Autokauppa kävi vastaiskuun: myyntiä vauhditetaan nollakorolla, kaupan päälle varustepaketteja – mikä keino on tehokkain?
27.8.2019 05:31
”Nollakorko on helposti ymmärrettävä ja konkreettinen etu.”
Moni autoliike on aloittanut voimakkaan markkinointikampanjan, sillä uusien henkilöautojen ensirekisteröintien määrän arvioidaan putoavan 110 000 kappaleeseen viime vuoden reilusta 120 000:sta.
Syitä on useita: esimerkiksi vertailuvuoden 2018 alkuvuoden kauppaa piristi romutuspalkkiokampanja, vaikkakin syksyllä tapahtunut siirtyminen WLTP-päästömittaukseen puolestaan jarrutti kaupan kasvua.
WLTP oli kova pala myös autotehtaille, sillä se aiheutti niille suoranaisia toimitusvaikeuksia, jotka jatkuivat pitkälle tämän vuoden puolelle.
Uusien autojen maahantuontiyritysten yhdistys
Autotuojat ja -teollisuus on lisäksi
harmitellut ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen tulvaa.
Autokaupassa tilanteeseen on nyt herätty: tarjolla on nollakorkoa, jopa todellista sellaista ilman perustamis- ja käsittelykuluja ryyditettynä pitkällä maksuajalla.
Pienellä painettu kannattaa kuitenkin lukea, sillä jotkin nollakorkoa mainostavat kauppiaat lisäävät rahoituksen kulut päälle.
Kaupantekijäisiksi tarjotaan perinteiseen tapaan myös esimerkiksi varustepaketteja, talvirenkaita ja määräaikaisia huoltosopimuksia.
Mutta mikä autokaupan tarjous on tehokkain?
”Varsinkin edullisemmassa autoissa nollakorot vetävät asiakkaita autokaupoille. On selvästi nähtävissä, että asiakkaat osaavat vertailla myös luoton kuluja, mikä ei ollut isommin nähtävissä vielä muutama vuosi takaperin. Nollakorko on helposti ymmärrettävä ja konkreettinen etu”, vastaa
Markus Vuolle,
Auto-Bon Oy toimitusjohtaja ja
DNB Auto Finance Oy:n hallituksen jäsen.
"Näyttää siltä, että harva arvostaa arvoltaan vaikeammin määriteltäviä etuja, esimerkiksi ilmaisia talvirenkaita yhtä korkealle kuin korkotarjousta, vaikka renkaat tai muu kylkiäinen saattaisivat olla arvokkaampiakin.”
Vuolteen mukaan erilaisille kampanjatarjouksille rajana on vain mielikuvitus.
”Yksityisleasingin yleistyminen muuttanee kylkiäisten muotoa ja tarjonnan toteutusta.”