Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
538
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.
Muistelen lukeneeni, että vierintävastus olisi helpompi saada kuriin matalammalla urasyvyydellä. Sekin on nykyään ostajalle validi peruste. Toisaalta kuluttaja saa hintaa/km alaspäin myös renkaan kestävyyteen panostaen. Tämä vain ei näy yhtä suoraan rengasvertailuissa.
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
27
Juuri näin. Renkaan vierinvastus alenee. Etenkin autotehtaiden ensiasennusrenkaissa asialla on iso merkitys, koska näin mitattu polttoaineenkulutus ja päästöt saadaan pienemmiksi. Ja jos renkaat kuluvat nopeasti, niin kuluttaja syyttää siitä rengasvalmistajaa eikä suinkaan autonvalmistajaa. Alhaisemman urasyvyyden rengas on myös yleensä parempi kuivalla pinnalla ja antaa paremman ajokokemuksen autotoimittajille, jotka harvemmin testaavat autoja kaatosateessa.
Tämä on kyllä ihan totta. Näinhän tuo menee.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
27
Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
538
Ja pitänee tähän nyt vielä lisätä se et EV renkaissa pintaa on vähemmän energian säästämiseksi ja ajomukavuuden vuoksi.
Tavallaan kyllä helvetin hölmöä kuluttajan näkökulmasta. Suomessa kun tuo sähkö on halpaa, niin pieni säästö energiankulutuksessa ei juuri rahaa säästä versus että renkaat kestäisivät esim. kaksinkertaisen kilometrisuoritteen. Kuluttakoon sitten 5% enemmän sähköä, ihan sama.

No, onneksi maailmalla tutkitaan näitäkin asioita rengastesteissä. Voi sitten (netistä) ostaa sähköautoon kulutusta kestävät ja suht edulliset renkaat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 773
Viestejä
4 313 351
Jäsenet
71 908
Uusin jäsen
iija

Hinta.fi

Ylös Bottom