlita jos rahoituksestakaan ei jää mitään käteen.
Jos vaihturista hyvittää reilusti sen vuoksi, että asiakkaalle jää hyvä käsiraha rahoitukseen, niin silloin uudessa autossa pitää olla sen verran katetta, että se kestää vaihturin myymisen pienellä tai jopa negatiivisella katteella.
Joskushan nuo uusien autojen myyjät lupaavat vaihdokista summan X, mutta sitten kauppakirjassa vaihdokin arvo onkin monta tonnia alempi ja uudesta autosta on sitten annettu vastaava määrä alennusta.
Tällä kikalla varaston arvo pysyy pienempänä ja vaihdokista jää näennäisesti enemmän katetta, vaikka sen möisi lähes hyvityshinnalla.
Jostain syystä Saka, Kamux, Rintajouppi ja Delta ainakin maksavat vaihdokeista selkeää ylihintaa ja myyvät ne sitten eteenpäin tonnin-kahden katteella.
Yksi tuttu pienen jobbariliikkeen omistaja on jo pitkään valittanut sitä, kun nuo Sakat ja Kamuxit huutavat näissä autokauppiaille tarkoitetuissa huutokaupoissa ( joissa myydään merkkiliikkeelle kelpaamattomia vaihtoautoja, rahoitusyhtiöille jääneitä autoja, vanhoja leasingin autoja sekä isompien yritysten omistamia autoja ) selvää ylihintaa, jolloin pienen kohtuullisen katteen bisneksen pyörittämiseen tarvitsevan liikkeen ei ole mitään järkeä lähteä kilpailemaan ko. autoista.
Lasipalatsista saanut lähes poikkeuksetta pienemmän koron ja paremman hyvityksen, kuin Saka/Kamux/Rintajouppi -akselilta. Volvoa käynyt kyselemässä ja hyvityksessä on yleensä 1000e ero lasipalatsin hyväksi. Korossakin on selvä ero, lasipalatsista 0.9 - 1.9 + kulut ja muualta 2.9-4.9 + kulut.
Eikä niissä autojen hinnoissakaan ole merkittävää eroa, kyllä samoin varusteltu auto tuntuu maksavan suunnilleen saman verran missä tahansa. Joka kerta kun olen vaihtanut autoa, merkkiliikkeestä on tullut paras tarjous joten ovat saaneet pitää minut asiakkaana. Liekö sitten tässä homman juju.
Tämä siis käytetyissä autoissa, uusia en ole ostanut.
Yleensä merkkiliike kyllä myy "omia" merkkejään hieman kalliimalla, kuin samoja vaihdokkeja myydään muualla, varsinkin jos kyseinen auto on heiltä uutena ostettu ja pääosin samassa liikkeessä huollettu.
Kauppahan kannattaa merkkiliikkeelle, jos uudesta autosta on saanut kohtuullisen katteen, vaihdokkiin on jäänyt jonkinlainen kate ja sekä uuden että vaihdokin ostajan voi olettaa asioivan ainakin jonkin verran kyseisen liikkeen merkkihuollossa.
Sitten jos sen vaihdokin ostajan vaihdossa antamasta sahasta saa vielä jonkinlaisen katteen, niin pienistä puroista syntyy sellainen tulovirta, että pulju pysyy pystyssä ja pyörii.
Merkkiliikkeellehän tyytyväinen ja pitkäikäinen asiakas on hyvä, jos hän asioi säännöllisesti huollossa ja vaihtaa autonsa säännöllisesti uudempaan samassa liikkeessä, tällaisia asiakkaita kun on tarpeeksi, niin tulovirta on kohtalaisen tasainen ja yksittäisestä kaupasta ei tarvitse hakea pikavoittoja.
Tähän merkkiliikkeiden toiminta perustui vuosia, ennen kuin autoja alettiin tuomaan euroopasta ja kaikki tällaiset isommat väliportaan jobbarit tulivat kilpailemaan samoista asiakkaista.
Ennenhän ei ollut kuin merkkiliikkeitä ja sitten pienempiä "häkkijobbareita" jotka möivät halvemman pään autoja, mutta nyt nämä käytettyjen kalliimpien autojen kauppaan erikoistuneet putiikit ovat syöneet merkkiliikkeiden markkinoita.