Kesärenkaat - yleisketju

Kuinkahan Rotalla kumit. Pitäisi tuohon S-Maxiin laittaa uudet kummit ja 17" näyttäisi olevan kokonaisedulliset rapiat 200€ sarjalta.

Rengas Rotalla 225/45 R17 94Y XL, MFS | RU01 | 1001Renkaat.com

mulla ollut kaksi kesää Rotallat,205/60/16 kokosena,muistaakseni rh01 mallinumerolla.

mitään huonoa sanottavaa en niistä keksi,ostasin uudestaankin.aika hiljaiset ja suuntavakaat ajettavat.pidon kanssakaan ei ollut ongelmia kuin syksyn ensilumilla :D
 
Kesäksi tulossa alle Linglongin GreenMax HP010 205/55-16 H, saas nähdä mihin näistä on :D
 
Mistä saisi halvalla perus hyvät kesärenkaat koossa 245/45R18?
Ton kokoset renkaat kunnon merkeiltä maksaa järkyttäviä summia ja hakusessa hinta/laatusuhteeltaan jotain "kiinakumia"

Linglongia olen ainakin miettinyt, mutta mitä muita hyviä olisi?

Enpä usko, että mikään rengas ainakaan on paskempi kuin nykyinen GoodYear.
Vaikka kulutuspinta alkaa lähentyä jo minimiä nii on rengas ollun aina märällä asfaltilla helvetin liukas.
Kyseessä takavetoinen auto ja jos on märkä asfaltti alla valoissa nii pikkasenki reippaamalla kaasulla jään paikoilleen tai jos mutkaan menee hieman kovempaa niin estot hyppää samantien peliin kun auto liukuu kuin jäällä.
 
Tietääkö kukaan Landsail-jälleenmyyjää Tampereen seudulta?
Pistä AutoJerryssa tarjouspyyntö menemään. Sieltä joku rengasfirma kyllä ilmoittautuu myymään Landsailit.

Kesäksi tulossa alle Linglongin GreenMax HP010 205/55-16 H, saas nähdä mihin näistä on :D
Ne on mustat ja pyöreät. Eri perhefarmareiden alla en huomannut eroa Contin EcoContact 5:iin.
 
TM on niin puolueellinen. Isommat firmat maksaa, ettei nuo halpismerkit siellä paljoa pisteitä saa, tai edes pääse testattavaksi.
Höpö höpö. Sieltä teknarin sivuiltahan nuo vähemmän-huonot Landsailit ja LingLongit on Suomessa yleisempää tietoon nousseet, kun ovat erottuneet hintaluokassaan edukseen, samoin kun nyt viimemmäksi Sava.

Se että halppikset ei ole testivoittajatasoa ja osa halppiksista on luokattoman huonoja ei ole TM:n vika. Kuten ei sekään, ettei niitä jokaista miljoonaa halpamerkkiä voi testata.

Enemmin ne kumit kannattaa testidatan perusteella valita, kuin essombaarin tiedon, että halpa musta ja pyöreä(hkö) on aina hyvä ja kallis on aina huono. Jokainen voi päättää mihin hintaluokkaan haluaa panostaa, mutta ainakin karsii ne luokattomimmat tekeleet listalta pois. Osa renkaista on oikeasti täysin kelvottomia.
 
Onkos kokemuksia 225/40/18 goodyear eagle f1 renkaista? Paljon kuullut kehuja hiljaisuidesta ja muutenkin vissiin ok renkaat? Onko muita noin reilun 400e hintaluokassa olevia hyviä vaihtoehtoja?
 
Mitä tässä nyt uskoo kun Auto Bild sanoo Michelinin olevan erittäin hyvä ja kotimaisissa testeissä taas ei niin hyvä?
 
Mitä tässä nyt uskoo kun Auto Bild sanoo Michelinin olevan erittäin hyvä ja kotimaisissa testeissä taas ei niin hyvä?

Sama Michelin Pilot Sport 4 -rengas voitti TM 2018 kesärengastestin. Tällä kertaa ei ollut mukana. Michelinin Primacy on enemmän perusmalli ja tuo Pilot Sport on se suorituskykyisempi tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Falken, Fulda ja Sava tuon yllä linkitetyn vertailun perusteella hyviä ostoksia. Suomessa ei näitä merkkejä juurikaan arvosteta.
 
Falken, Fulda ja Sava tuon yllä linkitetyn vertailun perusteella hyviä ostoksia. Suomessa ei näitä merkkejä juurikaan arvosteta.
Mulla on ainakin kesäsportissa ollut noi falkenin fk510 azenikset ja niihin oon ollut tyytyväinen. Ovat toki "sporttisemman" pään renkaat tuolta valmistajalta. Noissa kaarrepidon menetys aika ennalta arvattavaa kuivalla ja jarrutustuntuma hyvä. Märällä pidonmenetyksen rajaa kaarteessa ei samallalailla tunne ja käytös arvaamattomampaa, mutta niin se varmaan kaikilla perusrenkailla on.
 
Mitä tässä nyt uskoo kun Auto Bild sanoo Michelinin olevan erittäin hyvä ja kotimaisissa testeissä taas ei niin hyvä?

Pilot Sport 4 vs Primacy 4. Eri renkaat.

Silti aika kummallisen suuri ero kahdella renkaalla. Focuksessa tuli mukana nuo Primacy 4:t, katotaan nyt sitten miten pitkäikäinen rengas tulee olemaan jos Michelin kehui tämän kestävyyttä..
 
Mulla on ainakin kesäsportissa ollut noi falkenin fk510 azenikset ja niihin oon ollut tyytyväinen. Ovat toki "sporttisemman" pään renkaat tuolta valmistajalta. Noissa kaarrepidon menetys aika ennalta arvattavaa kuivalla ja jarrutustuntuma hyvä. Märällä pidonmenetyksen rajaa kaarteessa ei samallalailla tunne ja käytös arvaamattomampaa, mutta niin se varmaan kaikilla perusrenkailla on.

Mites tuo meteli Suomen teillä?
 
Mites tuo meteli Suomen teillä?
Omasta autosta ei oikein voi sanoa mitään kun on tollanen R32 skylle niin meteliä riittää muutenkin, mutta kaverilla on e91 coupe bemmissä noi ja siinä ainakin ihan ok. Ei tosin vertailukohtaa oo antaa, mutta ei mitkään mieleenjäävän meluiset. Sen sijaan ajokäytökseltään erinomaiset jos tykkää ajaa mutkia vauhdikkaammin jne.
 
Omasta autosta ei oikein voi sanoa mitään kun on tollanen R32 skylle niin meteliä riittää muutenkin, mutta kaverilla on e91 coupe bemmissä noi ja siinä ainakin ihan ok. Ei tosin vertailukohtaa oo antaa, mutta ei mitkään mieleenjäävän meluiset. Sen sijaan ajokäytökseltään erinomaiset jos tykkää ajaa mutkia vauhdikkaammin jne.

E91 on touring/farkku o_O
 
No onko sit e92/90 tjsp mut kuitenki sen sukupolven coupe. Varmaan oleellista oli nyt että on tiedossa auton ikä ja tyyppi niin saa äänieristyksen tasosta jotain käsitystä :D

Ei mitään kauhean hiljaisia ole ainakaan pre facelift e9x bemarit, oli ennen 320i farkku (e91) ja nyt 325i sedan (e90) ja renkailla tulee tosi iso ero ajomeluun ja varsinkin ajettavuuteen.
Johonkin vastaavan ikäiseen esim. avensikseen verrattuna tietenkin huomattavasti hiljaisempia mutta jo 5-sarjaan siirtymällä saisi oikeasti kohtuu hiljaista kyytiä.

Dunlop fastresponset tms. olivat oikein jämäkät ajaa ja silti hiljaiset, linglong greenmaxit ihan paskat dunlopeihin verrattuna. Nykyiset jotkut sairaan halvat(alle 300€/sarja) matadoritkin ovat paremmat ajaa kuin linglongit vaikka olivat niitäkin halvemmat. Samassa 225/45R17 koossa kaikki nämä.
 
Tuulilasin testissä näköjään Conti voitti ja Nokialainen kakkosena. Mielenkiintoisena yksityiskohtana testivoittaja on todella huono vastustamaan vesiliirtoa, mutta kiri muilla ominaisuuksilla silti voittoon.

Se on muuten hanurista Suomen rengastesteissä, että kulutuskesto tuntuu olevan täällä täysin yhdentekevää. Tuo on kuitenkin minusta ihan oleellinen omainaisuus renkaassa, ja esim. Autobildin testien mukaan näissä on 2x eroja eri renkaiden välillä. Ei meinaan ole mitään järkeä ostaa halpaa kumia, jos se loppujen lopuksi kuluu niin nopeasti, että tulee kalliimmaksi.

Samoin vierintävastus on loppujen lopuksi aika oleellinen, Nokian vei n. 3dl enemmän kuin Goodyear, eli tuosta tulee vaikka 30k kestolla ja 1,5€ polttoaineen hinnalla 135€, mikä on luokkaa 40% sarjan hinnasta (testattiin 205/55 R16).
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Tuulilasin testissä näköjään Conti voitti ja Nokialainen kakkosena. Mielenkiintoisena yksityiskohtana testivoittaja on todella huono vastustamaan vesiliirtoa, mutta kiri muilla ominaisuuksilla silti voittoon.

Se on muuten hanurista Suomen rengastesteissä, että kulutuskesto tuntuu olevan täällä täysin yhdentekevää. Tuo on kuitenkin minusta ihan oleellinen omainaisuus renkaassa, ja esim. Autobildin testien mukaan näissä on 2x eroja eri renkaiden välillä. Ei meinaan ole mitään järkeä ostaa halpaa kumia, jos se loppujen lopuksi kuluu niin nopeasti, että tulee kalliimmaksi.

Samoin vierintävastus on loppujen lopuksi aika oleellinen, Nokian vei n. 3dl enemmän kuin Goodyear, eli tuosta tulee vaikka 30k kestolla ja 1,5€ polttoaineen hinnalla 135€, mikä on luokkaa 40% sarjan hinnasta (testattiin 205/55 R16).

Vierintävastus pienenee renkaan kuluessa, joten nopeammin kuluvalla renkaalla vierintävastus voi renkaan ehtoopuolella olla pienempi, vaikka se testissä olisi ollut suurempi. Vesiliirron rajanopeus alenee myös renkaan kuluessa, varsinkin jos sitä ei ole otettu suunnittelussa huomioon. Kolmas asia, jota harvemmin huomioidaan, on rengasmelun kasvaminen renkaan kuluessa ja ikääntyessä, joten uudet renkaat ovat yleensä huomattavasti hiljaisemmat kuin vanhat, oli lähtötilanne kummin päin hyvänsä.
 
245/45R17 Talvirenkaat, Mustasaari
Mitä jos noista nyppis nastat, saisiko hyvät kesärenkaat?

Pystyyhän niillä ajamaan, mutta ei niistä hyviä tai mukavia tule mitenkään saamaan. (Edit: Niin ja pehmeät kun ovat niin kuluvat hyvin nopeasti loppuun)
Viime kesän ajelin nypityillä nastoilla kun oli opiskelija budjetti ja vielä noitakin kookkaamman rinkulat. Kova metele ja ajettavuus oli mitä oli.
Täksi kesäksi onkin sitten Kumhon uudet rinkulat odottamassa niin kehtaa taas ajella.
 
Continental ContiSport Contact 5 Conti Seal - 235/45 R17 94W FR TL, 2 kpl hintaan 180,05€, sisältäen toimituskulut. Camskill.co.uk kauppana.
Painanko tilausnamiskaa heti, vai etsinkö nuukana parempaa tarjousta?
 
Viimeksi muokattu:
Continental ContiSport Contact 5 Conti Seal - 235/45 R17 94W FR TL, 2 kpl hintaan 180,05€, sisältäen toimituskulut. Camskill.co.uk kauppana.
Painanko tilausnamiskaa heti, vai etsinkö nuukana parempaa tarjousta?
No riippuu kai siitä minkä arvon lasket ajankäytöllesi ja onko parempi tarjous todennäköinen :D
 
Pitäisi hommata Audi TT:n alle opiskelijabudjetilla uudet kesärenkaat, koko sarja. Nyt alla 245/45R17 99W Michelinit, mutta millaiset nuo Landsail LS 588 olisi esim, vai onko suositella jotain tiettyjä?

245/45R17 Talvirenkaat, Mustasaari
Mitä jos noista nyppis nastat, saisiko hyvät kesärenkaat?
Mikä järki on opiskelijana pitää audi TT:tä, jos renkaissakin pitää säästää nastoja nyppimällä?

Kyllä minä ehdottomasti ottaisin ennemmin uudet landsailit, greenmaxit tai mitä näitä kelpo halpisrenkaita nyt olikaan.
 
Elämäntilanteet muuttuu, ei mulla ollut avovaimoa ja lastakaan kun mä TT:n ostin :confused:

Mutta eihän sitä nyt hyvää viitsi poiskaan vaihtaa. Eikä kyse ollut nastoja nyppimällä säästämisessä, vaan siitä että olisiko poistoerän renkaat ostamalla saanut kikkailtua, mutta kuten jo sanoitte, ei talvirenkaista kannata tehdä kesärenkaita.
Juu, ja eihän se minulle tietenkään kuulu, mutta vähän ihmetytti, kun eihän se kaikista "opiskelijabudjetille" ystävällisin vaihtoehto ole 17" renkaineen. Joku on varmaan eri mieltä, mutta minusta renkaat on huono paikka säästää tai tehdä kompromissejä. Minulla opiskelijana ollessa aiemmassa kipossa oli 14" renkaat ja uudemmassa 15", niin siinä koossa ne ovat sen verran halvemmat, että ei tarvitse suuremmin miettiä, vaan voi ostaa ne testin kärkikastissa olleet renkaat.
 
Pitäisi hommata Audi TT:n alle opiskelijabudjetilla uudet kesärenkaat, koko sarja. Nyt alla 245/45R17 99W Michelinit, mutta millaiset nuo Landsail LS 588 olisi esim, vai onko suositella jotain tiettyjä?

245/45R17 Talvirenkaat, Mustasaari
Mitä jos noista nyppis nastat, saisiko hyvät kesärenkaat?

On tullu ajeltua yks kesä vanhoilla talvirenkailla josta nastat nypitty. Kyllähän niillä ajelee ihan hyvin ja ennen oli hyvinkin yleinen säästökeino ajaa renkaat tällätavalla loppuun. Sateella tosin pito on selvästi kesärenkaita huonompi ja soratiellä viskoo kiviä kesärenkaita enemmän. Uusista talvirenkaista ei kannata kyllä ruveta kesiksiä tekemään. Varsinkin kun nyt on saatavana edullisia kinukkirenkaita. Itselle tilasin Landsail LS388. Kokemusta ei vielä ole. Aika pehmeän tuntuista kumi ja runkokin ehkä mukavuuspainotteinen. LS588 ilmeisesti vähän kovemmalla kumilla ja jäykemmällä rungolla.
 
On tullu ajeltua yks kesä vanhoilla talvirenkailla josta nastat nypitty. Kyllähän niillä ajelee ihan hyvin ja ennen oli hyvinkin yleinen säästökeino ajaa renkaat tällätavalla loppuun. Sateella tosin pito on selvästi kesärenkaita huonompi ja soratiellä viskoo kiviä kesärenkaita enemmän. Uusista talvirenkaista ei kannata kyllä ruveta kesiksiä tekemään. Varsinkin kun nyt on saatavana edullisia kinukkirenkaita. Itselle tilasin Landsail LS388. Kokemusta ei vielä ole. Aika pehmeän tuntuista kumi ja runkokin ehkä mukavuuspainotteinen. LS588 ilmeisesti vähän kovemmalla kumilla ja jäykemmällä rungolla.

Itse tilasin joulukuussa Landsail LS588 koossa 215/55/17. Ei ole luonnollisesti vielä alla, joten ei kokemusta itselläkään.
 
Tollee saa säästettyä hitusen, eikä tarvi ostaa pelkkiä kiinanrenkaita. Kuitenkin täysin samankokoiset joten ei mitään ongelmia.

Ostaahan useimmat muutenkin aina renkaat vain toiselle akselille, kulunesimpien tilalle, ilman että välitetään onko ne samanmerkkisetkään kuin aiemmat??
Ei sillä ookaa väliä
 
Eipä niin, täälläkin tulee uusittua renkaat useimmiten vaan 2kpl kerralla. Ainoastaan talvirenkaissa tulee vähän katottua että nastamäärät menee siihen 30% sääntöön uusien ja vanhojen rengasparien kanssa. jos takana 130 nastaa ja edessä 180 niin tulee hylky leimalla..
 
Ostaahan useimmat muutenkin aina renkaat vain toiselle akselille, kulunesimpien tilalle, ilman että välitetään onko ne samanmerkkisetkään kuin aiemmat??
No ei sentäs (en tunne ketään joka noin tekisi, toki varmaan riippuu tuttavapiiristä). Ylivoimaisesti suurin osa ostaa koko kiekan kerralla, sen takiahan liikkeet ja lehdet sarjahintoja mainostaakin.

Toki saa niitä pareittainkin ostaa jos haluaa, mutta ei useimmat niin tee.
 
Käytettynä noita hyväkuntosia 2kpl settejä on helppo löytää kun jengi tonkii niitä rengaslavoilta ja omista firmoista -> myy eteennpäin (koska ihmiset uusii sarjoja kerralla) :D

Johonkin myyntiautoon olen tollasia käytettyjäkin hankkinu mut omiin käyttöautoihin vaan uusia pareja, ei maksa vaivaa kokoajan puljata rengashommien kanssa.
 
Musta taas useimmat metsästää just vähän käytettyjä ja sillä niitä löytyykin just sopivasti usein se pari.
Käytettynä ostelu on varmaan vielä marginaalisempaa kuin pareittain. Miten se ylipäätään olisi mahdollista, että useimmat käytettyjä ostelisi, mistä ne käytetyt renkaat alunperin tulee? Vai moneenko kertaan meinaat, että se sama sarja vaihtaa autoa?

Yleisimmissä kokoluokissa työt on vielä niin suuri osa vaihdon kuluista, ettei noita juuri käytettynä kierrätellä, pl. ne jotka pelastetaan sieltä romulavalta tai sinne mennessä, kun ei alkuperäiselle omistajalle enää kelpaa.

Kyllä aivan varmasti ylivoimaisesti suurin osa vaihtaa uuden sarjan alle kun vanha on riittävän huono (onko tuo sitten sakkoraja vai 4mm vai mitä vaihtelee henkilöstä toiseen). Niinhän se on tässä ketjussakin, vaikka täällä on varmasti keskimääräistä enemmän niitä poikkeustapauksia.
 
Rengas24 myy näemmä aika halvalla renkaita, joten taidan tilata 2x Continental, ContiSportContact 5 sekä 2x LANDSAIL LS588UHP 99W XL Kesärengas.

Ei tule ihan niin kalliiksi mutta saa vaikka nuo saksalaiset sitten laittaa eteen :)


Missä maassa asut jos saat noin edukkaasti?


Yritykset....
Verojen kanssa toi olis 220.37e.
Jep, oikeassa olet. Mokasin tuossa Select your delivery region -valikossa, ekaa kertaa laitoin renkaita ostoskoriin tuolta.

Mitä tulee tuohon 2/4 rengasta kerralla -väittelyyn, niin kyllä tuo keulapainoinen ~300 heppainen etuveto vaan syö renkaita edestä. Ei tartte yrittää edes liikennevaloissa olla nopea, kuluu ne nopsasti, vaikka pelkästään maantiellä hyödyntää tehoa.
Nuo Contit on ihan perseestä kulutuskestävyyden kannalta, mutta ne ei sentään lipsu, jos kuivalla asfaltilla kiihdyttää kolmosvaihteella kaasu pohjassa.
 
Käytettynä ostelu on varmaan vielä marginaalisempaa kuin pareittain. Miten se ylipäätään olisi mahdollista, että useimmat käytettyjä ostelisi, mistä ne käytetyt renkaat alunperin tulee? Vai moneenko kertaan meinaat, että se sama sarja vaihtaa autoa?

No esim. mulla on justiinsa akuutti tilanne päällä. 2 kipaletta vajaan kesän ajettuja Continental ContiSport Contact 5 Conti Seal - 235/45 R17 94W FR TL renkaita on tallissa. Toiset kaksi sarjasta on sileenä.

Voisin vaihtaa koko sarjan paremmin kulutusta kestäviin Goodyear EfficientGrip Performance-renkaisiin. En tykkää eriparirengastuksesta, joten uudehkot Contit menis myyntiin.

Yleisimmissä kokoluokissa työt on vielä niin suuri osa vaihdon kuluista, ettei noita juuri käytettynä kierrätellä, pl. ne jotka pelastetaan sieltä romulavalta tai sinne mennessä, kun ei alkuperäiselle omistajalle enää kelpaa.

Täällä jokunen sata kilometriä pääkaupunkiseudulta pohjoiseen maksoi renkaiden vaihto irtonaisille alumiinivanteille 10€ per kipale. Ilman ajanvarausta, heinäkuisena perjantai-iltapäivänä.
Edit: Tarkistin, olikin 10€ parilta :D
 
Viimeksi muokattu:
Hankook Ventus Prime 3 225/45/17 vanteille ja allelaitettuna 400€. Hieman katetta vrt. netistä tilattuna, mutta samapa se tuolla hinnalla.
Viikko 48 -18 näytti olevan paistettu.
 
Tollee saa säästettyä hitusen, eikä tarvi ostaa pelkkiä kiinanrenkaita. Kuitenkin täysin samankokoiset joten ei mitään ongelmia.

Ostaahan useimmat muutenkin aina renkaat vain toiselle akselille, kulunesimpien tilalle, ilman että välitetään onko ne samanmerkkisetkään kuin aiemmat??

Moni tosiaan tekee näin, mutta ei se tee siitä yhtään sen viisaampaa tai hyväksyttävämpää. Eri renkailla on erilaiset ominaisuudet ja käytökset. Eroavaisuudet huomaa sitten viimeistään kun sadekelillä motarin ramppia alas ajellessa lähtee perse alta luisuun kun ne taakse asennetut kiinalaiset ei pidäkään yhtä hyvin märällä kuin ne ”premium” merkin kumit.

Tosin, eihän tuollaisista pienistä asioista kannata murehtia, ESP kun löytyy nykyään jo joka autosta ja sehän korjaa kaiken ja antaa ensi viikon lottonumerotkin. :psmoke:

Edit. Paremmat renkaat siis aina taakse, oli kyse sitten taka/etu tai nelivedosta, kesä- tai talvirenkaista ja kulutuspinnasta tai renkaan ”absoluuttisesta hyvyydestä.”
 
Viimeksi muokattu:
tottakai,aina on mukavempi ja turvallisempi törmätä nokka edellä kuin olla törmäämättä :tup:

Jos vaihtoehtoina on törmäys valotolppaan keula edellä tai kylki edellä, valitsen keulan. Toki tuota keula edellä -törmäämistä ei edes tapahtuisi kun kuljettaja huomaa puutteellisen pidon automaattisesti ohjauslaitteidensa avulla (ratti, kaasupoljin) ja sopeuttaa ajonopeutensa vastaamaan keliolosuhteita.
 
Moni tosiaan tekee näin, mutta ei se tee siitä yhtään sen viisaampaa tai hyväksyttävämpää. Eri renkailla on erilaiset ominaisuudet ja käytökset. Eroavaisuudet huomaa sitten viimeistään kun sadekelillä motarin ramppia alas ajellessa lähtee perse alta luisuun kun ne taakse asennetut kiinalaiset ei pidäkään yhtä hyvin märällä kuin ne ”premium” merkin kumit.

Tosin, eihän tuollaisista pienistä asioista kannata murehtia, ESP kun löytyy nykyään jo joka autosta ja sehän korjaa kaiken ja antaa ensi viikon lottonumerotkin. :psmoke:

Edit. Paremmat renkaat siis aina taakse, oli kyse sitten taka/etu tai nelivedosta, kesä- tai talvirenkaista ja kulutuspinnasta tai renkaan ”absoluuttisesta hyvyydestä.”
Kyllä minä huonommat laitan taakse, koska tuo kosla kuluttaa eturenkaita enemmän. Sitten kun renkaat ovat varsinaisesti huonot, lähtee koko setti vaihtoon. Eipähän ala houkuttelemaan vain kahden renkaan vaihto, eikä tarvi hylätä kahta täysin hyvää rengasta.
 
Kyllä minä huonommat laitan taakse, koska tuo kosla kuluttaa eturenkaita enemmän. Sitten kun renkaat ovat varsinaisesti huonot, lähtee koko setti vaihtoon. Eipähän ala houkuttelemaan vain kahden renkaan vaihto, eikä tarvi hylätä kahta täysin hyvää rengasta.

Jos niitä renkaita pyörittelee ohjeiden mukaisesti 5-10 tonnin välein akselilta toiselle niin mitään huomattavaa kulutuspintaeroa ei pääse syntymään. Ja jos syntyy niin ajotapojen ja auton alustan tarkistus lienee paikallaan.
 
Jos niitä renkaita pyörittelee ohjeiden mukaisesti 5-10 tonnin välein akselilta toiselle niin mitään huomattavaa kulutuspintaeroa ei pääse syntymään. Ja jos syntyy niin ajotapojen ja auton alustan tarkistus lienee paikallaan.
En ole jaksanut ylimääräiseen pyörittelyyn ryhtyä. Kausivaihto tasaa kulumisen riittävän hyvin. Omalla ajolla rengaskuluma on aika vähäistä, liittyykö se sitten siihen, että ajot on enimmäkseen tasaisella nopeudella pääväyliä, en tiedä. Aika tasaisesti ovat yleensä kuluneet siinä vaiheessa, kun lähtee uusien tieltä kierrätykseen.

edit:
Kulumisesta vielä:
Ajoprofiilin lisäksi tietty alusta on säädöissään ja rengaspaineet sopivat.
 
Niin, se yhden millin ero kulutuspinnassa ei nyt yksinään ihan hirveitä eroja vielä tee käytökselle (mikäli puhutaan laillisista kulutuspinnoista.)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 702
Viestejä
4 563 059
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom