Kesärenkaat - yleisketju

Vianor näyttää kauppaavan poistomyynnissä RoadX Rxquest -renkaita suht edulliseen hintaan (399€) töineen. Onkohan ihan itsemurharenkaat kun en oikein revikoitakaan löydä. Neliveto kun auto tietty on niin..
 
235 45 R18 kokoon pitäisi ostaa uudet mustat ja pyöreät. Muutamasta liikkeestä kävin kyselemässä ja Continentalin PremiumContact 7 yritti myydä molemmat, lisäksi toinen kehui Barumin Bravurista aivan premium merkkien tasoiseksi. Autossa on nyt alla kuluneet Nokian Hakka blackit.

Vähän houkuttaisi Barumit kun autoa ei ole tarkoitus pitää muutamaa vuotta pidempään, onko kokemusta miten niillä pärjää verrattuna esim tuohon Contin malliin? Farkku Superb autona.
 
Hyvin pärjää. Ei niin vaimea ääneltään kuin conti, mutta hyvä rengas tänne arkeen.
 
Hieman on taas myyjällä lähtenyt myyntipuhe laukalle, mutta sehän on tavallista. Barum toki ei ole premium-merkki, eikä ihan premium-tasoinen rengaskaan. Kuitenkin hyvin varteenotettava eurooppalainen (Contin omistama) vaihtoehto hieman alemmassa hintaluokassa kuin kalleimmat Continentalit, Michelinit, Goodyearit ym.

Oletan, että kyseessä oli Barum Bravuris 3.
EDIT: Korjaan Bravuris 5.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka ny mitään kolmosta kun viitostakin on tehty jo vuosia. :bored:
 
Falken Azenis (FK510 ja uudempi FK520) -renkaita voi suositella, jos vastaan tulee. Made in Japan. FK510:t kestivät painavahkon dieselfarmarin alla itsellä yllättävänkin hyvin ja pärjänneet testeissäkin mukavasti.

Näitä myös itse suositellut muille. On painavempia ja tukevampia renkaita rungoiltaan kuin muut merkit mikä tuo kestävyyttä painaviinkin autoihin.
 
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?

Molemmat renkaat ihan perus Continentaleja, jotka tulivat tehtaalta auton mukana.
 
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?

Molemmat renkaat ihan perus Continentaleja, jotka tulivat tehtaalta auton mukana.

Käytännössä ainut motiivi pitää 20-tuumaiset kesällä on ulkonäkö. Joku voisi väittää ajettavuutta paremmaksi, mutta sekin on kyseenalaista arkiliikenteellä.

Jos 20-tuumaisista saa niin paljon rahaa että sillä voi kuitata uusien 18-tuumaisten hankinnan ja rahaa jää ylikin niin en miettisi hetkeäkään.

Suomen tiet on paikoin niin surkeassa kunnossa, että 20-tuumaisille on aika vähän järkiperusteita.

Ja toki ostaisin itse nuo 18-tuumaiset tietysti alkuperäislaatuiset käytetyt tori.fi tms. Tarvikevanteet usein rapistuu parissa vuodessa pinnaltaan huonoiksi puhumattakaan että ne valetaan jostain romuraudan ja tinan sekoituksesta.
 
Riippuu vähän mistä roikkuu. Jos kesällä tuut toimeen isoilla vanteilla, anna olla.

Oma tuli 21" eriparin vanteilla, en ajatellut yrittää vaihtaa vaan, mutta hommasin talvisarjan 19" vanteilla. Ei nois kaksykkösis mitään järkeä ole, mutta antaa mennä kun on mennäkseen, ompahan sitten kerran elämässä omistanu auton jossa kunnon läskit alla vakiona. :comp:

IMG_20240704_164426752.jpg
 
Lisättäköön tunnustus, etten ole koskaan vaihtanut auton vanteita. Jos on selkeästi vaativampi urakka kuin pelkkä renkaanvaihto, niin täytynee viedä auto pajalle.
 
Ellei teknisessä otteessa lue suoraan mitä eri kokoja saa olla niin rengasmyyjä kyllä osaa tarjota oikean koon eri profiilissa itseäsi miellyttäville vanteille.
 
Ellei teknisessä otteessa lue suoraan mitä eri kokoja saa olla niin rengasmyyjä kyllä osaa tarjota oikean koon eri profiilissa itseäsi miellyttäville vanteille.

Sopivat vanteet ja renkaat on tiedossa, vielä jos saisi kohtuulliseen hintaan. Kohtuu tuuheaa maksaa uusista 18 tuuman vanteista ja kesärengassetistä melkein kaksi tonttua, kun yleensä pelkkä laatuvalmistajan (ei Kiina) rengassetti on lähtenyt 300 - 400 euron hinnalla.
 
Ooks ns. Kysyny Eestistä?

Tuos viime vuonna tuli tehtyä valintojen maailmaa kun suomessa pyydettiin kirkkain silmin reilu tonni per vanne, puoltoista renkaat niille päälle ja satku kappaleelta paineanturit.

Eestistä kotio ~1900€...
 
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?
18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.

Pienenä lisänä 18" vanteet on todennäköisesti jopa kiloja kevyemmät kuin 20" vanteet, kunhan asiaan kiinnittää huomiota vannekaupoilla. Jousittamaton massa pienenee ja ajettavuus parantuu (marginaalisesti).
 
18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.

Juurikin näin. Renkaan profiilikin vaikuttaa moneen asiaan, mut sanotaan näin et <45 profiilisia renkaita en laittaisi suomen miina teille.
 
Nyt ensimmäinen kesä 45 profiilin renkailla ja vähän liian matalalta tuntuvat nekin. Tulee katkokset ja muut osumat ikävästi läpi sekä hiekkateillä ajaminen on epämukavaa.
 
Tiedän tunteen, itsellä kans 45 profiiliset ja tarkkaavaisesti saa ajella. Talvi kitkat 55 profiiliset ja ero valtava ajettavuuteen. Muutenhan rengas on aikalailla samankokoinen jos vierekkäin laitetaan.
 
Missä määrin tuossa "matalaprofiiliset on epämukavia" -asiassa on kyse profiilisuhteesta ja missä määrin taas sivuseinämän absoluuttisesta korkeudesta? Periaatteessahan vaikkapa isohkon auton taka-akselin 45-profiilisen renkaan sivuseinämä voi olla korkeampi kuin pienen auton 65-profiilisen renkaan sivuseinämä...

KokoSivuseinämän korkeus millimetreinä
235/50R19117,5
255/45R19114,75
225/45R17101,25
205/55R16112,75
175/65R14113,75
 
Tiedän tunteen, itsellä kans 45 profiiliset ja tarkkaavaisesti saa ajella. Talvi kitkat 55 profiiliset ja ero valtava ajettavuuteen. Muutenhan rengas on aikalailla samankokoinen jos vierekkäin laitetaan.

kitkoissa kumiseos myös tekee äänen hiljaisemmaksi ja ajettavuuden pehmeämmäksi, ei vain profiili.
 
Kesärenkaat ovat kohta sakkokumia ja tästä loppukesästä hankkia uudet. Varmaa jotai tarjouksiikin alkaa pyörii ennen talvirengaskautta?
205/45ZR17 lukee renkaan kyljessä. Kantavuus näyttää 88, mutta ei kait tällä väliä.

Ehdotuksia hinta/laatusuhde renkaisiin?

Mulla ei ole mitää hajua näistä, mut esim: vannetukusta kun katsoo halvimpien listaa ja sanaa testivoittaja, ei varmaa kovin pieleen voi mennä?

 
Viimeksi muokattu:
Kesärenkaat ovat kohta sakkokumia ja tästä loppukesästä hankkia uudet. Varmaa jotai tarjouksiikin alkaa pyörii ennen talvirengaskautta?
205/45ZR17 lukee renkaan kyljessä. Kantavuus näyttää 88, mutta ei kait tällä väliä.

Ehdotuksia hinta/laatusuhde renkaisiin?

Mulla ei ole mitää hajua näistä, mut esim: vannetukusta kun katsoo halvimpien listaa ja sanaa testivoittaja, ei varmaa kovin pieleen voi mennä?


Vannetukku on valehtelija. "Testivoittaja" vannetukulla tarkoittaa jotain 10 vuotta vanhaa yksittäistä testiä ja sen yksittäistä osa-aluetta.

Lisäksi omistaja on täysi ihmisperse(* muutenkin.

Jos haluat hyvät kohtuuhintaan niin Hankook Ventus Prime. Kumho Ecsta saanut hyviä arvosteluja myös.
Barum Bravuris 5 voisi myös olla.


*) Vannetukun toimitusjohtaja tuomittiin alaisen uuvuttaneesta rajusta kiusaamisesta – aikoo valittaa korkeimpaan oikeuteen: ”Narisijoita on aina”

”Narisijoita on aina”

Ja tästä testitulos, teatin heikoin rengas mutta mainospamfletissa asia esitetään toisin.

 
Viimeksi muokattu:

Barum on hyvä eurooppalainen rengas.


Edullinen AllSeason

Edulliset kesä.
 
TM Testivoittaja Goodyear Efficientgrip perf.2:sta näyttää saavan viiteen sataan töineen. Kenelläkään kokemusta ko. renkaasta? Mitenköhän vertautuu aiempien postauksien Kumhoon ja Hankookiin :hmm:
 
TM Testivoittaja Goodyear Efficientgrip perf.2:sta näyttää saavan viiteen sataan töineen. Kenelläkään kokemusta ko. renkaasta? Mitenköhän vertautuu aiempien postauksien Kumhoon ja Hankookiin :hmm:

Suht edullisesti hinnoiteltu ja napsinut erinomaista testimenestystä jo useita vuosia. (Tuolta klikkaa "All Tests", voitti ADAC:n kesärengastestin viime vuonna 16-tuumaisena.) Loistaa erityisesti kulutuskestävyydessä ja muissakin ominaisuuksissa tasaisen hyvä (pito, melu, polttoainetaloudellisuus). En epäröisi.

ADAC:n kesärengastesti tältä vuodelta tosin sisällytti sekä tuon Goodyearing että Kumho HS52:n ja Hankook Ventus Prime 4:n 17-tuumaisena. Siellä menestys oli huonompaa, jäi korealaisten taakse, mutta näinhän se usein menee, että suht laadukkaat renkaat voivat vaihtaa keskinäistä järjestystä lopputuloksissa riippuen testin painotuskriteereistä, rengaskoosta, testiolosuhteista ja muusta vastaavasta.
 
Itse ja katsellut pitkin kesää että aika tasavahvoilta vaikuttavat Goodyearin Efficientgrip 2 ja Hankookin Ventus Prime 4. Isä osti Qashqaihinsa kesällä Efficient Grip 2 SUV:t ja taidan itse ostaa samat omaan autooni kun ihan hyvältä vaikuttivat.

EDIT: Tuli pistettyä haisemaan. Efficientgrip 2 SUV 100H:t 17-tuumaisina koossa 215/60 800 EUR töineen. Kulutus, märkäpito ja melu kaikki A-luokkaa. En alkanut tinkiä. Jos kestävät luvatusti, niin ei kilometriä kohti paljoa tule. Onneksi nuo ovat H-nopeusluokalla. Isäni autossa on tuumaa suuremmat renkaat, niin niitä on tarjolla vain V-nopeusluokalla.

Hyvin kyllä kestäneet nuo ensiasennusrenkaina olleet Continentalin EcoContact 6:set. Autolla ajettu 90 000 km, joista kesärenkailla varmaankin joku 50 000 km ja on noissa vieläkin 2,5 mm pintaa.

Kävi itse asiassa aika hupaisasti. Ajoin ensin liikkeeseen, jossa olen aina käynyt paikkauttamassa renkaani. Kysyin itse yrittäjältä että pitäisi Goodyeareille katsoa hintaa niin tämä totesi että ei hän saa Goodyearia tilattua mistään vaan myy pääasiassa Nexeniä ja Falkenia. Totesin että kiitos, tämä riittää ja ajoin sitten muutaman sadan metrin päässä olevaan liikkeeseen jossa ei moista merkkirajoitetta ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.

Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
 
Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.

Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.
 
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.

On kyllä pirun hiljainen rengas myös 21"-koossa verrattuna contin sportcontactiin ja etenkin Pirellin PZeroihin. Saksasta tilattuina kotiintoimituksella olivat myös 400 euroa edukkaammat mitä sain tarjouksia paikallisilta.
 
itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.
 
itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.

Saattaa olla hieman pystyheittoa eturenkaissa/renkaassa. Olettaen et ne on tasapainotettu kunnolla. Koittaisin vaihtaa noi taka-akselille.
 
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.

Entisiin continentaleihin verrattuna Goodyear on selvästi pehmeämpi ja ei niin tarkka ohjata, mutta kun katsoo renkaan sivua niin Goodyear on todella pyöreä olkainen verrattuna continentaliin.
 
[QUOTE="Dunlop, post: 15571403, member: Goodyear on todella pyöreä olkainen verrattuna continentaliin.
[/QUOTE]
Periaatteessa vähemmän uraherkkä, mikä suomessa positiivinen asia.
 
Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.

Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
Itsellä juurikin tuo koko tässä ”uudessa” autossa ja vaikka päätin ajaa tän kesän/syksyn näillä vanhoilla, niin odotan innolla, että saa ens keväänä uudet renkaat. Toki tässä joutunee myös hommata uudet talvikumit myös, eivät olleet ihan siinä kunnossa, mitä myynti-ilmossa tuumattiin.
 
Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
Michelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.

Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
 
Michelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.

Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
sama kokemus minulla... "sakkorenkaaksi" saakka kulutetut michelin pilot sport 5 renkaat toimivat täysin ongelmitta ukkosten aiheuttaman rankkasateenkin aikana jolloin vettä oli motarilla oikeasti ihan jäätävät määrät. toki sateen takia motarilla ei voinut ajaa kuin 70-80kmh kun ei nähnyt eteen eikä taakse kun mikään pyyhkijöiden nopeus ei riittänyt :D
 
Michelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.

Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
Ongelma noissa vanhoissa conteissa alkoi olla se ikä, 6v vanha rengas muuttuu kovaksi mikä heikentää pitoa entisestään.
 
Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.

Nykyään on uusia renkaita, joissa pintaa 6mm. Näin saadaan hienosti melua sekä vierintävastusta pienemmäksi, mutta renkaat ovat vaihtokamaa aika nopeaan isoilla kilsoilla
 
Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
 
Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
Yleensä silloin kun alkaa olla siinä 2-2.5mm kulutuspintaa jäljellä. Riippuen renkaista ikä vaihtelee kestävyyden mukaan. Nokian Hakka Greenit olivat tällöin 2 kesää ajetut ja muut yleensä tuplasti.

E: ajoa tulee n. 20tkm/v
 
Nykyään on uusia renkaita, joissa pintaa 6mm. Näin saadaan hienosti melua sekä vierintävastusta pienemmäksi, mutta renkaat ovat vaihtokamaa aika nopeaan isoilla kilsoilla
Toki kulutuspintaa on joissain uutena vähemmän, mutta eri renkaissa kuluminen tapahtuu eri tahtiin, joten ei ehkä kannata ihan noin paljon yksinkertaistaa. Esim. nyt vaikka Goodyear / Michelin kestää enemmän kilometrejä kuin muut, joten niissä voisi olla vähemmän millejä uutena ja kestää silti enemmän tai yhtä paljon kilometrejä kuin joku muu.
 
Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
No juuri vaihdoin 6v vanhat renkaat pois kun märällä lähti perä irti mutkassa 60 vauhdissa, kuivalla ei mitään valittamista ja pintaakin oli 5-6mm.

Tänään ajoin uusilla renkailla samaan mutkaan sateella 80km/h ilman mitään ongelmia.
 
No juuri vaihdoin 6v vanhat renkaat pois kun märällä lähti perä irti mutkassa 60 vauhdissa, kuivalla ei mitään valittamista ja pintaakin oli 5-6mm.

Tänään ajoin uusilla renkailla samaan mutkaan sateella 80km/h ilman mitään ongelmia.

Mielenkiinnosta, mitä merkkiä/mallia uudet ja vanhat renkaat?
 
Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.

Vaihdoin käytetyn auton mukana tulleet Nokianin Hakka Green 2:t pois kausivaihdon yhteydessä (kesä --> talvi), kun sarjan huonoimmassa renkaassa oli pintaa jäljellä n. 2 mm (ennemmin ali kuin yli) ja parhaassa renkaassa n. 3 mm. Ei niillä olisi enää seuraavaa kesää ajanut ja varastossa oli omasta takaa (edellisestä autosta kannibalisoituna) parempikuntoinen kesärengassarja, joten sama luopua tuossa vaiheessa. Renkaiden DOT-koodi oli vuodelta 15 ja renkaat oli edellisen omistajan huoltomuistiinpanojen mukaan ostettu vuonna 2017, joten syksyllä 2023 luopuessa niillä oli takanaan jo jonkin verran vuosia.

Teikäläisen 9-vuotiaita renkaita tarkastelisin kyllä huolella ns. "dry rot" -ilmiön varalta. Itselläni näkyi jo jonkinlaisia halkeamia, vaikka ne olivatkin lievästä päästä eivätkä sitä myöten johtaneet välittömään renkaiden vaihtoon.

 
Vaihdoin käytetyn auton mukana tulleet Nokianin Hakka Green 2:t pois kausivaihdon yhteydessä (kesä --> talvi), kun sarjan huonoimmassa renkaassa oli pintaa jäljellä n. 2 mm (ennemmin ali kuin yli) ja parhaassa renkaassa n. 3 mm. Ei niillä olisi enää seuraavaa kesää ajanut ja varastossa oli omasta takaa (edellisestä autosta kannibalisoituna) parempikuntoinen kesärengassarja, joten sama luopua tuossa vaiheessa. Renkaiden DOT-koodi oli vuodelta 15 ja renkaat oli edellisen omistajan huoltomuistiinpanojen mukaan ostettu vuonna 2017, joten syksyllä 2023 luopuessa niillä oli takanaan jo jonkin verran vuosia.

Teikäläisen 9-vuotiaita renkaita tarkastelisin kyllä huolella ns. "dry rot" -ilmiön varalta. Itselläni näkyi jo jonkinlaisia halkeamia, vaikka ne olivatkin lievästä päästä eivätkä sitä myöten johtaneet välittömään renkaiden vaihtoon.

Tämä, kuvassa 5v vanha misukka

1000019075.jpg
 
edit: jatkoa kiinalaisiin gummeihin. (kapsen k3000 papide - 225-40-r18)
sopivasti vesikelissä testattuna noilla on vesiliirrossa noin 110kmh vauhdissa kun on paha ura tiessä jossa vettä.
tekniikanmaailman testeissä yms vesiliirtoon toki pääsee jo liki kaiken merkkisillä kumeilla keskimäärin 80-90kmh vauhdissa mutta oma "testini" ei tietenkään ole verrattavisssa tm:än testiin tms :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 785
Viestejä
4 565 753
Jäsenet
75 022
Uusin jäsen
nlksu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom