Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
540
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
27
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
Tämä on kyllä ihan totta. Näinhän tuo menee.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
27
Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
540
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
Tavallaan kyllä helvetin hölmöä kuluttajan näkökulmasta. Suomessa kun tuo sähkö on halpaa, niin pieni säästö energiankulutuksessa ei juuri rahaa säästä versus että renkaat kestäisivät esim. kaksinkertaisen kilometrisuoritteen. Kuluttakoon sitten 5% enemmän sähköä, ihan sama.

No, onneksi maailmalla tutkitaan näitäkin asioita rengastesteissä. Voi sitten (netistä) ostaa sähköautoon kulutusta kestävät ja suht edulliset renkaat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 692
Tulee mieleen fillarit. Ihmettelin kun laatumerkin ns. premium renkaat murenivat hetkessä normi ajossa. Vein fillarin liikkeeseen mistä ostin sen ja sain tiedon että valitettavasti valmistajalla on diili rengasvalmistajan kanssa ja tekevät samaa rengasta mutta eri seoksella joka on paljon huonompi kuin hyllystä ostetun renkaan. Ostin uuden samanlaisen tilalle ja näin tosiaan oli. Samaa on toki tehty vuosikymmeniä eri automerkkien mallien kanssa. On rengas x joka on spessumalli autolle y ja yhtenevä asia on rengaskuvio.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
35
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
540
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 149
Viestejä
4 318 729
Jäsenet
71 976
Uusin jäsen
Onezki

Hinta.fi

Ylös Bottom