Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
571
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
Tämä on kyllä ihan totta. Näinhän tuo menee.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
571
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
Tavallaan kyllä helvetin hölmöä kuluttajan näkökulmasta. Suomessa kun tuo sähkö on halpaa, niin pieni säästö energiankulutuksessa ei juuri rahaa säästä versus että renkaat kestäisivät esim. kaksinkertaisen kilometrisuoritteen. Kuluttakoon sitten 5% enemmän sähköä, ihan sama.

No, onneksi maailmalla tutkitaan näitäkin asioita rengastesteissä. Voi sitten (netistä) ostaa sähköautoon kulutusta kestävät ja suht edulliset renkaat.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 729
Tulee mieleen fillarit. Ihmettelin kun laatumerkin ns. premium renkaat murenivat hetkessä normi ajossa. Vein fillarin liikkeeseen mistä ostin sen ja sain tiedon että valitettavasti valmistajalla on diili rengasvalmistajan kanssa ja tekevät samaa rengasta mutta eri seoksella joka on paljon huonompi kuin hyllystä ostetun renkaan. Ostin uuden samanlaisen tilalle ja näin tosiaan oli. Samaa on toki tehty vuosikymmeniä eri automerkkien mallien kanssa. On rengas x joka on spessumalli autolle y ja yhtenevä asia on rengaskuvio.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
35
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
571
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 729
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.
 

Dieselnautti

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.07.2020
Viestejä
271
Bridgestone Turanza 5/6 on ollut yleensä herkimmin vierivät ja ominaisuuksiltaan muuten järkevä. Sitten on Misukan sähköauto-versiota Primacystä joka on vähintään yhtä hyvä vierintävastuksessa ja vähintään yhtä huono kaikessa muussa sekä kalliimpi. Yllärinä on näkynyt kiinalaisia muovirenkaita jotka vierivät hyvin, myös silloin kun ei pitäisi.

Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.
Totta, mutta sekä ADAC ja TM testaa Espanjassa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
597
Ja jos kriteeri on hiljainen niin suosittelen ehdottamasti Falkenia, joko Ziex ZE310 tai FK520.
Toinen on tehty touring ja toinen UHP. Minkä kokoisesta renkaasta puhutaan eli mitä tarvitset?
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 783
Tourinki on tavallista arkista pörräämistä ja veikkaisin, että toinen lyhenne muodostuu sanoista Ultra High Performance joka melkein selittää itse itsensä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
912
En muista että näissä olisi mitään erikoisempaa syys alea ollut missään, ainakaan nettikaupoissa. Onhan noissa muutama vuosi myyntiaikaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 783
Jos kotimaasta meinaatte ostaa niin suosittelen lähtemään liikkeelle, veromuutokseen aikaa kuukausi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 891
Totta! Laskin pikaisesti että jos nyt renkaat maksavat tonnin, niin uudella alvila 1012e. Mä jo juoksisin 12 euron takia! ;-)
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16
Päädyitkö jo ostopäätökseen asti, tuliko Nokiat vai Falkenit vai jotain muuta?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 891
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Juu tuossa saattaa olla aika isojakin hinta eroja riippuen profiilista ja tuumasta. Mut jos esim mietitään 205->215/55r16 niin 10-20€ per rengas useimmiten kalliimpi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 891
Näissä on vielä se yleisyysjuttu. En ole katsonut tilannetta nyt mutta 10 vuotta sitten tuo 215 oli harvinaisempi, jostain syystä, ja sen nosti taatusti hintoja.
 
Liittynyt
06.05.2017
Viestejä
97
Kangasalan Rengasparkissa on joitain Landsailin kesärenkaita hyvässä tarjouksessa.


Itsellä on noi V60:ssa ja ovat hiljaiset. Pärjäsi myös ihan hyvin TM -23 kesätestissä. Vähän lötköiltä tuntuvat, mutta pieni paineiden lisäys auttoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
96
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.
Renkaan leveys saa poiketa 30mm otteesta, tässä ei ole siis mitään yhden pykälän sääntöä. Tuumakoko saa kasvaa yhdellä.

Omaan kesäautoon taistelin juuri näiden 205 ja 215 kokojen kanssa. Alkuperäistä 205/75 R15, tai edes lähikokoa ei saanut järkevänä mistään paikallisesta puljusta, ilman että hinta karkaisi. Nyt alla 215/70 R15 netistä tilattuna ja lähes 300e halvemmalla kuin rengasliikkeen tarjoamat.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 891
Renkaan leveys saa poiketa 30mm otteesta, tässä ei ole siis mitään yhden pykälän sääntöä. Tuumakoko saa kasvaa yhdellä.
Ok, eli olisi voinut myös ottaa 195-renkaat, jotka olisivat vieläkin halvemmat. Tuota onkin syytä pohtia seuraavassa ostoksessa..
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
86
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
32
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.
Näinhän se on ja pitävät niin pitkään tavaran kuin mahdollista. Edullisia päiviä tulee kun ja jos jostain tuotteesta on päästävä nopeasti eroon tai on liikaa viemässä tilaa tulevan tavaran tieltä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 891
Melko erikoista kun maidon tai bensan kanssa ei moista osata.
Luulisi että heti kun jostain renkaasta tulee hyvät arviot, tai huonot, että sillä olisi vaikutusta myyntiin, mutta ilmeisesti ei, kaikki myydään tasaisesti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 116
Ok, eli olisi voinut myös ottaa 195-renkaat, jotka olisivat vieläkin halvemmat. Tuota onkin syytä pohtia seuraavassa ostoksessa..
No, kannattaa tosin ekana katsoa miten leveä vanne on. Jos kovin kapeaa kumia laittaa niin voi tulla aika paljon herkemmin vanteisiin kanttarista osumaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 771
Viestejä
4 338 740
Jäsenet
72 278
Uusin jäsen
Jeretator

Hinta.fi

Ylös Bottom