Kesärenkaat - yleisketju

Olen arvioinut eron vilkaisemalla renkaita. En osaa milleistä sanoa. Ja laillisista kulutuspinnoista tietty puhutaan.
Toki jokainen tyylillään, mutta jos itse laittaisin aina huonommat eteen, joutuisin rengaskaupoille nykyistä useammin. Maksaisin ns. turhasta, tai ajaisin sekarengastuksella.

Ei sillä, tuskin sekarengastus mikään katastrofi on, mikäli laatu ja käytös on rengasparien välillä samalla seinällä.
 
Ei sillä, tuskin sekarengastus mikään katastrofi on, mikäli laatu ja käytös on rengasparien välillä samalla seinällä.

Eihän se, mutta tässä nimenomaisessa TT:n tapauksessa suuresti epäilen noiden kahden kumin välillä. Väittäisin jopa että neljä identtistä kiinakumia olisi turvallisempi vaihtoehto kuin tuollainen sekarengastus jossa ”hyvät” edessä jonka johdosta antaa valheellisen turvallisuuden tunteen.
 
Eihän se, mutta tässä nimenomaisessa TT:n tapauksessa suuresti epäilen noiden kahden kumin välillä. Väittäisin jopa että neljä identtistä kiinakumia olisi turvallisempi vaihtoehto kuin tuollainen sekarengastus jossa ”hyvät” edessä jonka johdosta antaa valheellisen turvallisuuden tunteen.
Saatat olla oikeassa. Ongelma voi tulla etenkin silloin, jos puikoissa on joku muu, kuin auton omistaja. Omistaja oletettavasti osaa huomioida renkaat, oli ne mitä vaan.
 
40c86ede19c97edb562b964b72fcf559.jpg


Moottorin halvat kesärenkaat testissä. Ei sattunut noita tuttuja kiinalaisia testiin.
 
Epäilyttävän halpa hinta. Mistä noin halvalla irtoaa?

Enpä nyt tiedä epäilyttävän halvasta. Vaikkapa Rengaskontista Hankookit kotiovelle 336 euroa + vanteillelaittoa saa edullisimmillaan noin 40 euroa + allelaitto 20 euroa = 396 euroa.

uggeli sai tietty kaikki samasta puljusta 400 euroon, joten siinä mielessä säästi ainakin renkaiden kiikuttamiseen asennusliikkeeseen kuluvat bensat.
 
Enpä nyt tiedä epäilyttävän halvasta. Vaikkapa Rengaskontista Hankookit kotiovelle 336 euroa + vanteillelaittoa saa edullisimmillaan noin 40 euroa + allelaitto 20 euroa = 396 euroa.

uggeli sai tietty kaikki samasta puljusta 400 euroon, joten siinä mielessä säästi ainakin renkaiden kiikuttamiseen asennusliikkeeseen kuluvat bensat.

Niinpä muuten onkin, ja surukseni huomasin 215/55/17 kokoisten olevan kalliimmat. Kiitos tuosta vinkistä. Niillä näkyy olevan toimipiste Pirkkalassa sopivasti muutaman kilometrin päässä.
 
Hankook Ventus Prime 2 K115
Hankook Ventus Prime 3 K125



Mitä eroa näillä on?


Molempia myynnissä eikä hintakaan paljoa eroa.

Ja sit on vielä
Hankook Kinergy Eco K425
 
Jos vaihtoehtoina on törmäys valotolppaan keula edellä tai kylki edellä, valitsen keulan. Toki tuota keula edellä -törmäämistä ei edes tapahtuisi kun kuljettaja huomaa puutteellisen pidon automaattisesti ohjauslaitteidensa avulla (ratti, kaasupoljin) ja sopeuttaa ajonopeutensa vastaamaan keliolosuhteita.

jos siellä ratin ja penkin välissä osataan muutakin kuin somettaa,niin on myös se vaihtoehto että koko törmäys jää tapahtumatta kun saa auton pysähtymään tai kääntymään ennen sitä tolppaa niiden edessä olevien parempien renkaiden ansiosta.
pysähtymismatkaan vaikuttaa eniten eturenkaat ja ohjattavuuteen vaikuttaa eturenkaat.

itse olen aina laittanut ja laitan jatkossakin paremmat eteen,enkä ole yhtään kolaria ajanut tai ojassa ollut.eikä ole tarttenu tientukkonakaan olla alinopeutta ajamalla.
 
jos siellä ratin ja penkin välissä osataan muutakin kuin somettaa,niin on myös se vaihtoehto että koko törmäys jää tapahtumatta kun saa auton pysähtymään tai kääntymään ennen sitä tolppaa niiden edessä olevien parempien renkaiden ansiosta.
pysähtymismatkaan vaikuttaa eniten eturenkaat ja ohjattavuuteen vaikuttaa eturenkaat.

itse olen aina laittanut ja laitan jatkossakin paremmat eteen,enkä ole yhtään kolaria ajanut tai ojassa ollut.eikä ole tarttenu tientukkonakaan olla alinopeutta ajamalla.
Paremmat laitetaan taakse hätäjarrutustilannetta varten, jolloin auto kulkee helpommin suoraan eikä pyörähdä. Voin sanoa radalla ajaneena, että oikeasti kovassa jarrutuksessa esim kuivalla asvaltilla ei ole mitenkään automaattisesti selkeää, että auto pysyy suorassa.
 
Kyllä, käytännössä onnettomuuksia ei pitäisi tapahtua ollenkaan sillä kuljettajan velvollisuus on huomioida keliolosuhteet ja sopeuttaa ajonopeus omiin ja ajoneuvon kykyihin. Huonommat renkaat etuakselilla antavat jo maltillissa käännöksissä ja kiihdytyksissä/jarrutuksissa kuljettajalle tietoa siitä mihin ajoneuvo pystyy ja mihin ei. Takarenkaiden kuntoa ja tilannetta ei kuljettaja voi tietää mitenkään normaaliajotilanteessa (eri asia jos joka käännöksen vetää sivuluisussa kaasulla.)
 
Paremmat laitetaan taakse hätäjarrutustilannetta varten, jolloin auto kulkee helpommin suoraan eikä pyörähdä. Voin sanoa radalla ajaneena, että oikeasti kovassa jarrutuksessa esim kuivalla asvaltilla ei ole mitenkään automaattisesti selkeää, että auto pysyy suorassa.
Jep. Ja se autohan pyörähtää nimenomaan sen takia jos peräpää jarruttaa vähemmän kuin etupää eli jos siellä takana on ne huonommat renkaat.
 
Paremmat laitetaan taakse hätäjarrutustilannetta varten, jolloin auto kulkee helpommin suoraan eikä pyörähdä. Voin sanoa radalla ajaneena, että oikeasti kovassa jarrutuksessa esim kuivalla asvaltilla ei ole mitenkään automaattisesti selkeää, että auto pysyy suorassa.

ei tietenkään auto kulje suoraan kovassa jarrutuksessa,mutta itse olen tässä koko ajan tarkoittanut ettei se ole paras ratkaisu jos auto pyrkii joka tilanteessa menemään vain suoraa,silloin tulee se törmäys ennemmin tai myöhemmin.

kokeilkaapa joskus ajaa liukkaalla etuveto autolla jossa edessä vanhat kuluneet huonosti pitävät renkaat ja takana uudet testivoittaja renkaat,sekä ajonhallintajärjestelmä käytössä.suoraa mennään kyllä,halusit tai et..
 
kokeilkaapa joskus ajaa liukkaalla etuveto autolla jossa edessä vanhat kuluneet huonosti pitävät renkaat ja takana uudet testivoittaja renkaat,sekä ajonhallintajärjestelmä käytössä.suoraa mennään kyllä,halusit tai et..
Toisinpäin kun laittaa niin sitten ei mennä suoraan vaikka haluaisit...
 
Jep. Ja se autohan pyörähtää nimenomaan sen takia jos peräpää jarruttaa vähemmän kuin etupää eli jos siellä takana on ne huonommat renkaat.

jos peräpää jarruttaa enemmän niin auto pyörähtää helpommin,helppo testata käsijarrulla.sivuttaispitoo siellä takana tarvitaan.
 
jos peräpää jarruttaa enemmän niin auto pyörähtää helpommin,helppo testata käsijarrulla.sivuttaispitoo siellä takana tarvitaan.
Ehkä jos käsijarru ottaa epätasaisesti. Mutta jos ottaa tasaisesti niin sillonhan auto menee aika suoraan. Käsijarrukäännöksissäkin nimenomaan pitää kääntää ensin ja vasta sitten nykästä, jos nykäset ensin ja sitten käännät niin suoraan mennään.
 
Jep, koko idea parempien renkaiden laittamisesta taakse juontuu siitä, että taakse saadaan kovempi jarrutusvoima kuin eteen. Jos ääritilanteessa renkaat on lukossa niin kovempaa pitävät takarenkaat pitävät auton suorassa. Vähän niinkuin joku heitettävä tikka tms, ideana on vakauttaa menoa.
 
Ja kässärillähän auton perän saa luisumaan vain autoa kääntämällä, koska luistaessaan rengas ei käytännössä tiedä luisun suuntaa. Jos kuitenkin kaikki renkaat on jarrutuksessa lukossa, ei eturenkaidenkana asennolla ole juurikaan väliä.
 
paremmat aina eteen, niin on sitten ajokauden loputtua automaattisesti paremmat takana... eikä tule tilannetta että olisi täysin eripari kuluneisuusasteelle olevia renkaita, ja voisit uusia koko kierroksen aina kerralla. Jos lähtökohta on että renkaspareissa on yli 4 milliä eroa pinnassa, niin uusitaan ne huonot renkaat.
 
paremmat aina eteen, niin on sitten ajokauden loputtua automaattisesti paremmat takana... eikä tule tilannetta että olisi täysin eripari kuluneisuusasteelle olevia renkaita, ja voisit uusia koko kierroksen aina kerralla. Jos lähtökohta on että renkaspareissa on yli 4 milliä eroa pinnassa, niin uusitaan ne huonot renkaat.

Pitänee paikkansa mikäli tehdas on jostain syystä unohtanut asentaa ajoneuvoon kardaaniakselin. :think:

Tuossa pikkaisen aiemmin neuvoin myös kierrättämään noita renkaita akselilta toiselle niin ei pääse syntymään tuota isoa kuluneisuuseroa, ja myöskään mikään yhden millin ero kulutuspinnassa ei nyt vielä aiheuta isoa eroa jolloin ne "paremmat" voi ihan hyvällä omallatunnolla iskeä siihen etuvetokinnerin etuakselille.
 
Kierrätän renkaiden paikkaa siten, että menee sitten koko sarja kerralla vaihtoon.

Ei jää eri pari renkaita alle pyörimään tai mene hukkaan renkaita, joissa olisi vielä pintaa, mutta ikä tms. tulee vastaan.
 
Pitänee paikkansa mikäli tehdas on jostain syystä unohtanut asentaa ajoneuvoon kardaaniakselin. :think:

Kääntyvät+jarruttavat pyörät kuluu aina eniten, oli sitten mikä tahansa vetotapa. Ainakin omien havaintojen mukaan. Itellä on ollu etuvetoja, takavetoja, viimeisinpänä neliveto

PAITSI jos sudittelee ja vetää kokoajan nilkka nurin takavedolla niin sitten saa takaset kulumaan nopeammi.
 
Kääntyvät+jarruttavat pyörät kuluu aina eniten, oli sitten mikä tahansa vetotapa. Ainakin omien havaintojen mukaan. Itellä on ollu etuvetoja, takavetoja, viimeisinpänä neliveto

PAITSI jos sudittelee ja vetää kokoajan nilkka nurin takavedolla niin sitten saa takaset kulumaan nopeammi.
Mulla kuluu kyllä tehokkaammassa takavedossa ilman isompaa suditteluakin takaset nopeemmin. Kyllä se parisataa heppaa kiihdytyksissä vaan niitä takarenkaita kuluttaa.
 
Ja mulla nelivedossa puolen millin sisään joka nurkka tasaisesti, vaikka jarrujakin pidän ns. kunnossa ja käytän aina voimalla (mutta harvakseltaan.)
 
Mulla kuluu kyllä tehokkaammassa takavedossa ilman isompaa suditteluakin takaset nopeemmin. Kyllä se parisataa heppaa kiihdytyksissä vaan niitä takarenkaita kuluttaa.

Sittenhän se on vielä optimaalisempaa kun voi heittää virallisen (tm) ohjeistuksen mukaan aina paremmat taakse renkaanvaihton yhteydessä. Kuluu optimaalisesti aina niin että uusii sit koko kierroksen kerralla, kunhan muistaa jossain kohtaa laittaa aina ne paremmaksi muuttuneet eturenkaat taakse, kausivaihdon yhteydessä tms.
 
Sittenhän se on vielä optimaalisempaa kun voi heittää virallisen (tm) ohjeistuksen mukaan aina paremmat taakse renkaanvaihton yhteydessä. Kuluu optimaalisesti aina niin että uusii sit koko kierroksen kerralla, kunhan muistaa jossain kohtaa laittaa aina ne paremmaksi muuttuneet eturenkaat taakse, kausivaihdon yhteydessä tms.
Harmillisesti rengastus on eri edessä ja takana niin on kyllä poikkeuksetta aika paskat renkaat takana. :D
 
Eikö nykyautoissa ajonvakautus pidä huolen siitä että perä pysyy ruodussa, vaikka olisikin paremmat renkaat edessä. Ehkä sillä olisi merkitystä vain todella ääritilanteessa esim. peilijäällä.
 
Kääntyvät+jarruttavat pyörät kuluu aina eniten, oli sitten mikä tahansa vetotapa. Ainakin omien havaintojen mukaan. Itellä on ollu etuvetoja, takavetoja, viimeisinpänä neliveto

PAITSI jos sudittelee ja vetää kokoajan nilkka nurin takavedolla niin sitten saa takaset kulumaan nopeammi.

Omassa takavetoisessa kyllä renkaat kuluvat takana selvästi nopeammin ilman suditteluakin ja taitaapa se olla ihan yleinen totuus.

Sittenhän se on vielä optimaalisempaa kun voi heittää virallisen (tm) ohjeistuksen mukaan aina paremmat taakse renkaanvaihton yhteydessä. Kuluu optimaalisesti aina niin että uusii sit koko kierroksen kerralla, kunhan muistaa jossain kohtaa laittaa aina ne paremmaksi muuttuneet eturenkaat taakse, kausivaihdon yhteydessä tms.

Kyllä näin on.

Eikö nykyautoissa ajonvakautus pidä huolen siitä että perä pysyy ruodussa, vaikka olisikin paremmat renkaat edessä. Ehkä sillä olisi merkitystä vain todella ääritilanteessa esim. peilijäällä.

Kaippa se auto pysähtyy sitä nopeammin, mitä vähemmän ajonvakautuksen pitää taistella peräluisua vastaan?
 
Eikö nykyautoissa ajonvakautus pidä huolen siitä että perä pysyy ruodussa, vaikka olisikin paremmat renkaat edessä. Ehkä sillä olisi merkitystä vain todella ääritilanteessa esim. peilijäällä.

Juu ja niinkuin aiemmin kirjoitin niin ESP arpoo vielä kaupantekijäisiksi ensi viikon lottorivinkin, on se sen verran pätevä järjestelmä.
 
Mulla kuluu kyllä tehokkaammassa takavedossa ilman isompaa suditteluakin takaset nopeemmin. Kyllä se parisataa heppaa kiihdytyksissä vaan niitä takarenkaita kuluttaa.

Jep. Bemarin neliveto söi todella tasaisesti edestä ja takaa, en huomannut mitään kulumiseroja. Nyt takaveto ja yksi kausi syö taka-akselin kumeja sen melkein kaksi milliä enemmän. Kauden jälkeen vaihtuu kätevästi akselilta toiselle, koska jätin taktisesti läskimmät takaset ruksimatta.
 
Jos kuitenkin kaikki renkaat on jarrutuksessa lukossa, ei eturenkaiden asennolla ole juurikaan väliä.
Aika hypoteettinen tilanne, kun kaikissa autoissa on jo pitkään ollut abs-jarrut, eli pyöriä ei saa lukkoon millään. Jarrutustilanteissa jos on takapyörät täysin lukossa, niin renkailla ei silloin ole sivuttaispitoa lainkaan, mistä seuraa taipumus auton kääntymiseen poikittain. Hätäjarrutustilanteessa muutenkaan ei yleensä autolla ajeta viivasuoraan, vaan rattia käännetään väistön suuntaan samalla jarrua survaisten. Jos kaikki renkaat on täysin lukossa, niin auton kiertymismomentti lähtee pyöräyttämään autoa ympäri.
 
Eikö nykyautoissa ajonvakautus pidä huolen siitä että perä pysyy ruodussa, vaikka olisikin paremmat renkaat edessä. Ehkä sillä olisi merkitystä vain todella ääritilanteessa esim. peilijäällä.

Ei se ajonvakautus pysty taikatemppuihin, jos ei yksinkertaisesti ole kitkaa renkaiden ja tien välillä.
Yllättävän helposti lähtee perä irti huonoilla takarenkailla esimerkiksi sateella sopivassa liikenneympyrässä, vaikka ajaisi ihan nätisti tavallisella tehottomalla etuvedolla.
Eihän se auto nyt heti ole poikittain, mutta sen tuntee kun takapää liukuu hieman ennen kuin saa taas pitoa.

Itse olen kuitenkin sen verran juutalainen ja tykkään vaihtaa koko rengassarjan kerralla, että pistän paremmat renkaat vetäville pyörille.
Kierrätän renkaita edestä taakse ja takaa eteen, jotta kuluisivat tasaisesti ja sitten vaihdan koko sarjan kerralla.

Omistamistani autoista kumeja kaikkein tasaisimmin kulutti nelivetoinen Volvo V70, jossa talvirenkaista ei oikein pystynyt sanomaan olivatko ne olleet edessä vaiko takana.
Kesärenkaita Volvo kulutti edestä silmämääräisesti katsottuna hieman enemmän, kuin takarenkaita.
Nelivetoinen BMW taas söi takapyöriä lähes yhden parin kesässä, vaikka camberit olivat tehtaan arvoissa.
Etu- ja takavedot ovat sitten syöneet vetäviä pyöriä hieman eri tahtia, mutta kuitenkin selvästi huomattavalla erolla.
 
paremmat aina eteen, niin on sitten ajokauden loputtua automaattisesti paremmat takana... eikä tule tilannetta että olisi täysin eripari kuluneisuusasteelle olevia renkaita, ja voisit uusia koko kierroksen aina kerralla. Jos lähtökohta on että renkaspareissa on yli 4 milliä eroa pinnassa, niin uusitaan ne huonot renkaat.
Joo. Vaikka tässä nyt ollaan väännetty siitä että paremmat pitäisi laittaa taakse, niin kyllä poikkeuksen voi tehdä silloin jos ainoa ero on pieni kuluneisuudessa.
 
Ei se ajonvakautus pysty taikatemppuihin, jos ei yksinkertaisesti ole kitkaa renkaiden ja tien välillä.
Yllättävän helposti lähtee perä irti huonoilla takarenkailla esimerkiksi sateella sopivassa liikenneympyrässä, vaikka ajaisi ihan nätisti tavallisella tehottomalla etuvedolla.
Eihän se auto nyt heti ole poikittain, mutta sen tuntee kun takapää liukuu hieman ennen kuin saa taas pitoa.

Itse olen kuitenkin sen verran juutalainen ja tykkään vaihtaa koko rengassarjan kerralla, että pistän paremmat renkaat vetäville pyörille.
Kierrätän renkaita edestä taakse ja takaa eteen, jotta kuluisivat tasaisesti ja sitten vaihdan koko sarjan kerralla.

Omistamistani autoista kumeja kaikkein tasaisimmin kulutti nelivetoinen Volvo V70, jossa talvirenkaista ei oikein pystynyt sanomaan olivatko ne olleet edessä vaiko takana.
Kesärenkaita Volvo kulutti edestä silmämääräisesti katsottuna hieman enemmän, kuin takarenkaita.
Nelivetoinen BMW taas söi takapyöriä lähes yhden parin kesässä, vaikka camberit olivat tehtaan arvoissa.
Etu- ja takavedot ovat sitten syöneet vetäviä pyöriä hieman eri tahtia, mutta kuitenkin selvästi huomattavalla erolla.
Toki jos rengastus on edessä ja takana sama voi aktiivisesti renkaita vaihtamalla saada renkaat kulumaan samaa tahtia niin, että renkaat ovat yhtä hyvät. Kaikki näin ei tee ja sen takia on tuo suositus paremmista renkaista taakse.
 
Kesärenkaat pitäisi vaihtaa bemariin, käytössä F11 ja nykyiset renkaat muistaakseni 245/40 19". Rengasliikkeet oletuksena ehdottaa tuohon runflateja kun heittää auton tietoja noiden nettisivuille, mutta onko ne tarpeellisia siis ihan yleisen käytön osalta? Eli passaako ihan normaalit renkaat myös ilman sen kummempia säätöjä? Aiemmin ei ole runflateista kokemuksia. Ja mitä renkaita kannattaisi alle katsella? Autossahan on rengaspainevalvontajärjestelmä
 
Kesärenkaat pitäisi vaihtaa bemariin, käytössä F11 ja nykyiset renkaat muistaakseni 245/40 19". Rengasliikkeet oletuksena ehdottaa tuohon runflateja kun heittää auton tietoja noiden nettisivuille, mutta onko ne tarpeellisia siis ihan yleisen käytön osalta? Eli passaako ihan normaalit renkaat myös ilman sen kummempia säätöjä? Aiemmin ei ole runflateista kokemuksia. Ja mitä renkaita kannattaisi alle katsella? Autossahan on rengaspainevalvontajärjestelmä
Runflatit on paskat ajaa, ei kannata niitä ottaa. Riippuen vähän miten sporttisesti haluat ajella jne, mutta falkenin FK510 azenis on suht kohtuuhintanen sporttisemman pään rengas esim mistä itsellä ja kavereilla positiivisia kokemuksia.
 
Runflatit on paskat ajaa, ei kannata niitä ottaa. Riippuen vähän miten sporttisesti haluat ajella jne, mutta falkenin FK510 azenis on suht kohtuuhintanen sporttisemman pään rengas esim mistä itsellä ja kavereilla positiivisia kokemuksia.

Hyvä tietää tuo Falken, kiitos :tup: Tosiaan mainospuheita luin että ei suositella muuta kuin runflateja jos auto on suunniteltu runflateille, että voi tulla just tuon rengaspainetunnistuksen kans ongelmia yms. En tosiaan yhtään muista minkä merkkiset renkaat oli viime kesänä tuossa alla, enkä sen kummemmin ole ajatellut koko runflat-hommaa. Nyt pisti vasta silmään kun renkaiden vaihto edessä, syksyllä huomasin että oli syönyt enemmän vänkärin puolen renkaita ja pitikin käyttää sitten nelipyöräsuuntauksessa.

En tunnista itseäni sporttiseksi ajajaksi. Ajan dynaamisesti :cool::D
 
Hyvä tietää tuo Falken, kiitos :tup: Tosiaan mainospuheita luin että ei suositella muuta kuin runflateja jos auto on suunniteltu runflateille, että voi tulla just tuon rengaspainetunnistuksen kans ongelmia yms. En tosiaan yhtään muista minkä merkkiset renkaat oli viime kesänä tuossa alla, enkä sen kummemmin ole ajatellut koko runflat-hommaa. Nyt pisti vasta silmään kun renkaiden vaihto edessä, syksyllä huomasin että oli syönyt enemmän vänkärin puolen renkaita ja pitikin käyttää sitten nelipyöräsuuntauksessa.

En tunnista itseäni sporttiseksi ajajaksi. Ajan dynaamisesti :cool::D
Jos ajat usein autobahnilla yli 200km/h, voi runflateissä olla jotain järkeä.

Suomen oloihin en ole kyllä nähnyt missään suosituksia käyttää niitä, päinvastoin.

Bemarifoorumeilta saat hyviä vinkkejä rengasvalintaan.
 
Runflateissa on kovat sivuvallit, ne on uraherkkiä ja kankeita. En ymmärrä miksi rengaspaineen kanssa tulisi ongelmia, normaaleilla kumeilla.
 
Ei se ajonvakautus pysty taikatemppuihin, jos ei yksinkertaisesti ole kitkaa renkaiden ja tien välillä.
Yllättävän helposti lähtee perä irti huonoilla takarenkailla esimerkiksi sateella sopivassa liikenneympyrässä, vaikka ajaisi ihan nätisti tavallisella tehottomalla etuvedolla.
Eihän se auto nyt heti ole poikittain, mutta sen tuntee kun takapää liukuu hieman ennen kuin saa taas pitoa.
Ettei vaan olisi ajonvakautus napauttamassa jarruja että perä pysyy eturenkaiden kanssa samassa suunnassa, sen huomaa ihan selvästi liukkaissa risteyksissä ja ympyröissä. Ei etu- ja takarenkaiden välillä tule ikinä niin isoa eroa pidossa, että perä lähtee luisuun ennen kuin keula puskee (etuvetoisessa autossa).
 
Ei etu- ja takarenkaiden välillä tule ikinä niin isoa eroa pidossa, että perä lähtee luisuun ennen kuin keula puskee (etuvetoisessa autossa).
Nyt kyllä kuulostaa siltä, ettet ole etuvetoisella ajanut liukkaalla kelillä. Kyllä se perä irtoaa hyvinkin helposti isommissa nopeuksissa, kun vaihtaa ohjauksen suuntaa. Eihän sillä vetotavalla ole paljonkaan merkitystä, jos ajetaan tasakaasulla.
 
Nyt kyllä kuulostaa siltä, ettet ole etuvetoisella ajanut liukkaalla kelillä. Kyllä se perä irtoaa hyvinkin helposti isommissa nopeuksissa, kun vaihtaa ohjauksen suuntaa. Eihän sillä vetotavalla ole paljonkaan merkitystä, jos ajetaan tasakaasulla.
Vain 10 vuotta ja yli 200 tkm :vihellys: Perää en ole saanut irtoamaan muuten kuin leikkimällä parkkipaikalla tai loskassa, silloinkin se on turhan vaikeaa kun kaikista autoista ei saa vakautuksia pois napista tai sporttimoodilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei tarvinnut kun paskat kitkat ja jäisen tien, niin etuvetoinen Citroeni pyörähti melkeen 360 astetta työpaikan pihalta lähtiessä.
 
Vain 10 vuotta ja yli 200 tkm :vihellys: Perää en ole saanut irtoamaan muuten kuin leikkimällä parkkipaikalla tai loskassa, silloinkin se on turhan vaikeaa kun kaikista autoista ei saa vakautuksia pois napista tai sporttimoodilla.
Kaasun käyttö tekeekin ne ohjautuvuuserot etu- ja takavetoauton välillä, muuten erot eivät juurikaan johdu vetotavasta, vaan monesta muusta muuttujasta. Tasakaasulla (tai kärjistäen vapaalla) auto joko yliohjaa tai aliohjaa riippuen auton suunnittelusta, nopeudesta, mutkan jyrkkyydestä, kitkasta jne.
 
kesärenkaita tarvitsisin 225/45/17 koossa e90 330i bemariin. Saako 300e:llä edes mitään settiä mitä kestää ajaa? Autoa ei ole tarkoitus pitää alla kuin 2-4kk enää niin en mitään oikein hyviäkään viitsisi, käytettynä koittanut kattoa, mutta ei ole napannut vielä.
 
Ettei vaan olisi ajonvakautus napauttamassa jarruja että perä pysyy eturenkaiden kanssa samassa suunnassa, sen huomaa ihan selvästi liukkaissa risteyksissä ja ympyröissä. Ei etu- ja takarenkaiden välillä tule ikinä niin isoa eroa pidossa, että perä lähtee luisuun ennen kuin keula puskee (etuvetoisessa autossa).

Ei ole kyse ajonvakautuksesta, kun olen saman ilmiön saanut esille usealla eri autolla, joissa osassa ei ole ajonvakautusta ollenkaan ja osasta kytkin sen pois testimielessä.

Sopivalla alustalla, esimerkiksi kohtuu tuoreella märällä asfaltilla, saa nopealla käännöksellä takapyörien sivuttaispidon lähtemään hetkeksi varsin helposti, vaikka etupää ei puskekkaan mihinkään.
 
kesärenkaita tarvitsisin 225/45/17 koossa e90 330i bemariin. Saako 300e:llä edes mitään settiä mitä kestää ajaa? Autoa ei ole tarkoitus pitää alla kuin 2-4kk enää niin en mitään oikein hyviäkään viitsisi, käytettynä koittanut kattoa, mutta ei ole napannut vielä.
falken azenis fk510 taitaa olla tossa kokoluokassa tossa hintaluokassa esim 1001 renkaissa
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom