Kesärenkaat - yleisketju

Ei sun pulttien kohdalla tarvi katsoa kuin et pituus käy ja et on oikean mallinen. Kartiota ja suoraa ei voi sotkea keskenään. Ranskalaisis harrastetaan paljon tuota suoraa kun taas melkein kaikki muut aluvanteetkin olleet kartiota. Joissain vanteis toi vaihtelee ja voi vaatia pidempiä pultteja. Mutterien kohdalla voi yllätykseks tulla ettei navan ruuvit yletykään jolloin pitää lyödä napaan pidemmät ruuvit. Liika pituus ei mutterien kanssa aiheuta samalla tavalla ongelmaa kuin pulteis. Kierre ja nousu ei merkitse vanteel mitään.

Ok pituus ja malli pitää huomioida. Jos auton olemassa olevien kesävanteissa käytettävien pulttien malli matchaa vanhojen vanteiden kanssa niin kaikki kunnossa. Jäin turhaan miettimään tuota kierteen nousua josko niissä olisi autovalmistajille jotain kummallisia eroja.
 
Onko kokemuksia Altenzo renkaista? Tarkemmin Sports Comforter+ mallista. Kärkkäisellä näyttäisi olevan oikeasti edullisesti ko. mallistoa. Mm. 225-45/17 alle 200e sarja.
 
Syksyllä on uudet renkaat varmaan ostettava ennen pahimpia vesikelejä. Mitäs suositellaan kun tahtoisin painottaa jämäkkyyttä (vituttaa vempulat renkaat) ja kulutuskestävyyttä? Koko on muistaakseni 205/55R16. No vanne nyt ainakin oli 16 :rolleyes:

Nyt on muistaakseni alla jotkut ensiasennusmisukat, ihan ok jos noilla syksyyn asti pääsee niin ovat kestäneet jonkun 50 tkm sinne 3 millin rajalle. Vähän turhan veltot vaan omaan makuun.
Kiinnostais, että miten toi veltto rengas ilmenee? Kaataa kaarteissa alle vai miten? Jossain sporttisemmissa ja hinnakkaammissa renkaissa saattaa noi kyljet olla jäykemmät, mut riippuu aika paljon autosta, tehoista ja muista ajo-ominaisuuksista, että kannattaako tollasta lähteä korjaamaan renkailla. Itsellä on kesäharrasteessa jäykällä alustalla tollaset sporttisemmat perusrenkaat eli ei kuitenkaan semislicksit ja kyllä noi radalla kaataa alle ihan huolella, mutta enimmäkseen kuitenkin tulee vedettyä normiajoa ja "perusrengas" on siinä parasta kuitenkin. Meinasin tässä lähinä sitä, että miten toi löysä rengas on todennettu ajossa ja miten erotat esim renkaan ja alustan erot mutkassa, mikäli on joku vakioalusta?
 
No ei se silleen alle taitu, vaan enempi vituttaa kun se on niin hidas reagoimaan. Samalla alustalla olen ajannut paremmillakin renkailla.

Alustassa ei mielestäni muuten ole mitään vikaa. Mutta tosiaan vielä tuotakin paskemmat on ne Nokian kitkat. Kun syksyllä vaihtaa alle niin tekis mieli mennä bussilla ekat kaksi viikkoa, kun ne on niin veltot. Toki kuuluu talvirenkaan luonteeseen osittain, mutta silti.

Ajattelin, että voisi nyt kokeilla jotain jäykempää kumia ja jos se ei auta, niin sitten ei auta. Muita kriteerejä kun mulla ei oikeastaan ole.
Okei, paha kyllä perehtymättä antaa suosituksia ja noissa renkaiden tiedoissa aika valitettavan harvoin annetaan mitään osviittaa kylkien jäykkyydestä jne. Paras betti olis varmaan ostaa jotkut perus "performance" renkaat. Itse päädyin kohtuullisella hinta-laatusuhteellaan noihin Falkenin FK510 Azenis renkaisiin ja perusajossa ne on palvelleet aika hyvin. Halvemmilla renkailla en oo radalla ajanut et paha sanoa eroa, ainakin perus motareiden rampit jne missä pääsee vähä normiliikenteessä rengasta kokeilemaan on noilla mukavat ajaa vs halvat renkaat jotka tossa edellisellä kerralla oli alla.
 
Syksyllä on uudet renkaat varmaan ostettava ennen pahimpia vesikelejä. Mitäs suositellaan kun tahtoisin painottaa jämäkkyyttä (vituttaa vempulat renkaat) ja kulutuskestävyyttä? Koko on muistaakseni 205/55R16. No vanne nyt ainakin oli 16 :rolleyes:

Nyt on muistaakseni alla jotkut ensiasennusmisukat, ihan ok jos noilla syksyyn asti pääsee niin ovat kestäneet jonkun 50 tkm sinne 3 millin rajalle. Vähän turhan veltot vaan omaan makuun.
Continental Premium Contact oli hyvä tuossa koossa. Mutta kulutuskestävyys?
73€ Rengas Continental Conti Premium Contact 5 205/55 R16 91V - 1001Renkaat.com

Tuo on hyvä rengas, mutta en ole varma onko löysempi?
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001Renkaat.com

Nuo voi olla lähellä ensiasennus renkaita? Ei pitäisi olla huonot.
83€ Rengas Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V FSL, MFS - 1001Renkaat.com

MICHELIN Primacy 4

Nuo kannattaa ostaa, jos haluaa parhaat renkaat :)
92€ Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 91W MFS - 1001Renkaat.com
 
Muistaakseni Pilot Sport 4 renkaat on ensiasennus renkaina uudessa Ford Fiesta ST 200hv:a. Jos arvostaa ajettavuutta, niin hyvät renkaat pitäisi olla ja saa tuossa 205/55 16 koossakin.

Primacy 3 tai 4 sitten noissa tavis malleissa.
 
Joo, pilot sport 4 on varmaan paras noista tollasista sporttirenkaista. Harmi vaan, että sitä 4S mallia ei noissa pienissä koissa saa, josta syystä itsekin päädyin noihin falkeneihin. Itsellä 17" vanteet.
 
Syksyllä on uudet renkaat varmaan ostettava ennen pahimpia vesikelejä. Mitäs suositellaan kun tahtoisin painottaa jämäkkyyttä (vituttaa vempulat renkaat) ja kulutuskestävyyttä? Koko on muistaakseni 205/55R16. No vanne nyt ainakin oli 16 :rolleyes:

Nyt on muistaakseni alla jotkut ensiasennusmisukat, ihan ok jos noilla syksyyn asti pääsee niin ovat kestäneet jonkun 50 tkm sinne 3 millin rajalle. Vähän turhan veltot vaan omaan makuun.

No ainakin oman tähän astisen kokemuksen perusteella Matador MP47 Hectorra 3 on aika jämäkän tuntuinen rengas, kaukana löysästä ainakin, jo ihan normaaleilla rengaspaineilla (2.6 bar näissä olen pitänyt), tosin itsellä kokona 215/50R17. Ovat itse asiassa omaan makuun jo turhankin jäykät ja epämukavat siinä määrin, että harkitsen tosissani vaihtavani näiden tilalle jotkin mukavammat renkaat.

Näin mutulla hieman hankala sanoa, ovatko nämä Matadorit riittävän jäykät renkaat sinun makuusi, jos kokona on 205/55R16.
 
No se on sit varmaan 215/40R18 mikä olis täsmälleen saman halkaisijan kuin 205/55R16. Jos sulla alkuperäiskoko on 16 niin muutoskatsastuksella saa rekkariin merkinällä laillisesti alle.

Ei hajua onnistuisko samalla muutoskatsastuksella merkinnät kaikille muillekin koolle mitkä laskennallisesti samankokoisia. Kunnei se yli 1" isompi muutoskatsastuksella lisätty rengaskoko saa poiketa ollenkaan merkitystä vaikka olisi ulkomitoiltaan sama. Eli jos 16" alkuperäisvanteelle lisäät merkinnän 18" vanteesta tai sellainen jo on valmiina on sen oltava se levyes ja profiili joka lukee.

Itselläkin kun alkuperäis 16" niin 17" menee sen sallitun 1" korotuksella ja voi käytellä eri leveyksiä. Mutta 18" on vain ja ainoastaan merkitty koko kun vanne yli 1" isompi alkuperäistä.
6394fe46cd67b23d6e96d5f4b46ed63e.jpg
Mistä sen alkuperäiskoon sitten tietää? Olen ollut siinä uskossa, että kaikista rekisteriotteella lukevista ko'oista saisi poiketa sen tuuman/30mm/51mm.
 
No se lukee aikasemmas kohtaan.
b67f1d203caa67d7c6887e759f4b3c28.jpg


Autoahan voidaan myydä tyyppihyväksyntää isommalla koolla. Tuossakin on käsittääkseni varustelapun mukaan ollut 17" uudesta saakka. Ja onkin vararenkaana samanlainen 17" vanne mikä satsi auton mukana tuli. Vararenkaan kumin kyljessäkin auton ikäiset paistoleimat 1994 vuodelta.
Hämäsi kun tuolla Trafin palvelussa on oman auton kohdalla listattu kymmenkunta eri rengaskokoa ja jokaisessa lukee rengaslajin kohdalla tyyppihyväksytty. Nyt kun kaivoin rekisteriotteen esiin, niin tyyppihyväksyttyjen renkaiden kohdalla on luonnollisesti yksi koko ja otteen lopussa erikoisehdoissa on listattu nuo loput koot.
 
Mitenhän mahtaa olla tuossa tapauksessa jos siellä oikeasti lukee kaikissa tyyppihyväksytty trafin palvelussa. Muutoskatsastuksella kun ei tule tuota tekstiä trafillekaan vaan samalla tavalla kuin paperissa. Eli voisko olla niin että se 1" koskee niistä tyyppihyväksytyistä isommaksi.
Suurimmat noista on 225/45R18, kun otteen tyyppihyväksytty on 215/60R15. Minun tietojen mukaan tähän ei ole Suomessa muutoskatsastettu renkaita. Kyllä tuosta listasta itselle sopivat koot löytyy, mutta mukava tätäkin on pohdiskella, että saisiko alle laittaa 19" vanteet ilman muutoskatsastusta.
 
En oikeen tiedä oliko Conteissa vika vai 1001renkaat.comin halppis erissä mitä ne ostaa, mutta edellisissä Conteissa oli niin hemmetisti pystyheittoa ettei niillä pystynyt ajamaan motarivauhtia ollenkaan ilman että vitutti kokoajan. Tai voihan se olla että runko mennyt paskaksi jossain kuormalavan kiinnityksessä tai jotain.

Täytyy noita Pilot Sporteja katsella varmaan jostain liikkeestä.
Goodyear Efficientgrip Performance ei ainakaan täristä vaikka vedin muutama päivä sitten 220km/h;ssa gps:n mukaan. Hyvä yleisrengas.
 
Goodyear Efficientgrip Performance ei ainakaan täristä vaikka vedin muutama päivä sitten 220km/h;ssa gps:n mukaan. Hyvä yleisrengas.

Nuo olen ihan ok renkaiksi todennut itsekin, vähän lötkö runko vaan hieman häiritsi 205/55 R16 koossa. Matalampana varmaan oikein mainio rengas.
 
Noh toi olis kyllä. Itsellä Goodyear Eagle F1 Assymetrial 3 koossa 245/45 R18 niin on todella jämpti rengas ohjautuvuudeltaan ilman löysiä. Olematta kuitenkaan epämukava

Luulen silti että pelkkä vaihdos 17 renkaaseenkin ja sen kanssa 16" rengasta vastaava ulkohalkaisija tekis jämäkkyyttä riittävästi melkein millä tahansa renkaalla. 18" koossa kysyjällä 16" olleil profiileil ei jää enää juurikaan kumia.
Täällä samat rinkulat lähes samassa koossa. Mutta olenko ihan hakoteillä, kun kuvittelen, että tuossa kokoluokassa kaikki renkaat on ihan riittävän jämäkät arkiajoon? Ainakin, jos puhutaan ns. laaturenkaista. Vai onko tullut vastaan lötköjä gummeja?
Tuppaa vaan valinnanvara olemaan aika kapea, kun jos uudet vanteet laitan niin tottakai ne on ärrävolvot ja ne on usein sitten 18"...
Taitaa tämä olla se paras vaihtoehto, mikäli renkailta kaipaa jämäkkää tuntumaa. Pukkaa vaan tulemaan hintaa. Vanteiden hinta lienee aika raju, jos uusia ja alkuperäisiä halajaa. Riittääkö 2000€?
 
Jos vakiorengas koossa17/45/225 ei ohjaudu tarpeeksi nopeasti normiajossa on auton alustassa vikaa, jollei auto ole 2000kg painava "panssarivaunu". Vaihtaa autoa tai säätää pyöränkulmia.
 
Mistä ihmiset tilaa kummeja autoihinsa? Nyt katsellut tuolta 1001 renkaasta. Entä löytyykö kokemuksia Hankookin Ventus Prime 3:sta? Tarkoitus olisi 205/55/16 kokoiset pistää tilaukseen. Harkinnassa myös Nankangin Sportnex AS-2+.
 
Mistä ihmiset tilaa kummeja autoihinsa? Nyt katsellut tuolta 1001 renkaasta. Entä löytyykö kokemuksia Hankookin Ventus Prime 3:sta? Tarkoitus olisi 205/55/16 kokoiset pistää tilaukseen. Harkinnassa myös Nankangin Sportnex AS-2+.

Itse olen tilannut Renkaatvaihtoon.fi:stä. Toimi oikein mukavasti ja renkaat tuli kotiovelle alle viikossa. Verraten Rengas-Onlineen, jonka tilauksen saapumisessa kesti kaksi viikkoa, ja renkaat tuli kahdessa erässä - ensin kaksi kumia yhtenä päivänä, ja seuraavana loput kaksi kumia.

Mulla on ollut Volvon alla, karvan verran yli vuoden, nuo Prime 3:set juurikin tuossa koossa ja ei ole mitään valittamista. Pitoa löytyy oikein mukavasti varsinkin märällä ja renkaat ovat hiljaiset. Märässä mudassa ja hiekassa eivät oikein pelitä, mikä ei ole sinänsä mikään yllätys ottaen kuvion huomioon - suosittelen :)
 
Meni rengas puhki sarjasta jossa 3 milliä pintaa joten rengasliike asensi jotkut uudet Kumhot alle, hintaa satanen per rengas ja muut työt päälle. 225/35 R19 profiililla tulivat. Paljon hiljaisemmat kuin aikaisemmat pilot sportit mutta katsotaan nyt alkaako mökä kovenemaan sitämukaa kun renkaat kuluu. Nyt ovat vielä toistaiseksi mukavan hiljaiset ja hyvät ajaa.
 
Fiestaan tarvitsee 205/40 R17-kumit kesäksi ja paikallinen paja kaupittelee Kumhon KU39-mallia. Pikaisen googlauksen perusteella kyseessä ei ole ainakaan ihan paskin tuote, mutta olisin toki kiinnostunut kuulemaan kokemuksia renkaista. Nankang NS2/AS2 tai Linglong Greenmax olisi noin satasen halvempi setti, mitenköhän vertautuvat ominaisuuksiltaan?

Muutaman sata kilsaa ehdin ajaa Kumhoilla ja renkaat vaikuttivat mainioilta niin pidon kuin melunkin suhteen. Fiesta toki on meluisa joka tapauksessa, mutta koska rengasmelu pysyi samalla tasolla kuin Contin kitkarenkaissa, niin ei voi valittaa. Auto meni sittemmin vaihtoon, joten kulutuskestävyyttä ei ehtinyt pahemmin arvioimaan.
 
Saab 9-5 Goodyear Efficientgrip Performance 215-55-16 tuntui tukevalta. 205:set menisi, mutta jotenkin vetelät, varsinkin kesäkiekoissa. Saab on nipo renkaista, mutta loistava hyvillä kumeilla.
 
efficient gripeistä sellaista kokemusta, että kolmesta renkaasta meni runko noin 2 vuoden ajoilla. Toki ajoista suuri osa on hiekkateitä, joten kuormitus on siten kovempi. Kahteen renkaaseen piti tehdä paikkaus terävän murskeen puhkaistua renkaan. Nyt alla Hakka blue 2:set joten parin vuoden sisällä nähdään onko kotimaisilla renkailla parempi runkokestävyys kuin good yeareissa. Lisäksi yhtenä huomiona, että kahdessa renkaassa oli urassa pitkältä matkalta "pykimää" josta törrötti teräskudosta. Kaikissa renkaissa oli vielä reilusti kulutuspintaa, ennenkuin ne jouduttiin hylkäämään.
 
GY:n kestävyydestä hiekkateille olen itsekin kuullut vähän negaa. Muorin autossa tuollaiset on nyt ajettu loppuun n. 2mm ja asfalteilla pääasiassa niin pitää ongelmaa ei ole ollut. Tosin nuo on vanhemmat ei-perffit. No huomiselle on varattu aika, että alle menee EfficientGrip Performancet. 205/55R16 omasta lähikaupasta reilut kolme satkua alle laitettuna niin ei paljoa kannata alkaa tilaileen.
 
Pari päivää sitten tuli laitatettua alle hankookin ventus Prime 3 koossa 205/55R16 91H paistettu 1318, vanhat olivat Continentalin premicontact 5, V nopeusluokalla.

Voin suositella Prime 3 muutaman sadan kilometrin jälkeen. Yhtä hiljaiset kuin vanhat contit jotka palvelivat hyvin useamman vuoden. Mukava oli eilen rankkasateessa ajella uusilla renkailla, minkäänlaisia pito-ongelmia ei ollut. Koko setin hinnaksi tuli hieman reilu 240€ renkaista+asennus ja tasapainotus 70€.

Sen verran huomasin katella painoja jota Prime 3 laittoivat, että yhdellä laidalla oli 45g painoja, kun jossakin toisessa renkaassa oli lätkästy vain 10g painoja. Jonkinmoisia eroja siis löytyy enkä osaa sen enempää ottaa kantaa onko 35g painoero paljon vai vähän.
 
Sen verran huomasin katella painoja jota Prime 3 laittoivat, että yhdellä laidalla oli 45g painoja, kun jossakin toisessa renkaassa oli lätkästy vain 10g painoja. Jonkinmoisia eroja siis löytyy enkä osaa sen enempää ottaa kantaa onko 35g painoero paljon vai vähän.
Joka kerta kun olen paikallisessa liikkeessä käynyt asennuttamassa renkaita vanteille, minulle on sanottu vähintään yhden renkaan kohdalla: "tuohon meni aika paljon painoja, mutta kun on kiire, niin en ehdi pyöräyttämään rengasta vanteella 180°, jolloin painojen tarve saattaisi vähentyä". Eli renkaissa ja vanteissa on aina pientä epätasapainoa ja asennus vaikuttaa painojen tarpeeseen.
 
Goodyear Efficientgrip on muuten ollut hyvä 205-55-16 koossa, mutta vetopito sateella on vähän heikko. Muuten kyllä pitoa riittää, mutta lähtee helposti sutimaan ykkösellä sadekelillä. Kestävyys on ollut hyvä ja muutenkin ihan hyvä ei-sporttinen yleisrengas.
 
Nokian iLinet tuli laitettua alle kun sai alle 200€ kierros toimituskuluineen (195/65R15).

Pikaisella kokemuksella ajomelussa tai ajettavuudessa ei ole IMO valitettavaa, muuta ei voi oikein kommentoida. Onko kenelläkään kokemusta näiden kulutuskestosta. Nokian Line ainakin Saksan testien mukaan kuluu aika haipakkaa, onkohan iLine yhtään parempi? Ei sillä, eipä noissa isoa tappiota voi tulla.

Piti ottaa Misukan Energy Saverit, mutta se kaatuii todella surkeaan kokemukseen nettikaupasta nimeltä 1001renkaat. Katevaraus tuli luottokortille, mutta maksu ei ilmeisesti mennyt läpi, eivät vastaa yhtään mitään tikettitiedusteluihin, ei numeroa tai sähköpostiosoitetta ja ilmeisesti muutenekin aika EVVK meininki asiakaspalvelun suhteen, eli en suosittele.
 
Onko kenelläkään kokemusta näiden kulutuskestosta. Nokian Line ainakin Saksan testien mukaan kuluu aika haipakkaa, onkohan iLine yhtään parempi?
Jos on samaa tasoa kuin Hakka Green niin kulutuspinta sulaa melkein silmissä. Ei ole koskaan ollu yhtä nopeesti kuluvia renkaita itsellä. Olihan ne hiljaiset mutta niin pehmeät etteivät kestä.
 
Jos on samaa tasoa kuin Hakka Green niin kulutuspinta sulaa melkein silmissä. Ei ole koskaan ollu yhtä nopeesti kuluvia renkaita itsellä. Olihan ne hiljaiset mutta niin pehmeät etteivät kestä.

Hakka Greenit itsellä harkinnassa, miten paljon kilometrejä nuo sinulla kesti?
Käytettynä ostetussa vuoden 2013 Golfissa oli, ja on edelleen alla, Michelin Energy Saver renkaat vuodelta 2008, noissa on käänteinen ilmiö eli eivät kulu kirveelläkään. Ajomelu kovempi kuin nastarenkailla ja etenkin sateella pito lipsuu jo taajamanopeuksissa.
Ajoa itsellä tulee suhteellisen vähän, alle 20tkm/vuosi ja mieli tekisi laittaa alle pitävät ja hiljaiset renkaat, ei haittaa vaikka eivät kestä kahta kesää pidempään...
 
@Jonaz
Myydäänkö Hakka Greenejä vielä (paitsi Nordman SX2)?

Hakka Green 2 oli mulla edellinen nakkisarja ja auto keräsi niiden aikana about 80k mittariin. Talvinakeilla kylläkin enemmän, mutuna sanoisin että ~30k olisi noilla kesäkumeilla ajeltu.

Vaidettaessa kyllä huonoin rengas enää noin 2mm (paras reilu 3mm), eli aika loppuun rullattu.
 
Hakka Greenit itsellä harkinnassa, miten paljon kilometrejä nuo sinulla kesti?
Käytettynä ostetussa vuoden 2013 Golfissa oli, ja on edelleen alla, Michelin Energy Saver renkaat vuodelta 2008, noissa on käänteinen ilmiö eli eivät kulu kirveelläkään. Ajomelu kovempi kuin nastarenkailla ja etenkin sateella pito lipsuu jo taajamanopeuksissa.
Ajoa itsellä tulee suhteellisen vähän, alle 20tkm/vuosi ja mieli tekisi laittaa alle pitävät ja hiljaiset renkaat, ei haittaa vaikka eivät kestä kahta kesää pidempään...
Tuossakin on ihan hyvät renkaat, jos et Nokiaan päädykään.
68€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91W - 1001Renkaat.com

Nuo halparenkaatkin on toki paljon paremmat kuin nykyiset.
51€ Rengas Landsail LS388 205/55 R16 91V - 1001Renkaat.com
 
Hakka Greenit itsellä harkinnassa, miten paljon kilometrejä nuo sinulla kesti?
Käytettynä ostetussa vuoden 2013 Golfissa oli, ja on edelleen alla, Michelin Energy Saver renkaat vuodelta 2008, noissa on käänteinen ilmiö eli eivät kulu kirveelläkään. Ajomelu kovempi kuin nastarenkailla ja etenkin sateella pito lipsuu jo taajamanopeuksissa.
Ajoa itsellä tulee suhteellisen vähän, alle 20tkm/vuosi ja mieli tekisi laittaa alle pitävät ja hiljaiset renkaat, ei haittaa vaikka eivät kestä kahta kesää pidempään...

Perus Michelin (erityisesti Energy Savereiden) ongelma, eli "ikuiset renkaat" kun kovettuvat aivan käyttökelvottomiksi. Kannattaa melkein hukata pois nopsaan ennen syyssateita ihan järkisyistä.

Jos hyvät sadekeliä suosivat renkaat ovat hakusessa, niin itse voin suositella Uniroyalin Rainsport 3sia. Kuluvat hieman nopeammin kuin muut perusrenkaat, mutta toisaalta näissä on yli 8,2mm kulutuspintaa uutena, joten sinne vaihtorajaan on enemmän matkaa kuin monilla kilpailijoilla (Hankook K125 Ventus 3 ~7,6mm, joka on myös erittäin hyvä vaihtoehto. Osassa kiinalaisia ja halpiksia on nykyisin se <7mm kulutuspintaa uutena ja huono Treadwear). Harmi kun missään ei ole kunnon listausta näistä erittäin pienen kulutuspinnan omaavista renkaista, erityisesti niistä joissa on matala TW.

SnapSkan | Nokian Tyres

Onko tuosta ollut mainintaa. Helppo tapa tarkistaa renkaiden kunto, jos sattuu parkkihalliin, jossa tuollainen on.

Kunto ja kunto. Kulutuspinnan syvyys on todella nopea tarkistaa itse, eipä ko. järjestelmä oikeastaan kerro mitään sivuvallien kunnosta, epätasaisesta kulumisesta, oikeista rengaspaineista, yms.
Toisaalta hyvä kai tuo on, jossain lehdessä taas oli juttua että keskivertotavis ei tarkista renkaita kertaakaan koko kesän aikana, hyvä jos kurkkaa edes keväisin allelaiton ja alkutalvesta irtioton yhteydessä. Sitten odottamaan sitä, joka sanoo että kyllähän TPMS ilmoittaa kun on vikaa..
 
Pari päivää sitten tuli laitatettua alle hankookin ventus Prime 3 koossa 205/55R16 91H paistettu 1318, vanhat olivat Continentalin premicontact 5, V nopeusluokalla.

Voin suositella Prime 3 muutaman sadan kilometrin jälkeen. Yhtä hiljaiset kuin vanhat contit jotka palvelivat hyvin useamman vuoden. Mukava oli eilen rankkasateessa ajella uusilla renkailla, minkäänlaisia pito-ongelmia ei ollut. Koko setin hinnaksi tuli hieman reilu 240€ renkaista+asennus ja tasapainotus 70€.

Sen verran huomasin katella painoja jota Prime 3 laittoivat, että yhdellä laidalla oli 45g painoja, kun jossakin toisessa renkaassa oli lätkästy vain 10g painoja. Jonkinmoisia eroja siis löytyy enkä osaa sen enempää ottaa kantaa onko 35g painoero paljon vai vähän.

Taidanpa itekin pysyä Hankookissa, nykyiset Prime 2:t alkaa lähentelemään 3mm pintaa joten keväällä tarttee uutta alle.
Ihan jees ollu nuo mutta hieman hiljaisempia haluaisin, varsinkin kun ajaa Mondeolla jossa äänieristys ei ole mikään maailman paras.. :D
 
Tuossakin on ihan hyvät renkaat, jos et Nokiaan päädykään.
68€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91W - 1001Renkaat.com

Nuo halparenkaatkin on toki paljon paremmat kuin nykyiset.
51€ Rengas Landsail LS388 205/55 R16 91V - 1001Renkaat.com
Rengasmalleihin kantaa ottamatta välttäisin kyllä tuota kauppaa viimeiseen asti.

Mitä Misukat Energy Savereihin tulee, niin mitä niistä on tutuilta kuullut niin paljon ajavalle hyvä rengas. Tuo kovettumisongelma koskee varmaan lähinnä vähän ajavia. Ja toisaalta 10v rengas on tietysti merkistä ja pinnastavriippumatta käyttökelvoton, eli sitä ei oikein miinukseksi voi laskea.
 
Paljon ajavana rohkenen olla eri mieltä (energy savereista). Muuttuvat hirveiksi jyriksi hyvin nopeaan kuluessaan. Renkailla oli ongelman ilmettyä ikää vajaa 2 v (paistoaikahuomioiden 2 v). Laillista pintaa on nyt jäljellä 2 mm (sakkorajaan) eli tuolloin lienee ollut 3-4 mm. Ihan kiva ajettava sinällään, mutta ei jatkoon.
 
Rengasmalleihin kantaa ottamatta välttäisin kyllä tuota kauppaa viimeiseen asti.

Mitä Misukat Energy Savereihin tulee, niin mitä niistä on tutuilta kuullut niin paljon ajavalle hyvä rengas. Tuo kovettumisongelma koskee varmaan lähinnä vähän ajavia. Ja toisaalta 10v rengas on tietysti merkistä ja pinnastavriippumatta käyttökelvoton, eli sitä ei oikein miinukseksi voi laskea.
Nuo on myös ihan hyvät renkaat. Ilmeisesti myös aika hiljaiset?
85€ Rengas Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V MFS - 1001Renkaat.com

Nuohan on tosiaan myös hyvät, jos ajaa paljon. Kulutuskestävyys on hyvä. Primacy 4 on luultavasti parempi, jos ajaa vain normaalin määrän vuodessa.
84€ Rengas Michelin Energy Saver + 205/55 R16 91H - 1001Renkaat.com

Sporttisemmat renkaat.
91€ Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 91W MFS - 1001Renkaat.com


Toisaalta en siltikään suosittele Energy Saver renkaita :) Koska parempiakin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, jos primacyt on samassa hinnassa energy saverin kanssa, niin eipä kyllä kannata uhrata savereiden suuntaan ajatustakaan. Eikös se misukka mainostanut, että P4 kestää tosi pitkään. 40+ tkm. Olettaisin, että on enemmän kuin ES:t.
 
Onko kellään kokemuksia Nokian Line SUV-renkaista (225/65/17)? Hinta olisi ainakin Hakkoihin verrattuna kohtuullinen.
 
Oho, jos primacyt on samassa hinnassa energy saverin kanssa, niin eipä kyllä kannata uhrata savereiden suuntaan ajatustakaan. Eikös se misukka mainostanut, että P4 kestää tosi pitkään. 40+ tkm. Olettaisin, että on enemmän kuin ES:t.
Onpas jännä kun olen onnistunut ajamaan 80 tkm samoilla Hankook Ventus V12 Evo2:lla ja vielä oli kolme milliä kulutuspintaa kun myin auton eteenpäin... :joy: Voiko renkaiden kulumisessa olla noin suuria eroja?

edit: ai niin mutta tietysti nastarenkaat, no ehkä voisi sanoa karkeasti ottaen että puolet ajosta on tullut kesärenkaille eli 40 tkm. En joutunut vaihtamaan kertaakaan renkaita autoon jonka mittariin ehdin ruuvata 200tkm -> 280 tkm.
Eli onko se nyt niin ihmeellistä jos kestävänä itseään mainostava rengas riittää 40 tkm ajoihin, odottaisin paljon enemmän?
 
Paljon ajavana rohkenen olla eri mieltä (energy savereista). Muuttuvat hirveiksi jyriksi hyvin nopeaan kuluessaan. Renkailla oli ongelman ilmettyä ikää vajaa 2 v (paistoaikahuomioiden 2 v). Laillista pintaa on nyt jäljellä 2 mm (sakkorajaan) eli tuolloin lienee ollut 3-4 mm. Ihan kiva ajettava sinällään, mutta ei jatkoon.
3-4mm alkaa ollakin jo vaihdon aika, joten itse priorisoisin sen paljo kestää kilometrejä tuohon kuin kuinka hyvä on jollain 1,6-3mm pinnalla, joka ei taas minusta ole kovin oleellista renkaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli onko se nyt niin ihmeellistä jos kestävänä itseään mainostava rengas riittää 40 tkm ajoihin, odottaisin paljon enemmän?
No tuo siis oli puolueettoman vakioidun testin perusteella, jossa P4 kesti järjestäen selvästi pitempään kuin muut 11 merkkirengasta. Eroa esim. Goodyeariin tuli muistaakseni pitkälle yli 10 tkm.
 
3-4mm alkaa ollakin jo vaihdon aika, joten itse priorisoisin sen paljo kestää kilometrejä tuohon kuin kuinka hyvä on jollain 1,6-3mm pinnalla, joka ei taas minusta ole kovin oleellista renkaassa.
No tuo nyt oli osoituksena, että rengas muuttuu paskaksi iästä riippumatta. Ja tuo kuluminen tapahtuu ES:ssä siten, että ensin katoaa pintaa reippaasti, sitten alkaa helvetillinen melu ja rengas ei kulu enää mihinkään. Paska mikä paska. 50 tkm vuodessa ajavalle 3-4 mm rengas on vielä ihan käypä, jos ei halua räjäyttää pankkia rengaskuluilla. Toki järkeä täytyy käyttää, kuluneella renkaalla ei kaahata vesisateessa.
 
No tuo siis oli puolueettoman vakioidun testin perusteella, jossa P4 kesti järjestäen selvästi pitempään kuin muut 11 merkkirengasta. Eroa esim. Goodyeariin tuli muistaakseni pitkälle yli 10 tkm.
Onko mahdollista linkata tuo testi? Hinkattiinko renkaita simuloidulla vai oikealla kuormalla ja missä suhteessa kaupunkiajoa ja maantietä, entä paljonko tuli matkalla liikkeellelähtöjä ja jarrutuksia?
 
Onko mahdollista linkata tuo testi? Hinkattiinko renkaita simuloidulla vai oikealla kuormalla ja missä suhteessa kaupunkiajoa ja maantietä, entä paljonko tuli matkalla liikkeellelähtöjä ja jarrutuksia?

Uutinen:
Independent tests show Michelin’s new Primacy 4 tyres last 11,000 miles longer, putting them miles ahead of the competition

Olen jossain nähnyt nuo lukematkin, mutta ei tullut googlella vastaan pikaisella etsimisellä.

Laskeskelin tuon mun ES:n kulumaa, aika tarkkaan tällä hetkellä 30 tkm ajetut. Ensimmäisellä kympillä ollut pääasiassa kaupunkipyörittelyä pk-seudulla, sen jälkeen pelkkää 1-tietä edestakaisin.

e: Taisin muistaa väärin tuon 11 merkkirengasta, mutta monta kuitenkin.
e2:https://shina.guide/press/wp-conten...-michelin-primacy-4-by-dekra-2017-results.jpg
 
Viimeksi muokattu:
epätasaisesta kulumisesta
Itseasiassa kertoo paljonkin, kun tuo antaa tarkan raportin joka renkaasta ja sen urien syvyydestä kymmenesosamillin tarkkuudella. Tosta näkee heti onko rengas kulunut toiselta laidalta enemmän kuin toiselta ja onko renkaat ylipäätään ympäri autoa kuluneet tasaisesti.
 
Onpas jännä kun olen onnistunut ajamaan 80 tkm samoilla Hankook Ventus V12 Evo2:lla ja vielä oli kolme milliä kulutuspintaa kun myin auton eteenpäin... :joy: Voiko renkaiden kulumisessa olla noin suuria eroja?

Samassa rengasmerkissä, mutta eri koossa voi olla eri kulutuskestävyys.
 
Paljon ajavana rohkenen olla eri mieltä (energy savereista). Muuttuvat hirveiksi jyriksi hyvin nopeaan kuluessaan. Renkailla oli ongelman ilmettyä ikää vajaa 2 v (paistoaikahuomioiden 2 v). Laillista pintaa on nyt jäljellä 2 mm (sakkorajaan) eli tuolloin lienee ollut 3-4 mm. Ihan kiva ajettava sinällään, mutta ei jatkoon.
Tästä samaa mieltä, vaikka en nyt niin paljon ajakaan. Kahdessa kesässä n. 22-23tkm yhteensä Energy Saverit kului tuonne neljän millin paikkeille. Nyt kolmantena kesänä on ajettu kohta kymppi eikä ne ole kuluneet enää juuri paskaakaan. Mekkala yleensä ja jyrinä karkealla asfaltilla on kyllä tolkuton.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom