Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Michelin primacy 4ite tarvis 225/50 r16 suosituksia?
ite tarvis 225/50 r16 suosituksia?
En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?![]()
Autobildin testistä finaali tulokset. Ei yllätyksiä lukuunottamatta Kumhoa joka premium renkaiden kanssa samalla tasolla sekä Sailun joka pääsi kiinalaisena budjet renkaana top 10. Falken ja Toyo ei myöskään kovin kaukana kärjestä.
Ei kai nyt sentään. Taitaa cost tarkoittaa taloudellisuutta. Eli luultavasti kulumiskestoa suhteessa renkaan hintaan (saksalaisissa testeissa tätä on monesti mitattu) ja ehkä myös vierintävastusta (eli bensankulutusta).En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?
Missä näin sanotaan? On toki varmaan niin, että varsinkaan eturivin rengasfirmat eivät mielellään asetu julkisesti suurasiakkaitaan vastaan.Onko tämä nyt faktaa vai Esson baarin juttuja? Kaikki rengasfirmat suosittelevat poikkeamaan valmistajan suosituksista mahdollisimman vähän.
Tässäkään ei voi sivuuttaa rengaspaineen vaikutusta. Mitä kovempi paine, sitä vähemmän rengas itse joutuu tekemään töitä. Korotettu paine alentaa vierintävastusta ja vähentää renkaan kulumista.Itse sanoisin että mitä kovempi kumi, sitä rullaavampi ja kulumattomampi, mutta seosta muuttamalla pehmeämmäksi pito paranoo ja kuluminen ja bensankulutus huononoo, ja usein myös melua enemmän.
Jep, eli kuinka monta kilometriä saa per euro. Tässä lisää numeroita tuosta Bildin testistä: 2025 Auto Bild Summer Performance Tyre Test - Tyre Reviews And RatingsEi kai nyt sentään. Taitaa cost tarkoittaa taloudellisuutta. Eli luultavasti kulumiskestoa suhteessa renkaan hintaan (saksalaisissa testeissa tätä on monesti mitattu) ja ehkä myös vierintävastusta (eli bensankulutusta).
No suurinpiirtein joka paikassa. Oletko edes googlannut asiaa?Missä näin sanotaan?
Tuossa testissä tuo "20% cost osuus" tarkoittaa lähinnä renkaan mileage ikää elikkä kuinka monta kilometriä renkaalla on saatu.En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?
Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.Se, että korotettu rengaspaine jäykistää rengasta on aivan perusfysiikkaa. Samoin se, että korkeapaineinen rengas pärjää matalapaineista paremmin samoissa röykyissä: Samalla voimalla muodonmuutokset on pienempiä ja samalla pinnanmuodolla korkeapaineinen rengas siirtää joutuisammin työtä pyöräntuennalle kuin matapainerengas.
No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".Fysiikan ohella tässä on 20+ vuotta kokemusta "ylipaineisilla" renkailla ajamisesta. Rengasrikkoja pintavaurioissa nolla kpl. Ei sinun tietenkään minua tarvitse uskoa - kokeile itse jäykistääkö ylipaine löllöjen korkeaprofiilisten renkaiden ajotuntumaa.
Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.
No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".
Mitä haet tällä takaa? Kai ymmärrät sen verran, että autonvalmistaja mitoittaa suosituspaineet jonkun keskiarvon mukaan. En minä niitä määrää. En sen puoleen kyllä kesken reissun edes tarkistele.Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
Kuinka paljon korkeampaa painetta tarkoitat verrattuna ovenkarmista löytyvään numeroon?Korkeamman profiilin löllöyttä voi vähentää käyttämällä suosituksia korkeampaa painetta. Routareikäisillä teillä ajaessa korkea ilmatila on omiaan ehkäisemään rengasrikkoja, ja varsinkin kun painetta on reilusti.
Pläräilin tuota testiä tarkemmin ja tuo kustannusosio on hyvin kummallinen. Miten ihmeessä jotain primacy vitosta saisi tuohon hintaan tuossa koossa? Lisäksi arvio kulumisesta on ennuste, ei todellinen testitulos. Toki veikkaan että ne arviot ovat todenmukaisia tässä tapauksessa, mutta erityisesti rengassarjojen hinnat olivat hyvin kummallisia.Tuossa testissä tuo "20% cost osuus" tarkoittaa lähinnä renkaan mileage ikää elikkä kuinka monta kilometriä renkaalla on saatu.
2025 Auto Bild Summer Performance Tyre Test - Tyre Reviews And Ratings Täältä näkee kyseisestä testistä tulokset miten eri renkaat on pärjänny eri osa-alueille mm tuo mileage lukema.
Nykyrenkaat kuluvat reunoiltaan enemmän ylipaineilla.Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä.
Onko näin? No ihan sama, ei sekään ymmärtääkseni hyvä ilmiö ole.Nykyrenkaat kuluvat reunoiltaan enemmän ylipaineilla.
Ei ole, silloin on kaikki asiat kondiksessa kun renkaat kuluvat tasaisesti.Onko näin? No ihan sama, ei sekään ymmärtääkseni hyvä ilmiö ole.
Mietipä asia oikein huolellisesti: Renkaassa *ilma* tekee pääosan töistä ja kumin tehtävänä on lähinnä estää ilmaa karkaamasta. Röykkyyn ajettaessa kontaktivoima on oleellisesti renkaan paine. Kun ajetaan samaan röykkyyn korkea- ja matalapaineisella renkaalla, korkeapaineinen rengas tuottaa suuremman voiman samalla muodonmuutoksella, jolloin renkaan sijasta pyöräntuenta hoitaa jouston. Matalapaineisella renkaalla rengas joustaa enemmän, mikä altistaa vaurioille. Matalapaineinen rengas pohjaa ja vaurioituu helpommin.Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.
Tässä on hyvä huomata, että tyhjällä autolla suositus on 2,4/2,4 mutta täydellä kuormalla peräti 3,4/3,2!Ajomukavuuden kuka tahansa huomaa 4 minuutissa, allekin, ei siinä tarvita rengastehtaan suosituksia -joita enole kullut kenenkään tutun edes tietävän; kyllä ne rengaspaineet katsotaan siitä oventolpasta -ja kas, itsellänikään siinä ei ole paljoakaan liikkumavaraa! Ja jos omistaisi Michelinit ja näkisi noin pienen tekstin, liikkumavara ranskankielisille senkun lisääntyy! ;-)
![]()
Huoltsikoiden mittareiden luotettavuus on mitä sattuu. On parempi olla oma mittari, niin saa ainakin vertailukelpoisia tuloksia.Nykyisinhän ilmapaineita onkin hankalampi katsoa kun huoltsikoita alkaa ola harvassa, ja itsepalveluautomaattiasemilla ei ole edes laitteita.
(Huomasin muuten että Portugalissa on vielä jopa tankkauspalvelua! Suomessa moiset katosi 70-luvun alussa?)
Tämä on varmasti huomioitu suosituspaineissa. Tarkoittanee sitä, että lyhytajossa ajetaan aina alipaineisilla renkailla?Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
Yleensä luokkaa 0,3-0,5 bar yli kevyen kuorman paineiden.Kuinka paljon korkeampaa painetta tarkoitat verrattuna ovenkarmista löytyvään numeroon?
Optimipaineinen mille renkaalle? Renkaissa on niin paljon eroja itsessään että mahdotonta mitään optimipaineita on lupailla, eiköhän se ole vain paras arvaus yleisluontoisesti. Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.@takomo Mä mietin asiaa niin, että se suosituspaine ei ole matalapaineinen, vaan optimipaineinen. Sun reunaehtosi ovat valmiiksi pielessä.
No nimenomaan olen puhunut koko ajan suosituksista, en yksittäistapauksista. Suositukset tulevat autonvalmistajilta, ei rengasfirmoilta. Se, mitä olen kritisoinut on tuo suositusten kintaalla viittaaminen johonkin omaan uskomukseen nojaten. Joku on väärässä, jos automaailman viesti on, ettei noista suosituksista ole syytä poiketa radikaalisti.Optimipaineinen mille renkaalle? Renkaissa on niin paljon eroja itsessään että mahdotonta mitään optimipaineita on lupailla, eiköhän se ole vain paras arvaus yleisluontoisesti. Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.
En siis ainakaan niillä alimmilla suosituspaineilla ajele, ne on todettu liian löllöiksi poikkeuksetta.
Joo, no eihän tuo ole paljoa. Esimerkiksi mun ajokissa "ECO"-suositus on +0.3 kevyestä kuormasta.Yleensä luokkaa 0,3-0,5 bar yli kevyen kuorman paineiden.
Optimi - vaan minkä suhteen: mukavuus, jarrutuspito, ajettavuus, renkaiden kuluminen?@takomo Mä mietin asiaa niin, että se suosituspaine ei ole matalapaineinen, vaan optimipaineinen. Sun reunaehtosi ovat valmiiksi pielessä.
Rengas ei ole ilmapallo. Ilma kantaa kuormituksia paremmin, kun painetta on enemmän ja renkaan muodonmuutokset jää pienemmiksi. Ihanko tosissasi väität, että enemmän painetta ei parantaisi tilannetta:Jos nyt joku ehdottaa röykkyiselle tielle selkeästi korkeampia paineita, koska se jotenkin mystisesti suojaisi renkaita. Puhaltakaa yksi ilmapallo kireäksi ja toinen löysäksi ja painakaa niitä neulalla. Kumpi hajoaa ensin ja miksi?
Painesuositusten puoliväli on varmaan hyvä lähtökohta.Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.
Tästä jatko tekoälykeskusteluun. Vähän meni vikaan - mutta miten?Varmistin vielä tuon paineen putoamisen chattigptltä. Muistojen kätköistä heitin 0,3 bar.
Tällä palstalla on aika paljon muitakin juttuja, mihin en kommentoi mitään. Mitä kommentoitavaa tuossa on? Se on varmaan aivan aiheellinen muistutus.Et kommentoinut tähän mitään:
"Moniko muistaa aina lisätä rengaspaineita, kun autoon otetaan kuormaa?"
Jos ei lisätä, ajetaan alipaineisilla renkailla.
Tästä jatko tekoälykeskusteluun. Vähän meni vikaan - mutta miten?
Tekoäly
Minua on alkanut kyrsimään koko AI-hype jo hetken aikaa sitten. Some/netti on täynnä AI-profiileita, AI-videoita, deepfakeja, AI-taidetta, AI-musiikkia jne. jne. Ainakin vielä nuo tunnistaa suhteellisen helposti, mutta koko ajan AI-mallit paranevat ja huimalla vauhdilla. Työpaikalla taas kyrsii...bbs.io-tech.fi
Vika on kokonaispaineen ja mittaripaineen eron unohtamisessa. Mittaripaine kertoo renkaan ylipaineen mutta lasku pitää tehdä kokonaispaineella p(abs)=p(gauge)+1 bar. Kun mittari näyttää 2,5 bar, renkaan kokonaispaine on oikeasti 3,5 bar.Eos mutta kyllä se suunnilleen tuon verran tippuu 40 asteen lämpötilamuutoksella.