Kesärenkaat - yleisketju

No vajaa paine riippuu vanteen koosta.
Hyvä peukalosääntö on että vanteen tuumakoon muuttaa bareiksi
Eli siis 17” -> 2,7bar, 18” -> 2,8 bar
Itsellä 20” vanteet niin laitoin 3 bar
Tosin auto on 2700kg kokonaismassaltaan oleva SUV hyrbiri
 
Rengas- ja autovalmistajat eivät kovin mielellään suosittele korkeita rengaspaineita, sillä se heikentää ajomukavuutta. Yleisesti ottaen ylipaine on turvallisempi valinta kuin alipaine. Järkevyyden rajoissa ylipaineistettu rengas kuluttaa vähemmän polttoainetta, rengas kuluu tasaisemmin ja rengasrikon todennäköisyys pienenee.

Nimimerkillä yhden rengassatsin ennenaikaisesti pilannut, kun rengaspainemittari näytti 25 % yläkanttiin, rengaspaineet valittu automallin suosituspaineiden alarajalta eikä varmaan venttiileitäkään ollut vaihdettu kumienvaihdon yhteydessä. Jos venttiilit ei vuoda, mittarit on kalibroitu ja tiedostaa matalapaineisen renkaan niin hyvät kuin huonot puolet, niin ei muuta kuin pehmeillä renkailla tien päälle. :tup:

Matti Morri Keskisuomalaisessa sanoi:
Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa monia rengaspaineisiin liittyviä myyttejä.

Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?

– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.

Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?

– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa.

 
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.

Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...

Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...

Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja :D se oli aika hauska kommentti siltä
 
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumeja :D se oli aika hauska kommentti siltä
Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
 
Onhan niissä ala-arvoisiakin. EI pitäis yleistää.
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.
Nimenomaan näin. Eli löytyy kiinalaisista varmasti pommeja, mutta on sitten näitä ihan kelvollisiakin, mitä tällä palstalla on listailtu.
 
Olikohan se TM 2023 jossa Landsail yllätti olemalla neljäs tai jotain. Jos sillä jotain merkitystä on.

Tuokin yllätys piti sisällään "ajettavuuspuutteita", kuten ne ruottalaisten testit joissa sijoitukseksi on vakiintunut tokavika.

Kannattaa katsella mistä Landsailia ostaa, näissä hinnat tuntuu elävän vähän muita enemmän. Rengas24.com tarjoaa tuossa Corollan koossa 271€ rahteineen mikä on musta ok. Toki halvoista nettirenkaista saa tehtyä kalliit jos joutuu asennuksesta maksamaan maltaita.
 
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.

Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.
 
Jos ei oo osto päätöstä vielä tehty ja hiljaisuus haussa renkaissa niin suosittelen ehdottomasti Falkenin FK520 tai Ziex ZE310 mallia. Ovat molemmat mallit todella hiljaisia renkaita ajossa ja ajomukavuus kohdillaan. Molempia malleja löytyy n. 90€ kieppeillä per rengas. Sit jos budjetti / kiinan rengasta niin ehdottaisin Sailun / Triangle / Event. Noita löytyy 60-70 euron haitarilla per rengas. Noi on kaikki kans ok renkaita, joilla pärjää hyvin.
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.

- Onko Trianglesta monta eri mallia ja minkälaisia testituloksia ne ovat saaneet? Motonet näyttäisi myyvän erityisesti tätä versiota: Triangle ReliaXTouring TE307, onko se hyvä?
 
Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?
 
Ensiksi pitäisi tietää mikä on huippurengas, ja millä kriteereillä se on sitä.
 
- Mitenhän tuo Triangle vertautuu vaikka näihin kahteen muuhun budjettirenkaaseen hinnan ja pidon suhteen? Landsail Sentury Qirin 990, Linglong GreenMax HP010.

- Onko Trianglesta monta eri mallia ja minkälaisia testituloksia ne ovat saaneet? Motonet näyttäisi myyvän erityisesti tätä versiota: Triangle ReliaXTouring TE307, onko se hyvä?

Viime vuoden keväänä/kesänä tuli euroopan markkinoille nuo TE307 ja TH202 (UHP-Rengas) mallit ja niitä nyt myydään. Itse olen todennut halvaksi ja hyväksi. Itsellä ajossa TH202 koossa 225/45R17 ja olen tykännyt. Hiljainen, halpa, pitävä ja pitoa löytyy myös märällä. Eipä sitä muuta kesärenkaalta kaipaa.

Noita uusimpia malleja en kyllä nyt äkkiseltään muista nähneeni missään julkisissa testeissä. Triangle on halvin tuosta kolmikosta koossa 225/45r17 alkaen 59,49€/rengas hobby hallista pidemmällä toimitusajalla. Renkaatalle löytyy 60,57€/rengas nopeammalla toimituksella kotiin tai palvelupisteeseen.
 
Onko kokemuksia millä tavalla renkaan ohiajomelu vertautuu renkaan sisämeluun? Onko mitään korrelaatiota? Entä missä vaiheessa kuluminen ja kovettuminen alkavat vaikuttaa? (Pintaa noissa omissa nokialaisissa Hakka Greeneissä vielä 5+ mm ja ikää kumilla "vain" neljä vuotta.)

Olen tässä hieman pohtinut, kun kuuluu karmea humina pääkaupunkiseudun tiestöllä, ihan taajamassakin, mutta kun ykköstielle oli vedetty uutta asfalttia, niin oli kyllä yhtä juhlaa ajella kaistaviivojen puutteessa pudotettua rajoitusta 80 km/h. Suurin melun lähde oli varmaan vasenta kaistaa vanhaa asfalttia ohi vetäneen citymaasturin rengasmelu, ja sinänsä hauskaa, että yllättävän harvalla tuntui olevan kiire ohi, mutta toisaalta, mikäpä siinä hyvällä asfaltilla ajellessa...

Auttaako rengasliikkeen kumisetä vai onko ainoa vaihtoehto tehdä kansalaisaloite nastarenkaiden täyskiellosta?
 
Ei ole tietoa kysymkseesi, mutta omaan rengasmeluusi voit vaikuttaa ajamalla urien sijaan urien vieressä. Itselläni tämä on jo automaatio.

Katsopa, kun ne uran pohjat on rouhittu juurikin niillä nastoilla karheaksi. Ja siitä kun nousee urien pohjalta pois, vetää pikkuisen sivuun, niin asfaltti on lähes neitseellistä, hiljaista sileää pintaa.
 
Siinä ei renkaalla ole juuri merkitystä kun tarpeeksi rouhittu tie nastoilla, melu on joka kerta kova. Ei siinä muuta auta kun olla ajamatta urissa. Ja toisekseen kun pitkää pätkää ajaa päivästä toiseen niillä rouhituilla urilla niin saa olla rengas kaupoilla hieman useammin.
 
Toki urissa ajelua olisi syytä välttää sateella ja miksei muutenkin, jottei urautuminen pahene. Mutta täkäläisillä liikennemäärillä tiet on kyllä karhennettu koko leveydeltään siten että reunaviivan nuolemisesta on meluongelmaan lähinnä marginaalista hyötyä. Kun ei ne nastarenkailijatkaan halua vesiliirtoon, kaikki ainakaan.
 
Tuokin on kyllä totta. Mut ei kesärenkaissa alle 5v vanhuus näy melussa mitenkään minusta. Saa rengas olla noin 7-10v vanha ja kovettunut, että alkaa tulla ylimääräistä melua.

Kyllähän sitä voi kokeilla laittamalla alle markkinoiden hiljaisemmat renkaat ja katsoa helpottaako. Onko muuten rengaskoko mikä millä ajelet? Sekin vaikuttaa meluun.
 
Tuokin on kyllä totta. Mut ei kesärenkaissa alle 5v vanhuus näy melussa mitenkään minusta. Saa rengas olla noin 7-10v vanha ja kovettunut, että alkaa tulla ylimääräistä melua.

Kyllähän sitä voi kokeilla laittamalla alle markkinoiden hiljaisemmat renkaat ja katsoa helpottaako. Onko muuten rengaskoko mikä millä ajelet? Sekin vaikuttaa meluun.

14 tuumaa on niin retroa, että tietääkseni kukaan ei tarjoa SoundComfort tms. erikoishiljaisia renkaita. Mutta ei ole mitkään matalaprofiilinakit, nää kesärenkaat on nyt 175/70...
 
14 tuumaa on niin retroa, että tietääkseni kukaan ei tarjoa SoundComfort tms. erikoishiljaisia renkaita. Mutta ei ole mitkään matalaprofiilinakit, nää kesärenkaat on nyt 175/70...

Juu ei tarjoa, on niin retro koko nykypäivänä. Ja käsittääkseni kiinalainen Prinx on ainoa joka valmistaa tällä hetkellä edes tuohon kokoon EV renkaita, tosin ei taida olla edes euroopassa myytävänä ainakaan vielä.

70 on kyllä niin korkea profiili ettei sitä muuttamalla melu ainakaan paremmaksi mene. Sitten kun mennään <-45 profilisiin niin melussa on kyllä selkeä ero, kun vaihdetaan esim 40->55+
 
Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?

Tasalaatuisuus? Laadunvalvontaan käytetty raha on menetettyä rahaa, jos ei ole erinomaista mainetta suojeltavana.

Noin muutoin arvaisin keskikastin tinkivän tasaisesti sieltä sun täältä. Ei tehdä tuotteita, jotka olisivat kalliita valmistaa tai jotka kilpailisivat liiaksi saman konsernin ykköstuotteiden kanssa, mutta ymmärretään renkaan olevan muutakin kuin musta, kuminen ja pyöreä sekä saadaan teknologiaa myös emobrändiltä. Kulutuskestävyydestä ei luultavasti tingitä, vaan se on usein jopa parempaa kuin testivoittajissa, koska asiakaskunta on kustannustietoista. (Listausta isoista valmistajista ja niiden suojateista: Subsidiary Brands of the Largest Tire Companies - TiresVote.com )

Halvimmilla merkeillä lienee sitten ongelmana, ettei niillä ole huippuvalmistajien tietotaitoa. Yhdessä olosuhteessa ja/tai muutamassa ominaisuudessa voidaan olla hyviä, mutta muilta osin tuote on heikko, kun ei osata yhdistää eri ominaisuuksia kompromissiksi. Esim. kesärenkaan märkäpito voi olla heikko kohta, vaikka kuivalla asfaltilla toimisikin hyvin.
 
Kyllä nykypäivänä kinukit alkaa olla lähellä, ellei jopa kohta samalla tasolla "premium" renkaiden kanssa kesärenkaissa etenkin. Testit valehtelee suuresti toisinaan.
Esim jos otetaan käsittelyyn tämä TM 2024 kesärengas testi niin premium merkeillä siellä oli suoraan tehtaalta renkaat ja sit taas Nexenin rengas taisi olla 2021 valmistettu.. eikä edes euroopassa vaan korean malli. Ei Nexen niin huono rengas ole kuten kyseinen testi antoi olettaa.

Isoilla valmistajilla on myös enemmän rahaa panostaa valmistukseen ja uskon myös että testeihin tehdään sitten hieman parempi rengas, joka kustantaa myös enemmän kuin tämä ns. normaalia produktio. Jotta päästään kärkisijoilla ja saadaan hyvää markkina naamaa.
 
Kyllä nykypäivänä kinukit alkaa olla lähellä, ellei jopa kohta samalla tasolla "premium" renkaiden kanssa kesärenkaissa etenkin. Testit valehtelee suuresti toisinaan.
Esim jos otetaan käsittelyyn tämä TM 2024 kesärengas testi niin premium merkeillä siellä oli suoraan tehtaalta renkaat ja sit taas Nexenin rengas taisi olla 2021 valmistettu.. eikä edes euroopassa vaan korean malli. Ei Nexen niin huono rengas ole kuten kyseinen testi antoi olettaa.

Nexen ei ole kiinalainen eikä muutenkaan halpavalmistaja, vaan korealainen ja pikemminkin keskikastia. Monesti näiden Nexenien, Kumhojen, Savojen, Gislavedien ym. renkaat ovat ihan kelvollinen valinta keskivertoautoilijalle keskivertokoslaan, jos hinta sattuu kohdalleen. Sen sijaan ne Kärkkäisen ja Motonetin halvimmat kiinakumit jättäisin kyllä hyllyyn, ei niistä voi puhua samana päivänä premiumin kanssa, ei ainakaan ilman hyviä ja useasti toistettuja testituloksia.

Mitä tuohon Nexenin kumiin tulee, niin TM tykkää tosiaan vetää kotiinpäin rengastesteissä valitsemalla halparenkaaksi vähän mitä sattuu. Samaten jääpainotus talvirengastesteissä ja näin edelleen. Mutta eipä tuo Nexenin kumi ole menestynyt maailmallakaan kovin kummoisesti. Tosin yksi testivoitto sillä on, mutta muuten se on sijoittunut testeissä sijoille 5-17. Eli korkeintaan keskikastin rengas kyseessä tai jopa "kunnia-kiinalainen".


Isoilla valmistajilla on myös enemmän rahaa panostaa valmistukseen ja uskon myös että testeihin tehdään sitten hieman parempi rengas, joka kustantaa myös enemmän kuin tämä ns. normaalia produktio. Jotta päästään kärkisijoilla ja saadaan hyvää markkina naamaa.

Tästähän Nokian jäi kiinni. Mutta monet testaajat ilmoittavat hankkivansa testirenkaat samoista liikkeistä lippis ja aurinkolasit päässä kuin normaalitkin renkaiden ostajat (ja testaavansa niin, ettei testikuljettaja tiedä, mitä kumia auton alla pyörii testikierrosten aikana). Jokainen toki joutuu sitten arvioimaan tällaisen ilmoituksen luotettavuuden itse.
 
Siis ei ole ei Nexen halpa valmistaja tai kiinalainen ylipäätään. Pidin vaan esimerkkinä juurikin tuosta testistä tämän suuntaisia renkaita. Ilmaisin asian vaan vähän väärällä tavalla. Mutta kuten ilmaisit, keskikastia ja keskikastin kärkeä mitä rahalla voi saada. Panostavat tosin nykyään enemmän OE renkaisiin kun itse laatuun.

Mutta jos puhutaan kiinan kumeista niin ei Triangle, Sailun, Antares esimerkkinä kovin huonoja kesärenkaina ole. Ja kiina pyörää tulee vyörymään eurooppaa tulevina vuosina entistä halvempana kun korona vuosien +10k kontti hinnat saadaan taas <2020 tasolle
 
Michelin Primacy 4 +:t tuli alle. Ensimmäinen fiilis on hiljaisuus.
edit. pikkukoossa, 225, 50/17"
Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
Paljonko uusissa Primacyissä oikeasti on pintaa ja onkohan eroa P4:n ja P4+:n välillä?

Itsellä on ollut käytössä P3 ja nyt P4 225/55R17-koossa (vapaaehtoisesti XL-kantavuudella) takavetoisessa autossa, eikä renkaiden ominaisuuksissa ole ollut mitään pahaa sanottavaa. Vaikuttaisi siltä, että P4 olisi lähestymässä vaihtorajaa P3:a nopeammin: meni alle -21 elokuussa ja oli nyt "ehkä näillä vielä tämän kesän..."-kunnossa, kun P3 kesti 3,5 kautta.

Enpä itsekään ajatellut ostaa 6 mm -renkaita, ainakaan toistamiseen. Mikä olisi hyvä vaihtoehto Primacylle?

Itse liputan KE-kitkan puolesta tossa käytössä, ja sekin kannattaa valita sieltä parhaan jääpidon osastolta. Tullut tänä keväänäkin testattua, tuli lumimyrskyä aamuruuhkan aikaan ja seuraavalla viikolla +16 lämmintä, pidemmät työreissut sisäisempään maahan myös ok. Nastoja käytettäessä pysyvät merkittävästi paremmassa kunnossa ainakin jos joutuisi niillä sulilla teillä ajamaan.
KE-kitkat olisi hyvä ratkaisu välikeliin, kun lämpötila pyörii yksinumeroisissa lukemissa ja voi käydä satunnaisesti pakkasella: kun näyttää keväiseltä mutta takatalvi voi vielä yllättää. Ne välttävät kesäkelilläkin ihan eri tavalla kuin Nordic-kitkat. Nordicien pito-ongelmat sekä märällä ja kuivalla on ilmeisiä normaalissakin ajossa (esim. liikenneympyröissä) ja ne kuluvatkin nopeasti. Kahdet KE-kitkat olen ajanut kesärenkaina loppuun huomaamatta mitään erityistä heikkoutta.

KE-kitkoilla ei oikein ole asiaa täyteen talvikeliin mutta varsinkin tuoreella lumella ne toimivat jopa hyvin. Jääpitoakin niissä on, ei paljon mutta kuitenkin enemmän kuin kesärenkaassa. Liukkaallakin pärjää, jos ei ole paljon muuta liikennettä eikä jyrkkiä mäkiä mutta vilkkaassa liikenteessä jää kyllä tientukoksi.

Primacyistä on kyllä todettava, että ei, ne eivät ole talvirenkaat. Eivät sitten vähääkään, ei edes uutena. Ei, älä edes yritä.
 
Ihan yleisellä tasolla, mistä ominaisuudesta aletaan ensiksi tinkiä kun mennään huippurenkaista keskikastiin ja mistä sitten tingitään lisää kun mennään vielä halvempiin?
Onko mitään yleistä trendiä?

Tyre reviews youtube-kanavalla nuo halvimmat renkaat on aina jarrutustesteissä häntäpäässä - etenkin märällä kelillä. Sitten kun rengaskaupoilla käyt niin noissa halvemmissa kumeissa on heikommat EU:n pakottamat polttoainetaloudellisuusluokitus-arvot. Eli renkaan pinta kuluu nopeammin ja niissä on isompi vierintävastus. Mutta ei poikkeusta sääntöön sillä Continentalhan on myös tunnettu pehmeistä ja nopeasti kuluvista kumeistaan, antaen kyllä hyvän ajotuntuman niillä.
 
Suosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...

Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.
Ainoa huono puoli noissa on sadekelin ominaisuudet. Vertaus kalliimpiin Goodyear Eagle F1 renkaisiin ei ehkä ole reilu mutta on erokin huomattava. Pitää vaan ajella hitaammin.
 
Moro taas, jäähyt lusittu. Aattelin ite testaa ku luin toista foorumai nii isompia paineita 2.9 baarii r16 kummeille

missä asemilla ois luotettavat mittarit? ja mikä ois ns hyvä edullinen painemittari renkaille ennen oli bltemassa kova ku iltalehti teki testin mutta sitä mallia ei enää myydä
 
Moro taas, jäähyt lusittu. Aattelin ite testaa ku luin toista foorumai nii isompia paineita 2.9 baarii r16 kummeille

missä asemilla ois luotettavat mittarit? ja mikä ois ns hyvä edullinen painemittari renkaille ennen oli bltemassa kova ku iltalehti teki testin mutta sitä mallia ei enää myydä
Painemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.
Ainakin sisämelu tulee kasvamaan. Kokeilemallahan siitä selviää, testaat miltä se tuntuu ajella. Jos paha niin takaisin asemalle ja päästät painetta hieman pois
 
Painemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.
Ainakin sisämelu tulee kasvamaan. Kokeilemallahan siitä selviää, testaat miltä se tuntuu ajella. Jos paha niin takaisin asemalle ja päästät painetta hieman pois
Joskus aikanaan lähdettiin kiertää norjaa ja ruotsia noin 4tkm tuli mittariin, sillä reissulla oli 3bar 16" renkaissa ja kyllähän sen huomasi että paineita on reilusti, mutta autossa tavaraa paljon niin pakko pelata varman päälle.

En tosiaan normi ajoon noin paljoa laittaisi.
 
Painemittarista en osaa sanoa, mutta 2,9bar 16" vanteella on hieman kova.
Ainakin sisämelu tulee kasvamaan. Kokeilemallahan siitä selviää, testaat miltä se tuntuu ajella. Jos paha niin takaisin asemalle ja päästät painetta hieman pois
tulipas hyvä ajettava 3baarii xl renkaalla 205/55 xl ja takana 225/50 ja sinne 3baarii iha eripeli 2.5b oli liian löysä
 
Jonkinlaista ensipuraisua saanut noihin hankkimiini Minerva F205 kesärenkaisiin. Vaikuttavat olevan "ihan ok" renkaat. Rengasmelu on maltillista ja ainakin kuivalla kelillä ajokäytös vaikuttaa hyvältä. Mitään tiukempaa testiä en ole näille tehnyt, mitä nyt mutkapätkää kävin päästelemässä 80 alueella ja hyvin toimi. Kuivalla pitoa tuntuu riittävän persdynolla ihan normaalisti niin kiihdyttäessä, liikkeellä kuin jarrutuksessa. Sadekeliä ei ole osunut vielä kohdalle niin märkäpidosta en osaa sanoa mitään.

Ostin renkaat settinä vanteineen kun sain hyvällä diilillä niin ei maksanut vaivaa lähteä vanhoja vanteita kunnostamaan. Rengaskokona 225/45R17 ja auto Opel Astra K farkku. Edelliset renkaat oli Nordexx NS9000 samassa koossa ja sitä ennen alkuperäiset Goodyearit 16" vanteella. Ajomelun suhteen tuntuvat ainakin nyt uutena hiljaisemmilta kuin Nordexxit, samaten pidon puolesta tuntuvat paremmilta. Nordexxien kanssa oli aina vähän sellanen olo että alla on semi-paska rengas, mutta ainakaan uutena näistä ei tullut samanlaisia fiiliksiä.

Renkaan kesto jää nähtäväksi, mutta positiivisena puolena urasyvyys uutena oli mukavat 8mm. Oletan näiden kestävän mulla auton elinkaaren loppuun koska tuohon autoon tulee niin vähän kilometrejä nykyään kun perheen toinen auto on täyssähkö.
 
tulipas hyvä ajettava 3baarii xl renkaalla 205/55 xl ja takana 225/50 ja sinne 3baarii iha eripeli 2.5b oli liian löysä
Itsellä myös kahdessa autossa 3 bar paineet tai sitten se oli 3.5 bar. Joka tapauksessa hieman kovemmat, kuin mitä kuuluisi olla. 215/65-16 ja 205/60-15. Autoista tulee jonkin verran tukevampia, kuin normi mukavuus/melu painotteisilla paineilla. Hyvälla sileällä asfaltilla on toki pieni rengasmelu muutenkin ja kuluneella asfaltilla huomaa kyllä selkeän eron rengasäänessä.

Eli siis tavallaan mukavampi kyyti olisi 2.5 bar paineilla, mutta kukin tykkää vähän erilaisesta kyydistä? Itsellä on vain joku halppis painemittari, mutta aika samaa näyttää myös huoltamolla oleva mittari. Paine pitäisi mitata ilmeisesti kylmistä renkaista.
 
Painemittarit...huoltsikoiden mittarit voi olla mitä vaan, pohjanoraus oli joku mistä tuli kompressorisäiliön kondenssivettä renkaaseen. Analogisissa taitaa olla kaikissa sama vika, tarkkuus vedetään osittain vessasta alas 10 bariin uloittuvalla mittarilla, vaikka 4 bar olisi täysin riittävä. Toi lienee paras mitä on tullut käytettyä: Wonder Eurodainu renkaantäyttölaite 0,7-11 bar, 1,5 m letku | Motonet Oy

Itsellä on joku perusmittarin runko ja siihen ruuvattu digitalinen mittari mille ilmoitettiin specseissä jotain tolerensseja. Tärkeintä kuitenkin lienee mitata aina samalla mittarilla ja samalla renkaan lämpötilalla.

Halvimmilla merkeillä lienee sitten ongelmana, ettei niillä ole huippuvalmistajien tietotaitoa. Yhdessä olosuhteessa ja/tai muutamassa ominaisuudessa voidaan olla hyviä, mutta muilta osin tuote on heikko, kun ei osata yhdistää eri ominaisuuksia kompromissiksi. Esim. kesärenkaan märkäpito voi olla heikko kohta, vaikka kuivalla asfaltilla toimisikin hyvin.

Hox. Alla korkealentoisesti nimetyt HiFly:t 225&235/40 18 joita ajelen pois kevätkarkeilla. Toimivat perusajossa ihan fiksusti, mitä ohjaustunto on nyt vähän huono. Sitten jos ajelee vanhaa mutkikkaampaa maalaistietä reippaammin (=viimeksi joku VAG SUV tuli samaa vauhtia perässä), riittävällä kääntökulmalla ja kuormituksella/camberilla alkaa epäilemään onko auton ohjauksessa kaikki kunnossa vai onko se vaihdettu yön pimeinä tunteina vanhan Mersun kuulamutteri-tyyppiseen. Myös tarkkuus näissä tilanteissa on huono, jos tarvii sihdata vaikka asfaltin reunan ja siinä olevan reijän välistä, niin ei se kyllä yhdellä ratin liikkeellä onnistu. Niin paljon mielenkiintoa ei ole, että syksyllä kylmässä ja vesisateessa kokeilisin.
 
missä asemilla ois luotettavat mittarit? ja mikä ois ns hyvä edullinen painemittari renkaille ennen oli bltemassa kova ku iltalehti teki testin mutta sitä mallia ei enää myydä
Flaigin mittari on hyvä paineiden tarkastukseen. Paineiden tarkastukseen ja ilman lisäykseen sitten yllä mainittu Eurodainu renkaantäyttölaite on todella hyvä (tätä mm. korjaamoilla käytössä, toki on niitä monilla huoltoasemillakin mutta niitähän kohdellaan ihan miten sattuu eikä tiedä koska on kalibroitukaan viimeksi).

Flaig
 
Itsellä myös kahdessa autossa 3 bar paineet tai sitten se oli 3.5 bar. Joka tapauksessa hieman kovemmat, kuin mitä kuuluisi olla. 215/65-16 ja 205/60-15. Autoista tulee jonkin verran tukevampia, kuin normi mukavuus/melu painotteisilla paineilla. Hyvälla sileällä asfaltilla on toki pieni rengasmelu muutenkin ja kuluneella asfaltilla huomaa kyllä selkeän eron rengasäänessä.

Eli siis tavallaan mukavampi kyyti olisi 2.5 bar paineilla, mutta kukin tykkää vähän erilaisesta kyydistä?
Kovemmat paineet on luultavasti eduksi renkaiden kulutuskestävyydelle ja varmasti parantaa renkaiden kykyä sietää tiestössä olevia reikiä ym. vaurioita. Rengasta on vaikeaa saada pohjaamaan ja jousitus tekee röykyissä enemmän töitä.
 
Säästin ja ostin sitten Kumho HS52:t Kia Optima PHEV sedaniin, jumalauta ne on äänekkäät. :rofl: Paineet pyörii siinä kylmänä-kuumana 2,5-2,8bar. Koko 215/55/17.

Hankook Ventus Prime4:t olis ehkä ollu hiljaisemmat mutta niistä sain hyvän tarjouksen sitten pikkasen liian myöhään.

Täytyy viedä tuo auto johki äänieristykseen, pää räjähtää.
 

Itse ostin tommosen. Tuntuu toimivan ja pariin muuhun mittariin verrattuna ihan samoilla linjoilla. Luulisi että digisensori toimisi aika tarkasti.
Ainut miinus kohtuu pitkä tuo liitäntä, hankala saada tiukkaan paikkaan. Sen voi tietysti vaihtaa.
Letkuliitin on tietysti väärä, mutta sen tietää jo etukäteen.
 
Kovemmat paineet on luultavasti eduksi renkaiden kulutuskestävyydelle ja varmasti parantaa renkaiden kykyä sietää tiestössä olevia reikiä ym. vaurioita. Rengasta on vaikeaa saada pohjaamaan ja jousitus tekee röykyissä enemmän töitä.

Toisaalta, rengas itse joustaa vähemmän, joten tulee mieleen, mahdolliset pohjaamiset poislukien, että renkaan pinta vähän kovemmalla rasituksella tuossa? (täräykset johdetaan 'suoremmin' jousille, kun pinnalla vähemmän joustovaraa)
 
Säästin ja ostin sitten Kumho HS52:t Kia Optima PHEV sedaniin, jumalauta ne on äänekkäät. :rofl: Paineet pyörii siinä kylmänä-kuumana 2,5-2,8bar. Koko 215/55/17.

Hankook Ventus Prime4:t olis ehkä ollu hiljaisemmat mutta niistä sain hyvän tarjouksen sitten pikkasen liian myöhään.

Täytyy viedä tuo auto johki äänieristykseen, pää räjähtää.
Mikähän on sitten muuttunut, kun viime vuonna ostin vaimon Civiciin tuollaiset kokona 225/45-17 ja totesin, että voisin itsellekin hankkia. En mieltänyt meluisiksi.
 
Mikähän on sitten muuttunut, kun viime vuonna ostin vaimon Civiciin tuollaiset kokona 225/45-17 ja totesin, että voisin itsellekin hankkia. En mieltänyt meluisiksi.

Jännää... Vois luulla että Civic ja Optima olis aika samoissa sen äänenvaimentamattomuuden suhteen. Tai sitten vaan kerkesin tottua kitkoihin, jotka nekään ei mitkään hiljaiset olleet mutta nuo ylittää sitten jo kipukynnyksen.
 
Toisaalta, rengas itse joustaa vähemmän, joten tulee mieleen, mahdolliset pohjaamiset poislukien, että renkaan pinta vähän kovemmalla rasituksella tuossa? (täräykset johdetaan 'suoremmin' jousille, kun pinnalla vähemmän joustovaraa)
Aivan pinnasta en osaa sanoa mutta kaikkein eniten korkea paine kasvattaa röykyissä renkaan täytteenä olevaan ilmaan kohdistuvia rasituksia. :)

Renkaan rakenne joustaa joka tilanteessa vähemmän, kun ilmatila on kovempi. Pohjimmiltaan ilma kantaa kuorman ja itse renkaan tehtävänä on vain estää ilmaa karkaamasta.
 
Alle tuli Goodyear EfficientGrip Performance 2, koossa 195-65-15. Ensivaikutelma positiivinen. Ovat hyvin hiljaiset.

Edelliset renkaat (Michelin Primacy 4) olivat hiljaiset myös, mutta vain uudella "keskieurooppalaisella" asfaltilla. Myös silloin, kun renkaat olivat uudet. Ero äänitasossa karkeampaan pintaan oli huomattava Michelineillä. Goodyearit sen sijaan ovat hiljaiset pinnasta riippumatta, mikä sopii vallan hyvin ottaen huomioon tämän maan tiestön keskimääräisen kunnon.
 
Alle tuli Goodyear EfficientGrip Performance 2, koossa 195-65-15. Ensivaikutelma positiivinen. Ovat hyvin hiljaiset.

Edelliset renkaat (Michelin Primacy 4) olivat hiljaiset myös, mutta vain uudella "keskieurooppalaisella" asfaltilla. Myös silloin, kun renkaat olivat uudet. Ero äänitasossa karkeampaan pintaan oli huomattava Michelineillä. Goodyearit sen sijaan ovat hiljaiset pinnasta riippumatta, mikä sopii vallan hyvin ottaen huomioon tämän maan tiestön keskimääräisen kunnon.
Mäkin tilasin tänään samat renkaat koossa 225/45/17, kun sai suht halvalla.
Ensi viikolla pitäisi tulla liikkeeseen.
 
Itsellekin tuli alle tuollaiset Goodyearit koossa 225/45/17. Ei halvat, mutta ei kalleimmat. Hyvältä vaikuttaa eikä enää hirveästi tule renkaita mietittyä ajellessa. Ovat melko hiljaiset, mutta karkeimmilla asfalteilla ei mikään ole erityisen hiljaista. Luin jostain netistä, että eivät olisi kovin uraherkät, ja siltä myös vaikuttaa. Tietysti kaikki renkaat tuntuu uutena paljon paremmalta, kuin jotkut vanhat pilalle kuluneet.

Kiinan renkaat kyllä houkutteli hinnoillaan. Uskon olevan hyviä renkaita, koska niin täällä kerrotaan, mutta mieluummin maksan vähän lisää siitä, että saadaan myös täältä Euroopasta tuotteita.

Valittelin tuolla aiemmin Nokian renkaiden nopeasta kulumisesta, mutta olivat ne olleet kuitenkin 4 kesää alla, ei 3, kuten aiemmin muistelin. Joka tapauksessa olivat kaikki vaihtokunnossa.
 
Valittelin tuolla aiemmin Nokian renkaiden nopeasta kulumisesta, mutta olivat ne olleet kuitenkin 4 kesää alla, ei 3, kuten aiemmin muistelin. Joka tapauksessa olivat kaikki vaihtokunnossa.
Ittellä menny yhdet hakka bluet ja yhdet hakka greenit todella nopeasti. Vastaavasti joku aiemmin mainitsi Contien nopeasta kulumisesta, joista taas oma kokemus nyt alla olevista Premium Contacteista on päinvastainen. Ajotyyli ei ole ns. urheilullinen ja renkaat kokoa 205/55R16 eli S60:n alla.

E: ja ei ole vika rengaskulmissa ja painettakin pidän yleensä sen suositus+0.2bar.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 829
Viestejä
4 567 246
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom