Kesärenkaat - yleisketju

Nimenomaan. :tup: Kun ihmisillä, varsinkin nastoilla rapsuttelevilla on usein ähky vaihtaa kesärenkaat heti kun alkaa keväältä näyttää ja sitten tulee tälläisiä aamuja kuten nyt huhtikuun alussa eteläisessä Suomessa, jokakelin antaa anteeksi sen hosumisen kun takatalven lumipyryssä kynnät päätien sohjoon viemään lasta hoitoon ja itseäsi töihin. :comp:
 
Jos renkaan ulkosyrjässä on pieni painauma, niin se tarkoittanee runkovikaa ja uusimistarvetta. Onko näin?

Jos uusii vain yhden akselin renkaat, niin millainenkohan olisi hyvä DOT20 nokialaisten pariksi? Kannattaako premiumrengas vai pitäisikö ottaa jokin halvempi Toyo tms., jotta pitoero ei olisi niin iso?
 
Jos renkaan ulkosyrjässä on pieni painauma, niin se tarkoittanee runkovikaa ja uusimistarvetta. Onko näin?

Jos uusii vain yhden akselin renkaat, niin millainenkohan olisi hyvä DOT20 nokialaisten pariksi? Kannattaako premiumrengas vai pitäisikö ottaa jokin halvempi Toyo tms., jotta pitoero ei olisi niin iso?

Eli se hajonnut rengas on Nokian renkaat? Onko ostettu suomesta ja onko se ns. paikallista mallistoa?


Nämä vastuuehdot kattavat Nokian Renkaat Oyj:n (”Nokian Renkaat”) tai sen konserniyhtiöiden valmistamien/valmistuttamien Nokian Tyres -merkkisten renkaiden raaka-aine- ja valmisteviat. Vastuu on voimassa viisi (5) vuotta renkaan valmistuksesta.

Jos on, niin kysyisin aspasta että pitääkö käydä näyttämässä vianorilla tms. Hyvällö säkällä saattaa saada uuden/uudet tilalle kohtuukustannuksin.
 
Eli se hajonnut rengas on Nokian renkaat? Onko ostettu suomesta ja onko se ns. paikallista mallistoa?




Jos on, niin kysyisin aspasta että pitääkö käydä näyttämässä vianorilla tms. Hyvällö säkällä saattaa saada uuden/uudet tilalle kohtuukustannuksin.

Luulisin, että ne hankittiin aikanaan Euromasterilta tai Vianorilta. Hakka Green 3. Mutta kuittia ei ole ja olen melko varma, että rengas on kolautettu johonkin, koska pullistuma on siis tosiaan renkaan ulkoreunalla ja tosiaan sisäänpäin (eikä ulospäin).
 
Luulisin, että ne hankittiin aikanaan Euromasterilta tai Vianorilta. Hakka Green 3. Mutta kuittia ei ole ja olen melko varma, että rengas on kolautettu johonkin, koska pullistuma on siis tosiaan renkaan ulkoreunalla ja tosiaan sisäänpäin (eikä ulospäin).
Oisko kurouma? Tuossa Continentalin selitys siitä : linkki

Kyljen kurouman tunnistaminen
Olennaista on tietää, että renkaan kyljen kuroumat ovat vaarattomia, eivätkä ne vaikuta haitallisesti ajo- tai turvallisuusominaisuuksiin.

Renkaassa olevaa kuroumaa voi havainnollistaa siten, että kuvittelet sitovasi narun täyteen puhalletun ilmapallon ympärille ja vetäisit sitten narua varovasti tiukemmalle. Tällöin syntyy renkaan kyljen kuroumaa vastaava ilmiö.

Renkaan valmistuksen aikana - tai pikemminkin rungon valmistamisen aikana, johon teräsvyö ja kulutuspinta kiinnitetään - rungossa on yleensä yksi ja joskus kaksi saumaa. Nämä sauman kohdat tehdään päällekkäissaumana, jotka näkyvät joskus kuroumana renkaan kyljessä sen asentamisen ja täyttämisen jälkeen.

Jos kuitenkin olet epävarma, anna pätevän rengasasiantuntijan tarkastaa mahdolliset renkaasi kyljen kuroumat.
 
Onko Triangle EffexSportista kokemuksia?
Mm. tätä olisi tarjolla paikallisessa rengasliikkeessä (hintaa tai muita vaihtoehtoja en ole vielä kysynyt). Ei toisaalta houkuttele alkaa nyt tilaamaan netistä, ja melkein ollaan jo kohta myöhässäkin sen suhteen :D

Ei ilmeisesti testattu oikein koskaan missään. Oma epäilys on että testeissä häviäisi esim. Qirin 990:lle mut olisko jollain näistä omakohtasia kokemuksia?

Tyrereviews.comissa näemmä 3:ssa testissä mukana ja aina häntäpäässä. Taidan tuon kyllä unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Greentracin emoyhtiö näyttäisi olevan Keter Tyre, että jos luotat ’Keteriin’, niin eihän ’Greentracitkaan’ voi ihan huonoimmasta päästä olla… ;)

Mutta vähän vakavammin, nuo muut kiinalaiset Linglong Greenmax HP010 ja Landsail Sentury Qirin 990 ovat sentään joskus olleet ihan TM/Tuulilasi/Saksalaisissa lehdissä testeissä, mutta tuosta Greentracista ei löydy googlettamalla oikeastaan yhtään mitään tietoa. Ihan jokeri rengas.
 

Liitteet

  • IMG_5126.jpeg
    IMG_5126.jpeg
    213,6 KB · Luettu: 60
mitäs väki mieltä nexen- renkaista? houkuttelis, kun ainakin ilmoittavat olevan hiljaisia....? ja hintakaa ei paha
 
En ota muihin kantaa mutta omat Landsailit ovat pesseet Nokian bluet 6-1. Hiljaisemmat, kestävämmät, paljon halvemmat...
 
Mulla oli edelliset renkaat Nexen N’Blue HD Plus ja oikein tyytyväinen niihin olin. Normi ajossa ihan täydelliset, mielestäni hiljaiset ja mukavat, pitoa ihan riittävästi.

Muuten olisin ostanut uudelleen samat, mutta mulla tuli kuitenkin kulutuspinnalle pieniä hiushalkeamia (ns. ’dry rot’, kts. kuva alla), niin jouduin nyt vaihtamaan renkaat vähän etuajassa vaikka pintaa olisi vielä vähän ollut.

Voi olla yksittäistapaus, mutta tämän kokemuksen takia en osta nyt toisia Nexeneitä vaan kokeilen Linglongia välillä. Nexenit oli muistaakseni alla noin 4 vuotta.
 

Liitteet

  • IMG_5128.png
    IMG_5128.png
    1,1 MB · Luettu: 260
Viimeksi muokattu:
Noita on ollut ensiasennusrenkaina osassa korealaisia autoja mitä Suomessa ollut myynnissä eli ihan käyttökelpoisia renkaita ovat.
Myös työkaverin 2022 VW Golfissa oli ensiasennusrenkaina Nexenit, olisiko ollut N’Fera Sport. Että kyllä luottoa näköjään löytyy myös Volkkarilta.
 
Mulla oli edelliset renkaat Nexen N’Blue HD Plus ja oikein tyytyväinen niihin olin. Normi ajossa ihan täydelliset, mielestäni hiljaiset ja mukavat, pitoa ihan riittävästi.

Muuten olisin ostanut uudelleen samat, mutta mulla tuli kuitenkin kulutuspinnalle pieniä hiushalkeamia (ns. ’dry rot’, kts. kuva alla), niin jouduin nyt vaihtamaan renkaat vähän etuajassa vaikka pintaa olisi vielä vähän ollut. Siksi en osta nyt enää Nexeniä vaan kokeilen Linglongia välillä. Nexenit oli muistaakseni alla noin 4 vuotta.
Paljonko noihin on kilometrejä kiepattu, miten säilytetty ja millä paistoleimalla?

Ei tuo kyllä laatuna oikein vakuuta jos neljässä vuodessa rengas on tuossa kunnossa. Pintaa vaikuttaisi kuitenkin olevan vielä jäljellä mutta urien pohjallakin on aika pahan näköistä murtumaa. Vaikea olla edes varma, onko miten syvälle vauriota mutta vaihtokunnossahan nuo kyllä ovat.
 
Paistoleimaa en tosiaan tarkkaan muista, kun just heitin eilen nuo renkaat liikkeeseen, että vaihtavat Linglongit tilalle. Mutta paistoleima oli ostettaessaa tuore, että nelisen vuotta sanoisin. Kilometreistä en osaa tarkkaan sanoa, kun ajomäärät ovat viime aikoina romahtaneet. Muutama kymmenen tuhatta? Ihan normaalisti ovat kuluneet, ei fiiliksiä kumpaankaan suuntaan.

Ulkovarastossa on säilytetty eli säilytyskaudella ei ole saanut vettä tai UV-säteilyä, mutta talven pakkasia kyllä. Pihan parkkpaikka on täysin varjottomassa paikassa, eli renkaat on kesäisin alla ollessaan saaneet lämpöä ja aurinkoa täysin rajoituksetta.

Itse suosittelen noita N’Blue HD Plus renkaita jos kilometrejä tulee paljon, eli ne saa kulutettua parissa vuodessa pois. Oli kyllä hyvät ajaa. Mutta jos ajoa tulee vähän, niin sitten ei ehkä kannata tätä N’Blueta ottaa. Nää oli mullekin ekat renkaat, joissa koskaan on tällaista halkeilua tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Greentracin emoyhtiö näyttäisi olevan Keter Tyre, että jos luotat ’Keteriin’, niin eihän ’Greentracitkaan’ voi ihan huonoimmasta päästä olla… ;)

Mutta vähän vakavammin, nuo muut kiinalaiset Linglong Greenmax HP010 ja Landsail Sentury Qirin 990 ovat sentään joskus olleet ihan TM/Tuulilasi/Saksalaisissa lehdissä testeissä, mutta tuosta Greentracista ei löydy googlettamalla oikeastaan yhtään mitään tietoa. Ihan jokeri rengas.
Siis nyt vasta tajusin että mulla on toisessa autossa Intertrac TC515 -renkaat, jotka on viime keväänä Kärkkäiseltä ostettu. Merkki oli vaan niin outo etten muistanut sitä. Taitaa olla samoja renkaita :lol:

Intertrac TC515 tuli joku vajaa 10tkm ajettua viime kesänä ja ei niissä mitään ihmeempää valittamista kyllä ollut. Loppusyksyn märillä keleillä olivat aika herkät puskemaan jos sattui reilumpaa vauhtia ajamaan moottorien ramppeja, mutta muuten sopivat tylsään kotiloon ihan hyvin.
 
Tuossa on vielä eiliseltä kuva kolmesta renkaasta, kaikissa urien pohjalla sivuilla pientä halkeilua. Olivat ainakin tasalaatuiset… :lol: Liekö ominaisuus vai vain maanantaikappaleet? Tuo neljäs sivulla näkyvä rengas on eri rengas, siksi siinä ei ole halkeamia.
 

Liitteet

  • IMG_5079.jpeg
    IMG_5079.jpeg
    418,9 KB · Luettu: 231
Siis nyt vasta tajusin että mulla on toisessa autossa Intertrac TC515 -renkaat, jotka on viime keväänä Kärkkäiseltä ostettu. Merkki oli vaan niin outo etten muistanut sitä. Taitaa olla samoja renkaita :lol:

Intertrac TC515 tuli joku vajaa 10tkm ajettua viime kesänä ja ei niissä mitään ihmeempää valittamista kyllä ollut. Loppusyksyn märillä keleillä olivat aika herkät puskemaan jos sattui reilumpaa vauhtia ajamaan moottorien ramppeja, mutta muuten sopivat tylsään kotiloon ihan hyvin.
Bingo!
Nyt alkoi sitä referenssiä sitten löytymään.
Eli Keter valmistaa Intertrac renkaita, tässä esim. Kärkkäiseltä hyviä arvosteluja:

Ja nyt sitten Intertrac on nähtävästi Kärkkäiseltä loppunut/lopetettu ja Greentrac tullut tilalle.

Sulle siis ’tuttu ja turvallinen’ valmistaja. Täysin samat renkaat nuo Inter ja Green eivät kuitenkaan ole, rengaskuvio näyttäisi olevan Kärkkäisen kuvien perusteella erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Aiempaan keskusteluun viitaten. Rengasliike heitti nuo kaikki vanhan auton neljä rengasta uuden auton vanteille. Sanoin vielä, että katsokaa, ilkeääkö ne siirtää toisille vanteille. Ilkesivät.

Nyt sitten jatkuu mahdollisimman edullinen autoilu. Vaikka joku tuleekin sanomaan, että 80€ vannetöistä on liikaa, kun kyseessä olivat 5-6 mm pintaa omaavat Nokian Hakka Greenit, jotka tunnetaan alle sulamisesta. Voi olla, mutta minimi-investoinnilla päästiin, kun ei tarvinnut hommata uusia kumeja.
 
Noista 1001renkaiden toimitusajoista...pari viikkoa näyttäs tällä hetkellä olevan toteuma Ranskasta ja Belgiasta, puolet tuosta Suomen päässä koska pääsiäinen välissä. GLS toimittaa, ainakin omilla hoodeilla Schenker hoiti jakelun mallikkaasti.

Nexen N'Blue...mulla on tollanen pari varastossa ties kuinka monetta vuotta, pitää tsekata niiden tilanne.
 
Nexen N'Blue...mulla on tollanen pari varastossa ties kuinka monetta vuotta, pitää tsekata niiden tilanne.

Olikin N'Blue ECO:t joissa olkapään palat on erilaiset, mutta ei halkeilua, DOT15. Likimain kaikissa ulkona vanteettomina/paineettomina säilytetyissä 5-10 vuotta vanhoissa ehtootpuolella olevissa merkkirenkaissa oli havaittavissa urien pohjalla halkeilua.
 
Mercedes w212 autoon pitäisi renkaat ostaa. Rek.otteessa merkintä 225/55R16 xl 99w. Pitääkö tuo xl merkintä olla? 99 kantavuusluokka kuitenkin on sama noissa linkin renkaissa.

 
Mercedes w212 autoon pitäisi renkaat ostaa. Rek.otteessa merkintä 225/55R16 xl 99w. Pitääkö tuo xl merkintä olla? 99 kantavuusluokka kuitenkin on sama noissa linkin renkaissa.


Ei ole pakko olla xl, kantavuus riittää.
Tuossa koossa kannattaa myös katsoa premium kumit, ei isoa hinta eroa eikä kärsi ajominaisuudet :)
 
Tulee siinä herkästi vähintään satanen lisää, riippuu tilanteesta onko se merkittävää.

Black, round, Sailun riittää kunhan ei nahkoille aja.
 
Black, round, Sailun riittää kunhan ei nahkoille aja.

Heh. Itse laitoin tollaset meseen(w202) tosin 215/55/16 koossa ja yhdenkesän kokemuksella ihan tyytyväinen noihin. Melu, pito ja uraherkkyys ok. Jämäkämpi ajettava kuin edelliset Landsail ls388:sit. Märkäpidossa ja mukavuudessa vähän häviää Landsailille, mutta saattaa sopia muutenkin mukavan mesen alle jopa paremmin. Omaa kokemusta tosin hämärtää ettei ole premiumrenkaita ollut alla enää vuosiin.
 
Toimiiko kitkarenkaat kesällä? Olen lukenut, että ei, mutta onko tuo totta? Pitäisi uusia renkaat ja omalla ajomäärällä vähän houkuttelisi vain hankkia yhdet hyvät kitkat, mutta jos se ei ole toimiva ratkaisu niin sitten ei tietenkään kannata.
 
Talvirenkaat=talvirenkaat ja kesärenkaat=kesärenkaat, talvirenkaat≠kesärenkaat ja kitkat=talvirenkaat.

Voi ne ns. ajaa loppuun kesällä kun vain ymmärtää, että ne on paskat kesärenkaat, mutta jos ajattelet ajavasi niillä vielä seuraavana talvena, pilasit niiden pidon juuri kesäkuukausina.

Osta mieluummin Michelinin Crossclimate 2 jos yhdellä sarjalla haluat surrata.
 
Osta mieluummin Michelinin Crossclimate 2 jos yhdellä sarjalla haluat surrata.
Nuo ei kuitenkaan taida oikeaan talvikeliin sopia, joten ehkä parempi sitten kuitenkin ostaa normi kesärenkaat ja nastarenkaat.

Toinen tyhmä kysymys: jos nykyinen rengas on 225/45R17, niin voikohan tuon paikalle vaihtaa esim. 225/50R17 ilman sen suurempaa hämminkiä? Tuossahan siis olisi jonkinlainen ero profiilissa. Noita 45 profiilin renkaita näyttää olevan niukasti ja hinnat myös kovempia.
 
Nuo ei kuitenkaan taida oikeaan talvikeliin sopia, joten ehkä parempi sitten kuitenkin ostaa normi kesärenkaat ja nastarenkaat.

Toinen tyhmä kysymys: jos nykyinen rengas on 225/45R17, niin voikohan tuon paikalle vaihtaa esim. 225/50R17 ilman sen suurempaa hämminkiä? Tuossahan siis olisi jonkinlainen ero profiilissa. Noita 45 profiilin renkaita näyttää olevan niukasti ja hinnat myös kovempia.
225/45R17 luulisi löytyvän paremmin kuin 50 profiililla, tuo koko kun on esim. tiettyjen Golffien oletus :hmm: En muista oliko 50 profiilinen sitten Passateissa.
Joka tapauksessa ei pitäisi olla ongelma löytää kumpiakin ja samaa mieltä on nopea nettihaku, 50 profiiliset näyttäisi myös olevan kalliimpia.
Laskurin mukaan muutos 225/45 -> 225/50 muuttaisi mittarivirhettä +4.

225/45 - Renkaat 225 45 R17 kesä | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
225/50 - Renkaat 225 50 R17 kesä | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
 
Omasta mielestäni kiinalaiset renkaat ovat parantuneet huimasti vuosien varrella. Daewoo Matiz "autossa" oli aikanaan jotain kiinalaisia, tais olla Wanli, Camac ja ehkä Sunnyt. No kaikki ne olivat aivan täyttä roskaa. Heti kun satoi, niin ei ollut mitään pitoa. Tämä oli noin vuonna 2007. Autossa oli sentään hurjat 50hv, niin ei sen varmaan pitäs kakkosella sutia märällä kuitenkaan.

Nyt on CLK-Mesen alla ollut ensin Gt Radial (yms) ja nyt Trianglet ja ei ole mitään ihmeempiä murheita ollut. Ostan varmaan toistamiseenkin jotain halpisrenkaita, kunhan edes jotain tietoa on merkistä. 225-40-18 koossa kun alkaa olla jo hinnassakin vähän eroa. Ainoa mikä Trianglessa minua on ärsyttänyt on uraherkkyys, jostain syystä 17" talvirenkaat, Trianglet nekin ei kärsi olleenkaan urista ja nuo 18" taas löytää kaikki urat. Ehkä Mersuun sopisi pystyolkaisempi rengas.
 
Sailunista... Kannattaa katsoa että saa edukkaasti vanteille asti, ainakin omat Attrezzot kuluu ihan älytöntä tahtia. Tulee äkkiä kalliit renkaat jos joutuu pari satsia ostamaan että pääsee laaturenkaiden kilsoille.

Jaa aiemmin paljon kehuttu Qirin 990 peränpitäjä. Jännä homma, täytyy etsiä tuo testi.

Mikä sitten tarkoittaa kehuttu, varmaan on hiljainen eikä huomaa uria, mutta jos kolme vuotta sitten sama lehti löytää puutteita "poor handling in the dry, understeer in the wet, low aquaplaning resistance" ja tuon jälkeen useimmilta valmistajilta on tulleet uudet mallit niin paha sitä sijoitusta on nostaa sieltä tokavikasta.

Testattu sama koko kuin Adacilla jolla Michelin Primacy 4+ otti kakkossijan. Kumhon HS52 molemmissa kolmonen ja Adacilla paras kulutuskestävyys, vois olla oma valinta.
 
saakeli oli kovat kumit nyt tälle kaydelle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! saakeli smootti oli mersu meni ku sukilla ku kävin motarilla vetäsee 180km/h

Landsail Sentury Qirin 990 205/55R16 94Y XL


  • Hankook Ventus Prime 3 K125 225/50 R16 92W XL, FR
 
Toimiiko kitkarenkaat kesällä? Olen lukenut, että ei, mutta onko tuo totta? Pitäisi uusia renkaat ja omalla ajomäärällä vähän houkuttelisi vain hankkia yhdet hyvät kitkat, mutta jos se ei ole toimiva ratkaisu niin sitten ei tietenkään kannata.
Ei. Ne on sairaan liukkaat. Luistaa erityisesti lämpimällä asfaltilla ja märällä. Löysä runko hirveä mutkissa. Kuluu nopeasti kun kumiseoksen ei oo tarkoituskaan kestää kuumaa asfalttia. Eli kertauksena, kesäkelillä kääntyy huonosti, kiihtyy huonosti, pysähtyy huonosti ja kuluu nopeasti. Muuten hyvä ja hiljainen. Ai niin, vesikelillä huono myös.

Cross climate toimii ensilumilla ja takatalvessa, jäällä huonosti vrt. oikea talvirengas. Ehkä voisi toimia esim. etelä-suomessa jos ei ole mikään pakko ajaa pahoilla keleillä aamuruuhkassa tms. Mutta ei toimi kiillottuneella jäällä yms. Oma kokemus että takatalvilumipyryssä CC toimii uutena paremmin kuin kulunut kitka, 5 mm tms. Mutta ne jääpaikat… Kesärenkaana keskinkertainen, mutta mitä muuta voi odottaa? Ei sen kuvion/kumiseoksen pitäisikään toimia! Toinen kysymys että kylmillä välikeleillä toimii hyvin, eli keskimäärin turvallisuus?

Youtubessa tyrereviews tms. iso kanava jossa ihan numerodataa vertailuissa, esim. eri rengastyyppien toimivuus eri olosuhteissa.
 
Lisäksi kitkarenkaat on märällä kesäkelillä ihan perhanan liukkaat. Jarrutusmatkat on pirun pitkät yms. Kesäksi kesärenkaat.
 
Ei. Ne on sairaan liukkaat. Luistaa erityisesti lämpimällä asfaltilla ja märällä. Löysä runko hirveä mutkissa. Kuluu nopeasti kun kumiseoksen ei oo tarkoituskaan kestää kuumaa asfalttia. Eli kertauksena, kesäkelillä kääntyy huonosti, kiihtyy huonosti, pysähtyy huonosti ja kuluu nopeasti. Muuten hyvä ja hiljainen. Ai niin, vesikelillä huono myös.

Cross climate toimii ensilumilla ja takatalvessa, jäällä huonosti vrt. oikea talvirengas. Ehkä voisi toimia esim. etelä-suomessa jos ei ole mikään pakko ajaa pahoilla keleillä aamuruuhkassa tms. Mutta ei toimi kiillottuneella jäällä yms. Oma kokemus että takatalvilumipyryssä CC toimii uutena paremmin kuin kulunut kitka, 5 mm tms. Mutta ne jääpaikat… Kesärenkaana keskinkertainen, mutta mitä muuta voi odottaa? Ei sen kuvion/kumiseoksen pitäisikään toimia! Toinen kysymys että kylmillä välikeleillä toimii hyvin, eli keskimäärin turvallisuus?

Youtubessa tyrereviews tms. iso kanava jossa ihan numerodataa vertailuissa, esim. eri rengastyyppien toimivuus eri olosuhteissa.

CrossClimaten jääominaisuuksista en tiedä, mutta pitää muistaa, että amerikkalaiset ajavat vastaavilla all-weathereilla (ja huonommilla sikäläisillä all-seasoneilla, jotka muistuttavat enemmän kesärengasta) tuosta noin talven läpi. Toki sikäläinen talvi on yleensä hieman erilainen ja mm. suolaa käytetään paljon.

Mutta tuollahan noita tuloksia tosiaan on:


Yksi vaihtoehto voisi olla KE-kitkat, joita kuulemma mm. Saksassa käytetään vuokra-autoissa ympäri vuoden. Ilmeisesti KE-kitkat kestävät kesäkäytön ihan hyvin talviominaisuuksien liiemmin kärsimättä ja talviominaisuudet ovat vähän paremmat kuin CrossClimatessa. Tuo Tyre Reviewsin Jonathan Benson tarjosi yhtenä vaihtoehtona UK:n ilmastoon myös KE-kitkarengasta (Youtube). Eräs raskaan kaluston kuljettajana työskentelevä kaverini ajaa talvisin etuveto-japsillaan KE-kitkoilla, jotka tulivat tuontiauton mukana, eikä hän ole erityisemmin niistä valitellut. Tosin hänen ajonsakin ovat liki täysin PK-seudulla, jossa teiden kunnossapito on jo julkisen liikenteen vuoksi keskimääräistä parempaa.

Se noissa tosin on, että urasyvyydestä ja kumin tuoreudesta kannattaisi luultavasti pitää huoli, jos aikoo ajella KE-kitkoilla tai all-seasoneilla. Kun se suorituskyky on pohjoismaisia talvirenkaita huonompi jo valmiiksi, niin tuskin se ainakaan paranee iän ja kulumisen myötä... Mutta jos kilometrejä kertyy tosi vähän tai sitten niin paljon, että uusii renkaat joka syksy, niin silloin tämäkin saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa.
 
Kyselen nyt täältä kun liippaa asiaa ja tämä on aktiivinen ketju.

Olis mahdollisuus saada edullisesti uudet vanteet kulahtaneiden tilalle. Tämän hetkisissä renkaissa on vielä 4-5mm pintaa jäljellä ja sen verran tuoreet tpms-anturit että noilla varmaan kesä tai kaksi vielä menis.

Pystyyköhän noita antureita siirtämään ehjänä vanteista toiseen vai onko ne suunniteltu kertaalleen kiinnitettäväksi? Rengasliikekin varmaan tästä jotain rahaa haluaa, mahtaiskohan selvitä ”normaaleilla” rengastyön hinnoilla vai mahtaako liike ottaa enemmän tollaisista töistä kun ei renkaita ja vanteita osta heiltä vaan pelkät työt?

Jos tulee paljon kuluja niin ei ehkä maksa vaivaa kikkailla ja siirtää renkaita ja antureita uusille vanteille vuodeksintaimkajdeksi vaan laittaa suoraan uudet vanteelle, mutta onko jollain kokemuksia tällaisista venkslauksista ja niiden kistannuksista?
 
Kyselen nyt täältä kun liippaa asiaa ja tämä on aktiivinen ketju.

Olis mahdollisuus saada edullisesti uudet vanteet kulahtaneiden tilalle. Tämän hetkisissä renkaissa on vielä 4-5mm pintaa jäljellä ja sen verran tuoreet tpms-anturit että noilla varmaan kesä tai kaksi vielä menis.

Pystyyköhän noita antureita siirtämään ehjänä vanteista toiseen vai onko ne suunniteltu kertaalleen kiinnitettäväksi? Rengasliikekin varmaan tästä jotain rahaa haluaa, mahtaiskohan selvitä ”normaaleilla” rengastyön hinnoilla vai mahtaako liike ottaa enemmän tollaisista töistä kun ei renkaita ja vanteita osta heiltä vaan pelkät työt?

Jos tulee paljon kuluja niin ei ehkä maksa vaivaa kikkailla ja siirtää renkaita ja antureita uusille vanteille vuodeksintaimkajdeksi vaan laittaa suoraan uudet vanteelle, mutta onko jollain kokemuksia tällaisista venkslauksista ja niiden kistannuksista?
Sitä venttiiliosaa saa erikseen, ruuvi irti vanhasta->anturiosa irti->uusi venttiiliosa anturiin->anturi/venttiilikombo uuteen vanteeseen.
 
CrossClimaten jääominaisuuksista en tiedä, mutta pitää muistaa, että amerikkalaiset ajavat vastaavilla all-weathereilla (ja huonommilla sikäläisillä all-seasoneilla, jotka muistuttavat enemmän kesärengasta) tuosta noin talven läpi. Toki sikäläinen talvi on yleensä hieman erilainen ja mm. suolaa käytetään paljon.

Mutta tuollahan noita tuloksia tosiaan on:


Yksi vaihtoehto voisi olla KE-kitkat, joita kuulemma mm. Saksassa käytetään vuokra-autoissa ympäri vuoden. Ilmeisesti KE-kitkat kestävät kesäkäytön ihan hyvin talviominaisuuksien liiemmin kärsimättä ja talviominaisuudet ovat vähän paremmat kuin CrossClimatessa. Tuo Tyre Reviewsin Jonathan Benson tarjosi yhtenä vaihtoehtona UK:n ilmastoon myös KE-kitkarengasta (Youtube). Eräs raskaan kaluston kuljettajana työskentelevä kaverini ajaa talvisin etuveto-japsillaan KE-kitkoilla, jotka tulivat tuontiauton mukana, eikä hän ole erityisemmin niistä valitellut. Tosin hänen ajonsakin ovat liki täysin PK-seudulla, jossa teiden kunnossapito on jo julkisen liikenteen vuoksi keskimääräistä parempaa.

Se noissa tosin on, että urasyvyydestä ja kumin tuoreudesta kannattaisi luultavasti pitää huoli, jos aikoo ajella KE-kitkoilla tai all-seasoneilla. Kun se suorituskyky on pohjoismaisia talvirenkaita huonompi jo valmiiksi, niin tuskin se ainakaan paranee iän ja kulumisen myötä... Mutta jos kilometrejä kertyy tosi vähän tai sitten niin paljon, että uusii renkaat joka syksy, niin silloin tämäkin saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa.
Täällä hieman pohjoisemmassa suomessa pitää kyllä olla kunnot talvirenkaat talvea varten. Joten ostan kuitenkin normaalit kesärenkaat + nastat, paikallisesta rengasliikkeestä sai ihan hyvän "kevättarjouksen" kysymällä.
 
*renkaat tilattu*


Mikäs muuten nykyään on se "hyvä ja halpa" rengas jos päätyis uusimaan kesärenkaat?
17" vanteelle ja 45 profiililla, leveys 215 tai 225 lähinnä vaihtoehtoina.

Joitain halpiksia saa jopa tuonne viiden kympin seuduille kappaleelta ja toisia pari kymppiä kalliimmalla. Satasen pinnassa alkaa olemaan sitten jopa Kumhoa ja Hankookia. Mitä nyt tässä olen katsellut niin ainakin seuraavia vissiin uskaltais ostaa:

- Landsail Qirin 990 (n. 75€)
- LingLong GreenMax (n. 65€)
- Sava Intensa (n. 75€)

Mites nää Minervat, onko ne ihan susia vai ajaako asiansa? Esim. F205 mallia sais myös noin 65 euroon.
Kärkkäisellä tarjouksessa Greentrac Journey-X, sais nyt 50 eurolla, onko tästä mitään tietoa? Vähän löytyi netistäkään juttua tästä mallista kun taitaa olla uutuus...

Jos katsoo pikkuisen arvokkaampia niin Hankook Ventus Prime4 K135 sais tilattuna n. 85 eurolla ja liikkeissäkin satkun pintaan. Onko tämä jo parempi kuin nuo halpikset ja kannattaisko panostaa muutama kymppi lisää?

Aina tää on tää sama ihmettely kun uusia renkaita ostaa...
 
Viimeksi muokattu:
Nämä Turanza kutoset ajattelin hakea puolison autoon, kun on ihan sopiva hintakin vielä. Harmi ettei Bridgestonet olleet mukana TM:n kesärengasvertailussa, mutta muualta näyttäisi saaneen kehuja. Olisiko jollain kuitenkin täällä näistä pahaa sanottavaa?


20240412_083410.jpg
 
Mikäs muuten nykyään on se "hyvä ja halpa" rengas jos päätyis uusimaan kesärenkaat?
17" vanteelle ja 45 profiililla, leveys 215 tai 225 lähinnä vaihtoehtoina.

Linglong on hyvä&halpa. Jos ei kiinankumi motivoi ennakkoluulojen, periaatteiden tmv syyn vuoksi niin Barum. Savakin varmaankin menee.
 
Kun vertaa niin kannattaa laskea käyttöiän ja kulutuksen vaikutus mukaan. Pari desiä eroa x 30tkm on jo yli satanen. Renkaiden ominaisuuksissa on eroja, osa kestää testeissä merkittävästi pidempään, siis kymmeniä prosentteja. Vierintävastus ja kestävyys on kumiseoksen näkökulmasta vastakkaisia tavoitteita, tai tätä väittävät syyksi että jenkkimarkkinoilla luvataan älyttömiä mailitakuita. Siis tyyliin 50t mailia. Kun sillä rullaavuudella on vähemmän väliä. Laatumerkkien renkaissa ominaisuudet on paremmin tasapainossa, eli kestävyys ei tule muiden ominaisuuksien kustannuksella.
Tästä syystä väittäisin että yleisissä kovan kilpailun rengaskokoluokissa halpisten säästö voi kadota, jos huomioidaan kulutus ja käyttöikä.

Tldr: korealaiset Hankook ja Kumho voi olla aika hyvä kompromissi. Joku satanen muutenkin katoaa kokonaiskustannuksiin autoilussa. Ja ne ajo-ominaisuudet, jarrutusmatkat jne.
 
Mikäs muuten nykyään on se "hyvä ja halpa" rengas jos päätyis uusimaan kesärenkaat?
17" vanteelle ja 45 profiililla, leveys 215 tai 225 lähinnä vaihtoehtoina.
Toi Kumho ecsta hs 52 ainakin pärjännyt erinomaisesti testeissä. Saattaisi kallistua siihen jos olisi uusille renkaille tarvetta.
 
Mikäs muuten nykyään on se "hyvä ja halpa" rengas jos päätyis uusimaan kesärenkaat?
17" vanteelle ja 45 profiililla, leveys 215 tai 225 lähinnä vaihtoehtoina.

Joitain halpiksia saa jopa tuonne viiden kympin seuduille kappaleelta ja toisia pari kymppiä kalliimmalla. Satasen pinnassa alkaa olemaan sitten jopa Kumhoa ja Hankookia. Mitä nyt tässä olen katsellut niin ainakin seuraavia vissiin uskaltais ostaa:

- Landsail Qirin 990 (n. 75€)
- LingLong GreenMax (n. 65€)
- Sava Intensa (n. 75€)

Mites nää Minervat, onko ne ihan susia vai ajaako asiansa? Esim. F205 mallia sais myös noin 65 euroon.
Kärkkäisellä tarjouksessa Greentrac Journey-X, sais nyt 50 eurolla, onko tästä mitään tietoa? Vähän löytyi netistäkään juttua tästä mallista kun taitaa olla uutuus...

Jos katsoo pikkuisen arvokkaampia niin Hankook Ventus Prime4 K135 sais tilattuna n. 85 eurolla ja liikkeissäkin satkun pintaan. Onko tämä jo parempi kuin nuo halpikset ja kannattaisko panostaa muutama kymppi lisää?

Aina tää on tää sama ihmettely kun uusia renkaita ostaa...


- Landsail Qirin 990 (n. 75€) erittäin kova rengas suosittelen ota XL vahvuutena itellä menee nii hienosti 180kymppiä motarilla mersu rengasmelu pieni pitoa on aivan tajuttoman kova rengas hintaluokassaa, painojakaan ei tarvinnu laitella 23vuotta vanhoille vanteille ku 10grammaa perpuoli.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom