Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Siinä pakkauksessa on 2kpl niitä syöttölautasia niin ne voi laitella eri kohtiin joten uskoisin et yhellä pärjää alkuun.
Itsellä oli ihan talossa keittiössä tuo ongelma että alkoivat marssimaan pitkin pöytiä etsin ruokaa ja yks strategisesti asetettu kiekko lähelle seinää tiskipöydön sokkelin sisälle ja onglema katosi. Tehostin kiekon huokuttelevuutta tipalla kokista kannen päällä.
 
Autotallin outo haju. Tuo haju on oikeastaan ollut tallissa kokoajan, siitä hetkestä kun talo ostettiin. En tiedä miltä ns. rakennuksen home haisee, mutta monen haistelijan kommenttien perusteella ei olisi home vaan kosteus, josta haju tulee ja kosteushan tuottaa hometta.

Noh autotalli on ilmeisesti jossain kohtaa ollut täysin kylmä ja samaten perällä oleva varasto. Varasto on tehty lämpimäksi, pidetään vähintään 5 astetta lämmintä talvella patterilla, mutta siellä on tasan yksi 125mm poistoreikä seinässä katon rajassa. En tiedä mistä ottaa korvausilman. Jokatapauksessa, tuon lämpimän varaston tuoksu on normaali kun sinne astelee.

Autotalli on kuulemma edelleen ns. kylmä, siellä ei ole pattereita eikä muutakaan millä lämmitetään. Kuitenkin seinät on kattoa myöten vuorattu gyprocilla ja seinissä on selvästi villat sisällä. Tallin yläpohjasta tai välikatosta en tiedä mitä siellä on, koska sinne ei ole mitään kulkureittiä, en tiedä pitäisikö tallin jompaankumaan päätyyn tehdä reikä ja luukku josta sinne pääsee tai sitten tallin sisälle kattoon luukku?

Edellinen omistaja on tallissa säilyttänyt sähköautoa sellaisenaan talvella, tallissa ei ole viemäreitä. Tallin katon gyprocissa on tummempia kohtia siellä täällä, mutta ne ei omaan silmään näytä siltä, että ne olisi varsinaisesti kosteudesta johtuvia. Noh autotallissa on nosto-oven molemmin puolin 2 kappaletta 100mm tuuletusaukkoa ja takaosassa on yksi 125mm aukko katon rajassa, tuokin aukko oli tukittu osittain villalla. Laitoin nyt tänään tuohon aukkoon Bilteman poistopuhaltimen ja katsoa mitä muutosta sillä saa aikaan, kauanko tuon on nyt hyvä antaa pyöriä yhtäjaksoisesti?

Jokatapauksessa tuon hajun tahtoisi pois, koska siellä ei voi oikein mitään käyttötavaraa säilyttää koska se haju tarttuu kaikkeen. 3-4 päivää oli turvaistuinkin tallissa säilössä ja nyt autokin tuoksuu samalta sisältä kuin talli.
 
En tiedä sinun tapauksestasi, mutta kun anoppilassa haisi ilmiselvä home joka tarttui joka vaatteisiin, totesin myös diplomaattisesti että aika kostea tuoksu täällä on.

Haisee vaatteissa päivän sen jälkeen täällä kotonakin, kun sieltä tulee parin tunnin vierailulta.
Milloin talli on rakennettu?
 
En tiedä sinun tapauksestasi, mutta kun anoppilassa haisi ilmiselvä home joka tarttui joka vaatteisiin, totesin myös diplomaattisesti että aika kostea tuoksu täällä on.

Haisee vaatteissa päivän sen jälkeen täällä kotonakin, kun sieltä tulee parin tunnin vierailulta.
Milloin talli on rakennettu?

2006 tai 2007.

Ja kuten totesin, en tiedä mille home haisee joten en voi siihen kommentoida onko se sitä vai ei. Jokatapauksessa, rakennustarkastuksessa ei ole autotallia käyty läpi muutoin kuin ulkovuorauksen osalta, en tiedä miksi. En tiedä pitäiskö pyytää vielä kertaalleen ukko paikalle ja pyytää käymään läpi tuo talli. Kostean kyllä tunnistan, ja tuolla nyt ei ehkä sellainen kosteus täysin vallitse, mutta se haju on erikoinen. Suht uudet sähkötkin tuonne vedetty ja kaikki pinta-asennuksena, on sähköauton latauspiste ja uutta sähkökaappia. Ja miksi tuoksu ei ole lämpimänvaraston puolella vaan vain autotallin puolella.

Jos nyt oletetaan, että arvelisin sen olevan hometta niin miten asia edes lähtisi etenemään. Alanko repimään paikkoja auki ja tutkimaan missä ongelma?
 
Viimeksi muokattu:
Jos mahdollista tutkia paikkoja läpi ja paikallistaa hajun kohdetta paremmin niin saattaa löytyä jostain kohtaa tallista joku elukan raato.
Kolme kertaa oravan raadon löytäneenä se haju on karmea ja tietysti hajua katoaa kun raadon hävittää ja löytöpaikan puhdistaa.
 
2006 tai 2007.

Ja kuten totesin, en tiedä mille home haisee joten en voi siihen kommentoida onko se sitä vai ei. Jokatapauksessa, rakennustarkastuksessa ei ole autotallia käyty läpi muutoin kuin ulkovuorauksen osalta, en tiedä miksi. En tiedä pitäiskö pyytää vielä kertaalleen ukko paikalle ja pyytää käymään läpi tuo talli. Kostean kyllä tunnistan, ja tuolla nyt ei ehkä sellainen kosteus täysin vallitse, mutta se haju on erikoinen. Suht uudet sähkötkin tuonne vedetty ja kaikki pinta-asennuksena, on sähköauton latauspiste ja uutta sähkökaappia. Ja miksi tuoksu ei ole lämpimänvaraston puolella vaan vain autotallin puolella.

Jos nyt oletetaan, että arvelisin sen olevan hometta niin miten asia edes lähtisi etenemään. Alanko repimään paikkoja auki ja tutkimaan missä ongelma?
Liiallisesta kosteudesta tai homeesta johtuva haju näkyy autotallissa melko varmasti harmaina pilkkuina kipsilevyissä, sitä tummempaa mitä kosteampaa. Betonilattialle on saattanu myös kaatua joskus jotain kemikaalia, jota ei ole saatu kokonaan poistettua? Lattiakaivon puute on paha jos siellä talvella on autoa säilytetty, sulava lumi ja siten kosteus ei pääse mihinkään muualle kuin ilmanvaihtoon.

Kannattaa pyrkiä tarkistamaan se yläpohja, siellä voi hyvinkin olla raatoja, kuten tonttuj tuossa jo epäili. Samoin jos saat jostain lämpökameran, niin voisi vilkaista seinät ja katon läpi mahdollisten kylmäsiltojen/ilmavuotojen osalta nyt ensi talven pakkasilla. Jos näkyy selviä kylmiä pisteitä, niin siinä voi olla ilmavuoto josta talli vetää korvausilmaa jos ei oman tuloilmaventtiilit riitä, ja rakenteiden läpi tulee sitten ilman mukana hajua...
 
12h nyt pyörinyt poistopuhallin tallissa ja alustavasti vaikuttaisi, että hajun vahvuus olisi vähentynyt. Puhallin saa nyt olla päällä toistaiseksi.

Yläpohjaan on päästävä, mutta meneekö sinne pääsystä tehden samalla luukun, mihin sattuun Ei tietysti luukkua voi tehdä, mutta tallista ei ole minkäänlaista rakennepiirustusta. Pudottaako vain katosta yhden gyprocin alas ja menee siitä vai puhkooko siihen jotenkin reiän.

Tallin katon levyt hän näyttää tältä.
PXL_20250923_042510516.jpg
PXL_20250923_042550950.jpg
PXL_20250923_042529336.jpg
 
12h nyt pyörinyt poistopuhallin tallissa ja alustavasti vaikuttaisi, että hajun vahvuus olisi vähentynyt. Puhallin saa nyt olla päällä toistaiseksi.

Yläpohjaan on päästävä, mutta meneekö sinne pääsystä tehden samalla luukun, mihin sattuun Ei tietysti luukkua voi tehdä, mutta tallista ei ole minkäänlaista rakennepiirustusta. Pudottaako vain katosta yhden gyprocin alas ja menee siitä vai puhkooko siihen jotenkin reiän.

Tallin katon levyt hän näyttää tältä.
Epäilyttävän symmetrinen ympyrä yhden ruuvin ympärillä. Mutta jos siinä ei ole ollu mitään korkeaa lähes kattoon asti ollutta pyöreää tornia (renkaita, tjsp), niin kyllä sieltä on tainnu ylhäältä tulla jossain vaiheessa vettä tai muuta kosteaa levyjen taustapuolelle.

Jos ei tosiaan ole kuvia, eikä siten tietoa miten koolaukset on levyjen takana, niin nopein on tiputtaa yksi noista kostealta näyttävistä kokonaisuudessaan alas kun ruuvinkannat on hyvin esillä. Näkee heti jos yllä on höyrynsulku ja siinä reikä, tai ripahtaa oravan luuranko lattialle.

Toinen vaihtoehto on tehdä käyntiluukku ulkoa, jos tuossa tallin kohdalla sattuu olemaan talon pääty, josta napsia laudotukset irti, tai varovasti sirkkelöidä luukunreikää niihin. Varoo vaan ettei vedä suoraan 50mm syvyyteen ja kattotuoleihin asti...
 
Epäilyttävän symmetrinen ympyrä yhden ruuvin ympärillä. Mutta jos siinä ei ole ollu mitään korkeaa lähes kattoon asti ollutta pyöreää tornia (renkaita, tjsp), niin kyllä sieltä on tainnu ylhäältä tulla jossain vaiheessa vettä tai muuta kosteaa levyjen taustapuolelle.

Jos ei tosiaan ole kuvia, eikä siten tietoa miten koolaukset on levyjen takana, niin nopein on tiputtaa yksi noista kostealta näyttävistä kokonaisuudessaan alas kun ruuvinkannat on hyvin esillä. Näkee heti jos yllä on höyrynsulku ja siinä reikä, tai ripahtaa oravan luuranko lattialle.

Toinen vaihtoehto on tehdä käyntiluukku ulkoa, jos tuossa tallin kohdalla sattuu olemaan talon pääty, josta napsia laudotukset irti, tai varovasti sirkkelöidä luukunreikää niihin. Varoo vaan ettei vedä suoraan 50mm syvyyteen ja kattotuoleihin asti...

No lähtökohtaisesti jokaisessa missä ruuvi on ns keskellä levyä on sen ympärillä tuollainen kiekko, joten jos siellä höyrysulku on niin eiköhän siellä ole reiät samassa kohtaa kuin ruuvikin.

Talli on siis irrallaan talosta ja oletettavasti joko takaa tai edestä päädystä voisi tehdä luukun. En tiedä toimisko niin, että saranapuolelta auki, ruuvaa saranat kiinni ja leikkaa lopun luukusta auki. :D Tietysti niin , että ei kattotuoleihin vetäisi.
 
No lähtökohtaisesti jokaisessa missä ruuvi on ns keskellä levyä on sen ympärillä tuollainen kiekko, joten jos siellä höyrysulku on niin eiköhän siellä ole reiät samassa kohtaa kuin ruuvikin.

Talli on siis irrallaan talosta ja oletettavasti joko takaa tai edestä päädystä voisi tehdä luukun. En tiedä toimisko niin, että saranapuolelta auki, ruuvaa saranat kiinni ja leikkaa lopun luukusta auki. :D Tietysti niin , että ei kattotuoleihin vetäisi.
Kävi myös itellä mielessä, että ei ole koolauksia takana, tai ei ole vaan osunu ruuvirivi kohdalleen, ja sen takia menny suoraan läpi höyrynsulusta (jos semmonen sattuu nyt ees olemaan). Jos ruuvinreikä vuotaa noin paljon, niin yläpuolella tuskin on eristeitä juurikaan, ja ilmanvaihto olematon joka saa kosteuden tiivistymään sinne pahemman kerran.

Kyllä sen luukun voi tollein tehdä ainakin mun mielestä, oon ite suunnittelu samanlaista oman talon yläpohjaan koska nykynen reitti parvekkeen kautta räystään suunnalta on perkeleen ahdas. Toki se luukku tarttee rungon ennen täysin irti sahaamista, eli kannattaa laittaa muutama rima ristiin siihen kohdalle, mihin sen meinaa sahata. Sitten saranapuoli ylhäältä alas auki, saranat kiinni, ja sahaa loput reunat. Sen jälkeen voi tehdä uudet tukirimotukset sisäpuolelle ja irrotella noi ulkopuoliset.
 
No lähtökohtaisesti jokaisessa missä ruuvi on ns keskellä levyä on sen ympärillä tuollainen kiekko, joten jos siellä höyrysulku on niin eiköhän siellä ole reiät samassa kohtaa kuin ruuvikin.

Talli on siis irrallaan talosta ja oletettavasti joko takaa tai edestä päädystä voisi tehdä luukun. En tiedä toimisko niin, että saranapuolelta auki, ruuvaa saranat kiinni ja leikkaa lopun luukusta auki. :D Tietysti niin , että ei kattotuoleihin vetäisi.
Mulla on luukku tehty vastaavasta paneloinnista kuin mitä tallin verhoilu muutenkin on, siitä puuttuu vaan ne pontit lukittuvilta osin. Luukun takana on stopparit ettei luukku voi tulla ulos ellei sitä ensin työnnä sisään ja käännä sopivassa kulmassa vetäen ulos. Ei ole lainkaan saranoita. Riippuen millä luukun sahailet voi olla, että joudut vähän ulkoverhousmatskua ostamaan lisää että saat raot riittävän pieniksi.

Kyllä toi niin kostealta näyttää, että varmasti kannattaa käydä katsomassa ja tutkia keissi.
 
Riippuen millä luukun sahailet voi olla, että joudut vähän ulkoverhousmatskua ostamaan lisää että saat raot riittävän pieniksi.

Kyllä toi niin kostealta näyttää, että varmasti kannattaa käydä katsomassa ja tutkia keissi.

Moottorisahalla menis kätevästi tai sitten puukkosahalla, mutta oli sitten rako mikä tahansa niin tuohon varmaan kävis tukirimojen ja kuvailemasi kiinnityksen lisäksi joku kehys irtoavalle palalle johon mahdollisuuksien mukaan sitten tiivistysnauhaa?

Näyttäisi ainakin yhden gyprocin saavan katosta alas ilman säätämistä, muualla menee pinta-asennuksena sähköjohtoa ja lamppuja.
 
Itse en lähtisi sisäkaton kautta menemään ylös, mahdollisen höyrynsulun tiivistelyissä on riesaa, aukko osuu kuitenkin kattotuolin kohdalle ja se mahdollinen puhallusvilla aiheuttaa kyllä omat ongelmansa...
 
Moottorisahalla menis kätevästi tai sitten puukkosahalla, mutta oli sitten rako mikä tahansa niin tuohon varmaan kävis tukirimojen ja kuvailemasi kiinnityksen lisäksi joku kehys irtoavalle palalle johon mahdollisuuksien mukaan sitten tiivistysnauhaa?

Näyttäisi ainakin yhden gyprocin saavan katosta alas ilman säätämistä, muualla menee pinta-asennuksena sähköjohtoa ja lamppuja.
Moottorisaha on aika järeä laitos, vaikea kontrolloida varsinkin jos tikkaiden kanssa joutuu työskentelemään. Puukkosaha tuppaa oman kokemuksen mukaan vetelemään, ja syvyyttä vaikea kontrolloida. Jos ei tietoa mitä ulkopaneloinnin takana on, ja miten mahdolliset tukirakenteet on, niin itse tekisin joko multitoolilla, missä reilusti hammastettu puuterä, tai kaikkein mieluiten käsisirkkelillä, jota varten voi ruuvata vatupassin kanssa vaateroiden ohjurilaudan seinälle.
 
Moottorisahalla menis kätevästi tai sitten puukkosahalla, mutta oli sitten rako mikä tahansa niin tuohon varmaan kävis tukirimojen ja kuvailemasi kiinnityksen lisäksi joku kehys irtoavalle palalle johon mahdollisuuksien mukaan sitten tiivistysnauhaa?

Näyttäisi ainakin yhden gyprocin saavan katosta alas ilman säätämistä, muualla menee pinta-asennuksena sähköjohtoa ja lamppuja.
Käsisirkkelillä vaan. Itsellä on tosiaan sen verran tiiviillä sovitteella tuo aukko ettei sitä enää silmällä maantasalta erota jos ei osaa erikseen etsiä. Raot luokkaa milli pari ja lepäilee mestoilla omalla painollaan. Sen verran sisäpuolella laajemmat esteet ettei mahdu aukosta kuin sisääntyöntämällä, kääntämällä viistottain ja vetämällä ulos.
 
Käsisirkkelillä vaan. Itsellä on tosiaan sen verran tiiviillä sovitteella tuo aukko ettei sitä enää silmällä maantasalta erota jos ei osaa erikseen etsiä. Raot luokkaa milli pari ja lepäilee mestoilla omalla painollaan. Sen verran sisäpuolella laajemmat esteet ettei mahdu aukosta kuin sisääntyöntämällä, kääntämällä viistottain ja vetämällä ulos.

Tuota aukkoa joka leikkuusta jää niin ei tarvi sen kummemin siis tiivistää, esim kehys jonka taustaan tiiviste, vesihän valuu joka reiästä mistä pääsee, joko tässä tulee tuosta kosteudesta skeptiseksi? Yläpohjaan ei tosiaan mene mitään tuuletusaukkojanaan, joten nekin on varmaan hyvä lisäillä ellei sitten "tuuletu" noista katonrajan lautoejn välistä?

Nauloja seuraamalla varmaan pärjää tämän kanssa. Takana olevassa kolmiossa pilkistää muovejakin lautojen välistä. Jännä kyllä nähdä mitä tuolla on, ku muuttaessa oli muurahaisongelmakin lämpimässä varastossa, mutta ne on hävitetty jollain myrkyllä.

IMG-20250923-WA0011.jpg
IMG-20250923-WA0013.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuota aukkoa joka leikkuusta jää niin ei tarvi sen kummemin siis tiivistää, esim kehys jonka taustaan tiiviste, vesihän valuu joka reiästä mistä pääsee, joko tässä tulee tuosta kosteudesta skeptiseksi?

Nauloja seuraamalla varmaan pärjää tämän kanssa. Takana olevassa kolmiossa pilkistää muovejakin lautojen välistä. Jännä kyllä nähdä mitä tuolla on, ku muuttaessa oli muurahaisongelmakin lämpimässä varastossa, mutta ne on hävitetty jollain myrkyllä.
Muovin tarkotus on aika hämärä tuossa, normaalisti noissa näkee peltilistan. Voi olla pikafiksi johon vaan jääny pelti laittamatta myöhemmin, tai sitten jotain ihan älytöntä töhöilyä. Jos oikeen ymmärrän nykykäytännön, niin tuolla ois vissiin oltava myös tuuletusräppänä harjan alla, josta se yläpohja pääsis tuulettumaan paremmin.

Näyttäs keskellä olevan naularivi suoraan harjan kohdalla. Siinä on siis tolppa, ja seuraavan keskikohta on oletettavasti 50cm tai 60cm verran sivuun noista nauloista. Vasaralla koputellen selviää ääntä kuunnellen, ja 3mm puuterällä voit sitten ettiä koolausten reunat, jos haluat vetää sirkkelillä aivan sitä vasten sen luukun reunan. Sitä ei tartte sen kummemmin tosiaan tiivistellä, laittaa vaan nätit reunalistat, jotka estää veden valahtamisen sisälle. Jos luukun reunat on muutamia millejä, ja siinä vielä listat päällä, niin ei siitä tuommosella kohdalla räystään alla vettä sisään mene.
 
Mitä isoja autotallivalmistajia Suomessa on? Googlella tulee vastaan lähinnä yrityksiä, joissa haisee Pohjanmaa jo kaukaa. Toki jos sulla on tiedossa Turun seudulla toimiva pienempi rakentaja, joka tekee tilauksesta, niin suosituksia otetaan vastaan.

e: Kyseessä olisi autotalli feat. työhuone ja sosiaalitilat tyylinen isompi rakennus eli perustallit ei oikein käy. Aika ei anna myöten tehdä itse.
 
Mitä isoja autotallivalmistajia Suomessa on? Googlella tulee vastaan lähinnä yrityksiä, joissa haisee Pohjanmaa jo kaukaa. Toki jos sulla on tiedossa Turun seudulla toimiva pienempi rakentaja, joka tekee tilauksesta, niin suosituksia otetaan vastaan.

e: Kyseessä olisi autotalli feat. työhuone ja sosiaalitilat tyylinen isompi rakennus eli perustallit ei oikein käy. Aika ei anna myöten tehdä itse.
Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.
 
Jos oikeen ymmärrän nykykäytännön, niin tuolla ois vissiin oltava myös tuuletusräppänä harjan alla, josta se yläpohja pääsis tuulettumaan paremmin.

Eikö tämä koske lähinnä asuintiloja? Koitin tuossa katsoa töistä tullessa matkalle osuvia autotalleja niin yhdessäkään en nähnyt päätykolmiossa tuuletusreikiä?? Ehkä se tuuletus on toteutettu toisella tavalla, räystään alta, eikä näin ollen rei'lle ole ollut tarvetta. Toisaalta mietin, että jos tekisi alkuun päätyihin 125mm reiät ja koittaisi sieltä kameralla katsoa ens alkuun miltä näyttää ennen ku alkaa luukulle tekemään aukkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla lailla se eristetyn autotallin ullakkotilan ilmanvaihtoa parantaa. Jos kyseessä on eristämätön katos tms niin tarvetta ei erikoisemmin ole kun viima käy siellä muutenkin.

Jos lämpöisistä talleista tuuletusaukkoja puuttuu niin se on vain autotallien aliarvioimista. Tuuletusritilä molempiin päihin ei maksa mitään, kuppiterällä reikä paneeliin ja ritilä päälle.
 
Eikö tämä koske lähinnä asuintiloja? Koitin tuossa katsoa töistä tullessa matkalle osuvia autotalleja niin yhdessäkään en nähnyt päätykolmiossa tuuletusreikiä?? Ehkä se tuuletus on toteutettu toisella tavalla Eikö näin ollen rei'lle ole ollut tarvetta. Toisaalta mietin, että jos tekisi alkuun päätyihin 125mm reiät ja koittaisi sieltä kameralla katsoa ens alkuun miltä näyttää ennen ku alkaa luukulle tekemään aukkoa.
Voi olla toteutettu räystäiltäkin ja arveltu, että tuuli puhaltaa sopivasti yhden räystään alta yläpohjaan, ja poistaa toiselta puolelta. Mutta kuten kajakkivajakki totesi, niin se ritilä ei maksa juuri mitään, ja kun kosteusongelmaa tässä nyt on ilmassa, ei niiden lisäämisestä ole ainakaan mitään haittaa. Periaatteessa ei tartte olla ees "lämmin autotalli", että noista on apua. Yläpohjan kondensaatiota tapahtuu heti jos on reilusti lämpötilaeroa ulkoilman ja yläpohjan välillä, ja eristämättömän tapauksessa se tilanne voi olla jopa pahempi, kun tallissa sisällä on yleensä talvellakin edes vähän plussalla se lämpötila. Katossa kun ei kylmän tallin kohdalla ole varmaan mainittavaa eristystä, niin se yläpohjakin lämpenee sitten semmoseksi miedoksi "nuoskakelin" kosteaksi höyrykammioksi, josta pitää kosteus saada ajettua tehokkaasti ulos tavalla tai toisella. Muuten se tiivistyy, ja lähtee tipottelemaan sinne kattokipsien taakse hyvin herkästi.

Noi ritilät kun lisää harjan alle päätyihin, niin samalla tosiaan pääsee vähän kameralla, taskulampulla, yms. kattelemaan miltä siellä näyttää ja pystyy vähän arvioimaan asioita. Tämä näin maalaisrakentajan arvioimana :D
 
Suomessa on varmasti lukematon määrä itse tehtyjä autotalleja, joissa aluskatetta ei ole jätetty harjalta auki tai toteutettu oikeaoppisesti omalla erillispalalla, jolloin tuo räystäiltä otettava tuuletusilma ei kierrä oikeaoppisesti. Ennen aikaa aluskatteen laitto kun pääsi harjakappaleen kautta tuulettumaan automaattisesti.

Varmasti on talojakin toteutettu virheellisesti, mutta autotallella nyt on rakennettu (ja tullaan rakentamaan jatkossakin) enempi ihan teeseitse-toimien. Ja ei kaikkia ammattirakentajien tekemiäkään ole varmasti oikein toteutettu, mutta useammin ne kyllä lisäävät nuo tuuletusaukot edes päihin. Siellä välikokilla kun tuuletusta ei noilla ratkaisuilla koskaan liikaa ole.
 
Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.
Mites paperishown hoidit? Helppoahan uuden rakentaminen olisi vanhan paskan korjaamiseen nähden, mutta tätä nykyä kaupunkialueella ei oikein ilman lupia uskalla räpeltää (uuden rakennuksen osalta).
 
Mites paperishown hoidit? Helppoahan uuden rakentaminen olisi vanhan paskan korjaamiseen nähden, mutta tätä nykyä kaupunkialueella ei oikein ilman lupia uskalla räpeltää (uuden rakennuksen osalta).
Tuo byrokratia ja sen vaiheet on onneksi työn puolesta ns. puoliksi tuttua. Juttelin rakennusvalvonnan kanssa aluksi melko tarkkaan mitä haluan ja mitä rajotteita on sen saavuttamiseen. Selvitin rakennusoikeuden määrän, jne. ja juttelin naapureiden kanssa ennen virallisen lupahakemuksen jättämistä, että oli tiedossa heiltäkin alustava kanta suunnitelmiin. Tallin kokoa piti hieman pienentää, että rakennusoikeus riitti, ja seinäpaksuus nykymääräysten mukaan rakentaessa yllätti, ei riitä 30cm mitä menee sisäkipsin pinnasta ulkoverhouksen pintaan. Seinäkin lasketaan 25cm paksuuteen asti rakennusoikeutta vievään kokonaispinta-alaan, eli tän kokosen rakennuksen tapauksessa lähemmäs 10% kokonaispinta-alasta on seinää :D Palkkasin pääsuunnittelijan tekemään lupavaiheessa vaaditut pääkuvat sekä rakennesuunnitelmat ja sitten etin vastaavan mestarin hommalle.

Noiden kuvien ja vastuiden kohdalla valmispakettia hommatessa on varmasti vaihtelua, suunnitelmakuvat tulee paketin mukana, mutta vastaava työnjohtaja voi olla pakettifirmalta, tai sitten joudut sen joka tapauksessa hankkimaan itse. Talopakettitoimittajan kautta sen vastaavan ottaminen on vähän omasta mielestä arpapeliä kun ei tiedä yhtään vetääkö mahdollisesti ns. kotiin päin asioissa (foliohattu on hyvä pitää joskus edes löysästi päässä).
 
Samalla lailla se eristetyn autotallin ullakkotilan ilmanvaihtoa parantaa. Jos kyseessä on eristämätön katos tms niin tarvetta ei erikoisemmin ole kun viima käy siellä muutenkin.

Jos lämpöisistä talleista tuuletusaukkoja puuttuu niin se on vain autotallien aliarvioimista. Tuuletusritilä molempiin päihin ei maksa mitään, kuppiterällä reikä paneeliin ja ritilä päälle.
Ja jos ei ole tarpeeksi isoa kuppiterää valmiina niin on myös suorakaiteen muotoisia ritilöitä.Tuossa kun näkyy olevan vaakapanelointi niin tuohon käy kyllä mikä tahansa saha luukun tekoon,vaikka käsisaha,pistosaha,käsisirkkeli tai multitool,taitojen mukaa tarvittaessa ohjurilauta.
 
Talopakettitoimittajan kautta sen vastaavan ottaminen on vähän omasta mielestä arpapeliä kun ei tiedä yhtään vetääkö mahdollisesti ns. kotiin päin asioissa (foliohattu on hyvä pitää joskus edes löysästi päässä).
Tässä tietysti auttaa, että osaisi tarvittaessa itse rakentaa sen saman. Ihan kaikki ei mene läpi... Vähän tuskaisaa noita pääsuunnittelijoita sun muita on etsiä, kun ei ole sopivia kontakteja alalle. Tässä mielessä avaimet käteen johonkin katto päällä -asti olisi varsin houkutteleva ratkaisu.
 
Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.

Pystytkö tarkemmin avaamaan saatuja tarjouksia vs nyt budjettia itse tehtäessä? Kiinnostaisi vähän, että paljonko sitä pitää oikeasti budjetoida, että tallin saisi pystyyn.
 
Ja jos ei ole tarpeeksi isoa kuppiterää valmiina niin on myös suorakaiteen muotoisia ritilöitä.Tuossa kun näkyy olevan vaakapanelointi niin tuohon käy kyllä mikä tahansa saha luukun tekoon,vaikka käsisaha,pistosaha,käsisirkkeli tai multitool,taitojen mukaa tarvittaessa ohjurilauta.
Näytti olevan 125mm terä kaapissa, purevuudesta en tiedä tässä kohtaa. Täytyy katsoa jos huomenna saisi aikaiseksi kairata reiät, ainakin kokeilla. 4 kappaletta 125mm ritilää kävin hakemassa, 2 päätyihin ja 2 vaihdan jo olemassa olevien hapertuneiden ja kellastuneiden tilalle tallin sivulle.
 
Näytti olevan 125mm terä kaapissa, purevuudesta en tiedä tässä kohtaa. Täytyy katsoa jos huomenna saisi aikaiseksi kairata reiät, ainakin kokeilla. 4 kappaletta 125mm ritilää kävin hakemassa, 2 päätyihin ja 2 vaihdan jo olemassa olevien hapertuneiden ja kellastuneiden tilalle tallin sivulle.
Kuten tuolla nyt jo ehdotettiinkin niin samalla saat kurkattua sinne, että onko siellä eristettä, aluskatetta (on, jos vain parisen kymmentä vuotta vanha). Myös ruoteiden alapinnasta näkee kyllä jos siellä välitilassa on kosteus koholla. Ne ottaa helposti väriä pintaansa kun taas hyvin tuulettuneessa tilassa voivat olla vielä 50 vuoden jälkeenkin kuin eilen laitettuja.
 
Pystytkö tarkemmin avaamaan saatuja tarjouksia vs nyt budjettia itse tehtäessä? Kiinnostaisi vähän, että paljonko sitä pitää oikeasti budjetoida, että tallin saisi pystyyn.
Oli aika rajattu tuo lista mun omista tarjouspyynnöistä joita pyysin, joten en halua vesittää bisnestä tarkoilla summilla, mutta koitetaan. Rakennushan on normaalia tallia isompi, ja pohjatöiden osuus voi vaikuttaa todella hurjasti.

Saadut tarjoukset oli 1. säältä suojaan + erikseen pohjatyöt ja perustukset 2. säältä suojaan +täydellinen tarviketoimitus ite loppuun rakentamiseksi + erikseen pohjatyöt ja perustukset 3. precut-paketin toimitus tontille itse kasaten + erikseen pohjatyöt ja perustukset.

Sanotaan, että säältä suojaan toimitus oli hinta X. Siihen arveli molemmat toimittajat, että perustukset ja pohjatyöt ois ollu +10K€. Säältä suojaan + täydellinen osatoimitus + perustushommat ja pohjat ois ollu X+10k€+10k€. Precut-paketin toimitus tontille oli käytännössä sama kuin toisen tarjoajan säältä suojaan tarjous, eli ois joutunu nikkaroimaan itse, tai hankkimaan työn kasaukselle erikseen, mutta se ois ollu pohjineen ja perustuksineen X+10k€+säältä suojaan tarvittavan rakennusvaiheen työt.

Todellisuudessa perustusten teko ois maksanut noin 8k€ töiden osalta, ja siihen +5k€ tarvikkeista, jos oisin ottanu joltakin neljästä tahosta jolta niistä pyysin tarjouksen. Kaivinkonetyöt massanvaihtoineen vielä noiden päälle. Rinnetontti, joten rakennukseen tuli maanpaineseinä, joka vähintään järeä.

Tällä hetkellä ite tehden on pohjat, sokkeli, runko, kattotuolit, aluskatteet, ruoteet, tuulensuojat, koolausrimat, routaeristeet ja salaojakamat tontilla. Hinnan puoleen mennään aika tarkkaan 50% kohdalla tuosta säältä suojaan tarjouksesta X, mutta mulla on pohjatyöt tuossa omassa kustannuksessa mukana, toisin kuin heillä. Töihin on mennyt kokonainen 5vk kesäloma ja kolmisen viikkoa nyt sitten töiden jälkeen mitä päivänvalo ja sateet on antanu periksi. Ei ole herkkua, ensin oli +40C lämmintä auringon paistaessa suoraan taivaalta, nyt taas satelee enemmän tai vähemmän joka päivä...

Tarkotus ois saada 40k€ budjetilla talli ns. valmiiksi, mutta sähkötyöt ja muut varustelut ja niin edelleen jää sitten erilliseen kustannuserään. Ikkunat ja nosto-ovet on kallis erä, mittatilausikkunat koolausvälikköön osuvina on esimerkiksi ~400€/kpl ja niitä pitää asentaa kymmenen :D

Rakennus on suunniteltu ns. kylmäksi, seinäeristetila 173mm rungon verran, katossa enemmän, joten se kestää plussalla ilman aktiivista lämmitystäkin, eli se on käyttökelponen jo ennen sähkötöitä, jotka on tarkotus asentaa pintavetoina. Toki sinne tulee kovempien pakkasten varalle lämmityskapasiteettia jossain vaiheessa asennettua ja kunnollinen ilmanvaihto, että kosteuden saa pidettyä kurissa. Valaistusta suunnittelin 12V järjestelmään mahdollisimman pitkälle, koska A) niitä kytkentöjä ja muutoksia saa tehdä vapaammin itse B) on helpompi valmius aurinkopaneeleille ja akkujen kanssa pelaamiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Oli aika rajattu tuo lista mun omista tarjouspyynnöistä joita pyysin, joten en halua vesittää bisnestä tarkoilla summilla, mutta koitetaan. Rakennushan on normaalia tallia isompi, ja pohjatöiden osuus voi vaikuttaa todella hurjasti.

Saadut tarjoukset oli 1. säältä suojaan + erikseen pohjatyöt ja perustukset 2. säältä suojaan +täydellinen tarviketoimitus ite loppuun rakentamiseksi + erikseen pohjatyöt ja perustukset 3. precut-paketin toimitus tontille itse kasaten + erikseen pohjatyöt ja perustukset.

Sanotaan, että säältä suojaan toimitus oli hinta X. Siihen arveli molemmat toimittajat, että perustukset ja pohjatyöt ois ollu +10K€. Säältä suojaan + täydellinen osatoimitus + perustushommat ja pohjat ois ollu X+10k€+10k€. Precut-paketin toimitus tontille oli käytännössä sama kuin toisen tarjoajan säältä suojaan tarjous, eli ois joutunu nikkaroimaan itse, tai hankkimaan työn kasaukselle erikseen, mutta se ois ollu pohjineen ja perustuksineen X+10k€+säältä suojaan tarvittavan rakennusvaiheen työt.

Todellisuudessa perustusten teko ois maksanut noin 8k€ töiden osalta, ja siihen +5k€ tarvikkeista, jos oisin ottanu joltakin neljästä tahosta jolta niistä pyysin tarjouksen. Kaivinkonetyöt massanvaihtoineen vielä noiden päälle. Rinnetontti, joten rakennukseen tuli maanpaineseinä, joka vähintään järeä.

Tällä hetkellä ite tehden on pohjat, sokkeli, runko, kattotuolit, aluskatteet, ruoteet, tuulensuojat, koolausrimat, routaeristeet ja salaojakamat tontilla. Hinnan puoleen mennään aika tarkkaan 50% kohdalla tuosta säältä suojaan tarjouksesta X, mutta mulla on pohjatyöt tuossa omassa kustannuksessa mukana, toisin kuin heillä. Töihin on mennyt kokonainen 5vk kesäloma ja kolmisen viikkoa nyt sitten töiden jälkeen mitä päivänvalo ja sateet on antanu periksi. Ei ole herkkua, ensin oli +40C lämmintä auringon paistaessa suoraan taivaalta, nyt taas satelee enemmän tai vähemmän joka päivä...

Tarkotus ois saada 40k€ budjetilla talli ns. valmiiksi, mutta sähkötyöt ja muut varustelut ja niin edelleen jää sitten erilliseen kustannuserään. Ikkunat ja nosto-ovet on kallis erä, mittatilausikkunat koolausvälikköön osuvina on esimerkiksi ~400€/kpl ja niitä pitää asentaa kymmenen :D

Rakennus on suunniteltu ns. kylmäksi, seinäeristetila 173mm rungon verran, katossa enemmän, joten se kestää plussalla ilman aktiivista lämmitystäkin, eli se on käyttökelponen jo ennen sähkötöitä, jotka on tarkotus asentaa pintavetoina. Toki sinne tulee kovempien pakkasten varalle lämmityskapasiteettia jossain vaiheessa asennettua ja kunnollinen ilmanvaihto, että kosteuden saa pidettyä kurissa. Valaistusta suunnittelin 12V järjestelmään mahdollisimman pitkälle, koska A) niitä kytkentöjä ja muutoksia saa tehdä vapaammin itse B) on helpompi valmius aurinkopaneeleille ja akkujen kanssa pelaamiselle.
Mikä näissä on ollut kustannusero materiaaleissa? Itse hankittuna vs. täydellinen osatoimitus?
 
Mikä näissä on ollut kustannusero materiaaleissa? Itse hankittuna vs. täydellinen osatoimitus?
Saadut tarjoukset ei sisältäneet yksilöityjä hintatietoja per materiaalilaji tai per metri kovinkaan tarkasti, joten vertailu muun kuin kokonaishinnan kannalta on hankalaa. Perustin päätöksen lähteä rakentamaan ite siihen, mitä olen lukenut työn osuudesta kustannuksissa eri lähteissä, ja tylysti päätin laittavani sille noin 30% painoarvon noissa valmispaketeissa. Varmasti on osia jotka ite hankkien tulee törkeästi kalliimmaksi kuin pakettitoimituksissa, mutta itse olen saanut näillä hankintamäärillä todella hyviä alennuksia listahinnoista rautakaupoilta. Listahinnoilla jos lähtis rakentamaan, niin valmispakettien materiaalikustannukset ois varmasti halvemmat kuin metritavana tehden.
 
Saadut tarjoukset ei sisältäneet yksilöityjä hintatietoja per materiaalilaji tai per metri kovinkaan tarkasti, joten vertailu muun kuin kokonaishinnan kannalta on hankalaa. Perustin päätöksen lähteä rakentamaan ite siihen, mitä olen lukenut työn osuudesta kustannuksissa eri lähteissä, ja tylysti päätin laittavani sille noin 30% painoarvon noissa valmispaketeissa. Varmasti on osia jotka ite hankkien tulee törkeästi kalliimmaksi kuin pakettitoimituksissa, mutta itse olen saanut näillä hankintamäärillä todella hyviä alennuksia listahinnoista rautakaupoilta. Listahinnoilla jos lähtis rakentamaan, niin valmispakettien materiaalikustannukset ois varmasti halvemmat kuin metritavana tehden.
Kokonaishintahan luonnollisesti vertailussa kiinnostaa. Itsellä mietinnässä juuri, että tekeekö pitkästä vai materiaalitoimituksesta. Molemmissa tapauksissa työt tulee itse tehtyä.
 
Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.

Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.

Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia. 😀 Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.

PXL_20250924_141734790.jpg


PXL_20250924_141741418.jpg


PXL_20250924_141816037.jpg


PXL_20250924_141928491.jpg


PXL_20250924_141945500.jpg


PXL_20250924_144205578.jpg
 
Kokonaishintahan luonnollisesti vertailussa kiinnostaa. Itsellä mietinnässä juuri, että tekeekö pitkästä vai materiaalitoimituksesta. Molemmissa tapauksissa työt tulee itse tehtyä.
Joo. Tuohon pakettien hintaan vaikuttaa tietysti välimatkat, kyseisen hetken suhdanteet heidän tehtailla ja vaikka ties mitkä. Täällä Kaakkois-Suomessa jo kuljetuskustannukset voi olla lähempänä tonnia kuin satasta, jokaiselle kuljetukselle, mitä talotehtaalta jostain Pohjanmaalta, tms. tulee.
Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.

Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.

Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia. 😀 Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.
Ihan hyvältä näyttää, ei mitään tummentumia tai pilkkuja. Se mikä iskee silmään on tuo muovi tuossa alhaalla. Sinne jos pääsee mitä tahansa kosteutta, mistä tahansa, niin se ei tuon muovin takia tuuletu mihinkään kuten kuuluis, vaan tiivistyy ja tietysti valuu alas tallin suuntaan. En osaa sanoa miksi se on tuohon laitettu, joka osaavampi varmaan voi valistaa jos kyseessä on normaali käytäntö kylmien rakennusten kanssa toimiessa?
 
Aika helposti niistä märistä oksista ja lehdistä jää "limainen" pinta, joka tuoksuu. Tuo on tietty helppo testata pesemällä alue hankaamalla ja katsoa auttaako. Jos siinä on jotain mönjää pinnassa, niin saattaa vaatia hankausta.
 
Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.

Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.

Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia. 😀 Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.

PXL_20250924_141734790.jpg


PXL_20250924_141741418.jpg


PXL_20250924_141816037.jpg


PXL_20250924_141928491.jpg


PXL_20250924_141945500.jpg


PXL_20250924_144205578.jpg
Voi olla että en vain saa kuvista kiinni, mutta jos nyt tuo viimeinen kuva on siis katto ylhäältä päin kuvattuna niin tuossahan on katastrofaalinen rakennusvirhe eli höyrynsulkumuovi on väärällä puolella villaa.
Jos tuota villaa on nyt vain se 5 senttiä niin sitten on "unohtunut" puhallusvillan lisäys. Silloin tuo muovi voisi olla sen 5 sentin verran sisällä rakenteessa.

Harjalta ei ole aluskate auki, kuten vähän arvailinkin, mutta kaikki puumateriaalit näyttävät täysin terveiltä eli sinne ei ole kosteutta kertynyt.

Kaikki kosteushan tallista kertyykin tuohon höyrynsulkumuovin lämpöiselle puolelle, josta tippuu villoihin ja kyprokkilevyihin, josta nuo isot läikät katossa kertoikin :(
 
Tilan ilmanvaihto liian huono ja kylmä ulkoilma pitää levyjen pinnat viileänä? Lämmin ja kostea sisäilma tiivistyy minne tiivistyy ja lopputulos tuossa. Yläpohjan villattomuus toki tuo oksennusta suuhun, mutta ei liene ensimmäinen laatuaan.
 
Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.

Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.

Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia. 😀 Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.

PXL_20250924_141734790.jpg


PXL_20250924_141741418.jpg


PXL_20250924_141816037.jpg


PXL_20250924_141928491.jpg


PXL_20250924_141945500.jpg


PXL_20250924_144205578.jpg
Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.
 
Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.
Kyllä tosta jo näkee/ymmärtää että siellä on vaan 5cm villa koolausväleissä.(En kyllä ymmärrä miksi, on niin tympeä laittaakkin)

Ja se helpoin ratkaisu yläpohjan tsekkiin on käydä yläpuolelta katselemassa ettei näy hometta, ottaa mennessään sitkoteipin ja veitsen mukaan niin voi joistain paikoista leikata |_| aukkoja muoviin, ja katsoa ettei ole paikat homeessa tai märkänä, myös villojen alle kannattaa katsoa.

Lopuksi sitten teippaa muovit uudestaan kiinni.

Ja kun on todettu että on kuivaa niin voi tilata jonkun puhaltamaan tuonne villat....

Nykyisellään se kondensoi tuohon muoviin jos sisällä on lämpöä.
 
Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.
Jos tuo nyt on niinkuin oletan että siellä on tosiaan se 5 senttiä vain katossa eristettä Eli 2x2 koolattu tuolta alhaalta päin ja niihin kyprokit kiinnitetty niin:
Rakentajalta on loppunut rahat tai tietämättömyyttään ei ole puhallusvilloja tuonne laittanut eli talopakettitoimittaja tms on myynyt "lämpöisen" tallin mutta keskenhän se on tuolta osin sitten jäänyt.

Nuo kyprokkilevyt on tuossa käytössä nyt luultavasti ihan homeessa takapuolelta kun märkä villa siellä lojunut suurinpiirtein jatkuvasti.

Maallikolle nyt vertauskuvana: Kun otat jääkaappikylmän oluttölkin ja menet sen kanssa saunaan: saunan kostea ilma tiivistyy välittömästi kylmän tölkin kylkeen. Tuossa rakenteessa höyrynsulkumuovi on tuo kaljatölkki ja ullakkotila sitä parasta sisältöä.
 
Jos tuo nyt on niinkuin oletan että siellä on tosiaan se 5 senttiä vain katossa eristettä Eli 2x2 koolattu tuolta alhaalta päin ja niihin kyprokit kiinnitetty niin:
Rakentajalta on loppunut rahat tai tietämättömyyttään ei ole puhallusvilloja tuonne laittanut eli talopakettitoimittaja tms on myynyt "lämpöisen" tallin mutta keskenhän se on tuolta osin sitten jäänyt.

Nuo kyprokkilevyt on tuossa käytössä nyt luultavasti ihan homeessa takapuolelta kun märkä villa siellä lojunut suurinpiirtein jatkuvasti.

Maallikolle nyt vertauskuvana: Kun otat jääkaappikylmän oluttölkin ja menet sen kanssa saunaan: saunan kostea ilma tiivistyy välittömästi kylmän tölkin kylkeen. Tuossa rakenteessa höyrynsulkumuovi on tuo kaljatölkki ja ullakkotila sitä parasta sisältöä.
Juu @jjasco keissiin siis tarkennus ja tässä hyvä huomio käyttäjältä kajakkivajakki eli tuolta puuttuu tosiaan katon varsinaiset lämmöneristeet.

Hörynsulkumuovin idea ei ole se, että höyrynsulkumuovi olisi esimerkin mukaan se kaljatölkki vaan höyrynsulkumuovin idea on pitää sisätilojen kosteus lämpimässä tilassa sisällä. Eristekerroksen sisällä lämpötila laskee ulospäin kuljettaessa. Jos on siis villaa 100mm ja ulkona on -10 kun sisällä on +20 niin jokaisella 10mm matkalla lämpötila eristeessä on 3 astetta matalampi.

Noh, lämpimämpi sisäilma sitoo kosteutta enemmän kuin mitä se kylmä ilma sitä voi sitoa niin jos talliin vie vaikkapa kostean auton niin se ilma on täynnä sitä kosteutta.

Normaalitilanteessa jos tuolla olis vaikka 300mm puhallusvillaa niin se lämpö ei tuossa kipsilevyjen alla olevassa eristeessä laske kuin asteen murto-osan jolloin se kastepiste pysyy vielä siellä varsinaisessa eristekerroksessa eli se muovin sisäpuoleinen eriste pysyy kuivana. Nyt kun sitä ei ole ja muovi on uloimpana niin se kaikki kosteus mitä rakenteeseen on ilmasta siirtynyt on sitten tiivistynyt vedeksi tuonne villaan eli takuuvarmasti homeessa ja mahdollisesti märät noi villat.
 
Mielenkiintoista keskustelua! Tarkoitus on tehdä myös itse autokatos talon jälkeen mutta onko sellaisia asioita mitä olisi talon rakennusvaiheen aikana hyvä ottaa huomioon? Piirustukset ym tulee valmiiksi ja menee rakennusvalvontaan, paalutus talon paalutuksen yhteydessä. Tuleeko jotain muuta mieleen?

Lämmin varasto tarkoitus laittaa kylkeen. Onko yksinkertaisin hoitaa lämmitys vaan sähköpatterilla vai tuonnekin viedä lattialämmitys tms?
 
Kyllä tämä kohde vaikuttaa nyt siltä, että ihan omin jaloin on rakennettu :(

Näyttökuva 2025-09-24 214302.png

Ulkoverhouspanelit on lyöty suoraan runkotolppiin ja kattotuoleihin eikä tuulensuojalevyä ole lainkaan eikä tuuletusrakoa ulkovuorauksen takana. Toki tuossa nyt voi antaa pienen mahdollisuuden pitkillä sivuilla on myös pystyverhous ja ilmarako on toteutettu niin, että välikaton osuudelta tuo paneelaus on ns sisäänvedetty. Eli siellä on sitten tippapelli, mutta kovin epätodennäköistä sekin kun ei sitä tippapelliä ole päädyssäkään.

Ja miksi ihmeessä tuossa:
Näyttökuva 2025-09-24 214444.png

on muovi kattotuolin kyljessä. Päätykolmion vaakapanelointikin on mitä ilmeisemmin lyöty suoraan kattotuolin kylkeen kiinni vaatimattomasti 90mm konenauloilla kun tullyt tyosta kattotuolista vielä noin reippaasti läpikin. Ja liekö sielläkään tuuletusrakoa.

Hyvin erikoisia ratkaisuja tosiaan noinkin tuoreessa rakennuksessa.
 
Kyllä tämä kohde vaikuttaa nyt siltä, että ihan omin jaloin on rakennettu :(

Näyttökuva 2025-09-24 214302.png

Ulkoverhouspanelit on lyöty suoraan runkotolppiin ja kattotuoleihin eikä tuulensuojalevyä ole lainkaan eikä tuuletusrakoa ulkovuorauksen takana. Toki tuossa nyt voi antaa pienen mahdollisuuden pitkillä sivuilla on myös pystyverhous ja ilmarako on toteutettu niin, että välikaton osuudelta tuo paneelaus on ns sisäänvedetty. Eli siellä on sitten tippapelli, mutta kovin epätodennäköistä sekin kun ei sitä tippapelliä ole päädyssäkään.

Ja miksi ihmeessä tuossa:
Näyttökuva 2025-09-24 214444.png

on muovi kattotuolin kyljessä. Päätykolmion vaakapanelointikin on mitä ilmeisemmin lyöty suoraan kattotuolin kylkeen kiinni vaatimattomasti 90mm konenauloilla kun tullyt tyosta kattotuolista vielä noin reippaasti läpikin. Ja liekö sielläkään tuuletusrakoa.

Hyvin erikoisia ratkaisuja tosiaan noinkin tuoreessa rakennuksessa.

No näin näkisin, että ulkoverhous olisi suoraan noihin runkotolppiin koko matkalta. Mutta enpä minä näistä mitään tiedä ja ensimmäistä kertaa oma talli saati omakotitalo, kaikki on niin uutta kun vaan voi olla.

Mutta tuossa kun saan nyt sen luukun tehtyä niin puhkonko nyt tuota muovia sitten ja kokeilen villojen kosteutta ja sitten höyrynsulkuteipillä paikat kiinni. Ja jos ei ongelmia ole niin puhallusvillaa päälle? Jos taas märkää villaa on tuolla muovin alla niin onko se sitten villojen vaihto? Joku tuossa jo ehdotti, että heti noi muovit pois, mutta jos nyt lähtis tutkimaan, että ei mitään loputonta remonttia aloita vaan olisi kohtuu fiksusti ja jonkunnäköisen rahankin käytön ulottuvissa koko korjuuhomma jos sellaista on luvassa katon osalta. Isäkin tuossa jo ehti kertomaan, että hänellä on ihan samallalailla 1990 alussa rakennetussa tallissa eikä siellä ole ollut ongelmia yläpohjan kans.

Jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin talli olisi jälkikäteen villoitettu ja paneloitu, ehkä katto siinä samassa ja tässä kohtaa on yläpohja jäänyt vaiheeseen. Eli siis tallissa ei ole mitään lämmitystä, vain takana oleva varasto on pidetty peruslämmöllä talvella. Tämän tulen kyllä varmistamaan vielä kohteen rakentaneelta henkilöltö kunhan ensin kehtaan hänelle soitella ja sieltä saadun tiedon perusteella sitten kuulostellaan edellisen omistajan tekemisiä. Mehän siis ollaan vasta kolmas omistaja.

Kyseessä on siis vain 20 vuotta vanha autotalli eikä asuinrakennus, tietysti tuolla haluaisi jotain remppoja tehdä ja mahdollisesti säilyttää myös harrasteautoa talvisin sen lisäksi, että muu tarpeellinen säilytys, mutta niin, että säilytyksen jälkeen sitä voi myös käyttää eikä haise perseeltä.
 
No näin näkisin, että ulkoverhous olisi suoraan noihin runkotolppiin koko matkalta.

Mutta tuossa kun saan nyt sen luukun tehtyä niin puhkonko nyt tuota muovia sitten ja kokeilen villojen kosteutta ja sitten höyrynsulkuteipillä paikat kiinni. Ja jos ei ongelmia ole niin puhallusvillaa päälle? Jos taas märkää villaa on tuolla muovin alla niin onko se sitten villojen vaihto? Joku tuossa jo ehdotti, että heti noi muovit pois, mutta jos nyt lähtis tutkimaan, että ei mitään loputonta remonttia aloita vaan olisi kohtuu fiksusti ja jonkunnäköisen rahankin käytön ulottuvissa koko korjuuhomma jos sellaista on luvassa katon osalta.

Jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin talli olisi jälkikäteen villoitettu ja paneloitu, ehkä katto siinä samassa ja tässä kohtaa on yläpohja jäänyt vaiheeseen. Eli siis tallissa ei ole mitään lämmitystä, vain takana oleva varasto on pidetty peruslämmöllä talvella. Tämän tulen kyllä varmistamaan vielä kohteen rakentaneelta henkilöltö kunhan ensin kehtaan hänelle soitella ja sieltä saadun tiedon perusteella sitten kuulostellaan edellisen omistajan tekemisiä. Mehän siis ollaan vasta kolmas omistaja.

Kyseessä on siis vain 20 vuotta vanha autotalli eikä asuinrakennus, tietysti tuolla haluaisi jotain remppoja tehdä ja mahdollisesti säilyttää myös harrasteautoa talvisin sen lisäksi, että muu tarpeellinen säilytys, mutta niin, että säilytyksen jälkeen sitä voi myös käyttää eikä haise perseeltä.
No siihenhän tuo viittaisi että jälkikäteen on villoitettu jos tuulensuojalevytkin puuttuvat. Ei sellaisia tarvita katoksessa, mutta jälkikäteen niiden lisääminen on kovin nihkeätä. Kun sitten villataan niin ilmaraot unohtuu jne. Eli kaikenmoista "pikkukivaa".

Mutta jos nyt haluat hyvin maltillisella budjetilla lähteä tuota ratkomaan niin katsot tuolta tallin kohdasta jonkun pahimman "läikkäkohdan" ja ullakolta päin avaat siitä kohtaa höyrynsulun ja poistat villan ja katsot miltä se levy näyttää taustapuolelta. Jos se ei ole aivan järkyttävän näköinen ja sinne jäävän homeen kanssa pystyt elämään niin laitat villat takas ja teippaat höyrynsulun ja puhallutat tuonne villat.

Jos taas asia oikeasti korjattaisiin niin poistat kattolevyt, poistat villat ja 2x2 jos nekin pilalla ja sen jälkeen rakennat takaisin.

Edit: Kun tehdään lämpöeristetty rakenne höyrynsulkuineen niin se vaatii myös, että siellä sitten pidetään jonkinlainen peruslämpö, koska kylmillään lämpöeristetty taas alkaa (mahdollisesti) käyttäytymään rakennusteknisesti väärin :(
 
Viimeksi muokattu:
No siihenhän tuo viittaisi että jälkikäteen on villoitettu jos tuulensuojalevytkin puuttuvat. Ei sellaisia tarvita katoksessa, mutta jälkikäteen niiden lisääminen on kovin nihkeätä. Kun sitten villataan niin ilmaraot unohtuu jne. Eli kaikenmoista "pikkukivaa".

Mutta jos nyt haluat hyvin maltillisella budjetilla lähteä tuota ratkomaan niin katsot tuolta tallin kohdasta jonkun pahimman "läikkäkohdan" ja ullakolta päin avaat siitä kohtaa höyrynsulun ja poistat villan ja katsot miltä se levy näyttää taustapuolelta. Jos se ei ole aivan järkyttävän näköinen ja sinne jäävän homeen kanssa pystyt elämään niin laitat villat takas ja teippaat höyrynsulun ja puhallutat tuonne villat.

Jos taas asia oikeasti korjattaisiin niin poistat kattolevyt, poistat villat ja 2x2 jos nekin pilalla ja sen jälkeen rakennat takaisin.

Edit: Kun tehdään lämpöeristetty rakenne höyrynsulkuineen niin se vaatii myös, että siellä sitten pidetään jonkinlainen peruslämpö, koska kylmillään lämpöeristetty taas alkaa (mahdollisesti) käyttäytymään rakennusteknisesti väärin :(

Noilla 2x2 tarkoitat ilmeisesti tuolla kattotuolin alle olevia koolauksia joihin gyprocit on kiinnitetty. Ja eikä varmaan ole pahaksi jo tässä vaiheessa ensi talveksi järjestää tuonne lämmitystä, mitä tai millä tavalla sen sitten viisaiten toteuttaisi, pattereita seinille.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
287 930
Viestejä
4 935 170
Jäsenet
79 429
Uusin jäsen
HumppaavaPoro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom