Työpöytä kannattaa aina varata 80cm syvänä, jotta siinä voi esimerkiksi sitä iskaria huoletta pyöritellä, ja on tarpeeksi tilaa sitten lajitella osia mitä purkaa. Pöydän eteen metri ns. vaaravapaata pyörimisaluetta tekijälle, missä ei ole riskiä kolhia auton kylkeä, ja pystyy laskemaan sen mahdollisen vaihdelaatikon yms. siihen lattialle, kun se on ensin vaikka pihalla autosta pois nostanut. Jos sulla on auto ovet levällään toisessa reunassa, niin sille saa laskea sen 2.5m tilaa + pöytä 80cm + toisen auton viemä tila 2m vaikka ois ovet kiinni + säilytyshyllyt pöytätason vastakkaisella seinällä = minimissään 6m.
Tarkoitus ei tosiaan ollut alkaa varaamaan tiloja mihinkään massiiviseen remonttiin, halvempi viedä auto pajalle kuin sitoa monta neliötä sellaiseen jota käytetään ehkä kerran 5 vuodessa. Toisaalta jos nyt jotain isompaa innostuisi tekemään niin se kuitenkin onnistuu jättämällä toinen auto pariksi viikoksi pihalle.
Lisämetrit ei nosta kustannuksia kovin paljoa jos miettii että onko se tila 6x6m vai 7x7m, joten itse tekisin niin ison kuin suinkin mahdollista. Mainitsit mitat "Pienillä muutoksilla" saisi pituutta 6,5m pintaan ja leveyden 7m paikkeille" jolla itse menisin. Tekisin suosiolla sen työtason toiselle seinälle, ja toivoisin että saa tehdä vain yhden auton sisällä ollessa töitä suurimman osan ajasta. Säilytyshyllyt toiselle seinälle. Jos korkeus suinkin antaa periksi, niin tekisin takaseinälle parvimallisen säilytystilan kahden metrin korkeuteen niin, että se on syvä, ja ylettää auton konepeiton päälle saakka. Noin siinä voi vielä jotain konehommia ropata pään iskemättä parven rakenteisiin.
Kyllä ne metrit tässä tapauksessa nostaa hintaa merkittävästi kun talli tulee kellariin, niin jos sitä suurennat niin yläpuolella oleva torppa suurenee samassa suhteessa (käytännössä lisäksi sinne tulee äkkiä joku järjetön 3m leveä käytävä johonkin), jos taas ulkoseiniin ei kajoa niin kellarin muut tilat pienenee joita käytetään esim. viikottain (pelihuone tms). Rakennusoikeutta ei sentään ole vielä kaikkia käytetty suunnitelmassa eikä olla myöskään rakennusalueen rajoissa kiinni eli pelivaraa on jonkun verran puljata.
Säilytystilan osalta riippuu paljon mitä siellä on tarve & tarkotus säilyttää. Onko se vain ja ainoastaan autotarvikkeita ja siihen linkittyvää harrastekamaa, vai koko talouden yhteiden säilytyspiste. Ja onko muuta säilytystilaa talossa tarjolla kaikelle muulle, vai onko tuo se paikka mihin ensimmäisenä tarjotaan kaikkea mikä pitää saada pois oleskelutiloista.
Jos polkupyörille, puutarhatyökaluille yms. välineille ei ole erillistä suunnilleen yhden auton tallin kokoista varastoa, niin hyvä lähtökohta kahden auton säilyttämiseen sisällä on mitoittaa talli niin, että sinne mahtuisi kolme autoa.
Empiirinen kokemus nimittäin sanoo, että yhden auton talliin ei yleensä mahdu yhtäkään autoa, kahden auton talliin yksi ja niin edelleen...
Ja tosiaan hyllymetrien ym. tarpeesta on ihan mahdoton sanoa kun ei tiedetä kuinka paljon talossa on muuta varastotilaa tai toisaalta mitä siellä hyllyillä pitää säilyttää. Jollekin voi riittää 2m, toinen tarvitsee 20m.
Säilytystilaa kaikelle muulle kuin noille ulkovehkeille (pyörät)/puutarharojuille pitäisi olla kohtuullisesti. Toisin sanoen jokaisessa makkarissa on noin 3m hyllymetriä säilytystilaa (jossain 1,5m2 vaatehuoneen muodossa) ja nk. khh:n saa täyteen kaappia jos niikseen haluaa. Lisäksi eteisen ohessa 6-8m2 tila kaikelle harrastusrojulle jota viikottain tarvitaan eli tänne saa pistää piikkarit, moukarin, jalkapallon, jääkiekkokassin yms. Lisäksi kellarista mahdollisuus lohkaista 10+ neliötä vielä erilliselle "romuvarastolle" tai tehdä työhuone nro2 jonne laittaa isot kaappirivit mm. talvivaatteille.
Polkupyörille voisi ehkä saada tilan talliin, sellaisen 1,8mx2m "ulokkeen" sivuseinälle, en vaan ole keksinyt että miten ne fillarit saa järkevästi ulos sieltä jos tallilla pituutta vain 6m ja molemmat autot paikallaan. Jos kaikilla on nosto-oven kake taskussa (miksi olisi) niin onnistuisi helpommin, mutta muuten hankalaa. Tähän ei oikein auta edes kulkuovikaan nosto-ovessa kun se ovi on pysäköidyn auton takana. Toisaalta niin kauan kun yksittäisen fillarin arvo on satasia nin sama vaikka niitä säilyttäisi kadulla (piha siis on jo hyvä paikka
).
Itse puutarha on 2m korkeammalla jyrkän mäen takana eli tuskin ruohonleikkuria tms. puutarhahimmelliä talliin tulisi ikinä edes ajatuksena sovittaa koska sen raahaaminen puutarhan puolelle olisi tuskaista.
Saman olen itse havainnut että yleensä tuppaa käymään niin että todellisuus on just tuo mitoitettu automäärä-1
.
Varmaan aika tyypillinen vastaus näissä tilanteissa on, että "rakenna niin suuri kuin pystyt". Käytännössä kuitenkin itse lähtisin liikkeelle ns. tarvekartoituksesta ja mitä kaikkea tallissa on A) aikomus tehdä ja B) mitä siellä säilyttää. Tallin ajatellut mitat piirtäisin tietokoneelle ja alkaisin sitä kautta miettimään erilaisia toteutusratkaisuja, mm. minne laittaisin ja minkä kokoistä säilytysratkaisua jne. Sanoisin, että tuollainen n. 6x7 kokoinen talli voi kyllä riittää useimpiin hommiin, varsinkin jos kaikissa olosuhteissa ei tarvitse toista autoa edes tallissa säilyttää. Kuvaamassasi olosuhteessa tämä syntyisi tilanteessa, jossa toisen auton remontointi vaatisi ylimääräistä tilantarvetta, mutta ei varmaankaan pitkäaikaisesti. Sitä on tosin hyvä miettiä, että sitten kun on tilat, niin alatko haalia tontille ns. projekteja, eli innostutko enemmänkin ropaamaan autoja ja siellä tallissa on aina vähintään se yksi projekti tekeillä? Arjen käytännöllisyyden kannalta esittämäsi mitat kyllä pitäisi riittää, mutta tosiaan on hyvä miettiä, mitä kaikkea siellä tallissa aiotaan tehdä ja säilyttää, että kuinka paljon säilytystilaa esimerkiksi työtasona, laatikostoina tai hyllyinä tarvitaan. Lisäksi paljonko lattiapinta-alaa tarvitaan muuhun kuin autojen säilytykseen/korjaamiseen (esim. ruohonleikkurit, polkupyörät yms.).
A) aikomus kuvattu aloituksessa, eli pääosin autojen päivittäinen säilytys ja ajoon sieltä tallista joka päivä. Lisäksi "hyvin kevyttä" remppaa.
B) tämä on vaikeampi, kaikkihan tietää että kaikki paska ja roju sinne autotalliin tullaan lopulta kantamaan
. Ainakin nyt työkaluja (jiirisirkkeli, käsityökalut yms), renkaat, painepesuri, suksiboksi. Tilanteesta ja muusta säilytystilasta riippuen matkalaukut, lasketteluvälineet, maaleja ja muuta tilpehööriä ja mitä kaikkea muuta sontaa kaikki sinne talliin nyt ylipäänsä työnnetään.
En varmasti ota mitään projektiautoa tai vastaavaa , lähinnä yllä mainitut fillarit tms. ehkä tuottaa vähän päänsärkyä, "ihan kiva" jos ne sinne saisi.
Jos kaikki autoharrastaminen on hyvin kevyttä ja epäsäännöllistä, en lähtisi itse ylimitoittamaan tiloja. Oma kysymyksensä on siinä, mistä muualta talosta tuo tila on pois, jos se on tallissa? Mitä funktio niillä on ja mikä merkitys niillä on omalle arjelle?
Auton remontoimisen kannalta 6 metriä syvässä tallissa jää tilaa auton etupuolelle noin metrin verran (nykyautot n. 5 metrin mittaisia), jolloin auton voi joutua tuuppaamaan lähelle takaseinää, jos meinaa jotain isompaa auton keulassa tehdä. Tekemätön paikka se ei missään nimessä ole. Melkein olennaisempaa monelle on se, että tilat ovat ylipäätään olemassa kuin että jääkö se metristä kiinni. Jos ei ole isompia koneremontteja tarkoitus toteuttaa, niin tuo riittää. 6,5 metriä syvässä tallissa ei tarvitse sitten enää jumpata auton kanssa todennäköisesti ollenkaan.
No tämähän se, tässä tapauksessa tila on käytännössä pois sellaisesta kellarin "touhutilasta" on se sitten peliluola tai jotain muuta, mutta siis sellaisesta tilasta että siellä varmasti itsekin tulee ainakin kerran viikkoon käytyä ja teini-ikäiset lapset todennäköisesti "asuu siellä". Suunnitelmassa tuo on nyt noin 40-50m2 tyhjä tila toistaiseksi vailla ideoita, mutta tilan muoto on sellainen että jos autotallia pidentää niin tuo tila kapenee eli siitä tulee äkkiä 3m leveä "kiitorata" joka onkin sitten nopeasti käyttökelvoton yhtään mihinkään. Sanoisin että tämän tilan merkitys on selvästi suurempi kuin autotallin (tai erityisesti autotallissa yhtään mitään iskarin vaihtoa monimutkaisemman asian tekemiseksi - ja tuon iskarin vaihtotyönkin voi pajalta ostaa muutamalla satasella eli ne autotallin erikoisemmat tarpeet pystyy hoitamaan ihan kohtuullisella rahallakin).
Viimeiset 10+v rempannut autoa taivasalla (sorapihalla) eikä tuokaan nyt ylitsepääsemätöntä ole ollut kun katsonut kivan kesäpäivän ja tarvittaessa heittänyt vanerin jonka päällä ryömiä. Harvoin on tarvinnut autoa pukkien päällä yön yli seisottaa eli yleensä hommat on saanut samana päivänä maaliin.
Arkkitehdille pitäisi seuraavaksi avautua nykyisestä suunnitelmasta ja mikä siinä on metsässä niin olisi hyvä olla jotain konkreettista mitä ehdotella ihan metrien osalta (tuo 6x6,8m tuli ns pyytämättä olin vain speksannut min 6m leveyden mielellään 7m). Sellainen fiilis että 6m hyllyä sis. pöytä ei ole riittävästi, mutta jos toiselle sivulle lähelle katon rajaa
@jonesky12345 tapaan saa myöskin kamaa niin hyllymetrejä tuli juuri lisää jonne saa juurikin niitä matkalaukkuja/renkaita joita tarvitaan 1-2 kertaa vuodessa. Jos päätyseinälle ei edes yritä laittaa mitään, niin 6,5m lienee liikaa mutta 6,2m paljon parempi kuin 6m, 7m syvyyttä mahdollistaisi sitten jo 60cm hyllyköt sinnekin (ja sitten sitä romun säilytystilaa on varmasti riittävästi ellei jopa reilusti liikaa).