Kesärenkaat - yleisketju

Model 3LR. Eli tehoa toki on, mutta auto ei nyt kuitenkaan ole se malliston urheiluversio. Imo huono ja varsin epämukava valinta ko. autoon, jos on kuulo tallella.

Mä ymmärtäisin valituksen huonosta kestävyydestä ja väärästä rengasvalinnasta jos kyseessä olisi ollut prius tai yaris, Model 3 täysin ymmärrettävä rengastus ja kulutuskestävyys sähköautojen renkaissa ei muutenkaan ole hyvä.

Ihmisillä hämärtyy täysin se fakta että sähköauto syö rengasta aivan eri tavalla kuin normaali polttomoottori, varsinkin auto mikä kiihtyy 0-100km/h 5s.
 
Tuohon kulumiseen liittyen, esim. Throttle Housella valittivat Ionic 5 N:n kohdalla, että driftausmoodissa ei saa niitä vänkiä moottoriääniä ja vaihteita käyttöön (softassa ihan turha esto). Niillä kun pystyy sitä voimantuottoa rajoittamaan sopivalle alueelle ja tällöin renkaat kestävät useamman driftauksen kun sähkömoottori ei "loputtomalla" tehoreservillään tuhoa niitä välittömästi sutimalla tolkuttoman yliampuvalla tavalla. Tokihan driftaus jo vakiona kuluttaa renkaita ihan riittävästi :).
 
Mikäs on tällä hetkellä hyvä valinta jos urasyvyyden pysyvyyttä haluaa painottaa? Goodyeareja vähän katsellut mutta vielä olisi aikaa päättää talven yli.

Pirellin jokakelinrenkaat tuli ensiasennuksena ja niillä on nyt köpötelty joku 50-60 tkm. Pintaa on, mutta kyllähän tuota jo kaipais vähän parempaa vesiliirron sietoa pikkuhiljaa. Etenkin eturenkaat alkaa olla kuluneet.

Ja onkos kellään kokemusta voiko eri levyisellä vanteella ollutta rengasta vaihtaa toisen levyiselle? Autossani on edessä kapeammat vanteet kuin takana, joten kausivaihdoissa ei voi tasata kulumista. Ajattelin että kun tuo rengastyö nyt ei kauheasti täällä maksa, niin vaihtaisi sitten kumit vaan päittäin vanteiden kanssa kun sen aika tulee. Saman levyiset kumit kuitenkin pitäisi mennä kun vanteissa on eroa 1”.

Mä ymmärtäisin valituksen huonosta kestävyydestä ja väärästä rengasvalinnasta jos kyseessä olisi ollut prius tai yaris, Model 3 täysin ymmärrettävä rengastus ja kulutuskestävyys sähköautojen renkaissa ei muutenkaan ole hyvä.

Ihmisillä hämärtyy täysin se fakta että sähköauto syö rengasta aivan eri tavalla kuin normaali polttomoottori, varsinkin auto mikä kiihtyy 0-100km/h 5s.
Tää nyt riippuu kyllä ihan ajotyylistä. Nuorena sällinä sain 100-heppaisella dieselillä suditeltua eturenkaat sakoille yhden kauden aikana ja nyt taas sähköautolla menisi varmaan 70 tkm samoilla renkailla jos olisi voinut kierrättää vetävältä akselilta mukana roikkuvalle renkaita.
 
Jos kestoa kaipaat niin Michelin Crossclimate 2. Lisänä tunteettomuus aikaiselle sohjolle ja mahdollisille takatalville talvikauden molemmissa päissä.
 
Jos kestoa kaipaat niin Michelin Crossclimate 2. Lisänä tunteettomuus aikaiselle sohjolle ja mahdollisille takatalville talvikauden molemmissa päissä.
Onko noin? Olen kuvitellut että nämä allseasonit olisi sen verran pehmeitä että kuluu nopeammin.
 
Mikäs on tällä hetkellä hyvä valinta jos urasyvyyden pysyvyyttä haluaa painottaa? Goodyeareja vähän katsellut mutta vielä olisi aikaa päättää talven yli.

Pirellin jokakelinrenkaat tuli ensiasennuksena ja niillä on nyt köpötelty joku 50-60 tkm. Pintaa on, mutta kyllähän tuota jo kaipais vähän parempaa vesiliirron sietoa pikkuhiljaa. Etenkin eturenkaat alkaa olla kuluneet.

Ja onkos kellään kokemusta voiko eri levyisellä vanteella ollutta rengasta vaihtaa toisen levyiselle? Autossani on edessä kapeammat vanteet kuin takana, joten kausivaihdoissa ei voi tasata kulumista. Ajattelin että kun tuo rengastyö nyt ei kauheasti täällä maksa, niin vaihtaisi sitten kumit vaan päittäin vanteiden kanssa kun sen aika tulee. Saman levyiset kumit kuitenkin pitäisi mennä kun vanteissa on eroa 1”.


Tää nyt riippuu kyllä ihan ajotyylistä. Nuorena sällinä sain 100-heppaisella dieselillä suditeltua eturenkaat sakoille yhden kauden aikana ja nyt taas sähköautolla menisi varmaan 70 tkm samoilla renkailla jos olisi voinut kierrättää vetävältä akselilta mukana roikkuvalle renkaita.

Tossa on kulutuskestävyydestä juttua. Nokialaiset tuolta puuttuu, mutta ne kestää äärettömän vähän ja maksaa aivan liikaa
 
  • Tykkää
Reactions: mhj

Tossa on kulutuskestävyydestä juttua. Nokialaiset tuolta puuttuu, mutta ne kestää äärettömän vähän ja maksaa aivan liikaa

Aika ylläri toi Kumho. Pitäs vaan saada 235-55-19 ja tuossa vissiin loppuu 205 leveyteen 19” koossa. Onkohan esim. toi Ecsta PS71 yhtään samaa sarjaa tuon HS52 kanssa?
 
Onko noin? Olen kuvitellut että...
Jenkit ajaa lähes pelkästään ja siellä ne onkin ne 'normaalit' renkaat, kesärenkaita ei ole kuin suorituskykyisissä automalleissa; siellä ei ymmärretä renkaan kestoa alle 30tkm joka täällä maksellaan mukisematta, että päästään ajelemaan uraisia asfaltteja lujaa 80-100km alueilla uskotellen, että hyvä tulee.

Kulmat ja paineet kunnossa misuilla menee satku poikki sarjalla.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Mikäs on tällä hetkellä hyvä valinta jos urasyvyyden pysyvyyttä haluaa painottaa? Goodyeareja vähän katsellut mutta vielä olisi aikaa päättää talven yli.

Pirellin jokakelinrenkaat tuli ensiasennuksena ja niillä on nyt köpötelty joku 50-60 tkm. Pintaa on, mutta kyllähän tuota jo kaipais vähän parempaa vesiliirron sietoa pikkuhiljaa. Etenkin eturenkaat alkaa olla kuluneet.
Jos kestoa kaipaat niin Michelin Crossclimate 2. Lisänä tunteettomuus aikaiselle sohjolle ja mahdollisille takatalville talvikauden molemmissa päissä.

ADAC:n 205/55R16 testissä CC2:n kulutuskestävyys oli "vain" 44 tkm, parhaaksi taas osoittautui Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 yli 60 tkm arvioidulla kestoiällä.


Auto Bildin 225/45R17 testissä CC2 taas oli 57 tkm kestolla käytännössä tasoissa Goodyearin kanssa. Edelle menivät Continental ja Hankook täpärästi, ja kestävimmäksi osoittautui Nexenin tuote arvioidulla 75 tkm kestolla.


Aika ylläri toi Kumho. Pitäs vaan saada 235-55-19 ja tuossa vissiin loppuu 205 leveyteen 19” koossa. Onkohan esim. toi Ecsta PS71 yhtään samaa sarjaa tuon HS52 kanssa?

Tuolla alla on sun koon kesärenkaita testissä, PS71 jumbosijalla melussa...

 
Antaa arvioitsijoiden arvioida, CC2 on lajilegenda syystä. :comp:
 
Antaa arvioitsijoiden arvioida, CC2 on lajilegenda syystä. :comp:

USA:ssa. Mutta TyreReviewsin Jonathan Benson on kertoillut, että USA-versio poikkeaisi EU-versiosta, ja muutkin lähteet tukevat ajatusta.

Leading on from the grand success of the first generation CrossClimate and the second generation’s success in the north American market, the CrossClimate 2 is now heading to stores in Europe. However, compared to the American product, the European product will be slightly different. Using slightly different materials, this variation will have a 10% lower rolling resistance when compared to the predecessor and uses an advanced Cool Running Sidewall technology to help increase fuel efficiency or electric vehicle battery range.
 
Aika ylläri toi Kumho. Pitäs vaan saada 235-55-19 ja tuossa vissiin loppuu 205 leveyteen 19” koossa. Onkohan esim. toi Ecsta PS71 yhtään samaa sarjaa tuon HS52 kanssa?
Ei ehkä samaa sarjaa, mutta Kumhon kesärenkaat on ollut ominaisuuksiltaan hyviä viime vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Jenkit ajaa lähes pelkästään ja siellä ne onkin ne 'normaalit' renkaat, kesärenkaita ei ole kuin suorituskykyisissä automalleissa; siellä ei ymmärretä renkaan kestoa alle 30tkm joka täällä maksellaan mukisematta, että päästään ajelemaan uraisia asfaltteja lujaa 80-100km alueilla uskotellen, että hyvä tulee.

Kulmat ja paineet kunnossa misuilla menee satku poikki sarjalla.
Aika monessa autossa Suomessa kumi on vaihtokunnossa vanhuuttaan ennen kuin 30tkm tulee täyteen. Keskimäärin riittävä kesto on 40-50tkm.

Suomalainen ajaa 14tkm vuodessa, joka jakautuu kahdelle setille. Jenkki ajaa 20tkm ilman vaihtoja, eli rengas taittaa liki kolminkertaisen matkan.
 

Tossa on kulutuskestävyydestä juttua. Nokialaiset tuolta puuttuu, mutta ne kestää äärettömän vähän ja maksaa aivan liikaa
Linkkiä avaamatta noissa on aina ollut Misukat kärjessä. Niiden kestävyys on omaa luokkaanssa jos ei mennä ihan äärimmäisiin performance malleihin joissa on pieni treadwear. Itsellä yleensä kyllä vaihtunut auto ennen renkaita kun kilometreja tulee aina vaan vähemmän.
 
Ei enää, nyt oli misukka 14% jäljessä voittajaa.
 
Tuosta puuttuu tieto, paljonko oli pintaa ennen testiä ja paljonko testin päättyessä..............

Klikkaa tuosta uutisen linkistä ADAC:n sivuille. Testkriterien-kohdan alta löytyy tietoa, että 1,6 milliin laskettu se kulutuskesto.

Lähtöpinnasta ei ole tietoa, mutta elämä on.
 
Yllä olevasta keskustelusta saattoi jäädä käsitys, että CrossClimate 2 olisi normaali rengastyyppi Jenkeissä. Sikäläinen "all-season" on yleensä kuvioltaan kesärengasmaisempi.

Esimerkiksi Michelin Defender2
42cca3a56a833af730bb7cefc298251a.jpg


Taattu 80k mailia vrt. CC2 60k.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Nyt on täysi kausi ajettuna Hankook Ventus Prime 4 kesäkumeilla maltillisella 7000km ajosuoritteella. Viime vuonna tuli kilometrejä noille vajaat 2000km. Tällä noin 9000km ajolla pintaa on hävinnyt noin millin verran. Jos kuluminen jatkuu samalla tahdilla vaikka kahden millin urasyvyyteen saakka niin katson kulutuskestävyyden ainakin itselle ihan riittäväksi. Näissähän oli uutena alle 7 milliä urasyvyyttä(arvioin luokkaa 6,5mm). Perhanan äänekkäät ovat kuluneella karkealla asfaltilla, en tiedä olisiko omassa kulkineessa joku toinen rengasmerkki yhtään parempi.
Kokona 215/60/17".
 
Sanonpa jälleen vuodenajan vaihtuessa, että ei pienintäkään ongelmaa ole vara-autolla tänään, vaikka aamuyöllä alkanut lumiräntä vaan jatkuu edelleen ja koko päivän on saanut veivata menemään; Tesla kengitetty asianmukaisesti talvirenkailla, BMW jokakelin Michelin Crossclimate 2:lla.

Älkää antako kelin enää yllätellä kun kesärenkaitanne seuraavaksi uusitte. :tup:
 
Ei kyllä ainakaan noilla Pirellin jokakelin näkemyksillä tee hevon kukkua noin 20 tkm jälkeen, oli aika lailla sama kun olisi kesärenkailla suditellut. Tämä kokemus ei siis ole tältä päivältä toki.

En jaksa uskoa, että asiat on misukalla sen paremmin, vaan kuluneina nuokin kelvannee enää kesätassuiksi.
 
Ei kyllä ainakaan noilla Pirellin jokakelin näkemyksillä tee hevon kukkua noin 20 tkm jälkeen, oli aika lailla sama kun olisi kesärenkailla suditellut. Tämä kokemus ei siis ole tältä päivältä toki.

En jaksa uskoa, että asiat on misukalla sen paremmin, vaan kuluneina nuokin kelvannee enää kesätassuiksi.

Paljonko urasyvyyttä jäljellä? Talvella pitää olla ainakin 3 mm ja suositeltavaa olisi 4-5-6 mm riippuen siitä, keneltä kysyy.

Jenkeissä on testattu ja all-seasoneidenkin toiminta heikkenee urasyvyyden pienentyessä, vaikka ne all-seasonin lamellit ei muutenkaan jousta läheskään yhtä paljon kuin pohjoismaisissa talvirenkaissa.

 
Paljonko urasyvyyttä jäljellä? Talvella pitää olla ainakin 3 mm ja suositeltavaa olisi 4-5-6 mm riippuen siitä, keneltä kysyy.

Jenkeissä on testattu ja all-seasoneidenkin toiminta heikkenee urasyvyyden pienentyessä, vaikka ne all-seasonin lamellit ei muutenkaan jousta läheskään yhtä paljon kuin pohjoismaisissa talvirenkaissa.

Joku 4 mm on vielä. Mutta tosiaan kyllähän noi vähän loskassa toimii, että ei sentään siinä liu’u kuin kesärengas. Mutta jos lunta on maassa asti, niin aivan yksi lysti kummat olisi alla kun kuvio/lamellit ei vaan pure.

Edit: siis nyt on 4 mm, eli olisko ollut jotain 5 mm viime keväänä.
 
itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.
noniin... kesäkausi loppui ja talvirenkulat alle... kiinalaisilla kapseneilla tuli ajettua tasan 10 700 km ja tällä hetkellä ollaan noin 4mm urasyvyydessä.
karkeasti sanoisin että renkaat ovat ensi kesän jälkeen/aikana loppu eli halvalla ei saa ainakaan kulutuskestävää renkulaa alle :D
ja kuten lainauksesta voi lukea niin entiset kesärenkulat kestivät sentään sen 46tkm mutta maksoivatkin tietenkin tuplasti kiinalaisiin nähden :)
sinänsä kinukeista ei ollut pahaa sanottavaa eli toimivat hyvin kaikenlaisissa keleissä (jopa silloin kun oli rankkasateita eli tiellä 10cm vettä jne) eivät olleet äänekkäät eivätkä vaikuttaneet polttoainekulutukseenkaan jne...
 
Model Y LR:n Hankookit kun nappasin pois alta viikonloppuna, niin urasyvyydeksi mittasin 6 mm ympäri auton. Takana nyt ehkäpä 1,33 kesäkautta ja kilsoja jotain rontti 20 tkm kesärenkailla. Uutena taisi olla pintaa jotain luokkaa 8+ mm, eli luokkaa milli per kymppitonni näyttäisi toistaiseksi lähteneen. Omien kokemusten perusteella tuo sähköautojen renkaiden nopea kuluminen siis aika höpöhöpöä - toki ne renkaat saa kulumaan autossa kuin autossa, jos tehoa on ja sitä paljon käyttää. Mutta kestämäänkin saa ihan normaaliin tapaan, kunhan ajaa "normaalisti".
 
Sulla on LR. Perffi syö takarenkaita yrittämättäkin.
 
Sulla on LR. Perffi syö takarenkaita yrittämättäkin.
En saa ihan kiinni mikä logiikka tässä on taustalla, mutta eikös se Chill-tila Perffistäkin yhtälailla löydy? Ja kuten sanoin, kyllä sen kumin saa aina halutessaan teholla sulamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 507 441
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom