Kesärenkaat - yleisketju

Uudet kesänakit olis tarkotus tilailla, onko tuosta gummihusetista kokemuksia, käsittänyt, että ruotsin puolelta saa tällä hetkellä suht edullisesti? Ja olisiko suositella 205/50/17 tai 225/45/17 koossa, 70-100e hintaluokassa. Saab 9-3.

Budjetti riittää 225/45 koossa markkinoiden parhaimpiin eurooppalaisiin renkaisiin edullisimmisissa verkkokaupoissa, tai sitten tuolla kumivessassa paremman keskiluokan Kiinassa valmistettuihin (lue Kumho). 205/50 on aina ollut sen verran kallimpi ettei ikinä ole itse tullut siihen päädyttyä.

Saab on valitettavasti vähän vieras laite, sen verran tiedän että mallin historia pitää lennokkaampia versioita että agraarimpaa tarjontaa, mutta miks mulla on fiilis että saattaa uria löytää keskivertoa herkemmin? Siinä tapauksessa Goodyear Efficient Grip Performance 2? 1001:seltä ja Virosta tuohon satkun pintaan rahteineen.
 
Budjetti riittää 225/45 koossa markkinoiden parhaimpiin eurooppalaisiin renkaisiin edullisimmisissa verkkokaupoissa, tai sitten tuolla kumivessassa paremman keskiluokan Kiinassa valmistettuihin (lue Kumho). 205/50 on aina ollut sen verran kallimpi ettei ikinä ole itse tullut siihen päädyttyä.

Saab on valitettavasti vähän vieras laite, sen verran tiedän että mallin historia pitää lennokkaampia versioita että agraarimpaa tarjontaa, mutta miks mulla on fiilis että saattaa uria löytää keskivertoa herkemmin? Siinä tapauksessa Goodyear Efficient Grip Performance 2? 1001:seltä ja Virosta tuohon satkun pintaan rahteineen.
Mitenkäs tuo kantavuusluokka menee, rekisteriote sanoo että 94w, eli täytyykö noiden uusien renkaiden olla myös tuolla. Aika isolta tuntuu tuo kantavuusluokka.
 
Jos auto ei ole poikkeuksellisen kevyt (Saab ei ole..), niin kannattaa ottaa kotimaisille teille se tukevampi XL-runko. Sama jos autossa on selkeästi camperia, eli kuormittaa toista puolta renkaasta enemmän, vähän kun ajais liian pienellä paineella renkaan toisella kyljellä.
 
Uudet kesänakit olis tarkotus tilailla, onko tuosta gummihusetista kokemuksia, käsittänyt, että ruotsin puolelta saa tällä hetkellä suht edullisesti? Ja olisiko suositella 205/50/17 tai 225/45/17 koossa, 70-100e hintaluokassa. Saab 9-3.
Tilasin itse reilu viikko sitten gummihusetilta ja tavarat olivat sitä mitä piti ja tulivat noin viikossa kotipihalle.
 
Joo, eniten tuossa hämää se, että rekisteriote antaa tuota 94W, mutta sitten taas akselimassa on vain 1125kg, eli sen mukaan 88 riittäisi renkaalle. Omamassa autolla on 1535kg. Eipä ole ennen tullut mietittyäkään tuota renkaiden kantavuusluokkaa, kun on liikkeessä vain käynyt vaihtamassa.
Rekisteriotteeseen on merkattu tyyppihyväksytyt renkaat, joten sitä on lähtökohtaisesti noudatettava. Tähän on olemassa poikkeuksia, eli ilman muutoskatsastusta saa esim. renkaan leveyttä olla 30 mm enemmän ja nopeusluokkaa voi alentaa laittamalla tarran kojetauluun ;) En löytänyt poikkeusta kantavuuteen, joten jos akselimassaehto täyttyy, niin ehkä on sallittua, ehkä ei...
 
Rekisteriotteeseen on merkattu tyyppihyväksytyt renkaat, joten sitä on lähtökohtaisesti noudatettava. Tähän on olemassa poikkeuksia, eli ilman muutoskatsastusta saa esim. renkaan leveyttä olla 30 mm enemmän ja nopeusluokkaa voi alentaa laittamalla tarran kojetauluun ;) En löytänyt poikkeusta kantavuuteen, joten jos akselimassaehto täyttyy, niin ehkä on sallittua, ehkä ei...

Nykyisellään pykälän verran vapaampaa, ilman muutoskatsastusta:

"3) renkaan leveyden muuttaminen enintään 40 millimetrillä tai 20 prosentilla
suurimmasta valmistajan ilmoittamasta tai rekisteriin merkitystä rengasle-
veydestä suuremman arvoista ollessa määräävä, jos renkaiden kantavuus ei
rajoita ajoneuvolle käytössä sallittua akselimassa pienemmäksi kuin akselille
teknisesti sallittu massa ja renkaan ulkohalkaisijan muuttaminen huomioiden
kohtien 3.13 ja 4.8 määräykset;"
 
1001renkaat listaa Goodyearin EG2:sta koossa 225/50/17 hinnaksi 130 e/kpl. Ehkä niillä kesäreissulle, joka olisi varmaan sen 2-3 tuhatta kilsaa.

En tilannutkaan tuolta, mutta sain juuri aamusella alle nuo Goodyearin kumit rengasliikkeen kautta. Loppui Contien poistumisen myötä jyrinä. Renkaiden kuluneisuus on ehkä ollut olennaisessa osassa ongelmassa, mutta olin jo suorastaan ehdollistunut vitutukseen, kun tietämäni karkea pätkä oli edessä. Ajelin lähiseudun pahimmat paikat (mm. Helsingin Myllypurontieltä löytyy maastoa) juuri läpi: näillä kumeilla eivät nuo paikat olisi jääneet erityisesti mieleen. Toivottavasti renkaiden ominaisuudet kestävät kilometrejä.
 
En tilannutkaan tuolta, mutta sain juuri aamusella alle nuo Goodyearin kumit rengasliikkeen kautta. Loppui Contien poistumisen myötä jyrinä. Renkaiden kuluneisuus on ehkä ollut olennaisessa osassa ongelmassa, mutta olin jo suorastaan ehdollistunut vitutukseen, kun tietämäni karkea pätkä oli edessä. Ajelin lähiseudun pahimmat paikat (mm. Helsingin Myllypurontieltä löytyy maastoa) juuri läpi: näillä kumeilla eivät nuo paikat olisi jääneet erityisesti mieleen. Toivottavasti renkaiden ominaisuudet kestävät kilometrejä.
Ainakin adac testien mukaan kulumiskestävyys on parasta luokkaa, kaksin tai jopa kolminkertainen verrattuna kiinalaisiin. Kulutaja lehden testi näyttäisi olevan sama kuin adac:n testi.
 
Tuli menetettyä nettikauppaneitsyys renkaiden osalta. Tilasin rehvid24.ee:stä Hankook Ventus Prime 4 205/55r16 koossa Skoda Octaviaan vajaa 300e hintaan toimitettuna. Nyt odotellaan minkälaiset vetkulat saapuu, niin pääsee kuuntelemaan rengasasentajien vittuilua, kun ei gummeja ostettu heiltä.

Nopeasti renkaat laitettu liikkeelle. Arvioitu toimitus huomenna 5.5. Laitettu neljällä eri seurantakoodilla, eli rengas/paketti tulee. Tää on huolestuttavaa, sillä tuskin PostNord saa neljää pakettia tuotua perille ajallaan hukkaamatta yhtään.
 
Nyt alla 0523/0623 paistetut Goodyear EfficientGrip Performance 2 renkaat joka nurkassa. Ajettu n. 10km ja eivät ainakaan huonot ole. Jos sattuu hyvä tienpätkä, niin kuuluu moottorin ääni sekä kivien rapina lokasuojissa. Huomenna tulee 300-400km lenkki ja pääsee kovempia nopeuksia testaamaan.

Nyt ajettu n. 500km Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55/17 renkailla (BMW 530e):
- motarinopeuksilla (Tampere-Helsinki) melua löytyy, mutta taitaa enemmänkin olla kiinni paskasta tiestä ja ilman huminasta
- 80-100 km/h nopeuksilla miellyttävän hiljainen
- kaupunkissa ja taajamassa tosi kivan hiljainen
- keskikulutus 5,9l/100km ja vakkari päällä motarilla tasasella sähkömoottori käytti 5-10% tehosta nopeuden ylläpitämiseen eli ihan hyvä vierintävastus
- motarinopeuksilla huomasi "vaappumista" (syy ei tiedossa -- ehkä 55% profiili, urat tai löysä alusta)

Kokonaisuutena 800 euron hintaan ihan hyvältä ostokselta tuntuu edelleen.
 
Nyt ajettu n. 500km Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55/17 renkailla (BMW 530e):
...
Kokonaisuutena 800 euron hintaan ihan hyvältä ostokselta tuntuu edelleen.

Kuulostaa ihan yleisessä linjassa olevilta kommenteilta GYEGP2:selle. Oman hankinnan suhteen pidän vähän matalampaa profiilia, 225/45 WR17 XL tilaus lähti 1001:selle just, 389€ rahteineen. Eiköhän noilla cruise päällä putputtele. Contin Premium Contact 7 oli hakusessa, ilmeisesti monella muullakin kun saatavuus vähän yskii ja sitä kautta hinnoissa pientä nousua. Ehkä sitten isommille pyörille jos saavat teitä paikkailtua.
 
Nyt ajettu n. 500km Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55/17 renkailla (BMW 530e):
- motarinopeuksilla huomasi "vaappumista" (syy ei tiedossa -- ehkä 55% profiili, urat tai löysä alusta)

Tien urat, profiili, renkaan olkapään muoto, sivutuuli, rengaspaineet, auton painojakauma, alustan kunto ja pyöränkulmat. Koska kyseessä uudehko Bemari, kannattaa tarkistuttaa pyöränkulmat osaavassa rengasliikkeessä, jos ei ole hetkeen tehty. Ja voihan sitä kokeilla ja lyöt sinne vähän yli kuormattuna -suosituksen paineita (0,1-0,2 bar), että miten käyttäytyy sen jälkeen. (Jos nyt siis kiinnostaa ylipäätänsä, autoharrastajalle nämä on elämän ja kuoleman kysymyksiä ;) ). Ja jos akkupaketti on takana, niin voi toki koittaa (pyöränkulmien tarkistuksen jälkeen) laittaa taakse ~0,4 bar enemmän kuin eteen, villi arvaus, että se perä siellä muljuaa ja hakee linjoja, kun tuuppaa takaa voimaa tiehen, jos ei ollut xdrivenä? Perimmäinen syy on toki äärimmäisen paska tieverkko yhdistettynä renkaan ominaisuuksiin, mutta koska harvoin tulee lähdettyä asfalttikoneella liikenteeseen, niin kannattaa käydä noi painekikat lävitse. Eli esim. eteen 2.8-2.9 ja taakse 3.2 - 3.3.
 
Vielä kysyisin, että oletko havainnut saman kesärenkailla, että jopa 40-50kmh nopeuksissa rengasmelua on hetkittäin huomattavan paljon? Ei siis jatkuvasti, mutta aina sieltä täältä löytyy sen verran karheaa että melu on todella korvaantunkeva etenkin nopeuteen suhteutettuna. Kitkoilla itsellä ei ollut tietoakaan tästä, ja tämä on itelle se suurin pettymys, miten kamala voi hetkittäin olla noin hitaassa vauhdissa. Edes tästä jos pääsisi eroon eri renkailla
Meillä on 2 kpl kia rio:a, 2011 ja 2020, itsellä on tuossa vanhemmassa viime syksynä ostetut nokian hakka green 3:t ja emännällä jotkut continentalit, greenit on 205 leveät. Noissakin on jonkin verran eroa, omat nokiat on selvästi hiljaisemmat, urissa ajo maantienopeuksissa on kyllä kuultavissa oleva ero, mutta noissa 40-50km/h ei kovinkaan ihmeellistä eroa ole omassa. Continentaleilla on muistaakseen aika sama, mutta melutasot jonkin verran pahemmat urissa.

Nastoilla oma oli taas odotettavasti hirveä mölytoosa ja tuo uudempi oli kitkoilla hiljaisempi kuin kesärenkaillaan, mutta aika samaa tasoa kuin omat nokian kesäkumit.

Näissä pienissä autoissa en kyllä itse näe järkeä pihistellä renkaissa, kun merkkirenkaat maksaa sen 300-450€ ja jotkut halpikset on 50-150€ vähemmän, asennettuna siis. Edellisessä pikkuautossa oli Nokian Hakka green 2 jotka kesti vajaat 40 000km ja alkoi olemaan 2-3mm kunnossa.

Melun kannalta se on sitten arpapeliä, mutta ainakin omissa kipoissa nuo hakka greenit on olleet riittävän hiljaiset, varsinkaan kun ei ole kovin hyvin eristetyt autot. Motarillakin pystyy keskustelemaan suht normaalilla äänellä, nastoilla piti ajaa melkeinpä tulpat päässä
 
Tuli menetettyä nettikauppaneitsyys renkaiden osalta. Tilasin rehvid24.ee:stä Hankook Ventus Prime 4 205/55r16 koossa Skoda Octaviaan vajaa 300e hintaan toimitettuna. Nyt odotellaan minkälaiset vetkulat saapuu, niin pääsee kuuntelemaan rengasasentajien vittuilua, kun ei gummeja ostettu heiltä.

Renkaat saapuivat ovelle. Toimituspäivä oli Tiistaina, mutta tulivat tänään. Onneks oli puoliso kotona etätöissä, joka pystyi kuittaamaan vastaanotetuksi. Ei ois kuulemma luovuttanut renkaita, ellei niitä olisi ollut kukaan vastaanottamassa. Kumit valettu 5022, joten tuoretta tavaraa. Jokaisesta kumista oli kuitenkin nätisti viivakoori hiottu tunnistamattomaks. Venäjän markkinan renkaita?
 
Nykyinen Nankang kului käyttökelvottomaksi 2 kesässä (noin 25000km). Aikaisemmin oli Nordman jotka kesti paremmin. Täältä lukemani palautteen perusteella tilasin nyt Goodyear EG2 kun ei paikallisella rengaspajalla ollut tarjota mitään laaturenkaita, ei ollut kuitenkaan ongelma jos tilaan itse renkaat ja ostan vain asennuspalvelun.

Toivottavasti tulee kohtuullisessa ajassa 1001renkailta, autolla ei uskalla enää ajaa kun pajalle. Siihen asti ajan fillarilla.

Mielenkiintoista kuinka nopeasti noi meni ihan käyttökelvottomaksi, muutama viikko sitten kun vaihdoin kesärenkaat niin totesin kyllä että joutuu kesän aikana vaihtaa uudet mutta en uskonut että jo muutaman satasen jälkeen alkaa raudat paistamaan läpi.
 
Nykyinen Nankang kului käyttökelvottomaksi 2 kesässä (noin 25000km). Aikaisemmin oli Nordman jotka kesti paremmin. Täältä lukemani palautteen perusteella tilasin nyt Goodyear EG2 kun ei paikallisella rengaspajalla ollut tarjota mitään laaturenkaita, ei ollut kuitenkaan ongelma jos tilaan itse renkaat ja ostan vain asennuspalvelun.

Toivottavasti tulee kohtuullisessa ajassa 1001renkailta, autolla ei uskalla enää ajaa kun pajalle. Siihen asti ajan fillarilla.

Mielenkiintoista kuinka nopeasti noi meni ihan käyttökelvottomaksi, muutama viikko sitten kun vaihdoin kesärenkaat niin totesin kyllä että joutuu kesän aikana vaihtaa uudet mutta en uskonut että jo muutaman satasen jälkeen alkaa raudat kpaistamaan läpi.

Kesto ehkä karvan alle sen mitä testeissä ovat saaneet noille, toki keinotekoiset olosuhteet versus kotimaiset tie eroaa jonnin verran joten lähtökohtaisesti en huolestuisi. Mutta jos ne ihan silmissä katoaa, niin voisko olla pyöränkulmat ottaneet siipeensä jostain kraaterista? Jos kuluma ei ole tasaista, kannattaa miettiä asiaa ennen uusien allelaittoa.

1001:siltä tilasin omat 4.5, Ranskassa lähtivät liikkeelle 5.5 mutta ovat siellä vieläkin, seurantakoodit tuli tänään 8.5 ja GLS jakelee. Turhaa tilastotietoa, Pirelli P7 225/45 17 näyttäs maksavan tuolla nykyään kympin enemmän kuin tilatessani 7 vuotta sitten.
 
onko sopiva pari eteen 225/45 r17 taakse 235/45 r17 ettei tule häiriöitä? ainaki olin kattovinani että ei isoa vierintäeroa ole.
 
Nelivedossa tuo ongelma tulee ylipäätään, ei väliä jos sulla on takaveto esim.

Mikä auto ja onko rengaskoko alkujaankin eri E/T akseleissa?
 
Itsellä olisi vähän kinkkinen paikka. Kesärenkaina 215/60/16 Michelin Primacy 4, joista kaksi rengasta kuluneita ja kaksi uudempaa, vaihdettu puhkeamisten takia. Millään tekisi mieli heittää hyviä renkaita pois, mutta joutuuko tässä nyt sitten jatkossa kierteeseen jos ostaa vain kaksi uutta rengasta. Kahden Primacy 4:n hinnalla saisi paikallisesta liikkeestä esim. Linglongit HP010 359€, Landsail Qirin990 429€ tai Landsail LS388 postosta tasan 300€. Mitenhän sitä kannattaisi tehdä?
 
Ostat kaksi uutta, laitat ne vetävälle akselille ja kaksi vanhempaa "vapaalle akselille."

Etuvetoisen rengassarja on 6kpl ellei harrasta kierrättämistä kesken kauden eli edessä menee kaksi sarjaa samalla kuin ne yhdet takaset kuluu loppuun.
 
No se yleisin ja suositeltavin ohje kuiten on että paremmat renkaat taakse oli se vetotapa mikä tahansa mutta kukin tyylillään.

Jos mulla olisi kaksi rengasta 2mm pinnalla ja kaksi 4mm pinnalla niin 4mm menee taakse ja uudet eteen ja 2mm roskiin, varsinkin jos etuvetoinen. Toki mulla ei tuollaista tilannetta tule koska siirrän aina edelliskauden takarenkaat eteen ja päinvastoin, jolloin renkaat kuluu mahdollisimman tasaisesti ja on täysin idioottimaista tehdä toisin ja kulutta kaksi rengasta ennen aikoja pitämällä niitä pelkästään vetävällä akselilla, mitä kyllä näkee todella paljon.
 
Jos mulla olisi kaksi rengasta 2mm pinnalla ja kaksi 4mm pinnalla niin 4mm menee taakse ja uudet eteen ja 2mm roskiin, varsinkin jos etuvetoinen. Toki mulla ei tuollaista tilannetta tule koska siirrän aina edelliskauden takarenkaat eteen ja päinvastoin, jolloin renkaat kuluu mahdollisimman tasaisesti ja on täysin idioottimaista tehdä toisin ja kulutta kaksi rengasta ennen aikoja pitämällä niitä pelkästään vetävällä akselilla, mitä kyllä näkee todella paljon.

Onko sillä akselilta toiselle vaihdolla mitään väliä, jos hankkii uusia renkaita 2 kpl kerrallaan?
 
Nelivedossa tuo ongelma tulee ylipäätään, ei väliä jos sulla on takaveto esim.

Mikä auto ja onko rengaskoko alkujaankin eri E/T akseleissa?
takaveto mersu kaikki vanteet samalla et ja leveydellä mutta taakse haluan vaa pykalää leveemmän ku näyttää nii kuorelta tuo 225 8.5 leveellä vanteella ja vierintäkehä ei muuttunu paljonkohaan mutta näköä parantaa
 
Tulipa taksiin alle Continentalin ContiPremiumContact 7:t ja halusin kertoa, että sopivat 320d xDrive G20 BMW:hen kuin olisivat autoon tehdyt. Kokona siis 225/50/R17. Ovat hiljaiset, pehmeät huonolla tiellä ja pitoa riittää enemmän kuin kuskilla uskallusta. Eivät tunnu uraherkiltäkään, eivätkä missään nimessä ohjaudu "laiskasti", eli pehmeys ei ole heikkous. Vielä en vesikelillä ole päässyt testaamaan, mutta kuivalla kelillä näin. Tuli tehtyä myös reissu Kajaaniin Oulusta ja huhhuh kun on valtatie 22 huonossa kunnossa, mutta huonollakin tiellä renkaat toimivat mainiosti. Polttoaineen kulutus reissulle oli 5.3 litraa sataselle, koko matka tuli ajettua Sport Individual päällä (eli ekoasetukset autosta pois päältä kokonaan) ja ohitin kaikki itseäni hitaammat eli vierinvastuskin taitaneepi olla kunnossa.

Ainut miinus renkaista on korkea hinta. Voin kuitenkin suositella saksalaiseen autoon, varmasti ei tule pettymyksiä.
 
Tulipa taksiin alle Continentalin ContiPremiumContact 7:t ja halusin kertoa, että sopivat 320d xDrive G20 BMW:hen kuin olisivat autoon tehdyt. Kokona siis 225/50/R17. Ovat hiljaiset, pehmeät huonolla tiellä ja pitoa riittää enemmän kuin kuskilla uskallusta. Eivät tunnu uraherkiltäkään, eivätkä missään nimessä ohjaudu "laiskasti", eli pehmeys ei ole heikkous. Vielä en vesikelillä ole päässyt testaamaan, mutta kuivalla kelillä näin. Tuli tehtyä myös reissu Kajaaniin Oulusta ja huhhuh kun on valtatie 22 huonossa kunnossa, mutta huonollakin tiellä renkaat toimivat mainiosti. Polttoaineen kulutus reissulle oli 5.3 litraa sataselle, koko matka tuli ajettua Sport Individual päällä (eli ekoasetukset autosta pois päältä kokonaan) ja ohitin kaikki itseäni hitaammat eli vierinvastuskin taitaneepi olla kunnossa.

Ainut miinus renkaista on korkea hinta. Voin kuitenkin suositella saksalaiseen autoon, varmasti ei tule pettymyksiä.

Noita Contin uusia PremiumContact 7 -kesärenkaita harkitsin myös omaan vasta noin kaksi ja puoli viikkoa sitten hankkimani autoon (vm. 2015 Ford Mondeo mk5, vaihdossa meni oma entinen vm. 2012 mk4 facelift Mondeo).

Sen sijaan TM:n vuoden 2023 kesärengastestin rohkaisemana (ajomelun ja vierinvastuksen osalta) kävin tänään paikallisessa rengasliikkeessä laitattamassa Mondeoon alle toiset tämän kevään premium-kesärengasuutuudet PremiumContact 7:n ohella eli Bridgestone Turanza 6. Rengaskoko sama kuin Manakuskin BMW:ssä eli 225/50R17. Liikkeessä sanoivat laittaneensa renkaisiin painetta 2,8 bar joka nurkkaan, joka lienee aika lähellä totuutta oikeasta rengaspaineesta tämän kokoluokan renkaaseen. Myöhemmin illalla renkaiden jäähdyttyä oman taloyhtiön parkkipaikalla tarkistin vielä paineet renkaista omalla rengaspainemittarilla jäähtyneistä/kylmistä renkaista ja päädyin laittamaan 2,7 bar joka nurkkaan, näillä mennään nyt ensi alkuun ainakin, kunnes saan lisää kilometrejä renkaille.

Ensivaikutelma renkaista oli ainakin tosi positiivinen ajomukavuuden osalta, tosin vasta muutama kymmenen kilometriä näillä takana toistaiseksi, niin ei voi vielä kovin tarkkaan näitä ryhtyä analysoimaan. Sopivasti tulevana perjantaina auto on menossa vielä nelipyöräsuuntaukseenkin, niin saanee sitten renkaista kaiken eliniän irti. Tulevana viikonloppuna luvassa luultavasti noin 400-500 kilometrin verran ajoja yhteensä, niin sitten viikonlopun ajojen jälkeen osaa arvioida näitä paremmin.
 
takaveto mersu kaikki vanteet samalla et ja leveydellä mutta taakse haluan vaa pykalää leveemmän ku näyttää nii kuorelta tuo 225 8.5 leveellä vanteella ja vierintäkehä ei muuttunu paljonkohaan mutta näköä parantaa

9mm näyttäs olevan laskennallisesti halkaisijassa eroa, kun tolla "paremmat taakse" kliseellä voi saada saman rengaskoonkin sisällä melkein 15 milliä eroa eli kuvittelisi rokkaavan. Jos kerran tasaleveä vannesarja kysessä, niin itse pyrkisin ratkaisemaan valitsemalla keskivertoa leveämmän rengasmallin vannesuojalla mutta vaatii vähän selvittelyä.

1001 tilaus liikkuu, seuranta huilasi 5 päivää Ranskassa. Melko boheemia toi niiden seurantakoodien luku, niitä voi tulla, olla tulematta tai tulla ensin lähtö ja sitten saapuminen..
 
Viimeksi muokattu:
Tien urat, profiili, renkaan olkapään muoto, sivutuuli, rengaspaineet, auton painojakauma, alustan kunto ja pyöränkulmat. Koska kyseessä uudehko Bemari, kannattaa tarkistuttaa pyöränkulmat osaavassa rengasliikkeessä, jos ei ole hetkeen tehty. Ja voihan sitä kokeilla ja lyöt sinne vähän yli kuormattuna -suosituksen paineita (0,1-0,2 bar), että miten käyttäytyy sen jälkeen. (Jos nyt siis kiinnostaa ylipäätänsä, autoharrastajalle nämä on elämän ja kuoleman kysymyksiä ;) ). Ja jos akkupaketti on takana, niin voi toki koittaa (pyöränkulmien tarkistuksen jälkeen) laittaa taakse ~0,4 bar enemmän kuin eteen, villi arvaus, että se perä siellä muljuaa ja hakee linjoja, kun tuuppaa takaa voimaa tiehen, jos ei ollut xdrivenä? Perimmäinen syy on toki äärimmäisen paska tieverkko yhdistettynä renkaan ominaisuuksiin, mutta koska harvoin tulee lähdettyä asfalttikoneella liikenteeseen, niin kannattaa käydä noi painekikat lävitse. Eli esim. eteen 2.8-2.9 ja taakse 3.2 - 3.3.

Suositellut paineet on 2,8bar etuakselilla ja taka-akselilla 3,0. RDC näyttää juurikin nuo eli BMW:llä huolto laittanut ihan suosituksen mukaiset. Kyseessä ei ole xDrive eli ihan takapotkuri. Akkupaketti on takamatkustajien persuksen alla. Katsellut nyt renkaitten pintojen kulumista ja tasaisesti näyttää olevan kuluneet kaikissa kulmissa. Pitää nyt kesällä makostella enempi uusilla renkailla ja menevällä menopelillä ja katsoa noita eri ajomoodeja (sport, comfort, eco pro) onko niillä vaikutusta eli esim. jäykistääkö alustaa tai mitään sellaista Gran Turismon säätöjä.
 
Kokemuksia noista vaahtomuovilla vaimennetuista "silent" kesärenkaista?

Uudet renkaat on aina hiljaisemmat kun urasyvyyden loppupäässä olevat vanhat, mutta onko uudella vaimennetulla ja uudella vaimentamattomalla oikeasti jotain eroa suomen nastojen karhoittamilla teillä?

Nyt kun vekoittimesta ei muuten kuulu enää mitään voimalinjasta, niin pitää ajaa keskellä tietä kun nuo asvaltti tiet on kuin raastinrautaa..
 
Päädyin ketjun keskustelujen perusteella ostamaan 205/55R16 koossa Goodyearin EfficientGrip Performance 2:t.

Nyt kun hieman kuumimman sesongin jälkeen osti niin ero Euromasterin tarjouksen ja 1001-renkaiden välillä oli enää pari kymppiä, joten päädyin ensiksimainittuun helppous- ja virhevastuusyistä.
 
Nyt kun hieman kuumimman sesongin jälkeen osti niin ero Euromasterin tarjouksen ja 1001-renkaiden välillä oli enää pari kymppiä, joten päädyin ensiksimainittuun helppous- ja virhevastuusyistä.

Poikkeuksellisen kova tarjous kotimaasta! Eikö ole kauppa käynyt vai mikä homma, kun muualla alkaa olla hyllyt tyhjinä? Omassa 17" mummokoossa vajaan viidenkympin lisäinvestoinnilla olisi tuolta saanut pienemmän kantavuuden mallin jossa on vielä heikompi energimerkintä (CA70 vs. BA70), plus sitten renkaiden nouto vs. 1001:sen kotiinkuljetus. Ai asennettuna? No se selittää tilannetta, eli hintaa on siirretty sinne asennuksen puolelle (105€), kun kivijalan hinnat ennen sisälsi yleesä asennuksen.

Omat tuli tällä viikolla, yhden heitin testiksi leveämmälle takavanteelle. Vähän kapea kulutuspinnan osalta mutta ei tällä kertaa mitään UHP:tä haettukkaan. DOT 0323.

saakeli sain autodocilta halvalla landsail sentury qirin 990 235/45 zr17 73e kappale jumalauta

Onneksi et ostanut Virosta reilu kuukausi sitten kun sai 57€ hintaan rahteineen, kommentoinnista ei välttis olis selvinnyt ilman bannia :p
 
Tulipa taksiin alle Continentalin ContiPremiumContact 7:t ja halusin kertoa, että sopivat 320d xDrive G20 BMW:hen kuin olisivat autoon tehdyt. Kokona siis 225/50/R17. Ovat hiljaiset, pehmeät huonolla tiellä ja pitoa riittää enemmän kuin kuskilla uskallusta. Eivät tunnu uraherkiltäkään, eivätkä missään nimessä ohjaudu "laiskasti", eli pehmeys ei ole heikkous. Vielä en vesikelillä ole päässyt testaamaan, mutta kuivalla kelillä näin. Tuli tehtyä myös reissu Kajaaniin Oulusta ja huhhuh kun on valtatie 22 huonossa kunnossa, mutta huonollakin tiellä renkaat toimivat mainiosti. Polttoaineen kulutus reissulle oli 5.3 litraa sataselle, koko matka tuli ajettua Sport Individual päällä (eli ekoasetukset autosta pois päältä kokonaan) ja ohitin kaikki itseäni hitaammat eli vierinvastuskin taitaneepi olla kunnossa.

Ainut miinus renkaista on korkea hinta. Voin kuitenkin suositella saksalaiseen autoon, varmasti ei tule pettymyksiä.
Hyvä kuulla, tilasin nyt omaan A4 Allroadiin samat. Tuossa on vähän erikoisempi koko 245/45R18 joka nostaa hieman hintaa, mutta onneksi tuo Continental kuitenkin oli ns. "merkkirenkaista" edullisin.
Nokian Hakka Black olisi ollut 920€, Michelin PS5 910€ mutta Contit sai 790€ alle laitettuna.
Saas nähdä miten istuu auton alle :)
 
Contin premiumcontact 7:lla on tullut nyt ajettua ihan kunnon vesisateessa. Ei mitään heikkoa. Ei yhtään. Rengas poistaa vedet pois alta tuosta noin vain. Edelleenkin kuskilta loppuu uskallus ja tuo tyrereviewsin video vaan vahvistaa omia tuntemuksia. Näytti olevan hiljaisin rengas kaikista ja märällä kelillä paras, kuivallakin hyvä vielä. Ei voi moittia. Etenkään kun en itse maksa =D
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sain viimein Kumhon PS71 235/45R18 kesärenkaat ja uudet vanteet autoon ja muutaman kymmenen kilometrin jälkeen olen kyllä positiivisesti yllättynyt kuinka hiljaiset renkaat ovat jopa moottoritie nopeuksissa.
 
Jos mulla olisi kaksi rengasta 2mm pinnalla ja kaksi 4mm pinnalla niin 4mm menee taakse ja uudet eteen ja 2mm roskiin, varsinkin jos etuvetoinen. Toki mulla ei tuollaista tilannetta tule koska siirrän aina edelliskauden takarenkaat eteen ja päinvastoin, jolloin renkaat kuluu mahdollisimman tasaisesti ja on täysin idioottimaista tehdä toisin ja kulutta kaksi rengasta ennen aikoja pitämällä niitä pelkästään vetävällä akselilla, mitä kyllä näkee todella paljon.
Paremmat renkaat kuuluvat AINA taakse, myös etuvetoisessa...
 
Kyllä pientä eroa kannattaa lähteä tasoittamaan laittamalla kuluneemmat taakse. Näin auto pysyy paremmin balanssissa ja on siksi turvallisempi.
Tuota en nyt oikein ymmärtänyt, mutta kun itse vaihtaa renkaat voi eturenkaat vaihtaa taakse seuraavana vuonna. Puolta vaihtamatta. Kuluu tasaisesti.
En tiedä kuinka toimitaan rengas hotelleissa.
Taas yksi syy lisää vaihtaa renkaat itse, jos mahdollista.
Muuten sitä mieltä että paremmat taakse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 512 294
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom