Kesärenkaat - yleisketju

En voi allekirjoittaa omasta kokemuksesta, toki en tiedä puhutaanko edes samasta renkaasta, Energy Saver julkaistiin 2007 ja omani on vm. 2016 auton ensiasennusrengas (paitopäiviä en ole tarkastanut), joten lienee selvää ettei se sama rengas ole koko ajan ollut. En tiedä sitten minkä aikakauden nakeista oma kokemuksesi on. En kyllä huomaa melun poikkeavan mitenkään normaalista, tai että vaihdettaessa talvirenkaista (Contin Viking Contact 7) näihin tai toisinpäin mitään valtaisaa eroa olisi. Voihan se toki olla, että alkaa jyristä kun tuosta vähän kuluu tai sitten ei. Toisaalta vaikka alkaisi, niin hankala siitä olisi mieltään pahoittaa kun on jo nyt hintansa haukkunut.
Eiköhän se sama nakki ole, omat renkaat oli 2015 alkupuolella paistettu. CVC 6 nähden ero oli ihan järkyttävän iso. 5 mm kohdalla suurinpiirtein mun pinna loppui ja lähti vaihtoon. Se voi olla, että ajelet sellaisilla asfalteilla, joilla rengas ei lähde niin herkästi metelöimään. Tai keskimäärin hiljempaa. Oma kokemus on lähinnä 1-tiellä motarivauhdeilla ja osin kehäteillä 80 km/h. Kilometrejä kyllä nielee, mutta kulumattomaksi kovettunee tuskin kovin turvallinen enää.
 
Täällä valitttiin Continental PREMIUM 6 FR XL 235/55R19 jota tuo rengasliike suositteli (suositteli siis useampaa mutta itse vaihtoehdoista/hinnoista valitsin), toivottavasti ovat ok Kian alla. Noita netin "käyttäjä-arvosteluja" kun lukee niin tuntuu että aika yhdentekeviä, toisille on maailman paras ja toisille maailman paskin..

edit: ja siis oli liian kalliit budjettiin, vituttaa, mutta toivottavasti ny muutaman kesän kestäisi..
 
Onko kokemuksia Maxxis Premitra HP5 ? Voitti ilmeisesti Tuulilasin tämän vuoden testin.
Ykkönen ruotsalaisten testissä.
Ainoa huono puoli valmistusmaa. Vi..aa tuo kinkkien meininki.
 
Ykkönen ruotsalaisten testissä.
Ainoa huono puoli valmistusmaa. Vi..aa tuo kinkkien meininki.

Itse laitoin nuo tilaukseen, kun sai sen verran sopivalla hinnalla. Joo eihän tuo kinkkien touhu mitään hienoa ole, mutta jos ei osta mitään siellä valmistettua, niin aika hankalaksi menee.
 
Ykkönen ruotsalaisten testissä.
Ainoa huono puoli valmistusmaa. Vi..aa tuo kinkkien meininki.

Siellähän oli myös Landsailit mukana. Goodyearit oli sitten toisena ja taas testin hiljaisimmat, which is nice, koska tilasin juuri sellaiset :).
 
IMO noita on vähän huono verrata kun eri tarkoitukseen tehtyjä renkaita, pitäisi verrata joko Michelin Primacy 4 vs. Continental EcoContact 6 tai Michelin Michelin Pilot Sport 4 vs. Continental Premium Contact 6. Itseasiassa yksi kestoärsytyksen aiheita itsellä kun esim. kotimaisten testeissä vertaillaan eri kategorioiden renkaita toisiinsa ja sitten haukutaan se taloudellinen sarja siitä, että ei ole sporttisarjaksi suunniteltu.

Mutta jos noista nimenomaisesti valitaan niin kaikki on hyviä renkaita, Primacy 4 on paras jos arvostat polttoainetaloudellisuutta tai sähköautolla rangea. Ei se muutenkaan huono rengas ole, päinvastoin kaikin puolin hyvä, ja itse voisin hyvinkin valita tämän (siis uudestaan, itseasiassa tälläisiä on jo sarja alla), mutta kuitenkin vähän heikompi kuin nuo sporttimallit esim. märkäpidossa. Jos taas mennään ajo-ominaisuudet edellä niin Pilot Sport tai Premium Contact, itse ottaisin tässä tapauksessa misukan, koska todella hyviä henk. koht. kokemuksia kestosta (testien mukaan kyllä kaikki kolme on kestäviä) ja testien mukaan Michelin on hiljaisempi, Conti tuntuu systemaattisesti olevan keskivertoa huonompi tässä. Mutta edeleen varmasti hyviä kaikki, joten vikaan ei mene millään.

Michelinin kestoista sen verran, että pihassa on kaksi autoa, toisessa mittarissa 95 000 ja toisessa 70 000, molemmissa on edeleen Michelin ensiasennusrenkaat kesäkumeina (Energy Saver / Primacy 4), ensimmäisessä pintaa reilu neljä milliä, toisesta en tarkkaan muista mutta muistelen että heikompi pari oli jossain reilu viiden millin hujakoilla ja toinen yöi kuuden. Toki siis noin puolet kilometreistä on talvikumeilla (tarkkaa tietoa ei ole) , mutta silti minusta hyvä suoritus. Varsinkin kun eivät vieläkään vaihtokunnossa ole, Michelinhän on erityisesti mainostanut, että heidän kuminsa säilyttävät pitonsa kuluneenakin, ja minulla on taloudellinen intressi uskoa heitä :vihellys:.

Kiitos avusta! Renkaat ovat tulossa ihan normaaliin perhefarkkuun (Passat B7), joten sinänsä mitään äärimmäisimpiä ajo-ominaisuuksia ei tarvita, joskin arvostan märkäpitoa ihan turvallisuusnäkökulmasta. Kilometrejä autolla tulee vuositasolla n. 10-15tkm, joten yleensä mulla ongelmaksi tulee renkaan ikä eikä kulutuspinta, joten siltä osin ei liene vakavaa, vaikka renkaat eivät sitä 80tkm kestäisikään.

Primacystä ei tunnu niin paljon rengastestejä olevan, mutta täältä luetun ja netin selaamisen perusteella uskallan varmaan kallistua niihin. PS4 oli toisena vaihtoehtona, kun vaikuttaisi olevan kuitenkin saman hintainen ja pärjännyt testeissä.
 
Sama täällä, mutta Maxxishan on Taiwanilainen rengasmerkki.
Tuossa linkissä on mainittu valmistusmaaksi kiina.
Mutta onhan esim. Nexen korealainen merki ja teettävät myös kiinassa renkaita.
Sama Nokian Suomi/Venäjä jne..
 
Totta, kyllähän ne hyvinkin voivat olla Kiinan tehtaassa (Kiinan Kansantasavalta) tehdyt, kun näköjään sielläkin tehdas. Jotenkin etukäteen epäilin asiaa ottaen huomioon Taiwanilaisten ja Manner-Kiinalaisten huonot välit, mutta raha ratkaisee.

 
Ei kai sillä valmistusmaalla nyt niin kummoisesti ole väliä, jos laadunvalvonta on hyvällä tolalla ja laitteet tehtaissa kunnossa. Yksinkertaisin tapa varmaan laskea hintaa on vähentää hävikin määrä eli vähän soikeampikin rinkula kelpaa tehtaasta ulos. Tai jättää koko testaus tekemättä. Raaka-aineistakin varmaan pystyy nipistämään, jos ei ole turhan tarkka esim. kulutuskestävyyden suhteen. Mites tuo Maxxis on aiemmin testeissä pärjännyt? Ts. voiko siitä päätellä mitään onko testisettiä mahdollisesti voitu Nokian tyyliin "tuunata" tai onko sattunut vaan poikkeuksellisen hyvä setti testiin. Vai onko koko tuotanto tasalaatuista... Joka tietysti olisi ostajan kannalta ideaalitilanne.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.
Hinta pelottaa ja pienet kilsat, mutta "pakko" olla misu tai conti? Kyllä muiltakin löytyy kumia millä tiellä pysyy.
Ootko kattonu 225/55/16 tai 205/65/16?
 
En ole muita kokoja katsonut. Olen sitä mieltä, että mennään autoon suositellulla koolla.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.
Samaa kokoa olen kironnut. Ota Goodyearit, niistä löytyy vaimennettu ja vaimentamaton versio. Itsellä jälkimmäinen ja vertailukelpoinen primacy 4:iin nähden. Toisessa autossa Contit, GY:t ovat ainakin hiljaisemmat ja muuten eroa ei ole tullut. GY:t ovat vähän paikasta riippuen n. satkun halvemmat kuin misukat/contit.
 
Olisi tarve hankkia ensimmäiset uudet kesärenkaat ensiasennusrenkaiden tilalle. Koko on vähän harvinaisempi 215/50/R18, joten jopa suurien valmistajien valikoima on osin rajallinen. Mukavuus (hiljaisuus), turvallisuus sekä hinta mielessä olen nyt kuitenkin saanut rajattua vaihtoehdot kolmeen eri malliin:

- Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
- Hankook Ventus Prime 3 K125
- Nokian Wetproof

Goodyear on näistä ilmeisesti vanhin malli, Nokian uusin ja Hankook siltä väliltä. Kaikki kolme saisi toimitettuna noin 450 euron hintaan. Jos jollakulla on näistä malleista kokemuksia, niin kuulen niistä erittäin mielelläni. Muussa tapauksessa täytynee vain arpoa noista yksi vaihtoehto, ja tuskinpa sillä kovin pahasti metsään voi mennä.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.

Kattosin tuossa koossa, että esim. paikallinen rengasliike tarjoaa landsailit 340e asennuksineen kaikkineen.
Toki jos premiumia haluaa, niin sitten muut. Itsellä tuosta merkistä ei pahaa sanottavaa ole.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.

Paljonko ne sitten maksaa? alle 100€/kpl saa tuota koko useammalla premium valmistajalta. Siihen haluamaltaan liikkeeltä asennus, niin 450-500€ kumit auton alla.
 
Rengasliikkeistä näyttäisi lähtevän n. 630 - 700€ asennettuna. Erillistä asennushintaa muualta tuoduille renkaille en ole kysynyt.
 
Kaerlan Kumilla Turussa 589,. GY:t asennettuna. Saanee kyllä vielä muutaman kympin tingattua. Primacy4:t oli 639,- listahintana. Ainakin Rengas365 näyttää nostaneen hintojaan sen verran, että 110-140 e/nakki ja siihen 50 euroa kuljetuksesta päälle. 1001 oli vähän halvempi ja toimitus taitaa olla ilmainen. Mut alle satkun/nakki ei taida kyllä löytyä kovin helposti tuosta kolmikosta.
 
Kaerlan Kumilla Turussa 589,. GY:t asennettuna. Saanee kyllä vielä muutaman kympin tingattua. Primacy4:t oli 639,- listahintana. Ainakin Rengas365 näyttää nostaneen hintojaan sen verran, että 110-140 e/nakki ja siihen 50 euroa kuljetuksesta päälle. 1001 oli vähän halvempi ja toimitus taitaa olla ilmainen. Mut alle satkun/nakki ei taida kyllä löytyä kovin helposti tuosta kolmikosta.

Tässähän nyt oli kaksi eri kysyjää. Tähän mihin vastasin ei ollut listannut malleja vain kaksi valmistajaa ja ehkä muutkin käy. Misukkaa/Conti ei nyt osunut alle 100€ silmään, mutta Pirelli, Bridgestone, Hankook, Uniroyal, Nokia löytyy tuohon 100€/kpl. Asennus 50-100€ riippuen nyt vähän vanteesta jne.
 
Tässähän nyt oli kaksi eri kysyjää. Tähän mihin vastasin ei ollut listannut malleja vain kaksi valmistajaa ja ehkä muutkin käy. Misukkaa/Conti ei nyt osunut alle 100€ silmään, mutta Pirelli, Bridgestone, Hankook, Uniroyal, Nokia löytyy tuohon 100€/kpl. Asennus 50-100€ riippuen nyt vähän vanteesta jne.
Kyllä me samasta kysyjästä puhutaan. Ollaan vaan aika vahvasti eri linjoilla mitä voi premium-merkkinä pitää...
 
Paikalliselta liikkeeltä 225/45/17 GoodYear Efficientgrip Performance 2 450EUR töineen. Ovat olleet ainakin mk4 Mondeossa varsin passelit ajella sekä suht hiljaiset. Vakiokokohan tuossa olisi 235/45/17 mutta sen saatavuus ja hinta on hivenen ongelmallinen. Pari kesää olen kierroksella yleensä pärjännyt, sen 20-25tkm verran tulee ajoa per kesä.
 
Tuli eilen pyöräytettyä GoodYear Efficentgrip Performance 2:set koossa 205/55/16" tuon tila Toyotan alle, ensimmäisten kymmenien kilometrien perusteella vaikuttaa ihan hyvältä.

Kumit maksoivat viime syksynä Tallinnasta 250 €, kun ostin samalla isomman satsin Contin 235/65/16" pakettiauton kumeja ( kesä sekä talvi ).
Pyöräytys omilla koneilla, joten siitä ei tullut kustannuksia kuin muutama sentti liimapainojen muodossa.
 
Harmittaa. Vähän harvinaisempi koko, 215/60 R16, niin hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.
En oikein tiedä, että mistä kannattaisi lähteä etsimään. Lähinnä Misukka tai Conti pitäisi olla, ehkä jokin muu merkkikin käy.
Pienet vuotuiset kilometrit, lähinnä mökillä käynnit motaria pitkin ja muu ajo kaupunkipyörittelyä.
Hankook merkkistä saisi aavistuksen halvemmalla kuin Misukka ja Conti.
374,55 €

Täällä auton alle asennus taisi olla 75€.

 
Tässähän nyt oli kaksi eri kysyjää. Tähän mihin vastasin ei ollut listannut malleja vain kaksi valmistajaa ja ehkä muutkin käy. Misukkaa/Conti ei nyt osunut alle 100€ silmään, mutta Pirelli, Bridgestone, Hankook, Uniroyal, Nokia löytyy tuohon 100€/kpl. Asennus 50-100€ riippuen nyt vähän vanteesta jne.
Kyllä me samasta kysyjästä puhutaan. Ollaan vaan aika vahvasti eri linjoilla mitä voi premium-merkkinä pitää...
Ulkomaisista nettirengaskaupoista ei mulla ole mitään kokemusta.

Sain vielä muutamalta paikkakunnan rengasliikkeeltä tarjouksia rengaskoosta 215/60 R16. Hinnat 660-720€ (Conti Ecocontact, Michelin Primacy 4, Nokian Green 3, Goodyear Performance)
Sitten vielä pari ei-premiumia, Yokohama ES-32, 579€ ja Hankook Ventus Prime 3, 520€.

Täytyy vielä funtsia. Rengasliike vs. nettikauppa.
 
Kyllä me samasta kysyjästä puhutaan. Ollaan vaan aika vahvasti eri linjoilla mitä voi premium-merkkinä pitää...

Niin no jokaisella oma käsitys mikä on premium ja mikä ei. Nuo nyt yleensä listataan kuitenkin premium renkaiksi, autolle tulossa vähän kilometrejä. Suurinosa kaupungissa, motarilla vain pari mökillä käynti. Muutenkin rengaskoko kertoo ettei tuo mikään urheiluauto ole, joten pykälää halvemmallakin renkaalla pysyy tiellä.

Paikalliselta liikkeeltä 225/45/17 GoodYear Efficientgrip Performance 2 450EUR töineen. Ovat olleet ainakin mk4 Mondeossa varsin passelit ajella sekä suht hiljaiset. Vakiokokohan tuossa olisi 235/45/17 mutta sen saatavuus ja hinta on hivenen ongelmallinen. Pari kesää olen kierroksella yleensä pärjännyt, sen 20-25tkm verran tulee ajoa per kesä.

Itse tilasin 311€ (sis. kuljetuksen) 235/45/17 Maxxis HP5. Voittivat tuulilasin rengastestin ja ruotsissakin voittivat rengastestin. Kyllä tuota 235/45/17 kokoa saa kohtuu edullisesti, jos viitsii tilata.
 
Itse tilasin 311€ (sis. kuljetuksen) 235/45/17 Maxxis HP5. Voittivat tuulilasin rengastestin ja ruotsissakin voittivat rengastestin. Kyllä tuota 235/45/17 kokoa saa kohtuu edullisesti, jos viitsii tilata.
Mistä tilasit tai mistä kannattaa tila Maxxis renkaat? Googlen mukaan aika monesta paikasta löytyy?
 
Mistä tilasit tai mistä kannattaa tila Maxxis renkaat? Googlen mukaan aika monesta paikasta löytyy?

Kyllähän näitä hyviä renkaan ostopaikkoja on vaikka kuinka 1001renkaat, renkaatvaihtoon, autodoc jne jne., itse tilasin rehvid24. Kannattaa vertailla missä se oma koko on edullisin, noissa kuitenkin yllätäviä eroja hinnoissa.
 
Niin no jokaisella oma käsitys mikä on premium ja mikä ei. Nuo nyt yleensä listataan kuitenkin premium renkaiksi, autolle tulossa vähän kilometrejä. Suurinosa kaupungissa, motarilla vain pari mökillä käynti. Muutenkin rengaskoko kertoo ettei tuo mikään urheiluauto ole, joten pykälää halvemmallakin renkaalla pysyy tiellä.
Taidat nyt puhua jostain verkkokaupoista ja niiden "premium" luetteloista, joissa on 1000 ja 1 erilaistan pingpong-rengasta. Niihin nähden kyllä ovat tunnetumpia, mutta jonkun Hankookin venyttäminen premiumiin on kyllä aika... noh mielenkiintoista. Kyllä noilla vahvan keskikastin renkailla tiellä pysyy ei siinä mitään, mutta monesti joku melu tms. yksittäinen ominaisuus voi olla sellainen, että lyhyemmälläkin km-määrällä alkaa vituttaa enemmän kuin sen satkun lisäkäyttö hankinnan yhteydessä. Keskikastin renkaissa tietty malli myös vaikuttaa enemmän, suorituskyvyssä voi olla hajontaa testin ykkösestä testin viimeiseen. Aidolla premiumilla ollaan yleensä parhaassa kolmanneksessa järjestäen mallista riippumatta.

Kysyjälle: Jos saat GY:n uudet nakin vaimennetulla sisustalla samaan hintaa kuin Primacyt 4:t, niin melkein ottaisin GY:t. Jos on vanhempaa mallia olevat vaimentamattomat GY:t, niin niissä on se 100 e ylihintaa ja siten P4:t parempi valinta. Nokiaan ja Contin ecoon en ehkä lähtis. Conti on muutenkin hankala, kun tähän kokoon ei saa kuin vanhempaa CPC5-mallia (joka kumisee jonkun verran enemmän vs. GY/P4).

e: Btw. Continental ContiPremiumContact 5 215/60 R16 95V | Motonet Oy
 
Taidat nyt puhua jostain verkkokaupoista ja niiden "premium" luetteloista, joissa on 1000 ja 1 erilaistan pingpong-rengasta. Niihin nähden kyllä ovat tunnetumpia, mutta jonkun Hankookin venyttäminen premiumiin on kyllä aika... noh mielenkiintoista. Kyllä noilla vahvan keskikastin renkailla tiellä pysyy ei siinä mitään, mutta monesti joku melu tms. yksittäinen ominaisuus voi olla sellainen, että lyhyemmälläkin km-määrällä alkaa vituttaa enemmän kuin sen satkun lisäkäyttö hankinnan yhteydessä. Keskikastin renkaissa tietty malli myös vaikuttaa enemmän, suorituskyvyssä voi olla hajontaa testin ykkösestä testin viimeiseen. Aidolla premiumilla ollaan yleensä parhaassa kolmanneksessa järjestäen mallista riippumatta.
e: Btw. Continental ContiPremiumContact 5 215/60 R16 95V | Motonet Oy

No Hankook monina vuosina voittanut testeissä näitä muita premium merkkejä. Michelinilläkkin on ihan onnettomia renkaita esim. energy saverit, eli ei se pelkkä merkki enää paljon kerro.
 
Kysyjälle: Jos saat GY:n uudet nakin vaimennetulla sisustalla samaan hintaa kuin Primacyt 4:t, niin melkein ottaisin GY:t. Jos on vanhempaa mallia olevat vaimentamattomat GY:t, niin niissä on se 100 e ylihintaa ja siten P4:t parempi valinta.

Tuota noin, onkohan vaimennettu sisusta, joka on itselleni vieras käsite, niin kuinka näkyvissä renkaiden mallimerkinnöissä?
 
No Hankook monina vuosina voittanut testeissä näitä muita premium merkkejä. Michelinilläkkin on ihan onnettomia renkaita esim. energy saverit, eli ei se pelkkä merkki enää paljon kerro.
Omista arkistoista vilkaisin testejä ja Hankookit näytti kerran voittaneen aidot premiumit ja se oli just nuo energy saverit :D Silloinkin oltiin keskikastissa. Noh, ihan sama. Kuten totesin, niin mielipiteemme premiumista on aikalailla eri ja se johti sekaannukseen keskustelussa.
 
Pitäis lukea Sound comfort niissä Goodyeareissä.
Tämähän se termi oli, en sitä muistanut, "SCT" tms. koodina. Kai aika sama Continentalin Contisilentin kanssa eli "vaahtomuovia" renkaan sisällä vaimentamassa ääniä. Jos on epäselvyyttä renkaan tyypistä, niin jos näkyy ylimääräistä sisällä, niin tietää olevan oikea. Olikohan se 4 tai 6 dB mitä GY lupas tuon vaimentavan eli pitäisi olla selvä ero, mitä ohjaamoon asti vaikuttaa on sitten toinen juttu (ohiajomeluahan nuo mittaa?).
 
Joku voisi vielä selventää, onko tuota "EfficientGrip Performance 2" markkinoilla ilman ja tuon Sound comfortin kanssa?
Estääkös tuo vaahtomuovi kenttäkorjauksen kamelin paskalla?

Edit: Vastaan itselleni. Eli se on tosiaan saatavilla vain joihinkin kokoihin ja SCT löytyy perästä jos näin on.
 
Viimeksi muokattu:
Ekaa versiota ainakin oli molempia, mutta on kyllä harvinaisen paskat nettisivut GY:llä. Äkkiseltään en kyllä keksi syytä miksi se vaahtomuovi estäisi kamelinpaskan käytön, eiköhän se piikki mene läpi heppoisemmastakin materiaalista. Paikkausvaahdon käyttö voi olla hiukan huono idea, kun jämähtää varmaan siihen muoviin. Asiantuntevaa rengasliikettä kannattanee konsultoida asiassa ennen ostopäätöstä.
 
Omista arkistoista vilkaisin testejä ja Hankookit näytti kerran voittaneen aidot premiumit ja se oli just nuo energy saverit :D Silloinkin oltiin keskikastissa. Noh, ihan sama. Kuten totesin, niin mielipiteemme premiumista on aikalailla eri ja se johti sekaannukseen keskustelussa.

On niitä useita, mainitaan nyt pari esimerkkiä nastoista. 2014 voitti misukan, 2016 voitto GY & misukan. Mutta joo eiköhän tämä tästä riitä.
 
Ekaa versiota ainakin oli molempia, mutta on kyllä harvinaisen paskat nettisivut GY:llä. Äkkiseltään en kyllä keksi syytä miksi se vaahtomuovi estäisi kamelinpaskan käytön, eiköhän se piikki mene läpi heppoisemmastakin materiaalista. Paikkausvaahdon käyttö voi olla hiukan huono idea, kun jämähtää varmaan siihen muoviin. Asiantuntevaa rengasliikettä kannattanee konsultoida asiassa ennen ostopäätöstä.
En löytänyt muutaman nettikaupan Goodyear -renkaista tuota SCT -merkintää. Ehkä siellä ei kaikkea tietoa olekaan. Muutenkin aikamoinen viidakko nettikauppojen rengasvalikoimat. Valmistajilla kun on samasta renkaan mallista vielä niin montaa eri versiota, kuten kantavuus, nopeusluokka, vannesuoja yms. erottavat tekijät.
Premiumia näyttäisi saavan 130€ kappalehinnasta ylöspäin. Satkulla irtoaa Hankookia ja 82€ maksaa Yokohama ES32.
 
Joku voisi vielä selventää, onko tuota "EfficientGrip Performance 2" markkinoilla ilman ja tuon Sound comfortin kanssa?
Estääkös tuo vaahtomuovi kenttäkorjauksen kamelin paskalla?

Edit: Vastaan itselleni. Eli se on tosiaan saatavilla vain joihinkin kokoihin ja SCT löytyy perästä jos näin on.

Kamelin paskakorjaukseen en osaa ottaa kantaa, mutta estää ainakin sisäpuolisen paikan asentamisen, kun paikka ei pysy kirveelläkään vaahtomuovissa. Eikä vaahtomuovia muistaakseni saa oikein vaurioalueelta helposti irroitettua.
 
En löytänyt muutaman nettikaupan Goodyear -renkaista tuota SCT -merkintää. Ehkä siellä ei kaikkea tietoa olekaan. Muutenkin aikamoinen viidakko nettikauppojen rengasvalikoimat. Valmistajilla kun on samasta renkaan mallista vielä niin montaa eri versiota, kuten kantavuus, nopeusluokka, vannesuoja yms. erottavat tekijät.
Premiumia näyttäisi saavan 130€ kappalehinnasta ylöspäin. Satkulla irtoaa Hankookia ja 82€ maksaa Yokohama ES32.

85€ Bridgestone, 92€ Pirelli molemmat on kyllä varmasti jo premium. Eli kyllä niitä renkaita saa ihan kohtuu rahalla, jos on valmis tilaamaan. Toki se voi vähän jännittää, jos ei ennen ole tilannut. Itse olen tietotekniikka, autonosia, renkaita jne. jo niin pitkään tilannut ympäri palloa, että ei jännitä.
 
Mistä tilasit tai mistä kannattaa tila Maxxis renkaat? Googlen mukaan aika monesta paikasta löytyy?
itse tilasin viime syksynä parin camskillsistä mutta kandeeko sieltä uk:sta enää tilailla, oli joku superhypertarjous silloin ja oli huom halvempi mitä missään muualla mitä löysin
 
Viimeksi muokattu:
itse tilasin viime syksynä parin camskillsistä mutta kandeeko sieltä uk:sta enää tilailla, oli joku superhypertarjous silloin ja oli huom halvempi mitä missään muualla mitä löysin

Ei kannata, etkä käytännössä edes voi. Tai no voit, mutta järjestä itse kuuriri hakemaan sieltä renkaat. Näin ainakin oli tilanne viime kuussa, kun katsoin voiko sieltä enää tilata. Lisäksi sitten tietenkin alv+tullit.
 

Onko jollain pääsy?
Jo 50 eurolla voi saada hyvät kesärenkaat. Tämä käy ilmi pohjoismaisista kesärengastesteistä. Testivoittajia tuosta halvasta hintaluokasta ei vielä löydy, mutta hinta/laatu-suhteeltaan parhaat edulliset renkaat ovat erinomaisia.

Samaa ei voi sanoa huonoimmista edullisista renkaista. Ruotsissa tehdyssä kesärengastestissä yksi rengasmalli sai kaikissa osa-alueissa niin huonot pisteet, että autoilijoita kehotetaan välttämään sitä.

Korona on sotkenut automedioiden rengastestejä pahasti.

Suomalaisen Tekniikan Maailman kesärengastestiä jouduttaneen odottamaan aina toukokuulle asti koronan aiheuttamien testiviivästysten takia.

Moottori-lehti oli vertaillut uusio- ja halpisrenkaita uusiin premiumrenkaisiin.

Ruotsalainen Aftonbladet ilmoitti julkaisevansa kesärengasvertailunsa kokonaisuudessaan myöhemmin, mutta julkaisi jo nyt jarrutusominaisuuksia mitanneen vertailunsa.

Ruotsalainen Teknikens Värld oli ottanut testiinsä suosittujen katumaastureiden renkaat kokoluokassa 235/55 R18.

Samantyyppisiä renkaita käytetään kaikissa tavallisissakin autoissa, joten Teknikens Värld -lehden testituloksia voi hyvin peilata muihinkin automalleihin.

Suomen ja Ruotsin markkinoilla on hieman eri rengasmerkkejä, joten ruotsalaisvertailut eivät anna aivan täyttä kuvaa Suomen renkaista.

Teknikens Värld: Kesärengasvertailu 2021
Teknikens Värld -lehden (numero 7/21) vertailun kärkeen kipusi melko selvällä erolla Michelin Primacy, joskin viiden kärkimerkin tulokset erottuivat kaikki muusta joukosta.

Teknikens Värld -lehden testissä ei ollut mukana Nokian Renkaiden rengasta.

Yksi Kiinassa valmistetttu rengas sai vertailussa armottoman - vältä tätä rengasta -tuomion.

Michelinin rengas kipusi ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden voittajaksi. Suomalainen Nokian Renkaan rengas ei ollut mukana.
Michelinin rengas kipusi ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden voittajaksi. Suomalainen Nokian Renkaan rengas ei ollut mukana.

Michelinin rengas kipusi ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden voittajaksi. Suomalainen Nokian Renkaan rengas ei ollut mukana.
1. Michelin Primacy 4 (62 pistettä)

Testivoittaja ilman suuria heikkouksia. Ja 10 pistettä polttoaineen kulutusosiosta - ensimmäisenä renkaana.

2. Continental PremiumContact 6 (58 pistettä)

Ei suuria heikkouksia, mutta ei onnistu yhdistämään pientä vierintävastusta hyvään märän kelin pitoon yhtä hyvin kuin Michelin. Jarrutusteho joukon parhain.

3. Bridgestone Turanza T005 (57 pistettä)

Rengas yllätti positiivisesti kaikissa testiosioissa. Puutteita on vähän ja testivoitto ei ollut kovin kaukana.

4. BF Goodrich Advantage SUV (56 pistettä)

Rengas kuuluu Michelin-ryhmään. Rengas selvitti testiosiot hyvin ja isommat heikkoudet liittyvät renkaan ajomukavuuteen.

5. Pirelli P Zero PZ4 (56 pistettä)

Pirelli vastusti parhaiten vesiliirtoa ja on joukon mukavimpia renkaita ajaa. Vierintävastus oli kuitenkin korkea ja sitä kautta myös polttoaineen kulutus.

6. Nexen N'Fera Sport SUV SU2S (52 pistettä)

Ei voittajarenkaan aineksia, mutta aiempien testien heikkouksia on parannettu. Vierintävastus on korkea ja märän kelin pito voisi olla parempi. Vesiliirtoa tämä rengas vastustaa hyvin.

7. Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 (51 pistettä)

Goodyearin olisi pitänyt pärjätä paremmin kuin tässä vertailussa, arvioi Teknikens Värld. Rengas on vertailun mukavin, mutta pito-ominaisuudet voisivat olla paremmat.

8. Kumho Crugen HP71 (39 pistettä)

Ensimmäinen rengas testissä, jossa taso romahti. Pidon taso on kaikissa osioissa heikko, erityisesti märällä ajettaessa ja vesiliirrossa.

Kiinalainen Trazzano sai huonoimman tuloksen.
Kiinalainen Trazzano sai huonoimman tuloksen.

Kiinalainen Trazzano sai huonoimman tuloksen. TRAZZANO
9. Yokohama Geolandar SUV BluEarth G055 (19 pistettä)

Vaikka Yokohama -rengas on monen auton ensiasennusrengas, se ei vakuuta. Tulokset verrattuna testin parhaisiin renkaisiin jäävät todella heikoiksi eikä vahvuuksia ole.

10. Trazano SU318 H/T

Vältä tätä rengasta. Vaikka sen valmistajalla, Kiinan suurimmalla renkaiden valmistajalla, olisi resursseja, niin tähän renkaaseen niitä ei ole uhrattu. Huono kaikilla osa-alueilla.

Moottori: hyvät vastaan huonot
Autoliiton jäsenlehti Moottori oli testannut niin sanottuja halpisrenkaita ja pinnoitettuja renkaita ja verrannut niitä parhaisiin premiumrenkaisiin rengaskoossa 205/55 R16.

Renkaiden hintahaitari oli 40-100 euroa. Halpisrenkaina edullisempaa päätä edustivat Haida HD667 ja Tigar High Performance -renkaat. Jälkimmäinen yllätti todella positiivisesti ja sai hintaansa nähden korkeat pisteet. Tigarista voidaan todella puhua halpisrenkaana, sillä Suomessakin niiden hinnat alkavat noin 45 eurosta. Hinta luonnollisesti nousee tasaisesti rengaskoon kasvaessa.

Pinnoitettuja renkaita edustivat espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP.

Pinnoitetuissa renkaissa vain pinta on uutta, runko on otettu käytetyistä renkaista.

Premium-renkaaksi oli valittu Nokian Hakka Green 3 ja mukaan oli poimittu vielä Michelin-premiummerkin kakkosmerkki Kleber (Idynaser HP).

Vertailussa hinta vastasi pitkälti tuotetta. Huippurenkaat keräsivät korkeimmat pisteet, mutta halpisrenkaat eivät olleet aivan onnettomia.

Itse asiassa 50 euron hintaluokkaan sijoittuva Tigar pärjäsi Moottori-lehden mukaan hintaansa nähden yllättävän hyvin. ”Kolmossijalle noussut Tigar oli positiivinen yllättäjä, vaikka jäikin kärkikaksikolle selvästi. Toisin kuin loppukolmikolla, Tigarin suoritustaso ei romahda yhdelläkään osa-alueella”.

Tigar-merkki on yksi Michelin-konsernsiin kuuluvista halpamerkeistä.

1. Kleber Dynaxer HP4 (9,1 pistettä)

+ Hyvää pitkittäispito, ohjaustunto ja käytös ääritilanteissa

– Miinuksena kulutus

1. Nokian Hakka Green 3 (9,1 pistettä)

+ Hyvää kaarrepito märällä, ääritilanteiden käytös ja kulutus.

– Mukavuus sai kritiikkiä

HALPISRENKAAT

3. Tigar High Performance (8,2 pistettä)

+ Hyvää märkäpito kaarteissa ja hinta

– Heikkoutena ohjaustarkkuus, ääritilanteet ja mukavuus

4. Haida HD667 (7,2 pistettä)

+ Pieni vierintävastus ja hyvä hinta

– Huono pitkittäispito, ohjaustunto ja äärikäytös

PINNOITETUT UUSIORENKAAT

5. Insa Turbo Eco Evolution Plus (6.8 pistettä)

+ Ekologinen

– Heikkouksia kaarrepito märällä, jarrutuspito ja kulutus.

6. Ässä HP (6,8 pistettä)

+ Ekologinen ja kotimainen

– Heikko äärikäytös, märkäpito ja vesiliirron vastustus

Kesärenkaiden vaihtoaika on juuri käsillä, ja nyt kannattaa miettiä, kannattaako juuri tässä kohden säästää.
Kesärenkaiden vaihtoaika on juuri käsillä, ja nyt kannattaa miettiä, kannattaako juuri tässä kohden säästää.

Kesärenkaiden vaihtoaika on juuri käsillä, ja nyt kannattaa miettiä, kannattaako juuri tässä kohden säästää. LAURI OLANDER/KL
Aftonbladet ryöpytti Nokian rengasta
Aftonbladet julkaisi rengasvertailunsa 25. maaliskuuta vain jarrutustestien osuuden täydennettynä vesiliirtokäytöksellä.

Suomalainen Nokian Hakka Blue sai testaajilta kylmää palautetta.

Aftonbladet testasi renkaita 14, 7 ja 1 asteen lämpötiloissa ja Nokian renkaiden jarrutuspito heikkeni radikaalisti ilman kylmetessä.

Nokian Renkaiden edustaja ei pystynyt antamaan Aftonbladetillle syytä heikkoon tulokseen. Tehtaan edustaja totesi vain, että heidän omissa testeissään renkaat ovat toimineet hyvin ja renkaita on testattu kaikissa lämpötiloissa.

- Olemme muuttaneet Hakka Blue 2:een uuden kumiseoksen, joka testiemme mukaan on aiempaakin parempi alhaisissa lämpötiloissa, kommentoi Nokian Renkaiden kesärenkaiden tuotepäällikkö Jarno Röytiö Aftonbladetille.

Alla olevassa listassa suluissa on mainittu ensin kokonaispisteet ja sen jälkeen jarrutustulokset eri lämpötiloissa järjestyksessä 14 astetta, 7 astetta ja 11 aste. Viimeisenä on vesiliirtotestin tulos.

1. Continental PremiumContact 6 (Pisteet 17 - 5,4,5,3)

Continentalin jarrutuspito oli paras kaikissa lämpötiloissa ja kaikille keleillå, mutta vesiliirtotulos on keskinkertainen.

1. Michelin Primacy 4 (Pisteet 17 - 5,5,4,3)

Michelin jarruttaa luotettavasti märällä tiellä normaalissa kesälämmössä, aivan Continentalin tuntumassa. Lämpötilan laskiessa menettää hieman jarrutustehoaan. Vesiliirto ei ole ongelma.

3. Goodyear Efficient Grip Performance 2 (Pisteet 14 - 4,4,4,2)

Goodyear pysähtyy hyvin märällä että kuivalla, eikä lämmön ja kylmän kelin ero ole niin suuri. Vesiliirtokelillä tulos heikkenee.

3. Linglong Sport Master Pisteet 14 (4,4,4,2)

Kiinalainen Linglong kuuluu testin parhaimpiin märän tien jarrutustuloksissaan. Kuivalla tiellä jarrutustulos on kärkeä yhdessä Michelinin kanssa. Vesiliirrossa ei yhtä vahva.

5. Landsail Sentury Qirin 990 (Pisteet 13 - 4,4,3,2)

Kiinalainen Landsailillä on viidenneksi lyhyin jarrutusmatka märällä tiellä se on parhaiden joukossa kesälämmössä (ruotsalaisessa). Vielä parempi kuivilla teillä. Vesiliirto-ominaisuuudet kunnossa.

5. Sava Intensa hp2 (Pisteet 13 - 3,2,3,5)

Sava on keskihintainen rengas, joka jarruttaa keskimääräisen hyvin eikä ilman lämpötila vaikuta tulokseen. Vesiliirtotuloksissa vain Nokian Hakka Blue oli parempi.

7. CST Medallion MD-A1 (Pisteet 10 - 3,2,3,2)

Kiinalainen KiiCST on keskimääräisesti hyvä rengas jarrutuksissa.

7. Hankook Ventus Prime 3 (Pisteet 10 -3,2,3,2)

Keskimääräistä parempi märällä ja kuivalla eikä menetä pitoa paljon kylmässä. Vesiliirto-ominaisuudet heikompia.

7. Kumho Ecsta HS51 (Pisteet 10 -2,2,3,3)

Kumho ei pysähdy hyvin märällä eikä kuivalla millään kelillä, ja kuivalla kelillä tulos on heikoin. Vesiliirrosta selviää kohtalaisen hyvin.

7. Nokian Hakka Blue 2 (Pisteet 10 - 3,1,1,5)

Nokian-renkaat saavat menettävät märällä asvaltissa jarrutustehoaan huomattavan paljon, kun lämpötila laskee testin 14 asteesta 7:ään tai 1:een plusasteeseen. Kuivalla tiellä Nokian pärjää paremmin. Vesiliirtoa Nokian vastustaa parhaiten testirenkaista.

7. Toyo Proxes Comfort (Pisteet 10 - 3,2,2,3)

Toyon jarrutuspito ei yllä todella hyvään tulokseen missään oloissa ja kylmällä pito heikkenee. Kuiva tie ei paranna tilannetta.

7. Westlake ZuperEco Z-107 (Pisteet 10 -3,2,1,4)

Westlake ei yllä parhaisiin jarrutustuloksiin ja kylmä vie pitoa lähes yhtä paljon kuin Nokian Hakka Bluessa. Kuiva asvaltti pahentaa on ongelmia. Vesiliirtoa rengas vastustaa lähes Nokian Hakkan ja Savan tahtiin.

13. Bridgestone Turanza T005 (Pisteet 9 - 3,2,1,3)

Bridgestonen jarrutusominaisuudet edustavat testin keskiarvoa kaikissa lämpötiloissa sekä märällä että kuivalla asvaltilla.

13. Cooper Zeon CS8 (Pisteet 9 -3,2,1,3)

Cooperilla on ongelmia märällä kelillä. Jarruttaa hyvin lämpimillä keleillä mutta kylmillä ei. Kuivalla kelillä tilanne paranee.

TM kesärengastestissä selvä voittaja vuonna 2020
 
Nyt sais ling longia 15"-koossa 180€ /kierros. Pitäsköhän laittaa tilaukseen, kun nykyiset kesärenkaat on vasta 9 vuotta vanhat. :hmm: Vähän ajavalla renkaiden ikä tulee nopeammin vastaan kuin kulutuspinta loppuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 224
Viestejä
4 501 275
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom