- Liittynyt
- 14.07.2020
- Viestejä
- 304
Jos on oikein viimeisen päälle rengasharrastaja, niin mikä ettei, kesäksi kesärenkaat, talveksi talvirenkaat ja syys-lokakuuksi/maalis-huhtikuuksi välikelin renkaat.
Oisko kuitenkin sellainen tiedostavan autoilijan ratkaisu? Autoliitolla oli ulostulo tuon puolesta pari vuotta sitten, mutten löydä mistään kirjanmerkeistä enää.. Vartti tai pari menee vaihtoon ja alla on aina optimaalinen setti, eikä tarvi ajaa niitä nastoja pas_2 15 asteen lämpötiloissa siltä varalta jos ilman lämpötila käy kuukauden päästä jonain yönä miinuksella, kuten näyttää täällä etelässä olevan meininki.
Itse liputan KE-kitkan puolesta tossa käytössä, ja sekin kannattaa valita sieltä parhaan jääpidon osastolta. Tullut tänä keväänäkin testattua, tuli lumimyrskyä aamuruuhkan aikaan ja seuraavalla viikolla +16 lämmintä, pidemmät työreissut sisäisempään maahan myös ok. Nastoja käytettäessä pysyvät merkittävästi paremmassa kunnossa ainakin jos joutuisi niillä sulilla teillä ajamaan.
Btw. rengasharrastajalla on rengassarjoja enemmän kuin naisilla kenkiä

Nyt löytyi: Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen
"Helposti ajatellaan, että talvirenkaalla -kyllä pärjää mainiosti kevään ja syksyn nopeasti muuttuvissa olosuhteissa. Testi kuitenkin paljasti totuuden: pohjoismaisten talvirenkaiden, kitkojen ja nastojen, suoritus oli kaikkein heikoin märällä tai kuivalla asvaltilla parin plusasteen lämpötilassa.
Parhaiten näissä olosuhteissa pysähtyi ns. välikelin rengas. Kaksitoista metriä lyhyempi jarrutusmatka märällä asvaltilla ja lähes kahdeksan metriä lyhyempi kuivalla ovat isoja eroja. Niin isoja, että omaa rengasvalintaa todella kannattaa pohtia.
Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Jos talvet muuttuvat entistä lauhemmiksi, välikelien kesto voi venyä entisestään.
Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta.