Kesärenkaat - yleisketju

Hyvä kuulla, tilasin nyt omaan A4 Allroadiin samat. Tuossa on vähän erikoisempi koko 245/45R18 joka nostaa hieman hintaa, mutta onneksi tuo Continental kuitenkin oli ns. "merkkirenkaista" edullisin.
Nokian Hakka Black olisi ollut 920€, Michelin PS5 910€ mutta Contit sai 790€ alle laitettuna.
Saas nähdä miten istuu auton alle :)
Viikko ja n. 1000km nyt takana näillä Conteilla, mielenkiintoiset kumit kyllä.
Ekat 20km piti hieman enemmän ääntä, sen jälkeen hiljentyneet aika paljonkin. Erittäin hyvä pito, sekä kuivalla että märällä.
Audi suosittelee paineiksi 2,2bar eteen ja 2,1bar taakse kevyellä kuormalla, 2,3bar molempiin isommalla kuormalla.
Aikaisemmilla Pirelleillä tuon huomasi, jos oli yli 2,3bar renkaissa niin äänet oli tosi karut.
Continental suosittelee näihin 2,8bar kuulemma, ja tuntuu toimivalta renkaissa kyllä.
Ainoa miinuspuoli tässä kohtaa mitä on tullut vastaan on se että renkaan sivuvalli voisi olla ehkä jämäkämpi, hieman tuntuu elävän tehon-/suunnanmuutoksen kanssa.
Ei paljoa, mutta kuitenkin.

Suositeltava rengas kyllä, mutta ehkä SportContact tai Michelinin PS5 olisi toiminut omalla kohdalla vielä paremmin?
Noh, en valita, hinta-/laatusuhde on enemmän kuin hyvin :)

Kokona siis 245/45R18 100Y, paistoleima 17/23.
 
Oisko jollai kuvaa 8.5leveellä vanteella ois 255/40 kumi.

menee ja ei ole eroa juurikaan vakiokokoihin mitkä on 8.5" vanteelle 235-245...
Vasta heitin kuukausi sitten 20" 8.5" vanteille 255/45 renkaat mitkä on jo aika maksimia mutta 40 ole mitään hätää.Autona 2011 Lexus 450h
 
Tuli uusi Volvo. Hieman kyllä aiheutti ihmetystä että miksi on keski-euroopan kitkat kesärenkaina. Eli Michelin Cross Climate 2. Tulee ihanan kallis paukku kun nuo on varmaan tänä kesänä ajettu loppuun. Ensi keväänä sitten taakse 255/40R19 ja eteen 235/45R19.
Renkaista sen verran että hiljaiselta nuo kuulostaa, eikä tuo autokaan mikään rata-ohjus ole. Pitokin on riittänyt ihan täyskaasulla. Epäilyttää vaan, että kun hellekausi alkaa niin nuo sulaa alle.
 
Nyt saatu vähän kokemusta Landsailin qirin renkaista M3LR Teslan alla. Plussat: hiljaiset, pehmeähköt alla, matala vierintävastus, pitää hyvin (paremmin kuin hankookin ventus3evot). Miinukset, tuntuu että rengas kaatuu alle eli nopeat ohjausliikkeet ei juuri autoa heilauta vaan rengas joustaa alla. Kokona 235/40/19. Tästä oppineena ostaisin ev mallit jatkossa, lienee vähän tukevampirunkoiset. Sinänsä ihan hyvä matkarengas jos hiljaisuutta ja pehmeyttä kaipaa autoon.
 
Tuli uusi Volvo. Hieman kyllä aiheutti ihmetystä että miksi on keski-euroopan kitkat kesärenkaina. Eli Michelin Cross Climate 2. Tulee ihanan kallis paukku kun nuo on varmaan tänä kesänä ajettu loppuun. Ensi keväänä sitten taakse 255/40R19 ja eteen 235/45R19.
Renkaista sen verran että hiljaiselta nuo kuulostaa, eikä tuo autokaan mikään rata-ohjus ole. Pitokin on riittänyt ihan täyskaasulla. Epäilyttää vaan, että kun hellekausi alkaa niin nuo sulaa alle.
Ajele niillä vaan, ite oon moisia käyttänyt vuosia kesärenkaina. Muutoin ihan passelit mutta huomioi että märkäpito on huono.

Hiljaisuuden ja vaihtoajankohdan helppouden vuoksi noita itse suosin.
 
Tässä tuli hyvin esiin se miksi paremmat* renkaat kuuluu taakse. Ilmeisesti pelkän taka-akselin vesiliirto on niin nopea tilanne, ettei ajonvakautus ehdi mukaan ja silloin mennään.

Joku just laski tässä topicissa kiitettävällä tarkkuudella ettei tuo ole mahdollista, mutta totean siihen päälle sen verran vesiliirto itsessään tuo yhtään lisää sivuttaiskiihtyvyyttä, eli ajonvakautus pystyy toimimaan ok.
 
Joku just laski tässä topicissa kiitettävällä tarkkuudella ettei tuo ole mahdollista, mutta totean siihen päälle sen verran vesiliirto itsessään tuo yhtään lisää sivuttaiskiihtyvyyttä, eli ajonvakautus pystyy toimimaan ok.
Sanoisin tarkkuudeksi kiitettävän sijasta enintään välttävän. Eikä vesiliirto tietenkään tuo lisää sivuttaiskiihtyvyyttä, koska sehän pidon puutteen myötä vähentää sitä. Jos edessä sattuu olemaan mutka, niin auto tai sen perä ei käänny mutkaan vaan menee suoraan.
 
mulla on qirineissä 2.8 lämpösenä Leonin alla. en ole kyllä huomannut että olisi alle kaatunut rengas missään mutkassa.
 
Sanoisin tarkkuudeksi kiitettävän sijasta enintään välttävän. Eikä vesiliirto tietenkään tuo lisää sivuttaiskiihtyvyyttä, koska sehän pidon puutteen myötä vähentää sitä. Jos edessä sattuu olemaan mutka, niin auto tai sen perä ei käänny mutkaan vaan menee suoraan.

Voitko ystävällisesti tehdä ja esittää tarvittavat korjaukset jos kerran saamasi lopputulos on päinvastainen ja esität vielä krittiikkiä aiheesta? Toki kysymyshän oli siitä teoreettisesta tapauksesta että tilanne tapahtuu kesken mutkaa mikä sulta nyt näytti unohtuneen.

Btw. Ottamatta edelleenkään kantaa suuntaan tai toiseen, tuli lueskeltua OTKES:in raporttia Konginkankaasta. Rane The Rahtari oli laittanut väärällä kaistalla seikkailevaan peräkärryyn huonommat etuakselille.
 
Voitko ystävällisesti tehdä ja esittää tarvittavat korjaukset jos kerran saamasi lopputulos on päinvastainen ja esität vielä krittiikkiä aiheesta? Toki kysymyshän oli siitä teoreettisesta tapauksesta että tilanne tapahtuu kesken mutkaa mikä sulta nyt näytti unohtuneen.
Mitkä ihmeen korjaukset, kun kyseessä oli paljon oletuksia sisältävä yksittäinen laskutoimitus, eikä koejärjestely? Muistutin vain, että tuo ei ole kaikenkattava analyysi tilanteesta.

Sinulta näyttäisi unohtuneen kaksi asiaa: 1. mutkassa ajamiseen tarvitaan sivuttaiskiihtyvyyttä. 2. vesiliirto vähentää tai poistaa sivuttaiskiihtyvyyteen tarvittavan (kitkavoiman).

Kolmantena vielä: 20 vuotta sitten kuorma-auton peräkärryssä talvella olleet renkaat eivät liity mitenkään kesärengasketjuun.
 
Oisko nyt mitään lisäarvoa keskusteluun? Minua ainakin kiinnostaisi jos sulla on esittää jotain kättä pidempää tuolle väitteelle että ajonhallinta ei kerkeäisi siihen reagoida. Mulle riittää vaikka aiemmin esitetyn tasoinen yksittäinen laskutoimitus.

Suomen pahimmassa liikenneonnettomuudessa vaikuttaneet kesärenkaat liittyvät mielestäni kesärengaskeskusteluun jos tarkastellaan miten renkaiden asemointi vaikuttaa kulkuneuvon ääritilannekäytökseen. Rengasteknologiassa ei myöskään ole tapahtanut sellaisia edistysaskeleita, ettei tuo olisi relevanttia.
 
Hyvä
Paras
 
nyt on 17 alla vois magnesium 6kg vanteille ettii kummit säästäis polttoainetta ku lähtee pitkälle reissuu. ja heittää alle 16
Itse herkistelisin jarrut, että rullaa hyvin. Ehkä hieman lisää rengaspainetta? Ja jatkaisin 17" pyörillä. Muuta perushuoltoa, esim tarkistaa, että ilmanpustari on aika puhdas.
 
2.3baari on ja takana 2.5 putsari uusi mutta paino eroa tulisi lähemmäs 12kg pyörivää massaa
 


Mielestäni erittäin hyvä video matalan vierintävastuksen "eco"renkaista.

Yhteenvetona tällaiset renkaat on todella luokattoman huonoja märällä, ovat kalliita, kuluvat nopeaa, eivätkä siten ole ekologisia tai tuo todellisia säästöjä.

Jos massiivinen 30% pienempi vierintävastus tuottaa 3.5% todellisen säästön polttoaineessa, esimerkkinä 15 tkm vuodessa 8 litran keskikulutuksella polttoaineen maksaessa 2€/l säästöä syntyisi:

15000/100*8*2-15000/100*8*2*0.965 = 84€

Säästöä kertyisi huimat 84€ vuodessa, mutta kalliimmat ja nopeammin kuluvat renkaat syövät tehokkaasti senkin säästön. Tämän tiedon valossa vierintävastus renkaassa on mielestäni täysin hyödytön mittari tai tieto ja matalan vierintävastuksen eco renkaat täysi kusetus, minkä todellinen käyttötarkoitus lienee ainoastaan hyvät kulutuslukemat autojen myyntispecseihin
 
Viimeksi muokattu:


Mielestäni erittäin hyvä video matalan vierintävastuksen "eco"renkaista.

Yhteenvetona tällaiset renkaat on todella luokattoman huonoja märällä, ovat kalliita, kuluvat nopeaa, eivätkä siten ole ekologisia tai tuo todellisia säästöjä.

Jos massiivinen 30% pienempi vierintävastus tuottaa 3.5% todellisen säästön polttoaineessa, esimerkkinä 15 tkm vuodessa 8 litran keskikulutuksella polttoaineen maksaessa 2€/l säästöä syntyisi:

15000/100*8*2-15000/100*8*2*0.965 = 84€

Säästöä kertyisi huimat 84€ vuodessa, mutta kalliimmat ja nopeammin kuluvat renkaat syövät tehokkaasti senkin säästön. Tämän tiedon valossa vierintävastus renkaassa on mielestäni täysin hyödytön mittari tai tieto ja matalan vierintävastuksen eco renkaat täysi kusetus, minkä todellinen käyttötarkoitus lienee ainoastaan hyvät kulutuslukemat autojen myyntispecseihin


"Ekorenkaita" on mielestäni hölmöä niputtaa yhteen ja samaan ryhmään. Niitä on todella monenlaisia (ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan), autoja on monenlaisia (kulutus, turvallisuus, pitoaika jne.), ajoympäristöjä on monenlaisia (maantie/moottoritie versus kaupunkiajo) ja ajotapoja on monenlaisia (aina maksiminopeudella ramppeihin vs. isoäitinikin ajaa rohkeammin). Mihinkään uuteen sähköautoon niitä ei tietenkään kannata hankkia, mutta jotakin isokoneista tonnin pommia rengastettaessa ne voivat olla ihan kilpailukykyinen valinta.

Esim. ADAC:n testissä (jonka Tyrereviews esittää luettavammassa muodossa englanniksi) Kumhon "ecorengas" ES31 sai kulutuskestävyydestään paremman arvosanan (9) kuin testin voittanut Premium Contact 6 (8). Vierintävastuksesta kumpikin sai arvosanaksi 8.2. Eli Kumho ei tässä tapauksessa tuota eroa polttoaineenkulutuksessa, mutta se kestää pidempään käytössä.

Miten hinnat sitten vertautuvat? Testin koossa 215/60R16 Rengaskontin verkkokaupasta saisi Kumhot 116 eurolla per rengas. Kutosversiota ei Continentalista enää löydy, mutta 5-versio Premiumcontacteista maksaisi 161€ renkaalta ja 7-versio 174€. Voidaan olettaa, että Premium Contact 6 maksaisi samaa luokkaa, jos sitä vielä olisi valikoimissa.

Säästöpotentiaali on siis hankintahetkellä luokkaa 50 euroa per rengas eli sarjalta 200 euroa. Lisäksi käytönaikaista säästöä syntyy Kumhon paremmasta kestävyydestä, vaikka polttoainetta se ei Continentaliin verrattuna säästäkään.
 
Tuossa yllä nyt ei tietysti ole ihan vertailukelpoiset renkaat valmistajankaan puolesta (Aasia versus Eurooppa). Mutta tässä voisi ottaa esille ruotsalaislehden samassa testissä vertailemat Hakka Green 3 ja Hakka Blue 3. Urasyvyys molemmissa 7,9 mm - tosin se ei valitettavasti kerro kaikkea kulumiskestävyydestä ja sen eroista. En kuitenkaan usko eron räjähtävän käsiin, kun puhutaan samasta valmistajasta.

Testissä tehtiin todelliset kulutusmittaukset pelkän vierinvastuksen mittaamisen lisäksi. Hakka Green 3 kulutti 5,17 l / 100 km ja Hakka Blue 3 kulutti 5,49 l / 100 km. Eli noinkin pihissä autossa eroa muodostuu kolme desiä satasella, kymppitonnilla jo 30 litraa eli nykyisillä litrahinnoilla 60 euroa kymppitonnilla. Jos kumit kestäisivät esim. 30 tkm, niin elinkaaren aikana kulutuserosta muodostuisi 180 euron säästö valitsemalla ekorengas. Tuplasti kuluttavalla autolla ero olisi jo 360 euroa. Lisäksi sarjan Hakka Green 3:ia olisi saanut muutaman kymmenen euroa halvemmalla noilla lehden maksamilla hinnoilla (n. satanen per rengas).

Lehti tosin ei päätynyt suosittelemaan ekorenkaita, mutta niinhän talvirenkaissakin kaikki muut kuin kärkikolmikko tuomitaan hengenvaarallisiksi. ;)

 
Fiesta ST vm '17 kävi huollossa toukokuun alussa, edessä kesärenkaissa 4mm pintaa ja takana 5mm.
Nyt 1,5kk ja 3000 km myöhemmin vasen eturengas muistuttaa slicksejä, oikeassa eturenkaassa enemmän pintaa ja takapyörät edelleen 5mm. Vuosi sitten tehty nelipyöräsuuntauskin.
Tuliko ajettua liian aggressiivisesti vai kuinka etupyörä voi tuolla lailla kulua?

Laitoin tilaukseen sitten Eagle Asymmetric A6:t, en kyllä uskonut että tänä kesänä joutaisi vielä vaihtamaan pyöriä.
 
Fiesta ST vm '17 kävi huollossa toukokuun alussa, edessä kesärenkaissa 4mm pintaa ja takana 5mm.
Nyt 1,5kk ja 3000 km myöhemmin vasen eturengas muistuttaa slicksejä, oikeassa eturenkaassa enemmän pintaa ja takapyörät edelleen 5mm. Vuosi sitten tehty nelipyöräsuuntauskin.
Tuliko ajettua liian aggressiivisesti vai kuinka etupyörä voi tuolla lailla kulua?

Laitoin tilaukseen sitten Eagle Asymmetric A6:t, en kyllä uskonut että tänä kesänä joutaisi vielä vaihtamaan pyöriä.

No jotainhan siellä on pielessä, joku pusla antautunut...
 
Fiesta ST vm '17 kävi huollossa toukokuun alussa, edessä kesärenkaissa 4mm pintaa ja takana 5mm.
Nyt 1,5kk ja 3000 km myöhemmin vasen eturengas muistuttaa slicksejä, oikeassa eturenkaassa enemmän pintaa ja takapyörät edelleen 5mm. Vuosi sitten tehty nelipyöräsuuntauskin.
Tuliko ajettua liian aggressiivisesti vai kuinka etupyörä voi tuolla lailla kulua?

Laitoin tilaukseen sitten Eagle Asymmetric A6:t, en kyllä uskonut että tänä kesänä joutaisi vielä vaihtamaan pyöriä.
Onko rengas kulunut tasaiesti, ei vain toiselta laidalta tai kohdasta? Olen itse onnistunut ajamaan eturenkaat sileksi parissa kesässä, tarvii tietysti aika repivää ajoa
 
No jotainhan siellä on pielessä, joku pusla antautunut...
Eikö se olisi huollossa huomattu vai onko just sattumalta nyt mennyt?

Onko rengas kulunut tasaiesti, ei vain toiselta laidalta tai kohdasta? Olen itse onnistunut ajamaan eturenkaat sileksi parissa kesässä, tarvii tietysti aika repivää ajoa
Vaikea kysymys, laitoin liitteeksi kuvat etupyöristä. Frendi sano et ei mitään asiaa katsastukseen.
 

Liitteet

  • ve.jpg
    ve.jpg
    405,4 KB · Luettu: 236
  • oe.jpg
    oe.jpg
    393,8 KB · Luettu: 235
Rengaspaineissa eroa?

Jos on yli 1,6mm niin voi katsastaa, jos sellaiseen on hetikohta tarve.

Kaikeit vaihdat vain eturenkaiden kumit?
 
Rengaspaineissa eroa?

Jos on yli 1,6mm niin voi katsastaa, jos sellaiseen on hetikohta tarve.

Kaikeit vaihdat vain eturenkaiden kumit?
Mulla on Xiaomin portable airpump jolla voi näppärästi kotipihallakin kattoo paineet. Eturenkaissa ollut oman omistuksen aikana aina se 2,5 bar, takana 1,8 bar kuten suositus.

Ei noilla viitsi lähteä syksyn sateisiin nii tilasin 4kpl a6:a alta 500 toimituksineen.
 
Mulla on Xiaomin portable airpump jolla voi näppärästi kotipihallakin kattoo paineet. Eturenkaissa ollut oman omistuksen aikana aina se 2,5 bar, takana 1,8 bar kuten suositus.

Ei noilla viitsi lähteä syksyn sateisiin nii tilasin 4kpl a6:a alta 500 toimituksineen.
Tulevaisuudessa, paremmat renkaat aina vetävälle akselille...
 
Hankook ventus s1 evo3 testiin tälle kesälle. Hankookin talvirenkaista positiivisia kokemuksia, katsotaan miten kesärenkaat toimii.
 

Liitteet

  • IMG_4546.jpeg
    IMG_4546.jpeg
    378,9 KB · Luettu: 96
Ja taas lähtee sama keskustelu alusta käyntiin.

Tuo on aika ristiriitainen neuvo. Samat tahot(ei siis joku korkeaan ikäänsä tai tutkintoonsa vetoava random kommentoija vaan vakavasti otettava kuten Nokian) jotka suosittelevat tätä neuvovat usein myös vaihtamaan paikkoja jopa muutama tuhannen km välein. Tällöin ei merkittävää kulumiseroa synny, eikä täten vaaraa aiheudu.

Se tasainen kuluminen tosin taas useimmissa tapauksissa vaatii sitä, että paremmat laitetaan eteen.
 
Tuo on sellainen asia, johon en 35v autoilukokemuksella, (johon sisältyy myös autotekniikan opintoja), kaipaa kenenkään neuvoja. Laitan paremmat kumit vetävälle akselille. Kärsin myös mahdolliset seuraukset ratkaisustani.
 
Tuo on sellainen asia, johon en 35v autoilukokemuksella, (johon sisältyy myös autotekniikan opintoja), kaipaa kenenkään neuvoja. Laitan paremmat kumit vetävälle akselille. Kärsin myös mahdolliset seuraukset ratkaisustani.
No juuri näinhän se yksinkertaistaen(vetäviä akseleita aina yksi, 4 samanlaista pyörää, normaali henkilöauto jne) kuuluu tehdä, mutta jotkut ovat lukeneet liikaa TM ja kuunnelleet Liikenneturvan tai vastaavan jokelluksia "paremmat taakse". Sillähän saa useimmissa autoissa ne paremmat taakse eli kulumiseron aikaan kun oikein tarkkaan alusta asti mittaa ja laittaa väärin päin. :p
 
Tuo on sellainen asia, johon en 35v autoilukokemuksella, (johon sisältyy myös autotekniikan opintoja), kaipaa kenenkään neuvoja. Laitan paremmat kumit vetävälle akselille. Kärsin myös mahdolliset seuraukset ratkaisustani.

Sama, mutta paremmat renkaat AINA etuakselille, koska ne kuluu nopeammin myös takavedossa, ellei sitten harrasta "dynaamista" ajoa / sudittelua tai käsijarrulla auton pysäyttämistä.
 
Sama, mutta paremmat renkaat AINA etuakselille, koska ne kuluu nopeammin myös takavedossa, ellei sitten harrasta "dynaamista" ajoa / sudittelua tai käsijarrulla auton pysäyttämistä.
Ei kyllä tarvitse kovin dynaamista elämäntyyliä tai rälläämistä, mutta ainakin itsellä diesel takaveto on tähän mennessä syönyt joka kesä millin tai pari enemmän takaa. Sen takia sinne meneekin aina ne paremmat, niin kuluu edes vähän tasaisemmin.

Pitää myös paikkansa talvella.
 
Sailun Atrezzo kokemuksia 245/40 r17 hakusessa

Rengas Sailun 245/40 ZR17 95Y XL, FSL | Atrezzo ZSR | 1001Renkaat.com noita saisi ne 2kpl mitä tarvii näitten hinnalla onko aivan sudet?

Taasko renkaita hankkimassa:lol:
Tyypillinen halpa kiinan rengas joka märällä liukas.
 
Taasko renkaita hankkimassa:lol:
Tyypillinen halpa kiinan rengas joka märällä liukas.
eli varmasti ajelee sen mitä ajeleee.
 

Pistä pari euroa lisää.
sellanen kokemus on lingloggeista että on aika paksu korkee runko vaikka vertaa toisii nexen tosi matala vaikka on 40rofiili että ku pitäs saada just lyhytrunko nii sailun varmaa aika lyhyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 511 780
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom