- Liittynyt
- 30.04.2017
- Viestejä
- 148
Millainen olisi hyvä ilmankuivain?Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millainen olisi hyvä ilmankuivain?Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa.
Energiankulutuksen osalta tuo on kieltämättä totta. Autothan (ja muut tallin tavarat) eivät sinänsä tarvitse ilmanvaihtoa, kunhan tila pysyy kosteana. Ilmankuivaimen energiankulutus menee suoraan lämmitykseen, eli sinänsä kuivaimen hyötysuhde olisi erinomainen.Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa.
Itse tekisin tarpeeksi korkean tallin että sisään sopisi autonostin ja tietenkin sille lattiaan varaus ja myös ovi niin korkea että siitä sopii pakettiauto/matkailuauto/traktori sisälle vaikka ei nyt olisi tarvetta niin myöhemmin voi tarpeet muuttua ja on muutenkin helpompi myydä jjos tarve tulee.
En nyt sanoisi massiiviseksi traktorihalliksi jos sisä korkeus on 330-350 cm, joka mielestäni riittää siihen että sopii hyvin sekä autonosturi ja pieni-keskikokoinen traktori,omakotitalossa tuskin suurempaa tarvitaan.Voi myös karkottaa ostajia. En ainakaan haluaisi taloa jonka pihassa on joku massiivinen traktorihalli. En ole mikään rasvanäppi joten normaalin kokoinen matala autotalli kelpaa kyllä. Saa pidettyä auton lämpimänä ja perällä vähän tilaa puuhastella elektroniikan ym. polkupyörien kanssa.
Noinhan se menee, että joko ostaa jonkun talleja pakettitoimittavan tahon valmistallin, jolloin heiltä tulee suunnitelmat rakennuslupaa varten, tai sitten etsit suunnittelijan, joka sinulle tallin suunnittelee. Itse piirsin lupakuvat omaan tallini laajennokseen, mutta kantava runkorakenne oli valmiina, kun katosta vain rakennettiin umpeen, joten rakennesuunnitelmia ei tarvinut toimittaa. Jos tuon haluaa kustannustehokkaasti hoitaa, niin kannattaa itse perehtyä sen verran asioihin, että saa alustavasti suunniteltua tuon tallin, jonka jälkeen voit etsiä suunnittelijan piirtämään kuvat valmiiksi ja suorittamaan rakennelaskelmat. Saat myös todennäköisesti selkeimmän ja tarkimman tarjouksen suunnittelijalta, mikäli lähtötiedot ovat mahdollisimman kattavat.Pitäisi myös aloitella omaa talliprojektia, mutta pieni lukkotilanne päällä kun ei tiedä yhtään mistä edes lähteä liikkeelle.
Meillä on "idea" millainen talli halutaan. 60m2 rakennusoikeutta, niin sen kokoinen talli + katos eteen mikä olisi pääasiallinen autojen säilytyspaikka. Tallin ovi 3,5m leveä ja sinne vietäisiin vain yksi auto kerrallaan huoltoa varten tms. ja talli olisi muutenkin lähinnä remontti/harrastuspaikka.
Pitäisikö tästä nyt vain jonkun suunnittelijan juttusille mennä ja tehdä tarvittavat piirustukset ja sitten rakennuslupaa hakemaan?
Kustannusten nousu on tiedossa, mutta tarkoitus olisi nyt alkuun edes suunnitelmat ja piirustukset saada valmiiksi ja sitten voisi myöhemmin miettiä, koska oikeasti alkaa rakentamaan.
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.
Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.
Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam GenericMitkäs olis muuten hyvän hinta-laatusuhteen valoja talliin?
Okei, toi vaikuttaa ihan kustannustehokkaalta ratkaisulta vakiohinnallakin, tarve on joku 3kpl valaisimia lisää, kun aiempi varasto osa laajennetussa tallissa on valaistu ennestään.Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
Mitä itse olen erilaisissa talleissa ja halleissa puuhaillut, niin valoa kaipaa usein myös seiniltä. Tämä on tarkoitus toteuttaa myös omaan autotalliin. Kaksi putkivalaisinta molemmille pitkille seinille ja yksi takaseinään. Katossa on neljä tuplaputki valaisinta, mutta kokoakin on tallilla vain 30m². Toki seinään tuleville lampuille oma katkaisijansa.Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
Päivitetäänpäs tänne vähän tilannepäivitystä. Tuli hommattua 2 kpl Trotec TTK 75 E -kuivainta kun sain ne suhteellisen edullisesti. Nyt ovat pari kuukautta pyörineet ja olen ollut suhteellisen tyytyväinen.Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
Soita paikkakuntasi rakennusvalvontaan, voit samalla kysyä mitä vaativat käyttötarkoituksen muutos lupaan, oletan että se tossa tarvitaan.Tallin päädyssä on pannuhuone. Öljylämmitys on poistunut joten käytännössä tuo on nyt tekninen tila. Onko palomääräysten mukaan tilan oltava erillinen tallista vai mahtaisiko väliseinän poistaminen olla ok. Tilasta saisi toimivamman yhdistämällä nämä.
Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.
Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..
En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.
Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?
Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..
Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?
EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Jos korkeus ei rajoita, niin harkitsisin sellaista oleskeluparvea ylös kuten talliosakkeissa: sinne oleskelu- & maleskelutilat, sohva yms. Kiinteä paineilman linjaputkisto, vesipisteet, voimavirtapistokkeet, autonosturille varaus jo rakennusvaiheessa mukaan suunnitteluun. Varastotilat kannattaa erottaa tallista vähintään suljettavalla ovella, vaikka olisivatkin saman katon alla. Autotalli != Varasto. Vaikka autotallissa korjailtaisiin polkupyöriä, niin niiden säilytys toisaalla.Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?
Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..
Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?
EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
Okei. Tarkoitin enempi näitä pienempiä pyörillä liikkuvia ip-lämmittimiä. Onko näistä kenelläkään autotallikäytössä kokemuksia?Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.
Polar VRS -sarja – Polartherm
polartherm.fi
Kumimatot renkaiden kohdalle on yksi vaihtoehto.Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
En muista tarkkaan, jotain 2 komponenttia oli joten voi hyvinkin olla! Jättää kyllä vajaan purkin sinne niin näen mitä on vedetty.Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
Tilasinkin noita nyt sitten 4kpl, kun valaistustarvetta on vain n. 20m2 laajennusosalle. 3kpl menee kattoon ja yksi päätyseinälle niin, että näkee konepellin alle ropaillessa.Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä