Keskustelua autotalleista ja autokatoksista

Kokonaisuuteen vaikuttaa ilmankuivaimen tyyppi sekä faasimuutos. Ulkoa tuotavalla ilmalla tehtävä kuivaus vain kuluttaa energiaa.
Energiankulutuksen osalta tuo on kieltämättä totta. Autothan (ja muut tallin tavarat) eivät sinänsä tarvitse ilmanvaihtoa, kunhan tila pysyy kosteana. Ilmankuivaimen energiankulutus menee suoraan lämmitykseen, eli sinänsä kuivaimen hyötysuhde olisi erinomainen.

Kiinnostaisi myös tietää jos on suositella ilmankuivainta (tyyppiä). Katselin että sorptio/adsorptiokuivain ilmeisesti toimii hyvin matalassa lämmössä (jopa pakkasella). Kompressorikuivaimet (lämpöpumppu?) ovat huomattavasti edullisempia mutta toiminta vissiin loppuu jossain +10C lämpötilassa (kondensoiva kylmäpinta jäätyy?). Nämä vissiin myös matalassa lämpötilassa toimivat huonommin kuin nuo ensimmäiset.
 
Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi myös aloitella omaa talliprojektia, mutta pieni lukkotilanne päällä kun ei tiedä yhtään mistä edes lähteä liikkeelle.
Meillä on "idea" millainen talli halutaan. 60m2 rakennusoikeutta, niin sen kokoinen talli + katos eteen mikä olisi pääasiallinen autojen säilytyspaikka. Tallin ovi 3,5m leveä ja sinne vietäisiin vain yksi auto kerrallaan huoltoa varten tms. ja talli olisi muutenkin lähinnä remontti/harrastuspaikka.

Pitäisikö tästä nyt vain jonkun suunnittelijan juttusille mennä ja tehdä tarvittavat piirustukset ja sitten rakennuslupaa hakemaan?

Kustannusten nousu on tiedossa, mutta tarkoitus olisi nyt alkuun edes suunnitelmat ja piirustukset saada valmiiksi ja sitten voisi myöhemmin miettiä, koska oikeasti alkaa rakentamaan.
 
Itse tekisin tarpeeksi korkean tallin että sisään sopisi autonostin ja tietenkin sille lattiaan varaus ja myös ovi niin korkea että siitä sopii pakettiauto/matkailuauto/traktori sisälle vaikka ei nyt olisi tarvetta niin myöhemmin voi tarpeet muuttua ja on muutenkin helpompi myydä jjos tarve tulee.
 
Itse tekisin tarpeeksi korkean tallin että sisään sopisi autonostin ja tietenkin sille lattiaan varaus ja myös ovi niin korkea että siitä sopii pakettiauto/matkailuauto/traktori sisälle vaikka ei nyt olisi tarvetta niin myöhemmin voi tarpeet muuttua ja on muutenkin helpompi myydä jjos tarve tulee.

Voi myös karkottaa ostajia. En ainakaan haluaisi taloa jonka pihassa on joku massiivinen traktorihalli. En ole mikään rasvanäppi joten normaalin kokoinen matala autotalli kelpaa kyllä. Saa pidettyä auton lämpimänä ja perällä vähän tilaa puuhastella elektroniikan ym. polkupyörien kanssa.
 
Taitaa tuo liian iso talli olla pienitonttisten ihmisten ongelma :think: Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat...

1634727576326.png

1634727714047.png
 
Voi myös karkottaa ostajia. En ainakaan haluaisi taloa jonka pihassa on joku massiivinen traktorihalli. En ole mikään rasvanäppi joten normaalin kokoinen matala autotalli kelpaa kyllä. Saa pidettyä auton lämpimänä ja perällä vähän tilaa puuhastella elektroniikan ym. polkupyörien kanssa.
En nyt sanoisi massiiviseksi traktorihalliksi jos sisä korkeus on 330-350 cm, joka mielestäni riittää siihen että sopii hyvin sekä autonosturi ja pieni-keskikokoinen traktori,omakotitalossa tuskin suurempaa tarvitaan.
 
Pitäisi myös aloitella omaa talliprojektia, mutta pieni lukkotilanne päällä kun ei tiedä yhtään mistä edes lähteä liikkeelle.
Meillä on "idea" millainen talli halutaan. 60m2 rakennusoikeutta, niin sen kokoinen talli + katos eteen mikä olisi pääasiallinen autojen säilytyspaikka. Tallin ovi 3,5m leveä ja sinne vietäisiin vain yksi auto kerrallaan huoltoa varten tms. ja talli olisi muutenkin lähinnä remontti/harrastuspaikka.

Pitäisikö tästä nyt vain jonkun suunnittelijan juttusille mennä ja tehdä tarvittavat piirustukset ja sitten rakennuslupaa hakemaan?

Kustannusten nousu on tiedossa, mutta tarkoitus olisi nyt alkuun edes suunnitelmat ja piirustukset saada valmiiksi ja sitten voisi myöhemmin miettiä, koska oikeasti alkaa rakentamaan.
Noinhan se menee, että joko ostaa jonkun talleja pakettitoimittavan tahon valmistallin, jolloin heiltä tulee suunnitelmat rakennuslupaa varten, tai sitten etsit suunnittelijan, joka sinulle tallin suunnittelee. Itse piirsin lupakuvat omaan tallini laajennokseen, mutta kantava runkorakenne oli valmiina, kun katosta vain rakennettiin umpeen, joten rakennesuunnitelmia ei tarvinut toimittaa. Jos tuon haluaa kustannustehokkaasti hoitaa, niin kannattaa itse perehtyä sen verran asioihin, että saa alustavasti suunniteltua tuon tallin, jonka jälkeen voit etsiä suunnittelijan piirtämään kuvat valmiiksi ja suorittamaan rakennelaskelmat. Saat myös todennäköisesti selkeimmän ja tarkimman tarjouksen suunnittelijalta, mikäli lähtötiedot ovat mahdollisimman kattavat.

Sen verran voin auttaa suunnittelupuolella aluille, että ensiksikin seinärakenteet menevät julkkarin osalta käytännössä samalla kaavalla kuin mitä talokin on, eli puutalon pihaan puutalli ja tiilitalon pihaan tiilitalli. Seinärakenteet ton kokoiseen puusta. Suht järkeviin energiatehokkuuslukuihin pääsee 150mm seinäeristeillä, mulle jäi 125 milliä kun sellasta oli aiempi lämmin varasto-osa. Todennäköisesti selviät jollain reunavahvistetulla maanvaraisella laatalla, jonka päälle tulee harkkosokkeli ja siitä sitten pystyrunko. Valittavana on myös katon tyyppi eli harjakattoa, pulpettia, tasakattoa. Sitten etsit vähän esimerkkejä rakenneleikkauksista, tyypillinen rakenne on pystysuuntainen puurunko jollain 600mm runkotolppajaolla, sisäpintaan tulee 13 millinen kipsilevy, tai 2kpl päällekäin jos palo-osastointitarpeita on (yleensä 4 metriä etäisyyttä asuinrakennukseen riittää väistämään nuo) ja sitten sokkelin päälle pystyrunko, jonka väleissä on eristeet, ulkopintaan tuulensuojalevyt, ja näiden ulkopuolelle julkkarimateriaali, joten saat tuota kautta vähän käsitystä siitä kuinka paksut seinistä tulee. Rakennusoikeus katsotaan ulkopintojen mukaan.

Sitten kun sulla on pohjan muoto ja sivujen pituudet tiedossa esim 5*6 metriä, haluttu ovien ja ikkunoiden paikka, katon muoto jne niin toi on jollekin asiaan erikoistuneelle suunnittelijalle suhteellisen peruskauraa mitoituksen osalta, koska joku kuka noita enemmänkin tekee omistaa kyllä varmasti jotain laskentapohjia, joita vaan muokataan kohteen mukaan niin saadaan katon palkit/ristikot kestämään ja seiniin riittävästi pystyrunkoa jne.
 
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
kaapelit-jpg.51553
 
Kannattaa aloittaa tutustumalla ensiksi kaavamääräyksiin, jos asuu kaava-alueella, niin ei tule sitä kautta niin helposti huonoja yllätyksiä. Aika ahkeraan vähän rakennusvalvonnasta riippuen palauttelevat noita hakemuksia puutteellisina/kaavan vastaisina, kun ei välttämättä ole kunnolla jaksettu perehtyä, mikä on sallittua ja mikä ei. Tallitoimittajakaan ei välttämättä aina tee tätä työtä huolella, mutta sen voi toki yrittää sisällyttää sopimukseen, että he vastaavat siitä, jos tämän suhteen tulee ongelmia ja jos he lähtökohtaisesti hoitavat asian rakennusvalvonnan kanssa. Itse hoitaessa pitää toki sitten olla omatoimisesti tarkkana. Suunnitelmien muokkaaminen ei välttämättä kuitenkaan ilmaiseksi tule ja viranomaismaksuja voi mennä ylimääräisistä toimenpiteistä. Esimerkiksi tallin korkeus voi olla ongelma, myös se pitää huomioida, minkä tyyppisenä rakennuksena tuota tallia aiotaan rakennuslupaan hakea. Nimittäin autotallina siellä ei käsittääkseni saa tehdä tulitöitä eikä muutenkaan isompia autoremontteja, vaan käyttötarkoituksen tulisi olla ensisijaisesti auton säilytys. Vakuutuksenkin kanssa voi siis tulla haasteita, jos tallia on käytetty rakennusluvan vastaisesti tai sitä ei ole ns. speksattu sellaiseen käyttöön. Myös öljynerotuskaivo taitaa olla aika pakollinen remppatalliin kaava-alueella. Joku viisaampi voi täsmentää, mutta itselläni tällaisia havaintoja kun olen selvitellyt otsikosta poiketen väljän katoksen rakentamista kaava-alueelle (pohdin toki myös tallivaihtoehtoa).

Tällä hetkellä puutavaran kalleus näkyy tallitoimittajissa. Käytännössä kannattaa varautua siihen, jos tallin haluaa nyt, että osa toimittajista on sulkenut tehtaansa väliaikaisesti korkeiden raaka-ainehintojen vuoksi. Uutisoinnin perusteella valmiin autotallin hinta on noussut n. 60% aiemmasta, joka on sen verran tehokkaasti karkottanut ostajat, että tehtaat ovat kiinni. Tämä luonnollisesti vaikuttaa toimitusaikoihin. Viimeisimpien tietojen mukaan hinnat olisivat tulossa alaspäin, jos mitään dramaattista ei tapahdu.

Precut elementit ovat omatoimisille rakentajille vissiin aika käteviä, mutta selvästi kalliimpia kuin pitkästä tavarasta rakentamalla. Suunnitelmat teettäisin ulkopuolisella, koska tallitoimittajat voivat melko helposti käyttää valmiita suunnitelmia lähes sellaisenaan ja toimittajan kilpailuttaminen on paljon helpompaa ja vertailukelpoisempaa. Kiinnittäisin lisäksi erityistä huomiota toimitussisältöön, koska vaihtelevat paljon ja näennäisesti edullisempi tarjous ei välttämättä toimitussisällön jälkeen ole sitä. Lisäksi sopimusta tehdessä kannattaa varmistaa, että toimitussisältö vastaa tarjousta (näin ei aina ole).
 
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :

Voin helposti yhtyä RuohoRoope ajatuksiin. Nosto-oven viereinen ovi voisi tosin olla 10x21 niin mahtuu pyörät ja niiden kärryt helpommin sisään.

Omassa tallissa sähköt kulkee kaapelihyllyllä, mutta se johtuu seinien rakenteesta. Tämä on kuitenkin mielestäni hyvä kaapeleiden vetotapa. Kaapelien lisääminen on helppoa ja kaapelihyllyyn saa tarvittaessa helposti kiinni myös lisää valaisimia yms. Silloin kun tallia suunnittelee niin kannattaa laittaa 230v ja 400v rasioita suoraan parin - kolmen metrin välein. Sopiviin paikkoihin rasia sitten vielä ylemmäs ja niihin kiinni roikkakela.
 
Vielä muistutus niille ketkä on uutta tallia tekemässä/ostamassa :
Nosto-oven kaveriksi normaali 9x21 käyntiovi. Esim. nosto-oven viereen, tai sivuseinälle.
(Toki se käyntiovi voi olla siinä nosto-ovessakin integroituna)
Vähentää energiahukkaa talvella kun ei välttämättä tarvitse "koko seinää" avata tallissa käydessä, ja helpottaa muutenkin elämää.

Mielestäni sähkövedot on ihan järkevä vetää näkyvillä pinnassa, niin niitä on helpompi muokata/lisäillä tarpeen mukaan.
Omassa tallissani sähköt on upossa, ja nehän on aina just väärässä paikassa ja väärällä korkeudella. Sama katossa olevien loisteputkivalojen kanssa. Työpöydän päälle tarvitsisi lisää yleisvaloa, mutta lisäys hankalempi kun johdot piilossa ja lyhkäset.
Tyyliin näin tekisin sähköt (lankahylly kiertämään katonrajassa, ja JAP-putkella piuhat alas tarpeiden mukaan) :
kaapelit-jpg.51553
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.
Mitkäs olis muuten hyvän hinta-laatusuhteen valoja talliin?
Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
 
Bauhaus myy samannäköisiä valoja Airamin kanssa, silloin tällöin ovat alessa. 2x18W oli valaiseva kokemus yhden 60 W hehkulampun jälkeen
:sidea:
 
Sähkömies suositteli talliin Airam Fresa-valaisimia ja niitä laitettiin kattoon neljä. Toistaiseksi ovat toimineet, mutta noita pitää laittaa muutoma lisää vielä työpisteiden kohdalle.
 
Onko kokemuksia Turnerin 200-sarjan nosto-ovista? Pitäisi saada nykkyisen vuotavan (ja tympeä käyttöisen) kippioven tilalle joku kauko-ohjattu nosto-ovi ja noissa ainakin U-arvon sanotaan olevan <1.4. Doorwaylla olisi kaikenlaisia lisälaitteita (sisä ja ulkopuolen avauslaite), mutta oven u-arvo ~2. Tarkoitus on siis lämmittää autotallia ~+8°C tienoille, ettei pesurit ym. Laitteet jäädy talvella. Kulkuovi löytyy, eli sitä ei tarvitse oven lisävarusteena.
 
Itsellä juuri sähköhommat omassa tallissa käsillä ja laitan katonrajaan kiertämään 40x60 kaapelikoteloinnin josta sitten jappiputkilla johdot alas pistorasioille yms. On sitten helppo lisäillä ja muokata sijainteja jos sellaista tarvetta tulee.

Itselle tulee tallin puolelle 9 kpl näitä, seiniin autojen kohdalle pari: LED-yleisvalaisin Airam Generic
Jostain alesta naarasin noita alle 20 euroa kipale.
Okei, toi vaikuttaa ihan kustannustehokkaalta ratkaisulta vakiohinnallakin, tarve on joku 3kpl valaisimia lisää, kun aiempi varasto osa laajennetussa tallissa on valaistu ennestään.
 
Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
 
Millaista valaistusta olette talliinne laittaneet?
Mietin tässä jo etukäteen ennen katoksen muuttamista talliksi, että miten tuota kannaattaa valaista.
Tallista on tulossa sisämitoiltaan noin 3,6x8,4 m (30 m2). Tallissa tarkoitus räplätä mm. autoja. pyöriä ja mopoja niin valoa kaipaa kohtalaisesti.
Riittääkö nosto-oven molemmin puolin riviin 3 tai 4 esim. jotain perus LED-yleisvaloa esim. Airam generic 2x18W?
Mitä itse olen erilaisissa talleissa ja halleissa puuhaillut, niin valoa kaipaa usein myös seiniltä. Tämä on tarkoitus toteuttaa myös omaan autotalliin. Kaksi putkivalaisinta molemmille pitkille seinille ja yksi takaseinään. Katossa on neljä tuplaputki valaisinta, mutta kokoakin on tallilla vain 30m². Toki seinään tuleville lampuille oma katkaisijansa.
 
Valkkasin ilmankuivaimen mallin Trotecilta kysytyn neuvon mukaan. He suosittelivat ylläpitolämpötiloihin kuumakaasusulatuksella varustettua mallia. Hankittua mallia ei taideta enää valmistaa, kun en sitä sivuilta löydä. Kannattaa suoraan kysyä heiltä jelppiä valintaan.
Lisäystä. Tutkin heidän sivujaan ja vissiin tämä olisi sopiva autotalliin, Ilmankuivain TTK 105 S
Päivitetäänpäs tänne vähän tilannepäivitystä. Tuli hommattua 2 kpl Trotec TTK 75 E -kuivainta kun sain ne suhteellisen edullisesti. Nyt ovat pari kuukautta pyörineet ja olen ollut suhteellisen tyytyväinen.

- Yksikin tällainen kuivain riitti pitämään ilmankosteuden koko tallissa halutulla tasolla (esim 50 %). Tämän vuoksi tallissa on mukavampi olla (vaikka olisi isotkin lätäköt lattialla) ja auton pinta kuivaa nopeasti yms.
- Tallissa on noin 14 astetta niin kosteissa oloissa kuivain on päällä noin 30 min ja sitten sulattelee noin 10 min keskimäärin
- 3 litran vesisäiliö on nopeimmillaan täyttynyt noin vuorokaudessa, mutta yleensä noin kahdessa jos on ollut märkä keli ja paljon vettä tallissa
- Keskikokoinen lätäkkö kuivuu lattialta noin vuorokaudessa, isompiin menee useampi. Vesi ei leviä yhtä laajalle kuin aiemmin ilman kuivainta ja toisaalta lätäkkö auton alla ei häiritse paljoakaan koska tallin ilma on kuitenkin kuivaa ja raikkaampaa
- Seinän lähellä oleva kuivain tuntuu keräävän vettä nopeammin kuin keskellä tallia oleva, en oikein tiedä miksi

Käytännössä kuivatustehoa tuntuu rajoittavan veden haihtuminen lattialta ja kun nämä kuivaimet puhaltavat ilmaa ylöspäin niin auton alla ei oikein ilma kierrä. Ehkä joku kohdistettu lisäpuhallin tehostaisi kuivatusta? Lisäksi ehkä yksi kpl kuivureita olisi riittänyt (ainakin ilman lisäpuhaltimia) mutta nyt kun on kaksi niin ilma kiertää enemmän ja vesisäiliöitä ei tarvitse niin usein tyhjätä (ja jos toinen on täynnä niin toinen vielä yleensä huristelee). Noissa saisi letkulla jatkuvan poiston mutta kun ei ole viemäriä...

Pahimilla loskakeleilla vieläkin kannattaa vetää lastalla enimmät vedet pihalle lattialta, tai imuroida märkäimurilla. Alkutalvesta piti melkein aina ajon jälkeen tehdä jotain erillisiä kuivatustoimia mutta nyt ei enää kuin harvoin.
 
Periaatteessa ei pitäisi olla ongelmaa,mutta varmistaisin asian rakennusvalvonnalta ja samalla selviää tarvitseeko mitään lupaa.
 
Tallin päädyssä on pannuhuone. Öljylämmitys on poistunut joten käytännössä tuo on nyt tekninen tila. Onko palomääräysten mukaan tilan oltava erillinen tallista vai mahtaisiko väliseinän poistaminen olla ok. Tilasta saisi toimivamman yhdistämällä nämä.
Soita paikkakuntasi rakennusvalvontaan, voit samalla kysyä mitä vaativat käyttötarkoituksen muutos lupaan, oletan että se tossa tarvitaan.
 
Jokos täällä oli keskutelua nostureista


Juha Rintanen asentaa lattiavapaan mallin
-Hokkaido Tools TDY-2JL40M, tarjoushinta kuljetettuna 2174€ + mahd. tarvittava purkuapu.
Linkki löytyy vidon tiedoista.

Eivät näköjään ole hinnalla pilattuja. Halvemmallakin saanee laaduista ei tietoa. Jos vähänkin on
taipumusta autojen propaamiseen ja tallilla korkeutta, niin suosittelen ainakin noiden tarvittavien "antureiden/laatanvahvistuksen" tekoa rakentamisen aikana ne ei silloin tehtynä maksa käytännässä juuri mitään, lähinnä työtä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.

Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..
 
Mitäs ehdotuksia olisi tollasten about 3 metriä pitkille loisteputkivalaisimien korvaajiksi? Niissä on ne heijastajapellit sekä kuristimet, mutta pätkii ja polttelee lamppuja. Sähköt on valmiiksi. Ehdotuksia?
 
Tuollaisen korkeamman ja vähän isomman tallin rakennuttaminen mietityttää vielä hyvin yleisellä tasolla, lähinnä rakennusoikeuden ja -lupien osalta tässä vaiheessa.
Tontilla on noin 120 neliötä rakennusoikeutta jäljellä ja asemakaava voimassa, jossa on prosentuaalisesti vain määritetty tuo oikeus tontin koosta.

Onkohan tuollaisen korkeamman rakennuksen lupien saamisessa mahdollisesti jotain riskejä ja haasteita?
Voiko / kannattaako tätä kysyä kunnan rakennusvalvonnasta? Pystyvätkö he sieltä suoraan sanomaan tuleeko onnistumaan vai ei? Vai miten tarkkoja tietoja he sitten tarvitsevat rakennuksesta tehdäkseen tuollaisen arvioinnin..

En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.

Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.
 
En tiedä miten asiat menee taajama-aluelle tai kaava-alueela, mutta täällä kaava-alueen ulkopuolella asiassa ei ollut ongelmaa. Aloituskatselmuksesa rakennustarkastaja rupesi änkyttämään kun selvisi että talli on korkeampi kun talo. Kysyin että miten noita rehusiilo sitten voi rakentaa? Keskustelu loppui siihen.

Kannataa koittaa selvitellä asiaa vähän etukäteen. Luvan eväämiselle on varmaan helppo keksiä perusteita.

Tälleen keskisuuressa kaupungissa asuvan ammattilaisen näkökulmasta: Asemakaava-alueen ulkopuolella ei niin väliä pois lukien tiiviisti rakennetut kyläkeskukset. Yleisesti ottaen kaiken rakentamisen pitäisi sopia muuhun rakennettuun ympäristöön ja talousrakennusten pitäisi olla alisteisia päärakennukselle.* Täällä päin on ainakin (auto)harrastelijoille myönnetty vähän siimaa ja on tainnut pari caravaanariakin saada vähän jytkympiä katoksia että mahtuu matkailuauto alle. Rumia kyllä ovat (ne katokset). Plus jos sen saa piilotettua esim. talon taakse, niin ettei rumenna katunäkymää niin mitäs sitten, vaikka olisi sellutehdas takapihalla. Kun katunäkymää siinä vahditaan.
Suosittelen kysymään rakennustarkastajalta, niin saa linjausta ja kannattaa yleensä se kanssa perustella, että tarve olisi. Jos on yhtään järjessään oleva viranhaltija, niin pystyy kyllä sanomaan, että onko mahdollista vai ei. Mutta kannattaa henkisesti varautua, että vähän edes luonnostelee jotain draftia valmiiksi, kun näin ammattilaisen näkövinkkelistä on aika haastavaa ilman kuvan näkemistä kommentoida.

*Eli kaikkihan riippuu päärakennuksen massasta, kattokaltevuudesta eli lopulta harjakorkeudesta ja runkosyvyydestä. Jos päärakennus on mahdoton jöötikkä tai esim puolitoistakerroksinen, niin kyllä siihen vielä jollain tasolla leipoo korkeampaa tallia. Mutta mikä se tarve on? Reilu 2 auton talli ja sisälle nostin? Vai matkailuautolle?
Sitten yksi jokeri on palomääräyksistä isomman tallin pinta-alan kanssa. Eli jos autosuojan pinta-ala ylittää 60m2, niin etäisyys omaan asuinrakennukseen (tai muihin rakennuksiin) tulee olla 8m. Tai pitää alkaa palo-osastoimaan. Tämä on hyvä ottaa huomioon postimerkkitonteissa ja tallin mielikuvasijoittelussa. Pientalon palokortista lisäinfoa s. 12 eteenpäin.
 
Autotallin ilmankuivaimista:
hommasin tänä talvena tällaisen Master DH 732 mallisen laitteen:
https://www.tooloutlet.fi/product/48865/master-dh-732-p-rakennuskuivain-30l-24h?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thQkqucD8lvtgWxH8W8Ml8RMuzwVTna04CI5iSegh4ZaIEbYLP8aBpIaAnuwEALw_wcB

Laite on toistaiseksi osoittautunut iloiseksi yllätykseksi toiminnaltaan; hiljaisempi kuin edeltävä Trotec ja sisäinen hygrostaatti vaikuttaa toimivan tarkemmin, erillistä kosteusmittaria vasten vertailtuna. Koneen rakennekin on järeä ja luottamusta herättävä.

Tallin pinta-ala 80 m2, korkeus 2.5 m ja ilmalämpöpumppu pitää sisälämpötilan + 10 C. Pahimmillaan talliin ajetaan samana iltana kaksi märkää tai lumista autoa. Ilman kuivainta tila olisi vesihöyryä katosta lattiaan aamulla.

Poistoletku menee mulla suoraan viemäriin. Ainoa varsinainen huono puoli on, että sähkökatkon jälkeen masiina ei osaa itseään uudelleen startata.
Tämä vaihtoehtona yleisesti tunnetuille Trotecin koneille, joiden saatavuus on ollut heikkoa. Itsekin olisin varmaan sellaisen ostanut, mutta saatavuusongelmien vuoksi päädyin tuohon Masteriin. Pitemmän ajan kestävyydestä ei vielä tietoa.
 
Autotallin valaisimista:

Itseä alkoi ärsyttää tallin huono valaisu joskus viime vuonna, muutama 1200 mm loisteputki katossa ja 20 cm työtasovalon pätkä. Ei hyvä.
Mietin nopeaa ja tehokasta ratkaisua, muistaen sähköurakoitsijan tuntiveloitushinnat, niin laitoin 4 kpl tällaisia 200 W LED valonheittimiä. Jokaisen LED valon aina oman kauko-ohjattavan pistorasian perään:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9000570/NordLight-slim-LED-valonheitin-200W

https://www.motonet.fi/fi/tuote/384664/Kauko-ohjattava-2-os-pistorasia-2-kpl-3600W-IP44
- tämän sarjan kaukosäädin osaa ohjata neljää pistorasiaa kerralla. Voihan saman koodin uudelleenkäyttääkin, jolloin valaisimia voi olla enemmänkin samalla kakella yhden napin takana.

Hyvät puolet ovat

  • nopea asennus DIY, ei vaadi sähkömiestä seinäkiinnikkeen ruuvamiseen & pistotulpan paikalleen tökkäämiseen (en tee itse 230/400 V sähkötöitä)
  • valoteho on luokkaa automaalamo: kirkas ja oikean väristä. Ja se valo tulee oikeasta suunnasta seinän yläosasta. Valaisinta voi myös hieman suunnata asennusraudan varassa joko pysty- tai vaakasuunnassa asennussuunnasta riippuen. (okei, Pro automaalamoilla on vielä paremmat valot spekseiltään 5500 Kelvin ja +80 CRI)
  • kaukosäädin käyttö on sekä + että - . Kätevää, kun se on tallessa ja käsillä, saat sytytettyä kaikki valaisimet kerralla. Ja säätimen kadottua sitten taas :mad::mad::mad: !
Huonot puolet ovat
  • seinäpistorasiasta ulkoneva radio-ohjattu pistorasia on väliaikaisen näköinen ratkaisu. Se kyllä pysyy paikoillaan ja omassa tallissa seinärasiat ovar tarpeeksi korkealla, että varsinaista riskiä rasioihin osumisesta ei ole. Ei silti mikään kaunistus tai erityisen funktionaalisen näköinen.
  • Varaa tietty sen seinäpistorasian, joita ei muutenkaan ole koskaan tarpeeksi.
  • Valot voisi olla vieläkin tehokkaampia, ainakin 500 W/ 33 600 lumen näyttää olevan saatavilla, joskin hinta alkaa nousemaan korkeaksi. Pistorasiat voisi tietysti olla myös wifi ohjattavia, jolloin niihin pääsee sovelluksellakin kiinni. (kun tallissa on wifi kuitenkin)20220412_183552.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
 
Viimeksi muokattu:
Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
 
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?

Jos tallissa meinaa jotain oikeasti tehdä niin siellä pitää olla vessa.
 
Paskantamaan voi kyllä mennä sisällekin ellei nyt ole jotain ihan jatkuvasti pörisevää peräreikää, kuseminen onnistuu ovesta ulos menemällä metsään.
Mutta tee mahdollisimman iso talli kerralla, iso katos tallin kylkeen ja kunnon valaistus sekä pihaan että talliin sisälle. Mulla on 67 neliön talli ja auttamatta liian pieni mihinkään järkevään käyttöön. Katosta himoitsen mihin saisi pakun, mönkkärin ja muut pihapäristimet ja saisi sisätilat pyhitettyä ihan kokonaan puuhastelulle ja vaikka auton entisöinnille tai veneen korjaukselle (jos sellaista joskus tässä maailmantilanteessa uskaltaisi taas ostatella.) Aina sitä tavaraa tuntuu kertyvän vaikka kuinka minimalistisesti yrittäisi elellä.
 
Oletteko nyt noita teidän tallejanne käytettyänne huomanneet asioita, mitkä on ehdottomasti oltava tai mitä jäänyt uupumaan?

Pitäisi "loppusijoituspaikkaan" suunnitella pitkäaikainen autotalli, niin kiinnostaisi ottaa tietystikin mahdollisuuksien mukaan kaikki huomioon. Nyt on tilaakin rakentaa, eli sekin tietysti kiinnostaa, että millaisia rakenneratkaisuja kannattaisi tehdä - jotta esim. tallin laajentaminen olisi mahdollista tyyliin 5-10v päästä, jos sellaiselle tulisi tarve.. Vähän sitä ullakko/ontelotilaa mietin, että varastotilaa ei ikinä ole liikaa kausiasioille jne... että tekiskö kahteen kerrokseen, tai ns. 1.5 kerroksisen.
Autot varmaan tulee säilymään ulkona, eli tavoite olisi lähtökohtaisesti tallitilaa + 2 autokatospaikkaa + melkolailla yhden katoksen verran vielä polkupyörille/moottoripyörille/lasten rattaille tms. mitä nyt onkaan vieraita..

Rahoituksesta: Onko kellään tietoa, voiko pelkkään autotalliin saada rakennuslainaa "hyvillä ehdoin" vai myöntävätkö lähinnä asuntolainoihin niitä?

EDIT: Ja onko suosituksia kattohyllyihin (ylähyllyihin)?
Jos korkeus ei rajoita, niin harkitsisin sellaista oleskeluparvea ylös kuten talliosakkeissa: sinne oleskelu- & maleskelutilat, sohva yms. Kiinteä paineilman linjaputkisto, vesipisteet, voimavirtapistokkeet, autonosturille varaus jo rakennusvaiheessa mukaan suunnitteluun. Varastotilat kannattaa erottaa tallista vähintään suljettavalla ovella, vaikka olisivatkin saman katon alla. Autotalli != Varasto. Vaikka autotallissa korjailtaisiin polkupyöriä, niin niiden säilytys toisaalla.

Capture1.PNG

Lisäksi voi etsiä inspiraatiota autotalliin vaikka tällaisesta suomenkielisestä kirjasta:
Kirja: Rasvanäppien olohuoneet - Unelmien autotallit - Koskenkorva West Ranch - Jari Mäki Oy

Sieltä löytyy flipperiä, autohissiä ja kaikkea muutakin tarpeellista.
 
Lämmittääkö kukaan eristettyä talliaan polttoöljy/diesel käyttöisellä infrapunalämmittimellä? Riippuu toki monesta asiasta, mutta jonkinlaisen haarukan jos joku osaisi heittää, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa tämmöinen on käynnissä?
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.

 
Mulla on ollut Polartherm 30 E tallissa. Vuodessa kului pöpöä 500-1000 L lämmitykseen. Termareilla saa vapaasti säätää myös alempaa lämpöä, jolloin säästää tietysti öljyäkin. Suutin on 0,5 gal/tunti. Tehoa on mukavasti hieman vajaa 30 kW ja lämpöä tulee tajutonta vauhtia tarvittaessa. Täysin huoleton systeemi ollut. 10 vuotta ja piti vaihtaa suutin. Siinä sen huollot. Nuohooja sanoo aina, ettei kehtaa edes naarmuttaa kiiltävää piippua, ettei jää sitten pölyt kiinni. Kattoo toki, muttei ole mitään putsattavaa. Nyt tuli sitten Mitsun RW25 tilalle, joka vakiolämpöön ja Polartherm on puuhastelua varten varalla. Lämmön levitysteho on tuolla Polarilla melkoinen ja 5 minuutissa saa kunnon lämmöt päälle. Savupiippu ja Polartherm oli samanhintaisia aikanaan. Pienin malli on nykyään teholtaan 29 kW.

Okei. Tarkoitin enempi näitä pienempiä pyörillä liikkuvia ip-lämmittimiä. Onko näistä kenelläkään autotallikäytössä kokemuksia?
102579551-polttoainekayttoinen-infrapunalammitin-1300-gxt-48922-87040.jpg
 
Kulutus näyttää olevan maltillista. Ja eihän tuo nyt jatkuvasti ole täysteholla.

Polttoaineen kulutus: noin 1,15-1,45 l/h

Jos tuosta nyt laskee, että 16 kW tehosta menisi n. 4 kW tarpeella tehoa pitämään autotalli lämmöissä, niin kyllä se tekee jo yli 6 L/ vrk kovimmilla pakkasilla. Haarukkaa on melkoisesti riippuen tallin koosta ja eristyksistä ja saattaa olla, että pärjäisi vaikka puolella tuosta helposti. Polartherm vei vuodessa 500-1000 L, joten uskoisin tuon vievän samaa luokkaa, jos oikeita lämpöjä pidetään.
Mulla siis talli on 80 neliötä.
Mitsun RW25 on nyt syönyt 1100 kW alkaen Tammikuusta. Sattuneesta syystä nyt on kuitenkin alennettu lämpöä rutkasti ja viihdekäyttö jäänyt tallissa vähemmälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
 
Ollaan muuttamassa omakotitaloon jossa autotallissa maalipinta lattiassa. Tuo ei varmaankaan kestä renkaita saatikaan nastarenkaita sitten hiukkaakaan. Onko jotain ratkaisuja olemassa?
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
 
Siellä on varmaan vedetty epoxi lattiaan. Tai yleensä se kannattaisi tehdä sillä, eikä millään tavallisella maalilla. Epoxi kestää kyllä nastarenkaatkin, jos et paljon sudittele tallissa.
En muista tarkkaan, jotain 2 komponenttia oli joten voi hyvinkin olla! Jättää kyllä vajaan purkin sinne niin näen mitä on vedetty.
 
Kuulostaa kyllä just epoxilta. Hyvä juttu. Tuossa lyhyt selostus. Tämä pätee muihinkin tuotteisiin kyllä.

 
Millasia valaisimia autotalliin? Laajensin varaston käsittämään myös autokatoksen alueen yhtenäiseksi talliksi. Varasto-osan katossa on valmiiksi valot, mutta uudelle osuudelle pitäisi saada valot myös. Jotain ledihommia varmaankin, mutta mikä olisi hyvä hinta-laatusuhteen tuote?
 
Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä
 
Airam Generic. Saa eri pituisina/tehoisina, valostorella taisi olla halvimmat kun itse laitoin. Yhdellä ja kahdella led-putkella. Itse laitoin tallin keskelle kaksi 158cm kahdella putkella ja sen molemmille puolille reunoille kaksi 158cm yhdellä putkella. Eli 6kpl yhteensä. Työpöydän päälle pitäisi vielä yksi valaisin lisätä. Tallin pohja n.60m2
+halvat, valaisee hyvin
-aika muoviset eli heppoiset, mutta harvemminhan noita tulee asennuksen jälkeen hypisteltyä
Tilasinkin noita nyt sitten 4kpl, kun valaistustarvetta on vain n. 20m2 laajennusosalle. 3kpl menee kattoon ja yksi päätyseinälle niin, että näkee konepellin alle ropaillessa.
 
Laitoin omaan talliin Airam Basic Ledejä ja niitä voin kyllä suositella. En keksinyt mitään hyvää syytä siihen miksi enää hankkisin noita vanhanaikasia putkimallisia valaisimia, kun integroidut on nätimpiä ja paloajat on kotitalliin vähintäänkin riittävät (35000h).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 391
Viestejä
4 519 908
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom