Kesärenkaat - yleisketju

Tästä ruotsalaisten tuloksia kaudelle 2021. Koko 235/55 R18.
1617966775935.png
Mitkä renkaat kärjessä? En saanut kuvasta näkyviin muuta kuin pienen kaistan yläosasta.
edit. Jo näkyy
 
Otimpa sitten noi Goodyear Effi Perf 2 225/45/17 420€ alle laitettuna jne.
Ei ilmeisesti ollut SCT:tia tälle koolle.

Hankookin prime kolmoset kesti alla kaksi kesää. Pintaa jäi 3-4mm, mutta vetelee niin pirusti joka suuntaan.
 
Otimpa sitten noi Goodyear Effi Perf 2 225/45/17 420€ alle laitettuna jne.
Ei ilmeisesti ollut SCT:tia tälle koolle.

Hankookin prime kolmoset kesti alla kaksi kesää. Pintaa jäi 3-4mm, mutta vetelee niin pirusti joka suuntaan.

Goodyear on kyllä toimiva rengas hintaansa nähden. Hyvä kestävyys ja kohtuu jämäkkä runko.

SCT on mulla noissa kitkoissa ja onhan ne kyllä hiljaset.
 
85€ Bridgestone, 92€ Pirelli molemmat on kyllä varmasti jo premium. Eli kyllä niitä renkaita saa ihan kohtuu rahalla, jos on valmis tilaamaan. Toki se voi vähän jännittää, jos ei ennen ole tilannut. Itse olen tietotekniikka, autonosia, renkaita jne. jo niin pitkään tilannut ympäri palloa, että ei jännitä.
Taidan jättää tällä kierroksella väliin nuo nettikaupat. Mitä nyt Trustpilotista luin, niin toimituksien seurannassa ja tiedoista milloin pitää olla paikalla, kun tavara on jo tulossa ovelle, niin siinä on ollut jonkin verran ongelmia. Käyn usein mökillä ja jos ei ole tarkkaa tietoa tavaran saapumisesta, niin otan renkaat mieluummin paikkakunnan rengasliikkeestä. Maksetaan sitten enemmän.

Mutta itse asiaan. 215/60 R16 koossa Michelin Primacy 4 tai Goodyear Efficient Grip Performance, näistä jompi kumpi olisi tulossa. Michelin 660€ ja Goodyear 595€.
Ja näistä hiljaisempi ja ajoltaan mukavampi on?
 
Taidan jättää tällä kierroksella väliin nuo nettikaupat. Mitä nyt Trustpilotista luin, niin toimituksien seurannassa ja tiedoista milloin pitää olla paikalla, kun tavara on jo tulossa ovelle, niin siinä on ollut jonkin verran ongelmia. Käyn usein mökillä ja jos ei ole tarkkaa tietoa tavaran saapumisesta, niin otan renkaat mieluummin paikkakunnan rengasliikkeestä. Maksetaan sitten enemmän.

Mutta itse asiaan. 215/60 R16 koossa Michelin Primacy 4 tai Goodyear Efficient Grip Performance, näistä jompi kumpi olisi tulossa. Michelin 660€ ja Goodyear 595€.
Ja näistä hiljaisempi ja ajoltaan mukavampi on?

aika samanatasoisia renkaita. ite tykkäsin tuosta primacystä, perusajoo oikein mukava ja hiljainen rengas. sporttisempaan ajoon ei taivu. GY sopii taas pikkasen vauhdikkaampaan menoon, toki perusajossakaan ei huono rengas, ehkä urissa pikkasen herkempi.
 
Taidan jättää tällä kierroksella väliin nuo nettikaupat. Mitä nyt Trustpilotista luin, niin toimituksien seurannassa ja tiedoista milloin pitää olla paikalla, kun tavara on jo tulossa ovelle, niin siinä on ollut jonkin verran ongelmia. Käyn usein mökillä ja jos ei ole tarkkaa tietoa tavaran saapumisesta, niin otan renkaat mieluummin paikkakunnan rengasliikkeestä. Maksetaan sitten enemmän.

Mutta itse asiaan. 215/60 R16 koossa Michelin Primacy 4 tai Goodyear Efficient Grip Performance, näistä jompi kumpi olisi tulossa. Michelin 660€ ja Goodyear 595€.
Ja näistä hiljaisempi ja ajoltaan mukavampi on?

Monilla verkkokaupoillahan on näitä yhteistyöliikkeitä, joihin renkaat voidaan toimittaa suoraan.

Mitä tuohon valintaan tulee, niin riippuu mitä haluaa renkaassa painottaa? Eli mitkä on itselle ne tärkeimmät ominaisuudet. Kulutuskestävyys, jarrutusmatka, vesiliirto, ajettavuus, mukavuus, uraherkkyys, hinta jne.
 
Rengas riippuu myös autosta, sysipaskoja metelialttiiita, veteleviä ja uraherkkiä tuskin otat pakasta vedettyyn E/S-sarjan mersuun.
Johonkin skoda fobiaan jossa melu ja suuntavakaus ei ole mitenkään lähtökohtaisesti lähellekkaan samaa voi se olla hyväkin vaihtoehto jos vain turvallisuus eli muut ominaisuudet kohdillaan.
Tietysti vaikeus siinä että milloin kompromissi lämiskän-ominaisuuksien -välillä menee liian pitkälle on aina olemassa, parempaan autoon harvoin otetaan huonoja renkaita vaikka niitäkin on nähty että hankitaan auto ja sitten säästetään kaikessa.
 
Rengas riippuu myös autosta, sysipaskoja metelialttiiita, veteleviä ja uraherkkiä tuskin otat pakasta vedettyyn E/S-sarjan mersuun.
Johonkin skoda fobiaan jossa melu ja suuntavakaus ei ole mitenkään lähtökohtaisesti lähellekkaan samaa voi se olla hyväkin vaihtoehto jos vain turvallisuus eli muut ominaisuudet kohdillaan.
Tietysti vaikeus siinä että milloin kompromissi lämiskän-ominaisuuksien -välillä menee liian pitkälle on aina olemassa, parempaan autoon harvoin otetaan huonoja renkaita vaikka niitäkin on nähty että hankitaan auto ja sitten säästetään kaikessa.

Monet premium renkaat on melko uraherkkiä. Mitä sporttisempaan ajoon rengas on suunniteltu, niin keskimäärin sen uraherkempi. Rengaskoko toki vaikuttaa todella paljon uraherkkyyteen. Monet halpisrenkaat ei ole yhtäuraherkkiä, niissä ei tosin ole yhtä tarkka ohjaustuntuma, jarrutusmatka on pidempi jne. Esim. Goodyear eagle f1 on kohtuu uraherkkä, vaikka onkin premium rengas ja muut ominaisuudet on hyvät.
 
Toinen mikä nyt ei suoraa renkaisiin liity niin väittäisin että suureen osaa suomalasista autoista ei ole kulmia säädettt kuin tehtaalla (säätävätkö sielläkään).
 
Monet premium renkaat on melko uraherkkiä. Mitä sporttisempaan ajoon rengas on suunniteltu, niin keskimäärin sen uraherkempi. Rengaskoko toki vaikuttaa todella paljon uraherkkyyteen. Monet halpisrenkaat ei ole yhtäuraherkkiä, niissä ei tosin ole yhtä tarkka ohjaustuntuma, jarrutusmatka on pidempi jne. Esim. Goodyear eagle f1 on kohtuu uraherkkä, vaikka onkin premium rengas ja muut ominaisuudet on hyvät.
Kyllä ja sekin kannattaa muistaa, että nämä suomen tiet on jotain muuta kuin mitä esim. Keski-Euroopan sileät ja tasaiset asfalttibaanat.
 
Kyllä ja sekin kannattaa muistaa, että nämä suomen tiet on jotain muuta kuin mitä esim. Keski-Euroopan sileät ja tasaiset asfalttibaanat.

Joo Suomessa tiet on melkoisessa kunnossa kun olosuhteet on mitä on. Joten se premium rengas joka voittaa testit ei aina välttämättä tarjoa sitä parasta kokemusta Suomen teillä. Testit tehdään myös tarkoin kontrolloiduissa olosuhteissa, joten ne ei vastaa tiellä olevia olosuhteita 100%.
 
Toinen mikä nyt ei suoraa renkaisiin liity niin väittäisin että suureen osaa suomalasista autoista ei ole kulmia säädetty kuin tehtaalla (säätävätkö sielläkään).

Auto olisi hyvä käyttää suuntauksessa heti uutena, niin olisi varmasti kulmat kunnossa, tehtaalla kasaavat paketin jigissä ja sen pitäisi olla arvoissa, mutta erheethän ovat aina mahdollisia.
Käytettyyn olisi sitten hyvä uusia niveliä silloin tällöin jo ennen kuin katsastusmies sanoo että nyt on pakko ja nivel remontin jälkeen pitäisi suunnata.
 
Auto olisi hyvä käyttää suuntauksessa heti uutena, niin olisi varmasti kulmat kunnossa, tehtaalla kasaavat paketin jigissä ja sen pitäisi olla arvoissa, mutta erheethän ovat aina mahdollisia.
Käytettyyn olisi sitten hyvä uusia niveliä silloin tällöin jo ennen kuin katsastusmies sanoo että nyt on pakko ja nivel remontin jälkeen pitäisi suunnata.

Kyllä uusien autojen kulmat taidetaan ihan tarkastaa tehtaalla ns. End of Line testeissä.
 
Kyllä uusien autojen kulmat taidetaan ihan tarkastaa tehtaalla ns. End of Line testeissä.

Kyllä, mutta eipä se silti mahdotonta ole etteikö sieltä pääse auto läpi missä on vaikka unohdettu kiristää tukivarren pultti viimeiseen momenttiin.
 
Kyllä uusien autojen kulmat taidetaan ihan tarkastaa tehtaalla ns. End of Line testeissä.

Saatan olla hyvinkin väärässä ja tässä on varmasti valmistajakohtaisia eroja, mutta aikoinaan kun kävin Uudessakaupungissa katsomassa Mersun A:n kasausta, niin valmiit autot kuskattiin lopputarkastuksen, sadekopin ja koeajoradan kautta odottamaan rahtausta.
Samoin kun olen katsonut jotain tuotantovideoita, joissa näytetään myös auton viimeistely, niin ei niissä kaikissa ole kulmien suuntausta näytetty.
 
Saatan olla hyvinkin väärässä ja tässä on varmasti valmistajakohtaisia eroja, mutta aikoinaan kun kävin Uudessakaupungissa katsomassa Mersun A:n kasausta, niin valmiit autot kuskattiin lopputarkastuksen, sadekopin ja koeajoradan kautta odottamaan rahtausta.
Samoin kun olen katsonut jotain tuotantovideoita, joissa näytetään myös auton viimeistely, niin ei niissä kaikissa ole kulmien suuntausta näytetty.

Tässä lainaus työkaverin suusta, joka siis oli vuosia töissä Uudenkaupungin autotehtaalla.


”Asennusvaiheessa on sellaiset jigit minkä avulla laitetaan peruksenaan kulmat oikeaan pallopuistoon. Tää on siis esimerkiksi alustaesikokoonpanossa.

Rullaava alusta tulee yleensä tärinärullien jälkeen kulmiensäätöön. Siinä on optiset mittarit millä kulmat katsotaan. Samalla pyörii diagnostiikkaprosessi mikä kalibroi ohjauskulma-anturin sekä adaptiiviset ajovalot yms. Se ite säätö tapahtuu yleensä manuaalisesti ja säätötyökalut on yleensä sit tehtaan valmistamia omia erikoistyökaluja asennusergonomian takia.

Kulmien säädön jälkeen dynaaminen ajokoe ja sit jarrudyno. Muistaakseni alustan säädöt ei niissä enää oo mukana muuta kun tarkastusmielessä eli momentointimerkit katotaan tarkastuspisteellä.”


Nykyaikaisemmissa tehtaissa sitten robotit jopa säätää, eli ei manuaalityötä.
 
Matkalla tehtaalta asiakkaalle voi tietysti tapahtua kaikennäköistä. Harvinaista varmaan, mutta...
 
Matkalla tehtaalta asiakkaalle voi tietysti tapahtua kaikennäköistä. Harvinaista varmaan, mutta...

Juuri näin. Kyllä niitä ihan kolaroidaan autoliikkeen pihalla, tai sitten joku ajellut jollain päin takapihalla (esim trukilla, itse nähtynä :) )
 
Ei tuu parempaa paikkaa mieleen kysymykselle mutta autoliikkeestä tuli mukaan 215/55/R16 kesärenkaat jotka ovat siis alla.

Talvirenkaat ovat 205/55/R16. Katsoo Trafista teknisiä tietoja niin akselitiedot kohdassa ei mainita mitään 215/55/R16 koosta. Onko merkitystä?

Auto kaartaa nyt suoraan ajaessa melko pian oikealle päin. Nastoilla pysty paremmin ajaa suoraan. Moottoritiellä tykkää ohjautua uriin. Ensi viikolla on nelipyöräsuuntaus varattuna.
 
Onko tosiaan niin ettei renkaan sivussa mutta selvästi kulutuspinnassa olevaa ruuvia saa paikattua kun on liian reunassa?
 

Liitteet

  • IMG_20210414_173856__01.jpg
    IMG_20210414_173856__01.jpg
    702 KB · Luettu: 253
Onko tosiaan niin ettei renkaan sivussa mutta selvästi kulutuspinnassa olevaa ruuvia saa paikattua kun on liian reunassa?
Itse paikkasin samasta kohtaa ja hyvin se rengas kesti loppuun asti.

Joku tuon tyylinen vehje.
 
onko kellään kokemusta tästä Michelin Crossclimate kiinalaisversiosta:


Ainakin paperilla kevyesti pyörivä jos b-luokka polttoaineen kulutus. Misukan vastaava kun ei ole kaikista kevyimmin pyörivä rengas, muilta osin tosin huipputuote. Epäilyttää nuo v-kuviolla olevat halpisrenkaat kun tuppaavat kulumaan hammasrattaaksi reunasta ja siten jyristävät kuluneena.
 
Onko tosiaan niin ettei renkaan sivussa mutta selvästi kulutuspinnassa olevaa ruuvia saa paikattua kun on liian reunassa?

Siinä ja tässä miten renkaan rakenne on tuossa läpäisykohdassa... Sen takia eivät varmaan liikkeessä halua ottaa riskiä. Itte vaan kamelinpaskaa niin todennäköisesti kestää ihan hyvin mutta riski on sinun. Tai sit käsket liikkeessä vaan pistää kamelinpaskan, mutta miks maksaa siitä 30-50 € kun parilla ekellä Motonetista tms.
 
^ Joka käytännössä tarkoittaa liikkeessä käyntiä. Paljonko lie maksaa, mutta todennäköisesti aika paljon enemmän kuin kamelinpaska.
Onko tuo kamelinpaska mitenkä toimivaa, kun tuntuu, että siitä ollaan montaa mieltä? Mulla joskus sellainen laitettiin liikkeessä ja kyllä
se kesti niin kauan kuin rengas muutenkin.
 
^ Joka käytännössä tarkoittaa liikkeessä käyntiä. Paljonko lie maksaa, mutta todennäköisesti aika paljon enemmän kuin kamelinpaska.
Onko tuo kamelinpaska mitenkä toimivaa, kun tuntuu, että siitä ollaan montaa mieltä? Mulla joskus sellainen laitettiin liikkeessä ja kyllä
se kesti niin kauan kuin rengas muutenkin.
30e tais maksaa ku alkutalvesta paikkautin renkaan liikkeessä, laittoivat semmosen kamelinpaskaa paremman tattipaikan.

Kamelinpaskaakin olen joskus käyttänyt hyvällä menestyksellä, kaverilla kerran ilmeisesti oli jotenkin tuhoutunut renkaan rakenne naulan takia ja jonkin aikaa paikkauksen jälkeen koko rengas repeytyi ajossa palasiksi tuhoten lokarin ja muoviosaa siinä samassa.
 
Kenelläkään kokemusta Continentalin EcoContact ja Premium Contact eroista? Hinta perusrenkaalle sama, Ecossa pienempi kulutus.

Katselin paikallisessa Motonetisssa noita, on hinta näköjään tippunut kun peruskokoisten (195/15 ja 205/16) hintaero on melko pieni verrattuna halvempiin merkkeihin.
 
Kenelläkään kokemusta Continentalin EcoContact ja Premium Contact eroista?
Eco renkaissa on tehty kompromisseja muiden ominaisuuksien kustannuksella. Ne säästävät polttoainetta ja kestävät pidempään, mutta pidoltaan, käsittelyltään, mukavuudeltaan ym häviävät Premiumeille.
 
30e tais maksaa ku alkutalvesta paikkautin renkaan liikkeessä, laittoivat semmosen kamelinpaskaa paremman tattipaikan.

Kamelinpaskaakin olen joskus käyttänyt hyvällä menestyksellä, kaverilla kerran ilmeisesti oli jotenkin tuhoutunut renkaan rakenne naulan takia ja jonkin aikaa paikkauksen jälkeen koko rengas repeytyi ajossa palasiksi tuhoten lokarin ja muoviosaa siinä samassa.
Reunojen paikkauksesta oli sen verran varoituksia ohjevideoissa, että hain tilalle käytetyn samanlaisen renkaan Rengaskirppis liikkeestä. Sieltä sai yksittäisen suunnilleen yhtä kuluneen renkaan alle vielä ihan kannattavalla hinnalla.
 
Eco renkaissa on tehty kompromisseja muiden ominaisuuksien kustannuksella. Ne säästävät polttoainetta ja kestävät pidempään, mutta pidoltaan, käsittelyltään, mukavuudeltaan ym häviävät Premiumeille.
Toisinpäin muotoiltuna siis premiumeissa on tehty kompromisseja muiden ominaisuuksien kustannuksella. Ne ovat pidoltaan ja käsiteltävyydeltään paremmat, mutta vierinvastukseltaan ja kulutuskestoltaan häviävät ecoille.
 
Viimeksi muokattu:
Siinäpä se että mitä itse painottaa tärkeimpänä, ei taida sellaista rengasta löytyäkään jossa olisi huiput pidot ja käsiteltävyys huippuluokan vierintävastuksella ja kulutuskestolla :) ... tuppaa olemaan kallistunut jompaankumpaan laitaan tai sitten on tasaisen paska joka alueella.
 
Saakeli edellisessä A7:ssa erinomaisesti toimineita Landsail LS588 UHP renkaita ei näyttäisi olevan sopivassa koossa enää saatavilla. Onko jengillä kokemusta Landsail Qirin 990 -renkaasta?
 
Saakeli edellisessä A7:ssa erinomaisesti toimineita Landsail LS588 UHP renkaita ei näyttäisi olevan sopivassa koossa enää saatavilla. Onko jengillä kokemusta Landsail Qirin 990 -renkaasta?
Tämä testi oli postattu pari sivua takaperin, jossa nuo Qirinit ovat mukana
 
Täytyypä hieman varovasti kehaista GY EfficientGrip Performance 2:a. On nimittäin hiljaiset renkaat. Civic pomppasi rengasmelun suhteen premium-luokkaan.
 
Mut siis noi GoodYearit ovat olleet kaikissa lukemissani rengasvertailuissa koko vertailun hiljaisimmat.
Edellisessä autossa michelin crossclimatet ja meni kuin sukkasillaan, jos rengas on vain järki kokoinen niin uutena ne pääsääntöisesti aina todella hiljainen kunnes ekan kesän jälkeen alkaa metelöimään...
 
Edellisessä autossa michelin crossclimatet ja meni kuin sukkasillaan, jos rengas on vain järki kokoinen niin uutena ne pääsääntöisesti aina todella hiljainen kunnes ekan kesän jälkeen alkaa metelöimään...

Uusissakin renkaissa on eroa melutasossa. Sama ero niissä on varmaan myös käytettynä.
 
Uusissakin renkaissa on eroa melutasossa. Sama ero niissä on varmaan myös käytettynä.
Renkaiden pintakuviointi yleensä tuppaa muuttumaan kulumisen seurauksena, samaten erilaiset kumiseokset kovettuvat vähän eri tahtia. Joskus päästään sopivalla kombolla suoraastaaan infernaaliseen tulokseen kuten Michelin Energy Saver käytettynä (vaikka uutena saattoi olla suhteessa parempi). Siinä olet oikeassa, että uusissakin tietysti on eroja, kumiseokset, runko ja kuviointi kaikki vaikuttavat lopputulokseen. Autokin toki myös, hyvin äänieristetyssä kaikki voi tuntua "samalta".
 
Joopajoo. On niissä joka tapauksessa eroja, vai miten selität erilaiset ohiajomelun luokitukset eri renkaissa?
Onhan niissä eroja, mutta porukka täällä puhuu aina kuinka hiljaiset ne uudet renkaat on niin uudet renkaat on aina hiljaisemmat kun monta vuotta vanhat ja kuluneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 224
Viestejä
4 501 275
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom