CrossClimaten jääominaisuuksista en tiedä, mutta pitää muistaa, että amerikkalaiset ajavat vastaavilla all-weathereilla (ja huonommilla sikäläisillä all-seasoneilla, jotka muistuttavat enemmän kesärengasta) tuosta noin talven läpi. Toki sikäläinen talvi on yleensä hieman erilainen ja mm. suolaa käytetään paljon.
Mutta tuollahan noita tuloksia tosiaan on:
All season VS winter tires is a hotly discussed topic, and while we've done our own test at various temperatures, it sadly didn't include any ice testing, or things like wet handling and rolling ...
www.tyrereviews.com
Yksi vaihtoehto voisi olla KE-kitkat, joita kuulemma mm. Saksassa käytetään vuokra-autoissa ympäri vuoden. Ilmeisesti KE-kitkat kestävät kesäkäytön ihan hyvin talviominaisuuksien liiemmin kärsimättä ja talviominaisuudet ovat vähän paremmat kuin CrossClimatessa. Tuo Tyre Reviewsin Jonathan Benson tarjosi yhtenä vaihtoehtona UK:n ilmastoon myös KE-kitkarengasta (
Youtube). Eräs raskaan kaluston kuljettajana työskentelevä kaverini ajaa talvisin etuveto-japsillaan KE-kitkoilla, jotka tulivat tuontiauton mukana, eikä hän ole erityisemmin niistä valitellut. Tosin hänen ajonsakin ovat liki täysin PK-seudulla, jossa teiden kunnossapito on jo julkisen liikenteen vuoksi keskimääräistä parempaa.
Se noissa tosin on, että urasyvyydestä ja kumin tuoreudesta kannattaisi luultavasti pitää huoli, jos aikoo ajella KE-kitkoilla tai all-seasoneilla. Kun se suorituskyky on pohjoismaisia talvirenkaita huonompi jo valmiiksi, niin tuskin se ainakaan paranee iän ja kulumisen myötä... Mutta jos kilometrejä kertyy tosi vähän tai sitten niin paljon, että uusii renkaat joka syksy, niin silloin tämäkin saattaisi olla mahdollisuuksien rajoissa.