Kesärenkaat - yleisketju

Sanokaas jotai hyviä all weather renkaita. Nyt loppuu tää typerä leikki kaksien renkaiden kanssa.

@SanjayCurry kerro sit kokemuksia noista.
Olisikohan keskieuroopan kitka hyvä, jos vaan pysyy talvella tiellä.
100€ Rengas Michelin Alpin 5 205/55 R16 91T 3PMSF - 1001 Renkaat

Tuossakin 3PMSF merkintä, mutta sopii paremmin kesärenkaaksi.
91€ Rengas Michelin CrossClimate + 205/55 R16 91H 3PMSF - 1001 Renkaat
Suomen oloihin mitään hyvää jokasään rengasta tuskin löytyy?

Edit:
Aika uusi tuo on. Sopii hyvin kevääseen, kesään ja syksyyn. Talvella saisi olla sitten jotkut kitkat tai nastat?
Tutustu MICHELIN CrossClimate+ on www.michelin.fi
 
Olisikohan keskieuroopan kitka hyvä, jos vaan pysyy talvella tiellä.
100€ Rengas Michelin Alpin 5 205/55 R16 91T 3PMSF - 1001 Renkaat

Tuossakin 3PMSF merkintä, mutta sopii paremmin kesärenkaaksi.
91€ Rengas Michelin CrossClimate + 205/55 R16 91H 3PMSF - 1001 Renkaat
Suomen oloihin mitään hyvää jokasään rengasta tuskin löytyy?
Kitkat ei oo hyvät koska ne menee kesässä huonoks ja on aika vetelät ajella. Noita CrossClimateita ajattelin kokeilla.
 
Kitkat ei oo hyvät koska ne menee kesässä huonoks ja on aika vetelät ajella. Noita CrossClimateita ajattelin kokeilla.
Jos keskieuroopan kitka ei käy, niin tuo CrossClimate+ on varmaan seuraava jota kannattaa kokeilla. On sillä renkaalla jotkut ajaneet talvenkin.
 
Jos keskieuroopan kitka ei käy, niin tuo CrossClimate + on varmaan seuraava jota kannattaa kokeilla. On sillä renkaalla jotkut ajaneet talvenkin.
Siis kai ne Euroopan kitkat silti kitkoja on? Eli pehmeys maksimit. En tiennyt et noita CrossClimateita on täällä kaupiteltu.
 
Siis kai ne Euroopan kitkat silti kitkoja on? Eli pehmeys maksimit. En tiennyt et noita CrossClimateita on täällä kaupiteltu.
On ne kitkoja, eli kai ne voi mennä pilalle kesäajossa? Mutta en tosiaan tiedä. KE kitkojakaan ei suomessa myydä, mutta tilattua saa.

CrossClimate+ on ainakin ihan uusi malli. Ilman plussaa sitten ehkä vuoden vanha tai vanhempi. CC+ on ympärivuotinen rengas ja pärjäsi hyvin testissä. On kumminkin kesärengas 3PMSF merkinnällä, eli talvella ajaessa saa olla aika tarkkana. On renkaassa silti kuulemma talvirenkaan ominsisuuksia mukana. Suomeen sopii sen puolesta että kesällä saa ajaa max 120km/h.

Tuossa näkyy se lumihiutaleen kuva. Jossain sitten vain M+S merkintä.
Mitä tarkoittavat M+S ja 3PMSF-merkintä? / Nokian Renkaat
 
Toissapäivänä kierrettiin Linglongin greenmaxit alle koossa 245/40 18". Hintaa kierrokselle vannetukusta tilattuna 336e rahtien kera sekä 60e alle laitettuna ja tasapainotettuna. Ei paha hinta imho. Kilsoja kertyy vähän mittariin vuodessa ja suurin osa kaupunkiajoa sekin.

Ekat tuntumat: Jämäkkä verrattuna alla olleisiin nokian hakkapeliittoihin samassa koossa. Hiljaiset.. Muuta ei osaa sanoa tähän hätään kun kilsoja alle 20 takana :D
 
On ne kitkoja, eli kai ne voi mennä pilalle kesäajossa? Mutta en tosiaan tiedä. KE kitkojakaan ei suomessa myydä, mutta tilattua saa.

CrossClimate+ on ainakin ihan uusi malli. Ilman plussaa sitten ehkä vuoden vanha tai vanhempi. CC+ on ympärivuotinen rengas ja pärjäsi hyvin testissä. On kumminkin kesärengas 3PMSF merkinnällä, eli talvella ajaessa saa olla aika tarkkana. On renkaassa silti kuulemma talvirenkaan ominsisuuksia mukana. Suomeen sopii sen puolesta että kesällä saa ajaa max 120km/h.

Tuossa näkyy se lumihiutaleen kuva. Jossain sitten vain M+S merkintä.
Mitä tarkoittavat M+S ja 3PMSF-merkintä? / Nokian Renkaat
Mitä nyt Euroopassa olen asunut niin kyllä me ihan talvirenkaat sielläkin vaihdettiin kesällä pois.. Ikinä kuullutkaan että ois pitänyt toimia toiste.
 
CC+ alla nyt vuoden. Hyvin palvellut kesärengaskauden (ja vähän päälle) lumi- ja vesisateet mukaanlukien. Talvellakin pärjää lumella, mutta jäiset kelit on tietysti liikaa. Märkäpito hyvä, vesiliirronkesto keskinkertainen. Pieni miinus hienoisesta epämääräisestä tuntumasta tiehen pienillä ohjausliikkeillä. 10tkm matkalla eturenkaista hävinnyt n. 1mm.
 
Onhan noit ihan kesärenkaitakin m+s merkinnällä ilman lumihiutaletta.

Viimeisin vastaantullut.. jotka tuli varaosa-auton mukana.
High Performance SV308 - Goodride renkaat
Goodride SP06 on myös m+s-merkitty. Piti muuten uutena lumella ihan hyvin. Hintaansa nähden olivat ihan hyvätkin ja ainakin fjordsonissa paljon paremmat kuin auton mukana tulleet Hankookit (jotka oli paineista riippuen joko lötköt tai uratutkat).
 
Mitä nyt Euroopassa olen asunut niin kyllä me ihan talvirenkaat sielläkin vaihdettiin kesällä pois.. Ikinä kuullutkaan että ois pitänyt toimia toiste.
Sitten varmaan kannattaa ostaa kesärenkaat ja laadukkaat kitkat tai nastat ihan oman valinnan mukaan.

Eurooppa kitkat on aika huono vaihtoehto, jos vertaa vaikka noihin. Ja taas eurooppa kitka on pitävämpi kuin se CC+. Jos talvella tulee oikein vähän ajoa, niin ehkä CC+ renkailla ajaisi, jos ihan pakko on :)
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
Nokian Hakkapeliitta R3 - Pohjoista mukavuutta / Nokian Renkaat
 
Sitten varmaan kannattaa ostaa kesärenkaat ja laadukkaat kitkat tai nastat ihan oman valinnan mukaan.

Eurooppa kitkat on aika huono vaihtoehto, jos vertaa vaikka noihin. Ja taas eurooppa kitka on pitävämpi kuin se CC+. Jos talvella tulee oikein vähän ajoa, niin ehkä CC+ renkailla ajaisi, jos ihan pakko on :)
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
Nokian Hakkapeliitta R3 - Pohjoista mukavuutta / Nokian Renkaat
Ajo on niin kaupunkipainotteista että nastarenkaita on vaikea perustella Allahin vuonna 2018. Jos multa kysytään niin moiset saa kieltää Kehä I sisältä. Pitää nyt harkita vielä noita kitkojakin. Se kaksi viikkoa kun on normaalina talvena "talvea", oikeat talvirenkaat on kyllä hyvät..
 
Ajo on niin kaupunkipainotteista että nastarenkaita on vaikea perustella Allahin vuonna 2018. Jos multa kysytään niin moiset saa kieltää Kehä I sisältä. Pitää nyt harkita vielä noita kitkojakin. Se kaksi viikkoa kun on normaalina talvena "talvea", oikeat talvirenkaat on kyllä hyvät..
Landsail LS388 samoin M+S merkitty.
Landsail renkaita saisi tosiaan käyttää laillisesti myös joulukuussa ja aikaisemmin helmikuussa laittaa alle, kun kerran M+S merkintä löytyy. Itsellä oli kanssa yksissä renkaissa M+S ja saattoi olla myös Nankang NS2 renkaissa, mutta on niin kauan että en varmaksi muista.

Onhan nuo Michelin CC+ vähän kalliimmat. Kalliimmat ainakin Landsailiin verrattuna.
Talveksi sitten vain jotkut sopivat kitrarenkaat, jotka ei paljon maksa nekään. Vähän vaivaa vaan renkaiden vaihtamiseen.

49€ Rengas Landsail LS388 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
67€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
91€ Rengas Michelin CrossClimate + 205/55 R16 91H 3PMSF - 1001 Renkaat

Talveksi löytyy kitkoja vaikka kuinka paljon. Nokian R3 varmasti yksi parhaista.
Renkaat 205/55 R16 talvi,talvi : alennetut hinnat, ilmainen toimitus - 1001 Renkaat
 
Mistähän tollaset sais ostettua helpoiten?




No mitähän vittua! Kiitos @heyrst mielenkiintoisesta tiedosta. En mistään tw-lukemasta ollut kuullutkaan. Osasin kyllä arvata et täällä renkaat kuluu nopeammin. Joskus lukenut lehdestä selitykseksi huonot tiet :think:

Jos nyt oikein olen käsittänyt, niin Jenkkilässä suurin osa renkaista on painotettu siihen, että kestävyys on maksimoitu, euroopassa taas yritetään maksimoida sitä pitoa ja mukavuutta. Yksi selite on myös se, että ajokilometrejä YankeeDoodlella tulee aivan helvetisti enemmän vuodessa, mutta nuo kovien ja kestävien seosten ongelmat tulee sitten nopsaan vastaan äärimmäisillä vesisateilla ja pienilläkin lumipyryillä.

Monella kotimaan autoilijalla niistä renkaista menee ensin vuodet umpeen ennenkuin pintakuvio on kadonnut (yhtenä syynä se, että talvirenkailla tulee ajettua se ~40% vuodesta).
 
Jos nyt oikein olen käsittänyt, niin Jenkkilässä suurin osa renkaista on painotettu siihen, että kestävyys on maksimoitu, euroopassa taas yritetään maksimoida sitä pitoa ja mukavuutta. Yksi selite on myös se, että ajokilometrejä YankeeDoodlella tulee aivan helvetisti enemmän vuodessa, mutta nuo kovien ja kestävien seosten ongelmat tulee sitten nopsaan vastaan äärimmäisillä vesisateilla ja pienilläkin lumipyryillä.

Monella kotimaan autoilijalla niistä renkaista menee ensin vuodet umpeen ennenkuin pintakuvio on kadonnut (yhtenä syynä se, että talvirenkailla tulee ajettua se ~40% vuodesta).
Joo jenkkien ajoprofiili ja olosuhteet toki erilaiset.

Oon mä ajanut renkaat ihan sileäksi. Jos en aja ulos talvikelissä nii ei paljoa pelota pari vesisadetta kesällä. Kyllä talvirenkaat on jopa täällä rannalla monella vielä alla. Eli about 50% tulee täyteen.
 
Mulle ainakin se on ihan mukavuustekijä että sateella ei vetele oikeasti märällä tiellä niin pirusti kun on kunnon kumit alla. Ei pelkäämisestä tai osaamisesta. Sama juttu talvirenkaiden kanssa.. Hyvillä vaan on mukavempi ajaa kun pitoa on. Joskus ollu kyl sellasia silestoneja alla että kaupunkinopeuksissa piti kattoa mistä ajaa kun urissa on vettä, ja aina kun osui uraan niin heitteli sivulle. Ihan perseestä.
 
Missähän laboratorio olosuhteissa tuo 60k mailia on olevinaan tykitettyo_O piti oikein tarkistaa kirjanpidoista paljon tuli viime vuodelle työmatka ajoa = 66256km. Ei ollut nankangeista edes viiruja jäljellä eturenkaissa, mene ja tiedä sitten.

Se että joku miseliini tai nokiaani kestäisi 'halparenkaita' pidempään on oman kokemukseni mukaan täyttä kukkua.
Mistähän tollaset sais ostettua helpoiten?




No mitähän vittua! Kiitos @heyrst mielenkiintoisesta tiedosta. En mistään tw-lukemasta ollut kuullutkaan. Osasin kyllä arvata et täällä renkaat kuluu nopeammin. Joskus lukenut lehdestä selitykseksi huonot tiet :think:
Kestävyys riippuu myös siitä mitkä renkaat valitsee. Kahdessa autossa ollut Energy Saver ja eihän nuo meinaa kulua. Ilmeisesti kumikin kovettuu ja siksi ei kulu.

84€ Rengas Michelin Energy Saver + 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

Referenssi kulutuskestävyydessä
Keskimäärin +6 300 km pidempi kestoikä verrattuna kilpailijoihin(1)
Tutustu MICHELIN Energy Saver + on www.michelin.fi

Nuo luultavasti kuluu vähän nopeammin, mutta muuten paremmat.
85€ Rengas Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

Nuo sitten jo aivan huippu renkaat.
96€ Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 91W MFS - 1001 Renkaat
 
Kestävyys riippuu myös siitä mitkä renkaat valitsee. Kahdessa autossa ollut Energy Saver ja eihän nuo meinaa kulua. Ilmeisesti kumikin kovettuu ja siksi ei kulu.

84€ Rengas Michelin Energy Saver + 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat


Tutustu MICHELIN Energy Saver + on www.michelin.fi

Nuo luultavasti kuluu vähän nopeammin, mutta muuten paremmat.
85€ Rengas Michelin Primacy 4 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

Nuo sitten jo aivan huippu renkaat.
96€ Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 91W MFS - 1001 Renkaat
Tulin johtopäätökseen että Michelin taitaa olla näissä asioissa varteenotettava merkki
 
Eipä noi Primacyt kovin kummoisesti tunnu kestävän, max kolme kesää vuosittaisella 25tkm ajosuoritteella. Energy Saverit taas oli jopa liiankin kestävät kun ei sitä ulinaa olis jaksanu kuunnella kesä toisensa jälkeen.
 
Eipä noi Primacyt kovin kummoisesti tunnu kestävän, max kolme kesää vuosittaisella 25tkm ajosuoritteella. Energy Saverit taas oli jopa liiankin kestävät kun ei sitä ulinaa olis jaksanu kuunnella kesä toisensa jälkeen.
Jep, huonot renkaat nuo Michelin Energy Saverit. Ennemmin Goodyear tai vaikka Landsail.
 
Ostin perseeenliikuttimeen Efficient Grip Performancet 14'' koossa. Vierintävastus on pieni ja niiden pitäisi olla kaikilta ominaisuuksiltaan kärkikastia. Tuossa koossa sama ostaa hyvät merkkirenkaat kuin keskikastin halpisrenkaat.
 
Ostin perseeenliikuttimeen Efficient Grip Performancet 14'' koossa. Vierintävastus on pieni ja niiden pitäisi olla kaikilta ominaisuuksiltaan kärkikastia. Tuossa koossa sama ostaa hyvät merkkirenkaat kuin keskikastin halpisrenkaat.
2000 km:n jälkeen en vielä ole kovin vakuuttunut tuosta vierintävastuksesta, kun vertaa nastallisiin. Osasyynä tosin voi olla alkuinnon aiheuttama nilkan asento, kun on aiempaa hieman kulkevampi koppimopo alla. Pitoon on kyllä voinut olla oikein tyytyväinen.
 
2000 km:n jälkeen en vielä ole kovin vakuuttunut tuosta vierintävastuksesta, kun vertaa nastallisiin. Osasyynä tosin voi olla alkuinnon aiheuttama nilkan asento, kun on aiempaa hieman kulkevampi koppimopo alla. Pitoon on kyllä voinut olla oikein tyytyväinen.
Ainakin testien mukaan on pieni vierintävastus.
 
Ostin perseeenliikuttimeen Efficient Grip Performancet 14'' koossa. Vierintävastus on pieni ja niiden pitäisi olla kaikilta ominaisuuksiltaan kärkikastia. Tuossa koossa sama ostaa hyvät merkkirenkaat kuin keskikastin halpisrenkaat.
Nuo Goodyear renkaat itsekin ostaisin. Ainakin jos koko on vaikka 195/65 15 tai 205/55 16.

Aivan halvimmasta päästä on Linglong GreenMax. Isommissa renkaissa hintaeroa tulee jo vähän tuntuvammin. Oman harkinnan mukaan sitten vaikka Goodyear tai joku halvempi kiina rengas. Vertasin oman auton eri kokoja ja luultavasti joku Landsail tai vastaava olisi oma valinta, ihan hinnan takia.

61€ Rengas Landsail LS388 205/60 R16 92H - 1001 Renkaat
64€ Rengas Landsail LS588 UHP 225/50 ZR17 98W XL - 1001 Renkaat
84€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/40 ZR18 97W XL - 1001 Renkaat
79€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/35 ZR19 97W XL - 1001 Renkaat
107€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/30 ZR20 97W XL - 1001 Renkaat

166€ Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/35 R19 93Y XL, MFS - 1001 Renkaat
72€ Rengas Linglong GreenMAX 245/35 R19 93Y XL - 1001 Renkaat

Joku on jopa Teslaan laittanut Landsail 588 UHP renkaat :) Ilmeisesti vierintävastus on noissakin ihan hyvä. Eli ilmeisesti sähkön kulutus oli laskenut vähän alkuperäisiin renksiin verrattuna. Teslassa on vähän korkeampi rengas. Tuossa pienin tuumakoko ja leveys:
Rengas Landsail LS588 UHP 245/45 ZR19 102Y XL - 1001 Renkaat

Edit: Googlasin että Peugeot 407:aan mahtuisi nuokin.
95€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/35 ZR20 95W XL - 1001 Renkaat
200€ Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/35 R20 95Y XL, (*), MFS, MOE, RSC - 1001 Renkaat
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Goodyear renkaat itsekin ostaisin. Ainakin jos koko on vaikka 195/65 15 tai 205/55 16.

Aivan halvimmasta päästä on Linglong GreenMax. Isommissa renkaissa hintaeroa tulee jo vähän tuntuvammin. Oman harkinnan mukaan sitten vaikka Goodyear tai joku halvempi kiina rengas. Vertasin oman auton eri kokoja ja luultavasti joku Landsail tai vastaava olisi oma valinta, ihan hinnan takia.

61€ Rengas Landsail LS388 205/60 R16 92H - 1001 Renkaat
64€ Rengas Landsail LS588 UHP 225/50 ZR17 98W XL - 1001 Renkaat
84€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/40 ZR18 97W XL - 1001 Renkaat
79€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/35 ZR19 97W XL - 1001 Renkaat
107€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/30 ZR20 97W XL - 1001 Renkaat

166€ Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/35 R19 93Y XL, MFS - 1001 Renkaat
72€ Rengas Linglong GreenMAX 245/35 R19 93Y XL - 1001 Renkaat

Joku on jopa Teslaan laittanut Landsail 588 UHP renkaat :) Ilmeisesti vierintävastus on noissakin ihan hyvä. Eli ilmeisesti sähkön kulutus oli laskenut vähän alkuperäisiin renksiin verrattuna. Teslassa on vähän korkeampi rengas. Tuossa pienin tuumakoko ja leveys:
Rengas Landsail LS588 UHP 245/45 ZR19 102Y XL - 1001 Renkaat

Edit: Googlasin että Peugeot 407:aan mahtuisi nuokin.
95€ Rengas Landsail LS588 UHP 245/35 ZR20 95W XL - 1001 Renkaat
200€ Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/35 R20 95Y XL, (*), MFS, MOE, RSC - 1001 Renkaat

Nuo linglongin greenmaxit on ihan ok renkaat, nykyisen auton mukana tuli satsi niitä 225/45 R17 koossa. Eivät ole rungoiltaan hirmu löysät, ihan ok hiljaiset ym. ym., halpa ja ihan käyttökelpoinen rengas johonkin laiskaan perus käyttöpeliin.
Eivät nuo todellakaan mitään oikeita sporttirenkaita muistuta jos alkaa mutkiin vähän reippaammin ajelemaan. Kovaa kurvaillessa ohjaustunto on aika etäinen ja kyllä se pitokin jossain kohtaa loppuu melkoisen ulvonnan saattelemana.
 
Jep, huonot renkaat nuo Michelin Energy Saverit. Ennemmin Goodyear tai vaikka Landsail.

Itse taas olin hyvin tyytyväinen, kun kierroksen tuollaisia kulutin. En muista ulinaa, ajettavuus ok ja kestivät todella hyvin, pari viimeistä milliä ei tahtonut normaali ajossa kulua ollenkaan. :D

Kyllä näillä ajaessa lompakkoa säästää.
 
Ainakin testien mukaan on pieni vierintävastus.
Niin on, ja se oli itelläkin yhtenä valintaperusteena. Pitäs malttaa jossain välissä kokeilla hiukan kevyempiä kiihdytyksiä tankillisen verran.

Ei noihin voi kyllä olla kuin tyytyväinen.
 
Nuo linglongin greenmaxit on ihan ok renkaat, nykyisen auton mukana tuli satsi niitä 225/45 R17 koossa. Eivät ole rungoiltaan hirmu löysät, ihan ok hiljaiset ym. ym., halpa ja ihan käyttökelpoinen rengas johonkin laiskaan perus käyttöpeliin.
Eivät nuo todellakaan mitään oikeita sporttirenkaita muistuta jos alkaa mutkiin vähän reippaammin ajelemaan. Kovaa kurvaillessa ohjaustunto on aika etäinen ja kyllä se pitokin jossain kohtaa loppuu melkoisen ulvonnan saattelemana.
Itselläkin oli aikoinaan Opel Vectrassa aivan uudet Nankang NS-2 renkaat ja uudet vanteet. Oli tosi halvat. Ei ollut renkaista mitään valitettavaa ja pari kesää taisin ajaa ja sitten vaihdoin autoa vähän uudempaan. Koko taisi olla 215/45 17. Uudella asfaltilla renkaat oli ihan äänettömät oikeastaan, mutta niin varmaan kaikki on.

Hintahan noissa on melkein sama. Nankang sarja 16€ kalliimpi. Kallein taas 124€ kalliimpi.
62€ Rengas Nankang NS-2 225/45 R17 94V XL - 1001 Renkaat
58€ Rengas Landsail LS388 225/45 ZR17 94W XL - 1001 Renkaat
58€ Rengas Linglong GreenMAX 225/45 R17 94W XL - 1001 Renkaat
89€ Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 225/45 R17 94W XL, MFS - 1001 Renkaat

Itse taas olin hyvin tyytyväinen, kun kierroksen tuollaisia kulutin. En muista ulinaa, ajettavuus ok ja kestivät todella hyvin, pari viimeistä milliä ei tahtonut normaali ajossa kulua ollenkaan. :D

Kyllä näillä ajaessa lompakkoa säästää.
Michelin energy saver+ ei omasta mielestä ole kumminkaan hintansa arvoinen. Eihän ne viimeiset millit tosiaan meinaa kulua ollenkaan :D Jännä juttu. Vähän äänekkäät on Peugeot 407 alla, kun renkaat on jo vanhat. Kaupunkiajossa melu ei sentään kuulu ollenkaan.

Noista kahdesta suositus noille halvemmille. Jos tosi paljon ajaa, niin ehkä ES+ menettelee silloin. Ja riippuu myös toki rengaskoosta tuo hintaero.
112€ Rengas Michelin Energy Saver + 205/60 R16 96V XL - 1001 Renkaat
61€ Rengas Landsail LS388 205/60 R16 92H - 1001 Renkaat
 
Nuo linglongin greenmaxit on ihan ok renkaat, nykyisen auton mukana tuli satsi niitä 225/45 R17 koossa. Eivät ole rungoiltaan hirmu löysät, ihan ok hiljaiset ym. ym., halpa ja ihan käyttökelpoinen rengas johonkin laiskaan perus käyttöpeliin.
Eivät nuo todellakaan mitään oikeita sporttirenkaita muistuta jos alkaa mutkiin vähän reippaammin ajelemaan. Kovaa kurvaillessa ohjaustunto on aika etäinen ja kyllä se pitokin jossain kohtaa loppuu melkoisen ulvonnan saattelemana.

Greenmaxit on ihan hyvän tuntuiset renkaat perusautoon. Onneksi tosiaan eivät ole ikävästi uriin tarraavat "sporttiset". Ei valittamista. Ei muuten ollut viime talvena valittamista Linglongin nastoissakaan.

Greenmaxeissa taisi olla treadwear luku 400.
 
Tulipa tilattua tutun pajan kautta molempiin perheen autoihin Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3:t koossa 225/40R18. Hintaa 105e per rengas. Mielestäni erittäin hyvä hinta kärkiluokan kumeista. Eipä ne nimekkäimmätkään aasian valmistajat olisi olleet merkittävästi halvempia. Ja kaikista halvimpia ei edes viitsi laittaa alle kun on turvallisuus kyseessä.

Ensimmäinen reaktio: näähän on kapeammat kuin Continentalin Sportcontactit. Ihan silminnähden. 8" vanteella on nyt venytetyn näköiset mitä aiemmin ei ollut. Olisi voinut ottaa 235:t ihan huoletta.

Toinen reaktio: pitoa on ihan järjettömästi. Pitää 300 heppaista etuvetoa sutimatta kiinni tiessä eikä tartte himmata motarin ramppeihin. Rengasmelu yllätti, kovaääniset on. Mahtaa liittyä siihen että mainostettiin hyvällä kulutuskestävyydellä?

Lopputulos: Näillä mennään nyt, ekan 100km jälkeen rengasmelukin vähän vaimeni ettei enää häiritse läheskään niin paljoa. Täytyy myöntää, että olikohan sittenkään 100 euron arvoista jättää Pilot Sport 4:t tilaamatta... pelkästään ulkonäön takia. Tosi kapeat ovat nämä spekseihin nähden. Mutta pito on huikea 11/10.
 
Peugeot 207:ään pitäisi uudet kesärenkaat ostaa joko koossa 205/55R16 tai 205/60R16. Landsail LS388 olisi vajaa 50 €/kpl koossa 205/55R16 ja taidan päätyä siihen. Ajan pääasiassa maantieajoa ja tärkein kriteeri on mahdollisimman halvat käyttökulut eli pieni vierintävastus, kestävä rengas ja halpa hinta. Tuo LS388 olisi varmaan ihan kompromissi. Saa toki ehdottaa muitakin.
 
Peugeot 207:ään pitäisi uudet kesärenkaat ostaa joko koossa 205/55R16 tai 205/60R16. Landsail LS388 olisi vajaa 50 €/kpl koossa 205/55R16 ja taidan päätyä siihen. Ajan pääasiassa maantieajoa ja tärkein kriteeri on mahdollisimman halvat käyttökulut eli pieni vierintävastus, kestävä rengas ja halpa hinta. Tuo LS388 olisi varmaan ihan kompromissi. Saa toki ehdottaa muitakin.

Varmaan ihan hyvät nuo LS388. Kuten on nuo Linglong Greenmaxkin. Kumpi lienee kestävämpi. Jos mukavuus ja hiljaisuus on tärkeää, niin ota noista vaihtoehdoistasi kuitenkin tuo korkeampi profiili. Kauheassa kunnossa tiet nykyään ja korkeampi on mukavampi.
 
Ensimmäinen reaktio: näähän on kapeammat kuin Continentalin Sportcontactit. Ihan silminnähden. 8" vanteella on nyt venytetyn näköiset mitä aiemmin ei ollut. Olisi voinut ottaa 235:t ihan huoletta.

Toinen reaktio: pitoa on ihan järjettömästi. Pitää 300 heppaista etuvetoa sutimatta kiinni tiessä eikä tartte himmata motarin ramppeihin. Rengasmelu yllätti, kovaääniset on. Mahtaa liittyä siihen että mainostettiin hyvällä kulutuskestävyydellä?

Lopputulos: Näillä mennään nyt, ekan 100km jälkeen rengasmelukin vähän vaimeni ettei enää häiritse läheskään niin paljoa. Täytyy myöntää, että olikohan sittenkään 100 euron arvoista jättää Pilot Sport 4:t tilaamatta... pelkästään ulkonäön takia. Tosi kapeat ovat nämä spekseihin nähden. Mutta pito on huikea 11/10.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 on varmasti tosi hyvä rengas. Mutta katsoin että hinta pompaa tuossa 235 koossa jo yli Pilot Sport 4 renkaiden. Samapa tuo kun hyvät renkaat ostit :) Renkaiden ulkonäkö näyttää minusta melkein samalta.

144€ Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 235/40 R18 95Y XL, MFS - 1001 Renkaat
122€ Rengas Michelin Pilot Sport 4 225/40 ZR18 92Y XL, MFS - 1001 Renkaat

Toisaalta itse en varmaankaan osaisi nähdä noissa kiina renkaissakaan mitään ulkonäön puutetta. Neljä uraa ja jotain pientä eroa kulutuspinnassa.
63€ Rengas Landsail LS588 UHP 235/40 ZR18 95W XL - 1001 Renkaat
$_86 (1).JPG

Peugeot 207:ään pitäisi uudet kesärenkaat ostaa joko koossa 205/55R16 tai 205/60R16. Landsail LS388 olisi vajaa 50 €/kpl koossa 205/55R16 ja taidan päätyä siihen. Ajan pääasiassa maantieajoa ja tärkein kriteeri on mahdollisimman halvat käyttökulut eli pieni vierintävastus, kestävä rengas ja halpa hinta. Tuo LS388 olisi varmaan ihan kompromissi. Saa toki ehdottaa muitakin.
Aika isot renkaat noin pieneen autoon. Katsoin että 205/55 16 ja 195/55 16 sopisi, mutta voi olla eri malli. Luulisin että tuo 205/55 16 olisi juuri sopiva koko 207:aan, jos keristeriotteessa niin lukee.
 
Toisaalta itse en varmaankaan osaisi nähdä noissa kiina renkaissakaan mitään ulkonäön puutetta. Neljä uraa ja jotain pientä eroa kulutuspinnassa.
Kiinalaiset ovat kovia kopioimaan kaikkea. Olennaista on kuitenkin ymmärtää, että eivät ne renkaat ominaisuudet siitä kuviosta tule. Toki kuviollakin on merkitystä, mutta vähemmän kuin moni luulee.

Esson baarissa aina joristaan, että "myyjä sanoi, että ovat tosi hyvät kumit misukan kuviolla, mutta ei maksa kuin kolmasosan..." :D
 
Kyllähän se toki säästää kannattaa kunhan ei turvallisuudesta tingi. Tosi harva ajaa pidon äärirajoilla joten useimmat eivät edes tunnista eroja renkaissa. Niiden merkittävyys tulee ilmi vasta ääritilanteessa ja silloin varmasti vituttaa jos tuli valittua kiinalaiset hapankorput. Normiajossa niilläkin pärjää ihan hyvin.
Normiajossa pärjää, mutta riittää, että 1/10000 ajokerroista tulee ääritilanne vastaan, jolloin renkailla voi olla ratkaiseva merkitys. Auto Bildin 5/2018 jarrutusmatkan vertailussa esim. landsailit L388 eivät päässeet 20 parhaan joukkoon, vaan sijalla 33/51.
 
Kiinalaiset ovat kovia kopioimaan kaikkea. Olennaista on kuitenkin ymmärtää, että eivät ne renkaat ominaisuudet siitä kuviosta tule. Toki kuviollakin on merkitystä, mutta vähemmän kuin moni luulee.

Tässä tapauksessa voi melkein suoraan sanoa, että sillä kuviolla ei ole mitään merkitystä. Eikä varsinkaan sillä, että näyttää omaan silmään suunnilleen samalta.

Normiajossa pärjää, mutta riittää, että 1/10000 ajokerroista tulee ääritilanne vastaan, jolloin renkailla voi olla ratkaiseva merkitys. Auto Bildin 5/2018 jarrutusmatkan vertailussa esim. landsailit L388 eivät päässeet 20 parhaan joukkoon, vaan sijalla 33/51.

Turvallisuus on pieni mutta tärkeä osa. Mun silmään vielä suurempi juttu on se, että haluan renkaat joilla on hyvä ajaa.
 
Normiajossa pärjää, mutta riittää, että 1/10000 ajokerroista tulee ääritilanne vastaan, jolloin renkailla voi olla ratkaiseva merkitys. Auto Bildin 5/2018 jarrutusmatkan vertailussa esim. landsailit L388 eivät päässeet 20 parhaan joukkoon, vaan sijalla 33/51.
Sepä se. Kun arkiajossa riittää normirenkaat niin eipä sitä kovin helposti tule mietittyä eroja renkaiden välille. Vaikka todellisuudessa ero voi olla ratkaiseva.
 
Raporttia Continental PremiumContact6 koossa 205/45/17.

Ostin siis nämä edellisten GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2 korvaajaksi jotka tullessaan viidenteen kesäänsä olivat kovettuneet niin että korvat huusivat uusia renkaita. Pintaa ex GY:ssä olisi vielä ollut 3-4mm jäljellä.

Edellisen kerran Contin kesärenkaita omissa autoissa on ollut yli 15v sitten, ja en tiedä miksi tuntien tutkimuksen jälkeen valitsin juuri tuon setin. Hinta, ominaisuudet tai jotain ja jotain.

No nyt ne on ollut alla reilun viikon:
1) Alhainen vierintävastus. Tiedän että nyt laitan heti erittäin kovan argumentin kärkeen, mutta ajelen Kehä ykköstä päivittäin jolta löytyy eräs alamäki minkä juurella on telkänpönttö, eli sellainen harmaa tolppa mikä kerää rahaa yhteiseen kassaan, ja minkä läheisyydessä navigaattori alkaa piipata. Ajan aina samaa nopeutta ja kun piippaa niin nostan jalan kaasulta ja pysäytän vakionopeussäätimen. Kuinka ollakkaan näillä gummeilla joudun painamaan jarrua tai vaihtamaan pienemmälle jotta tämä telkänpönttö pysyy tyytyväisenä. Tämän pitäisi tietää hyvää kulutuksessa.
2) Rengasmelu keskitasoa. Ex-GY oli kyllä ennen kovettumistaa hiljaisempi, aina ja joka tilanteessa.
3) Conti vaatii säätöä (siedettävään) melutasoon.
Step 1: Laske paineet auton suositeltuun tasoon. Rengasliikkeet aina lataa painetta jotain 2.5 - 3 barin väliltä mikä on ihan fine jossain viitossarjan bemarissa tai ässä mersussa kun äänieristys on luokkaa 6/5. Omassa pirssissä suosituspaine on 2.4bar ja sillä rengasmelu väheneekin.
Step 2: Älä mene uriin, tässä rengaassa on jämäkkä runko joka ei vaan tykkää suomalaisen alkuasukkaan nastoilla raiskaamasta urasta. Jos jostain löytää uutta asfalttia niin silloin mitään huomautettavaa melusta ei ole (oispa saksassa).
Step 3: Kelit lämpenee, tämä rengas hiljenee. Contia on aikanaan kritisoitu huonosta kulutuskestävyydestä ja joidenkin testien mukaan tässä renkaassa se on korjattu. En kommentoi sitä. Kumi vaikuttaa suhteellisen kovahkolta ja alle 7 asteen lämpötilassa se ei ainakaan hiljene.​
4) Ajo-ominaisuudet kuivalla. Nämä ovat kolmannet gummit tässä kokoluokassa samassa autossa. Ja kyllä Contit ovat kevyesti parhaat. Ohjaus on kevyt kääntää paikallaan mikä vahvistaisi käsitystä kovahkosta kumimateriaalista. Teiden urat eivät tunnu käytännössä yhtään. Ohjaustuntuma on välitön, melkein tekisi mieli verrata näitä tuntumaltaan semislikseihin (kuten pilot sport cup) - niin välitön se on, luokkaa ellei kahta parempi kuin ex GY Eagle. Kun pito katoaa se tapahtuu erittäin luontevasti ja lineaarisesti.

Märällä en ole vielä vielä päässyt ajamaan, mutta testien mukaan sekin osasto pitäisi olla kunnossa. Ja jos rehellisiä ollaan niin mulle on aivan sama alkaako vesiliirto 100kmh vai 105 kmh.

Suositus siis PremiumContact6:lle jos eniten arvostaa ajo-ominaisuuksia, lievä miinus mahdollisesta rengasmelusta. En ihmettele että tämä on testien kärjessä kauttaaltaan.
 
Ensimmäinen reaktio: näähän on kapeammat kuin Continentalin Sportcontactit. Ihan silminnähden. 8" vanteella on nyt venytetyn näköiset mitä aiemmin ei ollut. Olisi voinut ottaa 235:t ihan huoletta.

Toinen reaktio: pitoa on ihan järjettömästi. Pitää 300 heppaista etuvetoa sutimatta kiinni tiessä eikä tartte himmata motarin ramppeihin. Rengasmelu yllätti, kovaääniset on. Mahtaa liittyä siihen että mainostettiin hyvällä kulutuskestävyydellä?

Lopputulos: Näillä mennään nyt, ekan 100km jälkeen rengasmelukin vähän vaimeni ettei enää häiritse läheskään niin paljoa. Täytyy myöntää, että olikohan sittenkään 100 euron arvoista jättää Pilot Sport 4:t tilaamatta... pelkästään ulkonäön takia. Tosi kapeat ovat nämä spekseihin nähden. Mutta pito on huikea 11/10.

Ostin samassa koossa samat kumit entiseen 2.8 v(r)6 4motion nelosgolffiin, melua lukuunottamatta ihan sairaan hyvät renkaat. Painavasta keulasta huolimatta eivät sortaneet koskaan alle ja aliohjaamaankaan en saanut ikinä vaikka vähän tuli tahallaan yritettyäkin.
Olivat muuten juuri 8" leveillä vanteillakin, mielestäni istuivat oikein hyvin:
Rengastus1.png

Rengastus2.png
 
Peugeot 207:ään pitäisi uudet kesärenkaat ostaa joko koossa 205/55R16 tai 205/60R16. Landsail LS388 olisi vajaa 50 €/kpl koossa 205/55R16 ja taidan päätyä siihen. Ajan pääasiassa maantieajoa ja tärkein kriteeri on mahdollisimman halvat käyttökulut eli pieni vierintävastus, kestävä rengas ja halpa hinta. Tuo LS388 olisi varmaan ihan kompromissi. Saa toki ehdottaa muitakin.

50 e kipaleelta (siis.. irtona vai vannetöineen?) on mielestäni suht kallis hinta yleisen koon kiinanrenkaasta, ihan siis verrokkina (lähes) samaan hintaan saa Falkenin ZE310, Uniroyalin RainSportia, Barumin Bravurista, Yokohaman Blue-earthia, Firestonen Roadhawkia, Hankookin K125sta yms.

Eri asia jos tuo 200e sarjalta on läheisessä rengasliikkeessä ja sisältää vanteelleheiton, mutta jos tulee rahteja ja rengastöitä, niin mikäjottei parempaa gummia.. tai siis, ei kompromissia noin yleisessä koossa, en osaa Landsaileista sanoa, mutta veikkaisin että vesipito ei ole ainakaan kuluneena noissa kovin kummoinen vrt. suurin osa A-vesipidon tuotteista.

Yokohama henkilöauton kesärengas 205/55R16 BLUEARTH-A AE-50 91V UHP

FALKEN henkilöauton kesärengas 205/55 R16 ZE310 91 V 91V - renkaat365.fi

Hankook henkilöauton kesärengas 205/55 R16 K125 91 H - renkaat365.fi
 
Tuli laitettua alle Continental ContiPremiumContact 5 koossa 205/60R16. Löysin nämä viimesyksynä tarjouksesta 85 e/kpl (irtona), joten hinta oli laatuun nähden kohdallaan :) Kevään ensimmäisten ajotuntumien mukaan todella tasapainoinen rengas suorituskyvyltään: ajotuntuma säilyy vakaana oli sitten kuiva- tai sadekeli. Toki noiden treadwear-lukema on keskivertoa pienempi 280, mutta se oli odottettavissa koska Conti5:sta on kritisoitu aiemminkin nopeahkosta kulumisesta. Silti hyvältä renkaalta vaikuttaa :)
 
50 e kipaleelta (siis.. irtona vai vannetöineen?) on mielestäni suht kallis hinta yleisen koon kiinanrenkaasta, ihan siis verrokkina (lähes) samaan hintaan saa Falkenin ZE310, Uniroyalin RainSportia, Barumin Bravurista, Yokohaman Blue-earthia, Firestonen Roadhawkia, Hankookin K125sta yms.

Eri asia jos tuo 200e sarjalta on läheisessä rengasliikkeessä ja sisältää vanteelleheiton, mutta jos tulee rahteja ja rengastöitä, niin mikäjottei parempaa gummia.. tai siis, ei kompromissia noin yleisessä koossa, en osaa Landsaileista sanoa, mutta veikkaisin että vesipito ei ole ainakaan kuluneena noissa kovin kummoinen vrt. suurin osa A-vesipidon tuotteista.

Yokohama henkilöauton kesärengas 205/55R16 BLUEARTH-A AE-50 91V UHP

FALKEN henkilöauton kesärengas 205/55 R16 ZE310 91 V 91V - renkaat365.fi

Hankook henkilöauton kesärengas 205/55 R16 K125 91 H - renkaat365.fi
Nuo on jo lähes 40 euroa kalliimmat kuin Landsailit ja noissa vierintävastus on C, kun taas Landsailissa B. Siitä tulee polttoaineenkulutuseroa kymmeniä litroja renkaan eliniän aikana. Landsailin märkäpitoa myös kehutaan ja se on B eli ei paljon noita toisia renkaita huonompi. Landsailin kulutuskestävyyskin pitäisi olla hyvä.
Michelinin EnergySaver+ olisi päälle laitettuna luokkaa 350 euroa eli 100 euroa enemmän kuin Landsailit. Noiden kulutuskesto pitäisi olla todella hyvä, mutta ovat kuulemma äänekkäitä vanhetessaan. Pitää tuotakin miettiä.
 
Nuo on jo lähes 40 euroa kalliimmat kuin Landsailit ja noissa vierintävastus on C, kun taas Landsailissa B. Siitä tulee polttoaineenkulutuseroa kymmeniä litroja renkaan eliniän aikana. Landsailin märkäpitoa myös kehutaan ja se on B eli ei paljon noita toisia renkaita huonompi. Landsailin kulutuskestävyyskin pitäisi olla hyvä.
Michelinin EnergySaver+ olisi päälle laitettuna luokkaa 350 euroa eli 100 euroa enemmän kuin Landsailit. Noiden kulutuskesto pitäisi olla todella hyvä, mutta ovat kuulemma äänekkäitä vanhetessaan. Pitää tuotakin miettiä.

Niin, tuota, kuten et sanonut että oliko 50 euroon kappaleelta rahtikuluja, alleheittoa, yms. vai ei.. Ja jos Autobildin testissä Landsailit olivat jarrutustestissä sijalla 33/51, kuten yllä mainittiin, niin "B eli ei paljon noita toisia renkaita huonompi". Vai olisiko niissä sittenkin eroja?

Tuulilasissa testattiin Laufenn - nimistä Hankookin kakkosmerkkiä, joka oli märkäpitoluokitukseltaan C, tehtaan mukaan. Tulos?
Tuulilasin kesärengasvertailu - älä sorru halpisrenkaaseen!

"Testimme osoitti, että ryhmän renkaiden välillä on huimia eroja. Järkyttävin tulos tuli sadekelin jarrutuskokeessa, jossa auto pyritään pysäyttämään mahdollisimman nopeasti 80 km/h -nopeudesta.

Tämän kokeen paras oli Continetal-verrokkirengas ja kehnoin Laufenn. Samassa ajassa jossa Continetal on jo pysähtynyt, Laufenilla on vauhtia vielä 50,1 km/h! Continental pysähtyy 36,3 metrin matkalla, mutta Laufenn vaatii 48,5 metriä seisahtuakseen.

Neljän renkaan sarja testiimme hankittuja Laufenn-renkaita maksoi 249,20 euroa. Neljä Continentalia irtosi 298 eurolla. Kun pitää mielessä edellä kerrotun jarrutuskokeen tuloksen, tuo noin 50 euron säästö tuntuu peräti järjettömältä."

Eli jos niin paljon huolehdit ~50 euron säästöstä (plus mahdolliset polttoainekulut - josta on vain arvio C>B luokkien välillä vierintävastuksessa), niin mikäs siinä. Itseäni kiinnostaa huomattavasti enemmän se auton käyttäytyminen vesikelillä, erityisesti jos/kun rengas alkaa olemaan hieman kulunut..

Ei sillä, ymmärrän täysin miksi Kiinalaisia renkaita ostetaan, itsellekkin meni ensimmäistä kertaa ikinä Landsailit eteen alle, koska hinta 225/45R17 oli naurettavat 45 euroa kappaleelta. Jos ne kestää edes kesän, pari ennen vaihtoa täyteen uuteen satsiin, niin ne on hintansa arvoiset. Olettaen ettei ole vesikelillä aivan paskat. En vaan ymmärrä miksi niitä pitäisi harkita tuossa 205/55R16 luokassa, jossa on kymmeniä parempia renkaita ~50 euron sarjaerolla.

PS. Ketjussa aikaisemminkin puhuttu Energy Saverista. Paska sadekelillä, oli pintaa kuinka paljon vaan, äänekäs ja rengas ei yksinkertaisesti kulu vanhempana, joka tekee noista jopa keskiverto Kiinangummia huonommat!
 
PS. Ketjussa aikaisemminkin puhuttu Energy Saverista. Paska sadekelillä, oli pintaa kuinka paljon vaan, äänekäs ja rengas ei yksinkertaisesti kulu vanhempana, joka tekee noista jopa keskiverto Kiinangummia huonommat!
Kukaan ei ole perustellut huonoutta sadekelillä, minä en huomannut mitään erikoista, vaikka renkailla oli ikää 19 vuotta, tosin tämän vuosituhannen renkaista en tiedä.
 
Äänekkääksi EnergySaveria voi sanoa, mutta en mä kyllä allekirjoita tuota sadekelin huonoutta. Kuluneenakaan eivät olleet mitenkään erityisen herkkiä lähtemään liitoon reilummalla vesimäärällä. Perusrengas. Ostaisinko ensiasennuskumien tilalle samanlaiset uudet? Todennäköisesti en, kun parempiakin vaihtoehtoja on tarjolla.
 
Pystyykö tuota täällä mainostettua autobildin testiä lukemaan kokonaisuudessaan jostakin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 616
Viestejä
4 552 388
Jäsenet
75 032
Uusin jäsen
Lepummi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom