Kesärenkaat - yleisketju

Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:
Screenshot_20240616_145510_Chrome.jpg


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?
Valmistajalla on yleensä suositus rengaspaineesta. Paineet mitataan kylmästä renkaasta. Laitat sinne sen minkä valmistaja suosittelee. On myös täysin laillista ajella ali- tai ylipaineisella renkaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?

Renkaatalle saa esim Pirellin Powergyt n. 700€ asennukselle tilattuna, riippuen asennus paikasta mitä veloittavat.

Heiltä löytyy rengasta laidasta laitaan suoraan asennuspaikkaan tarvittaessa ja itse myös käyttänyt kyseistä palvelua niin voin suositella.
 
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.

Tällä pääasiallasella kriteerillä ehdottomasti Falkenin ZE310 Ecorun. Paikallinen rengasliikkeesi myös näitä varmasti saa kun pyydät.
 
Nuo mun Barumit on Ranskassa tehty, vaikka aika edulliset ovatkin. Ajon jälkeen nuo 2.8 bar paineet oli nousseet 3.0 bar ja tuo taitaa olla aivan normaali lukema.

Mietinkin tuossa, että olisiko sallittua laittaa alipaineiset renkaat, 2.6 bar, kun kumminkin ajossa nousee paineet nopeasti 2.8 bariin?

Volvon massatiedot:
Screenshot_20240616_145510_Chrome.jpg


Volvo siis "määrää" paineiksi 2.8 bar, eli ei varmaan saa sen alle laittaa? Joku 2.7 bar kylmäpaine voisi vielä mennä. Volvo V60 D6 awd, ladattava hybridi. Paku. Kärryä ei ole juuri nyt tarkoitus käyttää.

Kokeilin myös 2.2 bar paineita, jotka ajossa nousi 2.4-2.5 bar lukemiin. Mutta tuo oli vaan tyhmä kokeilu ja nostan toki paineet normaaleiksi. 235/40R18. Liian pienet paineet nostaa kulutustakin ja kuluttaa renkaita reunoilta tai keskeltä?

Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
 
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
 
Joo ei kannata ajaa pienillä paineilla noilla painavilla vehkeillä es. tuo sun 2tonnin vehje niin äkkiä kuluu renkaat olkapäistä (sivuilta). Pidät siinä 3 barin tuntumassa niin kuluu renkaat tasaisesti, liian iso paine taas johtaa siihen että keskeltä sliksit äkkiä.
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.

Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Jep. 3.5 bar vielä varmaan turvallinen renkaan kulumisen kannalta. Toki vähän epämukava. Ehkä myös pito voi olla vähän huonompi. Mutta suureen nopeuteen ja lastattuna Volvon suositus on 3.2 bar (yli 160km/h). Eli toimisi varmaan vielä tuolla 3.2 bar ihan mainiosti.
 
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.
Väitän että pääsääntöisesti pitää lisäksi puhua aika selvistä yli- tai alipaineista että on mitään merkittävää vaikutusta ylipäätään.

Nettikeskusteluissa hinkataan jollain barin kymmenyksen tarkkuudella optimi paineita, kun samaan aikaan mittarit heittää eri täyttöpaikkojen välillä kymmenyksiä ja sääolotkin vaikuttaa kymmenyksiä samoin ajotilanteen, kuorma jne. jne.

Toki siitä taidetaan olla suhteellisen yksimielisiä nykyään että pieni ylipaine on parempi kuin alipaine, sekä itsessään että koska yleensä nuo mitataan ajossa olleessa renkaasta ja rengas voi tyhjetä pikkuhiljaa, ei täyttyä, ja harva jaksaa paineita nostella kun pari ylimääräistä kaveria tulee kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä jollain yli 4bar paineilla tuo keskeltä kuluminen olisi mahdollista, alipaine ne renkaat keskeltä kuluttaa jos ei ihan ristikudosrenkaiden aikaan palaa. Yhtään normaalia tämän vuosituhannen rengasta en ole nähnyt mikä olisi ylipaineen takia keskeltä kulunut, alipaineen takia vaikka kuinka monta.
Esim. jonkun kakkoskopan v70 suosituspaineet ovat kuormaamattomalle autolle älyttömän alhaiset ja niissä oli monesti sattuneesta syystä keskeltä kaljut kumit.

Ehkä meillä on eri suunta asioissa mut, kyllä itsestä esim renkaan alipaineen selkeä merkki on muju sisällä ja kuluneet olkapäät kun sillä rengas ikäänkuin kannattelee itseään niillä alhaisesta paineesta johtuen
 
Kävin aiemmin täyttämässä huoltoasemalla, mutta omalla mittarilla 3.2 bar paineisiin, mutta renkaat oli tietysti lämpöiset. Nyt illalla mittailin pihassa kylmiä renkaita, niin kaikissa paine oli noin 2.85 bar. Tuo pitäisi olla nyt hyvä :) Volvo V60 D6 suositus kun on 2.8 bar.

Ei nyt ihan 3.0 bar mutta melkein.

Hyvältä näyttää. Itse en ole yhtä innokas katsomaan paineiden perään. Ajelen 1500kg autolla ja laitan painetta aina sen noin 2,2-2,4 baria kausien vaihdossa. Niillä sit ajanut aina ja toiminut kyllä ilman ongelmitta.
 
Mitä merkki/keskihintaisia renkaita foorumin väki suosittelisi vm. 2016 Toyota Aurikseen, kun pääasiallinen kriteeri olisi matala ohjaamoon kantautuva melu? Rengaskoko on 205 / 55 R16.

Näitä on myynnissä paikallisissa liikkeissä (hinnat sis. rengastyöt, alle asennuksen ja kierrätysmaksut):
  • Gislaved UltraSpeed 2 - 360€
  • Hankook Ventus Prime4 - 404€
  • Good Year EfficientGrip Performance 2 - 460€
  • Continental PremiumContact 7 - 490€
Gislavedit on joskus 2000 -luvun alkupuolella ollut eri autossa. Talvirenkaat olivat tosi hiljaiset ainakin verrattuna kovettuneisiin pinnoitettuihin talvirenkaisiin. UltraSpeed 1 on ilmeisesti jäänyt TM:n 2018 kesärengastestissä viimeiseksi, joskin rengaskoko oli hieman matalaprofiilisempi 225/45 R17. Onko laatu kenties laskenut? Ilmeisesti on kuitenkin hiljaisen renkaan maineessa.
Kiitos vastauksista. Päädyin lopulta tuttuun ja turvalliseen GoodYeariin, jota on ollut käytössä aikaisemminkin. Ensi viikolla olisi tarkoitus laittaa kumit alle, sitten nähdään mikä on ensivaikutelma vanhojen Bridgestone Turanzien jälkeen.
 
Onko porukalla ollut rengasrikkoja kesän aikana? Onhan nuo tiet aivan karmeassa kunnossa nykypäivänä ja saa varovasti ajella kuoppia väistellen
 
Onko porukalla ollut rengasrikkoja kesän aikana? Onhan nuo tiet aivan karmeassa kunnossa nykypäivänä ja saa varovasti ajella kuoppia väistellen

Ei rengasrikkoja, mutta yksi iskari todennäköisesti päästi mehut pihalle routavaurion takia.
 
Nykyään tulee katsottua melkein enemmän noita reikiä tiessä kuin liikennettä. Ei hyvä näin.
 
1719993459563.png


tänää taas herkkua alle uudet 17tuumaset vanteet ja herkku kumia alle on vaa älytön herkku tämä kattokaa speksit ja hinta
 
Kyllähän noi testeissä on jarrutuspidossa, melutasolta ja kulutuksen osalta olleet ok -> saatu hyvät luokitukset mutta likimain kaikki muu on sitten vähän sinnepäin.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Erittäin hyvät kumit 3kilolla ajellaa ei mitää ongelmaa monta kesää käyttänyt noita ja en löysästä tiedä en oo tottunu sellasella toimimaan. null on löysä
 
Onhan noi löysät, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Omassa Cliossa toimivat renkaat 16" koossa, koska auto kevyt ja pieni mutta en edes ajattelisi näitä vaihtoehtona ykkösauton renkaiksi.
 
Laitas pari esimerkkiä saman hintaisista paremmista.
Esimerkkiä mistä? Minulla on nämä omassa kauppakassissani ja ovat ihan toimivat siihen autoon. Perheen ykkösautoon en näitä silti suunnittelisi, johtuen auton painosta ja koosta sekä rengaskoosta.
 
Esimerkkiä mistä? Minulla on nämä omassa kauppakassissani ja ovat ihan toimivat siihen autoon. Perheen ykkösautoon en näitä silti suunnittelisi, johtuen auton painosta ja koosta sekä rengaskoosta.
Hintahan on se joka näissä kiinalaisissa ratkaisee. Luonnollisesti silloin pitää jostain tinkiä. Ei silleen varmaan ketään kiinnosta minkä sinä hommaisit ykkösautoosi jos et pysty antamaan parempia esimerkkejä samassa hintaluokassa. Kimmo osti halvat renkaat 3 tonnin autoon, joten tämän pitäisi olla se lähtökohta niille paremmille vaihtoehdoille.

Eli 50% lisää hintaa rengassarjalle.
 
Antaa olla. Kimmoko tarkoittanee rengaspaineita tuolla kolmella kilolla. Tosin kolme kilopascalia on 0,03 baria.

Ykkösauton rengaskoko on 235/55R19. Ei näemmä edes löydy tuota kokoa renkaan valikoimasta. Lähin olisi kait LS588, jotka mulla oli aiemmassa Ford Grand C-maxissa 2 kesää, tosin 16 tuumaisina.
 
Viimeksi muokattu:
1719993459563.png


Alle uudet 17 tuumaset vanteet ja herkku kumia alle on vaa älytön herkku tämä kattokaa speksit ja hinta.
Karmeen löysä runkoiset kumit, joten ei kovin herkkua.
Jos ei oikein sporttisesti aja, niin rungon löysyyttä ei taida huomata kovin selvästi?

Itsellä Barum 5 renkaat ja ilmeisesti nekin on aika löysät? Landsail ehkä halvin mahdollinen suht hyvä rengas.

Landsail 313€
Barum 427€

 
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
 
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.

Sitä jäätävää melua kuitenkin jaksaa kuunnella?
 
Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.

Ettei ollut myös hiljaisempi auto? Itse ajattelin yhdet möykkäävät renkaat kulutella vähän lähemmäksi loppua ajelemalla niillä pari ekaa kevätkauden kuukautta karheilla asfalteilla. Varma en ole, viitsinkö.
 
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Jos niissä on vielä hyvin kulutuspintaa, niin voihan ne myydä eteenpäin.
 
Kenelläkään kokemusta miten nopeasti Kumhon jotkut ja olikohan Goodyearin Ecowingit tms tuppaavat kestämään kulutusta. Itsellä on autossa toisella akselilla toiset ja toisella toiset ja melu on ihan tajuton. Ajoin sijaisautoa ja Continentalin jotkut ecocontact tms olivat helvetin hiljaiset noihin verrattuna. Lähinnä mietin että joutuuko noilla ajamaan seuraavat 10v kun eivät vaan kulu, vai onko odotettavissa alle sulamista ja saisi renkaat vaihtoon nopeammin. Ei kuitenkaan ehjiä renkaita viitsi heittää roskiin.
Kumhon Ecsta on ainakin kulutuskestävä, eli voi mennä tovi ennenkuin vaihtokunto saavutetaan jos on ko. kumit alla.. :)
 
Kumhon Ecsta on ainakin kulutuskestävä, eli voi mennä tovi ennenkuin vaihtokunto saavutetaan jos on ko. kumit alla.. :)
Noh, homma ratkesi sitten varsin erikoisella tavalla. Huolto ilmoitti että yhdessä renkaassa kyljessä näkyy säikeet. Kanttariin ei ole osuttu tuolla puolelta puoleentoista vuoteen ja viime huolloissa ei mitään mainintaa. Joten joku vanha osuma on iän kanssa alkanut ilmoittelemaan. Kaikki neljä rengasta samaan konkurssiin Contin Premium Contact 7:iin. 495e tulee sarjalle hinnaksi töineen.

@null ei ole oma valinta tuo auto kun on firman auto.

@A_J Yaris laina-autona. Eli pitäisi olla luontaisesti meluisampi.
 
Viimeksi muokattu:
Michelin Pilot Sport 4 SUVt meni X3 alle. Nyt noin 1500km ajettu ja kylläpä kelpaa orggis runflattien jälkeen :)
 
Noh, homma ratkesi sitten varsin erikoisella tavalla. Huolto ilmoitti että yhdessä renkaassa kyljessä näkyy säikeet. Kanttariin ei ole osuttu tuolla puolelta puoleentoista vuoteen ja viime huolloissa ei mitään mainintaa. Joten joku vanha osuma on iän kanssa alkanut ilmoittelemaan. Kaikki neljä rengasta samaan konkurssiin Contin Premium Contact 7:iin. 495e tulee sarjalle hinnaksi töineen.

@null ei ole oma valinta tuo auto kun on firman auto.

@A_J Yaris laina-autona. Eli pitäisi olla luontaisesti meluisampi.
Pakko sanoa, oli korvia hivelevä fiilis ajella kotiin hiukan pidempää reittiä kuunnellen eroa aiempiin renkaisiin. Premium Contact 7:t alla on yhä melua ja melun määrä ei välttämättä ole pudonnut niin paljon kun voisi olettaa, mutta se on tasaisempaa ja mukavammalla taajuudella eikä siten humise päässä asti. Myös ero eri asfalttien välillä tasoittui ja melu ei moninkertaistu kun mennään huonolle asfaltille kuten aiemmalla halpis rengastuksella.
 
Pakko sanoa, oli korvia hivelevä fiilis ajella kotiin hiukan pidempää reittiä kuunnellen eroa aiempiin renkaisiin. Premium Contact 7:t alla on yhä melua ja melun määrä ei välttämättä ole pudonnut niin paljon kun voisi olettaa, mutta se on tasaisempaa ja mukavammalla taajuudella eikä siten humise päässä asti. Myös ero eri asfalttien välillä tasoittui ja melu ei moninkertaistu kun mennään huonolle asfaltille kuten aiemmalla halpis rengastuksella.
Uusi rengas on aina tuollainen, ensivuonna jyrisee taas, mutta siihen tottuu kun pikku hiljaa ääni kovenee ja siksi se äänen ero kuulostaa nyt niin isolta kun vanhoista vaihtaa uuteen.
 
Uusi rengas on aina tuollainen, ensivuonna jyrisee taas, mutta siihen tottuu kun pikku hiljaa ääni kovenee ja siksi se äänen ero kuulostaa nyt niin isolta kun vanhoista vaihtaa uuteen.
Juu ja ei. On niitä uusia renkaita ollut ennenkin. Oli siis aiemmin halpis Kumho/BF Goodrich sekarengastus. Eli varsin paska lähtökohta verrata.
 
Juu ja ei. On niitä uusia renkaita ollut ennenkin. Oli siis aiemmin halpis Kumho/BF Goodrich sekarengastus. Eli varsin paska lähtökohta verrata.
Renkaissa on toki eroja, mutta ensimmäisen 10tkm jälkeen alkaa se uusi kesärengas myös metelöimään, eron huomaisi jos silloin ostaisi uuden sarjan alle.
 
Renkaissa on toki eroja, mutta ensimmäisen 10tkm jälkeen alkaa se uusi kesärengas myös metelöimään, eron huomaisi jos silloin ostaisi uuden sarjan alle.
On noita renkaita tullut pyöriteltyä niin töiden kuin siviilinkin puolesta ja toki ero syntyy, mutta tässä tapauksessa ero on hyvin yksiselitteisesti meluavat paskat eripari renkaat jotka melusivat parilla eri taajuusalueella vs yhdellä.
 
Onhan noi löysät, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Omassa Cliossa toimivat renkaat 16" koossa, koska auto kevyt ja pieni mutta en edes ajattelisi näitä vaihtoehtona ykkösauton renkaiksi.
Mä rohkenin ostaa Teslaan kun myyjä niitä siihen suositteli ja olen ensimmäisen 3000km:n kokemuksella todella tyytyväinen. Varmaan ne radalle on turhan pehmoiset, mutta normiajossa paljon mukavammat ja paremmat kun ensiasennuksena tulleet Pilot Flopit, jotka olivat helvetin äänekkäät, kovahkot ja silti sulivat alle alta 30k ajettuna. Jos vaikka menevät nopeastikin loppuun kuten pehmoisilla tapana, niin investointi oli asennettuna 500€, joka ei esim noihin Misukoihin verrattuna ole mitään. Erittäin positiivisesti yllätyin. Aiemmin ostanut yhdet halpiskumit - Marangonit - ja ne olivat selkeästi veltommat + kestivät tasan kesän ratakireän 1,6 Avensisksen alla.
 
Suosituksia XC60 alle kesärenkaista, vanhat alkaa olla kohta sakoilla. 235 55 R19, alle tonnilla jos sarja asennettuna, mielellään suht edullisesti kun tämä auto ei enää kovin pitkään ole alla, mutta paskoillakaan ei viitsi ajaa.. Testeissä Contin PremiumCpntact pärjännyt hyvin, tuttu myyjö suositteli Nokian Hakka Black 3:sia.. Ja mistä nämä kannattaisi ostaa?
Otin lopulta Contin Premium Contact 7. Ei hiljaisimmat, mutta toistaiseksi ihan tyytyväinen.
 
Noista Nokialaisista sen verran, eivät ole enää KUULEMA samaa paskaa jotka sulivat alle yms. Etenkin tämä uusin versio on kuulema varsin mainia. Jostain vain muistelen että kulutuspintaa oli tehtaalta varsin vähän. Vai sekoitanko nyt johonkin ihan muuhun. Kyselin itse siis hiljaisia renkaita ja pari liikettä sanoi suoraan että Hakka Bluet alle. Totesin että omaan autoon ei Nokialaisia tule jos voin päättää (huonoja kokemuksia läpi vuosien) joten hylkäsin ne ja mentiin tutkimaan noita muita optioita.

Tänään töihin ajellessa huomasi kyllä noilla uusilla kumeilla että joutui oikeasti laittamaan mankkaa pienemmälle ja kuulin autosta uusia ärsyttäviä ääniä kun renkaat eivät enää huutaneet noiden äänien yli :D.
 
(Qirin 990)
Mä rohkenin ostaa Teslaan kun myyjä niitä siihen suositteli ja olen ensimmäisen 3000km:n kokemuksella todella tyytyväinen. Varmaan ne radalle on turhan pehmoiset, mutta normiajossa paljon mukavammat ja paremmat kun ensiasennuksena tulleet Pilot Flopit, jotka olivat helvetin äänekkäät, kovahkot ja silti sulivat alle alta 30k ajettuna. Jos vaikka menevät nopeastikin loppuun kuten pehmoisilla tapana, niin investointi oli asennettuna 500€, joka ei esim noihin Misukoihin verrattuna ole mitään.

Mulla on yhdet ylimääräiset Hiflyt samaa hintaluokkaa, nehän on muun liikenteen seassa ihan ok:n tuntuiset eikä edes löysyys tai vesiliirto vaivaa. Toki auton omaisuuksista ohjaustunto häviää noiden myötä. Ongelmat Landsailin tapaan ovat siellä ääritilannekäytöksen suunnalla, en todellakaan haluaisi väistellä mitään peuraa tai samalla kaistalla vastaan tulevaa pakettiautoa noilla, mistä syystä talon naisväki ei niillä ajelekkaan.

Landsailin ongelmat on etenkin märällä. Jos on riski vesiliirtoon uutenakin, niin se on konkreettisempi riski renkaan kuluessa etenkin jossain kevyessä pikkuautossa aka Clio. Painavassa sähkärissä ei haitanne samalla tapaa, mitä ei voi sanoa siitä jos auto ei märällä mene sinne minne ratilla esittää toiveen? Tilanteenhan voi toki ulkoistaa ajonvakautukselle, joka on suunniteltu toimimaan...niillä renkailla jotka reagoivat loogisesti.

Jos ei ole rahaa ostaa kuin se halvin vaihtoehto, niin kannattaisi ehkä miettiä jos jotenkin saisi venyttyä kokonaistaloudellisiin vaihtoehtoihin niin tilanne, ml. geopoliittinenkin, voisi jollain aikavälillä jopa muuttua.
 
(Qirin 990)


Mulla on yhdet ylimääräiset Hiflyt samaa hintaluokkaa, nehän on muun liikenteen seassa ihan ok:n tuntuiset eikä edes löysyys tai vesiliirto vaivaa. Toki auton omaisuuksista ohjaustunto häviää noiden myötä. Ongelmat Landsailin tapaan ovat siellä ääritilannekäytöksen suunnalla, en todellakaan haluaisi väistellä mitään peuraa tai samalla kaistalla vastaan tulevaa pakettiautoa noilla, mistä syystä talon naisväki ei niillä ajelekkaan.

Landsailin ongelmat on etenkin märällä. Jos on riski vesiliirtoon uutenakin, niin se on konkreettisempi riski renkaan kuluessa etenkin jossain kevyessä pikkuautossa aka Clio. Painavassa sähkärissä ei haitanne samalla tapaa, mitä ei voi sanoa siitä jos auto ei märällä mene sinne ratilla esittää toiveen? Tilanteenhan voi toki ulkoistaa ajonvakautukselle, joka on suunniteltu toimimaan...niillä renkailla jotka reagoivat loogisesti.

Jos ei ole rahaa ostaa kuin se halvin vaihtoehto, niin kannattaisi ehkä miettiä jos jotenkin saisi venyttyä kokonaistaloudellisiin vaihtoehtoihin niin tilanne, ml. geopoliittinenkin, voisi jollain aikavälillä jopa muuttua.
Hei 70ke auto+Landsailit on ihan hyvä setti. Pitää olla premium auto muttei muisteta että premium auton huolto ja ylläpito on myös premium hinnoissa, oli auto uusi tai vanha.
 
Olipas hyvä tarjous 1001renkaat.comilla. Saas nähdä mitä saan sieltä :)

Ostin nimittäin GoodYear Efficient Grip 2 koossa 235/60 R20 (tosin DOT2021)
Hinta 130e per rengas
 
Kumho Ecsta HS52 olleet testissä kestäviä.
Aikaisemmat versiot aika huonoja kestävyyden suhteen.
 
Kumho Ecsta HS52 olleet testissä kestäviä.
Aikaisemmat versiot aika huonoja kestävyyden suhteen.
Joo, luin jotain Kumhojen huonosta kestävyydestä ennen kuin päätin hankkia PS71:t. Kulutuspintaahan on "vain" 7mm, mutta nämä on parhaat halpis renkaat mitä autoni alla on ollut. Saa nähdä kauan kestää.
 
Vähän ajavalle se kestävä rengas voi tosin olla elinkaaren lopulla meluisa ja epämukava:smile:.
 
Hirveesti näkee aina keskustelua alhaisesta kulutuspinnasta uudessa renkaassa.
Nykypäivänä perus kauppakassi auton renkaissa 7-7,5mm on täysin normaali kulutuspinta. Aika vaikeaa on löytää rengasta missä olisi 8mm tai enemmän. C-Pyöriä en laske tähän mukaan eli pakun renkaita. Nuissa EV renkaissa alhaimmillaan sitten 6mm uutena, mut yleensä noin 6,5-7mm
 
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.
 
TIetääkö kukaan varsinaista syytä tuolle, paitsi halvemmat tuotantokulut? Luulisi että pari mm enemmän pintaa antaisi jo testeissä etulyöntiasemaa (tietty vain johonkin asti). En ole omia mittaillut mutta nyt kun mietin, ei nuo nykyiset tunnu sormella testaillessa ihan yhtä syville kuin vanhemmat. Toki, kehitys kehittyy, mutta tässä kyllä tulee fiilis että yritetty maksimoida valmistajan marginaalit.

Raha. Sillon kun korona alkoi maailmanlaajuisesti niin monet valmistajat nosti hintojaan logistisiin syihin vedoten, mikä myös oli varmasti täysin totta kun satamat ja kaikki kiinni. Niitä -logistisiin syihin vedoten- hinnan nostoja tuli edelleen kun hommat oli palannut edelliselle tasolle, kuhan vaan saavat syyn rahastaa. Tuo on nyt vähän sama asia kulutuspinnan pihtaamisessa.

Se että miksi juuri EV renkaissa on vähemmän pintaa kuin normi renkaissa niin uskon siihen et haluavat välttää varastoon jäämistä ja saadaan helpommin eteenpäin. Semmosia esim 235/45R20 EV spekseillä ei ole kovin halpa valmistaa ja jos olis 8-9mm pintaa millä jengi ajelis ikuisuuden niin kiertävyys olis aika vähästä ja oikeastaan nuo renkaat maksaisi myös silloin paljon enemmän kun nyt. Tarkkaan en osaa sanoa, omia spekulaatiota vain.

Toki tuommosella sähkö raketilla saat ne renkaat kyllä myös hyvin nopeesti pilalle kun painoa ja kiihtyvyyttä löytyy. Rengas kuumenee tosi paljon ja sulaa suorastaan kun oikeen lähtee rälläämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom