Kesärenkaat - yleisketju

ite tarvis 225/50 r16 suosituksia?

1000015485.jpg

Autobildin testistä finaali tulokset. Ei yllätyksiä lukuunottamatta Kumhoa joka premium renkaiden kanssa samalla tasolla sekä Sailun joka pääsi kiinalaisena budjet renkaana top 10. Falken ja Toyo ei myöskään kovin kaukana kärjestä.
En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?

Retorinen kysymys:
Missä noista renkaista on paras hinta/laatu jos painottaa hiljaisuutta ja turvallisuutta, eli pitoa märällä? Kaikki kesärenkaat pitävät tarpeeksi kuivalla asfaltilla, nürburgrenkaat sitten erikseen.

En ymmärrä tuota pisteytystä. Saako siinä paremmat (pienemmät) pisteet isommasta hinnasta?
Ei kai nyt sentään. Taitaa cost tarkoittaa taloudellisuutta. Eli luultavasti kulumiskestoa suhteessa renkaan hintaan (saksalaisissa testeissa tätä on monesti mitattu) ja ehkä myös vierintävastusta (eli bensankulutusta).

Onko tämä nyt faktaa vai Esson baarin juttuja? Kaikki rengasfirmat suosittelevat poikkeamaan valmistajan suosituksista mahdollisimman vähän.
Missä näin sanotaan? On toki varmaan niin, että varsinkaan eturivin rengasfirmat eivät mielellään asetu julkisesti suurasiakkaitaan vastaan.

Se, että korotettu rengaspaine jäykistää rengasta on aivan perusfysiikkaa. Samoin se, että korkeapaineinen rengas pärjää matalapaineista paremmin samoissa röykyissä: Samalla voimalla muodonmuutokset on pienempiä ja samalla pinnanmuodolla korkeapaineinen rengas siirtää joutuisammin työtä pyöräntuennalle kuin matapainerengas.

Fysiikan ohella tässä on 20+ vuotta kokemusta "ylipaineisilla" renkailla ajamisesta. Rengasrikkoja pintavaurioissa nolla kpl. Ei sinun tietenkään minua tarvitse uskoa - kokeile itse jäykistääkö ylipaine löllöjen korkeaprofiilisten renkaiden ajotuntumaa.
Itse sanoisin että mitä kovempi kumi, sitä rullaavampi ja kulumattomampi, mutta seosta muuttamalla pehmeämmäksi pito paranoo ja kuluminen ja bensankulutus huononoo, ja usein myös melua enemmän.
Tässäkään ei voi sivuuttaa rengaspaineen vaikutusta. Mitä kovempi paine, sitä vähemmän rengas itse joutuu tekemään töitä. Korotettu paine alentaa vierintävastusta ja vähentää renkaan kulumista.

Se, että korotettu rengaspaine jäykistää rengasta on aivan perusfysiikkaa. Samoin se, että korkeapaineinen rengas pärjää matalapaineista paremmin samoissa röykyissä: Samalla voimalla muodonmuutokset on pienempiä ja samalla pinnanmuodolla korkeapaineinen rengas siirtää joutuisammin työtä pyöräntuennalle kuin matapainerengas.
Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.

Fysiikan ohella tässä on 20+ vuotta kokemusta "ylipaineisilla" renkailla ajamisesta. Rengasrikkoja pintavaurioissa nolla kpl. Ei sinun tietenkään minua tarvitse uskoa - kokeile itse jäykistääkö ylipaine löllöjen korkeaprofiilisten renkaiden ajotuntumaa.
No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".

Ajomukavuuden kuka tahansa huomaa 4 minuutissa, allekin, ei siinä tarvita rengastehtaan suosituksia -joita enole kullut kenenkään tutun edes tietävän; kyllä ne rengaspaineet katsotaan siitä oventolpasta -ja kas, itsellänikään siinä ei ole paljoakaan liikkumavaraa! Ja jos omistaisi Michelinit ja näkisi noin pienen tekstin, liikkumavara ranskankielisille senkun lisääntyy! ;-)

_1280103.JPG

-Muistuu mieleen kun ed. autossa ostetiin renkaat alle ja tuntui ajo hiukan hulvattomalta, niin seurava huoltsikka ja katsomaan jotta joo, rengasliikkeen tarkat laittaneet vain puolitoista ilmakehää liikaa painetta! Täsä autossa pitäisikin pohtia että liikaa, mihin verrattuna?

Nykyisinhän ilmapaineita onkin hankalampi katsoa kun huoltsikoita alkaa ola harvassa, ja itsepalveluautomaattiasemilla ei ole edes laitteita.
(Huomasin muuten että Portugalissa on vielä jopa tankkauspalvelua! Suomessa moiset katosi 70-luvun alussa?)

Röykyissä nimenomaan altistat renkaasi vaurioille. Kuopat tai terävät irtopalat vaurioittavat todennäköisemmin kuin suosituspaineilla ajaessa. Sen lisäksi ne todennäköisesti kuluvat keskeltä. Ja nimenomaan ajomukavuus huononee liian kovilla paineilla. Mutta turvallisuudesta viis, sen kun vaan pumppaat renkaitasi.

No tämähän sen todistaa aukottomasti. Siis tuon Esson baari -efektin. Toivottavasti kukaan ei ota vinkeistäsi oppia, muuta kuin opetusmielessä "älä tee näin".
Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?

Painehan kasvaa huomattavasti pidemmässä ajossa. Olen huomannut jopa 0.3-0.4 bar kasvua. Jotta optimiolosuhteet säilyvät, pysähdytkö päästämään ilmaa ulos matkan varrella?
Mitä haet tällä takaa? Kai ymmärrät sen verran, että autonvalmistaja mitoittaa suosituspaineet jonkun keskiarvon mukaan. En minä niitä määrää. En sen puoleen kyllä kesken reissun edes tarkistele.

Korkeamman profiilin löllöyttä voi vähentää käyttämällä suosituksia korkeampaa painetta. Routareikäisillä teillä ajaessa korkea ilmatila on omiaan ehkäisemään rengasrikkoja, ja varsinkin kun painetta on reilusti.
Kuinka paljon korkeampaa painetta tarkoitat verrattuna ovenkarmista löytyvään numeroon?

Statistiikka

Viestiketjuista
271 084
Jäsenet
76 721
Uusin jäsen
hide

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom