- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 355
Riittääkö yks vai enempi parempi?
Siinä pakkauksessa on 2kpl niitä syöttölautasia niin ne voi laitella eri kohtiin joten uskoisin et yhellä pärjää alkuun.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Riittääkö yks vai enempi parempi?
Itsellä oli ihan talossa keittiössä tuo ongelma että alkoivat marssimaan pitkin pöytiä etsin ruokaa ja yks strategisesti asetettu kiekko lähelle seinää tiskipöydön sokkelin sisälle ja onglema katosi. Tehostin kiekon huokuttelevuutta tipalla kokista kannen päällä.Siinä pakkauksessa on 2kpl niitä syöttölautasia niin ne voi laitella eri kohtiin joten uskoisin et yhellä pärjää alkuun.
En tiedä sinun tapauksestasi, mutta kun anoppilassa haisi ilmiselvä home joka tarttui joka vaatteisiin, totesin myös diplomaattisesti että aika kostea tuoksu täällä on.
Haisee vaatteissa päivän sen jälkeen täällä kotonakin, kun sieltä tulee parin tunnin vierailulta.
Milloin talli on rakennettu?
Liiallisesta kosteudesta tai homeesta johtuva haju näkyy autotallissa melko varmasti harmaina pilkkuina kipsilevyissä, sitä tummempaa mitä kosteampaa. Betonilattialle on saattanu myös kaatua joskus jotain kemikaalia, jota ei ole saatu kokonaan poistettua? Lattiakaivon puute on paha jos siellä talvella on autoa säilytetty, sulava lumi ja siten kosteus ei pääse mihinkään muualle kuin ilmanvaihtoon.2006 tai 2007.
Ja kuten totesin, en tiedä mille home haisee joten en voi siihen kommentoida onko se sitä vai ei. Jokatapauksessa, rakennustarkastuksessa ei ole autotallia käyty läpi muutoin kuin ulkovuorauksen osalta, en tiedä miksi. En tiedä pitäiskö pyytää vielä kertaalleen ukko paikalle ja pyytää käymään läpi tuo talli. Kostean kyllä tunnistan, ja tuolla nyt ei ehkä sellainen kosteus täysin vallitse, mutta se haju on erikoinen. Suht uudet sähkötkin tuonne vedetty ja kaikki pinta-asennuksena, on sähköauton latauspiste ja uutta sähkökaappia. Ja miksi tuoksu ei ole lämpimänvaraston puolella vaan vain autotallin puolella.
Jos nyt oletetaan, että arvelisin sen olevan hometta niin miten asia edes lähtisi etenemään. Alanko repimään paikkoja auki ja tutkimaan missä ongelma?
Epäilyttävän symmetrinen ympyrä yhden ruuvin ympärillä. Mutta jos siinä ei ole ollu mitään korkeaa lähes kattoon asti ollutta pyöreää tornia (renkaita, tjsp), niin kyllä sieltä on tainnu ylhäältä tulla jossain vaiheessa vettä tai muuta kosteaa levyjen taustapuolelle.12h nyt pyörinyt poistopuhallin tallissa ja alustavasti vaikuttaisi, että hajun vahvuus olisi vähentynyt. Puhallin saa nyt olla päällä toistaiseksi.
Yläpohjaan on päästävä, mutta meneekö sinne pääsystä tehden samalla luukun, mihin sattuun Ei tietysti luukkua voi tehdä, mutta tallista ei ole minkäänlaista rakennepiirustusta. Pudottaako vain katosta yhden gyprocin alas ja menee siitä vai puhkooko siihen jotenkin reiän.
Tallin katon levyt hän näyttää tältä.
Epäilyttävän symmetrinen ympyrä yhden ruuvin ympärillä. Mutta jos siinä ei ole ollu mitään korkeaa lähes kattoon asti ollutta pyöreää tornia (renkaita, tjsp), niin kyllä sieltä on tainnu ylhäältä tulla jossain vaiheessa vettä tai muuta kosteaa levyjen taustapuolelle.
Jos ei tosiaan ole kuvia, eikä siten tietoa miten koolaukset on levyjen takana, niin nopein on tiputtaa yksi noista kostealta näyttävistä kokonaisuudessaan alas kun ruuvinkannat on hyvin esillä. Näkee heti jos yllä on höyrynsulku ja siinä reikä, tai ripahtaa oravan luuranko lattialle.
Toinen vaihtoehto on tehdä käyntiluukku ulkoa, jos tuossa tallin kohdalla sattuu olemaan talon pääty, josta napsia laudotukset irti, tai varovasti sirkkelöidä luukunreikää niihin. Varoo vaan ettei vedä suoraan 50mm syvyyteen ja kattotuoleihin asti...
Kävi myös itellä mielessä, että ei ole koolauksia takana, tai ei ole vaan osunu ruuvirivi kohdalleen, ja sen takia menny suoraan läpi höyrynsulusta (jos semmonen sattuu nyt ees olemaan). Jos ruuvinreikä vuotaa noin paljon, niin yläpuolella tuskin on eristeitä juurikaan, ja ilmanvaihto olematon joka saa kosteuden tiivistymään sinne pahemman kerran.No lähtökohtaisesti jokaisessa missä ruuvi on ns keskellä levyä on sen ympärillä tuollainen kiekko, joten jos siellä höyrysulku on niin eiköhän siellä ole reiät samassa kohtaa kuin ruuvikin.
Talli on siis irrallaan talosta ja oletettavasti joko takaa tai edestä päädystä voisi tehdä luukun. En tiedä toimisko niin, että saranapuolelta auki, ruuvaa saranat kiinni ja leikkaa lopun luukusta auki.Tietysti niin , että ei kattotuoleihin vetäisi.
Mulla on luukku tehty vastaavasta paneloinnista kuin mitä tallin verhoilu muutenkin on, siitä puuttuu vaan ne pontit lukittuvilta osin. Luukun takana on stopparit ettei luukku voi tulla ulos ellei sitä ensin työnnä sisään ja käännä sopivassa kulmassa vetäen ulos. Ei ole lainkaan saranoita. Riippuen millä luukun sahailet voi olla, että joudut vähän ulkoverhousmatskua ostamaan lisää että saat raot riittävän pieniksi.No lähtökohtaisesti jokaisessa missä ruuvi on ns keskellä levyä on sen ympärillä tuollainen kiekko, joten jos siellä höyrysulku on niin eiköhän siellä ole reiät samassa kohtaa kuin ruuvikin.
Talli on siis irrallaan talosta ja oletettavasti joko takaa tai edestä päädystä voisi tehdä luukun. En tiedä toimisko niin, että saranapuolelta auki, ruuvaa saranat kiinni ja leikkaa lopun luukusta auki.Tietysti niin , että ei kattotuoleihin vetäisi.
Riippuen millä luukun sahailet voi olla, että joudut vähän ulkoverhousmatskua ostamaan lisää että saat raot riittävän pieniksi.
Kyllä toi niin kostealta näyttää, että varmasti kannattaa käydä katsomassa ja tutkia keissi.
Moottorisaha on aika järeä laitos, vaikea kontrolloida varsinkin jos tikkaiden kanssa joutuu työskentelemään. Puukkosaha tuppaa oman kokemuksen mukaan vetelemään, ja syvyyttä vaikea kontrolloida. Jos ei tietoa mitä ulkopaneloinnin takana on, ja miten mahdolliset tukirakenteet on, niin itse tekisin joko multitoolilla, missä reilusti hammastettu puuterä, tai kaikkein mieluiten käsisirkkelillä, jota varten voi ruuvata vatupassin kanssa vaateroiden ohjurilaudan seinälle.Moottorisahalla menis kätevästi tai sitten puukkosahalla, mutta oli sitten rako mikä tahansa niin tuohon varmaan kävis tukirimojen ja kuvailemasi kiinnityksen lisäksi joku kehys irtoavalle palalle johon mahdollisuuksien mukaan sitten tiivistysnauhaa?
Näyttäisi ainakin yhden gyprocin saavan katosta alas ilman säätämistä, muualla menee pinta-asennuksena sähköjohtoa ja lamppuja.
Käsisirkkelillä vaan. Itsellä on tosiaan sen verran tiiviillä sovitteella tuo aukko ettei sitä enää silmällä maantasalta erota jos ei osaa erikseen etsiä. Raot luokkaa milli pari ja lepäilee mestoilla omalla painollaan. Sen verran sisäpuolella laajemmat esteet ettei mahdu aukosta kuin sisääntyöntämällä, kääntämällä viistottain ja vetämällä ulos.Moottorisahalla menis kätevästi tai sitten puukkosahalla, mutta oli sitten rako mikä tahansa niin tuohon varmaan kävis tukirimojen ja kuvailemasi kiinnityksen lisäksi joku kehys irtoavalle palalle johon mahdollisuuksien mukaan sitten tiivistysnauhaa?
Näyttäisi ainakin yhden gyprocin saavan katosta alas ilman säätämistä, muualla menee pinta-asennuksena sähköjohtoa ja lamppuja.
Käsisirkkelillä vaan. Itsellä on tosiaan sen verran tiiviillä sovitteella tuo aukko ettei sitä enää silmällä maantasalta erota jos ei osaa erikseen etsiä. Raot luokkaa milli pari ja lepäilee mestoilla omalla painollaan. Sen verran sisäpuolella laajemmat esteet ettei mahdu aukosta kuin sisääntyöntämällä, kääntämällä viistottain ja vetämällä ulos.
Muovin tarkotus on aika hämärä tuossa, normaalisti noissa näkee peltilistan. Voi olla pikafiksi johon vaan jääny pelti laittamatta myöhemmin, tai sitten jotain ihan älytöntä töhöilyä. Jos oikeen ymmärrän nykykäytännön, niin tuolla ois vissiin oltava myös tuuletusräppänä harjan alla, josta se yläpohja pääsis tuulettumaan paremmin.Tuota aukkoa joka leikkuusta jää niin ei tarvi sen kummemin siis tiivistää, esim kehys jonka taustaan tiiviste, vesihän valuu joka reiästä mistä pääsee, joko tässä tulee tuosta kosteudesta skeptiseksi?
Nauloja seuraamalla varmaan pärjää tämän kanssa. Takana olevassa kolmiossa pilkistää muovejakin lautojen välistä. Jännä kyllä nähdä mitä tuolla on, ku muuttaessa oli muurahaisongelmakin lämpimässä varastossa, mutta ne on hävitetty jollain myrkyllä.
Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.Mitä isoja autotallivalmistajia Suomessa on? Googlella tulee vastaan lähinnä yrityksiä, joissa haisee Pohjanmaa jo kaukaa. Toki jos sulla on tiedossa Turun seudulla toimiva pienempi rakentaja, joka tekee tilauksesta, niin suosituksia otetaan vastaan.
e: Kyseessä olisi autotalli feat. työhuone ja sosiaalitilat tyylinen isompi rakennus eli perustallit ei oikein käy. Aika ei anna myöten tehdä itse.
Jos oikeen ymmärrän nykykäytännön, niin tuolla ois vissiin oltava myös tuuletusräppänä harjan alla, josta se yläpohja pääsis tuulettumaan paremmin.
Voi olla toteutettu räystäiltäkin ja arveltu, että tuuli puhaltaa sopivasti yhden räystään alta yläpohjaan, ja poistaa toiselta puolelta. Mutta kuten kajakkivajakki totesi, niin se ritilä ei maksa juuri mitään, ja kun kosteusongelmaa tässä nyt on ilmassa, ei niiden lisäämisestä ole ainakaan mitään haittaa. Periaatteessa ei tartte olla ees "lämmin autotalli", että noista on apua. Yläpohjan kondensaatiota tapahtuu heti jos on reilusti lämpötilaeroa ulkoilman ja yläpohjan välillä, ja eristämättömän tapauksessa se tilanne voi olla jopa pahempi, kun tallissa sisällä on yleensä talvellakin edes vähän plussalla se lämpötila. Katossa kun ei kylmän tallin kohdalla ole varmaan mainittavaa eristystä, niin se yläpohjakin lämpenee sitten semmoseksi miedoksi "nuoskakelin" kosteaksi höyrykammioksi, josta pitää kosteus saada ajettua tehokkaasti ulos tavalla tai toisella. Muuten se tiivistyy, ja lähtee tipottelemaan sinne kattokipsien taakse hyvin herkästi.Eikö tämä koske lähinnä asuintiloja? Koitin tuossa katsoa töistä tullessa matkalle osuvia autotalleja niin yhdessäkään en nähnyt päätykolmiossa tuuletusreikiä?? Ehkä se tuuletus on toteutettu toisella tavalla Eikö näin ollen rei'lle ole ollut tarvetta. Toisaalta mietin, että jos tekisi alkuun päätyihin 125mm reiät ja koittaisi sieltä kameralla katsoa ens alkuun miltä näyttää ennen ku alkaa luukulle tekemään aukkoa.
Mites paperishown hoidit? Helppoahan uuden rakentaminen olisi vanhan paskan korjaamiseen nähden, mutta tätä nykyä kaupunkialueella ei oikein ilman lupia uskalla räpeltää (uuden rakennuksen osalta).Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.
Tuo byrokratia ja sen vaiheet on onneksi työn puolesta ns. puoliksi tuttua. Juttelin rakennusvalvonnan kanssa aluksi melko tarkkaan mitä haluan ja mitä rajotteita on sen saavuttamiseen. Selvitin rakennusoikeuden määrän, jne. ja juttelin naapureiden kanssa ennen virallisen lupahakemuksen jättämistä, että oli tiedossa heiltäkin alustava kanta suunnitelmiin. Tallin kokoa piti hieman pienentää, että rakennusoikeus riitti, ja seinäpaksuus nykymääräysten mukaan rakentaessa yllätti, ei riitä 30cm mitä menee sisäkipsin pinnasta ulkoverhouksen pintaan. Seinäkin lasketaan 25cm paksuuteen asti rakennusoikeutta vievään kokonaispinta-alaan, eli tän kokosen rakennuksen tapauksessa lähemmäs 10% kokonaispinta-alasta on seinääMites paperishown hoidit? Helppoahan uuden rakentaminen olisi vanhan paskan korjaamiseen nähden, mutta tätä nykyä kaupunkialueella ei oikein ilman lupia uskalla räpeltää (uuden rakennuksen osalta).
Ja jos ei ole tarpeeksi isoa kuppiterää valmiina niin on myös suorakaiteen muotoisia ritilöitä.Tuossa kun näkyy olevan vaakapanelointi niin tuohon käy kyllä mikä tahansa saha luukun tekoon,vaikka käsisaha,pistosaha,käsisirkkeli tai multitool,taitojen mukaa tarvittaessa ohjurilauta.Samalla lailla se eristetyn autotallin ullakkotilan ilmanvaihtoa parantaa. Jos kyseessä on eristämätön katos tms niin tarvetta ei erikoisemmin ole kun viima käy siellä muutenkin.
Jos lämpöisistä talleista tuuletusaukkoja puuttuu niin se on vain autotallien aliarvioimista. Tuuletusritilä molempiin päihin ei maksa mitään, kuppiterällä reikä paneeliin ja ritilä päälle.
Tässä tietysti auttaa, että osaisi tarvittaessa itse rakentaa sen saman. Ihan kaikki ei mene läpi... Vähän tuskaisaa noita pääsuunnittelijoita sun muita on etsiä, kun ei ole sopivia kontakteja alalle. Tässä mielessä avaimet käteen johonkin katto päällä -asti olisi varsin houkutteleva ratkaisu.Talopakettitoimittajan kautta sen vastaavan ottaminen on vähän omasta mielestä arpapeliä kun ei tiedä yhtään vetääkö mahdollisesti ns. kotiin päin asioissa (foliohattu on hyvä pitää joskus edes löysästi päässä).
Omaa ~76m2 sisätilan harrastetallia/autotallia varten pyysin tarjoukset Smartialta (precut-paketti), sekä Näppärä-autotallit.fi (ns. säältä suojaan toimitus). Näppärä on toimittanu tutulle tallin puolisen vuosikymmentä sitten, ja laatu oli hyvä. Hinnat karannu kuitenni sen verran, että päädyin rakentamaan ihan omin käsin pitkästä tavarasta. Tällä hetkellä kattotuolit nostettuna seinien päälle, ja budjetti vaikuttaa siltä, että kyllä tuo tulee rankasti halvemmaksi. Mutta on hidasta, pitää käyttää illat rakentamiseen, tarvii apukäsiä väkisin joihinkin kohtiin, ja tarvikkeita joutuu kilpailuttamaan useammassa erässä ja useammasta paikasta joka kerta, että saa tingattua viimesetkin eurot.
Näytti olevan 125mm terä kaapissa, purevuudesta en tiedä tässä kohtaa. Täytyy katsoa jos huomenna saisi aikaiseksi kairata reiät, ainakin kokeilla. 4 kappaletta 125mm ritilää kävin hakemassa, 2 päätyihin ja 2 vaihdan jo olemassa olevien hapertuneiden ja kellastuneiden tilalle tallin sivulle.Ja jos ei ole tarpeeksi isoa kuppiterää valmiina niin on myös suorakaiteen muotoisia ritilöitä.Tuossa kun näkyy olevan vaakapanelointi niin tuohon käy kyllä mikä tahansa saha luukun tekoon,vaikka käsisaha,pistosaha,käsisirkkeli tai multitool,taitojen mukaa tarvittaessa ohjurilauta.
Kuten tuolla nyt jo ehdotettiinkin niin samalla saat kurkattua sinne, että onko siellä eristettä, aluskatetta (on, jos vain parisen kymmentä vuotta vanha). Myös ruoteiden alapinnasta näkee kyllä jos siellä välitilassa on kosteus koholla. Ne ottaa helposti väriä pintaansa kun taas hyvin tuulettuneessa tilassa voivat olla vielä 50 vuoden jälkeenkin kuin eilen laitettuja.Näytti olevan 125mm terä kaapissa, purevuudesta en tiedä tässä kohtaa. Täytyy katsoa jos huomenna saisi aikaiseksi kairata reiät, ainakin kokeilla. 4 kappaletta 125mm ritilää kävin hakemassa, 2 päätyihin ja 2 vaihdan jo olemassa olevien hapertuneiden ja kellastuneiden tilalle tallin sivulle.
Oli aika rajattu tuo lista mun omista tarjouspyynnöistä joita pyysin, joten en halua vesittää bisnestä tarkoilla summilla, mutta koitetaan. Rakennushan on normaalia tallia isompi, ja pohjatöiden osuus voi vaikuttaa todella hurjasti.Pystytkö tarkemmin avaamaan saatuja tarjouksia vs nyt budjettia itse tehtäessä? Kiinnostaisi vähän, että paljonko sitä pitää oikeasti budjetoida, että tallin saisi pystyyn.
Mikä näissä on ollut kustannusero materiaaleissa? Itse hankittuna vs. täydellinen osatoimitus?Oli aika rajattu tuo lista mun omista tarjouspyynnöistä joita pyysin, joten en halua vesittää bisnestä tarkoilla summilla, mutta koitetaan. Rakennushan on normaalia tallia isompi, ja pohjatöiden osuus voi vaikuttaa todella hurjasti.
Saadut tarjoukset oli 1. säältä suojaan + erikseen pohjatyöt ja perustukset 2. säältä suojaan +täydellinen tarviketoimitus ite loppuun rakentamiseksi + erikseen pohjatyöt ja perustukset 3. precut-paketin toimitus tontille itse kasaten + erikseen pohjatyöt ja perustukset.
Sanotaan, että säältä suojaan toimitus oli hinta X. Siihen arveli molemmat toimittajat, että perustukset ja pohjatyöt ois ollu +10K€. Säältä suojaan + täydellinen osatoimitus + perustushommat ja pohjat ois ollu X+10k€+10k€. Precut-paketin toimitus tontille oli käytännössä sama kuin toisen tarjoajan säältä suojaan tarjous, eli ois joutunu nikkaroimaan itse, tai hankkimaan työn kasaukselle erikseen, mutta se ois ollu pohjineen ja perustuksineen X+10k€+säältä suojaan tarvittavan rakennusvaiheen työt.
Todellisuudessa perustusten teko ois maksanut noin 8k€ töiden osalta, ja siihen +5k€ tarvikkeista, jos oisin ottanu joltakin neljästä tahosta jolta niistä pyysin tarjouksen. Kaivinkonetyöt massanvaihtoineen vielä noiden päälle. Rinnetontti, joten rakennukseen tuli maanpaineseinä, joka vähintään järeä.
Tällä hetkellä ite tehden on pohjat, sokkeli, runko, kattotuolit, aluskatteet, ruoteet, tuulensuojat, koolausrimat, routaeristeet ja salaojakamat tontilla. Hinnan puoleen mennään aika tarkkaan 50% kohdalla tuosta säältä suojaan tarjouksesta X, mutta mulla on pohjatyöt tuossa omassa kustannuksessa mukana, toisin kuin heillä. Töihin on mennyt kokonainen 5vk kesäloma ja kolmisen viikkoa nyt sitten töiden jälkeen mitä päivänvalo ja sateet on antanu periksi. Ei ole herkkua, ensin oli +40C lämmintä auringon paistaessa suoraan taivaalta, nyt taas satelee enemmän tai vähemmän joka päivä...
Tarkotus ois saada 40k€ budjetilla talli ns. valmiiksi, mutta sähkötyöt ja muut varustelut ja niin edelleen jää sitten erilliseen kustannuserään. Ikkunat ja nosto-ovet on kallis erä, mittatilausikkunat koolausvälikköön osuvina on esimerkiksi ~400€/kpl ja niitä pitää asentaa kymmenen
Rakennus on suunniteltu ns. kylmäksi, seinäeristetila 173mm rungon verran, katossa enemmän, joten se kestää plussalla ilman aktiivista lämmitystäkin, eli se on käyttökelponen jo ennen sähkötöitä, jotka on tarkotus asentaa pintavetoina. Toki sinne tulee kovempien pakkasten varalle lämmityskapasiteettia jossain vaiheessa asennettua ja kunnollinen ilmanvaihto, että kosteuden saa pidettyä kurissa. Valaistusta suunnittelin 12V järjestelmään mahdollisimman pitkälle, koska A) niitä kytkentöjä ja muutoksia saa tehdä vapaammin itse B) on helpompi valmius aurinkopaneeleille ja akkujen kanssa pelaamiselle.
Saadut tarjoukset ei sisältäneet yksilöityjä hintatietoja per materiaalilaji tai per metri kovinkaan tarkasti, joten vertailu muun kuin kokonaishinnan kannalta on hankalaa. Perustin päätöksen lähteä rakentamaan ite siihen, mitä olen lukenut työn osuudesta kustannuksissa eri lähteissä, ja tylysti päätin laittavani sille noin 30% painoarvon noissa valmispaketeissa. Varmasti on osia jotka ite hankkien tulee törkeästi kalliimmaksi kuin pakettitoimituksissa, mutta itse olen saanut näillä hankintamäärillä todella hyviä alennuksia listahinnoista rautakaupoilta. Listahinnoilla jos lähtis rakentamaan, niin valmispakettien materiaalikustannukset ois varmasti halvemmat kuin metritavana tehden.Mikä näissä on ollut kustannusero materiaaleissa? Itse hankittuna vs. täydellinen osatoimitus?
Kokonaishintahan luonnollisesti vertailussa kiinnostaa. Itsellä mietinnässä juuri, että tekeekö pitkästä vai materiaalitoimituksesta. Molemmissa tapauksissa työt tulee itse tehtyä.Saadut tarjoukset ei sisältäneet yksilöityjä hintatietoja per materiaalilaji tai per metri kovinkaan tarkasti, joten vertailu muun kuin kokonaishinnan kannalta on hankalaa. Perustin päätöksen lähteä rakentamaan ite siihen, mitä olen lukenut työn osuudesta kustannuksissa eri lähteissä, ja tylysti päätin laittavani sille noin 30% painoarvon noissa valmispaketeissa. Varmasti on osia jotka ite hankkien tulee törkeästi kalliimmaksi kuin pakettitoimituksissa, mutta itse olen saanut näillä hankintamäärillä todella hyviä alennuksia listahinnoista rautakaupoilta. Listahinnoilla jos lähtis rakentamaan, niin valmispakettien materiaalikustannukset ois varmasti halvemmat kuin metritavana tehden.
Joo. Tuohon pakettien hintaan vaikuttaa tietysti välimatkat, kyseisen hetken suhdanteet heidän tehtailla ja vaikka ties mitkä. Täällä Kaakkois-Suomessa jo kuljetuskustannukset voi olla lähempänä tonnia kuin satasta, jokaiselle kuljetukselle, mitä talotehtaalta jostain Pohjanmaalta, tms. tulee.Kokonaishintahan luonnollisesti vertailussa kiinnostaa. Itsellä mietinnässä juuri, että tekeekö pitkästä vai materiaalitoimituksesta. Molemmissa tapauksissa työt tulee itse tehtyä.
Ihan hyvältä näyttää, ei mitään tummentumia tai pilkkuja. Se mikä iskee silmään on tuo muovi tuossa alhaalla. Sinne jos pääsee mitä tahansa kosteutta, mistä tahansa, niin se ei tuon muovin takia tuuletu mihinkään kuten kuuluis, vaan tiivistyy ja tietysti valuu alas tallin suuntaan. En osaa sanoa miksi se on tuohon laitettu, joka osaavampi varmaan voi valistaa jos kyseessä on normaali käytäntö kylmien rakennusten kanssa toimiessa?Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.
Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.
Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia.Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.
Voi olla että en vain saa kuvista kiinni, mutta jos nyt tuo viimeinen kuva on siis katto ylhäältä päin kuvattuna niin tuossahan on katastrofaalinen rakennusvirhe eli höyrynsulkumuovi on väärällä puolella villaa.Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.
Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.
Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia.Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.Noniin, nyt on reiät autotallin kolmioihin tehty ja räppänät laitettu. Ulkolaudoitus kun meni läpi niin tuli sininen muovi vastaan joka tietysti piti reiän osalta puhkaista. Samalla kurkattu sisään ja siellä omaan silmään näytti kaikki kuten kuuluu. Reiästä ei tullut epämiellyttäviä hajuja vaan tuoksui kuin olisi vasta tehty.
Mutta sen verran hyvältä näytti ja näyttää olevan kulkua varten lautakin kattotuolien välissä, että pystyy jopa kulkemaan. Täytyy luukulle vielä reikä tehdä niin pääsee tarkastamaan kunnolla tuon tilan, näyttäisi villat olevan muovin alla ja ilmeisesti juuri noita gyprocceja vasten.
Joku tuolla tallissa nyt kuitenkin haisee ja se haju on vahvimmillaan tallin nosto-oven seudulla, ei niinkään takaosassa. Mikään mahdollinen ei osu, mutta täytyy jatkaa tutkimuksia.Toisaalta sillä alueella säilytettiin viikon ajan oksia ja lehtiä joista osa märkiä, mutta ei kai niistäkään haju pinty niin, että viikkoja haisee.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kyllä tosta jo näkee/ymmärtää että siellä on vaan 5cm villa koolausväleissä.(En kyllä ymmärrä miksi, on niin tympeä laittaakkin)Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.
Jos tuo nyt on niinkuin oletan että siellä on tosiaan se 5 senttiä vain katossa eristettä Eli 2x2 koolattu tuolta alhaalta päin ja niihin kyprokit kiinnitetty niin:Tässä on paha virhe. Tuo muovi heti pois, eristeet pois ja katotaan onko muovi eristeiden alla. Tuossa pääsee nyt kosteudet aivan väärin tiivistymään.
Juu @jjasco keissiin siis tarkennus ja tässä hyvä huomio käyttäjältä kajakkivajakki eli tuolta puuttuu tosiaan katon varsinaiset lämmöneristeet.Jos tuo nyt on niinkuin oletan että siellä on tosiaan se 5 senttiä vain katossa eristettä Eli 2x2 koolattu tuolta alhaalta päin ja niihin kyprokit kiinnitetty niin:
Rakentajalta on loppunut rahat tai tietämättömyyttään ei ole puhallusvilloja tuonne laittanut eli talopakettitoimittaja tms on myynyt "lämpöisen" tallin mutta keskenhän se on tuolta osin sitten jäänyt.
Nuo kyprokkilevyt on tuossa käytössä nyt luultavasti ihan homeessa takapuolelta kun märkä villa siellä lojunut suurinpiirtein jatkuvasti.
Maallikolle nyt vertauskuvana: Kun otat jääkaappikylmän oluttölkin ja menet sen kanssa saunaan: saunan kostea ilma tiivistyy välittömästi kylmän tölkin kylkeen. Tuossa rakenteessa höyrynsulkumuovi on tuo kaljatölkki ja ullakkotila sitä parasta sisältöä.
Kyllä tämä kohde vaikuttaa nyt siltä, että ihan omin jaloin on rakennettu
Ulkoverhouspanelit on lyöty suoraan runkotolppiin ja kattotuoleihin eikä tuulensuojalevyä ole lainkaan eikä tuuletusrakoa ulkovuorauksen takana. Toki tuossa nyt voi antaa pienen mahdollisuuden pitkillä sivuilla on myös pystyverhous ja ilmarako on toteutettu niin, että välikaton osuudelta tuo paneelaus on ns sisäänvedetty. Eli siellä on sitten tippapelli, mutta kovin epätodennäköistä sekin kun ei sitä tippapelliä ole päädyssäkään.
Ja miksi ihmeessä tuossa:
on muovi kattotuolin kyljessä. Päätykolmion vaakapanelointikin on mitä ilmeisemmin lyöty suoraan kattotuolin kylkeen kiinni vaatimattomasti 90mm konenauloilla kun tullyt tyosta kattotuolista vielä noin reippaasti läpikin. Ja liekö sielläkään tuuletusrakoa.
Hyvin erikoisia ratkaisuja tosiaan noinkin tuoreessa rakennuksessa.
No siihenhän tuo viittaisi että jälkikäteen on villoitettu jos tuulensuojalevytkin puuttuvat. Ei sellaisia tarvita katoksessa, mutta jälkikäteen niiden lisääminen on kovin nihkeätä. Kun sitten villataan niin ilmaraot unohtuu jne. Eli kaikenmoista "pikkukivaa".No näin näkisin, että ulkoverhous olisi suoraan noihin runkotolppiin koko matkalta.
Mutta tuossa kun saan nyt sen luukun tehtyä niin puhkonko nyt tuota muovia sitten ja kokeilen villojen kosteutta ja sitten höyrynsulkuteipillä paikat kiinni. Ja jos ei ongelmia ole niin puhallusvillaa päälle? Jos taas märkää villaa on tuolla muovin alla niin onko se sitten villojen vaihto? Joku tuossa jo ehdotti, että heti noi muovit pois, mutta jos nyt lähtis tutkimaan, että ei mitään loputonta remonttia aloita vaan olisi kohtuu fiksusti ja jonkunnäköisen rahankin käytön ulottuvissa koko korjuuhomma jos sellaista on luvassa katon osalta.
Jos mä nyt oikein olen ymmärtänyt niin talli olisi jälkikäteen villoitettu ja paneloitu, ehkä katto siinä samassa ja tässä kohtaa on yläpohja jäänyt vaiheeseen. Eli siis tallissa ei ole mitään lämmitystä, vain takana oleva varasto on pidetty peruslämmöllä talvella. Tämän tulen kyllä varmistamaan vielä kohteen rakentaneelta henkilöltö kunhan ensin kehtaan hänelle soitella ja sieltä saadun tiedon perusteella sitten kuulostellaan edellisen omistajan tekemisiä. Mehän siis ollaan vasta kolmas omistaja.
Kyseessä on siis vain 20 vuotta vanha autotalli eikä asuinrakennus, tietysti tuolla haluaisi jotain remppoja tehdä ja mahdollisesti säilyttää myös harrasteautoa talvisin sen lisäksi, että muu tarpeellinen säilytys, mutta niin, että säilytyksen jälkeen sitä voi myös käyttää eikä haise perseeltä.
No siihenhän tuo viittaisi että jälkikäteen on villoitettu jos tuulensuojalevytkin puuttuvat. Ei sellaisia tarvita katoksessa, mutta jälkikäteen niiden lisääminen on kovin nihkeätä. Kun sitten villataan niin ilmaraot unohtuu jne. Eli kaikenmoista "pikkukivaa".
Mutta jos nyt haluat hyvin maltillisella budjetilla lähteä tuota ratkomaan niin katsot tuolta tallin kohdasta jonkun pahimman "läikkäkohdan" ja ullakolta päin avaat siitä kohtaa höyrynsulun ja poistat villan ja katsot miltä se levy näyttää taustapuolelta. Jos se ei ole aivan järkyttävän näköinen ja sinne jäävän homeen kanssa pystyt elämään niin laitat villat takas ja teippaat höyrynsulun ja puhallutat tuonne villat.
Jos taas asia oikeasti korjattaisiin niin poistat kattolevyt, poistat villat ja 2x2 jos nekin pilalla ja sen jälkeen rakennat takaisin.
Edit: Kun tehdään lämpöeristetty rakenne höyrynsulkuineen niin se vaatii myös, että siellä sitten pidetään jonkinlainen peruslämpö, koska kylmillään lämpöeristetty taas alkaa (mahdollisesti) käyttäytymään rakennusteknisesti väärin![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.