Kesärenkaat - yleisketju

Pikavilkaisulla ainakin Michelin.com, Googyear.com ja Continental.com sanovat, että liian korkea paine voi aiheuttaa enemmän keskeltä kulumista.
 
Näistä varmaan sitten linkit olemassa?
Itse en löytänyt nopeasti vilkaisemalla.
 
Näistä varmaan sitten linkit olemassa?
Itse en löytänyt nopeasti vilkaisemalla.
'' Renkaiden keskiosa on kulunut: Jos kulutuspinnan keskiosa kuluu enemmän kuin sen ulkoreunat, renkaissa voi olla liikaa ilmaa. Renkailla on siten suurempi riski puhjeta. Hanki painemittari ja tyhjennä renkaita suositellulle painetasolle.''

''Jos rengaspaine on liian suuri
Renkaan käyttöikä vähenee kulutuspinnan keskiosan nopean kulumisen vuoksi.''

Tuossa nyt mitä minuutin googletuksella löytyi. Continentalin löydät varmaan itse.
 
No löysin sentään jotain, Bridgestone:
TIRE TREAD WEAR CAUSE 1: IMPROPER INFLATION PRESSURE


Improper Tire Inflation Information Image


En kuitenkaan usko että tässä tarkoitetaan 0,3 bar paineen noston seurauksia.
Itselläni tuo mahtuu normaalin ja täyden kuorman paineiden marginaaliin.
 
Jotenkin vaikea nähdä renkaan kulumisen olevan erityisen korkeaa inhimillisillä painelukemilla. Nykyisellä autolla takarenkaiden paine on kuitenkin ohjeen mukaan välillä 2.7-3.0 riippuen lastista niin siksi tuollainen 0.3 muoto-ongelma kuulostaa ennemmin rikkinäisiltä (tai halvoilta kiinalaisilta joita pitäisikin välttää) renkailta. Tuohon päälle vielä se, että 10 astetta muuttaa sitä painetta sen 0.1 siihen vielä päälle.
 
No löysin sentään jotain, Bridgestone:
TIRE TREAD WEAR CAUSE 1: IMPROPER INFLATION PRESSURE


Improper Tire Inflation Information Image


En kuitenkaan usko että tässä tarkoitetaan 0,3 bar paineen noston seurauksia.
Itselläni tuo mahtuu normaalin ja täyden kuorman paineiden marginaaliin.
Tässä ihmetyttää sitten se että ohjeistukset oikeaan ilmanpaineeseen tulee ajoneuvon valmistajalta, eikä rengasvalmistajalta.
Rengasvalmistajan pitäisi tietää joko suoraan oikea ilmanpaine, tai ainakin ilmanpaine per ajoneuvon paino.

Mistä se auton valmistaja tietäisi millä paineella tietty rengas pullistuu keskeltä/reunoilta?
 
Tässä ihmetyttää sitten se että ohjeistukset oikeaan ilmanpaineeseen tulee ajoneuvon valmistajalta, eikä rengasvalmistajalta.
Rengasvalmistajan pitäisi tietää joko suoraan oikea ilmanpaine, tai ainakin ilmanpaine per ajoneuvon paino.

Mistä se auton valmistaja tietäisi millä paineella tietty rengas pullistuu keskeltä/reunoilta?

Auton valmistajan insinörtit laskee sen suositellun rengaspaineen auton tietojen (paino, jakauma, akselit jne. )perusteella. Kyseessä siis auton valmistajan suositus ja lähes tulkoon aina se oikea valinta. Nopea googletus sanoo:
- "The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer. The psi (pound per square inch) is based on your vehicle's total weight and size, towing weight capability, and recommended tire size."
- "The psi value listed on the vehicle's sticker inside the door jamb or manual is the psi the manufacturer recommends in order to achieve the best fuel mileage and tire wear for that specific vehicle. Usually, this recommended psi is lower than the maximum psi shown on the tire wall."
 
Vähän noita aiempia sivuja selailin läpi, kun tarttis vaimon pikkuautoon saada uudet kesärenkaat, mutta kysytään vielä erikseen, että onko osunut silmään mitään hyviä tarjouksia joko verkkokaupoista tai ensisijaisesti Turun seudun myymälöistä?

Hakusessa "riittävän hyvä mutta edullinen" rengas, ei ihan niitä synkeimpiä kiinaihmeitä eikä vastaavasti kalleimpia merkkikumejakaan.

Rion rengaskoko olis maltillinen 185/65R15 joten varmaan jotain löytää aika edullisestikin.

Kattelin että Kärkkäisellä olis tarjouksessa mm. Linglong GreenMax HP010 joka ilmeisesti ihan asiallinen rengas, sais näköjään sarjan kotiin toimitettuna noin kahteen sataan ja sitten työt erikseen jostain liikkeestä arviolta noin 50-60 euroa niin olis aika edullinen setti.

Olisko muita suosituksia heittää mitä harkitsis?

Paikallisesta liikkeestä näköjään sais Landsailin Qirin 990 tai Kumhon ES31 setin noin 330 euroon vanteelle laitettuna. Toisesta liikkeestä sitten esim. Sava Intensa HP2 ja Hankook Kinergy Eco 2 noin kolmeen ja puoleen sataan...
 
Vähän noita aiempia sivuja selailin läpi, kun tarttis vaimon pikkuautoon saada uudet kesärenkaat, mutta kysytään vielä erikseen, että onko osunut silmään mitään hyviä tarjouksia joko verkkokaupoista tai ensisijaisesti Turun seudun myymälöistä?

Hakusessa "riittävän hyvä mutta edullinen" rengas, ei ihan niitä synkeimpiä kiinaihmeitä eikä vastaavasti kalleimpia merkkikumejakaan.

Rion rengaskoko olis maltillinen 185/65R15 joten varmaan jotain löytää aika edullisestikin.

Kattelin että Kärkkäisellä olis tarjouksessa mm. Linglong GreenMax HP010 joka ilmeisesti ihan asiallinen rengas, sais näköjään sarjan kotiin toimitettuna noin kahteen sataan ja sitten työt erikseen jostain liikkeestä arviolta noin 50-60 euroa niin olis aika edullinen setti.

Olisko muita suosituksia heittää mitä harkitsis?

Paikallisesta liikkeestä näköjään sais Landsailin Qirin 990 tai Kumhon ES31 setin noin 330 euroon vanteelle laitettuna. Toisesta liikkeestä sitten esim. Sava Intensa HP2 ja Hankook Kinergy Eco 2 noin kolmeen ja puoleen sataan...

Tekniikanmaailman testeissä tuo Qirin 990 sai arvosanaksi 8,1 (3 tähteä) ja huonoa oli vesiliirron vastustuskyky. Paras halvin rengas kyseisessä testissä. Esim. Bridgestonen Turanza 6 sai arvosanaksi 8,0. Tuskin on huono rengas ja tässäkin ketjussa ymmärtääkseni aika moni laittanut alle. TM:n testissä testirengas oli 225/45/17".
 
Auton valmistajan insinörtit laskee sen suositellun rengaspaineen auton tietojen (paino, jakauma, akselit jne. )perusteella. Kyseessä siis auton valmistajan suositus ja lähes tulkoon aina se oikea valinta. Nopea googletus sanoo:
- "The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer. The psi (pound per square inch) is based on your vehicle's total weight and size, towing weight capability, and recommended tire size."
- "The psi value listed on the vehicle's sticker inside the door jamb or manual is the psi the manufacturer recommends in order to achieve the best fuel mileage and tire wear for that specific vehicle. Usually, this recommended psi is lower than the maximum psi shown on the tire wall."
Hienoa että on niin tarkasti laskettu paino, jakauma painolle ja hinauskapasiteetille ettei rengasvalmistajan tarvi antaa erikseen käyttäjälle mitään tietoa.
Minulla on vaan Volvo 940 ja painesuositus jostain jeesuksen ajalta 1.9bar. Sillä ainakin varmaan kuluisi rengas reunoilta jos sitä tottelisi.

edit.
"The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer."
Tuskin auton valmistaja voi sopia renkaiden valmistajan kanssa suositeltavaa rengaspainetta esim. 10v aiemmin kuin kyseinen rengasmalli tulee markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:
@kjns


Rengas Nexen 185/65 R15 92T XL | C B 68 0 | N'Blue HD Plus | 1001Renkaat.com hiljaiset



Asennus liikkuvana, vaikka kotona: Renkaiden asennus kaupungissa Kupittaa, Suomen Laaturengas Oy - 1001Renkaat.com


e: vieläkin edullisempi 185 65 R15 Atrezzo Elite XL mut asennuksen joudut etsimään itse.
 
Hienoa että on niin tarkasti laskettu paino, jakauma painolle ja hinauskapasiteetille ettei rengasvalmistajan tarvi antaa erikseen käyttäjälle mitään tietoa.
Minulla on vaan Volvo 940 ja painesuositus jostain jeesuksen ajalta 1.9bar. Sillä ainakin varmaan kuluisi rengas reunoilta jos sitä tottelisi.

edit.
"The tire pressures specified for your vehicle are agreed to between the vehicle manufacturer and the tire producer."
Tuskin auton valmistaja voi sopia renkaiden valmistajan kanssa suositeltavaa rengaspainetta esim. 10v aiemmin kuin kyseinen rengasmalli tulee markkinoille.

Ei se renkaanvalmistaja tiedä mihin autoon se rengas laitetaan. Ei se voi antaa loppukäyttäjälle mitään tarkkoja rengaspainetietoja. Se mitä renkaanvalmistaja voi faktana antaa on renkaan speksit eli maksimipaine jne.

Varmaan 90-luvulla se 1,9 bar on ollut se rengaspainesuositus. Edelleen korostetaan se tärkein.
 
Rengaspaineet kannattaa katsoa luotettavalla mittarilla. Pari päivää sitten tarkastin alle vaihdettujen kesärenkaiden paineen huoltiksella ja laitoin 2.45bar. Makitan uusi akkukäyttöinen digimittari näytti sitten kaikissa 2.85bar. Luotan siihen enemmän mutta mistä sen tietää.
 
Kappas, Andorraan rekisteröity pulju.

Eli tietääpähän vältellä koska kuluttajansuojan lisäksi verojen osalta lienee vähintään harmaalla alueella toimiva.

No joo, halusin sellaista, mitä ei Suomesta sillä hetkellä saanut.

Lisäksi kahdet rengastyöt, kun tietysti piti mennä takaisin, kun luulin, että asennuksessa on tapahtunut jotain. Ei ollut. Eli kustannuksia lisäksi kahdet rengastyöt ja alla siis juputtava rengas.

Video kuvattu, jossa eri instrumentein näytetty renkaan olevan viallinen, vanteen suora jne. mutta ei auta mitään.
 
No löysin sentään jotain, Bridgestone:
TIRE TREAD WEAR CAUSE 1: IMPROPER INFLATION PRESSURE


Improper Tire Inflation Information Image


En kuitenkaan usko että tässä tarkoitetaan 0,3 bar paineen noston seurauksia.
Itselläni tuo mahtuu normaalin ja täyden kuorman paineiden marginaaliin.
Jos tuo 0,3 bar on tuosta minun kirjoituksesta niin se on hieman eri juttu eli kannattaa katsoa mitä oikeasti sanoin. Eli en puhu 0,3 bar nostosta tai erosta suositukseen vaan että 0,3 bar paineen lasku muutti pyöristettynä kuluneen renkaan kuvan mukaisesti keskeltä kuopalla olevaksi, koveraksi.

Tänään meni sitten Landsailit alle, kokoa 245/40 R19. Eli matkalla töihin alkoi tuntua että renkaat pitää ääntä ja pysähdyin tarkastamaan. Toinen takarengas hajalla (yllättävän tunnoton tuo F11 rengasrikolle) ja sitten hinausta ja renkaita soittelemaan. Sattui naapuripitäjästä löytymään hyllystä oikeaa kokoa ja lupasivat vaihtaa saman tien alle niin ei jäänyt vaihtoehtoja. Nyt 150km pikkuteitä alla eikä valittamista.
Tämä liittyy rengaspaineisiin sen verran että täällä laittoivat 2,7 bar kun edellisessä paikassa 3,1 bar oli kuulemma oikea paine. Taidan laittaa sinne väliin kun nämä paineet tuntuu jo liian pehmeiltä.
 
Ei sulla rengaspainetunnistimia ollu niis vanteis?
 
Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).
 
Ei sulla rengaspainetunnistimia ollu niis vanteis?
Ei paineantureita, pyörimisnopeudesta katsoo ja on ollut toimintavarma aikaisemmin. Oli sellainen hyvin pieni vuoto talvirenkaassa niin aina tuli varoitus alle 2 bar mennessä. Mutta nyt oli alla juuri vaihdetut kesärenkaat ja eilisen ajon lopuksi kuittasin rengaspaineet oikeaksi kuten aina kesä/talvirenkaiden vaihdon jälkeen joutuu tekemään, niin luulen että nyt oli vielä jokin tiedonkeruuvaihe menossa. Eli ei tullut varoitusta.
 
Mulla on tosin viis vuotta nuorempi LCI, mut onhan siinä painetunnistimet. VAG:in metkuja ne abs mittaukset.
 
Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).

Mites rengaspaineet?
Renkaan kokoluokka on varmaan joku 205/55R16, tuohan on sillä tavalla vielä aika korkea että voi tukevoitua kummasti laittamalla pikkuisen kovemmat paineet renkaisiin. Omassa Astrassa aika matalat suosituspaineet ainakin ”comfort” paineissa niin pidän ”kuormapaineissa” jatkuvasti, paljon mukavampi kun ei renkaat lötky miten sattuu vaikka yksin ajelenkin.
 
Mites rengaspaineet?
Renkaan kokoluokka on varmaan joku 205/55R16, tuohan on sillä tavalla vielä aika korkea että voi tukevoitua kummasti laittamalla pikkuisen kovemmat paineet renkaisiin. Omassa Astrassa aika matalat suosituspaineet ainakin ”comfort” paineissa niin pidän ”kuormapaineissa” jatkuvasti, paljon mukavampi kun ei renkaat lötky miten sattuu vaikka yksin ajelenkin.
Aina alkuun yllättää miten toisilla renkailla auto niiailee nopeassa kaistanvaihdossa tai mutkissa. Enemmän painetta ja ehkä lisäksi matalampiprofiiliset renkaat niin menee kuin kiskoilla samassa tilanteessa.
 
Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).

Rengaspaineet ja renkaan kantavuusindeksi vaikuttaa. Talvirenkaissa yleensä suurempi kantavuus kuin kesäkumeissa, joka vaikuttaa renkaan rungon jäykkyyteen. Kesärenkaissakin on tietysti eroja, vaikka olisivatkin samoilla numeerisilla spesifikaatioilla.
 
Netistä luin, että radallekin voisi laittaa esim 3.0 bar painetta ja painetta on sitten mahdollista vähentää ajojen jälkeen, jos paineet on liian suuret.

Moottoripyörällä on tullut harjoiteltua Botniaringillä, mutta autolla ei. Auto vähän kiinnostelee kokeilla myös. On vaan 180hv peli, mutta sehän ei varmaan mitään haittaa. Mutta täytyisi varmaan vaihtaa eturenkaatkin ennen ajoa, kun niissä on vähemmän pintaa? 235/35R19. Eli "sporttisemmat" vähän, niin ajattelin että olisi kiva päästä hieman kovempaakin niiden kanssa radalla.

Ilmeisesti liian pienillä painella vakio rengas voisi taittua hieman alle. Vaikka se pienempi paine olisikin vähän parempi/nopeampi muuten.

Aika jännästi fiilis vaihtui ajamisessa kun vaihtoi nastat kesärenkaisiin. Nastat olivat paljon jäykemmän tuntuiset. Näillä kesärenkailla nojailee mutkissa ja kuopissa ihan toisella tavalla vähän suuntaan jos toiseenkin (farmari CEED plugin). Aika jännä kun en edellisellä kerralla huomannut tuollaista, mutta voi olla kun tuli ajeltua ihan peräkkäin ja täysin kuivalla tiellä molemmilla niin tulee erot paremmin esiin. Molemmat siis perus 16 tuumaiset sitä yleisintä kokoluokkaa. Mielenkiintoisesti erot tuntuvat vaikka ajan aika kiltisti aina eikä mistään urheilullisuudesta voi puhua edes samassa lauseessa (ei auton eikä kuskinkaan osalta).
Mittaile paineet molemmista 205/55R16 renkaista, eli kesä ja talvi. Saattaa olla talvirenkaissa enemmän painetta?
 
Mulla on tosin viis vuotta nuorempi LCI, mut onhan siinä painetunnistimet. VAG:in metkuja ne abs mittaukset.
On niissä hyväkin puoli. Eli toimii suurimman osan ajasta ongelmitta toisin kuin painetunnistimet.
Uudehkoon Mitsuun lupasivat talvirenkaat vanteineen autokaupan puolesta, ensin ne tuli ilman paineantureita. Se huomattiin kun auto alkoi valittaa renkaanvaihdon jälkeen. Hakivat auton pois antureiden asennusta varten, toivat takaisin. Ei toiminut, piti viedä ns. kalibrointiin merkkiliikkeeseen, jossa koodasivat ne väärälle eli ykköspaikalle (missä ainoat aikaisemmat eli kesärenkaat oli aikaisemmin). Nyt keväällä on vaihdettu kesärenkaat takaisin ja pitää taas viedä Deltalle jossa toivottavasti laittavat nyt ID2 paikkaan niin syksyllä voi taas vaihtaa talvirenkaisiin ilman ongelmia.
Samantapaisia ongelmia on ollut aikaisemminkin eri merkin autoilla. Jossakin, olisko Ford ollut, renkaat (paineanturit) oli paikkakohtaisia eli kun vaihdoit vähemmän kuluneiden renkaiden paikkaa niin piti autolle opettaa uudelleen anturit mitä seurataan. ABSin mittaukset on helppoja siihen verrattuna vaikka omat huonot puolet löytyy.
 
Puhumattakaan siitä että ne anturit maksaa ~50 eur kipale, siinä nousee rengaskierroksen hinta kivasti kun laittaa anturit mukaan…

Ooppelissahan ei ole kuin yhdet muistipaikat. Joka renkaanvaihdon jälkeen ohjelmoitava anturit uudelleen. Ohjelmointikalikan toki saa kiinasta parilla kympillä, täältä jos ostaa niin x2~x10. Ilman antureitakin sais ajaa mutta kun sitä muistutusta ei saa autosta pois päältä, edes huollossa (tai ainakaan eivät suostu tekemää ) niin ei viitsi kuunnella pimpelipompelia joka käynnistyksellä ja tuijotella ikuista vikavaloa kojelaudassa…
 
Mittaile paineet molemmista 205/55R16 renkaista, eli kesä ja talvi. Saattaa olla talvirenkaissa enemmän painetta?

Juu, pitää testata. Periaatteessa paineet pitäisi olla samat, koska itse olen ne samoilla laitteilla täyttänyt samoihin lukemiin (tietty lämpötila tuo pientä varianssi ja tietty vähän paine varmaan ajan kanssa alenee). Mutta en toki tarkistanut paineita talvirenkaista niitä pois otettaessa ja onhan tässä ollut yksi huolto välissä jossa ovat saattaneet rengaspaineisiin koskea. Pitää tsekata siis...

Molemmat renkaat ovat saman valmistajan (oisko Michelinin) ja tulivat Kian aluvanteineen auton mukana. Mitään valitusta auto ei ole höpissyt missään vaiheessa paineista. Edellinen Renault sentään näytti keltaista vikavaloa ja näytti auton kuvan ilman renkaita kunnes kalibroi itse itsensä seuraavan käynnistyksen yhteydessä kun ajonopeus oli tuota ennen noussut yli 80km/h nopeuden.

Vaihdoin siis renkaat edestä taakse (kuten yleensä aina teen, kun tässäkin autossa eturenkaat kuluvat vetävinä enemmän). Vanhassa autossa anturit näyttivät aina väärää paikkaa missä paineet olivat laskeneet, mutta äkkiäkös sen mittaa mistä renkaasta auto varoittaa. Tässä autossa en ole mitään vikavaloja tai varoituksia vielä nähnyt niin vaikea sanoa.

Hämärä muistikuva olisi ollut että olisi kysynyt olenko vaihtanut renkaat, mutta en ole varma olenko vain kuvitellut tai yhdistänkö anopin renkaiden vaihdon tms. Ainakaan nyt vaihdon jälkeen mitään infoa ei ole näkynyt.
 
Viimeksi muokattu:
...1001renkaat...
Kappas, Andorraan rekisteröity pulju.

Eli tietääpähän vältellä koska kuluttajansuojan lisäksi verojen osalta lienee vähintään harmaalla alueella toimiva.

Firmahan oli alkujaan jossain päin EU:ta, mutta muutti sitten tonne, erinäisten tahojen, ulottumattomiin. Vaikka homma yleensä toimiikin, niin suosin mielummin virolaisia putiikkeja.

Auton valmistajan insinörtit laskee sen suositellun rengaspaineen auton tietojen (paino, jakauma, akselit jne. )perusteella. Kyseessä siis auton valmistajan suositus ja lähes tulkoon aina se oikea valinta. Nopea googletus sanoo:
...
- "The psi value listed on the vehicle's sticker inside the door jamb or manual is the psi the manufacturer recommends in order to achieve the best fuel mileage and tire wear for that specific vehicle. Usually, this recommended psi is lower than the maximum psi shown on the tire wall."

Toi viimeinen lause kyllä todistaa googletuksen nopeuden.. :)

Mutta lähtökohtaisesti nuo kylmäpaineet on yleispätevä, autokohtainen "one size, fits all" tyyppinen ratkaisu koska sellainen pitää olla olemassa. Ei perusurpoa juuri kiinnosta edes ne suosituspaineet, puhumattakaan että alkaisi hieromaan niitä kaikkiin muuttujiin jotka asiaan vaikuttavat. Jos siellä tankinkorkin luukussa olisi jotain ideaalikaasun tilayhtälöitä ryyditettynä säätiedotuksilla ja kuljettajan ajotavalla, niin varmaan aika moni voisi vaihtaa sellaiseen merkkiin jossa "ei tarvisi" kuin katsoa valmiiksi ilmoitettu paine.

Ajossa niillä kylmäpaineilla ei ole mitään virkaa, koska kukaan ei aja kylmillä renkailla, ajossa ne lämpenevät useammista muuttujista, kuten ajonopeus, suunnan vaihdot ja käytetyn renkaan runkorakennne ja tämän kaiken lopputulema on jotakin muuta, eli kuumapaine. Esim. kilpakäytössä haetaan kuumapainetta jolla rengas toimii ideaalisti.

Jos en vielä pilannut jonkun päivää, niin kuten joku jo mainitsikin, niin monesti ne mittarit näyttää ihan puuta heinää.. Toki jos leikitellään ajatuksella, että käytetään aina samaa mittaria, niin tämä ei vaikuta kuin kylmäpaineiden käyttöön :p
 
Katselin TM ja Kuluttaja testejä ja päädyin lopulta Goodyearin EG2, 205/60R16 alle asennettuna 590€. 1001renkaat kautta tilattuna sarjalle olisi tullut hintaa ~500€ ja alle asennus liikkeissä sen 80€.

Hankook Ventus Prime 4 piti aluksi, mutta oli vain 10€ halvempi.

Continentalia ei ollut oikein missään, 1001renkaiden kautta olisi tullut n. 530€, mutta mielummin otan suoraan asennusliikkeen kautta renkaat, jos tulee niiden kanssa ongelmia.

Olisin halunnut selvitä 100-150€ halvemmalla, mutta minkäs teet, on tainnut nousta hinnat 4v takaiseen.
 
Asiat pitää suhteuttaa. Jos nyt vaikka viisi kautta ajaa renkailla, satasen hintaero sarjassa on toki kulueränä prosentuaalisesti merkittävä, mutta jyvitettynä vitosen per rinkula per kausi.
 
Samaa rengasta on saatavilla eri kantavuuksilla ja eri nopeusluokkina. Eli 94 ja 98 sekä W että V luokissa. Onkohan noissa käytännössä mitään eroa? Jotenkin mutuna tuntuisi että mitä isompi nopeusluokka ja kantavuus sitä jäykempi ja äänekkäämpi rengas. Onkohan kestossa eroa..
 
Mieluummin V kuin W, kantavuudessa ei nyt paljoa ole, mutta millaiseen autoon ne tulee?

V muistaakseni oli lonkalta 240km/h jatkuvaa ajoa ja W 270km/h jatkuvaa, joten yleensä H tai T luokat riittää meille. :comp: Toki V on yleisesti saksalaisten rengasluokitus ihan perusmalleissakin, mikään pakko se silti ei ole.
 
Mieluummin V kuin W, kantavuudessa ei nyt paljoa ole, mutta millaiseen autoon ne tulee?

V muistaakseni oli lonkalta 240km/h jatkuvaa ajoa ja W 270km/h jatkuvaa, joten yleensä H tai T luokat riittää meille. :comp: Toki V on yleisesti saksalaisten rengasluokitus ihan perusmalleissakin, mikään pakko se silti ei ole.

Niin siis en tietenkään tarvitse korkeampaa nopeusluokkaa mihinkään tai kantavuutta. Mietin vain että onko sillä vaikutusta renkaan muihin ominaisuuksiin.
 
Tokikin se vähän vaikuttaa aina suuntaansa. Rengas on kompromissi, jos jotain ominaisuutta painotetaan/parannetaan, se on muualta pois.
Nuo sun kysytyt ovat melko pieniä, koska liikutaan ihan viereisillä kantavuus/nopeusluokilla.
 
Rengaspaineet kannattaa katsoa luotettavalla mittarilla. Pari päivää sitten tarkastin alle vaihdettujen kesärenkaiden paineen huoltiksella ja laitoin 2.45bar. Makitan uusi akkukäyttöinen digimittari näytti sitten kaikissa 2.85bar. Luotan siihen enemmän mutta mistä sen tietää.
Itse luotan siihen, että jos parikin mittaria näyttää edes suht saman, niin se on ainakin lähellä oikeaa. Itse lisäsin ilmaa renkaisiin renkaisiin tällaisella mittarilla varustetulla jalkampumpulla Michelin jalkapumppu jota ennen tarkastin paineet tämännäköisellä muistaakseni Dealextremestä tai vastaavasta tilatulla mittarilla RS PRO Tyre Pressure Gauge | RS ja näyttivät 0,1 barin tarkkuudella samaa.

Puoli baria näkyy vuodessa renkaista häviävän kun 2 baria näkyi olevan valmiiksi ja 2,5 baria olen aina vaihtaessa kylmiin renkaisiin laittanut. Kesäkumit mallia Continental Ecocontact 5:et, koko 215/60R17. Autona noin 1 600 kg painava plugari. Pitää vähän fiilistellä että riittääkö tuo paine vai pitäisikö vähän enemmän laittaa kun edellinen auto oli samanlainen hiukan kevyempi bensavehje ja siinä pidin tuota 2,5 baria.
 
Itsellä edellinen Renault meni 2.2 ja tässä nykyisessä plugarissa on taakse laitettu suurella kuormalla suositukseksi 3. Eturenkaissa taitaa olla 2.6-2.7 tms. suositus kaikilla tiloilla.

Itsellä autossa Bilteman digitaalinen rengaspainemittari jolla mitattu paineet jo vuosia. Vie äärimmäisen vähän tilaa ja nopea mitata paineet tarvittaessa. Jos jotain saisi toivoa, että olisi AA tai AAA paristolla toimiva niin ei tarvitsisi noita elektroniikkaparistoja vaihtaa parin-kolmen vuoden välein. Muutaman euron on näköjään tässä vuosien varrella kallistunut ja mallikin on vähän muuttunut, että ehkä tuonkin voisi päivittää jos normiparistoja käyttävä löytyisi.

Ei tuo paineen mittaaminen mitään salatiedettä ole ja onhan keskenään samoissa sitten kun mittaa samalla laitteella.

Talvirenkaat olivat selvästi jämäkämmät ajoltaan, joten ajofiiliksen perusteella tuskin on syytä toisaalta kauheasti paineita laskeakaan vaikka raskaan lastin paineet laitoinkin auton suosituksen mukaan.
 
Katselin TM ja Kuluttaja testejä ja päädyin lopulta Goodyearin EG2, 205/60R16 alle asennettuna 590€. 1001renkaat kautta tilattuna sarjalle olisi tullut hintaa ~500€ ja alle asennus liikkeissä sen 80€.

Hankook Ventus Prime 4 piti aluksi, mutta oli vain 10€ halvempi.

Continentalia ei ollut oikein missään, 1001renkaiden kautta olisi tullut n. 530€, mutta mielummin otan suoraan asennusliikkeen kautta renkaat, jos tulee niiden kanssa ongelmia.

Olisin halunnut selvitä 100-150€ halvemmalla, mutta minkäs teet, on tainnut nousta hinnat 4v takaiseen.
Viime kesänä ostin samaan kokoon Momo Toprun M30 Europa. Tehty Hankookin tehtaalla Unkarissa ja Hankookien tilalle vaihdoin. En osaa eroa sanoa. Tuo momohan on legendaarinen Italialainen firma ja teettävät renkaita omalla merkillään eri tehtailla. Itse haluan uskotella itselleni, että nuo ovat Hankookit eri nimellä. Alle 400€ jäivät kierros töineen.
 
Etsin kaverille merkkirenkaita (esim. Michelin tai Continental), jotka kuitenkin sietäisivät hieman kilometrejä, kun hänellä niitä tulee. Historiasta muistelen, että contit olivat ominaisuuksiltaan hyviä, mutta kestoikä sitten lyhyempi. Misukat kenties pitkäikäisempiä. Olisikohan Primacy 4:t taikka sama plussana hyvät?
 
Voisit suositella vaikka misukan Crossclimatea tai Pirelli Cinturato.
 
Tuon testin mukaan kulumattomuusjärjestys:

1. Michelin e.Primacy
2. Goodyear EfficientGrip Performance 2
4. Michelin Primacy 4 Plus
5. Continental Premium Contact 6 (7 ei testissä)

 
Josset kovasti urheilulliseen autoon ja tiukkaan kanttailuun tähtää niin eipä juuri. Ehkä niitä parhaita kompromisseja joita kesärenkaina saa hankittua, ei mikään osa-alue selkeästi huonompi.
 
En nyt kyllä jaa näkemystäsi, tässä esimerkkinä mun talvirengaskokoni: Rengas Michelin 255/45 R19 104H XL, VOLVO, 3PMSF | Crossclimate 2 SUV | 1001Renkaat.com

Vierinvastus A, vesiliirron vastustuskyky B, melu B. Ei hiljaisin, mutta keskiverto.

Äkkiä katsellen Contin Allseasoncontact on myös näpsäkkä ja halvempi kuin Michelin, yhtälailla hyvä vierinvastus ja muut arvot. Pirellin kesärengas (P7) alittaa melussa ja muutenkin hyvä, mutta esim Hankookin puhdas kesärengas on yhtä meluisa ja huonompi rullaamaan, samoin Misukan kesäpyörä rullaa huonommin.

Joten mitä ominaisuuksia painottaa... Jenkkien normirengas on allseason kun siellä ei hyväksytä alle 20tkm alle sulavaa rengasta, toisin kuin meillä Euroopassa.
 
Viimeksi muokattu:
Xc70 alle crossclimate oli kyllä sellanen liisterirengas että kulutukseen sai laittaa litra puoltoista lisää ja olis saanu olla vastamelukuulokkeet päässä. Esim primacy4 ihan eri rullaavuudeltaan ja melultaan.

Jätän nämä välikelin renkaat kyllä sinne jenkkimarkkinoille missä huhupuheet ja myyntiesitteet ratkasee ostopäätökset.
 
Nyt ollaan taas alueella jossa ei itsellä oikein kokemusta. Faija kysy apua kesärenkaiden ostoon xc 60 (2019) etuvetoselle Volvolle. Nykyinen rengaskoko on 235/55r19.

Itse katselin, niin jotain halpoja taitaa saada asennettuna 600-700e pintaan. Sitten paremman luokan renkaat linkin mukaan on jo 1000e pelkästään renkaat + siihen vielä asennus. Budjettia en varsinaisesti saanut (varmaan tuohon 600-1000e), mutta olisi hyvät jos olisivat hiljaiset. Aika kalliit tuppaa nuo 19 tuumaiset olevan.

 
Halpa ja hyvä

Keskikastia

Hyvät
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 450
Viestejä
4 512 588
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom