Kesärenkaat - yleisketju

Se on harmillista. Olen nähnyt kirjastoja jopa muutaman tuhannen asukkaan pikkukylissä. :)

Ajat muuttuvat, sivukirjastot vähenevät ja myös niiden palveluja karsitaan, ja "kaikkia" julkaisuja ei enää tilata sivukirjastoihin. Toisaalta tietenkin erilaiset digipalvelut lisääntyvät ja kirjastoista saattaa saada lainattua esim. kävelysauvoja... :D
 
Kellään kokemusta Nexen N blue hd plus kumeista? Alle menneissä tossuissa oli vaan 4mm pintaa niin joutuu varmaan tällä kaudella uusimaan, kun ei syksyn sateillekaan viitsi sitten ihan silestoneilla lähteä. Saisi olla hiljaiset kumit kun tuo riisikiikku on niin meluisa muutenkin.
 
205/55/16 Hankook Ventus Prime 3 K125 tuli laitettua viikonloppuna alle. Eipä ole tähän mennessä löytynyt mitään valittamista, hyviltä renkailta vaikuttavat. Vaikea verrata ovatko äänekkäämmät kuin edelliset Nokian Nordmanit, koska auto vaihtui syksyllä. Pitänee kokeilla laskea 2.5bar --> 2.3 - 2.4bar ja katsoa vaikuttaako mihinkään.
 
Kellään kokemusta Nexen N blue hd plus kumeista? Alle menneissä tossuissa oli vaan 4mm pintaa niin joutuu varmaan tällä kaudella uusimaan, kun ei syksyn sateillekaan viitsi sitten ihan silestoneilla lähteä. Saisi olla hiljaiset kumit kun tuo riisikiikku on niin meluisa muutenkin.
Minulla on kyseiset Nexenit 205/60R16 koossa. Mukavat ajaa kuivalla kelillä. Toimivat sateessakin suuntavakaasti ja tuntuvat vastustavan vesiliirtoa hyvin. Jarrutuspito on jämäkkä. Melua on vaikea arvioida koska en sille anna muutenkaan painoarvoa... N'Blue HD Plus on kelpo keskitason rengas, mutta jos olet valmis laittamaan hieman lisää €€€, niin saisit rahalle vastineeksi suorituskyvyltään paremmat esim. Fulda EcoControl HP.
 
205/55/16 Hankook Ventus Prime 3 K125 tuli laitettua viikonloppuna alle. Eipä ole tähän mennessä löytynyt mitään valittamista, hyviltä renkailta vaikuttavat. Vaikea verrata ovatko äänekkäämmät kuin edelliset Nokian Nordmanit, koska auto vaihtui syksyllä. Pitänee kokeilla laskea 2.5bar --> 2.3 - 2.4bar ja katsoa vaikuttaako mihinkään.

Mulla sama rengaskoko ja 2.7bar paineita, tai autosta kun katsoo niin 2.5 kun lähtee liikkeelle ja hetken ajelun jälkeen 2.7bar. Vähän pintakovat, mutta ei se mua ole häirinnyt.
 
Ling Long 225/55/17 renkaat tuli laitettua tilaukseen. Paikallisessa 360e sis alle laitto. Hieman ehkä tyyris mitä netistä katto noita hintoja, mutta menkööt.
Miksei Ling Longia ole missään rengastesteissä tänä vuonna ole näkynyt? Tai ainakaan itse en ole mistään löytänyt..

Tällä hetkellä loppuunajetut Pirellin runflatit joilla auto tuntuu lähtevän kohti metsää jokaisen tiessä olevan uurteen kohdalla, vaikka 2.7/3.0 baria ilmaa renkaissa. Ei koskaan enää runflättejä. :facepalm:
 
Itse ajoin noilla linglong greenmax 235/50/18 3kesää ja mielestäni kyllä hintaan nähden huippu gumet. Suht hiljaiset hyvät sateella ja kestää kulutusta kun jonkun 60tkm kerkesin noilla ajaa. Nyt tuli hommattua goodyear eagle f1 asymmetric 3 SUV kumit niin saa nähdä onko linglongiin nähdeen huomattavaa eroa.
 
Kellään kokemusta Nexen N blue hd plus kumeista? Alle menneissä tossuissa oli vaan 4mm pintaa niin joutuu varmaan tällä kaudella uusimaan, kun ei syksyn sateillekaan viitsi sitten ihan silestoneilla lähteä. Saisi olla hiljaiset kumit kun tuo riisikiikku on niin meluisa muutenkin.
Nämä renkaat omassa autossa koossa 205/55R16, ihan toimivat, kohtuullisen hiljaiset ja loogiset ajaa. Olleet alla kaksi täyttä kesää, nyt näyttää olevan aika lopussa kulumisen osalta. En osaa kilometreistä sanoa, joten en tiedä onko tuo normaalia kulumista, renkaiden pehmeyttä vai asfaltin karkeutta, mutta vähän tuntuu pikaiselta kulumiselta.
 
Omat linglongit vasta ollut alla muutamansataa kilsaa (koossa 225/45R17) ja on jo kertaalleen tasapainotettu uudestaan, kun satasen vauhdissa ravisti niin perkuleesti. Vähäsen ehkä pystyheittoa kun vanteella pyöriteltiin, eli ei ihan ehkä "China Export Quality Control Pass" - laatu huipussaan, mutta uudelleenpainotuksen jälkeen ravistus vähentynyt huomattavasti. Sanottiin, että ajele muutama satakilsaa ja katso miten käyttäytyy. Sadekelillä ei vielä hirveästi ajeltu, mutta kuivalla asfaltilla toimii ihan hyvin..
 
Alla nyt Linglong Greenmax 235/50/18 101 XL, ajettavuus muuten ihan ok mutta samaa kuin yllä ettei aivan pyöreät ja pientä herkkyyttä liialle paineelle.
Halparenkaaksi yllättävän tasapainoinen, hintansa väärtit ollen mustat ja melkein pyöreät
 
Nopeusluokka on tosiaan W, tais olla 45g mitä yhteen meni, muuten siinä 30-35g. Eli melko hyvät, pientä pystyheittoa kuitenkin on.
 
Omat linglongit vasta ollut alla muutamansataa kilsaa (koossa 225/45R17) ja on jo kertaalleen tasapainotettu uudestaan, kun satasen vauhdissa ravisti niin perkuleesti. Vähäsen ehkä pystyheittoa kun vanteella pyöriteltiin, eli ei ihan ehkä "China Export Quality Control Pass" - laatu huipussaan, mutta uudelleenpainotuksen jälkeen ravistus vähentynyt huomattavasti. Sanottiin, että ajele muutama satakilsaa ja katso miten käyttäytyy. Sadekelillä ei vielä hirveästi ajeltu, mutta kuivalla asfaltilla toimii ihan hyvin..

Juuri sama keissi Nankangin kanssa. Saatanallinen tärinä penkkiin ja uudelleen painotuksella parempi. Tosin huomaan vieläkin ajoittain pientä värinää.
Ainakin yhdessä renkaassa pystyheittoa, josta tuo johtunee. Tai sitten ko. liike ei jaksanut panostaa koko asiaan.

Eipä noi aiemmin alla olleet Michelinitkään mitkään täydellisen pyöreät olleet.
 
Windforcen kumeista kenelläkään kokemuksia? Comfort 1 tuli laitatettua alle kun oli vakipajalla ns. kunnon merkit omassa koossa loppu. Hetken jo mietin että jätän väliin mutta hinta oli sopiva ja vanhat Continentaalit olivat jo hyvän matkaa sakkorajan huonommalla puolen sekä hirveä uraherkät ja meluisat. Motarilla vaikuttivat olevan hintaisekseen ihan ok. Vielä ei osaa sanoa toimivatko kuinka tukevasti mutkissa ja rampeilla.
 
Tulipa vaan mieleen, että suosittelen näin omien kokemusten perusteella, että vältätte Hakka Blue renkaita. kuluu nopeasti (4mm jäljellä, 35tkm ajettu), ovat meluisat moottoritienopeuksilla ja lisäksi kuluvat epätasaisesti (keskeltä eniten vaikka paineet on alle 2.5 baria)

Eipä tässä muuta niistä, edelliset Hakka Greenit kesti kauemmin, kului tasaisemmin ja oli hiljaisemmat.
 
Tulipa vaan mieleen, että suosittelen näin omien kokemusten perusteella, että vältätte Hakka Blue renkaita. kuluu nopeasti (4mm jäljellä, 35tkm ajettu), ovat meluisat moottoritienopeuksilla ja lisäksi kuluvat epätasaisesti (keskeltä eniten vaikka paineet on alle 2.5 baria)

Eipä tässä muuta niistä, edelliset Hakka Greenit kesti kauemmin, kului tasaisemmin ja oli hiljaisemmat.
Keskeltä nimenomaan pienillä paineilla kuluukin..4mm pintaa jäljellä ja 35tkm ajettu, niin eikö tuo ole aika hyväkin saavutus kulutuksen kannalta? Mielestäni ei ollenkaan paha.
Omilla Pirellin RF renkailla ajettu about 37tkm ja aivan sliksi.
 
Tulipa vaan mieleen, että suosittelen näin omien kokemusten perusteella, että vältätte Hakka Blue renkaita. kuluu nopeasti (4mm jäljellä, 35tkm ajettu), ovat meluisat moottoritienopeuksilla ja lisäksi kuluvat epätasaisesti (keskeltä eniten vaikka paineet on alle 2.5 baria)

Eipä tässä muuta niistä, edelliset Hakka Greenit kesti kauemmin, kului tasaisemmin ja oli hiljaisemmat.
Laita paineet 3.0 tai 3.5 bar, niin ei kulu enää keskeltä :) 2.5 on siis näköjään liian vähän tai liikaa kuormaa autossa.

Ei nyt enää auta meluun, mutta tosiaan ei kulu enää epätasaisesti.
 
Epätasainen kuluma ei nyt sinällään ole ongelma, vaihtoon ne menee joka tapauksessa aiemmin tai myöhemmin. Tietysti jos haluaa jostain syystä repiä kaikki irti renkaiden kestosta kaiken muun (mukavuuden, hiljaisuuden yms) kustannuksella, niin siitä vaan.
 
Laita paineet 3.0 tai 3.5 bar, niin ei kulu enää keskeltä :) 2.5 on siis näköjään liian vähän tai liikaa kuormaa autossa.

Ei nyt enää auta meluun, mutta tosiaan ei kulu enää epätasaisesti.
Kokeilin 3 baria kun renkaissa "suositeltiin" korkeaa painetta, ei pysty Suomen sora-asfaltilla ajamaan tuollaisilla paineilla, koska melu on infernaalinen. Se on jännä miten nuo Greenit kului ihan tasaisesti samoilla paineilla, ei näköjään voi luottaa saman valmistajan renkaiden samantyyliseen kulumiseen samassa autossa ja samalla ajotyylillä.

Volvohan tosiaan syö eturenkaita melkein puolet enempi suhteessa takarenkaisiin vaikka ajotyyli on suht rauhallinen (koska automaatti ja pieni kone, eli laiska vaihtamaan ja konehan ei jaksa liikuttaa edes ripeästi :) ). pitäisi varmaan näillä kilometrimäärillä vaihdella renkaita ristiin useammin, muttei jaksa.
 
Pari viikkoa sitten tuli ostettua 215/50R17 koossa Tyfoon Successor 5 -kesärenkaat. Valmistettu 41/17 (viikko/vuosi), valmistusmaa Saksa (Tyfoon on Continentalin halparengasbrändejä). Eräästä pienehköstä rengasliikkeestä Joensuusta ostin nämä, ei tietoa pelkkien renkaiden tarkasta hinnasta, koska ostin renkaat yhdellä könttähinnalla (sis. vannetyöt tasapainotuksineen) uusien 17" alumiinivanteiden kera (IT Wheels Elena 7x17 5x108 ET45 63.4, valmistettu Italiassa, tätä kyseistä vannemallia valmistaa Eta Beta, vaikkakin IT Wheels on saksalainen vannemerkki). Koko rengasvannepaketti vannetöiden/tasapainotuksen kanssa tuli kustantamaan tässä tapauksessa yhteensä 930 euroa. Hyvin vähäisillä painoilla saatiin tasapainoon tämä setti. Kevättä odotellessa, sitten vasta näkee, onko nuo renkaat mistään kotoisin.

Tällaiset Tyfoonit tuli ostettua helmikuussa ja laitettua autoon alle noin kaksi viikkoa sitten, nyt niillä on noin 1000km takana. On sanottava, että renkaat ovat ajo-ominaisuuksiensa puolesta oikeinkin hyvät sekä kuivalla että märällä, pitoa tuntuu riittävän hyvin terävissäkin väistöissä. Eivät myöskään vetele yhtään urissa ja yleisesti tuntuvat aika pehmeiltä. Aloitin ajamisen näillä ensin 2.6 barin rengaspaineilla ja ohjaustuntuma tuntui heti liian löysältä. Lopulta 3.0 barin paineilla ohjaustuntumasta tuli tarkka ja ajotuntumasta selvästi vakaampi sekä suorilla että mutkissa ajaessa. Tykkään kyllä kovastikin näiden ajotuntumasta, mukavan ryhdikkäät mutta eivät kuitenkaan liian kovan tuntuiset (rengaspaineet toki vaikuttavat tähän seikkaan jonkin verran). Mitenkään kovin hyvin rullaavan tuntuset nämä eivät ole, eli vierinvastus voisi olla parempikin.

Mutta kaiken tämän kuitenkin lopulta pilaa näiden äänekkyys, sillä nämä ovat ainakin mk4 Mondeon alla aivan liian äänekkäät Itä-Suomen karkeilla asfalttiteillä (vain aivan uudella asfaltilla melutaso on ok). Pettynyt siis olen ostokseen, sillä viime kesänä alla olleet Landsail LS388 205/55R16 -koossa olivat hiljaiset näihin verrattuna (tiedän, eri rengaskoko, ei suoraan vertailukelpoinen), ainakaan mitään normaalisti rengasmelusta poikkeavaa ääntä noista Landsaileista ei syntynyt. Rengaskoko on siis näissä Tyfooneissa 215/50R17 ja nopeusluokka Y.

Rasittavin piirre näiden äänekkyydessä on ensinnäkin sellainen jyrinä/kumina maantienopeuksissa, mutta suurin ongelma renkaissa on tuo jatkuva "huuuuu" -tyyppinen ääni niillä ajaessa, joka kaikuu ympäri ohjaamoa (sellainen samantapainen ääni, joka syntyy esim. lasipulloon puhaltaessa) ja josta ei tunnu pääsevän eroon millään. Tuo ääni tulee kuuluviin alkaen jo 40km/h tasavauhdista ja sama jatkuu myös 60-80-100km/h nopeuksissakin. Rengaspaineitakin on testattu aina 2.4 barista 3.0 bariin asti, ei suurta vaikutusta ollut rengasmeluun. Ei tuollaista melua omat korvat vaan yksinkertaisesti jaksa kuunnella koko kesää, kun pitkiä matkoja autolla muutenkin ajelen pääsääntöisesti. Kahden viikon päästä nämä lähtevät pois autosta (paikallinen rengasliike suostunut ottamaan nämä vaihdossa ja näin ollen sain hieman alennusta uusista) ja tilalle tulevat Matador MP47 Hectorra 3 -renkaat koossa 215/50R17 95W. Laitellaan sitten myöhemmin tänne kokemuksia noista Matadoreista, kunhan ne on saatu alle ja jonkin verran kilometrejä alle.

Voin siis suositella Tyfooneja vain sellaisille henkilöille, joille rengasmelu ei ole tärkeä seikka renkaita valittaessa. Ajo-ominaisuuksiltaan ovat tosiaan hyvät renkaat huomioiden hintaluokan.
 
Viimeksi muokattu:
Viimekesänä tuli hommattua kauppakassiin uudet 18" vanteet ja pistämättömät Minervan Radial F105:et 235 ja 255 leveyksissä.
-Molemmissa eturattaissa oli muutaman sadan kilsan jälkeen 35g painon tarve ja hieman eri kohdassa.
-Molemmissa takarenkaissa oli niin paha pystyheitto runkovaurion vuoksi ettei rengas tuntunut ollenkaan pyöreältä kylmänä pihasta lähtiessä, vaan vemputti ihan kunnolla.

Vaihto välirahalla PointS Summerstar Sportteihin tuotti halutun tuloksen, edullinen paketti joka ei ole liian kova/muodoton eikä kovin pahasti äänekäskään.
 
Saas nähdä millaiset Goodyear Eagle F1 Assymmetric 3 245/45R18 100Y renkaat on kun pitäis torstaina moiset tulla alle. Ei ollut mieltä lähteä tilaan netistä kun Noormarkussa oleva rengasliike itsessään jo sen verran kilpailikykyinen ettei montaa kymppiä olis säästöjä syntynyt rengastöiden jälkeen. Vianorin hintoihin verrattuna olis saanut yhden ylimääräisenkin renkaan.

Mulla nuo mutta suv mallit koossa 235/50/18 tuntuis äkkiseltään äänekkäämmiltä kuin linglongin greenmaxit muuten kyllä mainiot kumet. Kestosta ei tietoa kun ei ole vielä 1000km alla noilla. Linglongit meni sen 4 kesää/n.60tkm
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaampa nämä tännekkin tuolta Kysymyksiä & Vastauksia ketjusta kun tuli laitettua sinne:

Onko renkaissa mitään off-season alennuksia?

Ostin talvirenkaat tammikuussa, ja satuin saamaan hyvän tarjouksen kun tyhjensivät varastoa edellisvuoden malleista. Nyt olisi tarve uusille kesärenkaille, mutta mietin että saako esim Heinäkuulle odottamalla paremman hinnan.

Ihan Vianorilta olisi tarkoitus ostaa ja vaihdattaa laadukkaat perusrenkaat.

Joutuisi odottamaan syksyyn, kun talvirenkaita aletaan taas enempi myydä. Kesärenkaita menee vielä heinäkuussakin.

Nuo netti hinnat taas on samat kesät talvet. Mutta liikkeiden varasto voi olla eri juttu joskus.
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

En tiedä saisiko niin, että tilaa renkaat netin kautta tuonne Vianorille? Ainakin osaan liikkeistä saa suoraan toimituksen.

Omalla paikkakunnalla on 5 sopivaa liiketta ja halvin hinta 8€/kpl. Ja kaksi paikkaa jossa 10€/kpl.

Niin siis asentavat renkaat vanteille 8€/rengas? :eek:

Aika halpa hinta, Oulusta katselin niin Vianor veloittaa tuosta neljältä renkaalta 100€, Rengas Heikki 80€, Euromaster 98€
 
Täällä joku sivu sitten väännettiin kitkoista kesärenkaina (toivottavasti oli tämä ketju). Nyt kun on ollut kuumaa (20+) ja sadettakin, niin muutama havainto Contin 6 kitkoista. Pitää selkeästi paremmin sateella kuumassa kuin Nokian Rs. Ajotuntuma siedettävä, jyrkemmät rampit yms. alkaa taittaa alle. Kiihdyttäessä tuntuu outo kuminauhamainen jousto. Pintaa edessä 3-4 mm ja koko 215/60/16. Ei jatkoon, kesänakit tulee alle. Vielä kun sais päätettyä ottaako Misukan energy saverien tilalle Primacy 4:t vai 25 euroa/nakki halvemmat Goodyearit eff. gripit (eli koko setti Rengas365:ssa 400 tai 500 e).
 
Täällä joku sivu sitten väännettiin kitkoista kesärenkaina (toivottavasti oli tämä ketju). Nyt kun on ollut kuumaa (20+) ja sadettakin, niin muutama havainto Contin 6 kitkoista. Pitää selkeästi paremmin sateella kuumassa kuin Nokian Rs. Ajotuntuma siedettävä, jyrkemmät rampit yms. alkaa taittaa alle. Kiihdyttäessä tuntuu outo kuminauhamainen jousto. Pintaa edessä 3-4 mm ja koko 215/60/16. Ei jatkoon, kesänakit tulee alle. Vielä kun sais päätettyä ottaako Misukan energy saverien tilalle Primacy 4:t vai 25 euroa/nakki halvemmat Goodyearit eff. gripit (eli koko setti Rengas365:ssa 400 tai 500 e).
Itse sain vähän eri hinnat. 100€ hintaerolla ottaisin halvemmat, koska molemmat on hyviä.

105€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 215/60 R16 99H XL - 1001 Renkaat

118€ Goodyear 215/60R16XL 99H Efficient Grip P henkilöauton kesärengas -
130€ Michelin henkilöauton kesärengas 215/60 R16 Primacy 4 99 H 99H XL -
 
Nokian Hakka Blue 2
Nokian Hakka Green 2
Conti PremiumContact 5
Linglong GreenMax UHP

Kokemuksia kyseisistä kumeista kaivattaisiin, noksut ja contit ovat asennettuina snadisti alle 400€, linkut lähtee alle 200 euroon.
Mulla oli viime kesänä uutena ostetut ContiPremiumContact 5:t muutaman kuukauden alla, auto vaihtui talvella ja kesärenkaina siinä on Hakka Blue 2:t, olleet nyt reilun kuukauden ajossa. Contit oli 205/55R16 ja nämä Blue 2:t 225/45R17, eli vähän isompaa kuin hakemasi, mutta eipä näillä kahdella rengasostos ainakaan pieleen mene.

Toisin sanoen varmasti riittävät gummit, molemmat on hyvät ajaa ja hiljaiset. Kestosta ei mitään käryä.
 
Linglong Greenmax ollut alla nyt pari kesää. Vai onkos jo kolmas menossa. Ihan mukava ja aika hiljainen rengas. Ei vetele urissa kuten jotkut sporttirenkaat. Pito on riittänyt aina. Kohta alkaa olla puolivälissä kulutuspinta. Ajettu jotain 20-30tkm. Ei näistä oikeastaan ole mitään jäänyt mieleen eli siellähän nuo pyörivät ja toimivat. Ostaisin toistekin.
 
Nangkang NS-2 (nytsutii kaks) alla koossa 235/40R18, autona Audi A4 3.0tdiq. Hinnan ja saatavuuden takia tuli ko. kumit valittua. Rengas on myös pikkuvenyllä paremman näköinen kuin moni muu. Olka taittuu siistimmin, eikä turhia vanteensuojia ole. 235 leveä on auton originaali koko, mutta selkeästi hinnakkaampi kuin 225/40, joka näyttää hieman hassulta vakiokorkuisen auton alla. Kuten monet muutkin kiinarenkaat päivän paikallaan seisotuksen jälkeen ensimmäiset kilometrit kumi hypyttää. Ilmeisesti seisonnassa renkaaseen jää pieni muodonmuutos, joka lämmetessään häviää. Radalla auton painavan keulan takia renkaan ulkoreuna alkoi murtumaan, mutta harvapa perus perheautoilla radalla kovaa ajaakaan.

Hintaansa nähden toimiva kumi, joka näyttää hyvältä. Tietysti merkkirengas olisi varmasti parempi, mutta hinta edellä mentäessä kesärenkaaksi voi aika huoletta valita halvemmankin.
 
Tänään tuli uudet ling longit alle. Äsken renkaita ihmetellessä ajattelin katsoa koska nämä on paistettu...

Onko minulle oikeasti myyty 2014 vuoden renkaat vai mitä tuo 4114 tässä tapauksessa tarkoittaa?

 
Tänään tuli uudet ling longit alle. Äsken renkaita ihmetellessä ajattelin katsoa koska nämä on paistettu...

Onko minulle oikeasti myyty 2014 vuoden renkaat vai mitä tuo 4114 tässä tapauksessa tarkoittaa?


Noin minä asian itsekin tulkitsisin. Viikko 41 / vuosi 2014 tuossa merkinnässä aika selvästi lukee.
 
No tätä juuri mietin että mitä vittua voiko joku oikeasti myydä 4v vanhoja renkaita uusina? Käsitin että nämä vielä tilattiin minun autoani varten, kun samanlaista sarjaa ei ollut varastossa (225/55/17).

Henkilöauton renkaiden käyttöikä
Tuolla toki sanotaan, että 5v vanhoja renkaita saa vielä myydä uutena..

Onko tässä nyt mitään muuta tehtävissä, kun äänestää jaloilla? Renkaat sinällään tuntui OK:lta, mutta odotin että olisivat hieman hiljaisemmat olleet.
Jokseenkin toki oksettaa ajatus, että renkaat ovat vanhemmat mitä itse auto.
 
Mikäs liike moisia myi
Eräs paikallinen pieni liike. En jaksa uskoa että siellä varastossa näin kauaa ovat olleet vaan esim. tukkurilla.
Toki taas eikö tyyppi ole edes renkaiden vaihdon aikana huomannut katsoa dottia vai mitä ihmettä.
 
No tätä juuri mietin että mitä vittua voiko joku oikeasti myydä 4v vanhoja renkaita uusina? Käsitin että nämä vielä tilattiin minun autoani varten, kun samanlaista sarjaa ei ollut varastossa (225/55/17).

Henkilöauton renkaiden käyttöikä
Tuolla toki sanotaan, että 5v vanhoja renkaita saa vielä myydä uutena..

Onko tässä nyt mitään muuta tehtävissä, kun äänestää jaloilla? Renkaat sinällään tuntui OK:lta, mutta odotin että olisivat hieman hiljaisemmat olleet.
Jokseenkin toki oksettaa ajatus, että renkaat ovat vanhemmat mitä itse auto.

Eräs paikallinen pieni liike. En jaksa uskoa että siellä varastossa näin kauaa ovat olleet vaan esim. tukkurilla.
Toki taas eikö tyyppi ole edes renkaiden vaihdon aikana huomannut katsoa dottia vai mitä ihmettä.

No, se on aina ostajan vastuulla, itte kurkkaan aina paistopäivän ja että on oikea gummi, ennenkuin annan heittää vanteelle liikkeessä. Käytännössä voidaan myydä 3v+ vanhoja gummeja uusina (ominaisuudet muuttuu, mutta ei yhtä radikaalisti mitä vanteella olevalla kumilla). Käytännössähän liikkeen pitäisi ilmoittaa hyvän tavan mukaisesti, jos paisto on pari vuotta vanhempi, mutta käytännössä eivät aina katsele tukkurilta tulevia - toisinsanoen, kaikki ovat tyytyväisiä jos ostaja ei huomaa.

Tällä kertaa näin, ensikerralla varmaan kurkkaatkin ne paistopäivät, nopeusluokat ja koon ennen maksua / vanteilleheittoa?
 
No, se on aina ostajan vastuulla, itte kurkkaan aina paistopäivän ja että on oikea gummi, ennenkuin annan heittää vanteelle liikkeessä. Käytännössä voidaan myydä 3v+ vanhoja gummeja uusina (ominaisuudet muuttuu, mutta ei yhtä radikaalisti mitä vanteella olevalla kumilla). Käytännössähän liikkeen pitäisi ilmoittaa hyvän tavan mukaisesti, jos paisto on pari vuotta vanhempi, mutta käytännössä eivät aina katsele tukkurilta tulevia - toisinsanoen, kaikki ovat tyytyväisiä jos ostaja ei huomaa.

Tällä kertaa näin, ensikerralla varmaan kurkkaatkin ne paistopäivät, nopeusluokat ja koon ennen maksua / vanteilleheittoa?
Itse olen palveluun tottunut ja jos tarpeeks tasokasta palvelua en saa, niin liike vaihtuu.
Voihan se olla että virhe tuli ylipäätänsä siinä, että ei tullut merkkirenkaita ostettua. Mene ja tiedä.

Pitää nyt huomenna pirauttaa liikkeeseen ja kysyä, että huomasiko kaveri katsoa paistopäivää ja jatkotoimenpiteet sen mukaan.
 
Itse olen palveluun tottunut ja jos tarpeeks tasokasta palvelua en saa, niin liike vaihtuu.
Voihan se olla että virhe tuli ylipäätänsä siinä, että ei tullut merkkirenkaita ostettua. Mene ja tiedä.

Pitää nyt huomenna pirauttaa liikkeeseen ja kysyä, että huomasiko kaveri katsoa paistopäivää ja jatkotoimenpiteet sen mukaan.
Tänään tuli uudet ling longit alle. Äsken renkaita ihmetellessä ajattelin katsoa koska nämä on paistettu...

Onko minulle oikeasti myyty 2014 vuoden renkaat vai mitä tuo 4114 tässä tapauksessa tarkoittaa?



Hävytöntä mielestäni myydä tuolla paistoleimalla ILMOITTAMATTA etukäteen ostajalle. Kyllä ne myyjät tuon ovat etukäteen tienneet, jos renkaita työkseen myyvät.
 
Mulle tuli 1001 renkailta noi Falkenin FK510 azenis - renkaat. Paistoleima oli 1818 eli vähän tuoreempaa.

Kävin näillä ihan radallakin (ahvenisto) ajamassa ja pakko sanoa, että ainakin kuivan kelin sporttiseen ajoon loistavat renkaat.
 
Itse ostin kevättalvella tarkoituksella 2015 paistetut nastarenkaat, mutta leimasta oli ilmoitettu nettisivulla etukäteen ja hinta 30% tuoreempia edullisempi.
 
607 pösöttiin tarvitsisi ostaa uudet kesäkumit. Vakiokoko on 225/50 R17, mutta ajattelin pistää alle 215/55 R17 hieman pehmeämmän kyydin ja pienemmän mittarivirheen toivossa. Opiskelijabudjetilla mennään, joten premium-merkit pitää rajata pois.

Vaihtoehtoja voisi olla esimerkiksi Linglongin greenmaxit tai Landsail LS588 UHP:t, noita näyttäisi saavan 60-70€/kpl ainakin 1001renkaat.comista.

Onko mielipiteitä renkaista, aikaisemmin ketjussa väki oli laittanut kumpiakin alle?
 
Eipä tuos säästä koossa nyt niin hiin hirveästi laitto kummat tahansa.

Hinnat kktakala.com alle laitettuna..
b00622d451817cfd5089ed5673d5607f.jpg

Juu, eihän noilla kahdella koolla hintaeroa ole juuri nimeksikään. Omasta mielestäni tuo 225/50 on vaan hieman urheilullinen rengas 136-heppaiseen ranskanpullaan :p.
 
Nyt pitää tulla taas kyselemään tyhmiä viisaammilta.

Mulla on vanhat aluvanteet:
Pulttijako (PCD): 4-100
Off Set (ET): 50
Keskireikä (CB): 60,1

Sitten olisi auto johon menee:
Pulttijako (PCD): 4-100
Pultti/Mutteri kierre: 12x1,25
Off Set (ET): 45
Keskireikä (CB): 54,1

Pulttijako sama, ET:n vaikuttavuuden ymmärrän, keskireiät hoituu sovittimilla, mutta sitten se tyhmä kysymys. Eikös toi pultti/mutteri kierre ole täysin vanneriippumaton arvo. Eli jokaisella autolla tietty nousu kierteessä ja jos käyttää auton orkkis-vanteiden kanssa tulleita pultteja niin nuo nykyiset aluvanteet muutoin istuu kohdeautossa ihan kohdillaan?
 
keskireiät hoituu sovittimilla
Paitsi että jos auto vaatii että se on 60 et saa 54:stä siihen sovitettua. Joskus auton alkuperäinen pultti/mutteri ei sovi uuden vanteen kanssa muotoseikoista johtuen. Meillä tuo ongelma tasan yhdessä autossa ja siinä toiset vanteet on normaalit ja toiset semioffroadit.
Tuommoiset viritykset ne mutterit
pyoeraen-mutteri-aluvanteelle-land-rover.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom