Kesärenkaat - yleisketju

Olen monesti kuullut negatiivista palautetta runflat-renkaista, mutta itse en huomannut mitään mainittavaa eroa, kun vaihdoin runflat Pirelli P Zerosta non-runflat SportContact-seiskoihin.
 
Vanhoissa vaan oli liian iso keskireikä ja soviterenkaitakaan ei ollut ollenkaan.
Ei ne soviterenkaat mitenkään pakollisia ole. Helpottaa toki renkaan vaihtoa, mutta mutterin tai ruuvin kartio sen viimeisen keskityksen hoitaa. Tasaisesti kun kiristää kaikkia eikä ammu yhtä kiinnikettä heti tiukkaan niin ei tule ongelmia.
 
Luulisi että se keskireiän koko lukisi siellä vanteen taustapuolella olevissa stanssauksissa/valumerkinnöissä.
Taitaapi olla suurimmassa osassa vanteista mitoista merkitty vain leveys ja halkaisija tuumina sekä offset/ET(Opelin vanteissa myös kirjaimilla IS)
 
Jep. Ihan sattumalta huomasin, että soviterenkaat puuttuu. Ostin auton, niin siinä oli jo nuo loppuun ajetut kesärenkaat alla.

67,1 mm on tuo Opel Insignian keskireikä. Eli pitäisi varmaan ostaa työntomitta tai joku, jolla saisi mitattua väärien vanteiden keskireiän. Ei ole siis kovin paljon isompi reikä. Eli ne kuuluu varmaan johonkin ihan muuhun autoon, jossa sama 120x5 jako.

Jaon perusteella olisko vanhempi bmw jako ja 72.6 kr?
 
Jep. Ihan sattumalta huomasin, että soviterenkaat puuttuu. Ostin auton, niin siinä oli jo nuo loppuun ajetut kesärenkaat alla.

67,1 mm on tuo Opel Insignian keskireikä. Eli pitäisi varmaan ostaa työntomitta tai joku, jolla saisi mitattua väärien vanteiden keskireiän. Ei ole siis kovin paljon isompi reikä. Eli ne kuuluu varmaan johonkin ihan muuhun autoon, jossa sama 120x5 jako.
67,1 taitaa olla ainakin VW keskireijän koko, olisiko joku ostanut muuten sopivat renkaat.
 
Linglong Sport Mastereilla ajettu ensimmäinen pidempi reissu. Eniten huomiota kiinnitti hiljaisuus tien päällysteestä huolimatta, tosin vertailukohtana 8-9 vuotta vanhat kovettuneet korput. Ja ainakin 30-profiilinen ei ”taitu alle” mutkassa normaalipaineilla, taisi olla myös extra load merkinnällä joten vähän overkill kevyeen autoon.

Pidosta kerron myöhemmin kun käyn radalla tai slalomissa rankaisemassa renkaita.

Renkaat urat ovat ehkä hieman normaalia leveämmät mikä selittänee hyvän märkäpidon testeissä.

Harmi että renkaan kulutuskestävyys on heikko. Kyljessä lukee treadwear 400, yeah right olisko puolet tuosta mitä olen lukenut raportteja kestävyydestä. Ehkä tästä joskus tulee uusi malli oikeasti haastamaan Micheliniä ja Nokiania.
 
Onko kukaan testannut jo Landsail Rapid Dragoneita? Edelliset Qirin Sentury 990 oli mainiot. Onko laatu pysynyt yhtä hyvänä? Prioriteetit: 1) Melu 2) Taloudellisuus 3) Pito ja ajettavuus 4) Kesto.
 
Onko kukaan testannut jo Landsail Rapid Dragoneita? Edelliset Qirin Sentury 990 oli mainiot. Onko laatu pysynyt yhtä hyvänä? Prioriteetit: 1) Melu 2) Taloudellisuus 3) Pito ja ajettavuus 4) Kesto.
Ota testiin vaikka Apollo Alnac 4G. Apollo osti Vredestein renkaat vuonna 2009.

Aikoinaan tuo rengas voitti TM rengastestin.

ADAC 2021 kesärengastesti:

ADAC: Summer Tire Test R16 2021 - Tire Professional Test

Ovat paremmat kuin esim Hankoon Ventus Prime 3

Apollo 205/55 R16 91V renkaat | Alnac 4G · Kesä | GRIP500

Wiki:

Apollo Vredestein - Wikipedia
 
Aikoinaan tuo rengas voitti TM rengastestin.

Aika kultaa muistot, taisi olla jaettu kakkossija Continentalin voittaessa.

2014/5 lehdessä tuo juttu.

Kymmenen vuotta vanhalla testillä tosin ei tee enää tässä kohtaa mitään, mutta sikäli kun tuoreempien testien tuloksia on niin ilmeisesti ihan ok rengas yleensä.
 
Pitäisi perheen kakkoskippoon ostaa uudet kesärenkaat. Koko on vähän eksoottinen 185/70R14. 95% ajosta kaupungissa. Nykyiset on jotkut Kleberit niin mietin vähän, että jos laittaisi nyt noi Vianorin tarjouskumit GT Radial FE1 cityt. Onko kokemuksia millaiset renkaat noi mahdollisesti on? Tuo koko tekee vissiin sen, että ns. merkkirenkaat asennettuna huitoo luokkaa 500e+ mikä tuntuu hitusen suolaiselta hinnalta.
 
GT Radial on hyvä valmistaja lyhyehköllä kokemuksella, itsellä on hieman isommassa koossa takarenkaina kun Tesla syö niitä hyvällä ruokahalulla ja Pirellin sekä Goodyearin huippurenkaiden kuluttua päätin kokeilla muitakin mitä Vianorista sai äkkiä, Goodyearia jouduin odottamaan viime vuonna viidettä viikkoa ja ajoin renkaat nahkoille siinä välissä...


Siin kolme muuta vaihtoehtoa.
 
Täytyisi -21 Camryyn hommailla uusia kesäkumeja koossa 235/45R18. Tärkeimpänä kriteerinä olisi renkaiden hiljaisuus. Miettiny noita Hankookin Ventus Prime 4 renkaita, jotka nettipuheiden perusteella pitäisi olla kohtuu hiljaiset/hyvät. Niitä sais ilmeisen edullisesti tuolta aiemminkin mainitulta erenkaat.fi verkkokaupasta.
Olisiko suositella muita vaihtoehtoisia "hiljaisia" renkaita n. 600-700€ budjetilla?
 



Ventus vaikuttaa hiljaiselta, tuossa muutama valikoitu vaihtoehto lisää.
 
Tesla Model S 2016 fl mietinnässä jo vähän ennakkoon takarenkaat. Nykyiset on käytettynä ostetut Michelinit. 20" ja takavanteet on ilmeisesti 10". Täytyisi varalta silti mitata vanteen leveys, kun tuo 10 ei nyt ihan varmaa tietoa ole.

Tuossa voisi olla kaksi mahdollista rengaskokoa ja jotain tuntemattoman merkkisiä renkaita.

92€:

91€:

Nyt takana on 275/35R20 renkaat. Edessä on 245/35R20, mutta niiden merkkiä en ole pahemmin pistänyt merkille (kiinalaiset). Eturenkaat tuli siis vanteiden mukana ja niissä vielä hyvin pintaa. Takarenkaat oli täysin loppu. Eteen olenkin jo ostanut 245/40R20 Bridgestone renkaat.

Esim Hankook olisi hieman kalliimpi 184€:
 


Ymmärrän halun säästää, mutta älä nyt ihan halvimman renmimbin renkaita noinkin painavan ja tehokkaan auton alle laita, pitäydy edes tunnetuissa kinuskeissa, joiden tuotteet eivät ole sysipaskoja.
 


Ymmärrän halun säästää, mutta älä nyt ihan halvimman renmimbin renkaita noinkin painavan ja tehokkaan auton alle laita, pitäydy edes tunnetuissa kinuskeissa, joiden tuotteet eivät ole sysipaskoja.
Sailun menee samaan kategoriaan ja heiltä esim. Attrezzo ZSR2.
Eivät ole pehmeimmät mutta eiväs myöskään kovimmat.
Kiitoksia vinkeistä! Hylkään tuon 255/40R20 renkaan heti alkuun. Myös 265/40R20 olisi sopiva rengaskoko, mutta se on aavistuksen kalliimpi, niin hylkään sekin.

Koska takavanteet on leveät, niin tuo 275/35R20 leveys olisi siis minimi. Leveämmätkin saattaisi mennä/mahtua, mutta jotain rajaa sentään :)

Nuo linkkaamasi 112€ maksavat voisi olla nyt ykkönen. On kai myös hiljaiset renkaat.

126€ maksava Sailun olisi kanssa hyvä vaihtoehto. Ja samoin hiljainen.

Noname renkaat poistettuna. Aika näppärä tuo haku:
 

Ymmärrän halun säästää, mutta älä nyt ihan halvimman renmimbin renkaita noinkin painavan ja tehokkaan auton alle laita, pitäydy edes tunnetuissa kinuskeissa, joiden tuotteet eivät ole sysipaskoja.
Sailun menee samaan kategoriaan ja heiltä esim. Attrezzo ZSR2.
Eivät ole pehmeimmät mutta eiväs myöskään kovimmat.
Tuo halvin vaihtoehto, eli Linglong jää sittenkin pois laskuista. Koska siinä on testatuista renkaista kaikista huonoin kulutuskestävyys.

"Uusimmassa Autobild oli testissä ja kulutukestävyydessä oli huonoin rengas testissä tulos oli 22570km ja kärki 54020km. Varmasti jollain kilometreillä pääset 3 kesää, mutta kuinka paljon paahdat menemään sitten."


Vaihtoehdot siis olisi joko Landsail tai Sailun. Hinta sama 124-126€/kpl.

Sailun olisi (selkeästi) hiljaisempi? Mutta onkokojan Landsailin ja Sailunin välillä eroa kulutuskestävyydessä?

Nyt siis käytössä Tesla Model S FL, jolla ajettu 236tkm. Aika tyypillisenä vikana auto kuluttaa takarenkaita enemmän sisäreunasta. Ilmeisesti pitäisi alustaan ostaa laittomia/epävirallisia osia, jolla pyöränkulmat saisi säädettyä täydellisesti oikein. Nyt siis säätövarat loppuu hyvin nopeasti kesken. Takapään osat on kyllä rempattu kaikki joulukuussa, eli mitään löysää alustassa ei ainakaan pitäisi olla. Ja eturenkaat kyllä kuluu tasaisesti, eli siellä ei vikaa ole.

Screenshot_2025-06-09-11-05-39-13_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg


Nykyiset takarenkaat on Michelin Pilot Sport 4S (275/35R20). Oikein hyvät renkaat kyllä. Mutta tosiaan nyt hieman kuluneemmat sisäreunasta, kuin muualta. Toki pitää vielä tarkistaa, kun ei niitä kunnolla edes nää. Mahtaa olla myös jotkut sport renkaat jo nimenkin perusteella, eli pehmeää kumiseosta?

Eturenkaat 245/35R20. Jotkut "noname" kiinalaiset. Ne ehkä on silti äänekkäämmät kuin takarenkaat. "Hyvät" renkaat silti, koska ei keksi niistäkään muuta valitettavaa. Nuo eturenkaat siis tuli vanteiden mukana, eikä ole vielä tullut niitä vaihdatettua pois.

Edit:

Tuossa nykyisten takarenkaiden tiedot. 286€/kpl. Hieman siis kalliimmat kuin Landsail tai Sailun.

Tuo Model S 90D on enimmäkseen takavetoinen ja pitoa kyllä löytyy renkaista erittäin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Autoliikkeethän kiillottavat autoja ja myös renkaisiin laitetaan jotain ainetta, että näyttää (vähän) paremmalta/uudemmalta. Täytyy joskus ostaa kokeiluun? Mutta ilmeisesti ainakin täytyy varoa sitä, että renkaan kulutuspinnalle ei mene tuota liukastetta.

4.6€:

Viimeksi autoliikkeessä käydessä huomasin, että renkaat näyttää sivupunnasta selkeästi "mustilta". Eli jotain "myrkkyä" niihin oli selkeästi laitettu.
 
Asetonilla voi kanssa yrittää pyyhkiä niitä renkaita. Pitäisi toimia kumiin hyvin ja tulee tummempaa ja kiiltävämpää pintaa.
 
Asetonilla voi kanssa yrittää pyyhkiä niitä renkaita. Pitäisi toimia kumiin hyvin ja tulee tummempaa ja kiiltävämpää pintaa.
Juu. Voisikohan tuota jarruille tarkoitettua ainetta jopa kokeilla? Moottoripyörää varten olen ostanutkin jo purkin. Tuo siis sisältää 30 - 50 % asetonia.


Toki se pelkkä asetoni olisi varmaan varmempi valinta.
 
Eikö toi asetoni ole aika jytyä ainetta kun kertakäyttöiset nitriilihanskatkin hajoaa käsiin.
On se joo jytyä. Eikä varmaan ole suositeltu kumille, mutta silti ilmeisesti toimii.

Eihän tuota kannata uusille renkaille kokeillakaan, mutta jo lähes loppuunajetuille voisi tohtia kokeilla.

"Tinneri tai lähinnä siinä oleva asetoni liuottaa kumia minkä vuoksi sillä saa nopeasti "uuden" pinnan joka ei kestä kuitenkaan kauan."
 
Silikonispray tai jäähdytinneste hoitaa saman 'pikkufiksin,' mut en näe moisella hifistelyllä merkitystä; pöly ottaa heti kiinni kun käyt liikenteessä.
 
Renkaisiin sipaus CRC Tire Shine Pro kumipintojen puhdistajaa.

Kätevää myös auton moottorin "pesussa". Antaa hetken CRC js 5 % tehopesun liottaa likaa ja letkusta vettä perään.

" Renkaiden ehostaja. Saa renkaat näyttämään uusilta. Poistaa lian ja epäpuhtaudet. Muodostaa kirkkaan, kestävän ja likaa hylkivän kalvon. Suojaa kumia haalistumiselta ja hapettumiselta. "

 
Ei ne soviterenkaat mitenkään pakollisia ole. Helpottaa toki renkaan vaihtoa, mutta mutterin tai ruuvin kartio sen viimeisen keskityksen hoitaa. Tasaisesti kun kiristää kaikkia eikä ammu yhtä kiinnikettä heti tiukkaan niin ei tule ongelmia.

Ihan höpöjuttu. Ei ne soviterenkaat tietysti pakolliset ole, mutta ei pulteilla vannetta saa kunnolla keskitettyä, kuin vahingossa. Ihan hyvä syy siihen on, että alkuperäiset vanteet on suorasovitteisia ja tarvikevanteissakin se soviterengas sinne laitetaan normaalisti. Tasaisesti kiristämällä voidaan päästä vähän sinnepäin, mutta ei se pyörä keskelle mene. Jos on joku vanha jenkki tai maasturi tms lotjo, ei sillä ole niin väliäkään, mutta jos on joku moderni auto, niin noin 100% varmuudella täristää jos vanteen keskireikä on väljä, eikä soviterengasta ole. Autoissa on kyllä hyvinkin paljon malli- ja yksilökohtaisia eroja keskireiän tarkkuuden ja tärinäherkkyyden suhteen, samoin kuskeissa on eroja, jollakin voi auto täristää paljonkin, mutta se on silti kuljettajansa mielestä hyvä.
 
Katsellut noita 1001renkaat.comin Efficientgrip Performance demorenkaita:


Hieman hämmentää pientä kulkijaa, että valmistaako Goodyear siis yhä noita perus Efficientgrip Performanceja? Jotenkin oletin, että ne olisi jo vuosia sitten mallistosta korvautuneet + tai 2 sarjan renkailla. Vai tehdäänkö niitä kenties esiasennusrenkaiksi yhä erikseen?
 
Katsellut noita 1001renkaat.comin Efficientgrip Performance demorenkaita:


Hieman hämmentää pientä kulkijaa, että valmistaako Goodyear siis yhä noita perus Efficientgrip Performanceja? Jotenkin oletin, että ne olisi jo vuosia sitten mallistosta korvautuneet + tai 2 sarjan renkailla. Vai tehdäänkö niitä kenties esiasennusrenkaiksi yhä erikseen?

Mitä tarkoitat, etkö usko että nämä Goodyear merkkiset renkaat on Goodyearit vai mitä? Onhan Efficientgrip performanceja myynnissä "joka" paikassa. Nämähän on sitäpaitsi käytettyjä renkaita, ei uusia.
 
Mitä tarkoitat, etkö usko että nämä Goodyear merkkiset renkaat on Goodyearit vai mitä? Onhan Efficientgrip performanceja myynnissä "joka" paikassa. Nämähän on sitäpaitsi käytettyjä renkaita, ei uusia.
Lähinnä mietin, että onko nämä ihan samaa kamaa kuin ne alkuperäiset vai onko näihinkin tehty jotain myöhempää kehitystyötä, kuten + ja 2 malleihin. "Markkinoilletulopäivä" perus Efficientgrip Performancella on 2021, joka sekin hämmentää.
 
Lähinnä mietin, että onko nämä ihan samaa kamaa kuin ne alkuperäiset vai onko näihinkin tehty jotain myöhempää kehitystyötä, kuten + ja 2 malleihin. "Markkinoilletulopäivä" perus Efficientgrip Performancella on 2021, joka sekin hämmentää.
Veikkaan että tuo rengas on 215/50 R19 93T Efficientgrip Performance (+) SealTech ja veikkaan että on dot2022-23
 
Viimeksi muokattu:
Täytyisi -21 Camryyn hommailla uusia kesäkumeja koossa 235/45R18. Tärkeimpänä kriteerinä olisi renkaiden hiljaisuus. Miettiny noita Hankookin Ventus Prime 4 renkaita, jotka nettipuheiden perusteella pitäisi olla kohtuu hiljaiset/hyvät. Niitä sais ilmeisen edullisesti tuolta aiemminkin mainitulta erenkaat.fi verkkokaupasta.
Olisiko suositella muita vaihtoehtoisia "hiljaisia" renkaita n. 600-700€ budjetilla?

Tilasin tuolta erenkaat.fi nuo Hankookit.
Kyselin etukäteen renkaista sähköpostilla kun oli demo renkaat. Vastaus oli todella nopea, 5min sähköpostin lähetyksestä vastaus kilahti sähköpostiin.
Renkaat olikin vuotta uudemmat mitä lupailivat ja toimitus todella ripeä. 10.6. illalla tilaus sisään ja 13.6. aamupäivällä renkaat kotipihassa. Iso suositus täältä tuolle rengaskaupalle. :thumbsup:
 
Kuulostaa ihan loogiselta päättelyltä. Pistin tilaten, katsotaan mitä pihaan ilmestyy.
Kyllä se dot 2022-2023 taisi loogisen päättelyn sijaan olla ihan vaan veikkaus, kuten @asentaja1 itsekin sanoi.

Tuotesivulla toisessa kuvassa on seitsenportainen (A-G) EU-merkintä, joka korvautui 05/2021 viisiportaisella (A-E). Sillä perusteella renkaat ovat dot 2021 tai vanhemmat. Hyviin kauppatapoihin kuuluisi ilmoittaa, jos ovat yli kolmevuotiaita, mutta ehkä demorenkaan kohdalla ei tarvitse mainita, kun on joka tapauksessa käytetty.
 
Kyllä se dot 2022-2023 taisi loogisen päättelyn sijaan olla ihan vaan veikkaus, kuten @asentaja1 itsekin sanoi.

Tuotesivulla toisessa kuvassa on seitsenportainen (A-G) EU-merkintä, joka korvautui 05/2021 viisiportaisella (A-E). Sillä perusteella renkaat ovat dot 2021 tai vanhemmat. Hyviin kauppatapoihin kuuluisi ilmoittaa, jos ovat yli kolmevuotiaita, mutta ehkä demorenkaan kohdalla ei tarvitse mainita, kun on joka tapauksessa käytetty.
Juu tätä itsekin ihmettelin et tuskin ovat 05/2021 jälkeen valmistetut kun toisessa kuvassa on vanha EU-merkintä. Ja nyt jos saapi tätä hyvää kauppa tapaa korjata eli ilmoitus kun ovat minimissään sen 3-vuotta elikkä tänä vuonna 2022 valmistetut renkaat tai vanhemmat ellet nyt juuri tätä tarkoita.
 

Periaatteestakaan en halvinta black_round linkkaa kun kokonaisuuteen parikymppiä lisää niin saa hyvät, vähintään kohtuulliset.
Mielestäni Kumho Ecowing (Kiina) renkaat ovat tosi äänekkäät, en niitä ottaisi. Eka vuosi on kohtuullinen, mutta sitten tarvii kuulosuojaimia 80 ja yli vauhdeissa. Oma kokemus 185/65/15 koossa ja Nissanista, jossa äänieristys ei ole kummoinen. Toisessa autossa Ventus V12 malli oli hiljaisempi. Kulutuskestävyys Ecowingeissä taas parempi.

Tuo renkaiden meluluokitus ei kerro oikein mitään, jos niillä ajaa useamman vuoden. Pitäisi olla myös luokitusten vanhenemiskerroin.
Myös rengasarvosteluihin täytyy suhtautua kriittisesti, kun suuri osa on kirjoitettu alle vuoden, jopa muutaman kuukauden käytöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo renkaiden meluluokitus ei kerro oikein mitään, jos niillä ajaa useamman vuoden. Pitäisi olla myös luokitusten vanhenemiskerroin.

Ja pitää muistaa, että meluluokitus tarkoittaa ulospäin kuuluvaa rengasmelua, auton sisäpuolelle kuuluva ääni on ihan eri asia, vaikka usein ne keskenään korreloivatkin, ei kuitenkaan mitenkään välttämättä aina.
 
Kyllä se dot 2022-2023 taisi loogisen päättelyn sijaan olla ihan vaan veikkaus, kuten @asentaja1 itsekin sanoi.

Tuotesivulla toisessa kuvassa on seitsenportainen (A-G) EU-merkintä, joka korvautui 05/2021 viisiportaisella (A-E). Sillä perusteella renkaat ovat dot 2021 tai vanhemmat. Hyviin kauppatapoihin kuuluisi ilmoittaa, jos ovat yli kolmevuotiaita, mutta ehkä demorenkaan kohdalla ei tarvitse mainita, kun on joka tapauksessa käytetty.
Uskoisin, että ovat uudemmat, koska kaksi euroa halvemmalla oli tarjolla DOT 2022 DEMO malleja samasta renkaasta. Lisäksi kun kyselin 1001renkaiden aspasta, vastasivat että "Yleisesti ottaen kaikki myymämme renkaat ovat alle kolme vuotta vanhoja, ellei tuotetiedoissa toisin mainita."

Mutta saapa nähdä, sitten selviää kun pihalle tulee.
 
Ja pitää muistaa, että meluluokitus tarkoittaa ulospäin kuuluvaa rengasmelua, auton sisäpuolelle kuuluva ääni on ihan eri asia, vaikka usein ne keskenään korreloivatkin, ei kuitenkaan mitenkään välttämättä aina.
Meluluokituksesta tuli mieleen, että nyt on Miissä 64 dB-renkaat (165/70R14). Tokkopa markkinoilta tuon pienempiä lukemia löytyykään.

Ei siitä ässämersua tullut, mutta urissa ok ja hyvällä pinnalla aavemaisen äänetön. Auto on 2020, joten ei ole keinotekoisia ääniä. Kaivonkannet menee aiempaa pehmeämmin. Paineet omalla mittarilla pudotettu samaan 2,5 bariin kuin ennenkin. Renkaan kulutuspinnan kumi on sormilla ja kynnellä painaen harvinaisen pehmeää kesärenkaaksi. Saapa nähdä, kestävätkö normaalisti kilometrejä, vai sulavatko alle.

No, ainakin on miellyttävää ajamista, kun ei vetele lainkaan, saumat ja muut menevät pehmeästi ja on hiljaista kyytiä. Kulutus ei vaikuttaisi juuri kasvaneen. Ovat B-vierinvastusluokkaa. Tuossa koossa suurin osa on C tai huonompi. Löysin vain yhden A-luokan (Goodyear), mutta se oli 69 dB ja tyyliin satasen kappale, niin teki mieli kokeilla noita halpoja 64 dB-renkaita.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 737
Viestejä
4 810 793
Jäsenet
77 977
Uusin jäsen
toisen_altteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom