Otetaans tälläinen analyyttinen lähestymistapa ja etäisyyttä asiaan. Maantiellä cruise päällä meillä häviää vetävistä milli vuodessa, toiseen pariin ei synny juuri mitattavaa eroa, joku 0,25mm voisi olla lähellä totuutta.
Uudet renkaat, yleensä siinä 8mm pintaa. Yksi kausi ajettu -> 7 ja 7,75mm. Paremmat taakse, toisen kauden jälkeen etuvedossa 6 ja 7,5mm, takaveto 6,75mm ja 6,75mm. Kolmas kausi ajettu, paremmat taakse: etuveto 5mm ja 7,25mm, takaveto 6,5mm ja 5,75mm. Viides kausi alkaisi lukemista etuveto 4mm ja 7mm, takaveto 5,5mm ja 5,5mm.
Nyt ollaan saavutettu ensimmäisissä 4mm vaihtoraja - etuvetoisen eturenkaissa, eli ne pitäisi uusia. Lopputulema että seuraavaksi etuvetoisen taka-akselille laitetaan jotain uutta, mutta muuta kuin etuakselilla.
Vaihtoehdot:
-saman rengasmallin 4 vuotta kehittyneempi versio
-kokonaan eri rengasmalli
Miten tämä yhdistelmä käyttäytyy niissä tilanteissa, joissa tuo 0,75mm ero kulutuspinnassa muodostuu ongelmaksi? No se pitäisi sitten tietää ihan itse.
No miten tämä dilemma olisi ehkäistävissä? Lasketaan jos kierrättäisi renkaita. Unohdetaan takaveto. Tokalle kaudelle eteen 7,75 ja taakse 7mm -> kolmanteen kauteen 6,75 ja 6,75mm. Neljänteen 6,5 ja 5,75mm. Viidenteen 5,5 ja 5,5mm jonka jälkeen kuudes kausi lähtisi 5,25 ja 4,5mm. Seitsemäs 4,25 ja 4,25mm ja sen jälkeen/aikana roskiin.
Pari ongelmaa nousee esiin, takaveto heti uutena. Vaatisi uutena jotkut edestäkin kuluvat spesiaalirenkaat jotta takana olisi jatkuvasti paremmat. Autoteollisuus ei näytä näkevän ongelmana. Toisena etuveto kuudennella kaudella, kulutuspinta alkaa olla ehtoopuolella ja siihen nähden on kulutuspinnassa eroa. Milloin voisi nousta ongelmaksi? Keväällä pitäisi olla niin paljon vettä, että vesiliirto muodostaisi ongelman taka-akselilla. Yleensä renkaat tuppaa menemään samaa linjaa, eli se eturengas syrjäyttää veden takarenkaan tieltä. Jos hakemalla haetaan mahdollista tilannetta ja ajettaisiin mutkassa niin kovaa ja sellaiseen vesipatjaan, että pelkästään takaapää menettäisi otteensa tiehen. Ajonhallinnan pitäisi jarruttaa toista etupyörää ja korjata tilanne. Sillä on toimintaedellytykset koska takapää oli heikompi lenkki ja sai ratkaistua tilanteen oikaisemalla auto ja pudottamalla nopeutta vesiliirron alle.
Miten sitten toisella vaihtoehdolla? Ilman kierrätystä meillä olisi sekarengastus jossa edessä hieman vähemmän eli 5mm pintaa ja takana 7,5mm. Jos 0,25mm ero muodostuu ongelmaksi, etupää lähtee vesiliirtoon ja siirtyy tangentin suuntaan, takapää sitten jarruttelee tilanteen kuntoon, etupää toki on siirtynyt ulkokurviin päin, onko se sitten vastaantulevien kaista vai ojan puoli, riippuu kulkusuunnasta.
Summa summarum, kumpi vaikuttaa enemmän, kauden alussa 0,75mm ero kulutuspinnassa, vai sitten erilaiset renkaan edessa ja takana.