Kesärenkaat - yleisketju

ite tarvis 225/50 r16 suosituksia?


 
1000015485.jpg

Autobildin testistä finaali tulokset. Ei yllätyksiä lukuunottamatta Kumhoa joka premium renkaiden kanssa samalla tasolla sekä Sailun joka pääsi kiinalaisena budjet renkaana top 10. Falken ja Toyo ei myöskään kovin kaukana kärjestä.
En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?

Retorinen kysymys:
Missä noista renkaista on paras hinta/laatu jos painottaa hiljaisuutta ja turvallisuutta, eli pitoa märällä? Kaikki kesärenkaat pitävät tarpeeksi kuivalla asfaltilla, nürburgrenkaat sitten erikseen.
 
En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?
Ei kai nyt sentään. Taitaa cost tarkoittaa taloudellisuutta. Eli luultavasti kulumiskestoa suhteessa renkaan hintaan (saksalaisissa testeissa tätä on monesti mitattu) ja ehkä myös vierintävastusta (eli bensankulutusta).
 
Onko tämä nyt faktaa vai Esson baarin juttuja? Kaikki rengasfirmat suosittelevat poikkeamaan valmistajan suosituksista mahdollisimman vähän.
Missä näin sanotaan? On toki varmaan niin, että varsinkaan eturivin rengasfirmat eivät mielellään asetu julkisesti suurasiakkaitaan vastaan.

Se, että korotettu rengaspaine jäykistää rengasta on aivan perusfysiikkaa. Samoin se, että korkeapaineinen rengas pärjää matalapaineista paremmin samoissa röykyissä: Samalla voimalla muodonmuutokset on pienempiä ja samalla pinnanmuodolla korkeapaineinen rengas siirtää joutuisammin työtä pyöräntuennalle kuin matapainerengas.

Fysiikan ohella tässä on 20+ vuotta kokemusta "ylipaineisilla" renkailla ajamisesta. Rengasrikkoja pintavaurioissa nolla kpl. Ei sinun tietenkään minua tarvitse uskoa - kokeile itse jäykistääkö ylipaine löllöjen korkeaprofiilisten renkaiden ajotuntumaa.
Itse sanoisin että mitä kovempi kumi, sitä rullaavampi ja kulumattomampi, mutta seosta muuttamalla pehmeämmäksi pito paranoo ja kuluminen ja bensankulutus huononoo, ja usein myös melua enemmän.
Tässäkään ei voi sivuuttaa rengaspaineen vaikutusta. Mitä kovempi paine, sitä vähemmän rengas itse joutuu tekemään töitä. Korotettu paine alentaa vierintävastusta ja vähentää renkaan kulumista.
 
Se, että korotettu rengaspaine jäykistää rengasta on aivan perusfysiikkaa. Samoin se, että korkeapaineinen rengas pärjää matalapaineista paremmin samoissa röykyissä: Samalla voimalla muodonmuutokset on pienempiä ja samalla pinnanmuodolla korkeapaineinen rengas siirtää joutuisammin työtä pyöräntuennalle kuin matapainerengas.
Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.

Fysiikan ohella tässä on 20+ vuotta kokemusta "ylipaineisilla" renkailla ajamisesta. Rengasrikkoja pintavaurioissa nolla kpl. Ei sinun tietenkään minua tarvitse uskoa - kokeile itse jäykistääkö ylipaine löllöjen korkeaprofiilisten renkaiden ajotuntumaa.
No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".
 
Ajomukavuuden kuka tahansa huomaa 4 minuutissa, allekin, ei siinä tarvita rengastehtaan suosituksia -joita enole kullut kenenkään tutun edes tietävän; kyllä ne rengaspaineet katsotaan siitä oventolpasta -ja kas, itsellänikään siinä ei ole paljoakaan liikkumavaraa! Ja jos omistaisi Michelinit ja näkisi noin pienen tekstin, liikkumavara ranskankielisille senkun lisääntyy! ;-)

_1280103.JPG

-Muistuu mieleen kun ed. autossa ostetiin renkaat alle ja tuntui ajo hiukan hulvattomalta, niin seurava huoltsikka ja katsomaan jotta joo, rengasliikkeen tarkat laittaneet vain puolitoista ilmakehää liikaa painetta! Täsä autossa pitäisikin pohtia että liikaa, mihin verrattuna?

Nykyisinhän ilmapaineita onkin hankalampi katsoa kun huoltsikoita alkaa ola harvassa, ja itsepalveluautomaattiasemilla ei ole edes laitteita.
(Huomasin muuten että Portugalissa on vielä jopa tankkauspalvelua! Suomessa moiset katosi 70-luvun alussa?)
 
Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.


No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".
Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
 
Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
Mitä haet tällä takaa? Kai ymmärrät sen verran, että autonvalmistaja mitoittaa suosituspaineet jonkun keskiarvon mukaan. En minä niitä määrää. En sen puoleen kyllä kesken reissun edes tarkistele.
 
Korkeamman profiilin löllöyttä voi vähentää käyttämällä suosituksia korkeampaa painetta. Routareikäisillä teillä ajaessa korkea ilmatila on omiaan ehkäisemään rengasrikkoja, ja varsinkin kun painetta on reilusti.
Kuinka paljon korkeampaa painetta tarkoitat verrattuna ovenkarmista löytyvään numeroon?
 
No "kylmän" renkaan painehan se on tai siis ajossa kuumentumattoman.

Itse ihmettelen, että Toyota on ilmoittanut jokaiselle rengaskoolle saman 2,3 baaria eteen ja taakse Aurikseen. Kun käy nettilaskurilla noita vertaamassa, niin eihän nuo paineet noiden kokojen välillä ole ainakaan laskurin mukaan vastaavia. Lisäksi se, että vähän kevyempään perään laitettaisiin sama paine kuin eteen, ihmetyttää. Muistaakseni tuoreemmassa vastaavassa Corolla-farkussa ohje on järkevämpi. Itse laitan nykyään Auriksessa taakse 0,2 vähemmän kuin eteen.
 
Tuossa testissä tuo "20% cost osuus" tarkoittaa lähinnä renkaan mileage ikää elikkä kuinka monta kilometriä renkaalla on saatu.

2025 Auto Bild Summer Performance Tyre Test - Tyre Reviews And Ratings Täältä näkee kyseisestä testistä tulokset miten eri renkaat on pärjänny eri osa-alueille mm tuo mileage lukema.
Pläräilin tuota testiä tarkemmin ja tuo kustannusosio on hyvin kummallinen. Miten ihmeessä jotain primacy vitosta saisi tuohon hintaan tuossa koossa? Lisäksi arvio kulumisesta on ennuste, ei todellinen testitulos. Toki veikkaan että ne arviot ovat todenmukaisia tässä tapauksessa, mutta erityisesti rengassarjojen hinnat olivat hyvin kummallisia.
 
Onko näin? No ihan sama, ei sekään ymmärtääkseni hyvä ilmiö ole.
Ei ole, silloin on kaikki asiat kondiksessa kun renkaat kuluvat tasaisesti.
Itse testasin kulumisen pitämällä 0,5 bar ylipaineita.

Se kuluminen perustuu siihen että vajaapaineisena renkaan keskiosa keskipakovoiman voimasta löysyyttään osuu voimakkaammin asfalttiin.
 
Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.
Mietipä asia oikein huolellisesti: Renkaassa *ilma* tekee pääosan töistä ja kumin tehtävänä on lähinnä estää ilmaa karkaamasta. Röykkyyn ajettaessa kontaktivoima on oleellisesti renkaan paine. Kun ajetaan samaan röykkyyn korkea- ja matalapaineisella renkaalla, korkeapaineinen rengas tuottaa suuremman voiman samalla muodonmuutoksella, jolloin renkaan sijasta pyöräntuenta hoitaa jouston. Matalapaineisella renkaalla rengas joustaa enemmän, mikä altistaa vaurioille. Matalapaineinen rengas pohjaa ja vaurioituu helpommin.

Kolikon toinen puoli on toki se, että korkeapaineinen rengas on epämukava matalapaineiseen verrattuna. Jos tämä häiritsee, niin voi tuunata jousia ja iskareita. Rengaspainesuosituksissa kaikkein keskeisintä on välttää alipaineisilla renkailla ajamista vaikka ne ovatkin mukavat. Suositusten ylittäminen - renkaalle sallitun puitteissa - ei aiheuta kovin helposti draamaa.

Mitä kulumiseen tulee, niin keskeltä kuluminen on jotain 60-luvun essonbaarimuistelua ristikudosrenkaiden ajalta. Omien kokemusten mukaan renkaiden kesto on ollut jotain 50-60 tkm luokkaa, ja kuluminen on ollut hyvin tasaista. Sopivaa painetta olen hakenut tarkkailemalla renkaiden lämpenemistä moottoritieajossa. Hyvillä paineilla rengas lämpenee tasaisesti. Suosituspaineilla on monesti ollut reunat kuumina ja keskeltä viileä.

Moniko muistaa aina lisätä rengaspaineita, kun autoon otetaan kuormaa?

Ajomukavuuden kuka tahansa huomaa 4 minuutissa, allekin, ei siinä tarvita rengastehtaan suosituksia -joita enole kullut kenenkään tutun edes tietävän; kyllä ne rengaspaineet katsotaan siitä oventolpasta -ja kas, itsellänikään siinä ei ole paljoakaan liikkumavaraa! Ja jos omistaisi Michelinit ja näkisi noin pienen tekstin, liikkumavara ranskankielisille senkun lisääntyy! ;-)

_1280103.JPG
Tässä on hyvä huomata, että tyhjällä autolla suositus on 2,4/2,4 mutta täydellä kuormalla peräti 3,4/3,2!
Puolella kuormalla pitäisi olla jotain 2,9/2,8?

Jos pitää edes puolen kuorman paineita, niin silloin ei ole koskaan kovin pahasti metsässä.
Nykyisinhän ilmapaineita onkin hankalampi katsoa kun huoltsikoita alkaa ola harvassa, ja itsepalveluautomaattiasemilla ei ole edes laitteita.
(Huomasin muuten että Portugalissa on vielä jopa tankkauspalvelua! Suomessa moiset katosi 70-luvun alussa?)
Huoltsikoiden mittareiden luotettavuus on mitä sattuu. On parempi olla oma mittari, niin saa ainakin vertailukelpoisia tuloksia.
Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
Tämä on varmasti huomioitu suosituspaineissa. Tarkoittanee sitä, että lyhytajossa ajetaan aina alipaineisilla renkailla?
Kuinka paljon korkeampaa painetta tarkoitat verrattuna ovenkarmista löytyvään numeroon?
Yleensä luokkaa 0,3-0,5 bar yli kevyen kuorman paineiden.
 
@takomo Mä mietin asiaa niin, että se suosituspaine ei ole matalapaineinen, vaan optimipaineinen. Sun reunaehtosi ovat valmiiksi pielessä.
Optimipaineinen mille renkaalle? Renkaissa on niin paljon eroja itsessään että mahdotonta mitään optimipaineita on lupailla, eiköhän se ole vain paras arvaus yleisluontoisesti. Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.
En siis ainakaan niillä alimmilla suosituspaineilla ajele, ne on todettu liian löllöiksi poikkeuksetta.
 
Se ovenpielen paine on paine millä auto pysähtyy jarrutettaessa ensiasennusrenkailla nopeiten. Siihen voi sitten tehdä päässään muutoksia vallitsevien olosuhteiden ja painotusten mukaan. Erityisesti lämpötila täällä pohjolassa on tärkeä ottaa huomioon. Jos täytät renkaat +20 asteisessa tallissa ja ajat ulos -20 asteeseen niin paine tippuu n. 0,3 bar. Pidän talvirenkaissa ovenpieli+0,5 bar.

Varmistin vielä tuon paineen putoamisen chattigptltä. Muistojen kätköistä heitin 0,3 bar.

Renkaan paine laskee, kun lämpötila laskee, koska ilman tilavuus pienenee ja sen paine alenee. Tätä voidaan arvioida käyttäen kaasujen tilanyhtälöä (ideaalikaasun laki):

P_1 / T_1 = P_2 / T_2

missä:

= alkupaine (täyttöpaine +20 °C:ssa)

= alkulämpötila Kelvin-asteina (+20 °C = 293 K)

= loppupaine (-20 °C:ssa)

= loppulämpötila Kelvin-asteina (-20 °C = 253 K)


Oletetaan, että renkaan alkuperäinen paine on 2,5 baria täytettäessä +20 °C:ssa. Käytetään kaavaa:

P_2 = P_1 \times \frac{T_2}{T_1}

P_2 = 2,5 \times \frac{253}{293} = 2,16 \text{ bar}

Eli paine putoaa noin 0,34 baria lämpötilan laskiessa 40 astetta.

Jos renkaat täytetään korkeammalle paineelle (esim. 3,0 bar), paineen lasku on suhteessa sama. Tästä syystä talvella on suositeltavaa täyttää renkaat hieman suositeltua korkeammalla paineella, jos ne täytetään lämpimässä hallissa.
 
Viimeksi muokattu:
Optimipaineinen mille renkaalle? Renkaissa on niin paljon eroja itsessään että mahdotonta mitään optimipaineita on lupailla, eiköhän se ole vain paras arvaus yleisluontoisesti. Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.
En siis ainakaan niillä alimmilla suosituspaineilla ajele, ne on todettu liian löllöiksi poikkeuksetta.
No nimenomaan olen puhunut koko ajan suosituksista, en yksittäistapauksista. Suositukset tulevat autonvalmistajilta, ei rengasfirmoilta. Se, mitä olen kritisoinut on tuo suositusten kintaalla viittaaminen johonkin omaan uskomukseen nojaten. Joku on väärässä, jos automaailman viesti on, ettei noista suosituksista ole syytä poiketa radikaalisti.

Jos nyt joku ehdottaa röykkyiselle tielle selkeästi korkeampia paineita, koska se jotenkin mystisesti suojaisi renkaita. Puhaltakaa yksi ilmapallo kireäksi ja toinen löysäksi ja painakaa niitä neulalla. Kumpi hajoaa ensin ja miksi?
 
@takomo Mä mietin asiaa niin, että se suosituspaine ei ole matalapaineinen, vaan optimipaineinen. Sun reunaehtosi ovat valmiiksi pielessä.
Optimi - vaan minkä suhteen: mukavuus, jarrutuspito, ajettavuus, renkaiden kuluminen?
Mitä itse olen asiasta lukenut, suosituksissa painotetaan liikaa mukavuutta ja muu kärsii. Toisaalta kaikki on samaa mieltä siitä, että alipaineisuutta pitää välttää.

Et kommentoinut tähän mitään:
"Moniko muistaa aina lisätä rengaspaineita, kun autoon otetaan kuormaa?"
Jos ei lisätä, ajetaan alipaineisilla renkailla.
Jos nyt joku ehdottaa röykkyiselle tielle selkeästi korkeampia paineita, koska se jotenkin mystisesti suojaisi renkaita. Puhaltakaa yksi ilmapallo kireäksi ja toinen löysäksi ja painakaa niitä neulalla. Kumpi hajoaa ensin ja miksi?
Rengas ei ole ilmapallo. Ilma kantaa kuormituksia paremmin, kun painetta on enemmän ja renkaan muodonmuutokset jää pienemmiksi. Ihanko tosissasi väität, että enemmän painetta ei parantaisi tilannetta:

Melkein kokeilemalla se paras löytyu, itse nyt mennyt aikalailla sillä puoliväli tyhjä/täyteen pakatun suosituspaineet jos tuntuu että ovat normiajettavat.
Painesuositusten puoliväli on varmaan hyvä lähtökohta.

Varmistin vielä tuon paineen putoamisen chattigptltä. Muistojen kätköistä heitin 0,3 bar.
Tästä jatko tekoälykeskusteluun. Vähän meni vikaan - mutta miten?:)
 
Et kommentoinut tähän mitään:
"Moniko muistaa aina lisätä rengaspaineita, kun autoon otetaan kuormaa?"
Jos ei lisätä, ajetaan alipaineisilla renkailla.
Tällä palstalla on aika paljon muitakin juttuja, mihin en kommentoi mitään. Mitä kommentoitavaa tuossa on? Se on varmaan aivan aiheellinen muistutus.
 
Tästä jatko tekoälykeskusteluun. Vähän meni vikaan - mutta miten?:)

Eos mutta kyllä se suunnilleen tuon verran tippuu 40 asteen lämpötilamuutoksella.
 
Eos mutta kyllä se suunnilleen tuon verran tippuu 40 asteen lämpötilamuutoksella.
Vika on kokonaispaineen ja mittaripaineen eron unohtamisessa. Mittaripaine kertoo renkaan ylipaineen mutta lasku pitää tehdä kokonaispaineella p(abs)=p(gauge)+1 bar. Kun mittari näyttää 2,5 bar, renkaan kokonaispaine on oikeasti 3,5 bar.
==> Paine laskee melkein 0,5 bar.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 554
Viestejä
4 696 101
Jäsenet
76 758
Uusin jäsen
leksasos

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom