Raporttia Continental PremiumContact6 koossa 205/45/17.
Ostin siis nämä edellisten GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2 korvaajaksi jotka tullessaan viidenteen kesäänsä olivat kovettuneet niin että korvat huusivat uusia renkaita. Pintaa ex GY:ssä olisi vielä ollut 3-4mm jäljellä.
Edellisen kerran Contin
kesärenkaita omissa autoissa on ollut yli 15v sitten, ja en tiedä miksi tuntien tutkimuksen jälkeen valitsin juuri tuon setin. Hinta, ominaisuudet tai jotain ja jotain.
No nyt ne on ollut alla reilun viikon:
1) Alhainen vierintävastus. Tiedän että nyt laitan heti erittäin kovan argumentin kärkeen, mutta ajelen Kehä ykköstä päivittäin jolta löytyy eräs alamäki minkä juurella on telkänpönttö, eli sellainen harmaa tolppa mikä kerää rahaa yhteiseen kassaan, ja minkä läheisyydessä navigaattori alkaa piipata. Ajan aina samaa nopeutta ja kun piippaa niin nostan jalan kaasulta ja pysäytän vakionopeussäätimen. Kuinka ollakkaan näillä gummeilla joudun painamaan jarrua tai vaihtamaan pienemmälle jotta tämä telkänpönttö pysyy tyytyväisenä. Tämän pitäisi tietää hyvää kulutuksessa.
2) Rengasmelu keskitasoa. Ex-GY oli kyllä ennen kovettumistaa hiljaisempi, aina ja joka tilanteessa.
3) Conti vaatii säätöä (siedettävään) melutasoon.
Step 1: Laske paineet auton suositeltuun tasoon. Rengasliikkeet aina lataa painetta jotain 2.5 - 3 barin väliltä mikä on ihan fine jossain viitossarjan bemarissa tai ässä mersussa kun äänieristys on luokkaa 6/5. Omassa pirssissä suosituspaine on 2.4bar ja sillä rengasmelu väheneekin.
Step 2: Älä mene uriin, tässä rengaassa on jämäkkä runko joka ei vaan tykkää suomalaisen alkuasukkaan nastoilla raiskaamasta urasta. Jos jostain löytää uutta asfalttia niin silloin mitään huomautettavaa melusta ei ole (oispa saksassa).
Step 3: Kelit lämpenee, tämä rengas hiljenee. Contia on aikanaan kritisoitu huonosta kulutuskestävyydestä ja joidenkin testien mukaan tässä renkaassa se on korjattu. En kommentoi sitä. Kumi vaikuttaa suhteellisen kovahkolta ja alle 7 asteen lämpötilassa se ei ainakaan hiljene.
4) Ajo-ominaisuudet kuivalla. Nämä ovat kolmannet gummit tässä kokoluokassa samassa autossa. Ja kyllä Contit ovat kevyesti parhaat. Ohjaus on kevyt kääntää paikallaan mikä vahvistaisi käsitystä kovahkosta kumimateriaalista. Teiden urat eivät tunnu käytännössä yhtään. Ohjaustuntuma on välitön, melkein tekisi mieli verrata näitä tuntumaltaan semislikseihin (kuten pilot sport cup) - niin välitön se on, luokkaa ellei kahta parempi kuin ex GY Eagle. Kun pito katoaa se tapahtuu erittäin luontevasti ja lineaarisesti.
Märällä en ole vielä vielä päässyt ajamaan, mutta testien mukaan sekin osasto pitäisi olla kunnossa. Ja jos rehellisiä ollaan niin mulle on aivan sama alkaako vesiliirto 100kmh vai 105 kmh.
Suositus siis PremiumContact6:lle jos eniten arvostaa ajo-ominaisuuksia, lievä miinus mahdollisesta rengasmelusta. En ihmettele että tämä on testien kärjessä kauttaaltaan.