Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näistä varmaan sitten linkit olemassa?
Itse en löytänyt nopeasti vilkaisemalla.
Tässä ihmetyttää sitten se että ohjeistukset oikeaan ilmanpaineeseen tulee ajoneuvon valmistajalta, eikä rengasvalmistajalta.No löysin sentään jotain, Bridgestone:
TIRE TREAD WEAR CAUSE 1: IMPROPER INFLATION PRESSURE
En kuitenkaan usko että tässä tarkoitetaan 0,3 bar paineen noston seurauksia.
Itselläni tuo mahtuu normaalin ja täyden kuorman paineiden marginaaliin.
Tässä ihmetyttää sitten se että ohjeistukset oikeaan ilmanpaineeseen tulee ajoneuvon valmistajalta, eikä rengasvalmistajalta.
Rengasvalmistajan pitäisi tietää joko suoraan oikea ilmanpaine, tai ainakin ilmanpaine per ajoneuvon paino.
Mistä se auton valmistaja tietäisi millä paineella tietty rengas pullistuu keskeltä/reunoilta?
Vähän noita aiempia sivuja selailin läpi, kun tarttis vaimon pikkuautoon saada uudet kesärenkaat, mutta kysytään vielä erikseen, että onko osunut silmään mitään hyviä tarjouksia joko verkkokaupoista tai ensisijaisesti Turun seudun myymälöistä?
Hakusessa "riittävän hyvä mutta edullinen" rengas, ei ihan niitä synkeimpiä kiinaihmeitä eikä vastaavasti kalleimpia merkkikumejakaan.
Rion rengaskoko olis maltillinen 185/65R15 joten varmaan jotain löytää aika edullisestikin.
Kattelin että Kärkkäisellä olis tarjouksessa mm. Linglong GreenMax HP010 joka ilmeisesti ihan asiallinen rengas, sais näköjään sarjan kotiin toimitettuna noin kahteen sataan ja sitten työt erikseen jostain liikkeestä arviolta noin 50-60 euroa niin olis aika edullinen setti.
Olisko muita suosituksia heittää mitä harkitsis?
Paikallisesta liikkeestä näköjään sais Landsailin Qirin 990 tai Kumhon ES31 setin noin 330 euroon vanteelle laitettuna. Toisesta liikkeestä sitten esim. Sava Intensa HP2 ja Hankook Kinergy Eco 2 noin kolmeen ja puoleen sataan...
Hienoa että on niin tarkasti laskettu paino, jakauma painolle ja hinauskapasiteetille ettei rengasvalmistajan tarvi antaa erikseen käyttäjälle mitään tietoa.Auton valmistajan insinörtit laskee sen suositellun rengaspaineen auton tietojen (paino, jakauma, akselit jne. )perusteella. Kyseessä siis auton valmistajan suositus ja lähes tulkoon aina se oikea valinta. Nopea googletus sanoo:
- "The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer. The psi (pound per square inch) is based on your vehicle's total weight and size, towing weight capability, and recommended tire size."
- "The psi value listed on the vehicle's sticker inside the door jamb or manual is the psi the manufacturer recommends in order to achieve the best fuel mileage and tire wear for that specific vehicle. Usually, this recommended psi is lower than the maximum psi shown on the tire wall."
Hienoa että on niin tarkasti laskettu paino, jakauma painolle ja hinauskapasiteetille ettei rengasvalmistajan tarvi antaa erikseen käyttäjälle mitään tietoa.
Minulla on vaan Volvo 940 ja painesuositus jostain jeesuksen ajalta 1.9bar. Sillä ainakin varmaan kuluisi rengas reunoilta jos sitä tottelisi.
edit.
"The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer."
Tuskin auton valmistaja voi sopia renkaiden valmistajan kanssa suositeltavaa rengaspainetta esim. 10v aiemmin kuin kyseinen rengasmalli tulee markkinoille.
Kappas, Andorraan rekisteröity pulju.
Eli tietääpähän vältellä koska kuluttajansuojan lisäksi verojen osalta lienee vähintään harmaalla alueella toimiva.
Jos tuo 0,3 bar on tuosta minun kirjoituksesta niin se on hieman eri juttu eli kannattaa katsoa mitä oikeasti sanoin. Eli en puhu 0,3 bar nostosta tai erosta suositukseen vaan että 0,3 bar paineen lasku muutti pyöristettynä kuluneen renkaan kuvan mukaisesti keskeltä kuopalla olevaksi, koveraksi.No löysin sentään jotain, Bridgestone:
TIRE TREAD WEAR CAUSE 1: IMPROPER INFLATION PRESSURE
En kuitenkaan usko että tässä tarkoitetaan 0,3 bar paineen noston seurauksia.
Itselläni tuo mahtuu normaalin ja täyden kuorman paineiden marginaaliin.
Ei paineantureita, pyörimisnopeudesta katsoo ja on ollut toimintavarma aikaisemmin. Oli sellainen hyvin pieni vuoto talvirenkaassa niin aina tuli varoitus alle 2 bar mennessä. Mutta nyt oli alla juuri vaihdetut kesärenkaat ja eilisen ajon lopuksi kuittasin rengaspaineet oikeaksi kuten aina kesä/talvirenkaiden vaihdon jälkeen joutuu tekemään, niin luulen että nyt oli vielä jokin tiedonkeruuvaihe menossa. Eli ei tullut varoitusta.Ei sulla rengaspainetunnistimia ollu niis vanteis?
Toinen takarengas hajalla (yllättävän tunnoton tuo F11 rengasrikolle)
BMW F11? Onko muillakin F11 malleja? Vuosimallia -11 myös.... hetkinen
Ei me puhutakaan BMW:stä?
Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).
Aina alkuun yllättää miten toisilla renkailla auto niiailee nopeassa kaistanvaihdossa tai mutkissa. Enemmän painetta ja ehkä lisäksi matalampiprofiiliset renkaat niin menee kuin kiskoilla samassa tilanteessa.Mites rengaspaineet?
Renkaan kokoluokka on varmaan joku 205/55R16, tuohan on sillä tavalla vielä aika korkea että voi tukevoitua kummasti laittamalla pikkuisen kovemmat paineet renkaisiin. Omassa Astrassa aika matalat suosituspaineet ainakin ”comfort” paineissa niin pidän ”kuormapaineissa” jatkuvasti, paljon mukavampi kun ei renkaat lötky miten sattuu vaikka yksin ajelenkin.
Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).
Mittaile paineet molemmista 205/55R16 renkaista, eli kesä ja talvi. Saattaa olla talvirenkaissa enemmän painetta?Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).
On niissä hyväkin puoli. Eli toimii suurimman osan ajasta ongelmitta toisin kuin painetunnistimet.Mulla on tosin viis vuotta nuorempi LCI, mut onhan siinä painetunnistimet. VAG:in metkuja ne abs mittaukset.
Mittaile paineet molemmista 205/55R16 renkaista, eli kesä ja talvi. Saattaa olla talvirenkaissa enemmän painetta?
Kappas, Andorraan rekisteröity pulju.
Eli tietääpähän vältellä koska kuluttajansuojan lisäksi verojen osalta lienee vähintään harmaalla alueella toimiva.
Auton valmistajan insinörtit laskee sen suositellun rengaspaineen auton tietojen (paino, jakauma, akselit jne. )perusteella. Kyseessä siis auton valmistajan suositus ja lähes tulkoon aina se oikea valinta. Nopea googletus sanoo:
...
- "The psi value listed on the vehicle's sticker inside the door jamb or manual is the psi the manufacturer recommends in order to achieve the best fuel mileage and tire wear for that specific vehicle. Usually, this recommended psi is lower than the maximum psi shown on the tire wall."
Mieluummin V kuin W, kantavuudessa ei nyt paljoa ole, mutta millaiseen autoon ne tulee?
V muistaakseni oli lonkalta 240km/h jatkuvaa ajoa ja W 270km/h jatkuvaa, joten yleensä H tai T luokat riittää meille. Toki V on yleisesti saksalaisten rengasluokitus ihan perusmalleissakin, mikään pakko se silti ei ole.
Itse luotan siihen, että jos parikin mittaria näyttää edes suht saman, niin se on ainakin lähellä oikeaa. Itse lisäsin ilmaa renkaisiin renkaisiin tällaisella mittarilla varustetulla jalkampumpulla Michelin jalkapumppu jota ennen tarkastin paineet tämännäköisellä muistaakseni Dealextremestä tai vastaavasta tilatulla mittarilla RS PRO Tyre Pressure Gauge | RS ja näyttivät 0,1 barin tarkkuudella samaa.Rengaspaineet kannattaa katsoa luotettavalla mittarilla. Pari päivää sitten tarkastin alle vaihdettujen kesärenkaiden paineen huoltiksella ja laitoin 2.45bar. Makitan uusi akkukäyttöinen digimittari näytti sitten kaikissa 2.85bar. Luotan siihen enemmän mutta mistä sen tietää.
Viime kesänä ostin samaan kokoon Momo Toprun M30 Europa. Tehty Hankookin tehtaalla Unkarissa ja Hankookien tilalle vaihdoin. En osaa eroa sanoa. Tuo momohan on legendaarinen Italialainen firma ja teettävät renkaita omalla merkillään eri tehtailla. Itse haluan uskotella itselleni, että nuo ovat Hankookit eri nimellä. Alle 400€ jäivät kierros töineen.Katselin TM ja Kuluttaja testejä ja päädyin lopulta Goodyearin EG2, 205/60R16 alle asennettuna 590€. 1001renkaat kautta tilattuna sarjalle olisi tullut hintaa ~500€ ja alle asennus liikkeissä sen 80€.
Hankook Ventus Prime 4 piti aluksi, mutta oli vain 10€ halvempi.
Continentalia ei ollut oikein missään, 1001renkaiden kautta olisi tullut n. 530€, mutta mielummin otan suoraan asennusliikkeen kautta renkaat, jos tulee niiden kanssa ongelmia.
Olisin halunnut selvitä 100-150€ halvemmalla, mutta minkäs teet, on tainnut nousta hinnat 4v takaiseen.
Crossclimate kiinnostaisi kesärenkaaksi. Onko mitään erityistä heikkoutta tai syytä valita tavanomaisempi rengas? Etujahan kyllä on monenlaisia.Voisit suositella vaikka misukan Crossclimatea tai Pirelli Cinturato.
Crossclimate kiinnostaisi kesärenkaaksi. Onko mitään erityistä heikkoutta tai syytä valita tavanomaisempi rengas? Etujahan kyllä on monenlaisia.
Tuo on ohiajomelu eli ei kerro mitään miltä se rengas kuulostaa auton sisällä. Eikä sen sisämelun ilmoittaminen muutaman muun muuttujan takia kovin helppoa olisikaan.Vierinvastus A, vesiliirron vastustuskyky B, melu B. Ei hiljaisin, mutta keskiverto.