Kesärenkaat - yleisketju

Tere haussa kesäkumit 245/35r19 ja on olevinaan kauheen vaikeeta valinta, ajatus yleinen halvalla hyvää tai kohtalaista:
-TRIANGLE EFFEXSPORT TH202
-SAILUN ATREZZO ZSR2 (onko uus 2 malli yhtään parempi kuin edeltäjänsä?)
-landsail qirin 990 (nämä menestyivät joskus testeissä hyvin, mikä tilanne nykyään)
-linglong sportmaster

Vai ihan jotain muuta?
Nää pyörii kaikki siinä 80e-95e kpl hintaan. Landsailit on toiminu toisessa autossa 18" koossa ihan hyvin, mutta yllättäen jossain uudessa testissä olivat viimeisten joukossa. Tuossa hintaluokassa varmaan on ihan sama lopunviimein minkä valitsee, mutta vaikeeta se tuntuu silti olevan.
 
Toi landsail tuntuu pyörivän monen huulilla ja äsken kun itse rengasäijälle soittelin niin sekin kyseisen merkin mainitsi. Itse tosin oon päätymässä hankookkeihin.
 
Onko jollain tietoa noista, hiljentääkö melua lähellekään sitä mitä mainos lupaa, ”up to -4dBA”?

Omakohtaista kokemusta tuollaisista ei ole, mutta ei vaikuttaisi olevan suurta vaikutusta jos seuraava paikkaansa pitää:


Sinänsä itsekin arvostan hiljaisia renkaita.

Joskus tekisi toisaalta mieli kokeilla noita halpiksia tyyliin Triangle (se alkuperäinen "Kontio"), miksei myös Kontio ym. että tekeekö niillä mitään, mutta ei tuollaista ole toistaiseksi viitsinyt kokeilla kun ajamisesta haluaa nauttia eikä toisaalta mahdollisesti vaarantaa muita.
 
Ongelma noissa "kiinakumeissa" on tosiaan se, että ei voi olla koskaan varma mitä saa. Koska se firma joka niitä teetättää, takuuvarmasti ottaa sieltä mistä halvimmalla saa eikä laatuasiat ole niin justiinsa.

Eli se rengastestissä sattumalta joskus menestynyt saattaa olla tehtaan x tuotantoa käyttäen suunnitelmia y, mutta kun ostat sen "saman" renkaan puoli vuotta myöhemmin tai eri kokoisena, niin se onkin tehtaan z tekemä uudelleenbrändäys. En epäile hetkeäkään etteikö siihen renkaan sivuvalliin paineta vaikka "black round pirellis" jos asiakas niin tahtoo.
 
Huomenna tulee pov testi kun vara-autolla väli satakunta-varsinaissuomi; keliä luvattu lumipyry höystettynä mahdollisilla jäätävillä sateilla.

Renkaina Misukan tuoreet allweatherit.
 
Ongelma noissa "kiinakumeissa" on tosiaan se, että ei voi olla koskaan varma mitä saa. Koska se firma joka niitä teetättää, takuuvarmasti ottaa sieltä mistä halvimmalla saa eikä laatuasiat ole niin justiinsa.

Eli se rengastestissä sattumalta joskus menestynyt saattaa olla tehtaan x tuotantoa käyttäen suunnitelmia y, mutta kun ostat sen "saman" renkaan puoli vuotta myöhemmin tai eri kokoisena, niin se onkin tehtaan z tekemä uudelleenbrändäys. En epäile hetkeäkään etteikö siihen renkaan sivuvalliin paineta vaikka "black round pirellis" jos asiakas niin tahtoo.
Juu, näen asian jokseenkin samoin. Toisaalta itse uskon että esim. Landsail Qirin 990 voi hyvinkin olla ok hyvä rengas, ehkäpä Trianglekin ja muut. Jos nuo olisi testattavana säännöllisesti, niin tavallinen käyttäjä pysyisi paremmin kartalla mihin suuntaan on menty. Tästä toisaalta päästäänkin siihen aasinsiltaan joka vie omissa silmissäni yhden suurimman ongelman luokse.. Vannetukku.fi jonka maahantuomissa renkaissa ja niiden markkinoinnissa toistuu tietty kuvio..

Renkaat mainostavat testimenestystä tyyliin vuodelta 2015 (Goodride SA37), 2017 (LingLong Greenmax kesärengas), 2016(TM), 2017(Tuulilasi) (Nankang Sportnex AS-2+), Offtopicina talvirengas Triangle jonka markkinoinnissa viittauksia vanhaan Nokian Hakkapeliitta R:n, muitakin varmaan löytyy. Noita kaikkia kuitenkin yhdistää Vannetukku joka aikoineen auttoi rakentamaan Triangle brändiä mm. 10 000km käyttökokeella talvirenkaan osalta yhteistyössä IS:n kanssa.. Joten omissa silmissä se on lopulta Vannetukku joka eniten kusee noiden kiinalaisbrändien muroihin, koska tuo liian pitkä testimenestyksen mainostaminenhan johtanut mm. siihen että käsittääkseni Vannetukun maahantuomia renkaita ei enää juurikaan suomessa testata. Tuo Kontiohan menee sinällään samaan sarjaan noiden kanssa.. En listannut kaikkiin linkkiä renkaaseen, sillä näyttäisi että vannetukun maahantuomissa renkaissa myyjät käyttävät pitkälti samoja tekstejä sivuillaan mitä vannetukku itsekin..

jo pelkkä whois goodride.fi , trianglerenkaat.fi (joka ei muuten enää toiminnassa itse sivu), tyrelia.com johtavat sylttytehtaalle..

Toisaalta taas Trianglen kesärenkaita Vannetukussa on nyt osaa malleja hyvin rajoitetusti, osaa hieman enemmän, mutta esim Motonetin myymää uudempaa, paremman märkäpidom omaavaa ReliaX sarjaa ei vannetukulla näy lainkaan. Toisaalta sikäli ymmärrettävää että panostavat nyt Kontio brändiin, mutta hieman ehkä noloa että brändin slogan on "hyvä pito on jokamiehenoikeus" ja märkäpitoluokka on C ja mahdollinen / potentiaalinen valmistaja Triangle Tyre Co tuolla Triangle ReliaX sarjallaan yltää viimein B luokitukseen..

tldr: Toki kiinalaisissa kuten muissakin voi jo 6kk päästä tulla muutoksia seoksiin ym. mutta jos muita aloja katsoo, niin sinällään uskon että jos kiinalaiset ovat saaneet jossain vaiheessa käsiinsä oikeasti hyvän seoksen, ovat he kyllä tarpeeksi fiksuja tekemään muutakin kuin painamaan vtrl+c & ctrl+v. Eli osaavat varmasti tehdä myös laatua ja heidän omissa tuotteissaan helppo kuvitella että kiinan valtio kompensoi jotta hinnat pysyvät alhaisina ja saavutetaan markkinaosuuksia.. Mutta toisaalta niinkin, että valmistavat varmasti juurikin sen laatuista mistä maksetaan & voi olla että sinne premium tasoon se laatu ei aivan riitä, ehkä.. Itse en tosiaan ole kiinan kumeja kokeillut ainakaan vielä, mutta Korealaisia Hankookeja kyllä.. Ja tuon markkinointitavan vuoksi jos päätyisin kokeilemaan, haluaisin toisaalta välttää vannetukun kautta kulkeneita renkaita..
 
Itse en tosiaan ole kiinan kumeja kokeillut ainakaan vielä, mutta Korealaisia Hankookeja kyllä..
Itse olen kokeillut kiinalaisia paskoja joilla ihan pärjää, mutta en ymmärrä miksi joku rinnastaisi korealaiset tuotteet kiinanpaskaan. Koreahan on nykyään parhaasta päästä teknisten tuotteiden alkuperämaana. Useinkin korealainen tuote voittaa monia japanilaisia, saksalaisia ja brittituotteita. Toki Kiinassakin tehdään hyvää, mutta se nyt vaan ei ole varsinaisesti kovin halpaa. Sitäpaitsi onko se eettistä ostaa yhtään pakollista enempää kiinalaisia tuotteita?
 
Itse olen kokeillut kiinalaisia paskoja joilla ihan pärjää, mutta en ymmärrä miksi joku rinnastaisi korealaiset tuotteet kiinanpaskaan. Koreahan on nykyään parhaasta päästä teknisten tuotteiden alkuperämaana. Useinkin korealainen tuote voittaa monia japanilaisia, saksalaisia ja brittituotteita. Toki Kiinassakin tehdään hyvää, mutta se nyt vaan ei ole varsinaisesti kovin halpaa. Sitäpaitsi onko se eettistä ostaa yhtään pakollista enempää kiinalaisia tuotteita?
Oma tarkoitukseeni ei ollut korealaisia rinnastaa. Lähinnä yritin olla mitään hakkumatta, varsinkaan sellaista josta ei kokemusta. Hankook usein suomessakin testeissä top 3 joukossa ja vähintään muualla muutkin korealaiset ovat pärjänneet todella hyvin (suomessa ei aina testiin mahdu).

Silti osalle nuo ovat OK merkkejä ja ainoa oikea joko Continental, Michelin you name it.. Joten en nyt erityisemmin hehkuttanutkaan tuossa edellisessä viestissä mitään, mutta voin sanoa että Hankook kokemuksen perusteella itselle korkealla sijalla seuraavaksikin renkaaksi, miksei joku muukin korealainen..

Sinällään totta tuokin, että ei tässä nyt kiinalaisia tuotteita ole kovinkaan eettistä varta vasten hankkia, varsinkaan että perusteluna olisi tyyliin "kokeilenpa mielenkiinnosta", tähän kategoriaan itsellä menee tässä myös "kotimainen", kiinassa valmistettu Kontio.
 
compress1713850735471.jpg
compress1713850735401.jpg
compress1713850735179.jpg

IMG_20240423_092232382_HDR.jpg

Pitäydyn puheissani; kesärengas on nöyryytetty p*ska tänne suomen kesään. Ajokeli on -3° ja hieman lämpenee päivää kohti, lähtiessä noin 2cm lunta joka matkan varrella paksuuntui, täällä Loimaalla liikkuu aurauskalusto ja ~5cm pahimmillaan. All Weather renkailla ei mitään ongelmia, olen enemmän kuin yllättynyt omiin puheisiinikin peilaten kuinka hyvin Crossclimate 2 toimii ihan täydessä talvikelissä; ohjauspito, jarrutuskitka ja sohjoliirronkesto talvirenkaisiin vertautuvaa.

Kesärenkailijaa itkettäis suomen kevät, jokakelinrenkailijaa naurattaa.
 
Eli vaikuttaisi olevan kitkaa vastaavat lumikelillä. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemukset myös sitten ihan jäällä, tästä varmaan kuullaan lisää sitten ensi syksynä.
 
Tekeehän esimerkiksi se Hankook myös Kiinassa renkaita. Tietysti laadukas valmistaja luultavasti saa tuotettua laatua maasta riippumatta. Jos haluaa boikotoida jotain valmistusmaata, niin se tietysti hankaloittaa valintaa.

Itsellä myös kului Nokian Hakka Blue 2 renkaat jo 3 kesässä pilalle. Toinen pari vielä käyttökelpoinen. Ehkä alan hulluksi ja ostan niiden kaveriksi parin jotain Nokiaa uudelleen kokeiltavaksi. Hyvänä vertailuna se, että ajoin Hakkapeliitta R2 kitkoilla 8 vuotta ja vaihdoin sitten ”varmuuden vuoksi” uusiin R3 kitkoihin.
 
All Weather renkailla ei mitään ongelmia, olen enemmän kuin yllättynyt omiin puheisiinikin peilaten kuinka hyvin Crossclimate 2 toimii ihan täydessä talvikelissä; ohjauspito, jarrutuskitka ja sohjoliirronkesto talvirenkaisiin vertautuvaa.
Eli vaikuttaisi olevan kitkaa vastaavat lumikelillä. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemukset myös sitten ihan jäällä, tästä varmaan kuullaan lisää sitten ensi syksynä.

Oletan, että michelinin ja continentalin saman tyypin renkaissa ei ole merkittävää eroa, joten lausunnot all weatherin "talvirenkaisiin vertautuvasta" suorituskyvystä lienee vähän liioiteltuja ainakin sen perusteella, mitä rengastesteissä on todettu.

TM Lausui Contin ympärivuotisesta renkaasta (Allseason Contact)
on lainsäädännön heikkoutta, että tällainen rengas on laillinen talvikäyttöön

Tilanne on toki varmasti eri kun nyt ei ole oikea talvi vaan takatalvi ja ehkä sohjossa tuollainen on vähiten heikoimmillaan. Mutta todennäköisesti jos tulee tamppaantunutta lunta eteen niin tulee ikävä oikeaa talvirengasta.
 
En suosittele korvaamaan talvirengasta AS renkailla, mutta kyllä niillä talvellakin pärjäisi, mutta näin venyttäen kesärengaskautta molemmista päistä eliminoiden tämänhetkisen *oho* kelin ongelmat, jotka nastarenkaista kauheella kiireellä poisvaihtaneet ovat nyt kokemassa paraikaa. Nämä antavat joustavuutta haasteisiin alukeväällä ja loppusyksystä.

Keli juuri nyt Satakunta:
IMG_20240423_123126441_HDR.jpg

Parhaimmillaan.
IMG_20240423_131015656_HDR.jpg

IMG_20240423_130945038.jpg

Pahimmillaan.

Samalla "kesä"renkaalla enkä voi moittia. Mustan ja valkoisen rajapinnassa on harmaankin sävyjä, vaikka TM yrittää muuta sanoa.



 
Viimeksi muokattu:
No toki on ilmeistä, että TM Talvirengastestissä puhuu aidosta talvesta, eikä tälläisestä takatalvi-luntasataa-ja-se-muuttuu-loskaksi talvesta.

Tuollaisella sulalla nollakelin märällä asvaltilla allseason tms on varmasti parhaimmillaan ja varmaan parempikin kuin aito kesärengas.

Ja ennakoijahan pärjää melkein millä vain renkailla, mutta ongelma onkin sitten siinä kun joku tekee jotain mitä ei voi ennakoida ja tarvisi pysähtyä mahdollisimman pian. Ei ole mitenkään realistista olettaa, että allseasonilla tuollaisessa paksussa lumessa pysähtyisi hätätilanteessa lähellekään aitoa talvirengasta vastaavasti.

Ja toki sama toiseen suuntaan eli tuossa märällä asvaltilla se aito talvirengas pysähtyy allseasonia hitaammin ääritilanteessa.
 
Juurikin näin, saman janan ääripäiden väliin mahtuu paljon sekä-ettää.

Täsmennän vielä kantani; korvaa kesärenkaan, ei talvirengasta.
 
Viimeksi muokattu:
No toki on ilmeistä, että TM Talvirengastestissä puhuu aidosta talvesta, eikä tälläisestä takatalvi-luntasataa-ja-se-muuttuu-loskaksi talvesta.

Tuollaisella sulalla nollakelin märällä asvaltilla allseason tms on varmasti parhaimmillaan ja varmaan parempikin kuin aito kesärengas.

Ja ennakoijahan pärjää melkein millä vain renkailla, mutta ongelma onkin sitten siinä kun joku tekee jotain mitä ei voi ennakoida ja tarvisi pysähtyä mahdollisimman pian. Ei ole mitenkään realistista olettaa, että allseasonilla tuollaisessa paksussa lumessa pysähtyisi hätätilanteessa lähellekään aitoa talvirengasta vastaavasti.


Ja toki sama toiseen suuntaan eli tuossa märällä asvaltilla se aito talvirengas pysähtyy allseasonia hitaammin ääritilanteessa.

Kyllähän nuo jokasäänrenkaat pysähtyy lumella käytännössä talvirenkaan veroisesti. Tyrereviewsin ukko mittasi Michelinin tuotteita vertailevalla Youtube-videollaan X-Ice Snow -kitkarenkaalle pysähtymismatkaksi 34,7 jalkaa ja CrossClimate 2 -jokasäänrenkaalle 36,8 jalkaa, ja ihan kunnon talvi tuntuisi olleen testiympäristössä. Tekniikan maailman talvirengastestit viime vuosilta kertovat ihan samaa. v. 2023 80-0 jarrutusmatka lumella vaihteli 49,4 ja 52,1 metrin välillä. Ja tuossa on mukana koko talvirengaskööri nastasta kitkaan ja premiumista halpikseen sekä vielä Continentalin KE-kitka ja jokasäänrengas, joka tuli muuten viimeistä edelliseksi, eli ei edes ollut huonoin.

Käsittelyssähän noilla sitten ottaa takkiin jonkin verran, liekö kuvioinnin tyypin ja lamellien puutteen syytä. Ilmeisesti jäykkä runko myös johtaa äkkinäiseen ajokäytökseen, eli pito voi loppua yllättäen ilman varoitusta. Mutta jos sen tiedostaa ja ajaa mutkapaikat varovasti, niin ei kai siinä mitään.

Jäällä on sitten enemmän riskiä mielenkiintoisiin tilanteisiin. Mutta silloin pitää ymmärtää, mitä on alla, ja ajaa kuten jenkit 3-seasoneillaan...
 
Nää pyörii kaikki siinä 80e-95e kpl hintaan. Landsailit on toiminu toisessa autossa 18" koossa ihan hyvin, mutta yllättäen jossain uudessa testissä olivat viimeisten joukossa. Tuossa hintaluokassa varmaan on ihan sama lopunviimein minkä valitsee, mutta vaikeeta se tuntuu silti olevan.


Tuolta nyt äkkiseltään löysin trianglet 78€ kipale. Itse suosittelisin noista vaihtoehdoista juurikin noita triangleita. Itsellä alla on kanssa, tosin vanhempi malli. On ajanut asiansa, eikä ei oo juuri murheita ollut.
 
En suosittele korvaamaan talvirengasta AS renkailla, mutta kyllä niillä talvellakin pärjäisi, mutta näin venyttäen kesärengaskautta molemmista päistä eliminoiden tämänhetkisen *oho* kelin ongelmat, jotka nastarenkaista kauheella kiireellä poisvaihtaneet ovat nyt kokemassa paraikaa. Nämä antavat joustavuutta haasteisiin alukeväällä ja loppusyksystä.

Keli juuri nyt Satakunta:
IMG_20240423_123126441_HDR.jpg

Parhaimmillaan.
IMG_20240423_131015656_HDR.jpg

IMG_20240423_130945038.jpg

Pahimmillaan.

Samalla "kesä"renkaalla enkä voi moittia. Mustan ja valkoisen rajapinnassa on harmaankin sävyjä, vaikka TM yrittää muuta sanoa.




Mulla myös crossclimate 2 alla aidon nelivedon alla ja yllättävän hyvä pito on juurikin mäissä olosuhteissa kun lumi on märkää, kunnon pakkaslumi ja jää siellä alla sitten tekee ajamisesta hankalaa.

Tuolla nelivedolla ei myöskään ole liikkeellelähtö vaikeuksia, mutta jarrutuksissa saattaa yllättää.
 
Tekeehän esimerkiksi se Hankook myös Kiinassa renkaita. Tietysti laadukas valmistaja luultavasti saa tuotettua laatua maasta riippumatta. Jos haluaa boikotoida jotain valmistusmaata, niin se tietysti hankaloittaa valintaa.

Itsellä myös kului Nokian Hakka Blue 2 renkaat jo 3 kesässä pilalle. Toinen pari vielä käyttökelpoinen. Ehkä alan hulluksi ja ostan niiden kaveriksi parin jotain Nokiaa uudelleen kokeiltavaksi. Hyvänä vertailuna se, että ajoin Hakkapeliitta R2 kitkoilla 8 vuotta ja vaihdoin sitten ”varmuuden vuoksi” uusiin R3 kitkoihin.
Ajomäärästähän se riippuu, ja tavasta / autosta jne.

Itsellä kesti nokian hakka green 2:t muistaakseni 4-5 kesää / 45 000km pienessä autossa

nykyisessä vähän isommassa pienessä autossa oli mukana 2016 paistetut nokian hakka 8 nastat, pintaa on edelleen reilusti ja tässä parina talvena olen miettinyt että onko iän puolesta liian vanhat, mutta kyllä noissa parempi pito on edelleen kuin emännän lähes identtisessä autossa merkki-kitkoilla

Renkaista säästö näin yleisesti on sinällään vähän hullun hommaa, siis että ostellaan jotain kiinalaisia epämääräisiä kumeja ainakaan pienempiin autoihin, kun kiinalaiset maksaa tyyliin 300€ sarja ja vaikka nokiat 450-500€ niin ei se satasen parin säästö ole sen arvoista
 
Kyllä on nykyajan "vähemmän samalla rahalla" ilmiö iskenyt kesärenkaisiinkin.
Kävin juuri hakemassa uudet takarenkaat rengasliikkeestä. Vaihdettiin 2 kesää alla olleet renkaat uusiin. Vanhoissa Pirelli Scorpioissa oli pintaa vielä n. 5mm, mutta runkovaurio jonka vuoksi piti uusia molemmat takarenkaat.
Tilalle sain tuliterät Pirelli Scorpiot joissa juuri ja juuri 6,5mm pintaa, uusissa renkaissa.
Etukäteen tuota ei voinut mitata koska vaati renkaiden tilauksen kun ei 255/50/19 ole se kaikkein yleisin koko vielä.
 
Kyllä on nykyajan "vähemmän samalla rahalla" ilmiö iskenyt kesärenkaisiinkin.
Kävin juuri hakemassa uudet takarenkaat rengasliikkeestä. Vaihdettiin 2 kesää alla olleet renkaat uusiin. Vanhoissa Pirelli Scorpioissa oli pintaa vielä n. 5mm, mutta runkovaurio jonka vuoksi piti uusia molemmat takarenkaat.
Tilalle sain tuliterät Pirelli Scorpiot joissa juuri ja juuri 6,5mm pintaa, uusissa renkaissa.
Etukäteen tuota ei voinut mitata koska vaati renkaiden tilauksen kun ei 255/50/19 ole se kaikkein yleisin koko vielä.

Sama homma itellä, mutta 100% kiinarenkaat(oisko ollu powertrac) otin koossa 285/30/20 ja uutena tasan 6mm kulutuspintaa. Ei varmaan heinäkuuta nää nuo takarenkaat.
 
Tuo 6 mm on jo kyllä vähän uudeksi kumiksi. Mulla oli noin 7 mm pintaa uusissa Kumho Ecsta HS52 kumeissa. Mielestäni 8-8,5 mm sais olla uudessa kesäkumissa pintaa.
 
Tuo 6 mm on jo kyllä vähän uudeksi kumiksi. Mulla oli noin 7 mm pintaa uusissa Kumho Ecsta HS52 kumeissa. Mielestäni 8-8,5 mm sais olla uudessa kesäkumissa pintaa.

Rengastestit on sekä hyvä, että paha.

Pienempi urasyvyys tarkoittaa todennäköisesti parempaa arvosanaa käsittelykokeissa ja hallittavuudessa. Ja voisin kuvitella, että myös vierinvastus ja ehkä melukin paranee pienemmillä urasyvyyksillä.
 
nexenin tilalle myyjä kauppasi HANKOOK VENTUS PRIME 4 K135 ; rengasta, 205/55/16 koossa hintaan 400€ töineen ja tarvikkeineen. Onko tuosta renkaasta mitä kokemuksia tai kommentteja?
näillä Hankookeilla ny on tullut ajeltua jokunen sata kilsaa. Paljon hiljaisemmat kuin vanhat contin renkaat. Pitoa ny ainakin normaaliin ajoon riittävästi. Muutenkin vaikuttivat hyvältä renkaalta.
 
Upeat summerstar sportit taas laitettu sporttisen diesel-Civicin alle, pitänee alkaa kattelee tässä pikkuhiljaa jotain toisia gummeja sillä mielellä että sais rengasmelua alaspäin. Urheilullisuus saa jäädä kriteereistä täysin pois, toisin kuin edellisellä omistajalla.
 
Tilasin nuo efficientgrip performance 2 netistä kun paikallisilla toimitusaika kesäkuulle. Olisi ollut saatavilla ne vaimennetut jopa halvemmalla mitä normaalit. Arvoin kuitenkin päivän liikaa ja hinta oli pompsahtanut, joten tulee normit. Niissäkin päivän hinta vähän vaihtelee kun oma setti maksoi vajaan tonnin ja nyt kun katsoin niin hintaa tulisi samalle setille miltei 1800 euroa...kokona siis 255/50/21
Edelliset contin premiumcontact 6:set kestivät 2,5 kesää ja nyt 2 milliä pintaa, vissiin uusina vain 6 mm?
Pitänee palata asiaan, kunhan nuo saa pyöräytettyä alle
 
näillä Hankookeilla ny on tullut ajeltua jokunen sata kilsaa. Paljon hiljaisemmat kuin vanhat contin renkaat. Pitoa ny ainakin normaaliin ajoon riittävästi. Muutenkin vaikuttivat hyvältä renkaalta.

Puoliskon nauriksessa samat kumit olleet kesän alla, hyvät kaikinpuolin ja kohtuu hiljaiset omilla lyhyillä kokemuksilla :thumbsup:
 
Tilasin nuo efficientgrip performance 2 netistä kun paikallisilla toimitusaika kesäkuulle. Olisi ollut saatavilla ne vaimennetut jopa halvemmalla mitä normaalit. Arvoin kuitenkin päivän liikaa ja hinta oli pompsahtanut, joten tulee normit. Niissäkin päivän hinta vähän vaihtelee kun oma setti maksoi vajaan tonnin ja nyt kun katsoin niin hintaa tulisi samalle setille miltei 1800 euroa...kokona siis 255/50/21
Edelliset contin premiumcontact 6:set kestivät 2,5 kesää ja nyt 2 milliä pintaa, vissiin uusina vain 6 mm?
Pitänee palata asiaan, kunhan nuo saa pyöräytettyä alle
Kuinka paljon tuossa kahdessa ja puolessa kesässä tuli ajokilometrejä kyseisille renkaille?
 
Nythän nuo jo tulivatkin. Näyttävät olevan mallin alkupään sarjaa (tulivat markkinoille toukokuussa 2021) ja näissä paistoleima 2321. Tosin hyvin kerkiää ajamaan loppuun ennen kuudetta vuotta, eli ei merkitystä. Tiistaina alle ja kovaa ajoa
 

Liitteet

  • IMG_20240503_183102.jpg
    IMG_20240503_183102.jpg
    291,3 KB · Luettu: 89
LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
 
Nythän nuo jo tulivatkin. Näyttävät olevan mallin alkupään sarjaa (tulivat markkinoille toukokuussa 2021) ja näissä paistoleima 2321. Tosin hyvin kerkiää ajamaan loppuun ennen kuudetta vuotta, eli ei merkitystä. Tiistaina alle ja kovaa ajoa
Hyvät renkaat ovat. Itsellä toinen vuosi käynnistyi.
 
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset 1000km 235/35R19 Goodyear Eagly F1 AS6 alla ja aivan mieletön ero verrattuna Toyotiresin all-seasoneihin. Ensimmäisenä huomasi miten paljon hiljaisemmat nämä on maantiellä, myös kulutuslukemat näyttää hieman pienemmiltä ja muutenkin ohjaustuntuma on loogisempi.
 
Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavast

Kitkat on hiljaisemmat, vaikka olisikin samaa kokoa mutta toki tuo vielä korostaa eroa.

Voithan katsoa tori.fi jne, että löytyisikö myynnistä sopivaa 16" vannesarjaa autoon. Ja laittaa sitten itse ne isommat kiertoin ja mahdollisesti jopa tienata vähän.

Ulkonäkö ja ajettavuus tietyiltä osin toki huononee joidenkin mielestä, mutta renkaat isolla ilmatilalla on yleensä kaikessa muussa paremmat.

Mukavemmat, pienempi kulutus, hiljaisemmat.
 
Nythän nuo jo tulivatkin. Näyttävät olevan mallin alkupään sarjaa (tulivat markkinoille toukokuussa 2021) ja näissä paistoleima 2321. Tosin hyvin kerkiää ajamaan loppuun ennen kuudetta vuotta, eli ei merkitystä. Tiistaina alle ja kovaa ajoa
Mistäs nämä otit? Jos -24 myydään asiaa mainitsematta -21 paistettua niin en varauksettoman tyytyinen kyllä olisi.

Ja mielenkiinnosta: paljonko vanhoissa oli pintaa? Vaikka toki raskas lisää kulutusta, 25tkm vuositasolla pari ja puoli kesää tuntuu vähän vähäiseltä ja myös siltä, että rengaskulut laskee moni alakanttiin jos tuota tahtia kuluu tuon hintaluokan kiekkoja.

LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Samat kumit tuli ostettua ja laitettua alle muutama päivä sitten koossa 215/40/17 ja hinta/laatu on kyllä kohdallaan!
Täällä myös samat renkaat 235/40r18 koossa, ei valittamista.
Jos kesällä tulee enempi ajoa niin vaihto melkeenpä syksyn vesikeleihin eessä. Näitä voisi siis ilmeisesti harkita kun vierintävastuskin on ihan ok tasolla. Eikä ilmeisesti kovin uraherkkää tms, uria ja reikiähän meidän teillä riittää.

Onko melun osalta jotain vertailukohtaa?

Aika puhtaasti matka-ajoa itsellä eikä tuo D-segmentin kokoluokan kulkine ole mikään sporttipeli. Ilmapalloilla ajaminen ei silti kiinnosta mutta kokemukset kyllä koska 225/45/18 on alla eli varsin samaa kokoluokkaa ja 245/40/18 voisi olla vaihtoehto mutta vähän siinä ja tässä, ottaako mukavuudessa turhaan takkiin.
 
Mistäs nämä otit? Jos -24 myydään asiaa mainitsematta -21 paistettua niin en varauksettoman tyytyinen kyllä olisi.

Ja mielenkiinnosta: paljonko vanhoissa oli pintaa? Vaikka toki raskas lisää kulutusta, 25tkm vuositasolla pari ja puoli kesää tuntuu vähän vähäiseltä ja myös siltä, että rengaskulut laskee moni alakanttiin jos tuota tahtia kuluu tuon hintaluokan kiekkoja.

1001renkaat, arvelin hinnan puolesta että tulevat olemaan vanhaa erää koska hintaa tuli 960 euroa ja nyt jos tilaisi, niin hintaa tulisi 1776 euroa. Paikallisilta olisi saanut 1700 euroon, mutta vasta kesäkuun puolella. Nykyään lienee vähän vanhaa tietoa, että kumit vanhenisivat nopeasti. 5 vuotta taitavat säilyttää varastoituina alkuperäiset ominaisuutensa ja max 6 vuotta suositellaan käyttöönotosta (renkaan yhteisiäksi max 10 vuotta =varastointi+käyttöaika)
Joten en valita yhtään, vaikka ovatkin "jo" n. 3 vuotta sitten paistetut tuolla hinnalla :)
Conteissa lienee 6 mm pintaa uusina. Saadaan kivasti käsittelevyyttä, hiljaisuutta ja kulutusta alas kestoiän kustannuksella...mutta se oli yksi syy että en moisia uudestaan hommannut. Saman merkin surullisen kuuluisat nastarenkaat (flexstud, kumirungolla) menivät puolessa talvessa vaihtokuntoon, onneksi valmistaja lähetti mukisematta uuden satsin (alumiinirungolla) tilalle.
 
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.

1001renkaat toimittaa valitsemaasi liikkeeseen samaan rahaan.
Vanteille ja alle kustantaa nykyään 60-80e

Laittasin ehkä tuossa koossa Hankook Ventukset.
Voisit miettiä myös profiilin nostoa eli 225/50 R17
Mahtuu alle ja saat mukavamman kyydin.

Jos laitat paineita sen 2,7 niin rengas kestää ja kulutus laskee mutta esim 2,5bar niin rengas kuluu mutta ääni laskee
 
Jos laitat paineita sen 2,7 niin rengas kestää ja kulutus laskee mutta esim 2,5bar niin rengas kuluu mutta ääni laskee
Jaha tämmöstä väitettä en olekaan tainnut ennen kuulla. Löytyykö jotain lähdettä asialle, en ainakaan nopealla Googlella löytänyt kyllä mitään?

Taas voisi kysyä, että miksi autovalmistaja suosittelee (ilman kuormaa) sitten 2,1-2,3bar? Salaliitto nopeampaa kulumista edistämään?

Ihan hyvin kestää noillakin paineilla.
 
Jaha tämmöstä väitettä en olekaan tainnut ennen kuulla. Löytyykö jotain lähdettä asialle, en ainakaan nopealla Googlella löytänyt kyllä mitään?

Taas voisi kysyä, että miksi autovalmistaja suosittelee (ilman kuormaa) sitten 2,1-2,3bar? Salaliitto nopeampaa kulumista edistämään?

Ihan hyvin kestää noillakin paineilla.
Se nyt kuuluu nyt vaan tietää…
Se matala paine tekee autosta miellyttävämmän ajettavan.

Suora lainaus
”Liian matala paine kuluttaa renkaan pintaa ja rasittaa sen rakennetta.”

Tuossa heti eka Googlen antama tulos

Linkki
 
Se nyt kuuluu nyt vaan tietää…
Se matala paine tekee autosta miellyttävämmän ajettavan.

Suora lainaus
”Liian matala paine kuluttaa renkaan pintaa ja rasittaa sen rakennetta.”

Tuossa heti eka Googlen antama tulos

Linkki
Ja 2,5 on mielestäsi vajaa paine?
Edit.

Ei tässä nyt olla kuitenkaan laittamassa kuumiin renkaisiin 2bar ja lähtemässä -25 pakkaseen ajelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 828
Viestejä
4 567 234
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom