Kesärenkaat - yleisketju

Uudessa TM:ssa testi. Continental, Hankook... en muista enempää. Käy kirjastossa. Kuluttaja-lehdessäkin on, en ole sitä vilkaissut.
 
Osaisko porukka suositella kesärenkaita joko 225/45R18 tai 235/45R18 koossa?
Hintaa saisi olla maks.700€ asennuksineen.

Edit: Halvimmat budjetti renkaat voi jättää suosiolla pois.

TM:n uusin rengastesti on ulkona. En viitsi postata koko artikkelia, mutta kiteytettynä:

- Jos vain paras kelpaa: Continental PremiumContact 7 (Arvosana 9,4)
- Lähes yhtä hyvä, mutta edullisempi: Hankook Ventus S1 evo 3 (Arvosana 8,7)
- Mahdollisimman edullinen, mutta edes kohtuullinen rengas: Landsail Sentury Qirin 990 (Arvosana 8,1)
- Floppi: Bridgestone Turanza 6 (Arvosana 8,0)
- Winrun: Älä osta
1679517525871.png
 
Tutkiskelin ja vertailin tuossa tyrereview.com sivustolla eri renkaita ja katselin eri liikkeiden tarjontaa, niin tällä hetkellä itseäni eniten kiinnostaa Landsail Qirin 990, Maxxis Victra Sport Vs5, Kumho PS71, Kumho HS52, Falken ZIEX ZE310 sekä Sava Intensa UHP 2 renkaat.

Mikä näistä sitten olisi omaan käyttöön paras onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Viime kesänä alla olivat Goodride/Westlake SA37 koossa 215/55R17 ja eipä niistä mitään pahaa sanottavaa ole aika perus renkaat, pitoa oli hyvin ja toimivat märälläkin hyvin. Oma ajotyylini on suht ennakoiva ja rauhallinen enkä ole vajaan 20v ajamisen jälkeen joutunut vielä kertakaan kokeilemaan renkaiden toimivuutta ääritilanteessa, enkä toivottavasti joudukaan.
 
Osaisko porukka suositella kesärenkaita joko 225/45R18 tai 235/45R18 koossa?
Hintaa saisi olla maks.700€ asennuksineen.

Edit: Halvimmat budjetti renkaat voi jättää suosiolla pois.





Barum tai Pirelli olis mun valintani, Barumeilla itse ajelen vanhemmalla autolla.
 
Barumeita on ollut monesti auton alla kesärenkaina ja ei mitään moitittavaa. Kestävätkin ihan normaalissa ajossa
 
eniten kiinnostaa Landsail Qirin 990, Maxxis Victra Sport Vs5, Kumho PS71, Kumho HS52, Falken ZIEX ZE310 sekä Sava Intensa UHP 2 renkaat.
...
Viime kesänä alla olivat Goodride/Westlake SA37 koossa 215/55R17 ja eipä niistä mitään pahaa sanottavaa ole aika perus renkaat, pitoa oli hyvin ja toimivat märälläkin hyvin. Oma ajotyylini on suht ennakoiva ja rauhallinen enkä ole vajaan 20v

Jos SA37 on riittävä, niin uudet sellaiset? Pitäiskö urheilullisempi Kumho PS71 pudottaa pois listalta? Savasta on testien perusteella paha keksiä mitään pahaa, toki nostanut hintaansa viime kesästä selvästi.
 
Itse otin omaan autoon tälle kesälle ton Qirin 990 kumin koossa 225/40 18. Paikallinen pienempi rengasliike kehui olevan edullisimman pään heidän ostetuin rengas mm. takseihin.

Ostin sitten myyntipuheet. Edelliset Nexxen ns9000 kumit, 89e/kpl, olivat kyllä hintansa mukaiset renkaat...
 
Asentavatko rengasliikkeet tyytyväisenä muualta ostettuja renkaita, vai tilaatteko esim rengas1001:stä renkaat suoraan kumppaniliikkeeseen?
 
Saattaa paikasta riippuen olla hinta kova, mutta sitä varten siellä on ne kumppaniasentajat joihin tilata vaihdot.
 
Kannattaa katsoa läpi autokorjaamot jotka tekevät rengastöitä, ei pelkästään rengasliikkeitä. Monesti edullisempi hinta rengastöissä.
 
Eri arvosteluja luettuani jäljellä olisi Maxxis Victra sport 5, Kumho HS52 ja Kumho PS71, kaikkia saisi sarjan n. 500€+asennus työt päälle.
Nyt pitäisi lähinnä yrittää miettiä mitä ominaisuuksia haluan painottaa? :hmm:
 
Asentavatko rengasliikkeet tyytyväisenä muualta ostettuja renkaita, vai tilaatteko esim rengas1001:stä renkaat suoraan kumppaniliikkeeseen?

Laittavat sellaisen hinnan työlle että ovat tyytyväisiä. Kannattaa käyttää puska/nettiradiota sopivan paikan kartoituksessa.

Itsellä ei ole ollut paluuta liikkeisiin kun joskus 10 vuotta sitten tuli mahdollisuus käyttää kimppatallin asennuskoneita, nykyään on omat. Tavallaan sairasta että tollaset maksaa itsensä järkevässä ajassa takaisin (ensimmäinen kappale huom.), plus sitten työn laadussa pystyy viemään sesonkihessua 6-0.

Mitä tulee uusien renkaiden runkovikoihin, niin itsellä on kaksi kokemusta:
Goodyear NTC 5 - kotimaisesta liikkeestä alle, ihmeellisten ravistusten jälkeen rekkula, ilmeisesti vaihdettu viallinen taakse. Jossain vaiheessa käytin toisessa liikkeessä tutuntutulla tasapainotuksessa. Ei poistunut kokonaan, vaan hajotti ohjausvaihteen. Juurisyy kävi ilmi myöhemmin em. tallilla.
Vredestein Sportrack 5 - nettirenkaat, asennus vanteille itse, tasapainotus liikkeessä. Vähän samat oireet kuin Goodyeareilla, mutta tuli hommattua oma tasapainotuskone jolla asiaa tuli ihmeteltyä, niin VMP reaktion jälkeen uudet Hankookin tilaukseen. Kumit on tallessa, pitäis kattoa oisko noista pari edes käyttökelpoista..

Summa summarum: pitäisin positiivisena jos rengasliike ilmoittaa että renkaissa on vikaa. Ajamattomasta on helppo heittää rekkulaa.
 
"Numero"renkaat.com pesee sitten suoraan kätensä, mikäli lähettävät runkovikaisen renkaan jos se on ehditty asentaa vanteelle. Kuinkas muuten se heitto selviäisikään, ei sitä silmällä irtorenkaasta näe.

Vaikka otat ns. merkkirenkaan, Suomen maahantuoja ei ota kantaa kun ei ole heidän maahantuomansa. Valmistaja edellyttää lähettämistä esim. Japaniin tutkittavaksi, muuten ei ota kantaa. Kuluriski asiakkaalla.

Merkkirenkaissa rekkulat harvinaisia, mutta jos sattuu kohdalle, niin ei auta kuin pitää kipeenä. Jos otat paikallisesta liikkeestä virallisen maahantuojan maahantuoman renkaan, niin saattavat saada hoidettua.
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta sitten vähän yli 1000km ajetuille Firestoneille käväisi sellaiset jutut, että toinen räjähti alle. Noh, käväisin sen kanssa ostopaikassa joka totesi, kun renkaan toin näytille että ei voi sanoa juuta eikä jaata, kun rengas oli kahdessa osassa... Eli ns. pinta erillään ja sivuvallit vanteessa kiinni. Noh uutta rengasta tuon tilalle ja n.200km myöhemmin saman akselin toiselle renkaalle aivan sama juttu. Poks ja tuusannuuskaks. Eivät nähneet yhtään rotvallia tms nuo renkaat ja samoilla vanteilla muuten renkaat kestäneet.

Laittoi kyllä rengasliike eteenpäin kyselyä, mutta eipä ikinä mitään tullut. Sellanen 270€ testi oli tuo.
 
"Numero"renkaat.com pesee sitten suoraan kätensä, mikäli lähettävät runkovikaisen renkaan jos se on ehditty asentaa vanteelle. Kuinkas muuten se heitto selviäisikään, ei sitä silmällä irtorenkaasta näe.

Vaikka otat ns. merkkirenkaan, Suomen maahantuoja ei ota kantaa kun ei ole heidän maahantuomansa. Valmistaja edellyttää lähettämistä esim. Japaniin tutkittavaksi, muuten ei ota kantaa. Kuluriski asiakkaalla.

Merkkirenkaissa rekkulat harvinaisia, mutta jos sattuu kohdalle, niin ei auta kuin pitää kipeenä. Jos otat paikallisesta liikkeestä virallisen maahantuojan maahantuoman renkaan, niin saattavat saada hoidettua.
Mitä nyt nopeasti katoin hintaeroja niin nettikaupan+asennuksen hinta on sen verran pienempi että hintaerolla paikalliseen rengasliikkeeseen ostaa ja asentaa parhaassa tapauksessa yhden renkaan.
 
"Numero"renkaat.com pesee sitten suoraan kätensä, mikäli lähettävät runkovikaisen renkaan jos se on ehditty asentaa vanteelle

Tekevät näin todennäköisesti niin, koska kukaan ei ole vienyt asiaa ns tappiin asti.

Äkkiseltään sanoisin, että EU:n kuluttajansuojalaki on aika vahvasti eri mieltä siitä miten valmistusviallisen tuotteen kanssa toimitaan.

Eihän se nyt niin todellakaan ole, että piilevän virheen osalta valitusoikeus raukeaa jos tuotteen ottaa käyttöön.
 
Barumeita on ollut monesti auton alla kesärenkaina ja ei mitään moitittavaa. Kestävätkin ihan normaalissa ajossa
Mä olen aika tomppeli näissä asioissa, mutta kommentoin silti. Siitä on jo aika monta autoa, kun olen ostanut uudet kesänakit. Itse asiassa en edes muista, olenko ostanut autoihini muuta kuin talvirenkaita. Ajan vähän, joten useamman vuoden olen aina mennyt samoilla ja auto ehtii yleensä vaihtua ennen renkaiden silestone-vaihetta. No eniwei, kaksi autoa sitten oli tuoreehkot Barumit alla. En keksinyt mitään negatiivista, vaikka tuskin olisin itse moisia ostanut. Mä kun oon hiukan nirso joissain asioissa, tai oikeammin en halua säästää pelkkää nuukuuttani renkaissa, koska ne ovat oleellinen osa liikenneturvallisuutta. Ford nyt on muutenkin kohtuullisen vakaa ajettava, joten ehkä silläkin oli osuutta asiaan. Edellisessä pirssissä oli jotkut wannabe-kumhot, eli Marshalit. En mä noistakaan mitään omituisuuksia havainnut sen yhden kesän aikana, minkä edellinen auto mulla ehti olemaan. Torstaina kävin säätiedotuksen innoittamana vaihdattamassa tuohon tuoreeseen koslaan kesäfillarit. Pesun jälkeen osoittautuivat Misukoiksi, en katsonut mallimerkintää sen tarkemmin. Tänään sitten 100 km siirtymät motaria eestaas, joten jännityksellä odotan ensituttavuutta motarinopeuksilla.
 
Päädyin sitten lopulta tilaamaan Rengas365:sta Kumhon PS71:t hintaa toimituskuluineen tuli 535€, tuskin noilla kovin pahasti metsään menee jos nykyiset Goodride SA37 oli ihan ok renkaat omaan makuuni.
 
Rupesin tuossa miettimään kuinka nykyajan budjetti/keskiluokan renkaat vertautuvat ominaisuuksiltaan esim. 10 vuotta sitten markkinoilla olleisiin merkkirenkaisiin?
Ovatko edelleen ominaisuuksien osalta jäljessä, tasoissa vai jopa parempia kuin 10 vuotta sitten markkinoilla olleet merkkirenkaat, enkä tarkoita käytettyjä vaan ns. pakasta vedettyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Rupesin tuossa miettimään kuinka nykyajan budjetti/keskiluokan renkaat vertautuvat ominaisuuksiltaan esim. 10 vuotta sitten markkinoilla olleisiin merkkirenkaisiin?
Ovatko edelleen ominaisuuksien osalta jäljessä, tasoissa vai jopa parempia kuin 10 vuotta sitten markkinoilla olleet merkkirenkaat, enkä tarkoita käytettyjä vaan ns. pakasta vedettyjä.
YMMÄRTÄÄKSENI rengasteknologia on yksi eniten hyppyjä ottanut autoihin liittyvä. Ei yhtä isoa tms mutta tasaista etenemistä. Tätä tukisi ainakin esim nyrren rataennätykset mekaanisella pidolla ajettavien autojen kohdalla sekä esim 0-100kmh aikojen absurdi lasku. 3s/0-100kmh aika oli ennen vain superautojen heiniä, nyt siihen pystyy helvetin painavalla perhevankkurilla.
 
Westlake/Goodride SA37 on nyt Audi A4:n takarenkaina. Täytyy vaihtaa myös eturenkaat, kunhan vähän kuluvat lisää. Nelipyöräsuuntauksen voisi myös teettää. Kitkoista oikea etu oli kulunut vähän enemmän ulkoreunasta (muistaakseni).

Ihan hyvältä vaikuttaa tuo halppis merkki.

86€:

Nyt tosin hinnat on muuttuneet ja Linglong olisi halvempi merkki.

73€:

Screenshot_2023-04-09-14-23-11-846_com.miui.gallery.jpg


Selvä ero talven 16" kitkoihin ajettavuudessa :)
 
Landsail 990 olisi tuolla 306€/4kpl. Sama 235/35R19 koko. Muistaakseni eivät aikaisemmin myyneet tuota Landsail merkkiä.


Omat 990 ostin paikallisesti rengasliikkeestä koossa 225/40 18 ja maksoi 400e allelaitettuna
 
Omat 990 ostin paikallisesti rengasliikkeestä koossa 225/40 18 ja maksoi 400e allelaitettuna
Sopiva hinta.

261€ tuo Landsail 18" koko:

Täällä saa aika edullisesti renkaanvaihdon. 15€/kpl, eli 60€. Mutta toki allelaitto maksaa lisää, jos ei itse vaihda.
 
Sailun Atrezzo zsr vai Landsail Qirin 990, onko vinkkejä kummat ostaisi? Koko 225 45 r17.
Itse pidän Landsail 990 rengasta parempana. En tiedä sitten, että paljonko eroa on? En siis muista miten Sailun on pärjännyt testeissä.

247€:
 
Tyre Reviewsin rengastestejä voin suositella muillekin. Tullut seurattua videoiden ja kirjoitettujen arvostelujen muodossa jo pitkään ja ei voi kuin arvostaa. Tässä testiä viime vuodelta, "valitettavasti" vanhempi Contin PremiumContact 6 mukana, mutta Goodyear AS6 löytyy:
EXCLUSIVE! Michelin Pilot Sport 5 vs Goodyear, Bridgestone, Continental, Hankook, Yokohama & More!

Tässä juuri julkaistu video, PremiumContact 7 vs halvan hintaluokan renkaat:
Are Cheap Tires FINALLY Good Enough To Use? The Best Budget Tyres Tested

Tulee ihan mielenkiinnosta katseltua, ja toki pysyy renkaiden kehityksestä mukana jo seuraavaa hankintaa varten. :tup:
Todella hyvä kanava ja varmaan YouTuben ainoa pelkästään renkaisiin keskittyvä kanava. Tuo halpisrenkaiden testi oli järkyttävää katseltavaa, sit miettii että näitä "hinnat alkaen" renkaita on Suomenkin tiet pullollaan. Siinä ei paljoa omat premium-renkaat välttämättä auta kun kanssa-autoilijat säästävät niistä ainoista asioista, mitkä pitävät auton tiessä. :nb:
 
Mutku pitää saada mahdollisimman hienot vanteet, eikä sitten olekaan pelimerkkejä renkaisiin. Pakko on vanteille venytellä jotkut tuplakolikot, kun pinnoitettujakaan ei löydy 20 tuumaisina :facepalm:
 
Sailun Atrezzo zsr vai Landsail Qirin 990, onko vinkkejä kummat ostaisi? Koko 225 45 r17.

Yks pari Atrezzoja pyörii nurkissa, tuli auton mukana. Ei ole kokemusta kuin takarenkaina (koko..), mutta siltä pohjalta vois ostaa eteenkin kokeeksi. Näyttäs vaan nostaneen hintaa aika reilusti. Olettaen että Landsail on halvempi eikä sen mukavuuspainotus ja aliohjaus häiritse, niin sillä kannattaa varmaan edetä?
 
Todella hyvä kanava ja varmaan YouTuben ainoa pelkästään renkaisiin keskittyvä kanava. Tuo halpisrenkaiden testi oli järkyttävää katseltavaa, sit miettii että näitä "hinnat alkaen" renkaita on Suomenkin tiet pullollaan. Siinä ei paljoa omat premium-renkaat välttämättä auta kun kanssa-autoilijat säästävät niistä ainoista asioista, mitkä pitävät auton tiessä. :nb:

Suomalaisilla olosuhteilla ne halvatkin renkaat +3mm urasyvyyksillä ovat parempi tilanne kuin kaljut merkkirenkaat vuosikymmenen takaa fb kirppikseltä haalittuina, mut sen suhteellisen pienen hintaeron halpa kinukki/keskipään euro yritän suositella niitä perusvalmistajia; Barum, Uniroyal, Firestone, Kumho, Hankook, Toyo, Vredestein, BF Goodrich jne. Saat näille nopeuksille turvallisen renkaan, maksamatta itseäsi tärviölle, joten on suurempi todennäköisyys, että et ehkä ajaisi renkaita nahkoille kun voit ostaa helpommin uuden sarjan säästyneellä rahalla Barum//Barum kuin vrt Conti//Conti verrokkiparissa. :tup:
 
On suurempi todennäköisyys, että et ehkä ajaisi renkaita nahkoille kun voit ostaa helpommin uuden sarjan säästyneellä rahalla Barum//Barum kuin vrt Conti//Conti verrokkiparissa. :tup:
Tuossa lähes arvottomassa Audissa oli yksi kesärengas puhki, toinen rengas kankailla. Kaksi muuta rengasta on kyllä myös pilalla, koska aurauskulmia ei ole muistettu säätää. Eli nuo renkaat on kuluneet ainakin ulkoreunalta.

Eli kaikkea sitä näkee :D Täytyy tuo aurauskulma jumuttu ainakin laittaa kuntoon, jos toivon mukaan onnistuu säätäminen.


Laskin että uudet Weslake/(Goodride) kiina renkaat maksoi 262€. Merkkihän on kyllä huono, mutta ei nyt aivan kaikkein surkein ilmeisesti kumminkaan. Rengastyöt tuohon päälle 60€. Koko 235/35R19.


Esim keskihintaisista renkaista Barum ei sekään ole enää mikään hirmu halpa.
526€:
Esim sitten Landsail saattaisi menetällä hinta/laatu suhteeltaan (myös).

Tuli mieleen että kehnoilla kiina renkailla ajavan kannattaisi pitää vähän pidempää turvaväliä edellä ajavaan, koska jarrutusmatka on pidempi. Mutta aina voi sattua jotain yllättävää muutenkin. Onneksi silti autolla on aika turvallista ajaa, kun vertaa vaikka moottoripyörään.
 
Barum, Uniroyal, Firestone, Kumho, Hankook, Toyo, Vredestein, BF Goodrich jne. Saat näille nopeuksille turvallisen renkaan, maksamatta itseäsi tärviölle, joten on suurempi todennäköisyys, että et ehkä ajaisi renkaita nahkoille kun voit ostaa helpommin uuden sarjan säästyneellä rahalla Barum//Barum kuin vrt Conti//Conti verrokkiparissa. :tup:

Tavallaan totta, mutta mielestäni tuo vaatii sen ettei kilometrejä tule paljoa tai autoa vaihdetaan useammin kuin renkaita uusitaan. Eli kokonaistaloudellisuus. Korostuu nyt kun halpiksien hinnat vaikuttaa nousseen. Ainakin etelässä Suomen karkeat tiet kuluttaa renkaita ehkä jopa tuplasti (omat kokemukset) sen mitä olosuhteet jossa ne on suunniteltu. Kakkos/kolmosmerkeissä kulutuskestävyys on selkeästi huonompi, vaikutus ehkä kolmanneksen keskimäärin? (ADAC 2023)

Eikä tässä vielä kaikki, tää ei koske merkittävästi sähkövehkeitä, eli ostoenergia. Premium-renkaiden vierinvastus on pienempi, joten niillä säästyy polttoainetta/sähköä aina kun rengas pyörii. ADAC:in 205/55 16 testissä haitaria oli 5,5-5,9 l/100km välillä. Eli jos kulutusvaikutus on 5%, kulutus 5l/100km ja renkaalla ajettaisiin 30tkm, niin vaikutus olisi 2€/l hinnalla 150€, eli premium maksaa itsensä takaisin. 10% 10L ja 60tkm lukemilla 1200€.

Sitten voisi hakea vielä perusteita siitä, onko autoilu Suomessa niin ihanaa että sitä kannattaisi ehdoin tahdoin kurjentaa ostamalla halvat renkaat jotka lakkaa olemasta halvat kun ajaa niillä liikkeestä ulos.

Musta noi Nankangit sun muut on usein osarikaverien ratkaisuja, postilaatikosta/nettipankista puskee siihen malliin osamaksueriä että jostain pitää säästää, ja ostetaan sitten pienemmällä kertamaksulla renkaat. Mutta noilla reunaehdoilla, eli auto menee vaihtoon ennen renkaita tqi kilsoja tulee vähän, muttaa tilannetta. Itsellä noita on ollut kevään karkeilla teillä tai kolmosautossa.
 
Tavallaan totta, mutta mielestäni tuo vaatii sen ettei kilometrejä tule paljoa tai autoa vaihdetaan useammin kuin renkaita uusitaan. Eli kokonaistaloudellisuus. Korostuu nyt kun halpiksien hinnat vaikuttaa nousseen. Ainakin etelässä Suomen karkeat tiet kuluttaa renkaita ehkä jopa tuplasti (omat kokemukset) sen mitä olosuhteet jossa ne on suunniteltu. Kakkos/kolmosmerkeissä kulutuskestävyys on selkeästi huonompi, vaikutus ehkä kolmanneksen keskimäärin? (ADAC 2023)

Eikä tässä vielä kaikki, tää ei koske merkittävästi sähkövehkeitä, eli ostoenergia. Premium-renkaiden vierinvastus on pienempi, joten niillä säästyy polttoainetta/sähköä aina kun rengas pyörii. ADAC:in 205/55 16 testissä haitaria oli 5,5-5,9 l/100km välillä. Eli jos kulutusvaikutus on 5%, kulutus 5l/100km ja renkaalla ajettaisiin 30tkm, niin vaikutus olisi 2€/l hinnalla 150€, eli premium maksaa itsensä takaisin. 10% 10L ja 60tkm lukemilla 1200€.

Sitten voisi hakea vielä perusteita siitä, onko autoilu Suomessa niin ihanaa että sitä kannattaisi ehdoin tahdoin kurjentaa ostamalla halvat renkaat jotka lakkaa olemasta halvat kun ajaa niillä liikkeestä ulos.

Musta noi Nankangit sun muut on usein osarikaverien ratkaisuja, postilaatikosta/nettipankista puskee siihen malliin osamaksueriä että jostain pitää säästää, ja ostetaan sitten pienemmällä kertamaksulla renkaat. Mutta noilla reunaehdoilla, eli auto menee vaihtoon ennen renkaita tqi kilsoja tulee vähän, muttaa tilannetta. Itsellä noita on ollut kevään karkeilla teillä tai kolmosautossa.
Kökkö renkaat plus Continental pc7.

Screenshot_2023-04-10-10-05-48-471_com.vanced.android.youtube.jpg





Itse ajan niin vähän, että (halvin) Westlake tuli köyhyyksissään valittua. Mutta aivan totta, että vierintävastus kannattaa huomioida.
 
Tuossa lähes arvottomassa Audissa oli yksi kesärengas puhki, toinen rengas kankailla. Kaksi muuta rengasta on kyllä myös pilalla, koska aurauskulmia ei ole muistettu säätää. Eli nuo renkaat on kuluneet ainakin ulkoreunalta.

Eli kaikkea sitä näkee :D Täytyy tuo aurauskulma jumuttu ainakin laittaa kuntoon, jos toivon mukaan onnistuu säätäminen.


Laskin että uudet Weslake/(Goodride) kiina renkaat maksoi 262€. Merkkihän on kyllä huono, mutta ei nyt aivan kaikkein surkein ilmeisesti kumminkaan. Rengastyöt tuohon päälle 60€. Koko 235/35R19.


Esim keskihintaisista renkaista Barum ei sekään ole enää mikään hirmu halpa.
526€:
Esim sitten Landsail saattaisi menetällä hinta/laatu suhteeltaan (myös).

Tuli mieleen että kehnoilla kiina renkailla ajavan kannattaisi pitää vähän pidempää turvaväliä edellä ajavaan, koska jarrutusmatka on pidempi. Mutta aina voi sattua jotain yllättävää muutenkin. Onneksi silti autolla on aika turvallista ajaa, kun vertaa vaikka moottoripyörään.
Jos pitää saman turvavälin kuin talvella, niin tuskin on mitään hätää kesäkelillä.
 
Nykyisissä PremiumContact 6:ssa kuviota ~4 milliä ja omalla fiiliksellä nakit ovat suht. kovat jyrisemään paineista riippumatta.
...
Jos on jotain ajatuksia tai kokemuksia asiassa, niin otan vastaan.

Kiitos monista kommenteista, lainaan omaani ja jatkan vähän pohdintaani.

Katselin noita nykyrenkaitani ja taitaa olla lähinnä 3 milliä pintaa nyt. Jyristelen karkeilla alustoilla jonnekin touko- tai kesäkuulle, niin tulee käytettyä lähemmäs loppua. Tein sellaisen havainnon, että rengas on vähemmän äänekäs reippaammilla paineilla. Olen ajellut yl. juuri yli manuaalin (2,3) paineilla eli 2,4 - 2,5. Laitoin 2,7 ja rengas on selkeästi hiljaisempi, enkä tunnista "mukavuuden" heikentyneen.

1001renkaat listaa Goodyearin EG2:sta koossa 225/50/17 hinnaksi 130 e/kpl. Ehkä niillä kesäreissulle, joka olisi varmaan sen 2-3 tuhatta kilsaa.
 
Tekevät näin todennäköisesti niin, koska kukaan ei ole vienyt asiaa ns tappiin asti.

Äkkiseltään sanoisin, että EU:n kuluttajansuojalaki on aika vahvasti eri mieltä siitä miten valmistusviallisen tuotteen kanssa toimitaan.

Eihän se nyt niin todellakaan ole, että piilevän virheen osalta valitusoikeus raukeaa jos tuotteen ottaa käyttöön.

EU:n... en halua ko. firman nimeä tähän suoraan kirjoittaa, mutta katsopas missä maassa ko. yritys pitää kirjojaan. Äkkiseltään näyttäisi olevan EU:ssa, vaan eipä olekaan.
 
Minä tilasin Goodyear EfficientGrip Performance 2 . Hinta-laatusuhde näyttäis olevan parhaita.
Sitäpaitsi autossa on kaksi 8v ikäistä EfficientGrip1, ja 4.5mm keskiuraa jäljellä. Sama kuin puolet vähemmän aikaa olleilla Firestone Roadhawk renkailla. (Edestä kului ulkoreunat niin piti 2 rengasta vaihtaa, ei renkaiden vika)




2023 Tyre Tests
2022 Tyre Tests
2021 Tyre Tests
2020 Tyre Tests
 
Viimeksi muokattu:
Katselin noita nykyrenkaitani ja taitaa olla lähinnä 3 milliä pintaa nyt. Jyristelen karkeilla alustoilla jonnekin touko- tai kesäkuulle, niin tulee käytettyä lähemmäs loppua. Tein sellaisen havainnon, että rengas on vähemmän äänekäs reippaammilla paineilla. Olen ajellut yl. juuri yli manuaalin (2,3) paineilla eli 2,4 - 2,5. Laitoin 2,7 ja rengas on selkeästi hiljaisempi, enkä tunnista "mukavuuden" heikentyneen.

1001renkaat listaa Goodyearin EG2:sta koossa 225/50/17 hinnaksi 130 e/kpl. Ehkä niillä kesäreissulle, joka olisi varmaan sen 2-3 tuhatta kilsaa.
Mikähän mahtaa olla renkaiden maksimi paine? Itse kun laitoin huoltoasemalla summissa 3.5 bar (235/35R19). On ainakin varaa laskea painetta. Ja muistelin että raskaassa Teslassakin on (kai) 3.1 bar suositus? En tiedä sitten paljonko ajettavuus huonontuu noilla liian suurilla paineilla, jotka itsellä on. Renkaathan sen kyllä kestää.


Nelipyöräsuuntaus tehty. Takapää kunnossa. Etupäässä oli haritusta, eli ilmeisesti söi eturenkaita sisäreunoiltaan.

IMG_20230410_161052.jpg
 
Kesärenkaat pistäs laittaa, löytyskö suosituksia täältä? Eli hakusessa maasturiin (Land Rover Discovery 4) kumit. Nykyset on ihan normaalit maantierenkaat, mutta nyt olis hakusessa vähän karkeampaa kuviota, mutta silti haluaisin suht hiljaset (ja mielellään kestävätki) renkaat, asfaltilla sitä kuitenki etupäässä ajelee eikä haluais kauheata vollotusta kuunnella. BF Goodrich All Terraineja on kehuttu, mutta näyttää äänekkältä tuo kuvio, Goodyear Wranglerit olis kait toinen jees vaihtoehto?

edit: käyttö siis etupäässä maantiellä, mutta joskus sitte mettäautopolkuja käy koluamassa, ja jos mutanen paikka sattuu niin se tuo katurengas ei sitte riitä. Ei kuitenkaan mitään hc-offroadia tule harrastettua.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mahtaa olla renkaiden maksimi paine? Itse kun laitoin huoltoasemalla summissa 3.5 bar (235/35R19). On ainakin varaa laskea painetta. Ja muistelin että raskaassa Teslassakin on (kai) 3.1 bar suositus? En tiedä sitten paljonko ajettavuus huonontuu noilla liian suurilla paineilla, jotka itsellä on. Renkaathan sen kyllä kestää.


Nelipyöräsuuntaus tehty. Takapää kunnossa. Etupäässä oli haritusta, eli ilmeisesti söi eturenkaita sisäreunoiltaan.

IMG_20230410_161052.jpg
Rengasliikkeessä laittavat 3.1 bar omiin 245/40 R19. Se on ollut ok kunhan eivät laita sitä kylmässä, jolloin helteellä voisi nousta liikaa. Itse pidän 3.5 bar liian suurena. Mutta riippuu renkaasta paljon, läheskään kaikki ei kestä. Monet alkaa pyöristyä jo yli 2.5 bar paineessa ja kuluu siis vain keskeltä kuukaudessa lähes piloille. Viimeisimmät oli Nokialaiset SUV renkaat joille 2.8 oli liikaa, 2.6 vielä ok.
Omissa runflat-renkaissa oli reilusti kulumista sisäreunoilla edessä kun olivat viimeistä syksyä alla ja lähes sakkorenkaat. Lopulta hajosi toinen motarilla, räjähti kuin olisi ammuttu vieressä ja reikä oli 30cm viilto auki sisäreunassa. Suuntauksessa ei löytynyt vikaa, eikä seuraavissa tavallisissa renkaissa ole ollut kulumaa. Mikä lie...
 
EU:n... en halua ko. firman nimeä tähän suoraan kirjoittaa, mutta katsopas missä maassa ko. yritys pitää kirjojaan. Äkkiseltään näyttäisi olevan EU:ssa, vaan eipä olekaan.

Kappas, Andorraan rekisteröity pulju.

Eli tietääpähän vältellä koska kuluttajansuojan lisäksi verojen osalta lienee vähintään harmaalla alueella toimiva.

No onneksi oman auton rengaskoko on niin maltillinen että sarja testivoittajiakaan ei ole kuin 300-400€ niin potentiaalinen säästö aika olematon.
 
Rengasliikkeessä laittavat 3.1 bar omiin 245/40 R19. Se on ollut ok kunhan eivät laita sitä kylmässä, jolloin helteellä voisi nousta liikaa. Itse pidän 3.5 bar liian suurena. Mutta riippuu renkaasta paljon, läheskään kaikki ei kestä. Monet alkaa pyöristyä jo yli 2.5 bar paineessa ja kuluu siis vain keskeltä kuukaudessa lähes piloille. Viimeisimmät oli Nokialaiset SUV renkaat joille 2.8 oli liikaa, 2.6 vielä ok.
Omissa runflat-renkaissa oli reilusti kulumista sisäreunoilla edessä kun olivat viimeistä syksyä alla ja lähes sakkorenkaat. Lopulta hajosi toinen motarilla, räjähti kuin olisi ammuttu vieressä ja reikä oli 30cm viilto auki sisäreunassa. Suuntauksessa ei löytynyt vikaa, eikä seuraavissa tavallisissa renkaissa ole ollut kulumaa. Mikä lie...

Mikään nykyajan rengas ei pyöristy yli 2.5bar paineissa, saatikka kulu keskeltä sen takia :facepalm:

Liian vähäinen paine taas kuluttaa renkaan keskeltä herkemmin, varsinkin talvella...

3bar on silti varmasti riittävä normaaliin renkaaseen...





"Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi."
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tämä ole moneen kertaan todettu vanhentuneeksi tiedoksi nykyisten teräsvyörenkaiden aikakaudella.
Mikään nykyajan rengas ei pyöristy yli 2.5bar paineissa, saatikka kulu keskeltä sen takia :facepalm:

Liian vähäinen paine taas kuluttaa renkaan keskeltä herkemmin, varsinkin talvella...

3bar on silti varmasti riittävä normaaliin renkaaseen...



]


"Hän kertoo myös, että vanhoissa ristikudosrenkaissa renkaan kulumismuotoa sai säädettyä rengaspaineilla. Tämä oli ehkä arkipäivää yli 30 vuotta sitten, mutta ei enää sittemmin. Tuo myytti pitäisi saada haudatuksi."

Noin 8 vuotta sitten keväällä ostin sava-merkkiset henkilöautonrenkaat. Likkeessä laittoivat 2.8 bar. Kuukauden päästä kaikki renkaat oli kuluneet vain keskeltä ja useita millejä. Kun laskin paineen 2.5 niin keskiosa jäi kuopalle. Sitten niillä ajelinkin vielä sen kesän niin kulumat tasoittui.
Sama kävi vaimon Outlanderissa vuonna 2021 kun laitoin 2.8bar, huollossa olivat huomanneet kuluman keskellä ja laskivat paineet alemmaksi. Eli ei ole kovin vanhaa tietoa ja on ihan omakohtaista. Omat goodyearit kärsii sen 3.3bar pullistumatta mutta kaikki ei näköjään kestä.
 
Noin 8 vuotta sitten keväällä ostin sava-merkkiset henkilöautonrenkaat. Likkeessä laittoivat 2.8 bar. Kuukauden päästä kaikki renkaat oli kuluneet vain keskeltä ja useita millejä. Kun laskin paineen 2.5 niin keskiosa jäi kuopalle. Sitten niillä ajelinkin vielä sen kesän niin kulumat tasoittui.
Sama kävi vaimon Outlanderissa vuonna 2021 kun laitoin 2.8bar, huollossa olivat huomanneet kuluman keskellä ja laskivat paineet alemmaksi. Eli ei ole kovin vanhaa tietoa ja on ihan omakohtaista. Omat goodyearit kärsii sen 3.3bar pullistumatta mutta kaikki ei näköjään kestä.

Taidat olla sellainen satusetä?:think:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 654
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom