Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
578
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
Tämä on kyllä ihan totta. Näinhän tuo menee.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
578
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
Tavallaan kyllä helvetin hölmöä kuluttajan näkökulmasta. Suomessa kun tuo sähkö on halpaa, niin pieni säästö energiankulutuksessa ei juuri rahaa säästä versus että renkaat kestäisivät esim. kaksinkertaisen kilometrisuoritteen. Kuluttakoon sitten 5% enemmän sähköä, ihan sama.

No, onneksi maailmalla tutkitaan näitäkin asioita rengastesteissä. Voi sitten (netistä) ostaa sähköautoon kulutusta kestävät ja suht edulliset renkaat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 731
Tulee mieleen fillarit. Ihmettelin kun laatumerkin ns. premium renkaat murenivat hetkessä normi ajossa. Vein fillarin liikkeeseen mistä ostin sen ja sain tiedon että valitettavasti valmistajalla on diili rengasvalmistajan kanssa ja tekevät samaa rengasta mutta eri seoksella joka on paljon huonompi kuin hyllystä ostetun renkaan. Ostin uuden samanlaisen tilalle ja näin tosiaan oli. Samaa on toki tehty vuosikymmeniä eri automerkkien mallien kanssa. On rengas x joka on spessumalli autolle y ja yhtenevä asia on rengaskuvio.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
35
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
578
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 731
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
271
Bridgestone Turanza 5/6 on ollut yleensä herkimmin vierivät ja ominaisuuksiltaan muuten järkevä. Sitten on Misukan sähköauto-versiota Primacystä joka on vähintään yhtä hyvä vierintävastuksessa ja vähintään yhtä huono kaikessa muussa sekä kalliimpi. Yllärinä on näkynyt kiinalaisia muovirenkaita jotka vierivät hyvin, myös silloin kun ei pitäisi.

Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.
Totta, mutta sekä ADAC ja TM testaa Espanjassa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
597
Ja jos kriteeri on hiljainen niin suosittelen ehdottamasti Falkenia, joko Ziex ZE310 tai FK520.
Toinen on tehty touring ja toinen UHP. Minkä kokoisesta renkaasta puhutaan eli mitä tarvitset?
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 788
Tourinki on tavallista arkista pörräämistä ja veikkaisin, että toinen lyhenne muodostuu sanoista Ultra High Performance joka melkein selittää itse itsensä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
912
En muista että näissä olisi mitään erikoisempaa syys alea ollut missään, ainakaan nettikaupoissa. Onhan noissa muutama vuosi myyntiaikaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 788
Jos kotimaasta meinaatte ostaa niin suosittelen lähtemään liikkeelle, veromuutokseen aikaa kuukausi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 894
Totta! Laskin pikaisesti että jos nyt renkaat maksavat tonnin, niin uudella alvila 1012e. Mä jo juoksisin 12 euron takia! ;-)
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16
Päädyitkö jo ostopäätökseen asti, tuliko Nokiat vai Falkenit vai jotain muuta?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 894
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Juu tuossa saattaa olla aika isojakin hinta eroja riippuen profiilista ja tuumasta. Mut jos esim mietitään 205->215/55r16 niin 10-20€ per rengas useimmiten kalliimpi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 894
Näissä on vielä se yleisyysjuttu. En ole katsonut tilannetta nyt mutta 10 vuotta sitten tuo 215 oli harvinaisempi, jostain syystä, ja sen nosti taatusti hintoja.
 
Liittynyt
06.05.2017
Viestejä
97
Kangasalan Rengasparkissa on joitain Landsailin kesärenkaita hyvässä tarjouksessa.


Itsellä on noi V60:ssa ja ovat hiljaiset. Pärjäsi myös ihan hyvin TM -23 kesätestissä. Vähän lötköiltä tuntuvat, mutta pieni paineiden lisäys auttoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
96
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.
Renkaan leveys saa poiketa 30mm otteesta, tässä ei ole siis mitään yhden pykälän sääntöä. Tuumakoko saa kasvaa yhdellä.

Omaan kesäautoon taistelin juuri näiden 205 ja 215 kokojen kanssa. Alkuperäistä 205/75 R15, tai edes lähikokoa ei saanut järkevänä mistään paikallisesta puljusta, ilman että hinta karkaisi. Nyt alla 215/70 R15 netistä tilattuna ja lähes 300e halvemmalla kuin rengasliikkeen tarjoamat.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
88
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.
Näinhän se on ja pitävät niin pitkään tavaran kuin mahdollista. Edullisia päiviä tulee kun ja jos jostain tuotteesta on päästävä nopeasti eroon tai on liikaa viemässä tilaa tulevan tavaran tieltä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 894
Melko erikoista kun maidon tai bensan kanssa ei moista osata.
Luulisi että heti kun jostain renkaasta tulee hyvät arviot, tai huonot, että sillä olisi vaikutusta myyntiin, mutta ilmeisesti ei, kaikki myydään tasaisesti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 119
Ok, eli olisi voinut myös ottaa 195-renkaat, jotka olisivat vieläkin halvemmat. Tuota onkin syytä pohtia seuraavassa ostoksessa..
No, kannattaa tosin ekana katsoa miten leveä vanne on. Jos kovin kapeaa kumia laittaa niin voi tulla aika paljon herkemmin vanteisiin kanttarista osumaa.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
269
Subaru outback ja tarve uusia kesärenkaat. Vähäisesti maantieajoa, pääasiassa kaupunkipyörittelyä. Nykyrengas 225/60/r17 ja kesäkumit uusinnan tarpeessa. Auto lähtee viimeistään keväällä vaihtoon, joten budjettirenkaat on tähän saumaan listalla.

Landsail Qirin 990 -rengas kiinnostaisi kovasti, mutta voinko/uskallanko laittaa esim 225/55 koossa tuota rengasta? Ei näytä olevan tuossa vastaavassa koossa noita. Toinen tietty linglong greenmax.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 788
Uskaltaa, mut katso kokoa 65 myös kumpiko on yleisempi = halvempi.

e: Nyt paremmalla silmäyksellä sanoisin omalla kokemuksella, että 65 on kattavampi valikoima kun on just sama koko, joka on oman isäni auton alla ja talvirenkaita hiljalleen siihen etsiskellyt ajan kanssa....
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
269
Uskaltaa, mut katso kokoa 65 myös kumpiko on yleisempi = halvempi.

e: Nyt paremmalla silmäyksellä sanoisin omalla kokemuksella, että 65 on kattavampi valikoima kun on just sama koko, joka on oman isäni auton alla ja talvirenkaita hiljalleen siihen etsiskellyt ajan kanssa....
Kiitos vinkistä :)

vianorilla oli viime talven alkuun kampanja Goodyear ultragrip arctic ice 2 hintaan 579€ allelaitettuna. Kannattaa katsastella sitäkin. Hyödynsin tuon itse, koko oli r16
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 894
Joo, ja jos tuo 60->65 niin rengas on korkeampi. Usein paljonkin korkeampi mahtuu pyörimään, mutta korkeampi on mukavampi, varsinkin huonoilla teillä. Aikoinaan koeajettuani Fiat 500:n, ihmettelin myyjälle "miksi kauppakassiautoon olette laittaneet noin matalat renkaat, vain teinit tykkää moisesta paukutuksesta, vaikea myydä aikuiselle, varsinaan naiselle moista epämukavuutta" -niin vastaus oli "autossa on alkuperäiset renkaat" ;-D
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
115
Pitäisi ostaa uusi kesärengassetti ennen katsastusta (lokakuun lopussa) ja olen yrittänyt kaivaa edullisimmat, mutta järkevät vaihtoehdot koolle 235/55 R17, eli ei mitään halpakiinasettiä kuitenkaan.

Vastaan on tullut Nokian Wetproof 1 (on jäänyt epäselväksi valmistetaanko se kuitenkin Kiinassa, jolloin ei kelpaisi), ja Pirelli Scorpion Verde. Molempia saisi uutena noin 500 eurolla koko setti.

Onko kenelläkään heittää lonkalta muita malleja, mitä tuolle kyseiselle koolle kannattaisi etsiä, ja onko nykyään enää mitään lähes uudenveroisia siirtorenkaita myynnissä millään suomalaisella firmalla, niin kuin oli Euromasterilla aikoinaan? Sieltä nimitäin tuli joskus parit erinomaisessa kunnossa olevat siirtoajetut Michelin-merkkiset kesärengassetit hankittua edullisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 119
Pitäisi ostaa uusi kesärengassetti ennen katsastusta (lokakuun lopussa) ja olen yrittänyt kaivaa edullisimmat, mutta järkevät vaihtoehdot koolle 235/55 R17, eli ei mitään halpakiinasettiä kuitenkaan.

Vastaan on tullut Nokian Wetproof 1 (on jäänyt epäselväksi valmistetaanko se kuitenkin Kiinassa, jolloin ei kelpaisi), ja Pirelli Scorpion Verde. Molempia saisi uutena noin 500 eurolla koko setti.

Onko kenelläkään heittää lonkalta muita malleja, mitä tuolle kyseiselle koolle kannattaisi etsiä, ja onko nykyään enää mitään lähes uudenveroisia siirtorenkaita myynnissä millään suomalaisella firmalla, niin kuin oli Euromasterilla aikoinaan? Sieltä nimitäin tuli joskus parit erinomaisessa kunnossa olevat siirtoajetut Michelin-merkkiset kesärengassetit hankittua edullisesti.
Kumho ja Hankook koreasta.
Sava on goodyearin tytäryhtiö, Barum on Continentalin omistama.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
249 033
Viestejä
4 349 661
Jäsenet
72 303
Uusin jäsen
Stekkode

Hinta.fi

Ylös Bottom