Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Totta, mutta miksi en havaitse tieltä suistumisia ajettaessa rajoitusten mukaan talvella jolloin vettä tuli koko ajan?Tiheästi lamelloitu rakenne ilman kesärengasmaisia isoja vesiuria nousee vesipatjan päälle alhaisemmissa nopeuksissa > ei pysty syrjäyttämään vettä tehokkaasti.
Totta, mutta miksi en havaitse tieltä suistumisia ajettaessa rajoitusten mukaan talvella jolloin vettä tuli koko ajan?
Sanotaan, että kitkarenkaat ovat vaaralliset kesärenkaina vesiliirron vuoksi. Käsittääkseni hyvin pysyivät kitkarenkaalla varustetut autot viime talvenakin tiellä vaikka vettä tuli koko ajan?
Tuohon perustuu se miksi kitkarenkaat menee pilalle kesällä. Kitkojen kesärenkaita huonompi vesiliirron vastustuskyky taas johtuu jo aiemmin mainituista leveiden pitkittäisten urien puutteesta kulutuspinnasta. Noiden urien tarkoitus on varastoida vettä renkaan alle siten, että rengas pysyy kuitenkin tiessä kiinni.Tuo nyt perustuu lähinnä siihen että kesällä lämpöä +20 astetta ja kitkat alkaa sulaa alle, talvella taas nollakeli ja ei sula kitka alle.
Ei lähde, mikäli ajotilanne on normaali ja auto muuten kunnossa. Ääritilanteissa renkaiden erot tulevat vasta esiin, ja siellä (esim. sateella hirveä väistettäessä) voi kyse olla elämästä ja kuolemasta.
Tässä hyvää videota eri rengastyypeistä ja lämpötiloista.
Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c
Mites onko muilla kokemusta Matador Hectorra 3 -kesärenkaista? Itsellä nyt toista kesää alla, ja alkaa vituttaa ko. renkaiden uraherkkyys. Tuntuu, että saa vähän väliä vääntää rattia, että auto kulkee suoraan vs. talvirenkaat. Ei vaan viittis alkaa vaihtamaan poiskaan kun on kuitenkin pintaa jäljellä vaikka kuinka paljon.
Tässä hyvää videota eri rengastyypeistä ja lämpötiloista.
Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c, 10c, 15c
225/45 R17 koossa kolmosbemarin alla ainakin aika vetelät renkaat nuo, en tykännyt. Voi ihan siitä rungon löysyydestä johtua että hakee vähän minne sattuu, joku contin nastarengas esim. paljon tunnokkaampi ja vakaampi ajaa samassa koossa vaikka pito toki sulalla tiellä paljon huonompi.
Eli siis ajettaessa normaalia suomalaista liikennenopeutta n.85kmh kitkarenkailla varustettu auto ei lähde käsistä +25c lämpötilassa?
Ylikuumenemisen vuoksi räjähtäminen on toki mahdollista, mutta miten yleistä?
"In 2020 we have this thing called Anti locking Brake System."
Vähän voi venyä, mutta ei merkityksellisesti. Kuluneet, vanhat kitkat kovalla sateella täysjarrutuksessa taas... "Not great, not terrible."
Samaiset kumit lähti itselle kokeiluun. Vähän särähti omaan korvaan samainen maininta "premium-renkaasta", mutta ajattelin että kokeillaan kun niin paljon kehuttiin. Mikäli nämä on luokattoman huonon tuntuiset pitemmän päälle niin maksan oppirahat ja vaihdan takaisin oikeisiin premium renkaisiin.Sentury/Landsail Qirin 990 ostettu pari kuukautta sitten. Kertakaikkiaan mukavan tuntuiset renkaat ajaa ja hyvät luokitukset. Rengasliikkeessäkin tuumasivat, että hiljaisimmat premium-renkaat ja kyseessä tämän kevään uutuusmalli. Hinta ei kyllä ole premiumia![]()
Sama vikaTässä about tuhannen kilometrin jälkeen edelleen suu messingillä![]()
Näiden kaikkien täällä olevien kokemusten perusteella kävin laittamassa nuo Qirinit alle. Ensituntuma erittäin positiivinen, todella hiljaiset ja tuntuvat hyvältä ajaa!Samaiset kumit lähti itselle kokeiluun. Vähän särähti omaan korvaan samainen maininta "premium-renkaasta", mutta ajattelin että kokeillaan kun niin paljon kehuttiin. Mikäli nämä on luokattoman huonon tuntuiset pitemmän päälle niin maksan oppirahat ja vaihdan takaisin oikeisiin premium renkaisiin.![]()
Minulla on Landsail Qirin 990 225/50/17 koko, Honda Accord farmarissa 2009 mk8. Auto ei ole hiljaisin rengasääniltään. Edelliset kesärenkaat oli minulla Continental 5 Ecocontact. Meni tänä keväänä vaihtoon, n. 3,5mm oli jäljellä ja 6v vanhat. Oli äänekkäät ja huonot ajaa. Ajettavuus on mielestäni hyvä näillä Landsaileilla ja äänikin hiljeni. Täällä kyllä kuluneet ja karkeat tiet, joten ääntä on uuteen pintaan nähden. Se on kyllä Suomen teillä hyvin yleinen ongelma, renkaalla kuin renkaalla... Jos äänen haluaa hävittää, joku pehmeä rengas, mikä se sitten on...Millaisissa autoissa noita Landsail Quirin 990 renkaita on käytössä ja missä koossa? Oletteko kokeilleet karkealla vanhalla asfaltilla tuota rengasmelua?
Syksyllä mahdollisesti tarkoitus vaihtaa nykyisen Contin Premium Contac 5 renkaat uusiin. Ajomelua pitäisi saada pienemmäksi karkealla asfaltilla, vaikka esimerkiksi TM testissä nämä renkaat on aikoinaan saanu mukamas 10 rengasmelusta. Pintaa on vielä 5 mm jäljellä.
Hieman nuo tuntemattomat renkaat pelottaa ajettavuuden suhteen kun oma F20 bemari on kuitenkin melko tarkka rengastuksen suhteen. Koko olisi maltillinen 205/55 R16 (V tai H nopeusluokka).
Tuli kokeiltua kesärassiin Nankang NS-2-renkaita.
En suosittele: 90 -120kmh järkyttävä tutina. Uudelleen tasapainotus, ei vaikutusta. Tämän jälkeen takuukäsittelyyn missä mitattiin yhdestä renkaasta liikaa pystyheittoa, myös kolmessa muussa heitto aivan takuurajan tuntumassa. Koko satsi vaihtoon, tilalle Triangle anvantex tc101.
Samoilla kumeilla kans mennään 245/45R18 100Y. Tarkka, vakaa, mukava. Jokseenkin eleetöntä ja ilmeetöntä suorituskykyä. Reagoi "asiallisesti" .. ei hitaasti mutta ei kuitenkaan myöskään tunnu "sporttiselta" -- kallistuu fiiliksen puolesta Touring-renkaiden kategoriaan.
Näinhän se on; kevyesti ohjattava rengas ei välttämättä merkitse että se on kevyt koska seos on kova ja kuvio "huono". Märkäpito on myös toinen asia mikä voi erota kuin yö ja päivä vaikka renkaat tuntuvat olevan kuivalla lähes identtiset.Täytyy korjata omia fiiliksiä nyt kun on enemmän kilsoja eri tilanteissa Continental Premium Contact 6 -kumeilla. Korostan että on tarkka + nopea ohjata sekä loogisen selkeä tuntuma kääntäessä pidon rajalle asti. Otan siis pois moitteet sporttisuuden puutteesta. Mä jotenkin virheellisesti ajattelin, että noin kevyesti kääntyvä rengas ei ole sporttinen, mutta eihän se niin mene, koska sen lisäksi että auto kääntyy kevyesti, niin myös pitoa riittää ja suuntavakaus on kunnossa.
Itse valitsisin tuosta kaksikosta Michelinin. Kaksi ensimmäistä kohtaa pitäisi olla kunnossa mutta pitkäikäisyydestä on paha sanoa verrokkiin nähden. Rengasliikkeessä itse arvoin Nokian Hakka renkaan ja tuon Michelinin kanssa ja päädyin Nokialaisiin vaikka myyjän mukaan kuluvat vähän nopeammin kuin Michelin. Hinta oli molemmilla suurinpiirtein sama. Ehkä se takaraivossa jyskytti vielä ajatus niistä kammottavista kuluneista Michelin Energy Savereistä ja vaikutti päätökseenEn osaa päättää Bridgestone Turanza T005 ja Michelin Primacy 4 välillä. Rengaskoko 195-65-15.
Arvostamani ominaisuudet ovat:
Bridgestone olisi muutaman kympin halvempi per sarja, mutta jotkut haukkuvat niitä lyhytikäisiksi.
- alhainen melu
- alhainen polttoaineen kulutus
- pitkäikäisyys
Edit: lisäksi varteenotettava on Goodyear EfficientGrip Performance 2, mutta se on kovin uusi malli ja dataa on vähän. Btw, kuka helkkarin amispoika tuon mallinimen on keksinyt?![]()
Tänään tuli alle Landsail Sentury Qirin 990 225/50/17. Hyvin meni tasapainotus n. 25-35g/rengas. Ihan hiljaisilta vaikuttaa, ajettavuuskin hyvä, aika näyttää tietysti miten on. 7,5mm kulutuspintaa uutena.
Miksi sen renkaan pitää olla juuri tuota kokoa? Ota korvaava koko tilalle.Landsaileja ei näemmä saa 215/55/16 koossa. Mikähän muu halpa on ok?
En löytänyt 225 leveää, ja 205 on liian pieni. Greenmaxia olisi 215 leveänä.215 levee muutenkin ihme välikoko. Joko 205 tai 225 alle vaan ja kovaa ajoa.
205/60R16 on hyvä korvaava koko tuolle 215/55R16.En löytänyt 225 leveää, ja 205 on liian pieni. Greenmaxia olisi 215 leveänä.
Sentury olisi kiinnostanut.205/60R16 on hyvä korvaava koko tuolle 215/55R16.
Rengas Landsail 205/60 R16 96H XL | LS388 | 1001Renkaat.com
Landsail-rengas LS388 205/60 R16 96H XL varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Nyt on alla Michelin Primacy 4. Hyviltä vaikuttavat, mutta eivät ole niin hiljaiset kuin odotin. 10 vuotta vanhat Michelinin kitkat tuntuivat hiljaisemmilta.
Nyt on alla Michelin Primacy 4. Hyviltä vaikuttavat, mutta eivät ole niin hiljaiset kuin odotin. 10 vuotta vanhat Michelinin kitkat tuntuivat hiljaisemmilta.
Edelleen tuntuu erittäin hyviltä. Räntä ja vesisateessakin tullut ajettua, ilman minkäänlaista pidonpuutetta tai sen tunnetta. Ajotyylini toki rauhallinen, ääritilanteita en harrasta. Varmasti ovat parhaimmistoa tässä hintaluokassa mielestäni. Ja nämähän on minun ensimmäiset halpikset koskaan. Jokaisella tietenkin mielipiteensä. Vasta reilu 3tkm alla pyörineet, ei ainakaan silmämääräisesti kuluneet mihinkään. Syksyllä näkee mitä on kulutuspinnasta kadonnut. Ääni on mielestäni hiljentynyt uudesta, voi toki johtua teiden karkeuden vähenemisestä.Millaiset on olleet? Taitaa olla parhaimmistoa tuossa hintaluokassa?