Walla, viittaamaasi testi vertaa ikivanhoihin malleihin ja kertoo samalla myös ES:n iästä. Aikamoista olkiukkoilua väittää, että tuo olisi jotenkin erityisen kestävä rengas, kun muut muka kestää vain 25 tkm. Primacy 4 menee testin mukaan 40+ jne. Polttoainekulutuksenkaan osalta ES ei ole erityinen, melkein päinvastoin. Kitkoista (Nokia R2) kun vaihtoi noihin, kulutus pomppasi 2-3 desiä. Ajo-olosuhteet ja nopeudet vakio.
Nuo kilometrit nyt oli hatusta heitettyjä vastauksena siihen, että vaihto siinä suositellussa 3-4mm kohdalla olisi automaattisesti kukkaron rikkovaa ja ES kallis rengas ajaa kulumisen suhteen. Voit kertoa ne molemmat luvut esimerkissä vaikka piillä jos haluat, pointti ei muutu.
Onko se sitten muuten hyvä on kysymys. Tuo aiemmin linkittämänihän kertoi vain suhteellisesta kulutuksesta, ei kilometrimääristä.
Tuossa on sellainen missä on kilometerimääriä, Energysaverin extrapoloitu kesto oli 57,800 km (vetävä akseli) tai 146,943 (vapaasti pyörivä akseli) perustuen siihen alun "nopeaan kulumiseen". Toki esim. tuo Goodyearikin pärjää tuossa hyvin ja pontti ei edelleenkään ole että ES olisi joku superrengas, vaan ihan vaan toinen näkökulma.
https://www.goodyear.eu/po_pt/images/Report No. 76236753-2_tcm177-57523.pdf
Kulutukseen pätee taas sama, että joka testissä nuo on ollut kärkipäässä. R2 on kyllä taloudellinen rengas myös ja keskimäärin kitkat kuluttaa vähemmän kuin kesärenkaat..
Muutenkin tämä keskustelu on täysin absurdi, kun tilastoin ja muilla diipadaapa argumenteilla yrität vakuutella ko. paskarinkuloita käyttäneille, että oikeasti on hyvä rengas. Nopea alkukuluminen, katujyrävaihe ja muut featuret kun on ihan itse koettua. Ei paljoa hetkauta jotkut testit, kun käytännössä rengas on paskin mitä ”uudempiin” autoihini on sattunut. Mikä on paljon sanottu, kun olen valitettavasti omistanut myös hakka7-nastat...
Ei ehkä sinua hetkauta ja se on ihan fine. Mutta eiköhän noin yleisesti ole ok, että ketjussa esitetään enemmän kuin yhden tai kahden henkilön kokemuksia eri renkaista? En en minäkään ehdota että nuo 1001renkaat.com linkit pitää kieltää, vaikka se on käytännössä paskin verkkokauppa mitä olen käyttänyt. Mutta joo, ilmeisesti puolueettomat testit on diipadaabaa, ja yksittäinen kokemus on fakta jota ei auta kritisoida. ES kuluu nopeasti ja kuluttaa paljon, vaikka joka ikinen testi sanoo päinvastaista, ei kai siinä mitään.
Yksittäisiin kokemuksiin nyt vaikuttaa vaan aika moni tekijä ja mittautavat on aikas epätarkoja, (koskee toki myös minun ja tuttavieni kokemuksia) ettei niitä nyt ihan faktana voi kuuluttaa. Ja lisäksi kuten sanottu niin paljon eroa tulee myös autosta, ohjauskulmista tiesta, kumin koosta/nopeusluokasta/kantavuudesta, ajotavasta jne. Itse tunnen pari paljon ajavaa kaupparatsua, jotka eivät mitään muuta ostakaan kuin tuota kumia, omat kokemukset rajoittuu kyydissä oloon ja lyhyisiin ajomatkoihin oudolla autolla, joiden puolesta on paha sanoa muuta, kun että ei ne nyt mitenkään huomiotaherättävän äänekkäät tai huonot minusta ollut.
Hakka 7 on myös kahden talven edestä kokemuksia kun tuli auton mukana, ja ihan ok rengas minun mielestäni noin nastarenkaaksi perus maantiekäytössä. Mikään sporttirengas se ei toki todellakaan ole.