Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Noissa airam generic malleissa oli 3700lm per valaisin ja hintaa vajaa 30€/kpl, eli valaistusehon suhteen aika samaa luokkaa kuin noi linkatut led teollisuusvalaisimet hintatasoltaan ja parempia kuin noi airamin basic ledit.
 
Saakohan tämän tyyppistä autokatosta millään toteutettu Suomen lumikuormille edullisesti?
Vai menisikö jo teräsrunkoiseksi .
Onko joku nähnyt vastaavia?

Eli pari tolppaa "ylipitkänä", jonka päästä tukisi katon toiseen parruun.

Vaikuttaa kyllä aika heilakalta, mutta saattaisi olla käytännöllinen jos lumet ja säät kestäisi. Ja olis ns. "kevyt".

En tiedä, voiko tuollaisia muuten tehdä, kuin ehkä teräksestä? Toinen vaihtoehto varmaan olisi tuonne ns. kuvasta vasemmalle tolppien ohi jatkaa kattoa ja sieltä tuki jo tolppaan tai sitten muuhun...






1689856645720.png
1689882458294.png


1689856926346.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko syynsä, ettei noita paljon näe ^ ? Minusta olisi kätevä, kevyt, ja ilman tolppia loisi jopa "tilaakin" pieneen pihaan.
 
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
 
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Mulla on 6m syvässä tallissa ihan harrasteauto ropattavana ja vaikka pituussuuntainen lisätila olis kivaa, niin se ei ole kyllä mitenkään välttämätöntä, ainoostaan moottoria nostellessa tarvii enemmän tilaa auton eteen. Sivusuuntainen tila onkin sit toinen juttu, mulla on yhdelle autolle 5m leveä talli ja mulla on toisella puolella metri tilaa, toisella loput ja jos jotain työpöytää tms haluaa, niin ne tarvii kyllä sit oikeesti sen parin metrin edestä tilaa siihen auton viereen, että siinä mahtuu mitään tekemään.

Jos sulla on nyt noin hyvä tilanne, että voit aina siirtää toisen auton pois tallista, eikä oo vaarana, että sen rempattavan auton remppa venyy esim puolen vuoden pituiseksi, niin siinä tilanteessa esimerkiksi tollanen 7m leveys vois just toimia, koska silloin saat sinne toiselle sivustalle työpöydän ja hyllyjä riviin ja voit sit remppaa varten siirtää autoa irti työpöydästä ja toisella puolella ei oo autoa lainkaan. Mulla on tolla autoa lähempänä olevalla seinällä katonrajaan rakennettu hyllyä missä on säilössä ylimääräisiä vanne/rengassarjoja ja mahtuu kävelemään alta.
 
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.
Auton mallista ja iästä riippuen tuo 6m on käytännössä minimi pituudelle mikä menee. Auton pituus plus puoli metriä taakse ja eteen että on mahdollista kulkea vapaasti ympäri kun aina on jotain siellä auton toisella puolella. Tai ihan jo kun pitää takakontista saada luukku ylös ja nostettua isompaa tavaraa pihalle, on ne sitten lasten rattaat, koirien häkki, ruokaostokset, tai mitä vaan.

Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.

Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.


Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
 
Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.

Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...

Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
 
Jep, itellä on autotalli tollanen 1,5 auton levyinen ja siellä on just ja just tilaa tehdä jotain ja tuolloinkin kesäaikaan käytössä olevat pyörät oon nostellut ullakolle esimerkiksi, että talvelle riittää tilaa muulle.
 
2 auton tallia kellarikerrokseen tarttis suunnitella, tarve ennen kaikkia ihan vaan autojen päivittäinen säilytys, toisio tarpeena pienimuotoinen ropaus (tätä varten toisen auton voi ajaa ulos) eli tyyliin renkaan vaihdot, jarrurempat, perus vuosihuollot, iskarin/juosien vaihto tai polkupyörän ropaus eli mitään koneremonttia / korin hitsausta tms. tallissa ei tulla ikinä omana aikana tekemään. Ja "tietysti" sitten jotain romua tulee säilytettäväksi eli 2xrenkaat ja kaikkea muuta sälää mitä nyt talleihin yleensäkin kertyy. Talli olisi myöskin ainoa "harrastustila" eli varmasti joku "työpöytä" tms. sinne tulisi.

Paljonko sitä tilaa nyt sitten lopulta ihan oikeasti tarvitaan? Tallin mitat on nyt 6m pituus ja 6,8m leveys. Nähdäkseni tässä pituus on sellainen että päätyseinälle ei voi laittaa yhtään mitään, ainakin toiselle seinälle mahtuisi 60cm edestä tavaraa kohtuullisesti ja jolloin jäisi 6,2m leveyttä. Jos laskee autoille 1,9m leveyttä ja ovi kohtuullisesti auki 0,8m lisää niin 2x auto + 3x ovi (autojen välistä ei tarvi laskea kahteen kertaan) saataisiin 6,2m eli molempien autojen kaikista ovista pääsisi kohtuudella kulkemaan ilman että kuskin tarttee ajaa autoa ulos/sisään yksin?

"Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille. Tällöin päätyseinälle saisi varmaankin jo "työpöydän" (tai voisihan sen laittaa sivuseinälle) tai ainakin vähintään 40cm syviä hyllyjä seinälle.

Jos pihalle tekee 1 auton katoksen ja toista autoa operoi pääosin sieltä käsin niin se tietysti muuttaa vähän yhtälöä ja olettavasti jopa 6m leveä talli olisi ok sillä sinnekin sopisi "tiukan paikan tullen" 2 autoa "varastoon" erityisesti jos toisen peruuttaa eli kuskien ovat vastakkain vaikka sivuseinillä jonkun verran rojua olisikin. Leveys ei vaan ole ongelma(tai ainakaan iso sellainen), sitä tuntuu riittävän kohtuudella/saa tarvittaessa helpommin lisää kuin pituutta. 7,4m leveydellä voisi laittaa molemmat sivuseinät kuorruttaa tavaralla ja yllä laskettu 6,2m vapaaleveys toteutuisi, tällöin hyllymetrejä olisi 11m paikkeilla (savusulku tarvitaan tallista muihin kellari tiloihin siksi ei 6+6), joka olisi about sama kuin jos pääty- ja toiselle sivuseinälle pistäisi tavaraa.

Ilmeisesti tila-ahdistus tuleekin nyt enemmän nimenomaan pituudesta, 7m pituutta olisi yhtäkkiä ajatellen "varmasti riittävä", mutta kun kaikki lisäpituus on poissa toisaalta eli kellarikerroksen muista käyttötiloista eli jonkunlaisen kompromissin joutuu väkisin tekemään...

Paljon niitä "hyllymetrejä" oikeasti tarvitaan autotalliin, riittäisikö kuitenkin vain 1 sivuseinällinen eli 6m pintaan jossa mukana olisi 1,5-2m työpöytä? Tällöin tuo orkkis 6mx6,8m olisi "ihan riittävä" ja autoihin kulkemisen kannalta edes 0,2m lisää pituutta ja/tai leveyttä olisi jo paljon.

Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.). Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?

Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
 
Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.
Tarkoitus ei tosiaan ollut alkaa varaamaan tiloja mihinkään massiiviseen remonttiin, halvempi viedä auto pajalle kuin sitoa monta neliötä sellaiseen jota käytetään ehkä kerran 5 vuodessa. Toisaalta jos nyt jotain isompaa innostuisi tekemään niin se kuitenkin onnistuu jättämällä toinen auto pariksi viikoksi pihalle.
Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
Kyllä ne metrit tässä tapauksessa nostaa hintaa merkittävästi kun talli tulee kellariin, niin jos sitä suurennat niin yläpuolella oleva torppa suurenee samassa suhteessa (käytännössä lisäksi sinne tulee äkkiä joku järjetön 3m leveä käytävä johonkin), jos taas ulkoseiniin ei kajoa niin kellarin muut tilat pienenee joita käytetään esim. viikottain (pelihuone tms). Rakennusoikeutta ei sentään ole vielä kaikkia käytetty suunnitelmassa eikä olla myöskään rakennusalueen rajoissa kiinni eli pelivaraa on jonkun verran puljata.
Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.
Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.

Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...

Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
Säilytystilaa kaikelle muulle kuin noille ulkovehkeille (pyörät)/puutarharojuille pitäisi olla kohtuullisesti. Toisin sanoen jokaisessa makkarissa on noin 3m hyllymetriä säilytystilaa (jossain 1,5m2 vaatehuoneen muodossa) ja nk. khh:n saa täyteen kaappia jos niikseen haluaa. Lisäksi eteisen ohessa 6-8m2 tila kaikelle harrastusrojulle jota viikottain tarvitaan eli tänne saa pistää piikkarit, moukarin, jalkapallon, jääkiekkokassin yms. Lisäksi kellarista mahdollisuus lohkaista 10+ neliötä vielä erilliselle "romuvarastolle" tai tehdä työhuone nro2 jonne laittaa isot kaappirivit mm. talvivaatteille.

Polkupyörille voisi ehkä saada tilan talliin, sellaisen 1,8mx2m "ulokkeen" sivuseinälle, en vaan ole keksinyt että miten ne fillarit saa järkevästi ulos sieltä jos tallilla pituutta vain 6m ja molemmat autot paikallaan. Jos kaikilla on nosto-oven kake taskussa (miksi olisi) niin onnistuisi helpommin, mutta muuten hankalaa. Tähän ei oikein auta edes kulkuovikaan nosto-ovessa kun se ovi on pysäköidyn auton takana. Toisaalta niin kauan kun yksittäisen fillarin arvo on satasia nin sama vaikka niitä säilyttäisi kadulla (piha siis on jo hyvä paikka :)).

Itse puutarha on 2m korkeammalla jyrkän mäen takana eli tuskin ruohonleikkuria tms. puutarhahimmelliä talliin tulisi ikinä edes ajatuksena sovittaa koska sen raahaaminen puutarhan puolelle olisi tuskaista.

Saman olen itse havainnut että yleensä tuppaa käymään niin että todellisuus on just tuo mitoitettu automäärä-1 :).
Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.).
A) aikomus kuvattu aloituksessa, eli pääosin autojen päivittäinen säilytys ja ajoon sieltä tallista joka päivä. Lisäksi "hyvin kevyttä" remppaa.
B) tämä on vaikeampi, kaikkihan tietää että kaikki paska ja roju sinne autotalliin tullaan lopulta kantamaan :). Ainakin nyt työkaluja (jiirisirkkeli, käsityökalut yms), renkaat, painepesuri, suksiboksi. Tilanteesta ja muusta säilytystilasta riippuen matkalaukut, lasketteluvälineet, maaleja ja muuta tilpehööriä ja mitä kaikkea muuta sontaa kaikki sinne talliin nyt ylipäänsä työnnetään.

En varmasti ota mitään projektiautoa tai vastaavaa , lähinnä yllä mainitut fillarit tms. ehkä tuottaa vähän päänsärkyä, "ihan kiva" jos ne sinne saisi.
Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?

Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
No tämähän se, tässä tapauksessa tila on käytännössä pois sellaisesta kellarin "touhutilasta" on se sitten peliluola tai jotain muuta, mutta siis sellaisesta tilasta että siellä varmasti itsekin tulee ainakin kerran viikkoon käytyä ja teini-ikäiset lapset todennäköisesti "asuu siellä". Suunnitelmassa tuo on nyt noin 40-50m2 tyhjä tila toistaiseksi vailla ideoita, mutta tilan muoto on sellainen että jos autotallia pidentää niin tuo tila kapenee eli siitä tulee äkkiä 3m leveä "kiitorata" joka onkin sitten nopeasti käyttökelvoton yhtään mihinkään. Sanoisin että tämän tilan merkitys on selvästi suurempi kuin autotallin (tai erityisesti autotallissa yhtään mitään iskarin vaihtoa monimutkaisemman asian tekemiseksi - ja tuon iskarin vaihtotyönkin voi pajalta ostaa muutamalla satasella eli ne autotallin erikoisemmat tarpeet pystyy hoitamaan ihan kohtuullisella rahallakin).

Viimeiset 10+v rempannut autoa taivasalla (sorapihalla) eikä tuokaan nyt ylitsepääsemätöntä ole ollut kun katsonut kivan kesäpäivän ja tarvittaessa heittänyt vanerin jonka päällä ryömiä. Harvoin on tarvinnut autoa pukkien päällä yön yli seisottaa eli yleensä hommat on saanut samana päivänä maaliin.


Arkkitehdille pitäisi seuraavaksi avautua nykyisestä suunnitelmasta ja mikä siinä on metsässä niin olisi hyvä olla jotain konkreettista mitä ehdotella ihan metrien osalta (tuo 6x6,8m tuli ns pyytämättä olin vain speksannut min 6m leveyden mielellään 7m). Sellainen fiilis että 6m hyllyä sis. pöytä ei ole riittävästi, mutta jos toiselle sivulle lähelle katon rajaa @jonesky12345 tapaan saa myöskin kamaa niin hyllymetrejä tuli juuri lisää jonne saa juurikin niitä matkalaukkuja/renkaita joita tarvitaan 1-2 kertaa vuodessa. Jos päätyseinälle ei edes yritä laittaa mitään, niin 6,5m lienee liikaa mutta 6,2m paljon parempi kuin 6m, 7m syvyyttä mahdollistaisi sitten jo 60cm hyllyköt sinnekin (ja sitten sitä romun säilytystilaa on varmasti riittävästi ellei jopa reilusti liikaa).
 
6 metriä on ihan MINIMI pituus mitä kannattaa tehdä. Itsellä vain 5,7m ja pitkien autojen kanssa ON ongelmia. 7m pituuden kanssa jo mahtuisi esim avaamaan farkun takaluukkua kesken rempan yms, tai tuomaan nostureita auton etupuolelle. 6-6,5 pärjäisi ihan mukavasti eikä tarvi kiertää kokoajan pidemmän kautta kävelläkseen auton toiselle puolelle jos on seinässä kiinni.

Kesällähän ei oo väliä, nosto-ovi auki niin työtilaa voi jatkaa ulospäin, mutta kylminä aikoina ei ole ratkaisu.
 
Millainen kosteus syntyy autonpesusta autotalliin ? Mietin soveltuisiko autotallimme autonpesuun talveksi..Lattia maalattu epoksimaalilla (paitsi nostoja ei ole tehty vaan ne on listoitettu joten siellä lienee jokin rako, se varmaan pitäisi eristää tiiviiksi?), hiekanerotinkaivo myös keskellä. Painovoimainen ilmanvaihto, miten sitä voisi tehostaa? Vanha kuva, noin pitkää autoa ei enää ole mutta tilojen puolesta mahtuisi hyvin pesemään.
IMG_20221018_180506.jpg
 
Millainen kosteus syntyy autonpesusta autotalliin ? Mietin soveltuisiko autotallimme autonpesuun talveksi..Lattia maalattu epoksimaalilla (paitsi nostoja ei ole tehty vaan ne on listoitettu joten siellä lienee jokin rako, se varmaan pitäisi eristää tiiviiksi?), hiekanerotinkaivo myös keskellä. Painovoimainen ilmanvaihto, miten sitä voisi tehostaa? Vanha kuva, noin pitkää autoa ei enää ole mutta tilojen puolesta mahtuisi hyvin pesemään.
Vesihöyryn ja kosteuden määrä on valtava jos meinaat pesurilla pestä, kipsilevyseinät vettyy aika nopiaan roiskevesistä. Ilmanvaihto pitäs väkisin muuttaa poiston puoleen aktiiviseksi, ylimääräsestä vesimassasta pitäs päästä eroon ettei ne jää kaivoon, lämpötila nostettava myös tarpeeksi korkealle. Itse vetäisin letkun tallista pihalle jossa auton pesis aina kun pakkanen sallii (juokseva vesi ei jäädy kovin herkästi), ja sitten siirtäisin auton sisälle kuivumaan.
 
Vesihöyryn ja kosteuden määrä on valtava jos meinaat pesurilla pestä, kipsilevyseinät vettyy aika nopiaan roiskevesistä. Ilmanvaihto pitäs väkisin muuttaa poiston puoleen aktiiviseksi, ylimääräsestä vesimassasta pitäs päästä eroon ettei ne jää kaivoon, lämpötila nostettava myös tarpeeksi korkealle. Itse vetäisin letkun tallista pihalle jossa auton pesis aina kun pakkanen sallii (juokseva vesi ei jäädy kovin herkästi), ja sitten siirtäisin auton sisälle kuivumaan.
Seinät ei ole kuitenkaan gyproc seiniä vaan harkoista tehty, tasoitettu ja maalattu toki. Ilmanvaihto ja ilmeisesti jos kaivo ei vedä isoja määriä vettä kerralla niin tuottavat ongelmia...tallissa on n.10 astetta lämmintä näin pakkaskeleillä.asuintilat tuon yläpuolella joten talli on kiinni talossa.

Täytynee käyttää noita motopesuja yms talvisin ja pestä pihalla aina kun sää sallii.
 
Itse pesen tallissa autot talvisin, hierretty betonilattia, tallin koko 125m2 ja korkeutta 3m, öe kaivo, painovoimainen ilmanvaihto ja noin 15 astetta lämmintä. Vesihöyryä kertyy huuhtelussa jonkin verran mutta se poistuu kohtuu nopeasti. Kipsilevyseinät ei tuosta määrästä ole vielä moksiskaan. Kaksi autoa yleensä pesen peräkanaa. Ilmanvaihto voisi olla tehokkaampi kyllä, mutta näin on jo pesty autoja 6 vuotta ilman ongelmaa.
Ulkona ei kyllä auton pesusta tule pakkasessa mitään. Jo muutama aste pakkasta niin se auton pinta on niin kylmä että pesuaineet on jäässä siinä pinnassa.
 
Itse pesen tallissa autot talvisin, hierretty betonilattia, tallin koko 125m2 ja korkeutta 3m, öe kaivo, painovoimainen ilmanvaihto ja noin 15 astetta lämmintä. Vesihöyryä kertyy huuhtelussa jonkin verran mutta se poistuu kohtuu nopeasti. Kipsilevyseinät ei tuosta määrästä ole vielä moksiskaan. Kaksi autoa yleensä pesen peräkanaa. Ilmanvaihto voisi olla tehokkaampi kyllä, mutta näin on jo pesty autoja 6 vuotta ilman ongelmaa.
Ulkona ei kyllä auton pesusta tule pakkasessa mitään. Jo muutama aste pakkasta niin se auton pinta on niin kylmä että pesuaineet on jäässä siinä pinnassa.
Voisi sitä kerran kokeilla millasta kosteutta tulee ja katsoo jatkot sit sen mukaan. Ei pakkasella voi juu ulkona ainakaan pestä.
 
Moro. Autotallin nosto-oven moottori meni rikki (ukkonen) jo tovi sitten.

Voinko ostaa tilalle vastaavan moottorin, ja sen saa suoraan siihen ohjelmoitua? Vai tuleeko siinä jotain hankaluuksia asetusten ja ohjelmoinnin suhteen?
Novatek 423 Turner. Ja mikähän tuo harmaa johto on ja minnehän se vie?

1701939880797.png
 
Moro. Autotallin nosto-oven moottori meni rikki (ukkonen) jo tovi sitten.

Voinko ostaa tilalle vastaavan moottorin, ja sen saa suoraan siihen ohjelmoitua? Vai tuleeko siinä jotain hankaluuksia asetusten ja ohjelmoinnin suhteen?
Novatek 423 Turner. Ja mikähän tuo harmaa johto on ja minnehän se vie?

1701939880797.png
Onko jossain painiketta ovelle? Noista yleensä lähtee johto sellaiselle, ns. hituvirtaa.
 
Onko jossain painiketta ovelle? Noista yleensä lähtee johto sellaiselle, ns. hituvirtaa.
Joo sainkin omistajan kiinni, hituvirtaa tosiaan. Onko siis niin, että hituvirta on ns. oven-ohjausnapin virtaa? Varmistan vain. Uus talo meille, niin ei olla mitään rakennusaikaisia papereita tutkittu/nähty?
 
Joo sainkin omistajan kiinni, hituvirtaa tosiaan. Onko siis niin, että hituvirta on ns. oven-ohjausnapin virtaa? Varmistan vain. Uus talo meille, niin ei olla mitään rakennusaikaisia papereita tutkittu/nähty?
Joo tai siis mitään virtaa siellä ei todennäköisesti liiku, vaan siinä on sama periaate kun vaikka ovikellon napissa. Eli nappi yhdistää kaksi kontaktia hetkellisesti ja nostomoottori saa siitä signaalin. Tuohon aiempaan kysymykseen, niin pitäisi pystyä vaihtamaan nostomoottori toiseen jos uusi on vastaavanlainen, mukana tulee kyllä ohjeet miten kaukosäätimet yms koodataan.
 
Joo tai siis mitään virtaa siellä ei todennäköisesti liiku, vaan siinä on sama periaate kun vaikka ovikellon napissa. Eli nappi yhdistää kaksi kontaktia hetkellisesti ja nostomoottori saa siitä signaalin. Tuohon aiempaan kysymykseen, niin pitäisi pystyä vaihtamaan nostomoottori toiseen jos uusi on vastaavanlainen, mukana tulee kyllä ohjeet miten kaukosäätimet yms koodataan.
Pystyyköhän erilaisen ostamaan? Vai meneekö vihkoon jonkun kiinnityssysteemin kanssa sitten?
Pitänee vielä kysyä jostain pienkonekorjaamolta, että kannattaako korjata. Kotivakuutukseen siis menee.

Pystyisiköhän ostamaan samalta valmistajalta "uuden ja paremman mallin" ja silti saisi näppärästi vaihdettua ilman ongelmia?

Ehkä pääsee kuitenkin helpommalla ostamalla samanlaisen? 3v vanha ainakin, toki ei liene tekniikka näissä kehittynyt?
 
Mun mielestä Turner myy tuota moottoria. Niiden aspa on ainakin omien kokemusten mukaan asianosaava, niin varmasti saat sieltä selkeän vastauksen tuohon. Ymmärtääkseni uusi moottori kyllä tuohon soveltuu - ohjelmointi vaan kuntoon ohjeiden mukaan.
 
Tulevassa asuinpaikassa on isohko puukenteinen piharakennus vm. 1985 jossa myös reilu 50-neliöinen kylmä autotalli/vaja johon mahtuis kaksi autoa. Noh, autoja on vain yksi joten jää nähtäväksi mitä kaikkea tuonne tullaan jemmaamaan. Fillareita ja jotain työkaluja, ehkä jotain työpöytää, päältäajettava leikkuri, ehkä joku pieni kuntoilunurkka.

Lattia on paljaalla betonilla. Millä se kannattais käsitellä, että ei pölyäisi ja ois helpompi siivota? Auton renkaiden alle sitten jotain laattoja tms?

Mitäs kustantaa nosto-ovet kauko-ohjaimella ja käyntiovella? Oviaukon mitta noin 3x3 metriä.
 
Lattia on paljaalla betonilla. Millä se kannattais käsitellä, että ei pölyäisi ja ois helpompi siivota? Auton renkaiden alle sitten jotain laattoja tms?

Imuroi teollisuusimurilla sen kaiken pölyn pois, ja sitten epoksilattiamaali pintaan.
 
Temafloor 3000:sta tuli omaan autotalliin parin millin kerros niin ei oo niin nöpönuukaa jos vaikka leka tippuu lattialle tms.
 
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
 
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
Itellä on haravat, lapiot, lumikolat, jne. ulkoseinällä talon päädyssä. Pohjoispääty ei näy tielle, eikä ole ns. oleskelupihan puolella, joten eivät häiritse esteettisesti ja ovat suojassa uv-valolta joka tahtoo joitakin muovilaatuja haurastuttaa. Siinä ne roikkuu kesät talvet, valmiina käyttöön kun tarttee. Jos jotain haluis tehdä, niin pienen lipan vois rakentaa päälle, mutta se on jo hifistelyä. Leikkuri on siten hankalampi, sille vois miettiä jotain roskakatoksen tyylistä ratkasua mihin iskis sitten nuo käsityökalut seinäkoukkuihin.
 
Mikäs olis hyvä ja halpa keino säilöä haravat, lapiot yms.
Nyt autotallin varastossa, mutta sinne voisi tehdä "maalausnurkan" niin tuollaiset kylmässä säilyvät kamppeet voisi tunkea pihalle johonkin varastoon. Ei haittaa vaikka sinne nyt joku päältäajettava leikkurikin mahtuisi kesällä tmv.
Tuon saa sen verran piiloon että estetiikallakaan ei nyt niin väliä ole. Kestävät pressutallit taitaa olla sen verran kalliita että sellaista ei taida kannattaa ostaa?
Itsellä autotallissa toisella kyljellä "lisäsiipi"
Eli ihan 2x4 runko ja pelti päällä. Ei ole kummoisesti tehty, tolppakengät maassa ja jännevälitkin taisi vähän venyä. Silti toiminut hyvin jo 5v. Mitat on n.8x2m

Jos jotain nyt muuttaisin niin pellin sijasta valokate, on pohjoissivulla ja melkoisen pimeä välillä etsiä pienempää rojua
 
Mun mielestä Turner myy tuota moottoria. Niiden aspa on ainakin omien kokemusten mukaan asianosaava, niin varmasti saat sieltä selkeän vastauksen tuohon. Ymmärtääkseni uusi moottori kyllä tuohon soveltuu - ohjelmointi vaan kuntoon ohjeiden mukaan.
Kohtuu hyvin tosiaan toimi. En oo jaksanut asiaan perehtyä, mutta uudella moottorilla lähti pelaamaan ja kytkin vaan johdot samalla tavoin kun oli lukematta ohjeita, niin lähti pelaamaan. Vanha moottori siis rikki oli selkeästi; liekkö tuolla sit enää mitään arvoa.

Jostain syystä nyt kovilla pakkasilla "kahnuuttaa" kiskoja vasten ja ei mene joka kerta kunnolla kiinni. Silminnähden vaikuttaisi siltä, että pakkanen luo kitkaa.. Vai mikähän tuossa voisi olla? Millähän noita kiskoja kannattaisi rasvata? Vai onko niin, että kylmät kiskot lämpölaajenemisen myötä supistuu kylmällä ja siksi kahnuuttaa?
--

Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..
 
Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..

Uskoisin . että suurin syy tallin jäähtymiseen on se 1-2 tonnia kylmää terästä, joka sinne ajetaan.Tallin lämpö ei ole siinä ilmamassassa joka karkaa oven avautuessa vaan rakenteissa.
 
Mulla on on noin 67 neliön talli missä yksi seinä käytännössä pelkkää ovea.
Mulla siellä sisälämpö sellaisen 12 ja kun ajan auton sinne, niin sekunnin siellä on kylmää mutta lämmin moottori ja tallin rakenteet nostaa lämmön saman tien takaisin sinne 12 tietämiin. En usko että tuollaisella verholla mitään käytännön hyötyä saa, ellei sitten sitä ovea pidetä minuuttitolkulla auki tai availla ihan jatkuvasti.
 
Yhtä kaikki; onko olemassa mitään "lämpöstoppareita" jonka läpi ajaa auto talliin? Tuntuu hukkaavaan hetkessä kaiken lämmön, kun auton ajaa sisälle..Tuli yht äkkiä mieleen, että onko jotain ylipaineistuksia tai vaikka läpiajettavia verhoja (vrt. hyönteisverho ovessa), joka läpi auton voisi talliin ajaa ja kaikki lämpö ei karkaisi joka kerta.
Eipähän niin iso asia ole, mutta tuli vaan mieleen..
a) et halua ajaa verhon läpi joka hiekkaisena hioo autosta maalit pois ja sumentaa tuulilasin
b) ilmaverholla hukkaat vain energiaa, ellei sitten ollut nimenomaan tarkoitus mukavuussyistä pitää autotalli kuumana myös oven aukaisun aikana (kuluttamalla enemmän energiaa)

Itselläni on "hukkalämmöllä" lämpiävä (tekninen tila autotallissa ja patterit vain jäätymisestoasetuksella), lämmöt menee jonnekin kymmeneen asteeseen kunnon pakkasella.

Tuossa esim. eiliseltä lämmöt:

1000172196.png


Noin 7:30 töihin, 17:30 kotiin, 19:00 kauppaan ja kahdeksan jälkeen takaisin. Näillä keleillä näkyy asteen tai parin dippi, mutta pomppaa noin kymmenessä minuutissa takaisin. Mittari auton keulan "syvyydellä, varmaan lähempänä nosto-ovea lämmöt heilahtaa enemmän, mutta tuskin ne sen pidempään alempana pysyvät...
 
Ok.

Ostaisitteko lattialämmöllä (vesi-ilmalämpöpumppu) lämpiävään talliin varalämmön/lisälämmönlähteeksi lämpöpatterin, vaiko rakennuslämmittimen. Jos käyttö vain silloin, kun "kuivatusta tarvitaan" tai lämpöä tarvitaan tai toivotaan hieman nopeammin?
 
Ok.

Ostaisitteko lattialämmöllä (vesi-ilmalämpöpumppu) lämpiävään talliin varalämmön/lisälämmönlähteeksi lämpöpatterin, vaiko rakennuslämmittimen. Jos käyttö vain silloin, kun "kuivatusta tarvitaan" tai lämpöä tarvitaan tai toivotaan hieman nopeammin?
Rakennuslämmittimen ehdottomasti,koko sulakkeiden ja pistokkeiden mukaan.Jos on vaan 230V 16A sulake niin 3 KW lämmitin jossa on useampi tehon säätö ja myös pelkkä puhallus.Tai 5-10 KW vastaava lämmitin jos on voimavirta käytössä ja tila on isompi.Lisäksi jos tuota on tarkoitus käyttää pitempään niin kannaa jättää kauppaan halvimmat kötökset.
 
Rakennuslämmittimen ehdottomasti,koko sulakkeiden ja pistokkeiden mukaan.Jos on vaan 230V 16A sulake niin 3 KW lämmitin jossa on useampi tehon säätö ja myös pelkkä puhallus.Tai 5-10 KW vastaava lämmitin jos on voimavirta käytössä ja tila on isompi.Lisäksi jos tuota on tarkoitus käyttää pitempään niin kannaa jättää kauppaan halvimmat kötökset.

EI oo kyllä ku hetken tarve välillä. Jos ostaa 2kpl 2kw rakennuslämmittimiä, niin onko se yhteisteholtaan vastaava siis 4kw 1kpl? Varmaan on, mutta arkielämää mietin, että viekö ne saman verran virtaa käytännössä, eli 1kpl 4kw vs 2kpl 2kw. Että onko väliä edes kummat hankkii, jos tilaa on.
Ei usein ole tarve, mutta satunnaisesti voisi 1-4h ajastimella jouduttaa auton/varusteiden/tallin lämpeämistä.
 
Miksi siellä tallissa ei voi olla vaikka kokoajan joku +18?
Mihin tallissa yli 20 asteista lämpötilaa tarvitsee?
 
EI oo kyllä ku hetken tarve välillä. Jos ostaa 2kpl 2kw rakennuslämmittimiä, niin onko se yhteisteholtaan vastaava siis 4kw 1kpl? Varmaan on, mutta arkielämää mietin, että viekö ne saman verran virtaa käytännössä, eli 1kpl 4kw vs 2kpl 2kw. Että onko väliä edes kummat hankkii, jos tilaa on.
Ei usein ole tarve, mutta satunnaisesti voisi 1-4h ajastimella jouduttaa auton/varusteiden/tallin lämpeämistä.
Jos molemmat 2kw on päällä täysillä niin sama 4kw kuluu kun 1x4kw. Mutta kuten aikaisemmin mainitaan niin tilasta ei ole kysevaan sulakkeista, jos 1x16A sulake ni lämpöä ei tuu yhtään kun laitat molemmat 2kw päälle koska halli menee pimeeksi. Jos taas tulee kolme vaihetta ni noi pitää saada eri vaiheisiin, tai sitten se 4kw 16A voimavirtaan.
 
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.
 
Mulla välillä on järvi sulaneiden lumien jäljiltä siellä tallissa. Imuroin vesi-imurilla isoimmat pois enkä sen enempiä ole jaksanut murehtia asiaa. Hyvin on kestänyt tähän päivään asti ilman mitään näkyviä ongelmia. Talli nyt 16v vanha.
Iso kosteudenpoistajapömpeli sitten jos alkaa ajatus ahdistaa.
 
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.
Kyllähän tuo ihan perusjärjellä kuulostaa siltä, että märän auton kanssa ilmanvaihto on riittämätön. Ilmanvaihdon tehostaminen voisi olla järkevää, vaikka joku kosteusohjattu puhallin työntämään ilmaa ulos tarvittaessa, vähän riippuen miten tuo painovoimainen ilmanvaihto on järjestetty.
 
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.

Kannattaako tässä panikoida vielä vai panostaa parempaan ilmanvaihtoon tai hommata joku ilmankuivain?

Tuore viime vuonna valmistunut talli kyseessä, niin varmasti myös betonikin siellä kuivuu jne.

Sopivasti ylimitoitettu Trotec sinne?
 
Onko vinkkejä autotallin sisäilman kosteuden hallintaan? Koko talven sisällä oli ihan ok 40-60 %, mutta nyt reilun viikon näillä aika kosteilla keleillä ollut 70-80%.
Tallissa on ILP ja painovoimainen ilmanvaihto.
Jos perse kestää, nosta lämmityspyyntöä. Tehostahan ei pitäisi olla kiinni jos toimi läpi talven ja nyt lämpimän kosteilla ilmoilla ongelmaa.
 
Mikähän tollasen tallin kosteus tulisi olla prosenteissa tai mikä mittayksikkö lieneekään? Siis jossa autoakin säilytellään.

Tilassa on poistopuhallin, mutta valitettavasti manuaaliohjauksella tallin sisältä. Välillä tulee laiteltua päälle ja välillä pois.
Saiskohan tohon ajastinta ja jos kyllä, niin millä tavalla? Kytkin on siis sellanen pyöritettävä "kliks" päälle ja mekaanisesti pyörittää tehoja.
Ihan hyvä se siis on, mut ois mielekkäämpää ohjata olohuoneesta käsin tai ajastaa jotenkin, ettei puhalla kuivasta tilasta lämpöjä harakoille jatkuvasti tms.
 
Nuo kosteusohjatut poistopuhaltimethan maksaa kymppejä, esim:
 
Omassa autotallissa on useamman vuoden pyörinyt Ilmankuivain TTK 75 ECO Ja olen ollut tyytyväinen, vaikka nyt lahosi reilun 8500 tunnin jälkeen eikä kannata korjata,tilasin kuitenkin tilalle samanlaisen.
 
Ah, vihdoin ikuisuusprojekti, uusi autotalli, sai rakennusluvan :)
Tulee ns. laajennuksena nykyisen tallin "jatkoksi". Nykyinen talli tosin jo muutettu omaksi kotitoimistoksi.

2 viikon valitusaika toki, mutta tässähän saa alkaa perustusten tekijää etsimään. Muuten tarkoitus ihan kaveriporukalla pistää kasaan.

Kooksi tulee 6,55m x 6,55m = ~43m2
Syvyys vähän ahdistaa, mutta ei voi mitään, nykyinen tallin syvyys määrittää. Mutta eiköhän tuo yhden auton talliksi ole ihan riittävän kokoinen jotta voi jotain värkkäilläkin.
Vanha oli kooltaan 3,7m x 6,55 = ~24m2 ja siellä ovet mahtuivat juuri ja juuri yhtäaikaa auki mutta sitten ei oikein päässyt autoa edes kiertämään. Ja työtaso oli vielä tallin päätyseinällä joka "vei" syvyyttäkin aika hyvin. Uuteen työtaso tulee sivuseinälle.

Saa nähdä jos tekisi tänne, tai toiselle foorumille, oikein projektitopicin. Jotain saattaisi jopa kiinnostaakin... ?
 
Ja vinkkejä tallin rakentamiseen saa laitella, kuitenkin aina jotain jää huomioimatta :P Ja varmaan on jengiä, ketkä ovat tallin rakentaneet ja huomanneet jälkikäteen puutteet perinteiseen tyyliin.
Pitää laittaa oma luonnos aiheesta vielä tänne, tsekkaan ensin onko se viimeisten plänien mukainen :D

- Tarpeeksi sähkörasioita
- Cat6 kaapelointi työpisteen nurkkaan, tuplarasia riittää. AiMesh node tulee myös.
- Voimavirta
- ILPpi tulee pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Lattialämmitys pohdinnassa, sähköversio ainoa mahdollinen
- Lattian pinnaksi tulee joku epoksi, nykyiseen talliin/toimistoon sellainen tehtiin heti muutettaessa ja oli todella hyvä ja kestävä. Ehkä hiekkaa vähän enempi niin tulisi vähän kitkaa.
- Nosto-oven leveydeksi todennäköisesti 3m, silloin saa vielä normi kulkuovenkin tehtyä viereen.
- Vesipiste, itsellä ei vain käsitystä miten se tuolta kodinhoitohuoneesta saataisiin fiksusti otettua. Noh, sitä varten on LVI porukkaa :)
- Tulevan laajennuksen alla menee pääviemäri putki, siihen liitetään suoraa lattiakaivo öljynerotuksella. Näin kuulemma saa toimia(?).
- Nosturille en taida edes varausta tehdä, korkeus tulee olemaan ns. normi huonekorkeus, eli noin 250cm ja muutenkaan sellaisia remppoja en ole vielä tähän hätään koskaan harrastanut

Saa jatkaa :)
 
Ja vinkkejä tallin rakentamiseen saa laitella, kuitenkin aina jotain jää huomioimatta :p Ja varmaan on jengiä, ketkä ovat tallin rakentaneet ja huomanneet jälkikäteen puutteet perinteiseen tyyliin.
Pitää laittaa oma luonnos aiheesta vielä tänne, tsekkaan ensin onko se viimeisten plänien mukainen :D

- Tarpeeksi sähkörasioita
- Cat6 kaapelointi työpisteen nurkkaan, tuplarasia riittää. AiMesh node tulee myös.
- Voimavirta
- ILPpi tulee pääasialliseksi lämmönlähteeksi. Lattialämmitys pohdinnassa, sähköversio ainoa mahdollinen
- Lattian pinnaksi tulee joku epoksi, nykyiseen talliin/toimistoon sellainen tehtiin heti muutettaessa ja oli todella hyvä ja kestävä. Ehkä hiekkaa vähän enempi niin tulisi vähän kitkaa.
- Nosto-oven leveydeksi todennäköisesti 3m, silloin saa vielä normi kulkuovenkin tehtyä viereen.
- Vesipiste, itsellä ei vain käsitystä miten se tuolta kodinhoitohuoneesta saataisiin fiksusti otettua. Noh, sitä varten on LVI porukkaa :)
- Tulevan laajennuksen alla menee pääviemäri putki, siihen liitetään suoraa lattiakaivo öljynerotuksella. Näin kuulemma saa toimia(?).
- Nosturille en taida edes varausta tehdä, korkeus tulee olemaan ns. normi huonekorkeus, eli noin 250cm ja muutenkaan sellaisia remppoja en ole vielä tähän hätään koskaan harrastanut

Saa jatkaa :)

Riippuen harrastuksen tasosta, miettisin kuitenkin matalan saksinostimen mahdollisuutta, jolloin aika monet pikkujututkin kuten rengastyöt ovat helppoja tehdä. Jos järkevästi mahdollista, upotettuna, jolloin ei yhden auton tallissa johda siihen, että aina pitää kiivetä autolla nostimen päälle. Toki parilla hyvällä tunkilla ja pukilla pärjää silti pitkälle ja on vähemmän värkkäämistä rakennusvaiheessa.

Voimavirran lisäksi harkitsisin valmiutta sähköauton latausasemalle. Onpahan syötöt valmiina, jos tulee tarvetta.

Valaistus on tärkeä ja tasainen valon määrä helpottaa hommia melkoisesti.

Säilytystiloja tuskin voi olla koskaan liikaa, mutta hyvä miettiä mitä jo omistaa tai mitä aikoo hankkia, että löytyykö niille paikka. Itse en suosisi tallissa niin hirveästi avohyllyjä, koska kaikki siellä kerää pölyä ja likaa ajan saatossa. Suljettavat kaapit tässä mielessä parempia.

Lattiapinnasta paha sanoa muuta kuin, että harmillisen harvat pinnat kestävät pidemmän päälle yliajoa, varsinkin nastarenkailla. Lisäksi maantiesuola tuo omat haasteensa. Mutta toki betonin pinta pitää jotenkin sitoa, niin ei pölyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 390
Viestejä
4 519 854
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom