Jo 50 eurolla voi saada hyvät kesärenkaat. Tämä käy ilmi pohjoismaisista kesärengastesteistä. Testivoittajia tuosta halvasta hintaluokasta ei vielä löydy, mutta hinta/laatu-suhteeltaan parhaat edulliset renkaat ovat erinomaisia.
Samaa ei voi sanoa huonoimmista edullisista renkaista. Ruotsissa tehdyssä kesärengastestissä yksi rengasmalli sai kaikissa osa-alueissa niin huonot pisteet, että autoilijoita kehotetaan välttämään sitä.
Korona on sotkenut automedioiden rengastestejä pahasti.
Suomalaisen Tekniikan Maailman kesärengastestiä jouduttaneen odottamaan aina toukokuulle asti koronan aiheuttamien testiviivästysten takia.
Moottori-lehti oli vertaillut uusio- ja halpisrenkaita uusiin premiumrenkaisiin.
Ruotsalainen Aftonbladet ilmoitti julkaisevansa kesärengasvertailunsa kokonaisuudessaan myöhemmin, mutta julkaisi jo nyt jarrutusominaisuuksia mitanneen vertailunsa.
Ruotsalainen Teknikens Värld oli ottanut testiinsä suosittujen katumaastureiden renkaat kokoluokassa 235/55 R18.
Samantyyppisiä renkaita käytetään kaikissa tavallisissakin autoissa, joten Teknikens Värld -lehden testituloksia voi hyvin peilata muihinkin automalleihin.
Suomen ja Ruotsin markkinoilla on hieman eri rengasmerkkejä, joten ruotsalaisvertailut eivät anna aivan täyttä kuvaa Suomen renkaista.
Teknikens Värld: Kesärengasvertailu 2021
Teknikens Värld -lehden (numero 7/21) vertailun kärkeen kipusi melko selvällä erolla Michelin Primacy, joskin viiden kärkimerkin tulokset erottuivat kaikki muusta joukosta.
Teknikens Värld -lehden testissä ei ollut mukana Nokian Renkaiden rengasta.
Yksi Kiinassa valmistetttu rengas sai vertailussa armottoman - vältä tätä rengasta -tuomion.
Michelinin rengas kipusi ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden voittajaksi. Suomalainen Nokian Renkaan rengas ei ollut mukana.
1. Michelin Primacy 4 (62 pistettä)
Testivoittaja ilman suuria heikkouksia. Ja 10 pistettä polttoaineen kulutusosiosta - ensimmäisenä renkaana.
2. Continental PremiumContact 6 (58 pistettä)
Ei suuria heikkouksia, mutta ei onnistu yhdistämään pientä vierintävastusta hyvään märän kelin pitoon yhtä hyvin kuin Michelin. Jarrutusteho joukon parhain.
3. Bridgestone Turanza T005 (57 pistettä)
Rengas yllätti positiivisesti kaikissa testiosioissa. Puutteita on vähän ja testivoitto ei ollut kovin kaukana.
4. BF Goodrich Advantage SUV (56 pistettä)
Rengas kuuluu Michelin-ryhmään. Rengas selvitti testiosiot hyvin ja isommat heikkoudet liittyvät renkaan ajomukavuuteen.
5. Pirelli P Zero PZ4 (56 pistettä)
Pirelli vastusti parhaiten vesiliirtoa ja on joukon mukavimpia renkaita ajaa. Vierintävastus oli kuitenkin korkea ja sitä kautta myös polttoaineen kulutus.
6. Nexen N'Fera Sport SUV SU2S (52 pistettä)
Ei voittajarenkaan aineksia, mutta aiempien testien heikkouksia on parannettu. Vierintävastus on korkea ja märän kelin pito voisi olla parempi. Vesiliirtoa tämä rengas vastustaa hyvin.
7. Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 (51 pistettä)
Goodyearin olisi pitänyt pärjätä paremmin kuin tässä vertailussa, arvioi Teknikens Värld. Rengas on vertailun mukavin, mutta pito-ominaisuudet voisivat olla paremmat.
8. Kumho Crugen HP71 (39 pistettä)
Ensimmäinen rengas testissä, jossa taso romahti. Pidon taso on kaikissa osioissa heikko, erityisesti märällä ajettaessa ja vesiliirrossa.
Kiinalainen Trazzano sai huonoimman tuloksen. TRAZZANO
9. Yokohama Geolandar SUV BluEarth G055 (19 pistettä)
Vaikka Yokohama -rengas on monen auton ensiasennusrengas, se ei vakuuta. Tulokset verrattuna testin parhaisiin renkaisiin jäävät todella heikoiksi eikä vahvuuksia ole.
10. Trazano SU318 H/T
Vältä tätä rengasta. Vaikka sen valmistajalla, Kiinan suurimmalla renkaiden valmistajalla, olisi resursseja, niin tähän renkaaseen niitä ei ole uhrattu. Huono kaikilla osa-alueilla.
Moottori: hyvät vastaan huonot
Autoliiton jäsenlehti
Moottori oli testannut niin sanottuja halpisrenkaita ja pinnoitettuja renkaita ja verrannut niitä parhaisiin premiumrenkaisiin rengaskoossa 205/55 R16.
Renkaiden hintahaitari oli 40-100 euroa. Halpisrenkaina edullisempaa päätä edustivat Haida HD667 ja Tigar High Performance -renkaat. Jälkimmäinen yllätti todella positiivisesti ja sai hintaansa nähden korkeat pisteet. Tigarista voidaan todella puhua halpisrenkaana, sillä Suomessakin niiden hinnat alkavat noin 45 eurosta. Hinta luonnollisesti nousee tasaisesti rengaskoon kasvaessa.
Pinnoitettuja renkaita edustivat espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP.
Pinnoitetuissa renkaissa vain pinta on uutta, runko on otettu käytetyistä renkaista.
Premium-renkaaksi oli valittu Nokian Hakka Green 3 ja mukaan oli poimittu vielä Michelin-premiummerkin kakkosmerkki Kleber (Idynaser HP).
Vertailussa hinta vastasi pitkälti tuotetta. Huippurenkaat keräsivät korkeimmat pisteet, mutta halpisrenkaat eivät olleet aivan onnettomia.
Itse asiassa 50 euron hintaluokkaan sijoittuva Tigar pärjäsi Moottori-lehden mukaan hintaansa nähden yllättävän hyvin. ”Kolmossijalle noussut Tigar oli positiivinen yllättäjä, vaikka jäikin kärkikaksikolle selvästi. Toisin kuin loppukolmikolla, Tigarin suoritustaso ei romahda yhdelläkään osa-alueella”.
Tigar-merkki on yksi Michelin-konsernsiin kuuluvista halpamerkeistä.
1. Kleber Dynaxer HP4 (9,1 pistettä)
+ Hyvää pitkittäispito, ohjaustunto ja käytös ääritilanteissa
– Miinuksena kulutus
1. Nokian Hakka Green 3 (9,1 pistettä)
+ Hyvää kaarrepito märällä, ääritilanteiden käytös ja kulutus.
– Mukavuus sai kritiikkiä
HALPISRENKAAT
3. Tigar High Performance (8,2 pistettä)
+ Hyvää märkäpito kaarteissa ja hinta
– Heikkoutena ohjaustarkkuus, ääritilanteet ja mukavuus
4. Haida HD667 (7,2 pistettä)
+ Pieni vierintävastus ja hyvä hinta
– Huono pitkittäispito, ohjaustunto ja äärikäytös
PINNOITETUT UUSIORENKAAT
5. Insa Turbo Eco Evolution Plus (6.8 pistettä)
+ Ekologinen
– Heikkouksia kaarrepito märällä, jarrutuspito ja kulutus.
6. Ässä HP (6,8 pistettä)
+ Ekologinen ja kotimainen
– Heikko äärikäytös, märkäpito ja vesiliirron vastustus
Kesärenkaiden vaihtoaika on juuri käsillä, ja nyt kannattaa miettiä, kannattaako juuri tässä kohden säästää. LAURI OLANDER/KL
Aftonbladet ryöpytti Nokian rengasta
Aftonbladet
julkaisi rengasvertailunsa 25. maaliskuuta vain jarrutustestien osuuden täydennettynä vesiliirtokäytöksellä.
Suomalainen Nokian Hakka Blue sai testaajilta kylmää palautetta.
Aftonbladet testasi renkaita 14, 7 ja 1 asteen lämpötiloissa ja Nokian renkaiden jarrutuspito heikkeni radikaalisti ilman kylmetessä.
Nokian Renkaiden edustaja ei pystynyt antamaan Aftonbladetillle syytä heikkoon tulokseen. Tehtaan edustaja totesi vain, että heidän omissa testeissään renkaat ovat toimineet hyvin ja renkaita on testattu kaikissa lämpötiloissa.
- Olemme muuttaneet Hakka Blue 2:een uuden kumiseoksen, joka testiemme mukaan on aiempaakin parempi alhaisissa lämpötiloissa, kommentoi Nokian Renkaiden kesärenkaiden tuotepäällikkö
Jarno Röytiö Aftonbladetille.
Alla olevassa listassa suluissa on mainittu ensin kokonaispisteet ja sen jälkeen jarrutustulokset eri lämpötiloissa järjestyksessä 14 astetta, 7 astetta ja 11 aste. Viimeisenä on vesiliirtotestin tulos.
1. Continental PremiumContact 6 (Pisteet 17 - 5,4,5,3)
Continentalin jarrutuspito oli paras kaikissa lämpötiloissa ja kaikille keleillå, mutta vesiliirtotulos on keskinkertainen.
1. Michelin Primacy 4 (Pisteet 17 - 5,5,4,3)
Michelin jarruttaa luotettavasti märällä tiellä normaalissa kesälämmössä, aivan Continentalin tuntumassa. Lämpötilan laskiessa menettää hieman jarrutustehoaan. Vesiliirto ei ole ongelma.
3. Goodyear Efficient Grip Performance 2 (Pisteet 14 - 4,4,4,2)
Goodyear pysähtyy hyvin märällä että kuivalla, eikä lämmön ja kylmän kelin ero ole niin suuri. Vesiliirtokelillä tulos heikkenee.
3. Linglong Sport Master Pisteet 14 (4,4,4,2)
Kiinalainen Linglong kuuluu testin parhaimpiin märän tien jarrutustuloksissaan. Kuivalla tiellä jarrutustulos on kärkeä yhdessä Michelinin kanssa. Vesiliirrossa ei yhtä vahva.
5. Landsail Sentury Qirin 990 (Pisteet 13 - 4,4,3,2)
Kiinalainen Landsailillä on viidenneksi lyhyin jarrutusmatka märällä tiellä se on parhaiden joukossa kesälämmössä (ruotsalaisessa). Vielä parempi kuivilla teillä. Vesiliirto-ominaisuuudet kunnossa.
5. Sava Intensa hp2 (Pisteet 13 - 3,2,3,5)
Sava on keskihintainen rengas, joka jarruttaa keskimääräisen hyvin eikä ilman lämpötila vaikuta tulokseen. Vesiliirtotuloksissa vain Nokian Hakka Blue oli parempi.
7. CST Medallion MD-A1 (Pisteet 10 - 3,2,3,2)
Kiinalainen KiiCST on keskimääräisesti hyvä rengas jarrutuksissa.
7. Hankook Ventus Prime 3 (Pisteet 10 -3,2,3,2)
Keskimääräistä parempi märällä ja kuivalla eikä menetä pitoa paljon kylmässä. Vesiliirto-ominaisuudet heikompia.
7. Kumho Ecsta HS51 (Pisteet 10 -2,2,3,3)
Kumho ei pysähdy hyvin märällä eikä kuivalla millään kelillä, ja kuivalla kelillä tulos on heikoin. Vesiliirrosta selviää kohtalaisen hyvin.
7. Nokian Hakka Blue 2 (Pisteet 10 - 3,1,1,5)
Nokian-renkaat saavat menettävät märällä asvaltissa jarrutustehoaan huomattavan paljon, kun lämpötila laskee testin 14 asteesta 7:ään tai 1:een plusasteeseen. Kuivalla tiellä Nokian pärjää paremmin. Vesiliirtoa Nokian vastustaa parhaiten testirenkaista.
7. Toyo Proxes Comfort (Pisteet 10 - 3,2,2,3)
Toyon jarrutuspito ei yllä todella hyvään tulokseen missään oloissa ja kylmällä pito heikkenee. Kuiva tie ei paranna tilannetta.
7. Westlake ZuperEco Z-107 (Pisteet 10 -3,2,1,4)
Westlake ei yllä parhaisiin jarrutustuloksiin ja kylmä vie pitoa lähes yhtä paljon kuin Nokian Hakka Bluessa. Kuiva asvaltti pahentaa on ongelmia. Vesiliirtoa rengas vastustaa lähes Nokian Hakkan ja Savan tahtiin.
13. Bridgestone Turanza T005 (Pisteet 9 - 3,2,1,3)
Bridgestonen jarrutusominaisuudet edustavat testin keskiarvoa kaikissa lämpötiloissa sekä märällä että kuivalla asvaltilla.
13. Cooper Zeon CS8 (Pisteet 9 -3,2,1,3)
Cooperilla on ongelmia märällä kelillä. Jarruttaa hyvin lämpimillä keleillä mutta kylmillä ei. Kuivalla kelillä tilanne paranee.
TM kesärengastestissä selvä voittaja vuonna 2020