Kesärenkaat - yleisketju

Niin jos renkaissa ruuvi tai jotakin muuta, niin tyhjeneehän se. Itsellä on ollut vuosittain Skodan vanteiden kanssa vähintään yksi rengas rikki. Aina on paikattu venttiilin juuresta ja ongelman syy on juuri siellä. Hiekka menee venttiilin juureen ja jää sinne vanteen muotoilun takia hiertämään.
 
Kolmas kesäkausi menossa näillä michelinin energy saverilla. Voi että sitä melua mikä niistä tulee auton sisälle ajon aikana. Ihan kuin ajaisi puusta tehty renkailla. Menevät kyllä tämä kesän jälkeen vaihtoon.
Hyvä huomio. Itsellä kanssa energy saver renkaat ja vuosi sitten ihmettelin että ääntä lähtee enemmän kuin nastarenkaista. Taitaa siis olla aivan paskat nuo Misukat. Hiljenee se ääni toki aika paljon, kun ei aja siinä kuluneessa urassa vaan sivummalla. Auto Peugeot 407 ja koko 205/60-16.
 
Hyvä huomio. Itsellä kanssa energy saver renkaat ja vuosi sitten ihmettelin että ääntä lähtee enemmän kuin nastarenkaista. Taitaa siis olla aivan paskat nuo Misukat. Hiljenee se ääni toki aika paljon, kun ei aja siinä kuluneessa urassa vaan sivummalla. Auto Peugeot 407 ja koko 205/60-16.

Sama huomio täälä. Menossa vaihtoon osittain tuon syyn takia. Autona Auris, joka ei muutenkaan hiljaisimmasta päästä.
 
Kolmas kesäkausi menossa näillä michelinin energy saverilla. Voi että sitä melua mikä niistä tulee auton sisälle ajon aikana. Ihan kuin ajaisi puusta tehty renkailla. Menevät kyllä tämä kesän jälkeen vaihtoon.
Tästä syystä ajan aina kitkoilla kesät talvet, 5 talvea ja perään 2-3 kesää ajan kitkat loppuun. Kaikki kesärenkaat on äänekkäämpiä kuin 5vuotta vanhat kitkat, contin kitkat on vielä loistavat vesiliirron vastustamisessa,pesivät testissä suurimman osan kesärenkaista vesiliirron vastustamisessa tais olla8.5 pojoa testissä kesärenkaita vastaan.
 
Tästä syystä ajan aina kitkoilla kesät talvet, 5 talvea ja perään 2-3 kesää ajan kitkat loppuun. Kaikki kesärenkaat on äänekkäämpiä kuin 5vuotta vanhat kitkat, contin kitkat on vielä loistavat vesiliirron vastustamisessa,pesivät testissä suurimman osan kesärenkaista vesiliirron vastustamisessa tais olla8.5 pojoa testissä kesärenkaita vastaan.
Kitkat ei ole kuitenkaan kesärenkaat. Kuumalla kelillä niiden pito on aivan olematon märällä pinnalla. Ei sun käytäntöä voi suositella edes vihamiehelle.

Michelin Energy Saverit ovat täälläkin äänekkäät. Rengasäijä tiesi kertoa, että muuttuvat erityisesti kuluneina varsin äänekkäiksi. Uutena ilmeisesti parempi. Noitahan on paljon ensiasennusrenkaina...
 
Kitkat ei ole kuitenkaan kesärenkaat. Kuumalla kelillä niiden pito on aivan olematon märällä pinnalla. Ei sun käytäntöä voi suositella edes vihamiehelle.

Michelin Energy Saverit ovat täälläkin äänekkäät. Rengasäijä tiesi kertoa, että muuttuvat erityisesti kuluneina varsin äänekkäiksi. Uutena ilmeisesti parempi. Noitahan on paljon ensiasennusrenkaina...
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia kitkoista kesällä? Itsellä ei ole mitään huonoa kokemusta alle5mm pinnalla olevista kitkoista. Tm testissä contin kitka pesi 90% kesärenkaista vesiliirto testissä. Toki eri rengasmerkeissä on eroa esim michelin kitka ei ole kovin hyvä sateella kun taas kuivalla on parempi kuin moni keskinkertainen kesärengas. Kitkoista kesäkelillä on sellaista mutua liikkellä että välillä meinaa tukehtua nauruun esim.että sulavat alle muutamassa tkm:ssä.
 
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia kitkoista kesällä? Itsellä ei ole mitään huonoa kokemusta alle5mm pinnalla olevista kitkoista. Tm testissä contin kitka pesi 90% kesärenkaista vesiliirto testissä. Toki eri rengasmerkeissä on eroa esim michelin kitka ei ole kovin hyvä sateella kun taas kuivalla on parempi kuin moni keskinkertainen kesärengas. Kitkoista kesäkelillä on sellaista mutua liikkellä että välillä meinaa tukehtua nauruun esim.että sulavat alle muutamassa tkm:ssä.

On varmaan helvetin hyvät ajaa vrt kesärenkaat.
 
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia kitkoista kesällä? Itsellä ei ole mitään huonoa kokemusta alle5mm pinnalla olevista kitkoista. Tm testissä contin kitka pesi 90% kesärenkaista vesiliirto testissä. Toki eri rengasmerkeissä on eroa esim michelin kitka ei ole kovin hyvä sateella kun taas kuivalla on parempi kuin moni keskinkertainen kesärengas. Kitkoista kesäkelillä on sellaista mutua liikkellä että välillä meinaa tukehtua nauruun esim.että sulavat alle muutamassa tkm:ssä.
Nokia Rs:t oli sellaiset, että niillä oikeasti oli vaikeuksia pysyä tiellä märällä pinnalla. Pintaa kyllä oli, lähtivät silti kesän jälkeen vaihtoon kun ei niistä kesäajeluiden seurauksena talvirenkaiksikaan enää ollut. R2:sia ajoin hetken melkein kesäisissä oloissa viime keväänä, nyt ohjauksessa alla contin 6:t. Kyllä nuo +10 asteen tuntumassa alkaa olla sen verran löllöt, että (premium)kesärengas on ainoa järkevä vaihtoehto. Kuluman puoleen R2:sta oli lähtenyt edestä 3 mm eturenkaista takarenkaisiin nähden, että kyllä ne kuluu "väärällä kelillä" (10 tkm ajoin liian lämpimällä). Tänä talvena lähti aika tasaisesti 1 mm edestä ja takaa, ajot pelkästään kylmällä säällä.
 
Nokia Rs:t oli sellaiset, että niillä oikeasti oli vaikeuksia pysyä tiellä märällä pinnalla. Pintaa kyllä oli, lähtivät silti kesän jälkeen vaihtoon kun ei niistä kesäajeluiden seurauksena talvirenkaiksikaan enää ollut. R2:sia ajoin hetken melkein kesäisissä oloissa viime keväänä, nyt ohjauksessa alla contin 6:t. Kyllä nuo +10 asteen tuntumassa alkaa olla sen verran löllöt, että (premium)kesärengas on ainoa järkevä vaihtoehto. Kuluman puoleen R2:sta oli lähtenyt edestä 3 mm eturenkaista takarenkaisiin nähden, että kyllä ne kuluu "väärällä kelillä" (10 tkm ajoin liian lämpimällä). Tänä talvena lähti aika tasaisesti 1 mm edestä ja takaa, ajot pelkästään kylmällä säällä.
En ole kesällä ajanut nokian kitkoilla,talvella muutama sata km. on tullut ajettua niin onhan nuo kieltämättä lötköt. Nokialla taitaa olla vieläkin ongelmaa märkäpidossa,joskus vuosituhannen vaihteessa Nre kesärenkaat tuli 15tkm:n ja parinkesän jälkeen aivan surkeiksi märällä kelillä, ei minkäänlaista pitoa. Sen jälkeen olen pysynyt nokialaisista erossa,yksikään kitka ei ole ollut niin huono pidoltaan märällä kesäkelillä kuin tuo Nre
 
Tuli tänään pyöräytettyä Linglongin Greenmaxit alle koossa 235/35 R19. Ensimmäiset "kiina" renkaat- Toivotaan siis, että toimivat hyvin. Hintaa ei noille tullut kuin 340€ päälle laitettuna.
 
Kesärenkaat voi kyllä vaihtaa puolelta toiselle, jos renkaisiin ei ole merkitty nuolella pyörimissuuntaa. Jossain renkaissa kuvion takia rengas täytyy olla joko vasemmalla tai oikealla (nuoli). Jossain renkaissa on taas ulkosyrjä merkattu ja puolella ei ole väliä.
Juu siis tiedän, että voi mutta lähinnä tarkoitin että kannattaako.

Epäsymmetriset nuo ovat eli pyörimissuuntaa ei ole tehtaalla määritelty. Lähinnä pähkään, että onko parempi että toisella puolella on kuluneemmat vai että on ristiin, eli esim. kuluneemmat edessä oikealla ja takana vasemmalla, tai toisinpäin. Päikseen vaihtoa en nyt välttämättä pidä fiksuna, kun jos sen on pakko puoltaa niin ehkä kuitenkin mieluummin pientareelle kuin vastaantulija kaistalle.
 
Juu siis tiedän, että voi mutta lähinnä tarkoitin että kannattaako.

Epäsymmetriset nuo ovat eli pyörimissuuntaa ei ole tehtaalla määritelty. Lähinnä pähkään, että onko parempi että toisella puolella on kuluneemmat vai että on ristiin, eli esim. kuluneemmat edessä oikealla ja takana vasemmalla, tai toisinpäin. Päikseen vaihtoa en nyt välttämättä pidä fiksuna, kun jos sen on pakko puoltaa niin ehkä kuitenkin mieluummin pientareelle kuin vastaantulija kaistalle.
Ei koskaan mitään tuollaisia ristivaihtoja, niillä päätyy vain darwinin kirjoihin. Samalla tavalla kuluneet parit siis aina samalle akselille.

Siitä on sitten kahta koulukuntaa kuuluvatko kuluneemmat eteen vai taakse. Omalla kohdalla kierrätän pareja aina vuorovuosin edestä taakse ja päinvastoin, niin kuluvat mahdollisimman tasaisesti.
 
tänään vaihtui alle misukan crossclimate, koossa 225/45/17 :D vähä oli jännillä miten menee Kia Rion alle, mutta mahtuhan ne pyöriin, eikä ainakaa vielä ole kuulunu rohinoita tai ulinaa mistään kulmasta :D
 
Juu siis tiedän, että voi mutta lähinnä tarkoitin että kannattaako.

Epäsymmetriset nuo ovat eli pyörimissuuntaa ei ole tehtaalla määritelty. Lähinnä pähkään, että onko parempi että toisella puolella on kuluneemmat vai että on ristiin, eli esim. kuluneemmat edessä oikealla ja takana vasemmalla, tai toisinpäin. Päikseen vaihtoa en nyt välttämättä pidä fiksuna, kun jos sen on pakko puoltaa niin ehkä kuitenkin mieluummin pientareelle kuin vastaantulija kaistalle.
Kyllä voi vaihtaa oikean puolen renkaat vasemmalle puolelle. Luulen että puoltaminen ei siirry oikealta vasemmalle, vaikka renkaat vaihtaakin toiselle puolelle. Puoltaminen oikealle voi johtua myös siitä että tiet on kallistettu vähän oikealle päin. Tai sitten oikean eturenkaan runko on viallinen ja puoltaminen johtuu siitä? Yksi Michelin hajosi rungoltaan ja auto puolsi tosiaan oikealle. Kului sitten sisäreunaltaan aivan kankaille asti.

Renkaat voi laittaa myös niin että ne vähän huonommat taakse ja paremmat eteen. Etuvetoisessa eturenkaat kuluu enemmän ja noin laitettuna renkaat kuluvat aika tasaisesti.

Tai kuluneemmat voi laittaa eteen ja paremmat taakse, jos ne renkaat alkaa olla muutenkin jo kaikki loppuun kuluneet. Auto on turvallisempi kun paremmat renkaat on takarenkaina.
 
Kyllä voi vaihtaa oikean puolen renkaat vasemmalle puolelle. Luulen että puoltaminen ei siirry oikealta vasemmalle, vaikka renkaat vaihtaakin toiselle puolelle. Puoltaminen oikealle voi johtua myös siitä että tiet on kallistettu vähän oikealle päin. Tai sitten oikean eturenkaan runko on viallinen ja puoltaminen johtuu siitä? Yksi Michelin hajosi rungoltaan ja auto puolsi tosiaan oikealle. Kului sitten sisäreunaltaan aivan kankaille asti.

Renkaat voi laittaa myös niin että ne vähän huonommat taakse ja paremmat eteen. Etuvetoisessa eturenkaat kuluu enemmän ja noin laitettuna renkaat kuluvat aika tasaisesti.

Tai kuluneemmat voi laittaa eteen ja paremmat taakse, jos ne renkaat alkaa olla muutenkin jo kaikki loppuun kuluneet. Auto on turvallisempi kun paremmat renkaat on takarenkaina.
Jos ohjaus puoltaa ja toisella puolella renkaat kuluvat enemmän, niin vika on 99% todennäköisyydellä renkaiden suuntauksessa ja/tai jossakin muussa ongelmassa alustassa. Sitä ei voi korjata vaihtamalla renkaita puolelta toiselle, eikä varsinkaan sitten jos renkaissa on kiinteä pyörimissuunta.

Henkilökohtaisesti olen myös eri mieltä tuosta "paremmat taakse ja auto on turvallisempi" -ideologiasta, mutta sitä keskustelua ei ehkä kannata aloittaa uudestaan, kun se on niin moneen kertaan koluttu (jos ei täällä, niin sitten talvirengasketjussa). Lyhyesti sanottuna tämä riippuu niin paljon autosta ja kuskista.
 
Kellään kokemuksia tuosta Michelinin Pilot Sport 4:sta? Taisi olla jossainpäin testivoittajakin, olisi suht järkevän hintaisia 16":na.
 
Jos ohjaus puoltaa ja toisella puolella renkaat kuluvat enemmän, niin vika on 99% todennäköisyydellä renkaiden suuntauksessa ja/tai jossakin muussa ongelmassa alustassa. Sitä ei voi korjata vaihtamalla renkaita puolelta toiselle, eikä varsinkaan sitten jos renkaissa on kiinteä pyörimissuunta.

Henkilökohtaisesti olen myös eri mieltä tuosta "paremmat taakse ja auto on turvallisempi" -ideologiasta, mutta sitä keskustelua ei ehkä kannata aloittaa uudestaan, kun se on niin moneen kertaan koluttu (jos ei täällä, niin sitten talvirengasketjussa). Lyhyesti sanottuna tämä riippuu niin paljon autosta ja kuskista.
Noissa kun ei ollut pyörimissuuntaa, niin voi laittaa miten vaan. Itsekin laitan etuvetoiseen aina ne paremmat renkaat eteen. Näin renkaat kuluu tasaisesti.

Nastarenkaissa taas ei voi vaihtaa puolelta toiselle, eli vasen ja oikea puoli voi kulua aavistuksen eri lailla. Jos on raskas auto ja paljon kaupunkiajoa, niin oikea puoli kuluu aavistuksen enemmän. Koska oikealle käännökset on jyrkempiä kuin vasemmalle käännökset. Jos nyt muistan tuon jutun oikein.
 
Kesärenkaat tuli ruuvattua alle. Mites kun oikea puoli on kulunut n. millin enemmän kuin vasen ja tuntuu aiheuttavan kevyen puoltamisen oikealle, niin onko mitään järkeä vaihtaa esim. etuakselilla puolia ristiin? Vai onko fiksumpi vain sietää, sarja lienee vikaa kautta alla.

Ja juu kulmat on säädetty ja alustan osia vaihdeltu, eli uskoisin että alkuperäinen aiheuttaja on kunnossa, mutta kulumaeroa se ei tietenkään takautuvasti korjaa.

Ei kannata vaihdella puolelta toiselle, kannattaa pitää se renkaan pyörimissuunta aina samana, on se sitten symmetrinen tai asymmetrinen rengas. Eli vain vaihtelua edestä taakse samalla puolella ja kuten todettua, koulukuntia löytyy. Jos tönärillä mitattuna ero on alle 1mm (ja pintaa on hyvin), niin laitan kuluneemmat taakse ja enemmän pintaa omaavat eteen, niin kuluu taasen tasaisesti.

Ja Michelinin Energyt on kyllä läpipaskat, vaihdoin kanssa omasta pösöstäni aikanaan - vaikka pintaa on kuinka, niin vesikelillä on perseestä ja ulina hurjaa. Sen siitä saa kun tehdään minimaalisella vierintävastuksella oleva "premium-eco" rengas, niin kiinalaisetkin menee edelle.

Lisäksi noissa on ns. "Michelin-tautia", eli kovettuu nopsaan ja ei kulu vaikka mitä tekisit. Joka taas johtaa näihin ihmisten oxymoroneihin "Kyllä nää on ihan hyvät renkaat, Misheliinit on ja kalliit ja pintaakin on vaikka kuinka, kyllä näillä vielä ajelee.." ja vesikelillä "Oho!" > peräänajo.
 
1001Renkaat : edulliset renkaat | Osta renkaat halvalla netistä Mikähän 3€ paypal lisämaksu tuolla on?
meFYwK0.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi nyt niin harvinaista ole että Paypalista otetaan lisämaksua. Eikös noi ollut Paypalin veloittamia menoja joita kompensoivat tuollain. Monesti voit kortillakin suoraan maksaa, mutta Paypalil tulee jo sen lisäksi ettei korttitiedot mene myyjälle lisäksi ostamisen turvaa. Joka ihan kiva luottokunnan lisäksi olla.
Ok! Hieman epäilyttää tilata kun firmalla vähän verovelkaa Protesti: CP REIFEN TRADING GMBH :rolleyes:
 
Kellään kokemuksia tuosta Michelinin Pilot Sport 4:sta? Taisi olla jossainpäin testivoittajakin, olisi suht järkevän hintaisia 16":na.

Riippuu tietysti mitä haetaan, mutta jos näitä ultra high performance renkaita ajetaan niin kuin kuuluu eli pääosassa pito mutkissa tai kierrosaika radalla niin aika vaikea misukkaa parempaa on löytää. Aikoinaan eka pilotsportti oli hyvä, mutta sitten PS2 varsinaisesti räjäytti pankin ja oli genressään testien nopein ja erittäin hyvä ihan kadulla. Edelleen yhdet parhaista renkaista mitä itsellä ollut. Sen jälkeen kolmonen saattoi olla hieman heikompi, mutta nyt nelonen on taas keulilla varmaan kaikissa testeissä mitä olen nähnyt.

Ei ton kanssa pieleen voi mennä. Ei mitenkään.
 
Riippuu tietysti mitä haetaan, mutta jos näitä ultra high performance renkaita ajetaan niin kuin kuuluu eli pääosassa pito mutkissa tai kierrosaika radalla niin aika vaikea misukkaa parempaa on löytää. Aikoinaan eka pilotsportti oli hyvä, mutta sitten PS2 varsinaisesti räjäytti pankin ja oli genressään testien nopein ja erittäin hyvä ihan kadulla. Edelleen yhdet parhaista renkaista mitä itsellä ollut. Sen jälkeen kolmonen saattoi olla hieman heikompi, mutta nyt nelonen on taas keulilla varmaan kaikissa testeissä mitä olen nähnyt.

Ei ton kanssa pieleen voi mennä. Ei mitenkään.
Haen nimenomaan rengasta joka olisi tuntumaltaan hyvä ajaa, mutta hinta ei olisi ihan pilvissä, vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.
 
Juu kyllä misukka vastaa ohjaukseen kuin unelma, on jämäkkä rungoltaan joten urat saattaa hieman tuntua autosta ja alustan säädöistä riippuen. Mutta kestää tosiaan kovaa kuritusta erinomaisesta ja on uutena varsin hiljainen..

Itse tilasin nyt viime viikolla Contin PremiumContact 6:t ihan huvin ja urheilun vuoksi. Ollut viimeksi Contilta SportContact2 alla ja ne ei ollu ihan kauheen huikeet. Raportoin vaiheessa Conteista.
 
Ei ole noista Michelin renkaista kokemusta, mutta hinta on tosiaan aika sopiva, jos haluaa aivan huippu renkaat. En tiedä miten nopeasti nuo kuluu, mutta se taitaa olla kokonaan sivuseikka, jos haluaa hyvät renkaat.

Nuo Contit oli ainakin omasta mielestä tosi hyvät.

96 € Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 94Y XL, MFS - 1001 Renkaat
76 € Rengas Continental Conti Premium Contact 5 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
68 € Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
 
Oli sitten yksi kesärengas tyhjentynyt aivan kokonaan talven aikana. Pistin ilmat sinne ja toistaiseksi on pysyny, mutta nyt sitä perkeleen rengasta saa sitten seurata koko kesän että pysyykö ilmat.. :dead:

Jepjep, jostain se vuotaa.. vaimo soitteli että rengas näytti tyhjemmältä kuin muut joten oli käyny tarkistamassa ilmat ja 0,5baria oli hävinny.
Eiköhän tuo venttiilistä vuoda..
 
Ei näkynyt täällä keskustelua Treadwear-lukemasta (Uniform Tire Quality Grading - Wikipedia). Mitäs Treadwear lukuja tekkiläisten renkaista löytyy? Löytyy ainakin niistä renkaista, joita myydään myös jenkkimarkkinoilla ja kertoo kulutuskestävyydestä. Itselläni on Continental ContiPremiumContact 5 -renkaat ja Treadwear-luku 280. Nyt kesärenkailla takana n. 30tkm ja jo alkoi 4mm merkki olla jo lähellä. Toisessa autossa Nokian Hakka Green Treadwear-luvulla 400, ja renkaat kuluneet selvästi hitaammin.
 
Onko ne autot samanlaisia? Muuten tuollainen omatoiminen vertailu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Missäs lehdessä ne mittas noita kulumanopeuksia hiljattain? 20-40 tkm tais olla hajonta renkaiden kestolle kautta linjan, Contin rengas oli parhaasta päästä (olisko ollut CPC6). Noiden suhteen vois myös käyttää kulunutta sanontaa, että "kokonaisuus ratkaisee". Kulutuskestävä rengas on helppo tehdä, mutta muut ominaisuudet voi sitten olla mielenkiintoisia.
 
Ja kolmatta kesää Linglong pingpong Green Maxeilla. Pintaa on yllättävänkin paljon vielä, mutta vika kesä näillä tiedossa joka tapauksessa. Ei viitti ajella alta 4mm kiinalaisilla ens vuonna. Hämmästykseni olikin suuri, kun tuli huomattua että näähän on vieläkin hiljaiset ja hyvät ajettavat vaikka kilometrejä on tullut. Koossa 225/45/R17.
 
Ei ole noista Michelin renkaista kokemusta, mutta hinta on tosiaan aika sopiva, jos haluaa aivan huippu renkaat. En tiedä miten nopeasti nuo kuluu, mutta se taitaa olla kokonaan sivuseikka, jos haluaa hyvät renkaat.

Nuo Contit oli ainakin omasta mielestä tosi hyvät.

96 € Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 94Y XL, MFS - 1001 Renkaat
76 € Rengas Continental Conti Premium Contact 5 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
68 € Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat

En osta enää ikinä Continentaleja.

Muutama vuosi sitten (2012-2013, tarkistin) rengassarjasta (ContIceContact tms.) 2 kpl puhkesi ajossa renkaitten kahden ensimmäisen talven aikana (autossani on rangaspaineanturit ja -varoittimet - eivät ehtineet reagoida). Toisella kertaa meni vannekin. Omaan piikkiin meni kaikki maksettavaksi (vakuutusyhtiö olisi korvannut vanteen hajotessa pelkän renkaan - toisella kertaa en kysynytkään).
Vaihdoin Nokian Hakkapeliitta 2:een (muistaakseni), jotka ovat kestäneet.

Työkaverilla meni työsuhdeautosta samaan aikaan tismalleen samoja Continentaleja (eri koko) 5 kpl puhki kahden ensimmäisen talven aikana, kunnes leasingfirma vaihtoi omaan laskuunsa rengassarjan kokonaan uudeksi (eri merkkiseksi).
Sanoivat leasingfirmasta, että Continentalin kumi on niin pehmeää että ei kestä Suomen teräväsärmäistä hiekotussepeliä ollenkaan.

Voivathan kesärenkaat kestää paremminkin, mutta joka tapauksessa en aio kokeillakaan.

Ja tarina on tosi.
 
Tänään pyöräytettiin alle mustaa ja pyöreää kiinalaista paikallisen rengasdiilerin laarista, eli Tracmax x Privilto tx3 koossa 225/45/17. Paljon äksiä takaa varmasti sporttisen menon. Otin nuo mielenkiinnosta kokeeksi, kun EU tarroissa luvattiin märkäpidoksi B ja mölyksi 69 db ja hinta oli kohdallaan. Raportoidaan sitten kun tulee vähän kilometrejä alle.
 
Ja Michelinin Energyt on kyllä läpipaskat, vaihdoin kanssa omasta pösöstäni aikanaan - vaikka pintaa on kuinka, niin vesikelillä on perseestä ja ulina hurjaa. Sen siitä saa kun tehdään minimaalisella vierintävastuksella oleva "premium-eco" rengas, niin kiinalaisetkin menee edelle.

Lisäksi noissa on ns. "Michelin-tautia", eli kovettuu nopsaan ja ei kulu vaikka mitä tekisit. Joka taas johtaa näihin ihmisten oxymoroneihin "Kyllä nää on ihan hyvät renkaat, Misheliinit on ja kalliit ja pintaakin on vaikka kuinka, kyllä näillä vielä ajelee.." ja vesikelillä "Oho!" > peräänajo.

Ei tosiaan kulu vaikka mitä tekisi, pitoa riitti ainakin sivusuunnassa, eikä ne mitkään vaaralliset olleet edes sateella. Äänestä on paha sanoa, kun moottori mölisee kovempaa, mutta helvetin kovat on ajaa, kun jokainen pikkukivi tuntuu ajossa. Renkaat oli siis tehty 98 ja viime vuonna vaihdoin, vaikka pintaakin vielä oli. Olivat ainakin asettuneet hyvin vanteille, kun kahta joutui suostuttelemaan hieman kauemmin.

Nokialaiset tuntuu löysemmiltä ja vaatii enemmän painetta, kerää kaikki kivet hiekalla, joten niitä irtoilee sitten asvaltilla välillä kivan kolinan kera.
 
Nokian menestystä Suomessa ylläpitää nämä kaksi kotimaista autolehteä. Varsinkin kesärenkaissa on helppo verrata tuloksia mitä maailmalla saadaan ja jokainen jopa keskivertoa pienemmällä älykkyydellä pystyy näkemään, että kovasti kotiinpäin vedetään ja kovasti preemiota maksetaan kotimaisessa liikkeessä "kuningas" Nokiasta. No, jokainen päättäkööm mihin rahansa laittaa.

Talvirenkaissa tilanne on hieman vaikeampi verrata kun näitä nordic renkaita ei oikeen kukaan testaa. Nykyään TM on ulkoistanut testit Test Worldille (suomalainen lafka) ja sen tekemiä testejä lainaavat sitten muutkin. Mikä on huomioitavaa (vai epäilyttävää?) että Test World ei aina julkaise absoluuttisia numeerisia tuloksia testeistään. Esimerkkinä vaikka tämän vuoden TM:n kesärengastesti by Test World ja miten se maailmalle näkyy: 2018 Test World Summer Tyre Test - Tyre Reviews. Kuiva- ja märkäkäsittely on korvattu subjektiivisilla arvosanoilla ja vaikka ne TM:n mukaan on tehty sokkona, niin jokainen voi sitten miettiä miksi asioita mitä voisi aivan hyvin mitata numeroilla arvostellaan "subjektiivisesti".

Itse en Nokian renkaita osta, varsinkaan talvirenkaita, ja syyt selviää ihan vaikka tästä ketjusta, kuten monet ovat todenneet niin niiden fundamentaaliset ajo-ominaisuudet (löysyys, suuntavakaudettomuus, heikko pito asfaltilla jne) tulee varmasti esiin jokaisella kuljettajalla joka itse osaa verrata renkaita eri merkkien välillä. On aivan sama jos nokian paras kitkarengas pysähtyy puoli metriä lyhyemmällä jarrutusmatkalla peilijäällä kuin toiseksi paras rengas. Kuinka usein jarruttelette paniikkijarrutuksia peilijäällä?

EDIT: Tässä ihan esimerkkinä saksalainen näkemys asiasta mihin vasta juuri törmäsin, kts. dry handling: 2018 AMS Summer UHP Tyre Test - Tyre Reviews
 
Viimeksi muokattu:
Nokian menestystä Suomessa ylläpitää nämä kaksi kotimaista autolehteä. Varsinkin kesärenkaissa on helppo verrata tuloksia mitä maailmalla saadaan ja jokainen jopa keskivertoa pienemmällä älykkyydellä pystyy näkemään, että kovasti kotiinpäin vedetään ja kovasti preemiota maksetaan kotimaisessa liikkeessä "kuningas" Nokiasta. No, jokainen päättäkööm mihin rahansa laittaa.
EDIT: Tässä ihan esimerkkinä saksalainen näkemys asiasta mihin vasta juuri törmäsin, kts. dry handling: 2018 AMS Summer UHP Tyre Test - Tyre Reviews
Hyvä se on sanoa, jos rengaskoko on yleistä luokkaa, mutta valikoi 13":n renkaita testien perusteella, etsi sitten liike joka pitää niitä varastossa ja vielä useamman merkin osalta. Tietysti eri formulaluokkien ratarenkaat voi löytyä, mutta eihän niillä kadulla mitään tee.
 
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia kitkoista kesällä? Itsellä ei ole mitään huonoa kokemusta alle5mm pinnalla olevista kitkoista. Tm testissä contin kitka pesi 90% kesärenkaista vesiliirto testissä. Toki eri rengasmerkeissä on eroa esim michelin kitka ei ole kovin hyvä sateella kun taas kuivalla on parempi kuin moni keskinkertainen kesärengas. Kitkoista kesäkelillä on sellaista mutua liikkellä että välillä meinaa tukehtua nauruun esim.että sulavat alle muutamassa tkm:ssä.
Tuon TM-testin haluaisin kyllä nähdä. Nopealla googlauksella löysin vain yhden kesätestin, jossa oli ollut kitkoja mukana ja se oli 10 vuoden takaa. Kaikki talvioloihin soveltuvat kitkarenkaat olivat täyttä kuraa ja vesiliirto-ominaisuuksista ei voitu edes puhua, koska pito loppui jo ennen kuin vesiliirto alkoi. Keski-Eurooppaan suunnattu kitkarengas oli taas hyvä kesäkelillä, mutta sellaiset taas eivät pidä talvella sen paremmin kuin kesärenkaat.

Numeroa kehiin, niin katsotaan. Syön ilolla sanani, jos kitkasta on muka kesärenkaaksi. On aina mukavaa olla väärässä siihen suuntaan, että jokin toimii paremmin kuin luulisi.

Omat kokemukseni kitkoilla ajelusta kesäkelillä rajoittuvat viikon takaiseen reissuun. Vaihtoauton alle oli jätetty kitkat, enkä vielä vaihtanut niitä pois. 15 asteen lämpötilassa renkaat olivat niin löysät, että sen huomasi selvästi ohitustilanteessa. Löysää meinasi tulla myös housuun kun omalle kaistalle palatessa auton suunta muuttui kuminauhamaisesti ja kuvittelin jo pääseväni edessä siintävään jokeen.
 
No niin, alkaisi olla Oulussakin renkaanvaihtoaika. Nyt onkin semmoinen ongelma, että on kolme settiä kesäkumeja.. :D

Pitää laittaa kaksi settiä myyntiin. Jos joku kaipailee peruspyöriä fiestaan tai focukseen, niin löytyisi vanteineen vanhoilla Puman aluilla ja peltivanteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedä sitten mitä helkkarin autoja tai liioittelua täällä harrastetaan. Kitkat alla ja nämä 16 asteen kelit auringossa huidellen mittari 20, niin erään kiihdyttäjä kikkailijan ohitukses tympääntyneenä käytiin 140 ylinopeudessa eli 220 vauhdissa kitkoilla ilman mitään draamaa. Auto istu ties ihan yhtälail kuin 80 vauhdissa. Paljonko sitä ylinopeutta pitää olla ohitukses että kitkat niin löysät et kuskillakin löysät housussa.
Eli ajelit moottoritiellä, jossa ei ole mitään syytä palata omalle kaistalle jos vierellä kiihdytellään. Tokihan se kitka varmaan suoraan kulkee. Ominaisuudet tulevat esiin siinä vaiheessa, kun pitäisi vaihtaa suuntaa tai jarruttaa.

Luullakseni löysin nyt tuon TM-testin: 5/2014. Testissä on ollut verrokkina Continentalin TS850, joka on Keski-Euroopan "kitkarengas" ja Michelin X-Ice, joka on oikea kitkarengas. Continental oli 5. paras vesiliirrossa tuloksella 80,8 km/h. Parhaalla kesärenkaalla 84 ja toiseksi huonoimmalla 78, eli erot eivät olleet kummoisia. Michelinin tulos olikin sitten 69,5 km/h.

Jarrutuksissa sitten tuo Continental olikin häntäpäässä Michelinin kanssa. Märällä 80 km/h jarrutuksessa kesärenkaiden jarrutusmatkat huonointa lukuunottamatta olivat 29-32 metriä kun Contilla tulos oli 34,5 ja Michelinillä 44 metriä. Kuivalla 100 km/h vauhdista Continental hävisi huonoimmallekin kesärenkaalle 45 metrin jarrutusmatkalla, Michelinin tulos oli 48. Parhaalla renkaalla matka oli 37,5 metriä. Samoin ajo-ominaisuuksissa märällä se voitti vain kaksi huonointa kesärengasta ja kuivalla huonoimman.

Sama Continental on ollut verrokkina myös talvirengastestissä numerossa 17/2016. Jarrutusmatka jäällä rapeat 78 metriä ollen 22 metriä pidempi kuin parhaalla kitkalla ja 8 metriä pidempi kuin huonoimmallakaan (ja melkein tuplat verrattuna parhaan nastan tulokseen 40 metriä). Lumella jarrutusmatka oli 60 metriä, kun huonoin kitka pysähtyi 56 metrissä, paras kitka 52 metrissä ja paras nasta 49,5 metrissä. Myös käsittelykokeissa Conti jäi viimeiseksi.

Eli keskinkertainen vesiliirronvastustuskyky, mutta katastrofaalisen huono pito missä olosuhteissa tahansa. Kyllä kannattaa tuommoiset laittaa alle!
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisessä Autobild lehdessä oli 195/65R15 kesäkumit testissä mutta on sen verran harvinainen koko nykyään eli ei auta monta jos miettii mitä kumia haluaa laittaa alle.
Myös tuo koko on harvinainen ettei valmistajat panosta niihin enää ja se näkyi hyvin ensimmäisessä testissä kun jopa kumho tippui pois arvostelusta.
Top 3 olivat Hankook Ventus prime,Continental PremiumContact 5,Falken Ziex ZE 310.
Itse pistin omaan pakun alle Michelin Cross Climate kumit ja ovat ainakin hiljaiset mutta en ole ehtinyt ajaa kun jokunen kilometri niiden kanssa vielä ja vaihtoehdot eivät olleet kovin monta kun kysäisin malleja rengasliikkessä eli saavat kelvata ainakin tämän kesän.
Nykypäivänä kun haluaa pakettiautoon yhden tuuman isomman renkaan niin vaihtoehdot ovat todella suppeat kun harva valmistaja tekee niitä missä kantavuus riittää.
 
Ei täällä kovin montaa maantietä ole että kurveis tulis kitkoilla löysät housuun edes rieppailla ylinopeuksilla. Jos ne samat paikat selvitään talvella jäiselläkin kelillä niin melkoista liioittelun meininkiä. Eikä ollut motari eikä suoratie mutta näkyvyyttä piisas.
Enhän minä kurvista puhunutkaan, vaan ohitustilanteesta. Eikä tuossa tilanteessa auton käsistä lähteminen ollut lähelläkään, vaan renkaiden käytös tuntui siltä, kun auto ei vaihtanutkaan suuntaa heti, vaan vasta ikävän tuntuisen heilahduksen jälkeen. Haluan autoni alle ennustettavasti käyttäytyvät renkaat, en tuollaisia tytiseviä ja hyllyviä hyytelöpyöriä.
 
Joo. Alla Landsail 588 UHP 255/35-20 kokoisena ja en minä kyllä normikäyttäjänä osaa sanoa mitään huonoa muutaman päivän kriittisen ajelun seurauksena. Ovat selvästi hiljaisemmat, kuin alla olleet edellisen omistajan laittamat Yokohamat ja en testaamallakaan oikein osaa mitään haukuttavaa löytää. Vesiliirrot sitten erikseen, mutta kyllä tällä nyt vakuutuksen yhden törmäysomavastuun säästää per kesä! Suosittelen.
 
Joo. Alla Landsail 588 UHP 255/35-20 kokoisena ja en minä kyllä normikäyttäjänä osaa sanoa mitään huonoa muutaman päivän kriittisen ajelun seurauksena. Ovat selvästi hiljaisemmat, kuin alla olleet edellisen omistajan laittamat Yokohamat ja en testaamallakaan oikein osaa mitään haukuttavaa löytää. Vesiliirrot sitten erikseen, mutta kyllä tällä nyt vakuutuksen yhden törmäysomavastuun säästää per kesä! Suosittelen.

Henkkoht kokemusta ei ole mutta mitä netistä noista kommentteja / arvosteluja löytänyt niin kehuja sadellut. Nimenomaan tuo 588 malli.
 
Kyllä vähän huvittaa lukea perustelemattomia mutumielipiteitä netin rengasarvosteluista. Esimerkiksi haukutaan jonkun hyvämaineisen merkkirenkaan epätasaista kulumista, johon vaikuttaa mm. oma ajotyyli, renkaiden paikkojen kierrätys, pyöränsuuntaus, alustan väljyys jne. Tai sitten haukutaan jyrkkäsanaisesti jokin rengas, kun ei tullutkaan sellaisia polttoainesäästöjä kuin odotettiin. En nyt tarkoita, että mitään tieteellistä tutkimusta pitäisi alkaa tekemään, mutta aika varauksella suhtaudun yksittäisten ihmisten mielipiteisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Enhän minä kurvista puhunutkaan, vaan ohitustilanteesta. Eikä tuossa tilanteessa auton käsistä lähteminen ollut lähelläkään, vaan renkaiden käytös tuntui siltä, kun auto ei vaihtanutkaan suuntaa heti, vaan vasta ikävän tuntuisen heilahduksen jälkeen. Haluan autoni alle ennustettavasti käyttäytyvät renkaat, en tuollaisia tytiseviä ja hyllyviä hyytelöpyöriä.
Aika äkkinäisiä liikkeitä teet ohituksen aikana, kun ei ne renkaat itsekseen jousta. Liian alhaiset paineet tulee myös mieleen ja nehän laitetaan aina renkaiden perusteella.
 
Alfa Romeossa huomasi ainakin selvän eron talvi- ja kesärenkaiden välillä. Kesärenkailla ohjaus tuntui ehkä nopeammalta ja paljon tarkemmalta. Koko oli sama 205/55-16.

Eilen meni melkein 8 vuotta vanhat Michelin energy saver:it alle. Taas laitoin liikaa painetta eli 3.5 bar, mutta eipä täällä juuri kuoppia ole. Saa nähdä milloin noista alkaa vaikka runko hajota, kun ovat niin vanhat. Kaupunki pyörityksessä nuo menee vielä aika hyvin, koska matalilla nopeuksilla ei rengasmelukaan yhtään kuulu sisälle. Koko 205/60-16.
 
Aika äkkinäisiä liikkeitä teet ohituksen aikana, kun ei ne renkaat itsekseen jousta. Liian alhaiset paineet tulee myös mieleen ja nehän laitetaan aina renkaiden perusteella.
Ei tartte kuin pientä uraa tiessä, niin johan alkaa kitkat tuntumaan "kivalta" lämpimällä säällä kevyissäkin ohjausliikkeissä. Tuohon kun vielä yhdistää märällä liukkauden...

Rahansäästön sitä takia vanhoilla kitkoilla kannattaa (keväällä/syksyllä) ajaa jos ajaa, mutta ei nyt hemmetti kannata selittää, että löysät liukkaat löllykät olis parempia kuin aidot kesärenkaat. Mut jos ootte vakaasti sitä edelleen tätä mieltä, niin kannattaisko soitella sinne rengasfirman tuotekehitysosastolle ja kertoa uutisia, että voivat lopettaa kesärenkaiden kehittelyn, kun kitkat on niin vatun hyvät??

e: Et ollutkaan se alkuperäinen kommentoija, muokkasin tekstiä vähän. Hänelle ja muille vänkääjille oli suunnattu tämän kommentin loppuosa.
 
Niinpä. Kyllähän tuos jo tavallaan oli myöntäminen että tais vähän liioittelua olla ilmassa selitelles melkein löysien housuun tulemista korjaten viimeisessa hieman realistisempaan päin. Joku vanha 155/80 profiili oli aikanaan vähän mielenkiintoisempia yhdistettynä sivuttain tukemattomaan takalehtijousiin. Rengas sorti alle rajusti ja lehtijousista omat 5 cm sivujoustot ja niilläkin toistakymmentä vuotta sitten ajeltiin paljon. Aikana jolloin moni mutkanen pikku asfalttitie oli 80 tai jopa 100 rajoituksella siinä missä nykyisin ne 60 rajoitukselle tipuitettuja turvallisuuden takia.

Onhan se ikävää oikein ajaa kitkalla kun joustelee. Mutta maantiet ja ohitukset niin jos vähänkään nyky vannekokoja niin profiilit on niin pieniä ettei se kuminauhasuus merkkaa mitään. Jos omassakin ikivanhana alkuperäisvanne on 16" 60 profiililla ja talvikumikina käytän 17" 55 profiililla niin se talvikumikin saattaa olla jämptimpi kuin alkuperäis kesäkoko. Olis ihan mielenkiintoista joskus kokeilla verraten tuota alkuperäiskokoa 225/60R16 ja kesäkumina käyttämääni 245/45R18 tuon kuminauha efektin suhteen.

Tavallaan asiaan liittyvä video missä sama halkaisijan ja leveyden renkaita eri vannekoolla testattu. Samalla myös vähän enemmän sisältöä viestiin. Märällä olikin löysin 17" paras ja 19" huonoin toisin kuin kuivalla.
Ihan oman kokemuksen mukaan ja kesärenkaista puhuttaessa niin ei ne 175/70 renkaatkaan kovia mutkanopeuksia estä, lehtijouset löytyy myös. Minulla ei renkaat vingu eikä taivu alle, jos kunnolla ajaa, joustoa on kyllä joskus havaittavissa, mutta ei liikaa. Tuohon alle taipumiseen joutuu jo oikeasti yrittämään ihan järettömillä tilannenopeuksilla. Lossikuskien ja ratinriuhtojien kohalla en sitten tiedä miten nuo käyttäytyisi. Nykyisin joutuu välillä ottamaan jalalla tukea kesken mutkan, kun ei ole enää turvavöitä.

Kyllähän sen joidenkin pikkuteiden kohdalla ymmärtää, että nopeus on tiputettu 80-->60km/h, kun autot on keskimäärin hieman eri kokoa, vaikka pääseehän ne mutkat sillä kovemmallakin vauhdilla. Todellisuudessa nuo rajoitukset on varmaan vaihdettu niiden rattisankareiden takia, jotka eivät enää omalla kaistalla mutkissa pysy.
 
Heyrst, mä preferoin löllykkää menoa ja kaikki renkaat ovat mukavuuspainotteisia (215/60/16). Mut liika on liikaa. Kitkoilla se raja menee siinä 10 lämpöasteen tuntumassa.

e: Ylimääräinen rivinvaihto poistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. Alla Landsail 588 UHP 255/35-20 kokoisena ja en minä kyllä normikäyttäjänä osaa sanoa mitään huonoa muutaman päivän kriittisen ajelun seurauksena. Ovat selvästi hiljaisemmat, kuin alla olleet edellisen omistajan laittamat Yokohamat ja en testaamallakaan oikein osaa mitään haukuttavaa löytää. Vesiliirrot sitten erikseen, mutta kyllä tällä nyt vakuutuksen yhden törmäysomavastuun säästää per kesä! Suosittelen.
Tuossa koossa alkaa olla jo ihan kivasti hintaeroa merkkirenkaaseen verrattuna.

101 € 255/35R20 97W XL LandSail LS-588 UHP | Rengas Ja Tarvike Oy - Turku | Verkkokauppa
194 € Rengas Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 255/35 R20 97Y XL, J - 1001 Renkaat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 756
Viestejä
4 556 657
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom