Kesärenkaat - yleisketju

Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
 
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.

Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.

Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
 
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.

Tämä on kyllä ihan totta. Näinhän tuo menee.
 
Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.

Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
 
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.

Tavallaan kyllä helvetin hölmöä kuluttajan näkökulmasta. Suomessa kun tuo sähkö on halpaa, niin pieni säästö energiankulutuksessa ei juuri rahaa säästä versus että renkaat kestäisivät esim. kaksinkertaisen kilometrisuoritteen. Kuluttakoon sitten 5% enemmän sähköä, ihan sama.

No, onneksi maailmalla tutkitaan näitäkin asioita rengastesteissä. Voi sitten (netistä) ostaa sähköautoon kulutusta kestävät ja suht edulliset renkaat.
 
Tulee mieleen fillarit. Ihmettelin kun laatumerkin ns. premium renkaat murenivat hetkessä normi ajossa. Vein fillarin liikkeeseen mistä ostin sen ja sain tiedon että valitettavasti valmistajalla on diili rengasvalmistajan kanssa ja tekevät samaa rengasta mutta eri seoksella joka on paljon huonompi kuin hyllystä ostetun renkaan. Ostin uuden samanlaisen tilalle ja näin tosiaan oli. Samaa on toki tehty vuosikymmeniä eri automerkkien mallien kanssa. On rengas x joka on spessumalli autolle y ja yhtenevä asia on rengaskuvio.
 
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...
 
Hei mikähän lienee se hiljaisin rengas/ pienin vierintävastus kesällä 2024? Tarve 205 55 16. Ketjusta en löytänyt ja TM:n pelkkää artikkelia ei saa ostettua erikseen...

Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
 
Vanha testi, mutta löytyisikö tuosta Saksan Autoliiton viimekesäisestä testistä sopivaa? Koko on juuri sinun, melua tosin eivät mitanneet (tai mittasivat ulkomelun... mutta sisämelu voi olla toinen asia), mutta polttoaineenkulutuksen kylläkin.


Edit: Michelin e.Primacy voisi siis olla sopiva.
Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.
 
Bridgestone Turanza 5/6 on ollut yleensä herkimmin vierivät ja ominaisuuksiltaan muuten järkevä. Sitten on Misukan sähköauto-versiota Primacystä joka on vähintään yhtä hyvä vierintävastuksessa ja vähintään yhtä huono kaikessa muussa sekä kalliimpi. Yllärinä on näkynyt kiinalaisia muovirenkaita jotka vierivät hyvin, myös silloin kun ei pitäisi.

Saksan asfaltti vaan on aika erilaista kuin meillä.

Totta, mutta sekä ADAC ja TM testaa Espanjassa?
 
Ja jos kriteeri on hiljainen niin suosittelen ehdottamasti Falkenia, joko Ziex ZE310 tai FK520.
Toinen on tehty touring ja toinen UHP. Minkä kokoisesta renkaasta puhutaan eli mitä tarvitset?
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16
 
Tourinki on tavallista arkista pörräämistä ja veikkaisin, että toinen lyhenne muodostuu sanoista Ultra High Performance joka melkein selittää itse itsensä.
 
En muista että näissä olisi mitään erikoisempaa syys alea ollut missään, ainakaan nettikaupoissa. Onhan noissa muutama vuosi myyntiaikaa.
 
Jos kotimaasta meinaatte ostaa niin suosittelen lähtemään liikkeelle, veromuutokseen aikaa kuukausi.
 
Totta! Laskin pikaisesti että jos nyt renkaat maksavat tonnin, niin uudella alvila 1012e. Mä jo juoksisin 12 euron takia! ;-)
 
Kiitos tuosta Falkenin suosituksesta.
Jos ensiksi kerrot mitä touring ja UHP tarkoittavat suomeksi? Autona on ihan peruskansan käyttöauto jolla ajetaan joka aamu 10km työmatkat suuntaan ja toiseen. Renkaat ovat aika peruskokoiset 205/R16

Päädyitkö jo ostopäätökseen asti, tuliko Nokiat vai Falkenit vai jotain muuta?
 
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.
 
Juu tuossa saattaa olla aika isojakin hinta eroja riippuen profiilista ja tuumasta. Mut jos esim mietitään 205->215/55r16 niin 10-20€ per rengas useimmiten kalliimpi.
 
Näissä on vielä se yleisyysjuttu. En ole katsonut tilannetta nyt mutta 10 vuotta sitten tuo 215 oli harvinaisempi, jostain syystä, ja sen nosti taatusti hintoja.
 
Kangasalan Rengasparkissa on joitain Landsailin kesärenkaita hyvässä tarjouksessa.


Itsellä on noi V60:ssa ja ovat hiljaiset. Pärjäsi myös ihan hyvin TM -23 kesätestissä. Vähän lötköiltä tuntuvat, mutta pieni paineiden lisäys auttoi.
 
Me huomattiin että 215 renkaat oli aika tavalla tyyriipiä kuin 205-kokoiset, ja pykälän muutos sallitaan. Kapeampi toimii toki urissakin paremmin, mutta hintaero oli kannustin.

Renkaan leveys saa poiketa 30mm otteesta, tässä ei ole siis mitään yhden pykälän sääntöä. Tuumakoko saa kasvaa yhdellä.

Omaan kesäautoon taistelin juuri näiden 205 ja 215 kokojen kanssa. Alkuperäistä 205/75 R15, tai edes lähikokoa ei saanut järkevänä mistään paikallisesta puljusta, ilman että hinta karkaisi. Nyt alla 215/70 R15 netistä tilattuna ja lähes 300e halvemmalla kuin rengasliikkeen tarjoamat.
 
Renkaan leveys saa poiketa 30mm otteesta, tässä ei ole siis mitään yhden pykälän sääntöä. Tuumakoko saa kasvaa yhdellä.

Ok, eli olisi voinut myös ottaa 195-renkaat, jotka olisivat vieläkin halvemmat. Tuota onkin syytä pohtia seuraavassa ostoksessa..
 
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.
 
Eiköhän nuo rengasfirmat osaa optimoida varastosaldonsa nykyään sen verran hyvin ettei mitään "sikapäiviä" ole tarve pitää.

Näinhän se on ja pitävät niin pitkään tavaran kuin mahdollista. Edullisia päiviä tulee kun ja jos jostain tuotteesta on päästävä nopeasti eroon tai on liikaa viemässä tilaa tulevan tavaran tieltä.
 
Melko erikoista kun maidon tai bensan kanssa ei moista osata.
Luulisi että heti kun jostain renkaasta tulee hyvät arviot, tai huonot, että sillä olisi vaikutusta myyntiin, mutta ilmeisesti ei, kaikki myydään tasaisesti...
 
Ok, eli olisi voinut myös ottaa 195-renkaat, jotka olisivat vieläkin halvemmat. Tuota onkin syytä pohtia seuraavassa ostoksessa..

No, kannattaa tosin ekana katsoa miten leveä vanne on. Jos kovin kapeaa kumia laittaa niin voi tulla aika paljon herkemmin vanteisiin kanttarista osumaa.
 
Subaru outback ja tarve uusia kesärenkaat. Vähäisesti maantieajoa, pääasiassa kaupunkipyörittelyä. Nykyrengas 225/60/r17 ja kesäkumit uusinnan tarpeessa. Auto lähtee viimeistään keväällä vaihtoon, joten budjettirenkaat on tähän saumaan listalla.

Landsail Qirin 990 -rengas kiinnostaisi kovasti, mutta voinko/uskallanko laittaa esim 225/55 koossa tuota rengasta? Ei näytä olevan tuossa vastaavassa koossa noita. Toinen tietty linglong greenmax.
 
Uskaltaa, mut katso kokoa 65 myös kumpiko on yleisempi = halvempi.

e: Nyt paremmalla silmäyksellä sanoisin omalla kokemuksella, että 65 on kattavampi valikoima kun on just sama koko, joka on oman isäni auton alla ja talvirenkaita hiljalleen siihen etsiskellyt ajan kanssa....
 
Uskaltaa, mut katso kokoa 65 myös kumpiko on yleisempi = halvempi.

e: Nyt paremmalla silmäyksellä sanoisin omalla kokemuksella, että 65 on kattavampi valikoima kun on just sama koko, joka on oman isäni auton alla ja talvirenkaita hiljalleen siihen etsiskellyt ajan kanssa....
Kiitos vinkistä :)

vianorilla oli viime talven alkuun kampanja Goodyear ultragrip arctic ice 2 hintaan 579€ allelaitettuna. Kannattaa katsastella sitäkin. Hyödynsin tuon itse, koko oli r16
 
Joo, ja jos tuo 60->65 niin rengas on korkeampi. Usein paljonkin korkeampi mahtuu pyörimään, mutta korkeampi on mukavampi, varsinkin huonoilla teillä. Aikoinaan koeajettuani Fiat 500:n, ihmettelin myyjälle "miksi kauppakassiautoon olette laittaneet noin matalat renkaat, vain teinit tykkää moisesta paukutuksesta, vaikea myydä aikuiselle, varsinaan naiselle moista epämukavuutta" -niin vastaus oli "autossa on alkuperäiset renkaat" ;-D
 
Pitäisi ostaa uusi kesärengassetti ennen katsastusta (lokakuun lopussa) ja olen yrittänyt kaivaa edullisimmat, mutta järkevät vaihtoehdot koolle 235/55 R17, eli ei mitään halpakiinasettiä kuitenkaan.

Vastaan on tullut Nokian Wetproof 1 (on jäänyt epäselväksi valmistetaanko se kuitenkin Kiinassa, jolloin ei kelpaisi), ja Pirelli Scorpion Verde. Molempia saisi uutena noin 500 eurolla koko setti.

Onko kenelläkään heittää lonkalta muita malleja, mitä tuolle kyseiselle koolle kannattaisi etsiä, ja onko nykyään enää mitään lähes uudenveroisia siirtorenkaita myynnissä millään suomalaisella firmalla, niin kuin oli Euromasterilla aikoinaan? Sieltä nimitäin tuli joskus parit erinomaisessa kunnossa olevat siirtoajetut Michelin-merkkiset kesärengassetit hankittua edullisesti.
 
Pitäisi ostaa uusi kesärengassetti ennen katsastusta (lokakuun lopussa) ja olen yrittänyt kaivaa edullisimmat, mutta järkevät vaihtoehdot koolle 235/55 R17, eli ei mitään halpakiinasettiä kuitenkaan.

Vastaan on tullut Nokian Wetproof 1 (on jäänyt epäselväksi valmistetaanko se kuitenkin Kiinassa, jolloin ei kelpaisi), ja Pirelli Scorpion Verde. Molempia saisi uutena noin 500 eurolla koko setti.

Onko kenelläkään heittää lonkalta muita malleja, mitä tuolle kyseiselle koolle kannattaisi etsiä, ja onko nykyään enää mitään lähes uudenveroisia siirtorenkaita myynnissä millään suomalaisella firmalla, niin kuin oli Euromasterilla aikoinaan? Sieltä nimitäin tuli joskus parit erinomaisessa kunnossa olevat siirtoajetut Michelin-merkkiset kesärengassetit hankittua edullisesti.

Kumho ja Hankook koreasta.
Sava on goodyearin tytäryhtiö, Barum on Continentalin omistama.
 



Siitä nyt vaikka alkuun. :comp:
 
Pitäisi ostaa uusi kesärengassetti ennen katsastusta (lokakuun lopussa) ja olen yrittänyt kaivaa edullisimmat, mutta järkevät vaihtoehdot koolle 235/55 R17, eli ei mitään halpakiinasettiä kuitenkaan.

Falken Azenis (FK510 ja uudempi FK520) -renkaita voi suositella, jos vastaan tulee. Made in Japan. FK510:t kestivät painavahkon dieselfarmarin alla itsellä yllättävänkin hyvin ja pärjänneet testeissäkin mukavasti.
 



Siitä nyt vaikka alkuun. :comp:
Eikö nämä ole kaikki kiinalaisia?
 
Kaikki maailman tieto saavutettavissa taskussa majailevalla laitteella ja siltikin saat tuotettua vain viisi sanaa foorumille?

Eurooppalainen ja kaks korealaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom