Kesärenkaat - yleisketju

Itsellekin tuli alle tuollaiset Goodyearit koossa 225/45/17.

Kiinan renkaat kyllä houkutteli hinnoillaan. Uskon olevan hyviä renkaita, koska niin täällä kerrotaan, mutta mieluummin maksan vähän lisää siitä, että saadaan myös täältä Euroopasta tuotteita.

Niin, Goodyear on kyllä maailman vanhimpia rengasvalmistajia, Yhdysvalloista. ;)
 
Niin, Goodyear on kyllä maailman vanhimpia rengasvalmistajia, Yhdysvalloista. ;)
Joo, tottahan tuo, että sieltä se firma on. Kelpaa ne yhdysvaltalaisetkin. Lähinnä pointtina, että Kiina tuntuu valtaavan monia aloja muutenkin ja ei se niin kauhean kiva asia välttämättä ole.

Mutta tuote tulee luultavasti Euroopasta.
Ne omat renkaat näytti olevan Ranskassa väännetty.
 
Puolasta meikäläisen gy:t. Sinänsä siinä mitään ihmeellistä että tuotantolaitoksia pitkin maailmaa.
 
Aika kovilla rengaspaineilla kyllä jengi ajaa täällä. Se että jos on esim henkilöauton 16" rengas ja sinne laitetaan 3 baria tai hieman alle + kuski niin saa kyllä pidemmän päälle renkaalle vaan hallaa. Eri asia silloin jos autoon tulee paljon painoa tai tosi pitkä matka tiedossa, niinkuin joku aiemmin mainitsi tuolla norjan reissusta.

Täälläkin kommenteissa esim tuo 225/45r17 tulee paljon esille tai vaikka joku peruskoko 205/55r16 niin kyllä perus ajoon riittää 2,2-2,5 baria renkaan kannalta.
 
Täältä myös ääni Flaigin analogimittarille. Persaukisillehan se voi olla kallis mutta ei tarvi ostaa sitä halpaa ja hyvää erikseen. Tällä kun tarkastaa TPMS-sensoreiden näyttämän niin mittaria ei tarvi pitää edes mukana huoltiksella paineita tarkastaessa ja saa ne huoltiksen mittarit näyttää ihan mitä vaan.
Rengaspaineet laitoin kesärenkaisiin 2,5bar, joka nousee +20 ulkolämpötilassa 0,15-0,2bar ajaessa. rengaskokona 215/60/17".
 
Täälläkin kommenteissa esim tuo 225/45r17 tulee paljon esille tai vaikka joku peruskoko 205/55r16 niin kyllä perus ajoon riittää 2,2-2,5 baria renkaan kannalta.
Oman auton manuaali suosittelee ekopaineiksi/suurimman kuorman paineiksi 280/280 kPa ja normi 250/250 (205/55r16) eli tuo 2.2-2.5bar on vähän alakanttiin.
 
Oman auton manuaali suosittelee ekopaineiksi/suurimman kuorman paineiksi 280/280 kPa ja normi 250/250 (205/55r16) eli tuo 2.2-2.5bar on vähän alakanttiin.

No, aivan oikeassa olet tässä. Jätin hybridit ja sähkövehkeet pois pelistä. Vai onko ihan oikeasti polttomoottori vehje?
 
Kävin vaihdattamassa tänään alle Skoda Fabiaan uudet renkaat. En jaksanut säätää nettitilausten yms. kanssa vaan laitoin paikalliseen liikkeeseen viestiä ja kysyin hintoja keskitason/paremmille renkaille.
Koko 185/60r15.

Hankook Ventus Prime 3 töineen 360e. Goodyearit olisi irronneet 440e ja Continentalit 480e. Aika selvä valinta Hankookkeihin päin.

Ehkä kiinakumia olisi saanut alle alle 300e, mutta tuossa hintaluokassa miksi ottaa riskiä ja säätää muutaman kympin takia?
 
Koko 185/60r15.

Hankook Ventus Prime 3 töineen 360e. Goodyearit olisi irronneet 440e ja Continentalit 480e. Aika selvä valinta Hankookkeihin päin.

Agressiivisesti hinnoiteltu Hankookki, poistaisivatko vanhempaa mallia? Tuntuu kestävän hyvin kotimaisia teitä, meillä on 6 milliä ympäriinsä kolmen kauden jälkeen.

Edit: 195/65 15 kierros on tullut aikoinaan kotiovelle 205€ (1001..), tällä hetkellä 285€. Isomman koon dataa en löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Agressiivisesti hinnoiteltu Hankookki, poistaisivatko vanhempaa mallia? Tuntuu kestävän hyvin kotimaisia teitä, meillä on 6 milliä ympäriinsä kolmen kauden jälkeen.

Edit: 195/65 15 kierros on tullut aikoinaan kotiovelle 205€ (1001..), tällä hetkellä 285€. Isomman koon dataa en löytänyt.

Mahdollista, ensin sanoi Kumho 360e, Hankook 380e mutta sitten itse tarjosi hankookin samaa.

Paistoleima oli 0723 eli tuoretta silti kyllä.
 
Kävin vaihdattamassa tänään alle Skoda Fabiaan uudet renkaat. En jaksanut säätää nettitilausten yms. kanssa vaan laitoin paikalliseen liikkeeseen viestiä ja kysyin hintoja keskitason/paremmille renkaille.
Koko 185/60r15.

Hankook Ventus Prime 3 töineen 360e. Goodyearit olisi irronneet 440e ja Continentalit 480e. Aika selvä valinta Hankookkeihin päin.

Ehkä kiinakumia olisi saanut alle alle 300e, mutta tuossa hintaluokassa miksi ottaa riskiä ja säätää muutaman kympin takia?

Mulla oli Hankook Ventus Prime 2:set, jotka tulivat Golfin mukana. Ajoin ne melkein kaljuiksi. Tykkäsin, ehkä en ole kovin vaativa?
 
Kävin vaihdattamassa tänään alle Skoda Fabiaan uudet renkaat. En jaksanut säätää nettitilausten yms. kanssa vaan laitoin paikalliseen liikkeeseen viestiä ja kysyin hintoja keskitason/paremmille renkaille.
Koko 185/60r15.

Hankook Ventus Prime 3 töineen 360e. Goodyearit olisi irronneet 440e ja Continentalit 480e. Aika selvä valinta Hankookkeihin päin.

Ehkä kiinakumia olisi saanut alle alle 300e, mutta tuossa hintaluokassa miksi ottaa riskiä ja säätää muutaman kympin takia?
Joo, joskus rengasliike myy renkaat sopuhintaan, ja silloin on kyllä kiva maksaa palvelusta ja ennenkaikkea helppoudesta se muutama kymppi ekstraa.

Itselläni rengasliikkeet olisi tulleet vähintään satasen kalliimmaksi, joten päätin nähdä vaivan ja jumpata nettikauppojen kautta. Riippuu siis tilanteesta ja siitä kuinka ahneita paikalliset rengasliikkeet sattuu olemaan.
 
Mersuun tulee nyt AMG:n hyväksymä kokoonpano, eli tälläinen: Onko ehdoituksia, mitä ostaisin taka-akselille. Eteen tulee Trianglet jotka ovat juuri tuota 225/40R18 kokoa. Ostaisko toiset samanmerkkiset?

18x7.537225/40R1818x8.534255/35R18AMG
 
Kerran budjetilla menet niin sama se sitte on ostaa Trianglet sinnekin.
 
Landsail Sentury Qirin 990

Mahdoton jollotus/ulina alkaa heti 80km/h korkeammilla nopeuksilla. Renkaiden suuntaus ja rengaspaineet tarkistettu, ja kaikki kumit näyttäisi olevan oikein päin vanteilla. Mistähän sitä yrittäisi seuraavaksi etsiä syyllistä vai onko tämä vain uuden kumin uutuuttaan aiheuttamaa ulinaa? Ääni alkoi siis heti uusilla kumeilla, vanhoilla ei vastaavaa esiintynyt.
 
Ajatko urissa ja sama ulina riippumatta tiestä?
 
Voihan tuota käydä hiekkatiellä kokeilemassa miten ääni muuttuu. Eiköhän se ole vaan uusi ääni mihin et ole tottunut ja/tai kyseisten kumien ominaisuus. Näin todennäköisesti..
 
Ulina voi tulla myös etupyörän laakerista, mitä lujempaa ajaa sitä selvemmin kuuluu. Yleensä sen kuulee alkaen 60km/h, jopa allekin.
 
Pirellin PZero, ensiasennusrenkaat. En nyt ehtinyt hiekkatielle kokeilemaan ja huonoa tuuria saa olla jos alkaa laakeri soimaan juuri renkaanvaihdon aikaan.
 
Aika kovilla rengaspaineilla kyllä jengi ajaa täällä. Se että jos on esim henkilöauton 16" rengas ja sinne laitetaan 3 baria tai hieman alle + kuski niin saa kyllä pidemmän päälle renkaalle vaan hallaa. Eri asia silloin jos autoon tulee paljon painoa tai tosi pitkä matka tiedossa, niinkuin joku aiemmin mainitsi tuolla norjan reissusta.

Täälläkin kommenteissa esim tuo 225/45r17 tulee paljon esille tai vaikka joku peruskoko 205/55r16 niin kyllä perus ajoon riittää 2,2-2,5 baria renkaan kannalta.

Haluatko tulla katsomaan mun 90 tkm ajetut Contit joissa just tollaset ”liian kovat” paineet ja liian vähän kuormaa tilanne ollut 4 vuotta päällä?
ei noissa ole muuta vikaa, kuin että 5-4 mm pintaa enää jäljellä.
Kesäversioilla ajettu ehkä 42 tkm ja talvilla 48 tkm.
 
Landsail Sentury Qirin 990

Mahdoton jollotus/ulina alkaa heti 80km/h korkeammilla nopeuksilla. Renkaiden suuntaus ja rengaspaineet tarkistettu, ja kaikki kumit näyttäisi olevan oikein päin vanteilla. Mistähän sitä yrittäisi seuraavaksi etsiä syyllistä vai onko tämä vain uuden kumin uutuuttaan aiheuttamaa ulinaa? Ääni alkoi siis heti uusilla kumeilla, vanhoilla ei vastaavaa esiintynyt.

Renkaasta se johtuu. Nuo kaikki vastaavat kiinalaiset lähinnä sopii kakkosautoihin tms kauppakasseihin joilla ei maantienopeuksia yleensä ajella. Tai sitten kuskille joille hinta on renkaan tärkein ominaisuus. Jos hiljaista rengasta etsitään, sitä kannattaa etsiä muualta. Saa olla eri mieltä :lol:
 
Olen eri mieltä. Omat toista kesää alla olevat 16" Landsail Qirin 990:t eivät ulise eivätkä jollota missään nopeudessa. Toki mitään autobahn nopeuksia ei ole päässyt kokeilemaan, mutta näin kotimaisilla nopeuksilla.

Autona toki kauppakassi, mutta käytössä pidemmilläkin reissuilla. Moottoritienopeuksissa auto itsessään pitää jo sen verran ääntä että renkaat häviävät siihen taustahuminaan.
 
Viimeksi muokattu:
Landsail Sentury Qirin 990

Mahdoton jollotus/ulina alkaa heti 80km/h korkeammilla nopeuksilla. Renkaiden suuntaus ja rengaspaineet tarkistettu, ja kaikki kumit näyttäisi olevan oikein päin vanteilla. Mistähän sitä yrittäisi seuraavaksi etsiä syyllistä vai onko tämä vain uuden kumin uutuuttaan aiheuttamaa ulinaa? Ääni alkoi siis heti uusilla kumeilla, vanhoilla ei vastaavaa esiintynyt.
Mulla on 19" ja jollottaa n 87kmh kohdilla. Kaverin 18" jollottaa noin reilussa satkussa. Vähenee kyllä selvästi kun rengas kuluu. Qirineista arvioisin noin muuten et suht miellyttävä ja pehmeä, mutta sporttisuus kyllä häviää kun renkaan profiili on lötkö.
 
Qirineista arvioisin noin muuten et suht miellyttävä ja pehmeä, mutta sporttisuus kyllä häviää kun renkaan profiili on lötkö.
Renkaan lötköön "runkoon" voi auttaa osittain se, että laittaa isommat rengaspaineet. Miinuksena sitten ääni voi koventua?
 
Renkaan lötköön "runkoon" voi auttaa osittain se, että laittaa isommat rengaspaineet. Miinuksena sitten ääni voi koventua?
Ei auta, nyt kuumalla taitaa olla "kylmänä" 3,2bar ja kuumana 3,4-5bar ja ihan yhtä lötköt ovat. Teslan alla ainakin "kaatuvat alle" (tai tuntuu ainakin siltä) jos yhtään nopeampaa ohjausliikettä tekee.
 
BMW G01 X3 kesärenkaiden osto edessä.

Mikähän lie oikeasti käytännön ero, muuta kuin hinta, on näillä Michelinin Pilot Sporteilla;

Ei oikein googlekaan kertonut, oman rengastukseni (265/40/21 ja 295/35/21) hintaeroksi tulee rengasonlinen mukaan ~150e.
 
Throttle house kanavalla kun noita kierroksia tekevät eri autoilla niin 4 ja 4S ovat eri pitomäärällä ja 4S on vaan pitävämpi(tahmeampi). Käytännön ero kierros ajassa varmaan kymmenyksiä (ehkä maks puoli sekuntia). Mikä se käytännön ero sitten normikäytössä on niin aika marginaalinen ellei ole tarkoitus radalla käydä.
 
Veikkaisin, että kun 4S on selkeästi ns. urheilullisen ajon rengas niin kulutuskesto X3:n alla voi jäädä heikoksi.

Pilot sport itsessään on ns. premium rengas Micheliniltä.

Pykälää alempana on esim. Primacy.

Varmaan noista voisi kaivella kumiseoksen kovuuden(pehmeyden)kin jostain mutta jos nyt ei rata-ajoa aio harrastaa niin SUV versio olisi oma valinta.
 
Ei äxällä oikein rataa ajeta ;)

Pilot Sporteista on tuon M5 myötä kokemuksia kahden sarjan verran, tuo SUV malli vaan pohditutti.
Mutta SUVit lähti nyt tulemaan :)
Jenkeissä X3 alle PS4S ollut suosittu.
 
Vianorilla on nyt tarjoukset. Eihän ne noille eestin liikkeille pärjää, mutta...
 
Haluatko tulla katsomaan mun 90 tkm ajetut Contit joissa just tollaset ”liian kovat” paineet ja liian vähän kuormaa tilanne ollut 4 vuotta päällä?
ei noissa ole muuta vikaa, kuin että 5-4 mm pintaa enää jäljellä.
Kesäversioilla ajettu ehkä 42 tkm ja talvilla 48 tkm.

Hyvä jos on säilynyt ehjänä ja sivu sekä pääurissa pintaa saman verran jäljellä. Ei tuota ole naulattu seinään, että jokaisen pitäisi ajaa paineilla x. Riippuvaisia tekijöitä on paljon.. auton paino, renkaan profiili, tiestö millä ajelee jne
 
Tuollaiset 5tkm ajetut renkaat ostin vanteineen. Barumeissa oli painetta 3.5 bar ja nyt laskin Volvon suosituksiin (235/45R17) 2.8 bariin. Varmaan hieman pehmeämmät ja rengasäänet saattoi hieman pienentyä.


Volvo V60 D6 ladattava hybridi. Renkaat/vanteet oli 300€, eli suht sopivaan hintaan ne sai. Katsoin että Volvon pyöränsuuntaukset oli tehty 2024, eli ei tarvitse hetkeen tehdä uudelleen. Katsastus maanantaina, niin selviää onko Volvossa vikoja.
Screenshot_20240615_171759_Photos~2.jpg
 
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:
Screenshot_20240616_145510_Chrome.jpg


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
 
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?
 
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?
Esim tuolta halvimmat olisi Pirelli ja Barum. Itsellä tuo Barum 5 on ollut aivan hyvä. Koko vaan on vähän eri 235/40R18. Ei voi siis aivan suoraan verrata.

Tuolta tilaamalla saa halvemmalla. 140€:

Edit:
Irtorenkaille asennus on täällä 80€ luokkaa. Eli alle asennettuna sitten tietysti hieman enemmän.
 
Ja halppisconttien (Barum) lisäksi pienellä 36e lisäsijoituksella saa jo mm.:

Pitäs tuostakin vielä asennus- ja kaljarahoja jäädä ja olisi jo oikeasti hyvää sadekelinpitoa tuohon rahaan, jos en testejä väärin muista.
 
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
 
Hankookit noista. Tai jos haluat sijoittaa enemmän niin Goodyear.
 
Itsellä ollut nyt jo neljättä kesää 2013 CC:ssä Ultra Speed 2:set ja tyytyväinen olen ollut, ei mitään valittamista renkaissa ja pintaakin on vielä reilusti jäljellä.
 
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
Noista valitsisin lähinnä hinnan takia Prime4.
 
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.

Brittitestit voisivat olla meille relevantteja, kun sielläkin on suomalaiseen tapaan huonokuntoista tietä. Kolme noista rengasmalleista oli Auto Expressin viimevuotisessa testissä, ja Conti oli toiseksi hiljaisin Pirellin jälkeen. Hankook jäi melko lailla jumbosijalle ohjaamomelussa. Goodyear asettui siihen välimaastoon, ja noin muutoin Goodyear on kyllä hyvä kumi, polttoainepihi ja samalla ominaisuuksiltaan tasapainoinen.

 
Eikös ainakin Continentalilla ole versio jossa on sitä vaimennusvaahtoa sisällä. Goodyearilla myös.

Tosin ei tainnut olla saatavilla kaikkia kokoja ja kun katson niin kummankaan valmistajan sivut ei selvästi kerro, missä kokoluokissa noita saa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 507 946
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom