Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, näen asian jokseenkin samoin. Toisaalta itse uskon että esim. Landsail Qirin 990 voi hyvinkin olla ok hyvä rengas, ehkäpä Trianglekin ja muut. Jos nuo olisi testattavana säännöllisesti, niin tavallinen käyttäjä pysyisi paremmin kartalla mihin suuntaan on menty. Tästä toisaalta päästäänkin siihen aasinsiltaan joka vie omissa silmissäni yhden suurimman ongelman luokse.. Vannetukku.fi jonka maahantuomissa renkaissa ja niiden markkinoinnissa toistuu tietty kuvio..Ongelma noissa "kiinakumeissa" on tosiaan se, että ei voi olla koskaan varma mitä saa. Koska se firma joka niitä teetättää, takuuvarmasti ottaa sieltä mistä halvimmalla saa eikä laatuasiat ole niin justiinsa.
Eli se rengastestissä sattumalta joskus menestynyt saattaa olla tehtaan x tuotantoa käyttäen suunnitelmia y, mutta kun ostat sen "saman" renkaan puoli vuotta myöhemmin tai eri kokoisena, niin se onkin tehtaan z tekemä uudelleenbrändäys. En epäile hetkeäkään etteikö siihen renkaan sivuvalliin paineta vaikka "black round pirellis" jos asiakas niin tahtoo.
Itse olen kokeillut kiinalaisia paskoja joilla ihan pärjää, mutta en ymmärrä miksi joku rinnastaisi korealaiset tuotteet kiinanpaskaan. Koreahan on nykyään parhaasta päästä teknisten tuotteiden alkuperämaana. Useinkin korealainen tuote voittaa monia japanilaisia, saksalaisia ja brittituotteita. Toki Kiinassakin tehdään hyvää, mutta se nyt vaan ei ole varsinaisesti kovin halpaa. Sitäpaitsi onko se eettistä ostaa yhtään pakollista enempää kiinalaisia tuotteita?Itse en tosiaan ole kiinan kumeja kokeillut ainakaan vielä, mutta Korealaisia Hankookeja kyllä..
Oma tarkoitukseeni ei ollut korealaisia rinnastaa. Lähinnä yritin olla mitään hakkumatta, varsinkaan sellaista josta ei kokemusta. Hankook usein suomessakin testeissä top 3 joukossa ja vähintään muualla muutkin korealaiset ovat pärjänneet todella hyvin (suomessa ei aina testiin mahdu).Itse olen kokeillut kiinalaisia paskoja joilla ihan pärjää, mutta en ymmärrä miksi joku rinnastaisi korealaiset tuotteet kiinanpaskaan. Koreahan on nykyään parhaasta päästä teknisten tuotteiden alkuperämaana. Useinkin korealainen tuote voittaa monia japanilaisia, saksalaisia ja brittituotteita. Toki Kiinassakin tehdään hyvää, mutta se nyt vaan ei ole varsinaisesti kovin halpaa. Sitäpaitsi onko se eettistä ostaa yhtään pakollista enempää kiinalaisia tuotteita?
All Weather renkailla ei mitään ongelmia, olen enemmän kuin yllättynyt omiin puheisiinikin peilaten kuinka hyvin Crossclimate 2 toimii ihan täydessä talvikelissä; ohjauspito, jarrutuskitka ja sohjoliirronkesto talvirenkaisiin vertautuvaa.
Eli vaikuttaisi olevan kitkaa vastaavat lumikelillä. Mielenkiintoista olisi kuulla kokemukset myös sitten ihan jäällä, tästä varmaan kuullaan lisää sitten ensi syksynä.
on lainsäädännön heikkoutta, että tällainen rengas on laillinen talvikäyttöön
No toki on ilmeistä, että TM Talvirengastestissä puhuu aidosta talvesta, eikä tälläisestä takatalvi-luntasataa-ja-se-muuttuu-loskaksi talvesta.
Tuollaisella sulalla nollakelin märällä asvaltilla allseason tms on varmasti parhaimmillaan ja varmaan parempikin kuin aito kesärengas.
Ja ennakoijahan pärjää melkein millä vain renkailla, mutta ongelma onkin sitten siinä kun joku tekee jotain mitä ei voi ennakoida ja tarvisi pysähtyä mahdollisimman pian. Ei ole mitenkään realistista olettaa, että allseasonilla tuollaisessa paksussa lumessa pysähtyisi hätätilanteessa lähellekään aitoa talvirengasta vastaavasti.
Ja toki sama toiseen suuntaan eli tuossa märällä asvaltilla se aito talvirengas pysähtyy allseasonia hitaammin ääritilanteessa.
Nää pyörii kaikki siinä 80e-95e kpl hintaan. Landsailit on toiminu toisessa autossa 18" koossa ihan hyvin, mutta yllättäen jossain uudessa testissä olivat viimeisten joukossa. Tuossa hintaluokassa varmaan on ihan sama lopunviimein minkä valitsee, mutta vaikeeta se tuntuu silti olevan.
En suosittele korvaamaan talvirengasta AS renkailla, mutta kyllä niillä talvellakin pärjäisi, mutta näin venyttäen kesärengaskautta molemmista päistä eliminoiden tämänhetkisen *oho* kelin ongelmat, jotka nastarenkaista kauheella kiireellä poisvaihtaneet ovat nyt kokemassa paraikaa. Nämä antavat joustavuutta haasteisiin alukeväällä ja loppusyksystä.
Keli juuri nyt Satakunta:
![]()
Parhaimmillaan.
![]()
![]()
Pahimmillaan.
Samalla "kesä"renkaalla enkä voi moittia. Mustan ja valkoisen rajapinnassa on harmaankin sävyjä, vaikka TM yrittää muuta sanoa.
Ajomäärästähän se riippuu, ja tavasta / autosta jne.Tekeehän esimerkiksi se Hankook myös Kiinassa renkaita. Tietysti laadukas valmistaja luultavasti saa tuotettua laatua maasta riippumatta. Jos haluaa boikotoida jotain valmistusmaata, niin se tietysti hankaloittaa valintaa.
Itsellä myös kului Nokian Hakka Blue 2 renkaat jo 3 kesässä pilalle. Toinen pari vielä käyttökelpoinen. Ehkä alan hulluksi ja ostan niiden kaveriksi parin jotain Nokiaa uudelleen kokeiltavaksi. Hyvänä vertailuna se, että ajoin Hakkapeliitta R2 kitkoilla 8 vuotta ja vaihdoin sitten ”varmuuden vuoksi” uusiin R3 kitkoihin.
Kyllä on nykyajan "vähemmän samalla rahalla" ilmiö iskenyt kesärenkaisiinkin.
Kävin juuri hakemassa uudet takarenkaat rengasliikkeestä. Vaihdettiin 2 kesää alla olleet renkaat uusiin. Vanhoissa Pirelli Scorpioissa oli pintaa vielä n. 5mm, mutta runkovaurio jonka vuoksi piti uusia molemmat takarenkaat.
Tilalle sain tuliterät Pirelli Scorpiot joissa juuri ja juuri 6,5mm pintaa, uusissa renkaissa.
Etukäteen tuota ei voinut mitata koska vaati renkaiden tilauksen kun ei 255/50/19 ole se kaikkein yleisin koko vielä.
Tuo 6 mm on jo kyllä vähän uudeksi kumiksi. Mulla oli noin 7 mm pintaa uusissa Kumho Ecsta HS52 kumeissa. Mielestäni 8-8,5 mm sais olla uudessa kesäkumissa pintaa.
näillä Hankookeilla ny on tullut ajeltua jokunen sata kilsaa. Paljon hiljaisemmat kuin vanhat contin renkaat. Pitoa ny ainakin normaaliin ajoon riittävästi. Muutenkin vaikuttivat hyvältä renkaalta.nexenin tilalle myyjä kauppasi HANKOOK VENTUS PRIME 4 K135 ; rengasta, 205/55/16 koossa hintaan 400€ töineen ja tarvikkeineen. Onko tuosta renkaasta mitä kokemuksia tai kommentteja?
näillä Hankookeilla ny on tullut ajeltua jokunen sata kilsaa. Paljon hiljaisemmat kuin vanhat contin renkaat. Pitoa ny ainakin normaaliin ajoon riittävästi. Muutenkin vaikuttivat hyvältä renkaalta.
Kuinka paljon tuossa kahdessa ja puolessa kesässä tuli ajokilometrejä kyseisille renkaille?Tilasin nuo efficientgrip performance 2 netistä kun paikallisilla toimitusaika kesäkuulle. Olisi ollut saatavilla ne vaimennetut jopa halvemmalla mitä normaalit. Arvoin kuitenkin päivän liikaa ja hinta oli pompsahtanut, joten tulee normit. Niissäkin päivän hinta vähän vaihtelee kun oma setti maksoi vajaan tonnin ja nyt kun katsoin niin hintaa tulisi samalle setille miltei 1800 euroa...kokona siis 255/50/21
Edelliset contin premiumcontact 6:set kestivät 2,5 kesää ja nyt 2 milliä pintaa, vissiin uusina vain 6 mm?
Pitänee palata asiaan, kunhan nuo saa pyöräytettyä alle
Kuinka paljon tuossa kahdessa ja puolessa kesässä tuli ajokilometrejä kyseisille renkaille?
LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Hyvät renkaat ovat. Itsellä toinen vuosi käynnistyi.Nythän nuo jo tulivatkin. Näyttävät olevan mallin alkupään sarjaa (tulivat markkinoille toukokuussa 2021) ja näissä paistoleima 2321. Tosin hyvin kerkiää ajamaan loppuun ennen kuudetta vuotta, eli ei merkitystä. Tiistaina alle ja kovaa ajoa
Täällä myös samat renkaat 235/40r18 koossa, ei valittamista.LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Mistä ostit?Täällä myös samat renkaat 235/40r18 koossa, ei valittamista.
Autodocilta.Mistä ostit?
Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavast
Mistäs nämä otit? Jos -24 myydään asiaa mainitsematta -21 paistettua niin en varauksettoman tyytyinen kyllä olisi.Nythän nuo jo tulivatkin. Näyttävät olevan mallin alkupään sarjaa (tulivat markkinoille toukokuussa 2021) ja näissä paistoleima 2321. Tosin hyvin kerkiää ajamaan loppuun ennen kuudetta vuotta, eli ei merkitystä. Tiistaina alle ja kovaa ajoa
LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Samat kumit tuli ostettua ja laitettua alle muutama päivä sitten koossa 215/40/17 ja hinta/laatu on kyllä kohdallaan!
Jos kesällä tulee enempi ajoa niin vaihto melkeenpä syksyn vesikeleihin eessä. Näitä voisi siis ilmeisesti harkita kun vierintävastuskin on ihan ok tasolla. Eikä ilmeisesti kovin uraherkkää tms, uria ja reikiähän meidän teillä riittää.Täällä myös samat renkaat 235/40r18 koossa, ei valittamista.
Mistäs nämä otit? Jos -24 myydään asiaa mainitsematta -21 paistettua niin en varauksettoman tyytyinen kyllä olisi.
Ja mielenkiinnosta: paljonko vanhoissa oli pintaa? Vaikka toki raskas lisää kulutusta, 25tkm vuositasolla pari ja puoli kesää tuntuu vähän vähäiseltä ja myös siltä, että rengaskulut laskee moni alakanttiin jos tuota tahtia kuluu tuon hintaluokan kiekkoja.
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
Jaha tämmöstä väitettä en olekaan tainnut ennen kuulla. Löytyykö jotain lähdettä asialle, en ainakaan nopealla Googlella löytänyt kyllä mitään?Jos laitat paineita sen 2,7 niin rengas kestää ja kulutus laskee mutta esim 2,5bar niin rengas kuluu mutta ääni laskee
Se nyt kuuluu nyt vaan tietää…Jaha tämmöstä väitettä en olekaan tainnut ennen kuulla. Löytyykö jotain lähdettä asialle, en ainakaan nopealla Googlella löytänyt kyllä mitään?
Taas voisi kysyä, että miksi autovalmistaja suosittelee (ilman kuormaa) sitten 2,1-2,3bar? Salaliitto nopeampaa kulumista edistämään?
Ihan hyvin kestää noillakin paineilla.
Ja 2,5 on mielestäsi vajaa paine?Se nyt kuuluu nyt vaan tietää…
Se matala paine tekee autosta miellyttävämmän ajettavan.
Suora lainaus
”Liian matala paine kuluttaa renkaan pintaa ja rasittaa sen rakennetta.”
Tuossa heti eka Googlen antama tulos
Linkki
Matti Morri Keskisuomalaisessa sanoi:Talviaikaan rengaspainetta tarvitaan enemmän kuin kesällä, samoin kuorman ollessa tavallista raskaampi. Siitä huolimatta moni ajaa liian alhaisilla rengaspaineilla, ajomukavuuden tai vaarallisten uskomuksien vuoksi. Nokian Renkaiden asiantuntija Matti Morri kumoaa monia rengaspaineisiin liittyviä myyttejä.
Onko pienemmällä rengaspaineella mukavampi ajaa?
– Mukavampi ehkä, mutta vaarallisempi. Vajaapaineinen rengas joustaa liikaa ja menee eteenpäin tiellä, kuin lastu laineilla. Tämä taitaa olla se kaikkein vaarallisin ajattelutapa, mitä tulee rengaspaineisiin. Ajoneuvon ja renkaiden valmistajat ovat syystä määritelleet suositellun rengaspainetason, jota ylläpitämällä rengas käyttäytyy myös ääritilanteissa turvallisesti, muistuttaa Matti Morri, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö.
Kuluttaako riittävä ilmanpaine renkaan keskipintaa?
– Vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla, mutta siitä on jo yli 30 vuotta aikaa. Silti tämä myytti elää sitkeästi. Nykyaikaisen teräsvyörenkaan kulumismuotoon ei normaalilla painetasolla voi vaikuttaa.
joo nää on äly kovat renkaat ja halvat!LANDSAIL Sentury Qirin 990 koko 245-45-18 alle eilen. Kolmannet tämän merkkiset, ei pahaa sanottavaa. 509€ asennettuna.
Ensiauton, Corolla Touring Sports hybridfarkun, ensimmäinen rengashankinta edessä. Mites tää kannattaa hyvin kiireettömän ja tarkan markan miehen hoitaa? Tilaa netistä sopivat renkaat ja vie auton liikkeeseen asennusta varten? Olisko lisäksi suositella edullisempaa koon 225/45R17 kesärengasta, joka olis best bang for buck? Entä suosituksia kaupasta? Sava Intensaa suositeltiin aiemmin, mutta näytti olevan loppu ainakin parilla saitilla. Preferenssi olis taloudellisuus ja hiljaisuus, vaikka Corolla nyt äänekäs lähtökohtaisesti onkin. Kun parina kautena vaihtanut 16" kitkat takaisin 17" alkuperäisrenkaisiin tuntuu, että melu nousee huomattavasti.
nää on kovia renkaita, mutta täällä yks jannu pilkkaa porukkaa kellä on näitä kiinankumejaSuosittelisin kyllä näitä Landsail /Sentury Qirin kumeja kokeilemaan. Ostettiin juuri tällaiset meidän kakkosautoon, joka on Fabia farkku, eli ei todellakaan mikään hiljainen premium-luokan auto ja eivät ole ollenkaan pahan kuuloiset. Vanhat vastaavt Bridgestonet olivat uutenakin äänekkäämmät...
Ja nyt muutaman sadan kilometrin kokemuksella vierinvastuskin on oikein ok, eli kulutuskin pysyy maltillisena.