Kesärenkaat - yleisketju

Halpa ja hyvä

Keskikastia

Hyvät
Eikös nuo saa johkin satkun pintaan vaihettua sitten nykyisten vanteiden päälle? PKS seudulla siis asustellaan.

Olenkohan itse kattonut sitten ihan ylihintaisia renkaita, kun monet oli yli 200e kpl.
 
Eikös nuo saa johkin satkun pintaan vaihettua sitten nykyisten vanteiden päälle? PKS seudulla siis asustellaan.

Olenkohan itse kattonut sitten ihan ylihintaisia renkaita, kun monet oli yli 200e kpl.

Renkaisiin saa menemään niin paljon rahaa kuin haluaa käyttää. Isommat renkaat yleensä on kalliimmat ja merkkirenkaitten lisähinta siihen päälle. Onhan ne sitten todennäköisesti paremmatkin.
Jos ei halua ostaa internetin nettikaupoista, niin kannattaa katsoa ihan kotimaisten liikkeiden verkkosivuilta hintoja ja vertailla. Erot ovat välillä isojakin (25-75 € per rengas). Hintavertailu tärkein.
 
Ja ihan tinkaamalla. Helsinki kaikkein kallein paikka, käy vähän laidoilla naapurikunnissa pyörimässä mieluummin.
 
Tämä inflaation räjähtäminen myös renkaiden osalta on omaan silmään näkynyt siinä, että parkkipaikoilla aika monen auton alla alkanut näkymään Linglongia ja muita halpisrenkaita. Naapuri kysyi viime syksynä Tiquaniin talvirengastarjousta ja meinasi pudottaa perseelleen. Ajoi sitten entisillä, kun vielä pintaa oli.

Miten sitten lie saakkaako premium-renkaiden mynti, vai ostavatko ihmiset edelleen.
 
Ja ihan tinkaamalla. Helsinki kaikkein kallein paikka, käy vähän laidoilla naapurikunnissa pyörimässä mieluummin.
Täällä periferiassa kylänmiehillä on rengaskoneita ja muutaman kympin maksaa rengastyöt/kierros. jotkut isot ketjut varmasti nihkeimiä ja kalleimpia etenkin muualta ostetuille renkaille. Pienet ketjuttomat pajat suopeampia ja joustavampia.
 
Tarkennetaan edellistä lausuntoa; Siis tinkaa tottakai renkaat/asennus samasta paikasta ellei nettikauppa+asennuskumppani napostele. Muualta ostettuja renkaita ei välttämättä saa kuin kalliilla työllä alle, mutta pieni liike voi myydä jotain merkkiä edullisesti allelaitettuna.

Ja erot voi olla satasia.
 
Nyt ollaan taas alueella jossa ei itsellä oikein kokemusta. Faija kysy apua kesärenkaiden ostoon xc 60 (2019) etuvetoselle Volvolle. Nykyinen rengaskoko on 235/55r19.

Itse katselin, niin jotain halpoja taitaa saada asennettuna 600-700e pintaan. Sitten paremman luokan renkaat linkin mukaan on jo 1000e pelkästään renkaat + siihen vielä asennus. Budjettia en varsinaisesti saanut (varmaan tuohon 600-1000e), mutta olisi hyvät jos olisivat hiljaiset. Aika kalliit tuppaa nuo 19 tuumaiset olevan.

Juuri tuossa koossa on mulla Espacessa Pirellin Scorpion Verdet. Mielestäni oikein passelit renkaat, mukavat ja kohtuu hiljaisetkin.

 
Laitoin Clion osalta tilaukseen Landsailin Qirin renkaat koossa 195/55R16.

Aiemmin kokemuksia on saman merkin LS588 mallista jotka olivat ihan kelpo renkaat.
Renkaat asennettuna nyt autoon. Rengas365 toimitti oikein nätisti renkaat asennuspaikkaan. Renkaissa DOT 4422 eli marraskuussa 2022 paistetut.
 
Tämä inflaation räjähtäminen myös renkaiden osalta on omaan silmään näkynyt siinä, että parkkipaikoilla aika monen auton alla alkanut näkymään Linglongia ja muita halpisrenkaita. Naapuri kysyi viime syksynä Tiquaniin talvirengastarjousta ja meinasi pudottaa perseelleen. Ajoi sitten entisillä, kun vielä pintaa oli.

Miten sitten lie saakkaako premium-renkaiden mynti, vai ostavatko ihmiset edelleen.

En tiedä mikä on todellinen ongelma ja keneltä ihmiset tarjouksia kysyy. Viime kesä ja syksy oli kyllä aika paha. 1v sitten juuri ennen toverien hölmöilyä oli tilaushinta GY Eagle F1 225/40R18 394 € per sarja 1001renkaat.com ja nyt kun katoin äsken 416 € per sarja pyynti. Että ei mikään överi nousu. Alkuvuodesta tosin olivat melkein 500 € per sarja, että niistä tulivat tossa maaliskuussa alaspäin ainakin noilla keski-euroopan myyjillä. Toisille se 20 € on toki paljon rahaa, saahan sillä jo halvan humalan.

Varmaan Vianorilla ja kumppaneilla sakkaa myynti, jos eivät ole korjanneet hinnoitteluaan.
 
Kesärengassaaga vaimon autoon päättyi Kumhon ES31 kumeihin. Piti saada pientä huoltoa autoon ja paikallinen firma hoiti huollon sekä renkaat yhden pysähdyksen taktiikalla kuntoon. Pienen testiajon perusteella ihan asiallisen oloiset kumit niin eiköhän näillä taas mene jonkin aikaa. Renkaiden hinta (ilman töitä) kuitilla oli 315 euroa, halvemmalla olis varmaan saanut netistä tilattua mutta ajansäästö ja helppous hommien yhdistämisessä oli tässä tapauksessa hintaeroa suurempi.

Kiitokset ketjuun avusta!
 
Onko kellään antaa suosituksia kokoon 235/55 R18, XC40? Kesäkumit hakusessa, 1. prioriteetti hiljaisuus, 2. taloudellisuus (kulutus ja kesto) ja muilla ei niin väliä. Myös ympärivuotiset käy, edellisessä autossa moiset kesärenkaina olivatkin (Nokian Seasonproof) ja hiljaiset olivat, joskin kuluivat melko nopeasti.
 
Nyt ollaan taas alueella jossa ei itsellä oikein kokemusta. Faija kysy apua kesärenkaiden ostoon xc 60 (2019) etuvetoselle Volvolle. Nykyinen rengaskoko on 235/55r19.

Itse katselin, niin jotain halpoja taitaa saada asennettuna 600-700e pintaan. Sitten paremman luokan renkaat linkin mukaan on jo 1000e pelkästään renkaat + siihen vielä asennus. Budjettia en varsinaisesti saanut (varmaan tuohon 600-1000e), mutta olisi hyvät jos olisivat hiljaiset. Aika kalliit tuppaa nuo 19 tuumaiset olevan.


Samankokoisia renkaita itsekin katselen parhaillaan omaan XC60:een. Hinnat olleet Michelin 1000€, Continental/Pirelli 800-900€, BF Goodrich 690€ ja Landsail 650€. BF Goodrichit luultavasti hankin, ovat nykyisinkin alla ja ihan hyvät renkaat ovat olleet. Melko hiljaiset ja Adacin testeissäkin pärjäsivät hyvin, esim. vastustavat hyvin vesiliirtoa.

Hinnat siis töineen Kuopion seudulla.
 
Onko kellään antaa suosituksia kokoon 235/55 R18, XC40? Kesäkumit hakusessa, 1. prioriteetti hiljaisuus, 2. taloudellisuus (kulutus ja kesto) ja muilla ei niin väliä. Myös ympärivuotiset käy, edellisessä autossa moiset kesärenkaina olivatkin (Nokian Seasonproof) ja hiljaiset olivat, joskin kuluivat melko nopeasti.

Itse katselin samoilla prioriteeteilla Goodyear EfficientGrip Performance 2 renkaita. Tämän testin mukaan järkevin balanssi kun painottaa subjective comforttia ja rolling resistancea.

Results Table 2023 Tyre Reviews Summer Tyre Test - Tyre Reviews and Tests

Edit: pahoittelut, ei taida löytyä tuolla profiililla.
 
Rengas Goodyear 235/55 R18 100V DEMO | Eagle F1 Asymmetric 5 | 1001Renkaat.com Ottaa ihan vaan Goodyn huippurenkaan.


Tai Pirellin


Also

Kuin myös
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään antaa suosituksia kokoon 235/55 R18, XC40? Kesäkumit hakusessa, 1. prioriteetti hiljaisuus, 2. taloudellisuus (kulutus ja kesto) ja muilla ei niin väliä. Myös ympärivuotiset käy, edellisessä autossa moiset kesärenkaina olivatkin (Nokian Seasonproof) ja hiljaiset olivat, joskin kuluivat melko nopeasti.
Hauskat on prioriteetit kun normaalisti poissulkevat toisensa, se hiljainen (pehmeä) rengas ei yleensä ole se taloudellisimmasta päästä oleva rengas. Hiljaisuutta on aika paha mennä sanomaan, pitäis päästä just omassa autossa kokeileen. Se rengas joka jossain toisessa voi olla sisälle hiljainen voi toisessa autossa olla aivan päinvastoin. Ja ohiajohiljaisuus-merkintä ei taas sano yhtään mitään onko oikeasti hiljainen, niitä ei kannata tuijotella.
 
Tai sitten pitää ostaa sellainen auto, johon rengasäänet eivät kuulu sisälle?
 
Tai sitten pitää ostaa sellainen auto, johon rengasäänet eivät kuulu sisälle?


Ehkäpä on järkevämpää lähteä etsimään ratkaisua edullisimmista kumeista kuin laittaa 50 tonnia autoon.

Tai sitten vaimentaa kotelot.
 
Ehkäpä on järkevämpää lähteä etsimään ratkaisua edullisimmista kumeista kuin laittaa 50 tonnia autoon.

Tai sitten vaimentaa kotelot.
Vaimennuksen vaikutus on suurempi kuin kumien. Näin ovat isot pojat kertoneet, en ole itse vaivautunut tekemään asialle mitään.
 
Joskus jostakin luin, että S-mersu on halvin auto mihin ei kuulu rengasääniä sisälle. En osaa todenperäisyyttä sanoa, kun uudemmilla en ole ajanut. Omalla normikoterolla on ihan älytön ero, ajaako urassa vai uran vieressä.
 
Joskus jostakin luin, että S-mersu on halvin auto mihin ei kuulu rengasääniä sisälle. En osaa todenperäisyyttä sanoa, kun uudemmilla en ole ajanut. Omalla normikoterolla on ihan älytön ero, ajaako urassa vai uran vieressä.

Lähtökohtaisesti saksalaiset edustusluokan autot ovat ainakin aiemmin olleet todella hiljaisia mitä tulee moottori- ja rengasääniin. Esim. vanha BMW E38 tuplalaseilla oli jo niin hiljainen, että moottoritielläkin kuuli takapenkkiläisen kuiskailut. Näitähän sitten toki pilattiin pakoputki- ja vannevirityksillä, joka vei tuota hiljaisuutta pois.

Mutta halvemmaksi tulee ostaa hiljaiset kumit ja jos ajomelu on sietämätön asia, niin joko pitää itse autoa äänieristää taikka ostaa em. edustusauto.
 
Itse katselin samoilla prioriteeteilla Goodyear EfficientGrip Performance 2 renkaita. Tämän testin mukaan järkevin balanssi kun painottaa subjective comforttia ja rolling resistancea.

Results Table 2023 Tyre Reviews Summer Tyre Test - Tyre Reviews and Tests

Edit: pahoittelut, ei taida löytyä tuolla profiililla.

Itselle tulee ensi viikon tiistaina nuo alle koossa 225/55/17" BMW:n 5-sarjan sedaniin. Voin laittaa tänne ensituntumaa ja fiiliksiä, kun keskiviikkona tulee 300-400 kilometrin ajomatka.
 
Hauskat on prioriteetit kun normaalisti poissulkevat toisensa, se hiljainen (pehmeä) rengas ei yleensä ole se taloudellisimmasta päästä oleva rengas. Hiljaisuutta on aika paha mennä sanomaan, pitäis päästä just omassa autossa kokeileen. Se rengas joka jossain toisessa voi olla sisälle hiljainen voi toisessa autossa olla aivan päinvastoin. Ja ohiajohiljaisuus-merkintä ei taas sano yhtään mitään onko oikeasti hiljainen, niitä ei kannata tuijotella.
TM-kesärengasvertailussa on yllätysvoittaja, jos arvostaa hiljaisuutta ja pientä kulutusta kaiken muun yli
Tuossa kerrottaisiin että Bridge olisi hiljainen ja taloudellinen, märkäpidossa ottaa takkiin.

Kaippa sitä voisi kokeilla pitääkö paikkaansa.
 

Tuossa kerrottaisiin että Bridge olisi hiljainen ja taloudellinen, märkäpidossa ottaa takkiin.

Kaippa sitä voisi kokeilla pitääkö paikkaansa.

Arvon itsekin vähän samaa. Esimerkiksi tuossa ylläolevassa Autobildin testissä Turanza on muissakin ominaisuuksissa lähellä kärkeä toisin kuin TM:ssä.
 
Nonnih, tilaukseen lähti 235/35R19 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 91Y XL -renkaat. Ostopaikaksi valikoitui taas Rehvid24, hinta rahteineen 683.36 €.

Sieltä tuhannen ja yhden yön renkaista ois sarjan saanut halvemmalla, mutta arvostan asiakaspalvelua ja luotettavuutta. Luultavasti EU-aikoina (2013 ja aiemmin) pari tilausta tein tuonne, pientä säätöä silloinkin, mutta lopputulos OK.
 
Eilen meni auton mukana tulleet Michelin Cross Climate 2 -renkaat alle ensimmäistä kertaa. Katsotaan miten niiden kanssa pärjätään. Toisesta autosta löytyy pari kesää ajetut Hankookin Ventus Primet.
 
Eilen meni auton mukana tulleet Michelin Cross Climate 2 -renkaat alle ensimmäistä kertaa. Katsotaan miten niiden kanssa pärjätään. Toisesta autosta löytyy pari kesää ajetut Hankookin Ventus Primet.

Parissa autossa ollut ja nykyisessä Landcruiserissakin ja toimii omasta mielestäni ihan hyvin, ainakin tuollaisen ei urheilullisen auton alla...
 
Löytyi lopulta Bridgestone Turanza 6 alleasennettuna 560e. Ensimmäisen 200 km jälkeen tuntuu kyllä hyvältä, toivottavasti kestää vuosia ja kilometrejä.
 
Eilen meni auton mukana tulleet Michelin Cross Climate 2 -renkaat alle ensimmäistä kertaa. Katsotaan miten niiden kanssa pärjätään.

Tuosta Cross Climaten ensimmäisestä sukupolvesta on sen verran kokemusta että auton mukana tulleet ajoin loppukesän/syksyn mittaan n. 3mm pinnalle asti. Aika kivuttomasti ja mukavasti meni, ei mielestäni ääneltäkään mitenkään erikoiset puoleen tai toiseen. Autona tosin tuo C5 hydealustalla joka ei nyt sporttisempaan menoon sovellu muutenkaan. Syksyn ensimmäinen räntä/lumisade yllätti kerran kesken päivän, tielle kertyi sentti pari sohjoa ja lopulta ihan lunta - 65km maantietä sujui kuitenkin ihan ok, ei tarvinnut viittäkymppiä hissutella mutta ei tehnyt mieli urheillakaan. Kyselin tuota uudempaa versiota keväällä, mutta hintaeroa GoodYearin EG Perf 2:een jäi turhan paljon, muuten olisi ollut ihan käypä vaihtoehto.
 
Etsinnässä kesägummit koossa 215/55R17. Tällaista tarjotaan paikallisesti ja asennustöineen:

Michelin Primacy 4+ (809€)
Nokia Hakka Blue 3 (849€)
Continental PremiumContact 7 (800€)
Continental UltraContact (800€)

UltraContactin luvataan olevan hieman kestävämpi ja muutenkin A/B-merkinnöin. PremiumContact näyttäisi olevan äänekkäämpi ja vie enemmän polttoainetta.

Kävikö Telew saman mietintäprosessin läpi?
Täytyy vielä kehua noita continentalin ultra contacteja. Todella hiljaset ja hyvät ajella.
 
Huippurenkailla on huippurenkaiden hinnat...

Mutta aikalailla on laardia kivijalan hinnoissa kun katselin äkkiä referenssit 1001 renkaalla med/high-end valmistajilla.
 
Etsinnässä kesägummit koossa 215/55R17. Tällaista tarjotaan paikallisesti ja asennustöineen:

Michelin Primacy 4+ (809€)
Nokia Hakka Blue 3 (849€)
Continental PremiumContact 7 (800€)
Continental UltraContact (800€)

UltraContactin luvataan olevan hieman kestävämpi ja muutenkin A/B-merkinnöin. PremiumContact näyttäisi olevan äänekkäämpi ja vie enemmän polttoainetta.

Kävikö Telew saman mietintäprosessin läpi?

Tässä kävin niin kun vaihdoin autoa. Vaihdokissa oli huonot renkaat joista myyjä huomauttikin. Lupasi uudet ja 215/55/18 contit löyty ja itse jouduin niistä maksamaan 300€ joten ei tarvinnut miettiä.
 
Onko kellään omakohtaista kokemusta E210 (mielellään HB) Corollasta (eli 2019->) ja mahdollisimman hiljaisista kesärenkaista, peruskoossa 205/55/16.

Auton ensiasennusrenkaat (Continental Ecocontact 6) menee kivasti ajouran ulkopuolella hyvällä asvaltilla, jopa yllättävän hiljaiseen, mutta vähänkin uraa, niin meteli on välillä sietämätön. Karhealla tienpinnalla jopa taajamavauhdeissa rengasmelu voi olla älytön. Kitkarenkailla ei ollut lähelläkään tällästä meteliä, joten uskon vakaasti että paremmin tälle autolle sopiva rengas tekee melutason ainakin siedettäväksi. En muista ikinä ajaneeni autoa missä on näin voimakkaat meluerot tien pinnasta johtuen. Kiinnostuneille dataa, mittasin "oikealla" db mittarilla lukemia, hyvällä asvaltilla saa jopa 66db@80kmh mikä on oikeasti hyvä luku, mutta karhealla saa joskus jopa 68db@40kmh!!! Kyllä, siis 40kmh. en typottanut etkä lukenut väärin. Lisävertailuna samalla db mittarilla mitattu esim 17" 2005 Audi A4 = 66db@80kmh, E38 20" 61db@80kmh.

Jos sokkona joutuu ostamaan, voiko ohiajomelu db:hen luottaa yhtään? Onko jotain yleissääntöä minkätyyppiset renkaat meluaa vähiten/eniten? Esim onko econ rasitteena kovempi melu? Etenkin siis nyt haetaan sitä karhean tien melua pois.
 
Onko kellään omakohtaista kokemusta E210 (mielellään HB) Corollasta (eli 2019->) ja mahdollisimman hiljaisista kesärenkaista, peruskoossa 205/55/16.

Auton ensiasennusrenkaat (Continental Ecocontact 6) menee kivasti ajouran ulkopuolella hyvällä asvaltilla, jopa yllättävän hiljaiseen, mutta vähänkin uraa, niin meteli on välillä sietämätön. Karhealla tienpinnalla jopa taajamavauhdeissa rengasmelu voi olla älytön. Kitkarenkailla ei ollut lähelläkään tällästä meteliä, joten uskon vakaasti että paremmin tälle autolle sopiva rengas tekee melutason ainakin siedettäväksi. En muista ikinä ajaneeni autoa missä on näin voimakkaat meluerot tien pinnasta johtuen. Kiinnostuneille dataa, mittasin "oikealla" db mittarilla lukemia, hyvällä asvaltilla saa jopa 66db@80kmh mikä on oikeasti hyvä luku, mutta karhealla saa joskus jopa 68db@40kmh!!! Kyllä, siis 40kmh. en typottanut etkä lukenut väärin. Lisävertailuna samalla db mittarilla mitattu esim 17" 2005 Audi A4 = 66db@80kmh, E38 20" 61db@80kmh.

Jos sokkona joutuu ostamaan, voiko ohiajomelu db:hen luottaa yhtään? Onko jotain yleissääntöä minkätyyppiset renkaat meluaa vähiten/eniten? Esim onko econ rasitteena kovempi melu? Etenkin siis nyt haetaan sitä karhean tien melua pois.
Melua riittää, oli rengastus mikä tahansa ELLEI asfaltti ole aivan uutta ja täysin sileää. Itsellä työautona 2022 hybrid 2.0 HB Corolla ja isoin valittamisen aihe on ehdottomasti melu.
 
Melua riittää, oli rengastus mikä tahansa ELLEI asfaltti ole aivan uutta ja täysin sileää. Itsellä työautona 2022 hybrid 2.0 HB Corolla ja isoin valittamisen aihe on ehdottomasti melu.

Ikävä juttu. Pitää varmaan ajella kitkoilla ympärivuoden :D, sillä ainaki itellä kitkoilla melutaso on ihan siedettävä. Noi tiettyjen tilanteiden aivan ylimalkaiset jyrinät jotka ovat - ei vain kovaäänisiä - vaan myös todella ärsyttävällä taajuusalueella käy tosi häiritseväksi. Olisikin vain kovaäänistä tasaista huminaa. Motareilla voi sentäs helposti ajaa urista ohi niin melutaso on ihan siedettävä. Ehkä kesällä sitten helpottaa kun pahin nastojen aiheuttama karheus on tasaantunut.
 
Ikävä juttu. Pitää varmaan ajella kitkoilla ympärivuoden :D, sillä ainaki itellä kitkoilla melutaso on ihan siedettävä. Noi tiettyjen tilanteiden aivan ylimalkaiset jyrinät jotka ovat - ei vain kovaäänisiä - vaan myös todella ärsyttävällä taajuusalueella käy tosi häiritseväksi. Olisikin vain kovaäänistä tasaista huminaa. Motareilla voi sentäs helposti ajaa urista ohi niin melutaso on ihan siedettävä. Ehkä kesällä sitten helpottaa kun pahin nastojen aiheuttama karheus on tasaantunut.
Itsellä taas hiljeni kesärenkailla. Kitkat olivat aivan kauheat (Nokian R3:t, en tiedä mistä olivat kaivaneet moiset 2021 paistoleimalla), taajuus etenkin Nokialaisille tuttuun tapaan oli aivan jotain kauheaa. Kesärenkaina edessä Goodyear jotkut ja takana Kumhot (automyyjän työsuhdeauto ja ei tullut katsellessa mieleenkään että olisivat vaihtaneet 24tkm ajetussa renkaita saati laittaneet sekarengastusta mutta ovat varmaan napsineet paremman setin johonkin vaihtariin).
 
Itsellä taas hiljeni kesärenkailla. Kitkat olivat aivan kauheat (Nokian R3:t, en tiedä mistä olivat kaivaneet moiset 2021 paistoleimalla), taajuus etenkin Nokialaisille tuttuun tapaan oli aivan jotain kauheaa. Kesärenkaina edessä Goodyear jotkut ja takana Kumhot (automyyjän työsuhdeauto ja ei tullut katsellessa mieleenkään että olisivat vaihtaneet 24tkm ajetussa renkaita saati laittaneet sekarengastusta mutta ovat varmaan napsineet paremman setin johonkin vaihtariin).

Vielä kysyisin, että oletko havainnut saman kesärenkailla, että jopa 40-50kmh nopeuksissa rengasmelua on hetkittäin huomattavan paljon? Ei siis jatkuvasti, mutta aina sieltä täältä löytyy sen verran karheaa että melu on todella korvaantunkeva etenkin nopeuteen suhteutettuna. Kitkoilla itsellä ei ollut tietoakaan tästä, ja tämä on itelle se suurin pettymys, miten kamala voi hetkittäin olla noin hitaassa vauhdissa. Edes tästä jos pääsisi eroon eri renkailla
 
Vielä kysyisin, että oletko havainnut saman kesärenkailla, että jopa 40-50kmh nopeuksissa rengasmelua on hetkittäin huomattavan paljon? Ei siis jatkuvasti, mutta aina sieltä täältä löytyy sen verran karheaa että melu on todella korvaantunkeva etenkin nopeuteen suhteutettuna. Kitkoilla itsellä ei ollut tietoakaan tästä, ja tämä on itelle se suurin pettymys, miten kamala voi hetkittäin olla noin hitaassa vauhdissa. Edes tästä jos pääsisi eroon eri renkailla
En ole niin kiinnittänyt huomiota koska olen niin tottunut vuosien saatossa hot hatcheihin ja muihin kohtuu meluisiin autoihin joissa moottori ja/tai putkisto peittää noissa vauhdeissa rengasmelua varsin isosti.
 
Itselle tulee ensi viikon tiistaina nuo alle koossa 225/55/17" BMW:n 5-sarjan sedaniin. Voin laittaa tänne ensituntumaa ja fiiliksiä, kun keskiviikkona tulee 300-400 kilometrin ajomatka.

Nyt alla 0523/0623 paistetut Goodyear EfficientGrip Performance 2 renkaat joka nurkassa. Ajettu n. 10km ja eivät ainakaan huonot ole. Jos sattuu hyvä tienpätkä, niin kuuluu moottorin ääni sekä kivien rapina lokasuojissa. Huomenna tulee 300-400km lenkki ja pääsee kovempia nopeuksia testaamaan.
 
Etsinnässä kesägummit koossa 215/55R17. Tällaista tarjotaan paikallisesti ja asennustöineen:

Michelin Primacy 4+ (809€)
Nokia Hakka Blue 3 (849€)
Continental PremiumContact 7 (800€)
Continental UltraContact (800€)

UltraContactin luvataan olevan hieman kestävämpi ja muutenkin A/B-merkinnöin. PremiumContact näyttäisi olevan äänekkäämpi ja vie enemmän polttoainetta.

Kävikö Telew saman mietintäprosessin läpi?
Paikallinen liike teki tarjouksen UltraContacteista ja lopullinen hinta asennettuna 720 €. Tähän sitten tartuttiin.
 
Onko kellään antaa suosituksia kokoon 235/55 R18, XC40? Kesäkumit hakusessa, 1. prioriteetti hiljaisuus, 2. taloudellisuus (kulutus ja kesto) ja muilla ei niin väliä. Myös ympärivuotiset käy, edellisessä autossa moiset kesärenkaina olivatkin (Nokian Seasonproof) ja hiljaiset olivat, joskin kuluivat melko nopeasti.

Meillä on perheessä kaksi "identtistä" autoa , 2013 ja 2015 Volvo V70,
toisessa Michelinin hiljaiset renkaat Primacyt, sarjan hinta oli viime vuonna bout 600eur,-/sarja 235/50/17 A-B-A-luokitettu

otin kokeeksi itselle melkein puolet halvemmat ,myöskin vuosi sitten ,Landsailin Qirin 990 koossa 225/50/17 (B-A-A-luokitettu)hinta oli muistaakseni alle 350eur,-/sarja (täällä susirajalla tiet sen verran perseestä että 18" mataprofiileilla tee mitään, viimeisen 6-7 vuoden aikana 3 kertaa mennyt rengas tai rengas/vanne rikki...)

nyt toisen kesän alkaessa jopa vaimokin huomasi eron kun ajeli omalla autolla ,missä "kalliit" renkaat ja omallani missä nuo halpiskumit, landsailit ainakin meidän molempien mielestä hiljaisemmat ja paremmat ajaa...hiljaisemmat ja parempi märkäpito

tutulla samanlainen vulva farkku missä Hankookin K135 , "halpisrenkaat" nekin mutta ovat nuokin oman perseen alla mukavammat kuin misukat...
 
Etsinnässä kesägummit koossa 215/55R17. Tällaista tarjotaan paikallisesti ja asennustöineen:

Michelin Primacy 4+ (809€)
Nokia Hakka Blue 3 (849€)
Continental PremiumContact 7 (800€)
Continental UltraContact (800€)

UltraContactin luvataan olevan hieman kestävämpi ja muutenkin A/B-merkinnöin. PremiumContact näyttäisi olevan äänekkäämpi ja vie enemmän polttoainetta.

Kävikö Telew saman mietintäprosessin läpi?
Tuo 215 on sen verran eksoottinen leveys, että maksaa huomattavasti enemmän kuin esim. 225. Itsellä menee vanteille 225/40R18, vaikka vanhat on 215/40R18. Hintaero koko setin uusimisella yli 200€. Valitsin siis 225:t.
 
En ole niin kiinnittänyt huomiota koska olen niin tottunut vuosien saatossa hot hatcheihin ja muihin kohtuu meluisiin autoihin joissa moottori ja/tai putkisto peittää noissa vauhdeissa rengasmelua varsin isosti.
Itse itselleni hiukan vastaillen. Kuuntelin tänään tarkoituksella miltä kuulostaa. Kotipuolessa Helsingissä on asfaltti vissiin hiukan erilaista koska siellä ei niin kiinnitä huomiota, koska hieman landemmalla työpaikan lähellä suhaillessa oli hyvin selkeä jyrinä/humina ääni mitä ei kotosalla kuulu. Jos olisi jatkuvasti moista eikä kuuntelisi musaa niin kyllähän tuohon hermot menisi kun voimalinja on niin hiljainen.
 
Tuo 215 on sen verran eksoottinen leveys, että maksaa huomattavasti enemmän kuin esim. 225. Itsellä menee vanteille 225/40R18, vaikka vanhat on 215/40R18. Hintaero koko setin uusimisella yli 200€. Valitsin siis 225:t.
Tuosta 215/55R17 kun vaihtaa 225/55R17 niin yleensä ovat kalliimpia. Jos haluaa halvemman vaihtoehdon niin 225/50R17 on edullisempi koska yleisempää kokoa.
 
Uudet kesänakit olis tarkotus tilailla, onko tuosta gummihusetista kokemuksia, käsittänyt, että ruotsin puolelta saa tällä hetkellä suht edullisesti? Ja olisiko suositella 205/50/17 tai 225/45/17 koossa, 70-100e hintaluokassa. Saab 9-3.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom