Kesärenkaat - yleisketju


Kyseessähän ei Michelinin CrossClimate2:n kohdalla ole tarkkaan sanoen kesä- eikä talvirengas, vaan eräänlainen välikelin kumi.

Michelin markkinoi niitä tosin kertomalla että ”CrossClimate-renkailla voi ajaa huoletta kaikissa olosuhteissa varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn” ja että ”renkaat on suunniteltu turvalliseen ajoon kaikissa olosuhteissa”.

Erityisen heikot arviot CrossClimate2 sai märkäpidosta (2/5) sekä kuivapidosta (1/5).
Eipä niitä juuri muita kelejä taida ollakaan. Tie on joko kuiva tai märkä.

Tämä tuskin pärjäisi talvirengastestissä yhtään paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä niitä juuri muita kelejä taida ollakaan. Tie on joko kuiva tai märkä.

Ite ajoin hetken C-sarjalaisella ja sen perä ei kyl tahtonu talvikelillä pysyä ruodussa. Sit googlailin niitä Kumhon nastarenkaita mitkä siinä sattu olee alla... Löytyneen testin mukaan huonoa niissä oli pito lumella, pito jäällä ja pito märällä :rolleyes: spontaanisti repesin nauramaan ja mietin että mitenhän tämmöset on ok myydä ees talvirenkaina.
 
Niin, mikä oli lämpötila kesärengastestissä? Kesärengas toimii kesälämpötiloissa, eli noin +7 asteeseen asti, mutta sen alla huonosti. Silti kesärenkailla ajellaan marraskuussa. Tommonen allseason on kompromissi. Varsinkin jos ajelee paljon aamulla/illalla/yöllä, niin kokonaisuutena kesärengaskauden aikana CC on Suomen ilmastossa keskimäärin paremmin ”toiminta-alueella” kuin normi kesärengas.
Liittyy myös siihen, miksi esim. Nokian kitkat on melko kauheat loppukeväästä.
 
Testin ajankohtaa ei IL maininnut, mutta eiköhän tuo ole nyt alkuvuodesta tehty. Uutisessa on maininta että testauspaikka Madridin lähellä, niin tuolla tammi-helmikuun keskilämpötila on viiden asteen tienoolla, eli vastannee aika hyvin Suomen kevättä ja syksyä.

TM testasi 2019 Crossclimaten ykkösversiot talvirengastestissä ja lopputulema:
Testiemme mukaan Michelin CrossClimate todella suoriutui lumikokeista juuri ja juuri kunniallisesti, ainakin jos tulkinnassa käyttää hieman hyvää tahtoa. Jäällä se oli sen sijaan talvirenkaisiin verrattuna täysin kelvoton ja vaarallinen.

Jos on oikein viimeisen päälle rengasharrastaja, niin mikä ettei, kesäksi kesärenkaat, talveksi talvirenkaat ja syys-lokakuuksi/maalis-huhtikuuksi välikelin renkaat. Itse en ainakaan ostaisi renkaita, jotka ovat välttävästi käyttökelpoisia/turvallisia ainoastaan keväällä ja syksyllä ja huonoja/vaarallisia muina vuodenaikoina.
 
Jos on oikein viimeisen päälle rengasharrastaja, niin mikä ettei, kesäksi kesärenkaat, talveksi talvirenkaat ja syys-lokakuuksi/maalis-huhtikuuksi välikelin renkaat.

Oisko kuitenkin sellainen tiedostavan autoilijan ratkaisu? Autoliitolla oli ulostulo tuon puolesta pari vuotta sitten, mutten löydä mistään kirjanmerkeistä enää.. Vartti tai pari menee vaihtoon ja alla on aina optimaalinen setti, eikä tarvi ajaa niitä nastoja pas_2 15 asteen lämpötiloissa siltä varalta jos ilman lämpötila käy kuukauden päästä jonain yönä miinuksella, kuten näyttää täällä etelässä olevan meininki.

Itse liputan KE-kitkan puolesta tossa käytössä, ja sekin kannattaa valita sieltä parhaan jääpidon osastolta. Tullut tänä keväänäkin testattua, tuli lumimyrskyä aamuruuhkan aikaan ja seuraavalla viikolla +16 lämmintä, pidemmät työreissut sisäisempään maahan myös ok. Nastoja käytettäessä pysyvät merkittävästi paremmassa kunnossa ainakin jos joutuisi niillä sulilla teillä ajamaan.

Btw. rengasharrastajalla on rengassarjoja enemmän kuin naisilla kenkiä :oops:

Nyt löytyi: Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen

"Helposti ajatellaan, että talvirenkaalla -kyllä pärjää mainiosti kevään ja syksyn nopeasti muuttuvissa olosuhteissa. Testi kuitenkin paljasti totuuden: pohjoismaisten talvirenkaiden, kitkojen ja nastojen, suoritus oli kaikkein heikoin märällä tai kuivalla asvaltilla parin plusasteen lämpötilassa.

Parhaiten näissä olosuhteissa pysähtyi ns. välikelin rengas. Kaksitoista metriä lyhyempi jarrutusmatka märällä asvaltilla ja lähes kahdeksan metriä lyhyempi kuivalla ovat isoja eroja. Niin isoja, että omaa rengasvalintaa todella kannattaa pohtia.

Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Jos talvet muuttuvat entistä lauhemmiksi, välikelien kesto voi venyä entisestään.

Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta.
 
Onko mitä kokemuksia renkaatvaihtoon.fi? GOODYEAR EFFICIENTGRIP PERFORMANCE 2 olis hakusessa ja sieltä sais varsin edukkaasti.
 




Eipä niitä juuri muita kelejä taida ollakaan. Tie on joko kuiva tai märkä.

Tämä tuskin pärjäisi talvirengastestissä yhtään paremmin.

Eipäs lueta kuin piru raamattua.

Erityisen heikot arviot CrossClimate2 sai märkäpidosta (2/5) sekä kuivapidosta (1/5). Sen jarrutusmatka kuivalla asvaltilla 100 km/h nopeudesta oli peräti 5 metriä pidempi kuin Continentalilla, ja yli metrin enemmän kuin toiseksi huonoimmalla renkaalla, LingLong ComfortMasterilla.

Eroa parhaimpaan siis "peräti" 5 metriä eli autonmitta. Näyttää pahalta paperilla, mutta tuolla vauhdilla auto kulkee 1 sekunnin aikana kolmisenkymmentä metriä. Käytännössä huomattavasti suurempi merkitys on siis sillä, kuinka nopeasti reagoi ja pystyy aloittamaan jarrutuksen (ts. onko jarrujalkaa lepuuteltu lattialla vakkarilla ajettaessa vai onko se ollut valmiudessa kaasun päällä). Pari sekunnin kymmenystä nopeammin toimiva CrossCliimaksi-kuljettaja pysähtyy ihan samalle viivalle kuin testivoittajalla ajanut.

Muutenkin eroja on myös kesärenkaiden välillä. Merkkirenkaiden välille syntyy helposti monen metrin ero noissa vauhdeissa. Saman lehden testissä Continental 34,2 metriä, Nokian Hakka Green 3 37,5 metriä. Ja monihan valitsee ties mitkä kiinalaiset renkaat kesäksi, kuten tässäkin ketjussa, vaikka talvirenkaiksi ostettaisiinkin laadukkaat...

 
Corolla 2021 HB 2.0 Hatchback... Pitäisi saada uudet renkaat kun nykyiset alkavat olla loppupuolella elämäänsä ja melu on yksi isoimmista ongelmista. Nokian R3 paku kitkat ovat hiljaisemmat kuin nyt alla olevat Kumho/Bridgestone paskat. Mitä tilalle kun haluaa kohtuulista hiljaisuutta mutta kuitenkin ettei rengas ole löysä vetkula auton alla. Kun haluan ajaa dynaamisesti, ajan MX-5:llä, mutta en halua että tuo Corollakaan on täysin tunnoton kaikkeen mahdolliseen. Saa olla merkkirengas, tai halpis, kunhan mennään turvallisuus, ajettavuus ja melu edellä. Voin uhrata ohjaukseen reagoinnista jos saan hiukan hiljaisemmat ja voin kompensoida kulutuskestävyydestä jos saan muuten hyvät renkaat. En ole ajanut ns. edes etäisesti semi halvalla low/medium luokan renkailla sitten junnuvuosien ja nuo nykyiset tuoreella leimalla olevat Kumhot+Bridgestonet eivät vakuuta turvallisella ajettavuudella ellen lyö paineita raskaan kuorman paineisiin tai vähän yli ja silloin melu on aidosti korviin sattuva. Aka mikä on nykyään fiksu valinta tässä tilanteessa?
 
Nexeniltä valkkaat N'fera SU4:sta tai sitten Goodyear lisämallinimellä Soundcomfort tmv. Myös Pirellin Powergy näyttää matalia arvoja.


Tai ed.mainittu.
 
Viimeksi muokattu:
Corolla 2021 HB 2.0 Hatchback... Pitäisi saada uudet renkaat kun nykyiset alkavat olla loppupuolella elämäänsä ja melu on yksi isoimmista ongelmista. Nokian R3 paku kitkat ovat hiljaisemmat kuin nyt alla olevat Kumho/Bridgestone paskat. Mitä tilalle kun haluaa kohtuulista hiljaisuutta mutta kuitenkin ettei rengas ole löysä vetkula auton alla. Kun haluan ajaa dynaamisesti, ajan MX-5:llä, mutta en halua että tuo Corollakaan on täysin tunnoton kaikkeen mahdolliseen. Saa olla merkkirengas, tai halpis, kunhan mennään turvallisuus, ajettavuus ja melu edellä. Voin uhrata ohjaukseen reagoinnista jos saan hiukan hiljaisemmat ja voin kompensoida kulutuskestävyydestä jos saan muuten hyvät renkaat. En ole ajanut ns. edes etäisesti semi halvalla low/medium luokan renkailla sitten junnuvuosien ja nuo nykyiset tuoreella leimalla olevat Kumhot+Bridgestonet eivät vakuuta turvallisella ajettavuudella ellen lyö paineita raskaan kuorman paineisiin tai vähän yli ja silloin melu on aidosti korviin sattuva. Aka mikä on nykyään fiksu valinta tässä tilanteessa?
Nexeniltä valkkaat jotain tai sitten Goodyear lisämallinimellä Soundcomfort tmv.
Osaatko heittää yhtään linkkiä. Pitäisi pystyä heittämään pomon eteen arvosteluita/muuta vakuuttavaa.
 
Anna rengaskoko.
Yritän muistaa katsoa aamulla/amupäivällä. 16" ovat, muistaakseni 205 leveät mutta mikä oli profiili. Vakio Corollan koko. Menee päivä kun katson MX-5:n ajokunnon, latailen akun jne jne... pitää katsoa myöhemmin jos en muista aamulla tutkia kesänakeista tai varastolla talvinakeista.
 
Tämä tosin vaatii, että kuluttaa kaikki setit loppuun ennen kovettumisikää. Monen kohdalla ajoa tulisi liian vähän.

Tämähän se on. Ja onhan siinä oma vaivansa/kustannuksensa, jos kahdesta renkaanvaihtokerrasta mennään neljään vuodessa.

Tosin just eilen löysin tällaisen tutkiessani rengasarvosteluja:

Given 88% while driving a Fiat 500 Abarth (205/45 R17) on a combination of roads for 3,200 spirited miles

I use Nokian Weatherproof tyres at late autumn and early spring in southern Finland. I have them going on for second year now. In summer I use 215/40 ZR 17 Michelin Pilot Sport 4 and in winter 205/45R17 Nokian Hakkapelitta 8. I have had PS4's about 3 years now and Hakkapelitta 8's are 7 years old now. In my opinion those Weatherproof's are not so far off in dry as PS4's at under 5 C and wet grip is also quite good in them. Also those are not far off in grip with those old studded tyres at ice and snow. I think my driving style is a bit sporty and I drive mostly in country roads and motorways.

Helpful 26 - tyre reviewed on November 16, 2022

Itsehän olen kiinnostunut jokasäänrenkaista ja ajattelen, että kesärenkaiden korvaaminen (huolellisesti valituilla) jokasäänrenkailla olisi sekin ihan ok. Jenkit ajaa niillä läpi vuoden, kesärenkaat on kalliiden urheiluautojen ym. erikoisuus siinä maassa. Talvirenkaiden käyttäjätkin hyvin usein ajavat loppuajan vuodesta jokasäänrenkailla - tämä voisi sopia monelle suomalaisellekin.

Vaikka jokasäänrengasta ei käyttäisikään varsinaisissa talviolosuhteissa (muutoin kuin pakon edessä) ja vaikka se ei pärjää kesärenkaalle kuivalla tiellä, niin näkemäni datan perusteella jokasäänrengas johtaa kesärengasta märällä tiellä aina 10 lämpöasteen nurkille. Ja kun Suomessa tulee vettä, niin harvoin se lämpötilakaan on silloin kovin korkea.

Jos sitten ajatellaan olosuhteita, niin milloin on suurin todennäköisyys joutua kokeilemaan jarrutuspitoa? Silloin, kun tilanne tulee yllätyksenä. Milloin tilanne tulee yllätyksenä? Yöttömässä yössä kuivalla tiellä? Vaiko kuitenkin syksyn pimeydessä ja vesisateessa, kun kiimaisia hirviä ei näe lainkaan ja kiimaiset poliisitkin huomaa vain heijastinliivien ansiosta?


 
Tähän on yksinkertaisempikin ratkaisu. Ostaa jämäkkärunkoiset ja hyväpitoiset kitkarenkaat esim. Continental VikingContact 7 niin ne on hyvät talvella ja välikausilla (loppusyksy/alkukevät). Kesällä sitten itselle ja omalle lompakolle sopivilla kesärenkailla.
 
Toimiiko kitkarenkaat kesällä? Olen lukenut, että ei, mutta onko tuo totta? Pitäisi uusia renkaat ja omalla ajomäärällä vähän houkuttelisi vain hankkia yhdet hyvät kitkat, mutta jos se ei ole toimiva ratkaisu niin sitten ei tietenkään kannata.
Ite ajelin ennen vuoden ympäri, mutta kyllähän se kalliimmaksi tulee, kun ne kuluu yllättävän paljon kesäaikaan. Tuntumassa en juurikaan mitään huomannut, märälläkin pitoa oli mielestäni ihan riittävästi, kunhan vain ajaa järki päässä.

Nykyään kuitenkin ajan kitkalla heti viileämmästä suht. Pitkään keväälle, ja kesäksi heitän Linglongit alle. Näin säästyy rahaa ja on ”turvallisempaa”. Toki vaatii sit kahdet vanteet ja tämmöistä, mutta kaippa se maksaa itsensä takaisin, jos ajaa 4+ vuotta.
 
Tähän on yksinkertaisempikin ratkaisu. Ostaa jämäkkärunkoiset ja hyväpitoiset kitkarenkaat esim. Continental VikingContact 7 niin ne on hyvät talvella ja välikausilla (loppusyksy/alkukevät). Kesällä sitten itselle ja omalle lompakolle sopivilla kesärenkailla.

Minä en ole vielä nähnyt yhtään pohjoismaista talvirengasta, joka olisi ollut hyvä märässä. 2023 syksyn talvirengasvertailussa TM mittasi märkäjarrutuksessa VikingContact 7:lle 40,0 metrin jarrutusmatkan 80-0 km/h. Testissä verrokkirenkaana ollut AllSeasonContact pysähtyi 29,5 metriin.
 
Goodyear veti paremmin, mutta hyvä talvirengas ei ole vesikelin kunkku.
 
Michelin Primacy 4 +:t tuli alle. Ensimmäinen fiilis on hiljaisuus.
edit. pikkukoossa, 225, 50/17"

Itse kans meinasin laittaa nuo Michelin Primacyt, 255/50/19 koossa. Kun ovat kuuleman mukaan hiljaiset ja hyvällä vierintävastuksella.
Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
Ei sitten tehnyt mieli alkaa ostamaan rengasta jossa on yhden kesän verran vähemmän kulutusvaraa kuin muissa. Joten joutui nyt sit katselemaan muita. Varmaan mennään Pirellin Scorpioneilla jotka tuntuu kestävän sen muutaman kesän ainakin ajella omilla ajoilla, kun sellaiset nyt alla.
 
Itse kans meinasin laittaa nuo Michelin Primacyt, 255/50/19 koossa. Kun ovat kuuleman mukaan hiljaiset ja hyvällä vierintävastuksella.
Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
Ei sitten tehnyt mieli alkaa ostamaan rengasta jossa on yhden kesän verran vähemmän kulutusvaraa kuin muissa. Joten joutui nyt sit katselemaan muita. Varmaan mennään Pirellin Scorpioneilla jotka tuntuu kestävän sen muutaman kesän ainakin ajella omilla ajoilla, kun sellaiset nyt alla.
Kulutuskestohan on yleensä Michelineissä ollut ripsun paremmalla tolalla kuin muilla merkeillä.

Edelliseen pikkuvolvoon laitoin Primacyt alle (205/55R16) ja 25tkm jälkeen näytti olleen 5,5 milliä vielä uraa jäljellä.
 
Kitkat kesällä...ei ole oikeastaan kuin yksi kokemus hyväkuntoisilla kitkoilla kesällä ajamista, ulkomaan reissulle tuli lähdettyä uudehkoilla Hankookeilla kun KE-kitkojen swappaus toisesta autosta ei enää kiinnostanutkaan niihin ilmestyneen ruuvin takia. Ruottissa lämpötilan ollessa luokkaa 15 astetta, marssivauhtia sai pudotella että renkaiden lämpötila pysyy sellaisilla hoodeilla ettei suoraan ajo kärsi.

Uusi Goodyear UGI3 on hyvä tai paras pohjolakitka asfaltilla ajoon, sitä on selvästi viety KE-renkaan suuntaan mutta näillä lämpötiloilla ne on kuitenkin talvirenkaat, odotelkoot joulua..

Tämä tosin vaatii, että kuluttaa kaikki setit loppuun ennen kovettumisikää. Monen kohdalla ajoa tulisi liian vähän.

Turvallisuuttahan siinä taidettiin hakea eli tuskin on laskettu niiden kahden setinkään kohdalla loppuun ajamista. Nykyään tuo lienee aika marginaalinen ongelma jos renkaat eivät kulu, niissä kun on vähemmän pintaa jo uutena, autot kuluttaa niitä enemmän (teho ja paino), teiden kunnosta nyt puhumattakaan.
 
Itse kans meinasin laittaa nuo Michelin Primacyt, 255/50/19 koossa. Kun ovat kuuleman mukaan hiljaiset ja hyvällä vierintävastuksella.
Mutta sitten luin TM:n rengastestin jossa huomasin että Michelineissä on vain 6,4mm kulutuspintaa uutena. Kun muissa 7-8mm
Ei sitten tehnyt mieli alkaa ostamaan rengasta jossa on yhden kesän verran vähemmän kulutusvaraa kuin muissa. Joten joutui nyt sit katselemaan muita. Varmaan mennään Pirellin Scorpioneilla jotka tuntuu kestävän sen muutaman kesän ainakin ajella omilla ajoilla, kun sellaiset nyt alla.

Uusimman TM:n testin mukaan Goodyear Efficientgrip Performance2:ssa on tasan 8mm kulutuspinnan syvyys uutena. Lisäksi sitä kehuttiin testissä hiljaiseksi ja siinä on pieni vierintävastus.

Ja oli testivoittaja.

Ja eikös tuosta ECP2:sta ollut se erikoisversio, jossa on sitä vaimennusvaahtoa renkaan sisäpuolella, joka olisi vielä hiljaisempi?
 
Jep, soundcomfort. Niitä on alkanut ilmestyä merkille jos toisellekin, omilla markkinointinimillään oc...
 
Jaa, tuollainen vaimennusrengas onkin todella mielenkiintoinen tuote, enpä ole aiemmin kuullutkaan!

Ainakin mulle kesärenkaan hiljaisuus on tärkeydessä top 3:ssa. Onko jollain tietoa noista, hiljentääkö melua lähellekään sitä mitä mainos lupaa, ”up to -4dBA”?
 
Jaa, tuollainen vaimennusrengas onkin todella mielenkiintoinen tuote, enpä ole aiemmin kuullutkaan!

Ainakin mulle kesärenkaan hiljaisuus on tärkeydessä top 3:ssa. Onko jollain tietoa noista, hiljentääkö melua lähellekään sitä mitä mainos lupaa, ”up to -4dBA”?

Goodyearin nastarenkaisiin sain tuon SCT option, mutta noita ei tosiaan ihan kaikissa renkaissa taida saada. Nyt ostin efficient grip pref 2 niin ei ainakaan omassa rengaskoossa näkynyt. En kyllä ymmärrä että miksi. Maksaisin välittömästi hiljaisesta renkaasta extraa vaikka 10-15€/rengas. Mahdotonhan se on tietysti sanoa paljonko tuo vaikuttaa.
 
Katsoin TM:n kesärengastestistä että Nokian Hakka Blue 3:t voisi olla hyvät seuraavat renkaat. Jostain kuitenkin luin että Nokiat olisi kovia halkeilemaan. Onko siinä perää vai kannattaako hankkia?
 
Jep, soundcomfort. Niitä on alkanut ilmestyä merkille jos toisellekin, omilla markkinointinimillään oc...

Hyvä homma että alkaa löytyä muiltaki. Pitänee tälle kesää uusia renkaat ja hiljasuus ois kyllä yks tärkeimpiä ominaisuuksia itelle. Ellen sitte jaksa alkaa asentelee vaimennusmattoja tai laita autoa vaihtoon :btooth:
 
Katsoin TM:n kesärengastestistä että Nokian Hakka Blue 3:t voisi olla hyvät seuraavat renkaat. Jostain kuitenkin luin että Nokiat olisi kovia halkeilemaan. Onko siinä perää vai kannattaako hankkia?

Ei kai nyt sentään halkeilemaan... Mutta allehan nuo Nokianin kesärenkaat kyllä sulaa, kulutuskestävyydessä yleensä testien häntäpäätä.
 
Katsoin TM:n kesärengastestistä että Nokian Hakka Blue 3:t voisi olla hyvät seuraavat renkaat. Jostain kuitenkin luin että Nokiat olisi kovia halkeilemaan. Onko siinä perää vai kannattaako hankkia?

Ei ne mitään halkeile, jos eivät hyvin vanhoja ole tai auringossa säilytetyt. Mulla on autossa yhden kesän ajetut Hakka Blue 3:t ja ihan hyvät ovat.
Pikkasen pehmeät ajettavat, no profiilikin on aika korkea. Kuluminen vähän niin ja näin, mutta ajotapakaan ei ole aina sieltä rauhallisemmasta päästä.
Mm. hyvää märkäpitoa kai mainostavat.
 
Ei ne mitään halkeile, jos eivät hyvin vanhoja ole tai auringossa säilytetyt. Mulla on autossa yhden kesän ajetut Hakka Blue 3:t ja ihan hyvät ovat.
Pikkasen pehmeät ajettavat, no profiilikin on aika korkea. Kuluminen vähän niin ja näin, mutta ajotapakaan ei ole aina sieltä rauhallisemmasta päästä.
Mm. hyvää märkäpitoa kai mainostavat.
Alle 3v vanhoja nokian kesärenkaita on ollut missä jo kulutuspinnan urien pohjissa halkeamat joista näkyy kudokset. Ei varmasti mikään tosi yleinen juttu mutta voi pikkusen vituttaa jos sattuu kohdalle.
 
Ja Hakka turva on voimassa vain yhden vuoden. Että ei tule sieltäkään apuja jos halkeilee.
 
Ja Hakka turva on voimassa vain yhden vuoden. Että ei tule sieltäkään apuja jos halkeilee.

Ei se edes korvaa tuollaista.
Hakka-turva® on Nokian Tyres Hakka® ja Hakkapeliitta®-rengassarjan mukana tuleva ainutlaatuinen ilmainen palvelu, joka takaa sen, että jos asianmukaisesti käytetty rengas rikkoutuu tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, saat tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian Tyres -renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa. Hakka-turva® on käytössä rekisteröidyille käyttäjille.
 
Katsoin TM:n kesärengastestistä että Nokian Hakka Blue 3:t voisi olla hyvät seuraavat renkaat. Jostain kuitenkin luin että Nokiat olisi kovia halkeilemaan. Onko siinä perää vai kannattaako hankkia?
Ei pinta ala halkeilemaan, jos sitä tarkoitit, mutta kovin tunnettuja ovat runkojen hajoamisista. Kesärenkaisiin ei kannata satsata enempää rahaa kun mid-segmentin renkailla pärjää aivan hyvin suomen kesässä, jopa budjetti luokan renkaat riittää. Talvirenkaat sitten erikseen. Oikea rengasvalinta tietenkin riippuu millaisilla teillä liikkuu ja minkälaista viikko matkaa tekee sekä mitä itse hakee renkaalta.
 
Ei pinta ala halkeilemaan, jos sitä tarkoitit, mutta kovin tunnettuja ovat runkojen hajoamisista. Kesärenkaisiin ei kannata satsata enempää rahaa kun mid-segmentin renkailla pärjää aivan hyvin suomen kesässä, jopa budjetti luokan renkaat riittää. Talvirenkaat sitten erikseen. Oikea rengasvalinta tietenkin riippuu millaisilla teillä liikkuu ja minkälaista viikko matkaa tekee sekä mitä itse hakee renkaalta.

Tästä ei jäänyt kyllä mitään käteen. Ensin ei kannata satsata, mutta sitten kuitenkin kannattaa :confused:
 
Jos haluat huippurengasta, ota Goodyear ja Misukkaa. Jos keskiarvo riittää, katse Barum, BF Goodrich, Dunlop, Hankook esim. Halvoista Landsail, Sailun ja Linglong.
 
Tästä ei jäänyt kyllä mitään käteen. Ensin ei kannata satsata, mutta sitten kuitenkin kannattaa :confused:
Kyllä mä tuon Berchin viestin ymmärsin ja olen itse samoilla linjoilla. Suomen kesässä premium on turhaa, koska vähemmälläkin pärjää. Kesällä pitoa on joka tapauksessa paljon. Eikä halvemmalla renkaalla harmita niin paljoa jos alkaa halkeilemaan tms. kun on edukkaampi uusia.

Talvella sitä pitoa puolestaan tarvitsee maksimit, joten sinne sitten parhaat merkkirenkaat.

Mutta makuasia joka tapauksessa, voi sitä premium-kesääkin ostaa jos lompakko kestää ja premiumia tekee mieli.

Itse ostin aiemmin GY EfficientGrippiä, kun se oli merkkirenkaista halvin. Tuntui optimi ratkaisulta. Nyt olen siirtynyt pykälää alemmaksi. Tässä mun nykyinen short list:
  • Linglong GreenMax HP010
  • Kumho Ecowing ES31
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Hankook Ventus Prime 4 K135
  • Landsail Sentury Qirin 990
  • Kormoran Road Performance
 
Kyllä mä tuon Berchin viestin ymmärsin ja olen itse samoilla linjoilla. Suomen kesässä premium on turhaa, koska vähemmälläkin pärjää. Kesällä pitoa on joka tapauksessa paljon. Eikä halvemmalla renkaalla harmita niin paljoa jos alkaa halkeilemaan tms. kun on edukkaampi uusia.

Talvella sitä pitoa puolestaan tarvitsee maksimit, joten sinne sitten parhaat merkkirenkaat.

Mutta makuasia joka tapauksessa, voi sitä premium-kesääkin ostaa jos lompakko kestää ja premiumia tekee mieli.

Itse ostin aiemmin GY EfficientGrippiä, kun se oli merkkirenkaista halvin. Tuntui optimi ratkaisulta. Nyt olen siirtynyt pykälää alemmaksi. Tässä mun nykyinen short list:
  • Linglong GreenMax HP010
  • Kumho Ecowing ES31
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Hankook Ventus Prime 4 K135
  • Landsail Sentury Qirin 990
  • Kormoran Road Performance

Totta kai pärjää, mutta itse en ainakaan tykkää mistään alle taittuvasta kumista, kuten tuo qirin. Muutoin ihan ok kumi kesällä.
 
Joo, nää renkaat on fiiliskysymyksiä. Aikoinaan kun autoilua aloittelin, niin auto piti olla uusi ja TM-kesärengasvoittajat alla. Contin parhaatkin on koettu, ja hyvin piti täysiä kuivalla mutkaisella asfaltilla kaahata. Ja tyytyväinen olin.

Nyt kun sitä on jo vähän ’setämiestynyt’, niin vanha parin tonnin auto on alla jota itse huollan ja korjaan ja juuri tuli Kärkkäiseltä Linglongit 300 eurolla alle. Ja taas olen tyytyväinen. Eli iän myötä ne mielihalutkin (näköjään) vaihtuu.

Kannattaa mennä sillä mikä ’tuntuu hyvältä’.
 
Kumho Ecsta HS52 tuli ostettua. Ensifiilikset positiiviset ja testeissäkin asiallisesti pärjänneet. Ehkä jos jotain valittamista pitää keksiä niin pikaisella mittauksella oli urasyvyys "vain" noin 7 mm uutena ja ei karkealla asfaltilla mitkään erityisen hiljaiset 100 km/h nopeudessa, muttei meluisatkaan.

Ostaisin uudelleenkin ensifiilisten perusteella. Sateella en ole vielä päässyt ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin TM:n kesärengastestistä että Nokian Hakka Blue 3:t voisi olla hyvät seuraavat renkaat. Jostain kuitenkin luin että Nokiat olisi kovia halkeilemaan. Onko siinä perää vai kannattaako hankkia?
Monta vastausta olikin jo. Omat kokemukset ikuisuuden takaa ja alle sulivat jo silloin.

Nyt talvirenkaita etsiskellessä tuli kysyttyä kesärenkaitakin samalla. Oli vähän tiukka aikataulu niin tuli soiteltua / käytyä joku puolisen tusinaa paikkaa läpi. Joka ainoa sanoi, ettei suosittele Nokialaisia laittamaan. Liikaa kuulemma ongelmia niiden kanssa.
Ihan samaa muutama Nokialaisella ajeleva tuttu on sanonut. Otanta kaikkineen pieni mutta oikeasti laadukkaasta renkaasta edes joku tarjoaisi sitä.

Itse en laittaisi Nokiaa jos todella halvalla ei saa. Kumho ehkä se kiinnostavin tällä hetkellä jos testiykköstä ei tarvitse. Aikaisemmin oli mielestäni linkattu kulutuskestävyystestiä eikä Kumho ollut huono siinäkään. Mutta jos polttoainetaloudellisuus on tärkeä kriteeri, ei tuo paras ole.
 
Tähän on yksinkertaisempikin ratkaisu. Ostaa jämäkkärunkoiset ja hyväpitoiset kitkarenkaat esim. Continental VikingContact 7 niin ne on hyvät talvella ja välikausilla (loppusyksy/alkukevät). Kesällä sitten itselle ja omalle lompakolle sopivilla kesärenkailla.

Juu ei mitään järkeä ostaa 3. Sarjaa ostaa kitkat talveksi ja vaihtaa yöpakkasten alkaessa alle/pois niin mikä ongelma? Suomen syksy ja kevät k-euroopan talvi missä ajavat kitkalla.
 
Tere haussa kesäkumit 245/35r19 ja on olevinaan kauheen vaikeeta valinta, ajatus yleinen halvalla hyvää tai kohtalaista:
-TRIANGLE EFFEXSPORT TH202
-SAILUN ATREZZO ZSR2 (onko uus 2 malli yhtään parempi kuin edeltäjänsä?)
-landsail qirin 990 (nämä menestyivät joskus testeissä hyvin, mikä tilanne nykyään)
-linglong sportmaster

Vai ihan jotain muuta?
 
Nettikauppojen hinnat elää koko ajan. Mihin hintaan saisit noita kutakin? Eikös sekin ratkaise tuota asiaa puolestasi, jos jonkin merkin saa merkittävästi muita halvemmalla.
 
Tere haussa kesäkumit 245/35r19 ja on olevinaan kauheen vaikeeta valinta, ajatus yleinen halvalla hyvää tai kohtalaista:
-TRIANGLE EFFEXSPORT TH202
-SAILUN ATREZZO ZSR2 (onko uus 2 malli yhtään parempi kuin edeltäjänsä?)
-landsail qirin 990 (nämä menestyivät joskus testeissä hyvin, mikä tilanne nykyään)
-linglong sportmaster

Vai ihan jotain muuta?

landsail qirin 990 (nämä menestyivät joskus testeissä hyvin, mikä tilanne nykyään) paras noista äärettömän kova rengas ja hinta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 713
Viestejä
4 555 113
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom