Tiedä sitten mitä helkkarin autoja tai liioittelua täällä harrastetaan. Kitkat alla ja nämä 16 asteen kelit auringossa huidellen mittari 20, niin erään kiihdyttäjä kikkailijan ohitukses tympääntyneenä käytiin 140 ylinopeudessa eli 220 vauhdissa kitkoilla ilman mitään draamaa. Auto istu ties ihan yhtälail kuin 80 vauhdissa. Paljonko sitä ylinopeutta pitää olla ohitukses että kitkat niin löysät et kuskillakin löysät housussa.
Eli ajelit moottoritiellä, jossa ei ole mitään syytä palata omalle kaistalle jos vierellä kiihdytellään. Tokihan se kitka varmaan suoraan kulkee. Ominaisuudet tulevat esiin siinä vaiheessa, kun pitäisi vaihtaa suuntaa tai jarruttaa.
Luullakseni löysin nyt tuon TM-testin: 5/2014. Testissä on ollut verrokkina Continentalin TS850, joka on Keski-Euroopan "kitkarengas" ja Michelin X-Ice, joka on oikea kitkarengas. Continental oli 5. paras vesiliirrossa tuloksella 80,8 km/h. Parhaalla kesärenkaalla 84 ja toiseksi huonoimmalla 78, eli erot eivät olleet kummoisia. Michelinin tulos olikin sitten 69,5 km/h.
Jarrutuksissa sitten tuo Continental olikin häntäpäässä Michelinin kanssa. Märällä 80 km/h jarrutuksessa kesärenkaiden jarrutusmatkat huonointa lukuunottamatta olivat 29-32 metriä kun Contilla tulos oli 34,5 ja Michelinillä 44 metriä. Kuivalla 100 km/h vauhdista Continental hävisi huonoimmallekin kesärenkaalle 45 metrin jarrutusmatkalla, Michelinin tulos oli 48. Parhaalla renkaalla matka oli 37,5 metriä. Samoin ajo-ominaisuuksissa märällä se voitti vain kaksi huonointa kesärengasta ja kuivalla huonoimman.
Sama Continental on ollut verrokkina myös talvirengastestissä numerossa 17/2016. Jarrutusmatka jäällä rapeat 78 metriä ollen 22 metriä pidempi kuin parhaalla kitkalla ja 8 metriä pidempi kuin huonoimmallakaan (ja melkein tuplat verrattuna parhaan nastan tulokseen 40 metriä). Lumella jarrutusmatka oli 60 metriä, kun huonoin kitka pysähtyi 56 metrissä, paras kitka 52 metrissä ja paras nasta 49,5 metrissä. Myös käsittelykokeissa Conti jäi viimeiseksi.
Eli keskinkertainen vesiliirronvastustuskyky, mutta katastrofaalisen huono pito missä olosuhteissa tahansa. Kyllä kannattaa tuommoiset laittaa alle!