Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Matti Morri Keskisuomalaisessa sanoi:Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa monia rengaspaineisiin liittyviä myyttejä.
Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?
– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa.
joo nää on äly kovat renkaat ja halvat!LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltäSuosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja se oli aika hauska kommentti siltä
Nimenomaan näin. Eli löytyy kiinalaisista varmasti pommeja, mutta on sitten näitä ihan kelvollisiakin, mitä tällä palstalla on listailtu.Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.
Ensiksi pitäisi tietää mikä on huippurengas, ja millä kriteereillä se on sitä.
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.
- Onko Trianglesta monta eri mallia ja minkälaisia testituloksia ne ovat saaneet? Motonet näyttäisi myyvän erityisesti tätä versiota: Triangle ReliaXTouring TE307, onko se hyvä?
No vaikka rengastesteissä hyvin pärjännyt... sehän lie huippurenkaita markkinoitaessa tarkoitus.
Tuokin on kyllä totta. Mut ei kesärenkaissa alle 5v vanhuus näy melussa mitenkään minusta. Saa rengas olla noin 7-10v vanha ja kovettunut, että alkaa tulla ylimääräistä melua.
Kyllähän sitä voi kokeilla laittamalla alle markkinoiden hiljaisemmat renkaat ja katsoa helpottaako. Onko muuten rengaskoko mikä millä ajelet? Sekin vaikuttaa meluun.
14 tuumaa on niin retroa, että tietääkseni kukaan ei tarjoa SoundComfort tms. erikoishiljaisia renkaita. Mutta ei ole mitkään matalaprofiilinakit, nää kesärenkaat on nyt 175/70...
Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?
Kyllä nykypäivänä kinukit alkaa olla lähellä, ellei jopa kohta samalla tasolla "premium" renkaiden kanssa kesärenkaissa etenkin. Testit valehtelee suuresti toisinaan.
Esim jos otetaan käsittelyyn tämä TM 2024 kesärengas testi niin premium merkeillä siellä oli suoraan tehtaalta renkaat ja sit taas Nexenin rengas taisi olla 2021 valmistettu.. eikä edes euroopassa vaan korean malli. Ei Nexen niin huono rengas ole kuten kyseinen testi antoi olettaa.
Isoilla valmistajilla on myös enemmän rahaa panostaa valmistukseen ja uskon myös että testeihin tehdään sitten hieman parempi rengas, joka kustantaa myös enemmän kuin tämä ns. normaalia produktio. Jotta päästään kärkisijoilla ja saadaan hyvää markkina naamaa.
Michelin Primacy 4 +:t tuli alle. Ensimmäinen fiilis on hiljaisuus.
edit. pikkukoossa, 225, 50/17"
Paljonko uusissa Primacyissä oikeasti on pintaa ja onkohan eroa P4:n ja P4+:n välillä?Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
KE-kitkat olisi hyvä ratkaisu välikeliin, kun lämpötila pyörii yksinumeroisissa lukemissa ja voi käydä satunnaisesti pakkasella: kun näyttää keväiseltä mutta takatalvi voi vielä yllättää. Ne välttävät kesäkelilläkin ihan eri tavalla kuin Nordic-kitkat. Nordicien pito-ongelmat sekä märällä ja kuivalla on ilmeisiä normaalissakin ajossa (esim. liikenneympyröissä) ja ne kuluvatkin nopeasti. Kahdet KE-kitkat olen ajanut kesärenkaina loppuun huomaamatta mitään erityistä heikkoutta.Itse liputan KE-kitkan puolesta tossa käytössä, ja sekin kannattaa valita sieltä parhaan jääpidon osastolta. Tullut tänä keväänäkin testattua, tuli lumimyrskyä aamuruuhkan aikaan ja seuraavalla viikolla +16 lämmintä, pidemmät työreissut sisäisempään maahan myös ok. Nastoja käytettäessä pysyvät merkittävästi paremmassa kunnossa ainakin jos joutuisi niillä sulilla teillä ajamaan.
Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?
Ainoa huono puoli noissa on sadekelin ominaisuudet. Vertaus kalliimpiin Goodyear Eagle F1 renkaisiin ei ehkä ole reilu mutta on erokin huomattava. Pitää vaan ajella hitaammin.Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
Painemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.Moro taas, jäähyt lusittu. Aattelin ite testaa ku luin toista foorumai nii isompia paineita 2.9 baarii r16 kummeille
missä asemilla ois luotettavat mittarit? ja mikä ois ns hyvä edullinen painemittari renkaille ennen oli bltemassa kova ku iltalehti teki testin mutta sitä mallia ei enää myydä
Joskus aikanaan lähdettiin kiertää norjaa ja ruotsia noin 4tkm tuli mittariin, sillä reissulla oli 3bar 16" renkaissa ja kyllähän sen huomasi että paineita on reilusti, mutta autossa tavaraa paljon niin pakko pelata varman päälle.Painemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.
Ainakin sisämelu tulee kasvamaan. Kokeilemallahan siitä selviää, testaat miltä se tuntuu ajella. Jos paha niin takaisin asemalle ja päästät painetta hieman pois
tulipas hyvä ajettava 3baarii xl renkaalla 205/55 xl ja takana 225/50 ja sinne 3baarii iha eripeli 2.5b oli liian löysäPainemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.
Ainakin sisämelu tulee kasvamaan. Kokeilemallahan siitä selviää, testaat miltä se tuntuu ajella. Jos paha niin takaisin asemalle ja päästät painetta hieman pois
Itsellä myös kahdessa autossa 3 bar paineet tai sitten se oli 3.5 bar. Joka tapauksessa hieman kovemmat, kuin mitä kuuluisi olla. 215/65-16 ja 205/60-15. Autoista tulee jonkin verran tukevampia, kuin normi mukavuus/melu painotteisilla paineilla. Hyvälla sileällä asfaltilla on toki pieni rengasmelu muutenkin ja kuluneella asfaltilla huomaa kyllä selkeän eron rengasäänessä.tulipas hyvä ajettava 3baarii xl renkaalla 205/55 xl ja takana 225/50 ja sinne 3baarii iha eripeli 2.5b oli liian löysä
Halvimmilla merkeillä lienee sitten ongelmana, ettei niillä ole huippuvalmistajien tietotaitoa. Yhdessä olosuhteessa ja/tai muutamassa ominaisuudessa voidaan olla hyviä, mutta muilta osin tuote on heikko, kun ei osata yhdistää eri ominaisuuksia kompromissiksi. Esim. kesärenkaan märkäpito voi olla heikko kohta, vaikka kuivalla asfaltilla toimisikin hyvin.
Flaigin mittari on hyvä paineiden tarkastukseen. Paineiden tarkastukseen ja ilman lisäykseen sitten yllä mainittu Eurodainu renkaantäyttölaite on todella hyvä (tätä mm. korjaamoilla käytössä, toki on niitä monilla huoltoasemillakin mutta niitähän kohdellaan ihan miten sattuu eikä tiedä koska on kalibroitukaan viimeksi).missä asemilla ois luotettavat mittarit? ja mikä ois ns hyvä edullinen painemittari renkaille ennen oli bltemassa kova ku iltalehti teki testin mutta sitä mallia ei enää myydä
Kovemmat paineet on luultavasti eduksi renkaiden kulutuskestävyydelle ja varmasti parantaa renkaiden kykyä sietää tiestössä olevia reikiä ym. vaurioita. Rengasta on vaikeaa saada pohjaamaan ja jousitus tekee röykyissä enemmän töitä.Itsellä myös kahdessa autossa 3 bar paineet tai sitten se oli 3.5 bar. Joka tapauksessa hieman kovemmat, kuin mitä kuuluisi olla. 215/65-16 ja 205/60-15. Autoista tulee jonkin verran tukevampia, kuin normi mukavuus/melu painotteisilla paineilla. Hyvälla sileällä asfaltilla on toki pieni rengasmelu muutenkin ja kuluneella asfaltilla huomaa kyllä selkeän eron rengasäänessä.
Eli siis tavallaan mukavampi kyyti olisi 2.5 bar paineilla, mutta kukin tykkää vähän erilaisesta kyydistä?
Kovemmat paineet on luultavasti eduksi renkaiden kulutuskestävyydelle ja varmasti parantaa renkaiden kykyä sietää tiestössä olevia reikiä ym. vaurioita. Rengasta on vaikeaa saada pohjaamaan ja jousitus tekee röykyissä enemmän töitä.
Mikähän on sitten muuttunut, kun viime vuonna ostin vaimon Civiciin tuollaiset kokona 225/45-17 ja totesin, että voisin itsellekin hankkia. En mieltänyt meluisiksi.Säästin ja ostin sitten Kumho HS52:t Kia Optima PHEV sedaniin, jumalauta ne on äänekkäät. Paineet pyörii siinä kylmänä-kuumana 2,5-2,8bar. Koko 215/55/17.
Hankook Ventus Prime4:t olis ehkä ollu hiljaisemmat mutta niistä sain hyvän tarjouksen sitten pikkasen liian myöhään.
Täytyy viedä tuo auto johki äänieristykseen, pää räjähtää.
Mikähän on sitten muuttunut, kun viime vuonna ostin vaimon Civiciin tuollaiset kokona 225/45-17 ja totesin, että voisin itsellekin hankkia. En mieltänyt meluisiksi.
Aivan pinnasta en osaa sanoa mutta kaikkein eniten korkea paine kasvattaa röykyissä renkaan täytteenä olevaan ilmaan kohdistuvia rasituksia.Toisaalta, rengas itse joustaa vähemmän, joten tulee mieleen, mahdolliset pohjaamiset poislukien, että renkaan pinta vähän kovemmalla rasituksella tuossa? (täräykset johdetaan 'suoremmin' jousille, kun pinnalla vähemmän joustovaraa)
Mäkin tilasin tänään samat renkaat koossa 225/45/17, kun sai suht halvalla.Alle tuli Goodyear EfficientGrip Performance 2, koossa 195-65-15. Ensivaikutelma positiivinen. Ovat hyvin hiljaiset.
Edelliset renkaat (Michelin Primacy 4) olivat hiljaiset myös, mutta vain uudella "keskieurooppalaisella" asfaltilla. Myös silloin, kun renkaat olivat uudet. Ero äänitasossa karkeampaan pintaan oli huomattava Michelineillä. Goodyearit sen sijaan ovat hiljaiset pinnasta riippumatta, mikä sopii vallan hyvin ottaen huomioon tämän maan tiestön keskimääräisen kunnon.
Ittellä menny yhdet hakka bluet ja yhdet hakka greenit todella nopeasti. Vastaavasti joku aiemmin mainitsi Contien nopeasta kulumisesta, joista taas oma kokemus nyt alla olevista Premium Contacteista on päinvastainen. Ajotyyli ei ole ns. urheilullinen ja renkaat kokoa 205/55R16 eli S60:n alla.Valittelin tuolla aiemmin Nokian renkaiden nopeasta kulumisesta, mutta olivat ne olleet kuitenkin 4 kesää alla, ei 3, kuten aiemmin muistelin. Joka tapauksessa olivat kaikki vaihtokunnossa.